Справа №242/2192/20
Провадження №2/242/170/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2023 Селидівський міський суд Донецької області у складі: головуючого судді Владимирської І.М., при секретарях судового засідання Гандзюк К.С.,Сафроновій К.В., Клименко А.В., Уварові М.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , яка діє в інтересах ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , яка діє в інтересах ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , яка діє в інтересах ОСОБА_5 , до Державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації, про скасування наказу про відрахування та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулись до суду з позовною заявою до Державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею про скасування наказу про відрахування та зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у вересні 2019 року учні ОСОБА_2 , ОСОБА_6 ОСОБА_7 та ОСОБА_5 були зараховані на перший курс навчання до Гірницького професійно-технічного училища за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, офісний службовець(бухгалтерія)». Наказом МОН України від 20.11.2019 р. № 1444 «Про реорганізацію закладів професійної(професійно-технічної) освіти Донецької області» було припинено діяльність Гірницького професійно-технічного училища шляхом приєднання до Селидівського професійного ліцею. Наказом Селидівського професійного ліцею №2 «З-УДЗ» від 02.03.2020 учні ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_5 були відраховані у зв`язку з порушеннями при зарахуванні до Гірницького професійно-технічного училища. Зобов`язано заступника директора з навчально-виробничої роботи внести відповідні записи до «Поіменної книги обліку особового складу учнів»(П-УДЗ). Вважають зазначений наказ в частині відрахування учнів таким, що не відповідає Конституції України та чинному законодавству про освіту, таким, що є необгрунтованим і порушує право на навчання та здобуття професії, оскільки Конституцією України гарантується право кожного на освіту, діти провчилися 1 рік в училищі, при зарахуванні до закладу ретельно перевіряються всі документи, у тому числі про освіту в кожного учня. Крім того, статтею 39 ЗУ «Про професійну(професійно-технічну) освіту» визначено перелік підстав, за яких здобувачі освіти(учень, слухач) можуть бути відраховані із закладу професійної (професійно-технічної)освіти, який є вичерпаним та розширеному тлумаченню не підлягає. Такої підстави, як зазначено у наказі «у зв`язку з порушеннями при зарахуванні до професійно-технічного училища» ЗУ «Про професійну(професійно-технічну) освіту» не містить. Крім того, наказ не містить законодавчо визначених підстав для відрахування учнів, а також не має відповідного обґрунтування з посиланням на законодавство. Лікарські консультативні висновки учнів не містять протипоказань щодо можливості здобуття професії «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, офісний службовець(бухгалтерія)», тим більше, що ці учні навчались в Гірницькому ПТУ та успішно засвоїли програму курсу за обраною професією. Враховуючи викладене, позивачі вважають, що відрахування учнів було проведено з порушенням чинного законодавства, а тому наказ про відрахування їх є протиправним, просять скасувати наказ №2 «З-УДЗ» директора державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею від 02.03.2020 року в частині відрахування учнів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; зобов`язати державний навчальний заклад Селидівський професійний ліцей у зв`язку з припиненням діяльності Гірницького професійно-технічного училища перевести з подальшим зарахуванням до складу учнів, прийнятих на навчання за державним замовленням за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, офісний службовець(бухгалтерія)» ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 22 травня 2020 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 19.06.2020 року відкрито провадження по справі та призначено до розгляду по суті в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 31 серпня 2020 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації.
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 13.07.2021 року позов ОСОБА_8 , яка діє в інтересах ОСОБА_7 , до Державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації, про скасування наказу про відрахування ОСОБА_7 залишено без розгляду.
Позивачі в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, надали заяви, в яких просять розглянути справу в їх відсутності, позовні вимоги підтримують.
Представник відповідача в судове засідання не з`явилась, про дату час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, надала заяву про розгляд справи в її відсутності, а також заяву про невизнання позову, в якій зазначила, що в зв`язку з реорганізацією Гірницького ПТУ № 144 всі учні Гірницького ПТУ були відраховані наказом Гірницького ПТУ № 144 № 8-«В-УДЗ» від 27.02.2020 та зараховані до Селидівського професійного ліцею, окрім учнів, що навчалися за програмами для дітей з порушенням інтелектуального розвитку легкого ступеню, про що свідчить перелік предметів у додатку про здобуття базової середньої освіти. Зазначений перелік предметів відрізняється від переліку предметів Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти, що не дозволяє в подальшому отримати повну середню освіту. Зважаючи на вищезазначене, враховуючи вимоги державного Стандарту професійної(професійно-технічної) та повної загальної середньої освіти, випускник загальноосвітньої школи, який навчався за спеціальною програмою для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, не може навчатися за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, конторський(офісний) службовець(бухгалтерія)». Професійно-технічна освіта є відкритою також для випускників, що навчалися за програмою для дітей з порушенням інтелектуального розвитку легкого ступеню, оскільки зарахування для навчання на першому ступені професійно-технічної освіти не вимагає наявності у вступника базової загальної середньої освіти. Наразі навчання за професією «Оператор з обробки інформаційного та програмного забезпечення; конторський(офісний) службовець (бухгалтерія) здійснюється за ІІ ступенем. Згідно Постанови КМУ від 17 серпня 2002 року № 1135 «Про затвердження Державного стандарту професійно-технічної освіти» пункти 28,29 вступники, що не мають у наявності базової загальної середньої освіти можуть навчатися лише на І ступені професійно-технічної освіти, умовою для зарахування на навчання по ІІ ступені професійно-технічної освіти є наявність у вступника базової загальної середньої освіти. Тому учням запропонували переведення до закладів професійної(професійно-технічної) освіти, які мають дозвіл навчання учнів з неповною базовою середньою освітою(наказ Селидівського професійного ліцею № 11 «В-УДЗ» від 29.04.2020 р. «Про неможливість поновлення навчання учнів»). Враховуючи вищезазначене та керуючись листом Департаменту освіти науки України у Донецькій області від 23.04.2020 вх.№370 «Про переведення та подальше навчання учнів» адміністрація Селидівського професійного ліцею вважає неможливим поновлення навчання учениць ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 з професії «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення; конторський (офісний) службовець(бухгалтерія)» та пропонує вступити до Селидівського професійного ліцею на наступний навчальний рік за професією «Живописець» з отриманням професійно-технічної освіти І ступеню без отримання повної загальної середньої освіти.
Представник третьої особи - Департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду спору по суті, суд встановив наступне.
Згідно консультаційного висновку спеціаліста від 03.01.2020 року, виданого експертом Департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації Донецької області з питань дитячої психіатрії відносно ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зазначено результати функціонального, рентгенологічного та інших спеціальних досліджень: наявність деякої інтелектуальної недостатності; висновок спеціаліста(встановлений діагноз): легка розумова відсталість, церебростенічний синдром. Сполучна збіжна косоокість, більше лівого ока. Амбліопія лівого ока. Міопія обох очей слабкого ступеня. Рекомендації: оформлення соціальної допомоги, як дитині-інваліду у віці до 18 років згідно наказу МОЗ України від 08.11.01 р. № 454/471/516 р.10, п.1 п/п 6; від 11.07.05 № 342 терміном на 2 роки.
Згідно копії корінця медичного висновку № 1 про дитину-інваліда віком до 18 років від 15 січня 2020 року ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є дитиною - інвалідом за захворюванням(патологічним станом) «легка розумова відсталість, церебростенічний синдром».
Згідно консультативного висновку спеціаліста, виданого головним обласним дитячим психіатром відносно ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зазначено результати дослідження психологом: наявність деякої інтелектуальної недостатності. Рекомендації: навчання по допоміжній програмі індивідуальної формі.
Згідно копії медичного висновку № 15 про дитину-інваліда віком до 18 років від 20 липня 2017 року відносно ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зазначено що захворювання(патологічний стан) «змішана амбліопія високого ступеню лівого ока, складний гіперметропічний astou. Оперована збіжна співдружня косоокість os.
Згідно консультативного висновку спеціаліста від 13.06.2018 року, виданого головним дитячим психіатром Донецької області відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зазначено діагноз F 71.8, рекомендації: за психічним станом показано навчання на індивідуальній формі(з відвідуванням занять у школі(2018-2019 р.; визначення програми навчання; консультування ПМПК; обстеження, лікування, рішення соціальних питань через обстеження у денному дитячому стаціонарі.
Згідно копії протоколу засідання ЛКК КЛПУ «Обласна психіатрична лікарня м.Слов`янська» № 497/3 від 14 серпня 2018 року відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зазначено діагноз: помірна розумова відсталість, антено-невротичний синдром F 71.8.
Згідно копії свідоцтва про здобуття базової середньої освіти НК № 51146071 від 07.06.2019 року ОСОБА_2 закінчила у 2019 році Гірницьку загальноосвітню школу І-ІІ ступенів № 18 Селидівської міської ради Донецької області.
Згідно копії свідоцтва про здобуття базової середньої освіти НК № 51146069 від 07.09.2019 року ОСОБА_6 закінчила у 2019 році Гірницьку загальноосвітню школу І-ІІ ступенів № 19 Селидівської міської ради Донецької області.
Згідно копії свідоцтва про здобуття базової середньої освіти НК № 51146070 від 07.09.2019 року ОСОБА_5 закінчила у 2019 році Курахівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 22 Селидівської міської ради Донецької області.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 були зараховані до складу учнів групи № 82 за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, офісний службовець(бухгалтерія)»,(перший курс навчання) Гірницького професійно-технічного училища.
Наказом директора Гірницького професійно-технічного училища № 8-В-УДЗ від 27.02.2020 року у зв`язку з реорганізацією Гірницького професійно-технічного училища(наказ № 1444) останніх було відраховано зі складу учнів з 02.03.2020 за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, з групи 82 першого курсу.
Наказом Селидівського професійного ліцею № 2 «З-УДЗ» від 02.03.2020 відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 1444 від 20.11.2019 «Про реорганізацію закладів професійної(професійно-технічної) освіти Донецької області», в зв`язку з припиненням діяльності Гірницького професійного училища ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 відраховано у зв`язку з порушенням при зарахуванні до Гірницького професійно-технічного училища.
З листа Департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації вбачається, що Селидівський професійний ліцей 04.03.2020 року звертався до Департаменту з листом щодо можливості навчання у ліцеї за регіональним замовленням учнів першого курсу Гірницького професійно-технічного училища за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, конторський (офісний) службовець(бухгалтерія)», які мають бути переведені до ліцею у зв`язку з припиненням діяльності училища. За результатами розгляду звернення повідомлено, що перелік предметів, зазначений у додатках до свідоцтв про здобуття базової середньої освіти учениць ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 відповідає переліку предметів навчальних програм спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку легкого ступеню. Зазначений перелік предметів відрізняється від переліку предметів Типової освітньої програми закладів середньої освіти, що не дозволяє в подальшому отримати повну середню освіту. Враховуючи вимоги державного Стандарту професійної(професійно-технічної) та повної загальної середньої освіти, випускник загальноосвітньої школи, який навчався за спеціальною програмою для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, не може навчатися за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення», «конторський (офісний) службовець(бухгалтерія)». Також медичні довідки(лікарські консультативні висновки) не мають висновку про можливість здобуття саме обраної робітничої професії. Отже, учениці ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 були зараховані до Гірницького професійно-технічного училища з порушенням.
Згідно Стандарту професійної(професійно-технічної), затвердженого Наказом Міністерства освіти та науки України від 22 грудня 2017 р. № 1651 вимогою до освітнього, освітньо-кваліфікаційного рівня професійної кваліфікації осіб, які навчатимуться за професією Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення ІІ категорії при вступі на навчання є повна або базова загальна середня освіта; вимоги до освітнього, освітньо-кваліфікаційного рівня професійної кваліфікації осіб, які навчатимуться за професією Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення І категорії при продовженні навчання є повна або базова загальна середня освіта.
Згідно Державного стандарту професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки України, за професією: конторський (офісний) службовець(бухгалтерія) вимогою до освітнього, освітньо-кваліфікаційного рівнів, кваліфікації осіб при вступі на навчання є повна або базова загальна середня освіта.
Постановою КМУ від 23.11.2011 р. № 1392 затверджено Стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Встановлено, що зазначений Державний стандарт впроваджується в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013 р., а в частині повної загальної середньої освіти - з 1 вересня 2018 року.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Частиною 1 статті 13 ЦПК України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, що врегульовано частиною 3 ст.12 ЦПК України.
Відповідно до статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ст. 5 ЗУ «Про професійну(професійно-технічну) освіту» громадяни України мають рівні права на здобуття професійної (професійно-технічної) освіти відповідно до своїх здібностей і нахилів. Обмеження допускаються за медичними та віковими показниками, а також показниками професійної придатності, що визначаються Кабінетом Міністрів України.
Держава створює умови для здобуття професійної (професійно-технічної) освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, а також забезпечує виявлення та усунення факторів, що перешкоджають реалізації прав і задоволенню потреб таких осіб у сфері освіти.
Громадяни, які мають базову загальну середню освіту, можуть одночасно із набуттям професії здобувати повну загальну середню освіту у закладі професійної (професійно-технічної) освіти або в іншому закладі освіти.
Громадяни, які за станом здоров`я, сімейними обставинами, а також з інших поважних причин не можуть одночасно із набуттям професії здобувати повну загальну середню освіту або не мають базової загальної середньої освіти, особи, які потребують соціальної допомоги і реабілітації, можуть здобувати робітничу кваліфікацію з професій, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно ст.31 ЗУ «Про професійну(професійно-технічну) освіту» громадяни України Державний перелік професій з підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки і затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст..32 ЗУ «Про професійну(професійно-технічну) освіту» державний стандарт професійної (професійно-технічної) освіти - це сукупність державних вимог до змісту професійної (професійно-технічної) освіти, рівня кваліфікації випускника закладу професійної (професійно-технічної) освіти та освітнього рівня вступників.
Державний стандарт професійної (професійно-технічної) освіти розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки і затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Предметом спору у даній справі є наказ директора Селидівського професійного ліцею № 2 «З-УДЗ» від 02.03.2020 року в частині відрахування ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 з навчального закладу. Причиною відрахування зазначено «порушення при зарахуванні до Гірницького професійно-технічного училища».
Відповідно до ст.39 Закону України «Про професійну (професійно - технічну) освіту» з закладу професійної (професійно-технічної) освіти здобувачі освіти можуть бути відраховані за: власним бажанням; станом здоров`я; переведенням, за його згодою, в інший заклад освіти; незадовільні успішність, поведінку; невиконання вимог навчального плану та освітніх програм; вироком суду, який набрав законної сили; грубі порушення навчальної дисципліни або правил внутрішнього розпорядку закладу професійної (професійно-технічної) освіти.
Отже, статтею 39 ЗУ «Про професійну (професійно - технічну) освіту» визначено вичерпний перелік підстав для відрахування вже зарахованих учнів і підстава, на яку посилається відповідач в наказі, а саме: «у зв`язку з порушенням при зарахуванні до Гірницького професійно-технічного училища», не входить до цього переліку.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 були відраховані з Гірницького професійно-технічного училища ( згідно наказу№ 8-В-УДЗ від 27.02.2020 року ), однак до Селидівського професійного ліцею данні особи переведені шляхом зарахуваннядо складу учнів не були, фактично наказом Селидівського професійного ліцею № 2 «З-УДЗ» від 02.03.2020 відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 1444 від 20.11.2019 «Про реорганізацію закладів професійної(професійно-технічної) освіти Донецької області» учні Гірницького професійно-технічного училища ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 були відраховані з навчального закладу, в який вони не були прийняті.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що наказ №2 «З-УДЗ» директора державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею від 02.03.2020 року в частині відрахування учнів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимоги про зобов`язання державного навчального закладу Селидівський професійний ліцей у зв`язку з припиненням діяльності Гірницького професійно-технічного училища перевести з подальшим зарахуванням до складу учнів, прийнятих на навчання за державним замовленням за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, офісний службовець(бухгалтерія)» ОСОБА_2 ; ОСОБА_6 та ОСОБА_5 , суд дійшов до наступного.
Стаття 12 ЦПК України передбачає, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Статтею 76 ЦПК України визначено, що доказами, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними засобами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
У відповідності до статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 ; ОСОБА_6 та ОСОБА_5 навчалися за програмами для дітей з порушенням інтелектуального розвитку легкого ступеню, про що свідчить перелік предметів у додатку про здобуття базової середньої освіти та після отримання свідоцтв про здобуття базової середньої освіти були зараховані до Гірницького ПТУ № 144.
У зв`язку з реорганізацію закладів професійної(професійно-технічної) освіти Донецької області та припиненням діяльності Гірницького професійного училища, учнів ПТУ № 144 було переведено з подальшим зарахуванням до Селидівського професійного ліцею, однак ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 відраховано відповідно до наказу № 2 «З-УДЗ» директора державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею від 02.03.2020 року у зв`язку з порушенням при зарахуванні до Гірницького професійно-технічного училища.
В листі Департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації зазначено, що перелік предметів, зазначений у додатках до свідоцтв про здобуття базової середньої освіти учениць ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 відповідає переліку предметів навчальних програм спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку легкого ступеню. Зазначений перелік предметів відрізняється від переліку предметів Типової освітньої програми закладів середньої освіти, що не дозволяє в подальшому отримати повну середню освіту. Враховуючи вимоги державного Стандарту професійної(професійно-технічної) та повної загальної середньої освіти, випускник загальноосвітньої школи, який навчався за спеціальною програмою для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, не може навчатися за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, конторський (офісний) службовець(бухгалтерія)». Також медичні довідки(лікарські консультативні висновки) не мають висновку про можливість здобуття саме обраної робітничої професії.
Згідно пояснень представника відповідача професійно-технічна освіта є відкритою також для випускників, що навчалися за програмою для дітей з порушенням інтелектуального розвитку легкого ступеню, оскільки зарахування для навчання на першому ступені професійно-технічної освіти не вимагає наявності у вступника базової загальної середньої освіти. Наразі навчання за професією «Оператор з обробки інформаційного та програмного забезпечення; конторський(офісний) службовець (бухгалтерія) здійснюється за ІІ ступенем. Згідно Постанови КМУ від 17 серпня 2002 року № 1135 « Про затвердження Державного стандарту професійно-технічної освіти» пункти 28,29 вступники, що не мають у наявності базової загальної середньої освіти можуть навчатися лише на І ступені професійно-технічної освіти, умовою для зарахування на навчання по ІІ ступені професійно-технічної освіти є наявність у вступника базової загальної середньої освіти. Тому учням запропонували переведення до закладів професійної(професійно-технічної) освіти, які мають дозвіл навчання учнів з неповною базовою середньою освітою та вступити до Селидівського професійного ліцею на наступний навчальний рік з отриманням професійно-технічної освіти І ступеню без отримання повної загальної середньої освіти.
Згідно ст.24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання.
Відповідно до ст. 53 Конституції України повна загальна середня освіта є обов`язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Відповідно до ЗУ «Про освіту» освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об`єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Законодавство України про загальну середню освіту базується на Конституції України і складається з Закону України «Про освіту», Закону України «Про загальну середню освіту», інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Положення ч.2 ст. 15 Закону України «Про освіту» передбачають, що професійна (професійно-технічна) освіта здобувається на основі базової або повної загальної середньої освіти. Здобуття професійної (професійно-технічної) освіти на основі базової середньої освіти здійснюється з одночасним здобуттям профільної середньої освіти та отриманням відповідного документа про повну загальну середню освіту.
Положеннями статті 19 Закону України «Про освіту» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів. Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти. Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку. Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну. Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку. Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.
З правового аналізу статті 19 Закону України «Про освіту» слідує, що саме на державу покладено обов`язок створювати умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, підготовку фахівців для роботи з такими учнями.
Зарахування учнів до закладу освіти здійснюється згідно з Порядком зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим МОН.
Відповідно до пунктів 28, 29 Постанови КМУ від 17 серпня 2002 року № 1135 «Про затвердження Державного стандарту професійно-технічної освіти» зарахування для навчання на першому ступеніпрофесійно-технічної освіти не вимагає наявності у вступникабазової чи повної загальної середньої освіти.
Умовою для зарахування на навчання на другому ступеніпрофесійно-технічної освіти є наявність у вступника, як правило, базової загальної середньої освіти, а на навчання з технологічноскладних, наукоємних професій (спеціальностей) чи із складноюорганізацією праці у сфері певної професійної діяльності - повноїзагальної середньої освіти. В останньому випадку можливе отриманняповної загальної середньої освіти одночасно з професійним навчанням.
Враховуючи те, що навчання за професією «Оператор з обробки інформаційного та програмного забезпечення; конторський(офісний) службовець (бухгалтерія) здійснюється за ІІ ступенем, учні ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 не мають у наявності базової загальної середньої освіти та освітній рівень останніх не відповідає Стандартам навчання за ІІ ступенем професійно-технічної освіти, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині зобов`язання навчального закладу перевести позивачів з подальшим зарахуванням до складу учнів, прийнятих на навчання за державним замовленням за професією «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, офісний службовець(бухгалтерія)», задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст. 53 Конституції України, ЗУ «Про професійно(професійно-технічну) освіту, ЗУ «Про освіту»; ЗУ «Про загальну середню освіту», ст. ст. 12, 76, 81, 89, 258, 259, 265, 268 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 , яка діє в інтересах ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_3 , яка діє в інтересах ОСОБА_3 (місце проживання: АДРЕСА_2 ), ОСОБА_4 , яка діє в інтересах ОСОБА_5 (місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею(місцезнаходження: Донецька область, м.Селидове, вул..Чернишевського, 9); третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації(місцезнаходження: Донецька область, м.Краматорськ, вул..Василя Стуса, 47), про скасування наказу про відрахування та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати наказ №2 «З-УДЗ» директора державного навчального закладу Селидівського професійного ліцею від 02.03.2020 року в частині відрахування учнів ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
У задоволенні решти позовних вимог- відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.М. Владимирська
Суд | Селидівський міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2023 |
Оприлюднено | 22.02.2023 |
Номер документу | 109093130 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах про захист немайнових прав фізичних осіб, з них |
Цивільне
Селидівський міський суд Донецької області
Владимирська І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні