П О С Т А Н О В А
іменем України
14 лютого 2023 року справа 340/8378/21
Третій апеляційний адміністративний суду складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,
при секретарі Діденко Ю.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05.05.2022 (суддя Дегтярьова С.В.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Алека транс» до Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Алека транс» 03.11.2021 звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області, в якому просить визнати протиправною і скасувати постанову №311063 від 13.10.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000гр за перевищення навантаження на строєні осі автомобіля. Вказують, що при розгляді справи про порушення транспортного законодавства не взято до уваги що вантаж є сипучим та під час руху міг зміщуватись, роблячи нерівномірні навантаження на осі. Не затверджена методика визначення фактичної маси та навантаження на ось (ас1).
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05.05.2022, прийнятому в спрощеному провадженні, позов задоволений. Суд послався на частину 3 пункту 22.5 Правил дорожнього руху, відповідно до якої рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11т, здвоєні осі понад 16т, строєні осі понад 22т або фактичною масою понад 40т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь понад 11т, здвоєні осі понад 18т, строєні осі понад 24т або фактичною масою понад 44т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах понад 46т) в разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Оскільки не передбачена видача дозволу на перевезення подільного вантажу, вага якого або навантаження на осі перевищують максимально допустимі параметри, до особи не може бути застосований адміністративно-господарський штраф у відповідності до абзацу 15 частини 1 статті 60 Закону України «Пор автомобільний транспорт» (ас62).
В апеляційній скарзі Центральне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказують, що суд першої інстанції безпідставно звільнив позивача від відповідальності за перевищення навантаження на строєні осі автомобіля (ас70,94).
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
ТОВ «Алека транс» є орендарем автомобіля DAF держномер НОМЕР_1 та напівпричепа BODEX держномер НОМЕР_2 . Автомобіль має 2 осі, напівпричеп 3 строєні осі(ас9-14).
Згідно товарно-транспортної накладної №162/1 від 13.08.2021, на зазначеному автомобілі під керуванням ОСОБА_1 здійснювалось перевезення пшениці маса брутто 39120кг(ас8).
Працівниками Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області 14.08.2021 в пункті габаритно-вагового контролю на автошляху М-05 452км+811км здійснений габаритно-ваговий контроль, за наслідками якого складена довідка №0015673, згідно якої повна маса транспортного засобу 39180кг, а навантаження на осі: 1 6450кг, 2 8110кг, 3 8510кг, 4 8350кг, 5 7760кг (ас48,50).
Згідно акту №0057815 від 14.08.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, при нормативно допустимому осьовому навантаженні на строєну ось 22000кг, фактичне навантаження на строєну ось напівпричепа становить 24620кг(ас47).
Згідно акту №306596 від 14.08.2021 перевірки додержання законодавства про автомобільний транспорт, під час надання послуг з перевезення вантажів за товарно-транспортною накладною №162/1 від 13.08.2021, у водія автомобіля DAF держномер НОМЕР_1 з напівпричепом BODEX держномер НОМЕР_2 відсутній дозвіл на рух великовагового транспортного засобу. Перевищення навантаження на строєну ось 24620кг, що становить 10 20 процентів встановлених норм (ас46,49).
Постановою Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області №311063 від 13.10.2021 до ТОВ «Алека транс» на підставі акту №306596 від 14.08.2021 застосований адміністративно-господарський штраф в сумі 17000гр у відповідності до абзацу 15 частини 1 статті 60 Закону України «Пор автомобільний транспорт»(ас44).
Відповідно до частини 1 пункту 22.5 Правил дорожнього руху, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів в разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення 3,75м), за висотою від поверхні дороги 4м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і національною поліцією маршрутах 4,35м), за довжиною 22м (для маршрутних транспортних засобів 25 м), фактичну масу понад 40т (для контейнеровозів понад 44т, на встановлених Укравтодором і національною поліцією для них маршрутах - до 46т), навантаження на одиночну вісь 11т (для автобусів, тролейбусів 11,5т), здвоєні осі 16т, строєні 22т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь 11т, здвоєні осі 18т, строєні 24т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2м.
Відповідно до підпункту 3 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого Постановою КМУ № 879 від 27.06.2007, великовагові та великогабаритні транспортні засоби транспортні засоби, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені в пункті 22.5 Правил дорожнього руху. При цьому транспортний засіб не може вважатись великоваговим або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Відповідно до частини 2 статті 29 Закону України «Про дорожній рух», з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь в дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь в дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь в дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про автомобільні дороги», рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини 4 статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», в разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Виходячи з перелічених положень, однією з цілей визначення максимальної маси транспортних засобів та навантаження на осі, є встановлення граничних параметрів, при перевищенні яких є небезпека пошкодження автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів. З метою уникнення пошкоджень автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, законодавством передбачено, що участь в дорожньому русі великовагових та великогабаритних транспортних засобів здійснюється за спеціальними правилами за наявності дозволу на право руху автомобільними дорогами.
Відповідно до абзацу 15 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10 до 20 процентів включно при перевезенні вантажу без дозволу в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Проаналізувавши надані докази та нормативне регулювання спірних правовідносин, колегія суддів погоджується з доводами апеляційної скарги що судом першої інстанції позивач безпідставно звільнений від відповідальності за перевищення навантаження на строєні осі автомобіля.
Частина 3 пункту 22.5 Правил дорожнього руху взагалі забороняє рух транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі, якщо загальна вага або навантаження на осі перевищують допустимі параметри. В свою чергу, абзац 15 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачає накладання штрафу за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10 до 20 процентів.
Згідно довідки №0015673 від 14.08.2021 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акту №0057815 від 14.08.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, акту №306596 від 14.08.2021 перевірки додержання законодавства про автомобільний транспорт, - навантаження на строєну ось автомобіля позивача перевищує максимально допустиме на 11,91 проценти, - а тому постанова №311063 від 13.10.2021 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000гр винесена на законних підставах та відповідає одному із завдань Закону України «Про автомобільний транспорт» - збереження автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів.
Стосовно доводів ТОВ «Алека транс» що вантаж є сипучим і під час руху міг зміщуватись, роблячи нерівномірні навантаження на осі, колегія суддів відзначає, що перевізник мав враховувати особливості вантажу при навантаженні перед виїздом на автомобільні дороги. Для таких випадків підпунктом 3 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого Постановою КМУ № 879 від 27.06.2007, передбачено відхилення від максимально допустимих параметрів на 2 відсотки.
Колегією суддів відхиляються доводи позивача що не затверджена методика визначення фактичної маси і навантаження на осі. В постановах Верховного Суду від 02.08.2018 у справі №820/1420/17, від 03.07.2019 у справі №819/1381/16, від 22.12.2021 у справі №420/3371/21 зазначено що відсутність затвердженої методики визначення фактичної маси та навантаження на осі не може бути підставою для скасування законної по суті постанови, винесеної посадовими особами Укртрансбезпеки, та не звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів.
Відтак окружний суд надав невірну правову оцінку фактичним обставинам справи, що призвело до прийняття неправильного рішення.
Керуючись статтями 241-245, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області задовольнити.
Скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 05.05.2022 та прийняти нову постанову.
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Алека транс» відмовити.
Постанова набирає законної сили з 14.02.2023 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий суддяА.В. Суховаров
суддіО.В. Головко
суддіТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2023 |
Оприлюднено | 23.02.2023 |
Номер документу | 109113497 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні