Рішення
від 22.04.2021 по справі 580/950/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2021 року справа № 580/950/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П.,

розглянувши по суті в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження в залі суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства «Міськбуд-Плюс» до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправними відмов та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

19 березня 2020 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов приватного підприємства «Міськбуд-Плюс» (18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 345, код ЄДРПОУ 33752650) до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 38715770), в якому позивач просить:

1) визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. А) від 20.02.2020р. № 01-20/10576;

2) зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва .будинку відпочинку (готельного типу, літ. А);

3) визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської і міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. В) від 20.02.2020р. № 10577;

4) зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку' (готельного типу, літ. В);

5) визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. С) від 20.02.2020 № 25/01-20/10585;

6) зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. С);

7) визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Д) від 20.02.2020 № 01-20/10591;

8) зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Д);

9) визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Е) від 20.02.2020 № 25/01-20/10575;

10) зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Е).

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що приватне підприємство «Міськбуд-Плюс» не погоджується з оскаржуваними рішеннями Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, вважає відмови протиправними, а мотиви їх прийняття такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.

Так, підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень зазначені пункт 3 частини 4 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , тобто невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Позивач зазначає, що наміри забудови земельної ділянки, що знаходиться по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси, запропоновані ПП «Міськбуд-Плюс» у заяві повністю відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, оскільки генеральний план м. Черкаси не містить заборон та обмежень на будівництво будинків відпочинку (готельного типу) за адресою: вул. Менделєєва,4 в м. Черкаси. За таких обставин, висновки відповідача про невідповідність намірів забудови спірної земельної ділянки містобудівній документації є необґрунтованими.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 23.03.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

05.04.2020 представник відповідача подав суду відзив на позов, в якому відповідач просить в задоволенні позову відмовити повністю, зазначивши при цьому, що право користування земельною ділянкою у ПП «Міськбуд-Плюс» виникло у зв`язку із укладенням договору оренди землі між Позивачем та власником земельної ділянки (Черкаською міською радою) від 14.09.2016.

Цільове призначення земельної ділянки розташованої за адресою вул. Менделєєва, 4 у місті Черкаси - для будівництва об`єктів рекреаційного призначення.

Відповідач розглянув заяви позивача з поданими документи та встановив наявність визначених Законом підстав для відмови у задоволенні заяв позивача, оскільки виявлена невідповідність вимогам містобудівної документації.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 14.05.2020 зупинено провадження у даній справі до набрання чинності рішенням Черкаського окружного адміністративного суду у справі №580/871/20 за позовом приватного підприємства «Міськбуд-Плюс» до Виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 26.01.2021 поновлено провадження у даній справі.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

Рішенням Другої сесії Черкаської міської ради «Про припинення обласному комунальному підприємству «Готельний комплекс «Дніпро» Черкаської обласної ради права користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 та про надання ПП «Міськбуд-Плюс» земельної ділянки в оренду по АДРЕСА_1 (у зв`язку з орендною комунального нерухомого майна)» від 28.07.2016 року № 2-885, зокрема припинено обласному комунальному підприємству «Готельний комплекс «Дніпро» Черкаської обласної ради (код ЄДРПОУ - 14183754) право постійного користування земельною ділянкою площею 5,3731 га (кадастровий номер 7110136700:02:003 0034) по АДРЕСА_1 , надано приватному підприємству «Міськбуд-Плюс» (код ЄДРПОУ - 33752650) земельну ділянку площею 5,3731 га (кадастровий номер 7110136700:02:003 0034) без зміни цільового призначення по вул. Менделєєва, 4, яка за цільовим призначенням віднесена до земель рекреаційного призначення (для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення) в оренду до 30.04.2020 під комплекс будівель та споруд.

На виконання вказаного рішення між Черкаською міською радою та приватним підприємством «Міськбуд-Плюс» 14.09.2016 було укладено договір оренди землі, відповідно до якого в оренду останньому було передано земельну ділянку площею 5,3731 га (кадастровий номер: 7110136700:02:003:0034) під комплекс будівель та споруд за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4.

За функціональним використанням земельну ділянку віднесено до категорії земель громадського призначення.

Договір укладено до 30.04.2020 (з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 28.07.2016 № 2-885).

В подальшому, 19.09.2016 року даний Договір був зареєстрований за № 16484840.

З метою визначення функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації території, рішенням Черкаської міської ради № 2-1723 від 01.10.2015 року затверджено розробку детального плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська (Мініна і Пожарського) та автодороги Н-16 у місті Черкаси, загальною площею 42 га. Зазначеним рішенням передбачено проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті містобудівної документації.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради № 393 від 07.04.2016 року (на виконання рішення Черкаської міської ради № 2-1723 від 01.10.2015 року) було затверджено проект містобудівної документації Детальний план території між вулицями Дахнівська, Соснівська та автодороги Н-16 в місті Черкаси» та враховано проект детального плану території в якості вихідних даних для розроблення внесених змін до генерального плану міста Черкаси.

18.02.2020 Виконавчим комітетом Черкаської міської ради прийнято Рішення № 172 Про скасування рішення виконавчого комітету від 07.04.2016 № 393 Про затвердження детального плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська (Мініна і Пожарського) та автодороги Н-16 в місті Черкаси .

07.02.2020 приватне підприємство «Міськбуд-Плюс» звернулося до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради із заявами на видачу містобудівних умов і обмежень, а саме:

1) заява № 25/01-20/10575 на видачу містобудівних .умов і обмежень і для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Е) на земельній ділянці загальною площею 5,3731 га, яка розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4, посвідчену договором оренди землі від 14.09.2016, відповідно до рішення Черкаської міської ради № 2 - 885 від 28.07.2016.

Листом № 25/01-20/10575 від 20.02.2020 Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської повідомив приватне підприємство Міськбуд - Плюс про відмову в задоволенні заяви щодо надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 для будівництва будинку відпочинку (готельного типу літ. Е). Також вказано, що відповідно до плану зонування території міста Черкаси, і, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513, переліку дозволенихта допустимих видів забудови та використання земельних ділянок в межах територіальних зони-об`єкт будівництва потрапляє в зону ПЗФ- землі природно-заповідного фонду.

Підставами для відмови у наданні вказаних містобудівних умов та обмежень Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської зазначає п. 3 ч. 4 ст. 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності , а саме: невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні;

2) заява № 25/01-20/10591 на видачу містобудівних умов і обмежень для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Д) на земельній ділянці загальною площею 5,3731 га, яка розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4, посвідчену договором оренди землі від 14.09.2016, відповідно до рішення Черкаської міської ради № 2 - 885 від 28.07.2016..

За результатами розгляду листом №01-20/10591 від 20.02.2020 надана відмова з аналогічних підстав, що й листом № 25/01-20/10575 від 20.02.2020;

3) заява №01-20/10576 на видачу містобудівних умов і обмежень для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. А) на земельній ділянці загальною площею 5,3731 га, яка розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4, посвідчену договором оренди землі від 14.09.2016, відповідно до рішення Черкаської міської ради № 2 - 885 від 28.07.2016.

За результатами розгляду листом № 01-20/10576 від 20.02.2020 надана відмова з аналогічних підстав, що й листом №25/01-20/10575 від 20.02.2020.

4) заява №10577 на видачу містобудівних умов і обмежені для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. В) на земельній ділянці загальною площею 5,3731 га, яка розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4, посвідчену договором оренди землі від 14.09.2016, відповідно до рішення Черкаської міської ради № 2 - 885 від 28.07.2016.

За результатами розгляду листом № 10577 від 20.02.2020 надана відмова з аналогічних підстав, що й листом № 25/01-20/10575 від 20.02.2020.

5) заява № 25/01-20/10585 на видачу містобудівних умов і обмежень для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. С) на земельній ділянці загальною площею 5,3731 га, яка розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4, посвідчену договором оренди землі від 14.09.2016, відповідно до рішення Черкаської міської ради № 2 - 885 від 28.07.2016.

За результатами розгляду листом № 25/01-20/10585 від 20.02.2020 надана відмова з аналогічних підстав, що й листом № 25/01-20/10575 від 20.02.2020.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір по суті суд зазначає таке.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначає Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 8 Закону № 3038-VI планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Згідно зі ст. 26 Закону № 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Частиною 5 цієї статті визначено, що проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Згідно ст. 29 Закону № 3038-VI, основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Містобудівні умови та обмеження містять: 1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта; 2) інформацію про замовника; 3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні; 4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах; 5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; 6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); 7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд; 8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони); 9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.

Перелік зазначених умов є вичерпним.

Підставою для відмови ПП Міськбуд-Плюс у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки стала невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (пункт 3 частини четвертої статті 20 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» ).

Щодо цієї підстави відмови у видачі містобудівних умов і обмежень суд зазначає, що твердження відповідача щодо невідповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації не відповідає дійсним обставинам справи, з огляду на те, що наміром позивача для отримання містобудівних умов та обмежень земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси є визначення можливості проведення будівництва будинку відпочинку готельного типу на вказаній земельній ділянці.

Відповідно до відомостей державного реєстру речових прав на нерухоме майно, спірна земельна ділянка (кадастровий номер: 7110136700:02:003:0034) за цільовим призначенням визначена для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.

Відповідно до статті 51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.

Згідно з пунктами 1 та 2 частини першої статті 1 Закону № 3038-VI генеральна схема планування території України - містобудівна документація, що визначає концептуальні вирішення планування та використання території України. Генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.

Таким чином, генеральний план є лише концепцією (загальним баченням) розвитку міста, в той час як, вся детальна інформація про допустимі види забудов на тих чи інших ділянках міститься у інших рішеннях, які затверджені органом місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону № 3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до приписів частини другої статті 8 та частини другої статті 24 Закону № 3038-VI планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Згідно з частиною першою статті 25 Закону № 3038-VI, режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Договір оренди землі укладений між Черкаською міською радою та позивачем 14.09.2016 року був зареєстрований за № 16484840 19.09.2016 року.

Згідно пункту «ґ» частини 1 статті 95 цього Кодексу, землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право споруджувати на земельній ділянці жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.

Отже, ПП «Міськбуд-Плюс» , як користувач земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси, має право планування та забудови такої земельної ділянки в межах її цільового призначення.

Відповідно до детального плану території між вулицями Дахнівська, Мініна і Пожарського та автодороги Н-16 в м. Черкаси, затвердженого рішенням № 393, спірна земельна ділянка є земельною ділянкою рекреаційної зони активною відпочинку і на ній можливе розташування будинків відпочинку та пансіонатів.

Щодо посилання Департаменту на те, що 18.02.2020 Виконавчим комітетом Черкаської міської ради прийнято Рішення № 172 Про скасування рішення виконавчого комітету від 07.04.2016 № 393 Про затвердження детального плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська (Мініна і Пожарського) та автодороги Н-16 в місті Черкаси , суд зазначає таке.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду в справі №580/871/20 від 28.08.2020, яке набрало законної сили 16.12.2020, визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради № 172 від 18.02.2020р. Про скасування рішення виконавчого комітету від 07.04.2016 № 393 Про затвердження детального плану території між вулицями Дахнівська, Соснівська (Мініна і Пожарського) та автодороги Н-16 в місті Черкаси .

Підсумовуючи вищевикладене, суд вважає, що наміри забудови земельної ділянки, яка знаходиться по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси, запропоновані ПП «Міськбуд-Плюс» у заявах відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, оскільки генеральний план м. Черкаси не містить заборон та обмежень на будівництво будинків відпочинку (готельного типу) за адресою: вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси. За таких обставин, висновки відповідача про невідповідність намірів забудови спірної земельної ділянки містобудівній документації є необґрунтованими.

Щодо вимог позивача про зобов`язання Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, суд зазначає таке.

За ч. 3, 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Виходячи з практики Європейського суду з прав людини (зокрема, постанови по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 (скарга № 10465/83) за наявністю правової можливості, якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дій, суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень (у т. ч. колегіальний орган) прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.

Тобто, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, і вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення. Перебирання непритаманних суду повноважень державного органу не відбувається за відсутності обставин для застосування дискреції.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може» .

Натомість, у цій справі повноваження відповідача не є дискреційними. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.

Оскільки судом встановлено, що відмова Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо відмови в наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки є протиправною, а інші альтернативні варіанти для вчинення дій у відповідача, кожен з яких окремо є відносно правильними, відсутні, відтак, зобов`язання останнього видати містобудівні умови і обмеження не є протиправним втручанням у дискреційні повноваження.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити повністю.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а позовні вимоги такими, що належить задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у сумі 10510 грн 00 коп.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 139, 241-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. А) від 20.02.2020р. № 01-20/10576.

Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва .будинку відпочинку (готельного типу, літ. А).

Визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської і міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. В) від 20.02.2020р. № 10577.

Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку' (готельного типу, літ. В);

Визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. С) від 20.02.2020 № 25/01-20/10585;

Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. С).

Визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Д) від 20.02.2020 № 01-20/10591.

Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Д).

Визнати протиправною відмову Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради у наданні приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Е) від 20.02.2020 № 25/01-20/10575.

Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради видати приватному підприємству «Міськбуд - Плюс» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки загальною площею 5,3731 га, по вул. Менделєєва, 4 в м. Черкаси для будівництва будинку відпочинку (готельного типу, літ. Е).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 38715770) на користь Приватного підприємства Міськбуд-Плюс (18005, бул. Шевченка, 345, м. Черкаси, код ЄДРПОУ - 33752650) судові витрати із сплати судового збору у сумі 10510 (десять тисяч п`ятсот десять) грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складене 22.04.2021.

Суддя В.П. Тимошенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2021
Оприлюднено26.04.2021
Номер документу96493762
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/950/20

Рішення від 27.04.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Постанова від 15.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 12.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 13.08.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 01.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Ухвала від 01.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Сорочко Євген Олександрович

Рішення від 22.04.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні