ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.02.2023 року м.Дніпро
Справа № 908/1695/21
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії судів:
головуючого судді Коваль Л.А. (доповідач),
суддів: Кузнецова В.О., Чередка А.Є.
секретар судового засідання: Михайлова К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на ухвалу Господарського суду Запорізької області від 15.09.2022 (прийняту суддею Юлдашевим О.О., повне судове рішення складено 23.09.2022) у справі № 908/1695/21
про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід"
ВСТАНОВИВ:
1.Короткий зміст заявлених вимог.
Ліквідатором банкрута подано до господарського суду звіт про проведену роботу, ліквідаційний баланс, документи на підтвердження проведення ліквідаційної процедури.
Крім того, до Господарського суду Запорізької області від Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшло клопотання, в якому податковий орган просить зобов`язати ліквідатора провести аналіз фінансового становища боржника, закрити рахунки, надати інформацію про рух грошових коштів по всіх банківських рахунках, ліквідаційний баланс, документи, які підтверджують інформацію надану у балансі (у т.ч., що підтверджують кредиторську заборгованість), результати проведеної інвентаризації основних фондів, нематеріальних активів, ТМЦ, коштів тощо, надати документи фінансово-господарської діяльності за період з 07.06.2019 по дату їх подання до контролюючого органу.
2.Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі та мотиви його прийняття.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.09.2022 у цій справі, у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області відмовлено; звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута затверджено; банкрута Товариство з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід" ліквідовано; провадження у справі закрито.
Відмовляючи у задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області суд першої інстанції виходив з тих обставин, що звертаючись до суду із клопотанням податковий орган не зазначає, щодо яких саме рахунків, в якій банківській установі він просить суд зобов`язати ліквідатора здійснити закриття.
Податковий орган мав можливість самостійно своєчасно звернутися до ліквідатора з приводу надання документів фінансово-господарської діяльності підприємства - боржника для проведення перевірки боржника, але вказаною можливістю не скористався.
Наказу про призначення податкової перевірки боржника ліквідатору не було вручено, доказів того не було надано суду.
Будь-яких додаткових доказів, які б свідчили про вжиття податковим органом інших заходів з приводу організації податкової перевірки боржника суду не було надано.
3.Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Запорізькій області звернулось до Центрального апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою на ухвалу Господарського суду Запорізької області від 15.09.2022 у справі № 908/1695/21, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та направити справу на розгляд до суду першої інстанції.
4.Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.
В обґрунтування апеляційної скарги скаржник зазначає, що відповідно підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78, п. ,21 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ згідно наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 19.01.2022 №155-п, 20 січня 2022 року необхідно було розпочати документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід": Україна, 69068, Запорізька обл., м. Запоріжжя, Шевченківський р-н, вул. Іванова, буд. 99.
З метою вручення наказу від 12.11.2021 №3309-п та направлень на перевірку від 15.11.2021 №5356, №5357 виданих ГУ ДПС у Запорізькій області, здійснено вихід за юридичною адресою підприємства.
Апелянт вказує, що під час виходу було встановлено: відсутність посадових осіб ТОВ "Агротрейд Груп Схід" (код за ЄДРПОУ 43049725) або його законних (уповноважених) представників за вказаною адресою. За зазначеною адресою знаходиться житлова будівля.
У зв`язку з чим, було складено Акт про неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю підприємства (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників за податковою адресою від 15.11.2021 №2499/08-01-07- 04/430 9725.
В подальшому, до оперативного управління ГУ ДПС у Запорізькій області направлено Запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків від 18.11.2021 №438/08-01-07-04.
На думку скаржника, вищевикладене не дає можливості встановити повну схему фінансово-господарських відносин та повноту нарахування і сплати податкових зобов`язань на кожній ланці ланцюга проходження ТМЦ (робіт тощо).
Також скаржник вказує, що на момент надання інформації по підприємству налічується 5 відкритих рахунки, на протязі 2019-2020 років закрито 6 рахунків в установах банків.
Відповідно до пп. до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 5.1.2 п. 75.1 ст.75 та пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ (з змінами та доповненнями) Товариство з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід" (код ЄДРПОУ 43049725) для проведення позапланової документальної перевірки з питання дотримання вимог податкового та валютного законодавства за період з 07.06.2019 по теперішній час, було направлено запит від 15.11.2021 №279947/6/08-01-07-04-08 на адресу керівника та від 15.11.2021 №70756/6/08-01-07-04-08 на адресу розпорядника майна. Зокрема, Товариством з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід" (код за ЄДРПОУ 42678 05) не надано фінансової звітності та не забезпечено проведення контролюючим органом податкової перевірки, проведення якої передбачене ст.78 Податкового кодексу України.
За доводами скаржника, не можливо підтвердити наявність заборгованості зазначеної в Ухвалі Господарського суду кредиторами та виникають сумніви щодо її існування.
Апелянт звертає увагу на те, що Головне управління ДПС у Запорізькій області відповідно до Податкового кодексу України є контролюючим органом щодо дотримання боржником податкового та митного законодавства. Крім того ГУ ДПС у Запорізькій області являється органом який здійснює перевірки даного платника податків, відносно якого здійснюється провадження у справі про банкрутство, який наділений всіма функціями контролюючого органу та податкового контролю щодо дотримання ним вимог податкового та митного законодавства.
За доводами скаржника, контролюючий орган самостійно визначає коли проводити перевірки та підстави для проведення податкової перевірки. Зокрема ч. 78.1.7 ст. 78 ПК України встановлює самостійні підстави для здійснення такої перевірки як початок процедури припинення юридичної особи так і порушення справи про банкрутство.
На думку скаржника, із зазначеного вбачається навмисне проведення процедури припинення шляхом банкрутства з метою ухилення від проведення позапланової перевірки підприємства.
5.Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.
Учасники справи своїм правом на подачу письмового відзиву не скористались, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
6.Рух справи у суді апеляційної інстанції.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.01.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на ухвалу Господарського суду Запорізької області від 15.09.2022 у справі № 908/1695/21; розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 16.02.2023 о 14:00 год.
У судовому засіданні 16.02.2023 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
7.Встановлені судом обставини справи.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 19.10.2021 відкрито провадження у справі № 908/1695/21 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід"; введено процедуру розпорядження майном боржника, розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Сєдову Н.І.
Постановою суду від 03.05.2022 припинено процедуру розпорядження майном Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід"; припинено повноваження розпорядника майна боржника Сєдової Н.І.; визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід" банкрутом; відкрито ліквідаційну процедуру; ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротрейд Груп Схід", призначено арбітражного керуючого Сєдову Наталю Іванівну.
Ліквідатором банкрута подано до господарського суду звіт про проведену роботу, ліквідаційний баланс, документи на підтвердження проведення ліквідаційної процедури.
Крім того, до Господарського суду Запорізької області від Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшло клопотання, в якому податковий орган просить зобов`язати ліквідатора провести аналіз фінансового становища боржника, закрити рахунки, надати інформацію про рух грошових коштів по всіх банківських рахунках, ліквідаційний баланс, документи, які підтверджують інформацію надану у балансі (у т.ч., що підтверджують кредиторську заборгованість), результати проведеної інвентаризації основних фондів, нематеріальних активів, ТМЦ, коштів тощо, надати документи фінансово-господарської діяльності за період з 07.06.2019 по дату їх подання до контролюючого органу.
Клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області обґрунтоване наступним. Згідно з п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України, документальною позаплановою перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків, зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються у бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Відповідно до п.п.78.1.7 п. 78.1 ст.78 Податкового кодексу України, документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків. Відповідно до п.86.3 ст. 86 Податкового кодексу України акт (довідка) документальної виїзної перевірки, що зазначено статтями 77 і 78 цього кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п`яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті протягом 10 робочих днів). Ненадання ліквідатором документів фінансово-господарської діяльності є перешкодою для реалізації контролюючим органом функцій здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів та платежів шляхом проведення перевірки і цей факт унеможливлює остаточні висновки контролюючого органу щодо припинення або неприпинення підприємством господарської діяльності. Посилаючись на такі обставини у клопотанні, податковий орган просить зобов`язати ліквідатора здійснити закриття рахунків, надати інформацію про рух по всіх банківських рахунках, ліквідаційний баланс, документи підтверджуючі інформацію надану у балансі (у т.ч. що підтверджують кредиторську заборгованість) та надати документи фінансово-господарської діяльності, інформацію про їх відновлення.
8.Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.
Згідно з п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України документальною позаплановою перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків, зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються у бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Пунктом 78.4. статті 78 ПК України визначено, що про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Відповідно до пункту 81.1. статті 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених Податковим кодексом України, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відповідно до пункту 42.2. статті 42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
З матеріалів справи вбачається, що апелянтом не надано доказів надіслання до початку проведення перевірки наказу 12.11.2021р. №3309-п рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Невиявлення боржника або його посадових осіб за його місцезнаходженням не звільняє контролюючий орган від обов`язку здійснення повідомлення платника податків про проведення перевірки шляхом надіслання поштою відповідного рекомендованого листа з повідомленням про вручення.
Крім того, на час прийняття податковим органом наказу від 12.11.2021р. №3309-п тривала судова процедура розпорядженням майном, що була введена на підставі ухвали суду від 19.10.2021, арбітражний керуючий Сєдова Н.І. виконувала повноваження розпорядника майна, і відповідно до повноважень КУзПБ (п. 10 ст. 44) розпорядник майна не має права втручатися в оперативно-господарську діяльність боржника, крім випадків передбачених цим Кодексом.
Разом з тим, перехід боржника до ліквідаційної процедури не перешкоджав податковим органам вжити заходів щодо перевірки діяльності боржника на предмет наявності (відсутності) у нього заборгованості зі сплати податкових платежів, оскільки податковим законодавством України не визначається стадія процедури банкрутства, у якій така перевірка повинна бути проведена.
Аналогічну правого висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 22.07.2020р. у справі №904/4681/19, зокрема, що норми чинного податкового законодавства та законодавства про банкрутство не містять заборони щодо проведення податковим органом перевірки боржника після визнання останнього банкрутом.
Податковий орган не був позбавлений права самостійно та своєчасно звернутися до ліквідатора з приводу надання документів фінансово-господарської діяльності підприємства - боржника для проведення податкової перевірки, проте ГУ ДПС у Запорізькій області зазначеним правом не скористалось.
Колегія суддів також погоджується із висновками суду першої інстанції стосовно того, що звертаючись до суду із клопотанням податковий орган не зазначає, щодо яких саме рахунків, в якій банківській установі він просить суд зобов`язати ліквідатора здійснити закриття.
За таких обставин, місцевий господарський суд дійшов правомірного та обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні клопотання податкового органу щодо зобов`язання ліквідатора надати документи фінансово-господарської діяльності боржника контролюючому органу для проведення документальної позапланової перевірки.
З огляду на наведене, доводи, викладені в апеляційній скарзі, не отримали свого підтвердження та не спростовують обставин, на які послався місцевий господарський суд при винесенні оскаржуваної ухвали в частині залишення без задоволення клопотання податкового органу.
Щодо оскарження ухвали Господарського суду Запорізької області від 15.09.2022 у справі № 908/1695/21 в частині затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
В апеляційній скарзі не було наведено доводів щодо підстав для скасування ухвали в наведеній частині, тому колегія суддів не розглядає оскаржувану ухвалу в частині затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
9.Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.
Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За встановлених обставин справи, апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване судове рішення місцевого господарського суду зміні або скасуванню.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника.
Керуючись статтями 129, 269, 275, 276, 281-283 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на ухвалу Господарського суду Запорізької області від 15.09.2022 у справі № 908/1695/21 залишити без задоволення.
Ухвалу Господарського суду Запорізької області від 15.09.2022 у справі № 908/1695/21 залишити без змін.
Витрати з оплати судового збору за подання апеляційної скарги віднести на апелянта.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 20.02.2023.
Головуючий суддяЛ.А. Коваль
СуддяВ.О. Кузнецов
Суддя А.Є. Чередко
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2023 |
Оприлюднено | 21.02.2023 |
Номер документу | 109070411 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні