Постанова
від 15.02.2023 по справі 580/950/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 580/950/20

адміністративне провадження № К/9901/35162/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.,

розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 580/950/20

за позовом приватного підприємства «Міськбуд-Плюс» до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправними відмов та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року (прийняте у складі головуючого судді Тимошенко В.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Сорочка Є.О., суддів: Єгорової Н.М., Коротких А.Ю.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2020 року Приватне підприємство «Міськбуд-Плюс» (далі - ПП «Міськбуд-Плюс», позивач) звернулося до суду із адміністративним позовом до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (далі - відповідач), в якому просило:

- визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. А) від 20.02.2020 № 01-20/10576;

- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва .будинку відпочинку (готельного типу, літ. А);

- визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської і міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. В) від 20.02.2020 № 10577;

- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку' (готельного типу, літ. В);

- визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. С) від 20.02.2020 № 25/01-20/10585;

- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. С);

- визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Д) від 20.02.2020 № 01-20/10591;

- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Д);

- визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Е) від 20.02.2020 № 25/01-20/10575;

- зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Е).

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наміри забудови земельної ділянки, що знаходиться по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси, запропоновані ПП «Міськбуд-Плюс» у заяві повністю відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, оскільки генеральний план м. Черкаси не містить заборон та обмежень на будівництво будинків відпочинку (готельного типу) за адресою: вул. Менделєєва,4 в м. Черкаси. Висновки відповідача про невідповідність намірів забудови спірної земельної ділянки містобудівній документації є необґрунтованими.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року, адміністративний позов задоволено повністю.

Також стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради на користь ПП «Міськбуд-Плюс» судові витрати із сплати судового збору у сумі 10510 (десять тисяч п`ятсот десять) грн. 00 коп.

4. Судові рішення мотивоване тим, що наміри забудови земельної ділянки, яка знаходиться по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси, запропоновані ПП «Міськбуд-Плюс» у заявах, відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 22 вересня 2021 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що при прийнятті оскаржуваних рішень суди надали перевагу детальному плану території, а не генеральному плану та не врахували, що на час розгляду заяв позивача, детальний план території скасований рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 18 лютого 2020 року № 172.

Також відповідач зазначив, що земельна ділянка, яку має намір забудувати позивач, згідно генерального плату міста Черкаси, розташована на території лісу, відповідно до плану зонування території міста Черкаси об`єкт потрапляє в зону - природно-заповідного фонду. Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради вважає, що позивачу було правомірно відмовлено в наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, оскільки наміри забудови не відповідають містобудівній документації.

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 вересня 2021 року сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 11.10.2021 № 1924/0/78-21, у зв`язку з відпусткою судді Бучик А.Ю., яка входить до складу постійної колегії суддів, з метою дотримання строків розгляду справи, здійснено за допомогою автоматизованої системи її заміну на суддю Рибачука А.І.

Ухвалою Верховного Суду від 12 жовтня 2021 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

09 листопада 2021 року до Верховного Суду від ПП «Міськбуд-Плюс» надійшов відзив. Позивач просить залишити без змін оскаржувані судові рішення.

7. Верховний Суд ухвалою від 14 лютого 2023 року відмовив у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи за участю його представника, справу призначено до касаційного розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами на 15 лютого 2023 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Другої сесії Черкаської міської ради «Про припинення обласному комунальному підприємству «Готельний комплекс «Дніпро» Черкаської обласної ради права користування земельною ділянкою по вул. Менделєєва, 4 та про надання ПП «Міськбуд-Плюс» земельної ділянки в оренду по вул. Менделєєва, 4 (у зв`язку з орендною комунального нерухомого майна) від 28.07.2016 № 2-885, зокрема припинено обласному комунальному підприємству «Готельний комплекс «Дніпро» Черкаської обласної ради право постійного користування земельною ділянкою площею 5,3731 га (кадастровий номер 7110136700:02:003 0034) по вул. Менделєєва, 4, надано Приватному підприємству «Міськбуд-Плюс» земельну ділянку площею 5,3731 га (кадастровий номер 7110136700:02:003 0034) без зміни цільового призначення по вул. Менделєєва, 4, яка за цільовим призначенням віднесена до земель рекреаційного призначення (для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення) в оренду до 30 квітня 2020 року під комплекс будівель та споруд.

На виконання вказаного рішення між Черкаською міською радою та приватним підприємством «Міськбуд-Плюс» 14 вересня 2016 року було укладено договір оренди землі, відповідно до якого в оренду останньому було передано земельну ділянку площею 5,3731 га (кадастровий номер: 7110136700:02:003:0034) під комплекс будівель та споруд за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва,4.

За функціональним використанням земельну ділянку віднесено до категорії земель громадського призначення.

Договір укладено до 30 квітня 2020 року (з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 28.07.2016 № 2-885).

19 вересня 2016 року даний Договір був зареєстрований за № 16484840.

З метою визначення функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації території, рішенням Черкаської міської ради № 2-1723 від 01 жовтня 2015 року затверджено розробку детального плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська (Мініна і Пожарського) та автодороги Н-16 у місті Черкаси, загальною площею 42 га. Зазначеним рішенням передбачено проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті містобудівної документації.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради № 393 від 07 квітня 2016 року (на виконання рішення Черкаської міської ради № 2-1723 від 01 жовтня 2015 року) затверджено проект містобудівної документації «Детальний план території між вулицями Дахнівська, Соснівська та автодороги Н-16 в місті Черкаси та враховано проект детального плану території в якості вихідних даних для розроблення внесених змін до генерального плану міста Черкаси.

18 лютого 2020 року Виконавчим комітетом Черкаської міської ради прийнято Рішення № 172 «Про скасування рішення виконавчого комітету від 07.04.2016 № 393 «Про затвердження детального плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська (Мініна і Пожарського) та автодороги Н-16 в місті Черкаси».

07 лютого 2020 року ПрП «Міськбуд-Плюс» звернулося до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради із п`ятьма заявами на видачу містобудівних умов і обмежень для будівництва будинків відпочинку (готельного типу, літ. А, В, Д, С, Е) на земельній ділянці загальною площею 5,3731 га, яка розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4, посвідчену договором оренди землі від 14 вересня 2016 року, відповідно до рішення Черкаської міської ради № 2 - 885 від 28.07.2016.

Листами № 01-20/10576 (літ. А), № 10577 (літ. В), №01-20/10591 (літ. Д), № 25/01-20/10585 (літ. С), № 25/01-20/10575 (літ. Е) від 20 лютого 2020 року Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської повідомив ПП «Міськбуд - Плюс» про відмову в задоволенні заяв щодо надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 для будівництва будинків відпочинку (готельного типу літ. А, В, Д, С, Е). Зазначивши, що земельна ділянка, на якій планується будівництво вказаного об`єкту, розташована на території лісу згідно з генеральним планом міста Черкаси, затвердженим рішенням Черкаської міської ради від 29 грудня 2011 року № 3-505. Відповідно до плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04 грудня 2014 року № 2-513, переліку дозволених та допустимих видів забудови та використання земельних ділянок в межах територіальних зон - об`єкт будівництва потрапляє в зону ПЗФ - землі природно-заповідного фонду. Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 18 лютого 2020 року № 172 скасовано рішення виконавчого комітету від 07 квітня 2016 року № 393 «Про затвердження датального плану території між вулицями Дахнівська».

Підставами для відмови у наданні вказаних містобудівних умов та обмежень Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської зазначає п. 3 частини четвертої статті 29 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», а саме: невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні;

Не погоджуючись з прийнятими Департаментом архітектури та містобудування Черкаської міської ради рішеннями, ПрП «Міськбуд - Плюс» звернулося з цим позовом до суду.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності врегульовано Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до пункту 8 частини першої статті 1 Закону № 3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно із статтею 26 Закону № 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Відповідно до частини першої статті 29 Закону № 3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Приписами частин третьої, четвертої, шостої статті 29 Закону № 3038-VI визначено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу (частина п`ята статті 29 Закону № 3038-VI).

Відповідно до частини першої статті 16 Закону № 3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Пунктами 2, 3, 9 частини першої статті 1 Закону № 3038-VI визначено, що генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;

детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території;

план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Згідно частини першої статті 17 Закону № 3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.

Частиною першою статті 18 Закону № 3038-VI передбачено, що план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Згідно частини першої статті 19 Закону № 3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

10. Підсумовуючи наведені норми законодавства колегія суддів КАС ВС зазначає, що отримання містобудівних умов та обмежень є однією з обов`язкових стадій будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації, якою серед іншого є генеральний план населеного пункту, план зонування території (зонінг) та детальний план території.

Законом № 3038-VI визначений вичерпний перелік документів, який надається замовником отримання та підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, серед яких, зокрема є невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Саме на цю підставу для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень посилався відповідач у оскаржуваних листах від 20 лютого 2020 року, зазначивши наступне:

- земельна ділянка, на якій планується будівництво наведеного об`єкту, згідно з Генеральним планом міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29 грудня 2011 року № 3-505, розташована на території лісу;

- відповідно до плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513, переліку дозволених та допустимих видів забудови та використання земельних ділянок в межах територіальних зон, об`єкт спірного будівництва потрапляє в зону ПЗФ - землі природно-заповідного фонду;

- Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 18 лютого 2020 року № 172 скасовано рішення виконавчого комітету від 07 квітня 2016 року № 393 «Про затвердження датального плану території між вулицями Дахнівська».

11. Задовольняючи позовні вимоги суди дійшли висновку, що твердження відповідача щодо невідповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації не відповідає дійсним обставинам справи, оскільки:

- наміром позивача для отримання містобудівних умов та обмежень земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси є визначення можливості проведення будівництва будинку відпочинку готельного типу на вказаній земельній ділянці;

- відповідно до відомостей державного реєстру речових прав на нерухоме майно, спірна земельна ділянка (кадастровий номер: 7110136700:02:003:0034) за цільовим призначенням визначена для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення;

- Генеральний план є лише концепцією (загальним баченням) розвитку міста, в той час як, вся детальна інформація про допустимі види забудов на тих чи інших ділянках міститься у інших рішеннях, які затверджені органом місцевого самоврядування;

- ПП «Міськбуд-Плюс», як користувач земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси, згідно з договором оренди землі укладений між Черкаською міською радою та позивачем 14.09.2016 був зареєстрований за №16484840 19.09.2016, має право планування та забудови такої земельної ділянки в межах її цільового призначення;

- згідно відомостей веб-порталу Черкаської міської ради, за Детальним планом території між вулицями Дахнівська, Мініна і Пожарського та автодороги Н-16 в м. Черкаси, затвердженим Рішенням № 393, спірна земельна ділянка є земельною ділянкою рекреаційної зони активного відпочинку і на ній можливе розташування будинків відпочинку та пансіонатів;

- рішенням Черкаського окружного адміністративного суду в справі № 580/871/20 від 28 липня 2020 року, яке набрало законної сили 16 грудня 2020 року, визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради № 172 від 18 лютого 2020 року «Про скасування рішення виконавчого комітету від 07 квітня 2016 року № 393 «Про затвердження детального плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська (Мініна і Пожарського) та автодороги Н-16 в місті Черкаси».

Враховуючи наведе суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що наміри забудови земельної ділянки, яка знаходиться по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси, запропоновані ПП «Міськбуд-Плюс» у заявах, відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, оскільки Генеральний план м. Черкаси не містить заборон та обмежень на будівництво будинків відпочинку (готельного типу) за адресою: вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси. Тому висновки відповідача про невідповідність намірів забудови спірної земельної ділянки містобудівній документації є необґрунтованими.

12. Проте, відповідно до змісту оскаржуваних судових рішень, вбачається, що суди не досліджували та не надавали оцінку відповідності намірів будівництва ПП «Міськбуд-Плюс» Генеральному плану м. Черкаси.

Суди виходили з того, що заплановане будівництво відповідає саме Детальному плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська та автодороги Н-16 в місті Черкаси, який є дійсним, оскільки Рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради № 172 від 18 лютого 2020 року про скасування детального плану території визнано протиправним та скасовано рішенням суду у справі № 580/871/20.

13. З даного приводу колегія суддів КАС ВС зазначає, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру судових рішень, постановою Верховного Суду від 18 серпня 2022 року у справі №580/871/20 касаційну скаргу Виконавчого комітету Черкаської міської ради задоволено частково. Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 580/871/20 позовну заяву Приватного підприємства «Міськбуд-Плюс» до Виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення залишено без розгляду на підставі пункту 4 частини першої статті 240 КАС України.

Тобто, станом на час розгляду справи № 580/950/20, в суді касаційної інстанції, так само як і на час розгляду заяв позивача про надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, Рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради № 393 від 07 квітня 2016 року, яким затверджено проект містобудівної документації «Детальний план території між вулицями Дахнівська, Соснівська та автодороги Н-16 в місті Черкаси», скасоване.

Натомість, містобудівні умови та обмеження мають надаватись відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації, яка є чинною, а тому детальний план території, який скасований не може бути підставою для надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки.

Відповідач мотивував відмову у задоволенні заяв позивача про надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, не тільки тим, що рішення про затвердження детального плану було скасовано.

Проте, суди попередніх інстанцій не надали належної оцінки доводам оскаржуваних відмов, стосовно того, що згідно з Генеральним планом міста Черкаси спірна земельна ділянка розташована на території лісу, а відповідно до плану зонування території міста Черкаси вона потрапляє в зону ПЗФ - землі природно-заповідного фонду, що унеможливлює будівництво запланованих позивачем будівель.

Крім того, судами встановлено, що проект детального плану території враховано в якості вихідних даних для розроблення внесених змін до генерального плану міста Черкаси. Водночас, судами не встановлено, які саме зміни були внесені в генеральний план міста Черкаси на підставі проекту скасованого детального плату території та чи зазнав змін генеральний план міста Черкаси після скасування детального плану території.

14. Верховний Суд наголошує, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставин справи з метою ухвалення справедливого та об`єктивного рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; а у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.

Враховуючи наведене колегія суддів дійшла до висновку, що судами попередніх інстанцій не дотримані норми процесуального права, оскільки не встановлені всі обставини справи, які мають значення для її правильного вирішення та прийняття у ній законного та обґрунтованого рішення.

Відповідно до положень частини першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Разом з тим, без дослідження і з`ясування наведених вище обставин не можна ухвалити законне та обґрунтоване рішення.

15. Згідно частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо, зокрема, суд не дослідив зібрані у справі докази.

Таким чином, касаційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржувані судові рішення - скасуванню із направленням справи до суду першої інстанції на новий розгляд.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради - задовольнити частково.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року у справі № 580/950/20 - скасувати.

Справу № 580/950/20 направити на новий розгляд до Черкаського окружного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Рибачук А.І.

Стеценко С.Г.

Дата ухвалення рішення15.02.2023
Оприлюднено16.02.2023
Номер документу108998179
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/950/20

Рішення від 27.04.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Постанова від 15.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 12.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 13.08.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 01.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 01.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 22.04.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні