ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"16" лютого 2023 р. Справа № 924/797/22
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю. В., при секретарі с/з Загроцька А.Ю., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури, м. Хмельницький в інтересах держави
до 1. Хмельницької міської ради, м. Хмельницький
до 2. громадської організації "Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам", м. Хмельницький
про визнання незаконним та скасування рішення міської ради та зобов`язання повернути земельні ділянки
за участю представників сторін:
від прокуратури - Скрипнюк А.В.
від відповідача 1 - Демчук Л.Г.
від відповідача 2 - Головко В.Ю.
встановив:
Прокурор у позові просить суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення 42-ї сесії Хмельницької міської ради від 17.06.20 за № 64 в частині п. 9 „Надати юридичній особі земельні ділянки в постійне користування згідно з додатком 3" щодо надання громадській організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" у постійне користування земельних ділянок з кадастровими номерами 6810100000:29:001:0032 і 6810100000:29:004:0178 (п.п. 1-2 додатку 3 до рішення);
- зобов`язати громадську організацію „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 6810100000:29:001:0032 і 6810100000:29:004:0178 в комунальну власність Хмельницької міської територіальної громади в особі Хмельницької міської ради.
Обгрунтовуючи позов, прокурор зазначає, що спірним рішенням відповідачу 2 надано в постійне користування дві земельні ділянки для будівництва об`єктів комунального та виробничого призначення, які (ділянки) перебувають за адресою: вул. Тернопільська, 17/1-К та вул. Молодіжна, 26-В.
Проте, дане рішення міської ради прийнято всупереч чинного законодавства та інтересів територіальної громади. Так, згідно чинного законодавства, земельні ділянки державної або комунальної власності передаються в користування на конкурсних засадах. Однак, з даного правила є винятки для певних категорій користувачів. Згідно земельного кодексу України до кола осіб, які можуть набувати землю на праві постійного користування без додержання конкурсних засад, відносяться громадські організації інвалідів України, їх підприємства, установи і організації. Надання такої переваги порівняно з іншими суб`єктами викликано функціями держави щодо забезпечення рівних прав і можливостей осіб з інвалідністю та їх соціального захисту, усунення перепон і бар`єрів, які перешкоджають забезпеченню прав і потреб інвалідів.
З даного випливає, що надання громадським організаціям пільг та переваг, не обумовлених необхідністю виконання вищевказаних функцій держави, не відповідає вимогам закону. Сама по собі реєстрація громадської організації осіб з інвалідністю, не надає останній права для отримання землі державної та комунальної власності на праві постійного користування. Передача землі таким організаціям має бути обумовлена особливими цілями, які випливають з змісту їх діяльності.
Однак, реєстрація відповідача 2 як громадської організації здійснена 02.03.20, і засновниками даної організаціє є троє осіб, двоє з яких проживають у м. Києві. В даний час відсутня будь-яка інформація щодо кількості членів цієї організації, у тому числі осіб з інвалідністю, вона не співпрацює з управлінням соцзахисту населення, не взаємодіє з Хмельницьким обласним відділенням Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю і не перебуває на їх обліку.
Разом з тим, спірне рішення надає відповідачу у постійне користування земельні ділянки під будівництво комунального та виробничого призначення на підставі одного клопотання голови, у якому не зазначено жодних аргументів щодо використання, цілей і необхідності в виділенні землі. Виділення землі не узгоджується з метою, завданням та напрямками діяльності відповідача 2.
Попередньо розглядаючи клопотання голови громадської організації - відповідача 2 не з`ясовано статутних завдань, дійсності намірів та спроможності відповідача 2 щодо використання землі для потреб, спрямованих на реалізацію завдань з соціального захисту інвалідів. Клопотання щодо виділення землі підтримано лише в силу того, що земельні ділянки були вільні від забудови, неодноразово виставлялись на аукціон для продажу, але не були реалізовані.
Відповідач 2 включений в реєстр неприбуткових установ. Однак, йому надано землю за цільовим призначенням - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони, які надаються підприємствам, установам, організаціям для відповідної діяльності. Такі землі надаються промисловим підприємствам, обов`язковим елементом яких є виробництво продукції.
Вказане свідчить, що заявлена ініціатива неприбуткової організації в одержанні землі промисловості в постійне користування під будівництво передбачає отримання прибутку. Проте, дане суперечить встановленим законом принципам неприбуткового громадського об`єднання.
Крім того, відповідач подав клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок (за спірним рішенням) зі зміною їх цільового призначення. Проте, станом на 27.09.22 жодних рішень за результатами розгляду такого клопотання міською радою не приймалось. Враховуючи, що цільове призначення земельної ділянки повинно відповідати функціональному призначенню території, визначеному містобудівною документацією, заявлена ініціатива громадської організації щодо зміни цільового призначення земельних ділянок не відповідає дозволеним та допустимим видам забудови та використання цієї землі в межах функціональної зони.
Відповідач 2, як громадська організація зареєстрований за 14 днів до подачі її головою клопотання про надання в користування двох земельних ділянок за спірним рішенням. Надання землі передбачалося саме громадській організації осіб з інвалідністю, оскільки такий суб`єкт має право володіти землею на праві постійного користування та може отримати її на не конкурсних засадах та, як наслідок, отримати переваги перед іншими суб`єктами використання земель, уникнувши процедури проведення торгів і понесення відповідних витрат. При цьому, відповідач 1 прийняв спірне рішення без визначення статутних завдань громадської організації, мети її діяльності і мети отримання землі та дійсні наміри щодо забудови на ній, якими в дійсності є будівництво житла, об`єктів торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.
Таким чином спірне рішення органу місцевого самоврядування щодо розпорядження спірними землями комунальної власності прийняте всупереч вимогам закону, не є вираженням волі територіальної громади та не відповідає її інтересам. Тому, спірне рішення необхідно визнати недійсним, а земельні ділянки слід повернути в комунальну власність.
Підставою представництва прокурором інтересів держави у якості самостійного позивача у цій справі обґрунтовується відсутністю органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах. Так, орган влади, який здійснює контроль за додержанням земельного законодавства - Держгеокадастр не може подавати подібних позовів, а міська рада, як власник землі сама є суб`єктом правопорушення. При цьому, збіг в одній особі позивача та відповідача неможливий.
В відповіді на пояснення міської ради прокурор зазначає, що при прийнятті спірного рішення міською радою порушено ст. ст. 13, 14 Конституції України, ст. ст. 92, 143 земельного кодексу України а також інтереси територіальної громади. Передання в безоплатне постійне користування земельних ділянок громадським організаціям повинно бути обумовлено особливими цілями, які випливають зі змісту діяльності організації як то передбачено Законом „Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".
Відповідач 1 безпідставно надав переваги відповідачу 2 на отримання спірної землі поряд з іншими особами без проведення земельних торгів чим позбавив територіальну громаду міста можливості отримання максимальних доходів від продажу землі чи прав на неї на аукціоні чи внаслідок передачі її у оренду.
Прокурор в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.
Представник Хмельницької міської ради у судовому засіданні та міська рада в письмових поясненнях проти позову заперечують, вказують на його безпідставність. Так, вказано, що як вбачається з ЄДРПОУ відповідач 2 зареєстрований як громадська організація осіб з інвалідністю, тобто дана організація має право набувати землю державної і комунальної власності на праві постійного користування.
Надання в користування земельної ділянки, зареєстрованої в ДЗК, право власності на яку зареєстровано у Держреєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення в силу чинного законодавства, здійснюється без складання документації із землеустрою. Спірні земельні ділянки зареєстровано в ДЗК, а право власності на них зареєстровано за міською радою. Тому, надання цієї землі в постійне користування відповідачу 2 здійснювалось без складання документації з землеустрою.
У позові прокурор не вказує які саме норми діючого законодавства порушені міською радою при прийнятті спірного рішення.
Представник відповідача 2 в судовому засіданні позов не визнає, погоджується з доводами представника міської ради.
Матеріалами справи встановлено.
Згідно протоколу установчих зборів засновників громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" від 17.01.20 збори ухвалили - утворити громадську організацію, основною метою якої є надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам в захисті прав та свобод, задоволенні суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів, а також з метою сприяння допомоги у поліпшенні їх житлових умов та/або стану житла, сприяння в організації будівництва житла, багатоквартирних будинків, квартир, господарських споруд та / або гаражів.
Як видно із витягу з ЄДРПОУ номер 26574876 станом на 24.02.21 актуальний стан на фактичну дату формування витягу відносно громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" - зареєстровано.
Подано також Статут громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам", затверджений рішенням засновників - протокол від 17.01.20., за яким організація утворена для захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів осіб з інвалідністю, їхніх родичів та інших осіб.
16.03.20 головою громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" подано клопотання до Хмельницької міської ради про надання в постійне користування земельних ділянок кадастровий номер 6810100000:29:001:0032, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К та кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26-В.
16.03.20 головою громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" подано клопотання до голови постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього середовища щодо розгляду питання щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 1 га кадастровий номер 6810100000:29:001:0032, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К та земельної ділянки площею 0, 52 га кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26-В.
Як вбачається з витягу з протоколу номер 101 від 14.04.20 засідання постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, комісією вирішено - підтримати звернення громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 1 га, що розташована по вул. Тернопільській, 17/1К кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 та земельної ділянки площею 0,52 га, що розташована по вул. Молодіжна, 26-В, кадастровий номер 6810100000:29:004:0178
Рішенням Хмельницької міської ради 42 сесії від 17.06.20 номер 64 надано юридичній особі земельні ділянки в постійне користування згідно з додатком 3 (п. 9). Згідно додатку 3 до вказаного рішення, яким є список юридичних осіб, яким надаються земельні ділянки в постійне користування, громадській організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" надано земельні ділянки: кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 у м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1-К, площею 10000 кв.м.; кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 в м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26-В, площею 5200 кв.м.
31.12.20 за № 15/1-271-вих-20 прокурор звернувся до Хмельницького міського голови листом, в якому просить надати прокурору інформацію про прийняті впродовж 2018 - 2020 років Хмельницькою міською радою рішення про передачу відповідно до п. „б" ч. 2 ст. 92 ЗКУ в постійне користування земельних ділянок комунальної власності.
Відповідно з інформацією з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 03.02.21 за земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 площею 1 га у м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К зареєстровано право комунальної власності, власник - Хмельницька міська рада, а також право постійного користування, правокористувач - громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам".
Відповідно з інформацією з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 03.02.21 за земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 площею 5200 кв.м. у м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26-В зареєстровано право комунальної власності, власник - Хмельницька міська рада.
Листом від 25.02.21 номер 15/1-148 -вих-21, адресованим Хмельницькому міському голові, прокурор просить надати копії рішень міської ради про надання дозволу на розроблення землевпорядної документації, її затвердження та передачу в постійне користування земельних ділянок, у тому числі спірних.
Листом від 15.03.21 номер 1300-02-20-21 Хмельницька міська рада повідомляє прокурору, що рішенням 42 сесії Хмельницької міської ради номер 64 від 17.06.20 громадській організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" надано в постійне користування земельну ділянку по вул. Молодіжній, 26В та Тернопільській, 17/1К. Станом на дату прийняття рішення вказана земельна ділянка була сформована в відповідності до ст. 79-1 ЗКУ тому землевпорядна документація громадською організацією „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" не розроблялась
Листом від 22.07.21 номер 47-02-20-21 Хмельницька міська рада повідомляє прокурору, що рішенням 42 сесії Хмельницької міської ради від 17.06.20 номер 64 громадській організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" надано у постійне користування земельні ділянки по вул. Тернопільській, 17/1-К площею 1 га кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 під будівництво об`єкту комунального та виробничого призначення та по вул. Молодіжна, 26-В площею 5200 кв.м. кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 під будівництво об`єкту виробничого призначення.
Листом від 24.11.21 номер 15/1-664 вих 21, адресованим міському голові, прокурор просить повідомити чи вживались та чи будуть вживатись Хмельницькою міською радою заходи щодо скасування рішення про передачу земельної ділянки в постійне користування, зареєстрованих прав на неї та повернення цієї земельної ділянки в розпорядження міської ради.
Листом від 10.12.21 номер 7516-02-20-21, адресованим прокурору, Хмельницька міська рада відмічає, що за ст. 59 Закону „Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Враховуючи те, що рішення, зазначене у листі прокурора прийнято Хмельницькою міською радою, вона в силу процесуальних норм не може вживати заходи представництва в судовому порядку.
Відповідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 28.07.22 номер 306085344 за земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 площею 1 га у м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К зареєстровано право комунальної власності, власник - Хмельницька міська рада та право постійного користування, правокористувач - громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам".
Відповідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 28.07.22 номер 306085544 за земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 площею 0, 52 га у м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26-В зареєстровано право комунальної власності, власник - Хмельницька міська рада та право постійного користування, правокористувач - громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам".
Листом від 09.08.22 номер 15/1-293вих22, адресованим в.о. начальника ЦЗ міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Хмельницький) прокурор просить надати копії документів, які подавалися для державної реєстрації громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам". Лист-відповідь - номер 11092-2022/11-13/11290-2022 від 16.08.22.
Також 09.08.22 за номером 15/1-294 вих22 прокурор направив до ГУ ДПС у Хмельницькій обл. лист, в якому просить повідомити, чи включена громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" до Реєстру неприбуткових організацій з присвоєнням коду ознаки „неприбутковості", чи подавала вона звіт про використання доходів неприбуткової організації.
В листі-відповіді номер 6953/5/22-01-04-03-12 від 08.09.22 ГУ ДПС у Хмельницькій області повідомляє, що громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" включена в реєстр неприбуткових установ, організацій 04.02.21 за ознакою неприбутковості 0032 „громадські об`єднання". ГО не зареєстрована платником ПДВ.
Крім того, 09.08.22 за номером 15/1-295 вих 22 прокурор направив лист ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, де просить повідомити коли та на підставі чого земельні ділянки (є предметом дослідження в справі) були сформовані, долучивши копії відповідних документів та надавши витяги з ДЗК на них.
19.08.22 на вказаний лист надано відповідь ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області номер 964/421-22, де вказано, що державна реєстрація земельної ділянки в ДЗК із кадастровим номером 6810100000:29:001:0032 площею 1 га, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К здійснена на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробником якої є ТОВ „Земельно-консалтингове агентство „СТС" 18.10.13. Відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6810100000:29:004:0178 площею 0, 52 га, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26В перейшли з держреєстру земель до ДЗК в автоматичному порядку.
До листа надано: витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.08.22, де відмічено, що земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 в м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26 В перебуває у власності Хмельницької міської ради і на праві постійного користування в громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам". Надано також кадастровий план землі; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.08.22, де відмічено, що земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 в м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К перебуває у власності Хмельницької міської ради і на праві постійного користування в громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам". Надано також кадастровий план землі.
Крім того, в справу надано викопіювання з картографічної основи ДЗК, кадастрової карти.
Також 09.08.22 за номером 15/1-296 вих 22 прокурор направив лист ГУ статистики у Хмельницькій області, де просить повідомити, чи подавав відповідач 2 спеціальну форму статистичної звітності (річна) „Звіт про діяльність громадської організації" у 2021, 2022 роках та у загальному порядку інші форми державного статистичного спостереження, що не є спеціальними для неприбуткових організацій.
На даний лист надано відповідь (лист від 26.08.22 номер 14.2-08/644-22, де вказано, що відповідач 2 зареєстрований і включений до ЄДРПОУ в березні 2020 року. З березня 2020 року і по теперішній час громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" не надавала до органів статистики статистичну та фінансову звітність.
20.09.22 прокурор направив міському голові лист номер 15/1-348 вих 22, де просить: повідомити, чи надавався разом з клопотанням відповідача 2 також статут вказаної організації; чи вивчалися мета, завдання та напрямок діяльності відповідача 2, їх відповідність заявленій ініціативі на отримання земельних ділянок; чи звертався відповідач 2 з клопотанням про зміну цільового призначення земельних ділянок.
В листі від 21.09.22 номер 15/1-352 вих 22, адресованому управлінню архітектури та містобудування, прокурор просить надати інформацію щодо режиму використання та забудови спірних земельних ділянок в відповідності до містобудівної документації, долучивши викопіювання з генерального плану та плану зонування території міста, та чи видавалися у визначеному законом порядку містобудівні умови та обмеження для проектування об`єктів будівництва.
27.09.22 під номером 962/07-19 управління архітектури та містобудування направило лист прокурору, де повідомило, що у управлінні відсутня будь-яка інформація щодо надання містобудівних умов та обмежень за спірними землями. Відповідно до генерального плану міста Хмельницького, вищевказані земельні ділянки відносяться до території сільгосппідприємств та інші. Згідно плану зонування території міста, вказані землі відносяться до зони комунальних підприємств.
28.09.22 за номером 3738-02-20-22 Хмельницька міська рада направила прокурору лист, де повідомила, що відповідач 2 звернувся до відповідача 1 з клопотанням щодо надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки з зміною цільового призначення, однак вказано, що станом на 27.09.22 жодних рішень, прийнятих за результатами розгляду таких клопотань, міською радою не приймалося.
Листом від 28.09.22 номер 15/1-356 вих 22, адресованим управлінню праці та соцзахисту населення, прокурор просить надати інформацію чи взаємодіє управління з відповідачем 2, чи звертався відповідач до управління з пропозиціями, заявами, скаргами, чи залучався до процесу реалізації державної політики вирішення питань місцевого значення.
Управління праці та соцзахисту населення в листі номер 10161 від 29.09.22 повідомляє прокурора, що управління не співпрацює з відповідачем 2. Вказана організація не зверталась до управління з заявами та пропозиціями щодо надання соціальних послуг, реабілітаційних заходів для осіб з інвалідністю.
Крім того, 28.09.22 за номером 15/1-357вих22 прокурор направив Хмельницькому обласному відділенню Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю лист, в якому просить надати інформацію чи співпрацює фонд з відповідачем 2.
05.10.22 надано відповідь - лист № 03/1145, де фонд повідомляє, що ГО - відповідач 2 не зверталась за допомогою до відділення Фонду в інтересах особи з інвалідністю, не зверталась з програмами, які потребували фіндопомоги за рахунок державного бюджету чи в рамках партнерства. Тому відділення Фонду не володіє жодною інформацією про відповідача 2.
Також подано:
- зауваження управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради на проект рішення сесії міської ради „Про припинення права користування земельними ділянками, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін та надання земельних ділянок в оренду, постійне користування, погодження техдокументації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, поновлення договору оренди землі та зміну коду КВЦПЗ земельних ділянок", де відмічено, що додатком 3 до проекту рішення пропонується надати громадській організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" в постійне користування земельні ділянки по вул. Тернопільській, 17/1К та вул. Молодіжна, 26.
До проекту рішення не додані документи, які підтверджують віднесення громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" до статусу громадської організації інвалідів України. Земельна ділянка може бути надана лише на умовах оренди з дотриманням вимог ст. 134 земельного кодексу України;
- технічну документацію з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) право на оренду якої може бути отримано на земельному аукціоні для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою: м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26 В;
- поземельну книгу на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:29:004:0178;
- проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, право оренди якої можливо отримати на земельному аукціоні з приводу землі кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К
- клопотання відповідача 2 від 03.06.21 до Хмельницької міськради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з зміною цільового призначення з земель 11.02 - для розміщення та експлуатації основних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості на землі 02.10 - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури площею 1 га, кадастровий номер 6810100000:29:001:0032 за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1 К;
- матеріали надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з зміною цільового призначення з 11.02 - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення на землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам", яка розташована за адресою: вул. Тернопільська, 17/1К м. Хмельницький, кадастровий № 6810100000:29:001:0032;
- заява відповідача 2 до ТОВ „Атлас Бізнес Груп" про виготовлення матеріалів надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з зміною цільового призначення з земель 11.02 на землі 02.10 кадастровий номер 6810100000:29:001:0032.
- клопотання відповідача 2 до Хмельницької міської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з заміною цільового призначення з земель 11.02 на землі 02.10 площею 0, 52 га, кадастровий номер 6810100000:29:004:0178, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26 В;
- матеріали надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з зміною цільового призначення з 11.02 - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення на землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (02.10) громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам", яка розташована за адресою: вул. Молодіжна, 26 В, м. Хмельницький, кадастровий № 6810100000:29:004:0178;
- заява відповідача 2 до ТОВ „Атлас Бізнес Груп" про виготовлення матеріалів надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з зміною цільового призначення з земель 11.02 на землі 02.10 кадастровий номер 6810100000:29:004:0178
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані у справі письмові пояснення і докази, давши їм оцінку в сукупності, суд врахував таке.
Спірним рішенням Хмельницької міської ради від 17.06.20 номер 64, а саме п. 9 відповідачу 2 надано у постійне користування земельні площею 1 га кадастровий номер 6810100000:29:001:0032, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 17/1К та площею 0, 52 га кадастровий номер 6810100000:29:004:0178 що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Молодіжна, 26-В.
З витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №, № НВ 6800751992022, НВ 6800751932022 від 18.08.22, вбачається, що вказані вище земельні ділянки належать до комунальної власності (перебувають у власності Хмельницької міської ради і на праві постійного користування в громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам").
Відповідно ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно з нормами ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно ст. 123 ЗКУ надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ч. 2 ст. 92 земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:
а) органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;
б) громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації;
в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;
г) господарське товариство, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування";
ґ) заклади освіти незалежно від форми власності;
д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку;
е) оператор газотранспортної системи, оператор газосховища та оператор системи передачі;
є) господарські товариства в оборонно-промисловому комплексі, визначені частиною першою статті 1 Закону України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності".
Прийнявши до уваги вищевказані положення кодексу, судом враховується, що отримання відповідачем 2 земельних ділянок у постійне користування, виходячи зі статуту та організаційно-правової фори останнього, могло відбуватись лише на підставі п «б» ч. 2 ст. 92 кодексу, оскільки під визначення землекористувачів за іншими пунктами наведеної статті відповідач 2 не підпадає.
Отже, законність надання землі у постійне користування відповідачу 2 полягає в дослідженні обставин дотримання відповідачами норм даного пункту ст. 92.
За ст. 92 Земельного Кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Аналіз вищевказаних норм ст. ст. 92, 123, 134 ЗКУ норм Закону „Про громадські об`єднання" свідчить, що чинне законодавство передбачає надання земельних ділянок комунальної власності у постійне користування у тому числі громадській організації осіб з інвалідністю України, її підприємствам (об`єднання), установам та організаціям.
Однак, для такого надання необхідно щоб отримувач землі - відповідач 2 одержав землею з метою використання саме як громадська організація осіб з інвалідністю, відповідно до норм Закону „Про громадські об`єднання" та законодавства, що регулює відносини в сфері забезпечення прав осіб з інвалідністю.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантування їм рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначаються/надаються Законом „Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (преамбула до Закону).
Відповідно ст. 12 відміченого Закону Громадські об`єднання осіб з інвалідністю, їх спілки створюються з метою забезпечення рівних прав і можливостей осіб з інвалідністю та їх соціального захисту, виявлення, усунення перепон і бар`єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб таких осіб, у тому числі стосовно доступу їх нарівні з іншими громадянами до об`єктів фізичного оточення, транспорту, інформації та зв`язку, а також з урахуванням індивідуальних можливостей, здібностей та інтересів - до освіти, праці, культури, фізичної культури і спорту, надання соціальних послуг, залучення осіб з інвалідністю до суспільної діяльності, здійснення громадського контролю за дотриманням прав осіб з інвалідністю, представництва їхніх інтересів та усунення будь-яких проявів дискримінації стосовно осіб з інвалідністю та мають право користуватися пільгами і преференціями, передбаченими законодавством.
Таким чином однією з визначальних ознак Громадської організації осіб з інвалідністю є мета її створення, завдання та напрямки діяльності, які повинні бути спрямовані на захист прав осіб з інвалідністю.
Як вбачається ж з матеріалів справи ГО „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" за своєю організаційно-правовою формою є Громадською організацією.
За ст. 1 Закону „Про громадські об`єднання" Громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.
Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
Таким чином, відповідач є громадським об`єднанням, утвореним як громадська організація, заснована фізичними особами (витяг ЄДРПОУ).
Крім вказаних ознак землекористувача за п. «б» ч. 2 ст. 92 земельного кодексу України, відповідач 2 повинен відповідати також ознакам організації осіб з інвалідністю.
За протоколом установчих зборів засновників відповідача 2, останній створено з метою надання допомоги особам з інвалідністю, їх родичам та іншим особам у захисті прав і свобод, задоволенні суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів, а також з метою сприянння допомоги у поліпшенні їх житлових умов та / або стану житла, сприяння в організації будівництва житла, багатоквартирних будинків, квартир, господарських споруд та гаражів. Така ж мета відмічена у статуті відповідача.
Завданням відповідача 2 - громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" за статутом є: сприяння та допомога особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам у захисті їх прав та законних свобод; сприяння та допомога особам з інвалідністю, їх родичам та іншим особам у задоволенні їх суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших законних інтересів; сприяння та допомога особам з інвалідністю, їх родичам та іншим особам в поліпшенні їх житлових умов та / або стану житла в організації будівництва житла.
Напрямами діяльності організації за статутом є: надання консультацій особам з інвалідністю їхнім родичам та іншим особам стосовно задоволення їх суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів; пошук способів задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів осіб з інвалідністю їх родичам і іншим особам; надання допомоги в задоволенні суспільних зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів особам з інвалідністю, їх родичам та іншим особам; сприяння та допомога особам з інвалідністю, їх родичам та іншим особам у поліпшенні їх житлових умов і стану житла; сприяння підготовки до будівництва житла для осіб з інвалідністю, їх родичів і інших осіб; сприяння в організації будівництва житла для осіб з інвалідністю їх родичів
Саме для реалізації вищевказаних завдань відповідач 2 може отримати в постійне користування землю комунальної власності. При прийнятті рішення номер 64 від 17.06.20 в частині спірного п. 9 міська рада, для забезпечення законності даного рішення, зобов`язана була перевірити вищеозначені мету, завдання та напрямки діяльності відповідача 2, оскільки лише при такі умові (проведення перевірки і встановлення відповідних даних на її основі) буде встановлено наявність підстав для передачі землі у постійне користування.
Як вбачається з наявних матеріалів, спірне рішення прийнято на підставі двох клопотань відповідача 2 до постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього середовища та міської ради від 16.03.20, де окрім прохання щодо розгляду питання відносно відведення в постійне користування спірних земель, жодних інших даних (щодо мети використання землі, з точки зору статутної діяльності організації) не надано.
Крім того, на запит прокурора від 25.02.21 про надання копій рішень міської ради про надання дозволу на розроблення землевпорядної документації, її затвердження і передачу в постійне користування (у тому числі спірної землі), міська рада (лист від 15.03.21) повідомила - станом на дату прийняття рішення вказана земельна ділянка була сформована в відповідності до ст. 79-1 Земельного кодексу України, тому землевпорядна документація ГО „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" не розроблялась.
Громадська організація "Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" звертаючись з клопотанням про надання земельних ділянок у постійне користування не долучала до клопотання а ні свого статуту, а ні будь-якого обґрунтування у необхідності їй отримання земельних ділянок категорії - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для реалізації своїх статутних завдань. Отже спірне рішення приймалось без встановлення наявності у другого відповідача як самого права на отримання земельної ділянки з відповідним цільовим призначенням так і статусу спеціального суб`єкта права щодо отримання земельної ділянки в користування поза конкурсною процедурою. При цьому судом відмічається, що Загальні положення статуту (п.1.1) закріплюють положення щодо захисту прав і свобод не лише осіб з інвалідністю та їх родичів, а й інших осіб. Проте хто є ці інші особи статут не визначає.
Вказане підтверджується і зауваженнями управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради на проект рішення сесії міської ради „Про припинення права користування земельними ділянками, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін та надання земельних ділянок в оренду, постійне користування, погодження техдокументації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, поновлення договору оренди землі та зміну коду КВЦПЗ земельних ділянок", де відмічено, що додатком 3 до проекту рішення пропонується надати громадській організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" в постійне користування земельні ділянки по вул. Тернопільській, 17/1К та вул. Молодіжна, 26.
До проекту рішення не додані документи, які підтверджують віднесення громадської організації „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" до статусу громадської організації інвалідів України. Земельна ділянка може бути надана лише на умовах оренди з дотриманням вимог ст. 134 земельного кодексу України.
Тобто, вказаним зауваженням підтверджено, що питання наявності підстав для надання відповідачу земель у постійне користування, що є визначальною ознакою законності відповідного рішення, не досліджувалось. Навпаки, з огляду на вказані обставини надано рекомендацію - земля може бути надана лише на умовах оренди.
Натомість, спірне рішення прийнято лише на підставі того, що спірна земля вільна від забудови, неодноразово виставлялись на аукціон для продажу права оренди, проте реалізована не була (протокол засідання постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища номер 101 від 14.04.20).
В той же час, фактичні обставини справи свідчать, що заявлена ініціатива відповідача 2, як неприбуткової організації, в одержанні спірних земельних ділянок в постійне користування суперечить статутним положенням та принципам функціонування громадської організації осіб з інвалідністю.
Зокрема, матеріали справи не містять доказів того, що відповідач 2 при отриманні спірної землі, мав намір використовувати її з метою, яка відповідає принципам діяльності організацій осіб з інвалідністю. А саме, листом від 28.09.22 номер 15/1-356 вих 22, адресованим управлінню праці та соцзахисту населення, прокурор витребував інформацію чи взаємодіє управління з відповідачем 2, чи звертався відповідач до управління з пропозиціями, заявами, скаргами, чи залучався до процесу реалізації державної політики вирішення питань місцевого значення.
Управління праці та соцзахисту населення в листі номер 10161 від 29.09.22 повідомляє прокурора, що управління не співпрацює з відповідачем 2. Вказана організація не зверталась до управління з заявами та пропозиціями щодо надання соціальних послуг, реабілітаційних заходів для осіб з інвалідністю.
Крім того, 28.09.22 за номером 15/1-357вих22 прокурор направив Хмельницькому обласному відділенню Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю лист, в якому просить надати інформацію чи співпрацює фонд з відповідачем 2.
05.10.22 надано відповідь - лист № 03/1145, де фонд повідомляє, що ГО - відповідач 2 не зверталась за допомогою до відділення Фонду в інтересах особи з інвалідністю, не зверталась з програмами, які потребували фіндопомоги за рахунок державного бюджету чи в рамках партнерства. Тому відділення Фонду не володіє жодною інформацією про відповідача.
Відповідно ч. 5 ст. 1 Закону „Про громадські об`єднання" Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи (яким є відповідач 2) є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку. В силу п. 5 ч. 1 ст. 3 вказаного Закону одним з принципів утворення та діяльності Громадського об`єднання є відсутність майнового інтересу їх членів (учасників). Згідно ст. 14 Закону „Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні„ з метою виконання статутних завдань і цілей зареєстровані громадські об`єднання осіб з інвалідністю, їх спілки мають право здійснювати необхідну господарську діяльність без мети отримання прибутку, а також господарську та підприємницьку діяльність шляхом створення госпрозрахункових установ і організацій із статусом юридичної особи, а також підприємств, заснованих на колективній власності громадських об`єднань.
В п. 1.5. статуту відповідача 2 відмічено, що організація є непідприємницькою, основною метою якої не є одержання прибутку.
В листі від 08.09.22 номер 6953/5/22-01-04-03-12 ГУ ДПС у Хмельницькій області повідомляє, що громадська організація „Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" включена в реєстр неприбуткових установ, організацій 04.02.21 за ознакою неприбутковості 0032 „громадські об`єднання".
Вищевказані докази та законодавчі норми свідчать про те, що відповідач 2, враховуючи його державну реєстрацію у ЄДРПОУ як Громадська організація та статутну мету утворення - для захисту прав та свобод осіб з інвалідністю, їх родичів і інших осіб, є: непідприємницьким товариством; основною метою його не є одержання прибутку; може здійснювати господарську діяльність, проте, без мети отримання прибутку.
В той же час, згідно додатку до спірного рішення, відповідачу 2 надано у постійне користування спірні землі, категорії - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення та по коду класифікації видів цільового призначення - 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Згідно ст. 65 Земельного кодексу України землями промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. До земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд (ст. 66 кодексу). До земель транспорту належать землі, надані підприємствам, установам та організаціям залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного, трубопровідного транспорту та міського електротранспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об`єктів транспорту (ст. 67). Землями енергетичної системи визнаються землі, надані під електрогенеруючі об`єкти (атомні, теплові, гідроелектростанції, електростанції з використанням енергії вітру і сонця та інших джерел), під об`єкти транспортування електроенергії до користувача, крім визначених законом випадків розміщення таких об`єктів на землях іншого цільового призначення (ст. 76).
Враховуючи, що відповідач 2 згідно статуту та організаційно-правової форми не є промисловим, гірничодобувним або транспортним підприємством, не є установою та організацією залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного, трубопровідного транспорту і не є об`єктом енергогенеруючим чи військовим та не виконує завдань останніх, спірні земельні ділянки не підлягають передачі останньому, оскільки він не є суб`єктом користування такими землями (дані землі використовуються спеціальним суб`єктом прав, до яких відповідач не належить). При цьому, при належному дослідженні наявності підстав для прийняття спірного рішення, вказані обставини були б тим чинником, який мав би призвести до відмови у передачі землі.
Згідно розділу 9 а також п. 1.7. статуту організація може мати відокремлене майно, кошти, доходи. Проте, таке майно може використовуватись організацією виключно з метою реалізації статутних завдань і не для отримання прибутку. Землі ж промисловості надаються відповідним промисловим підприємствам, діяльність яких полягає в отриманні прибутку.
В справі містяться клопотання відповідача про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою відносно відведення спірних земель з зміною цільового призначення з земель для розміщення та експлуатації основних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості на землі для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури".
Дані клопотання подані 03.06.21, тобто після прийняття спірного рішення. З даних клопотань вбачається намір використання земель - будівництво і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури. Будівництво об`єктів торгово-розважальної і ринкової інфраструктури об`єктивно передбачає прибутковість, що, як зазначено вище не характерно для статутної мети відповідача та не відповідає принципам неприбуткових об`єднань. Будівництво, як таке може мати місце у діяльності громадської організації для осіб з інвалідністю, однак, таке будівництво може бути пов`язано виключно для реалізації прав інвалідів в забезпеченні житлом. Участь громадської організації у такій діяльності має обумовлюватись наприклад фінансуванням будівництва та характеризуватися витратами організації, а не отриманням прибутку організацією, як забудовником. У спірних відносинах дані обставини мали бути предметом дослідження відповідача 1 при прийнятті спірного рішення та документально обумовлені. Проте даного не вбачається.
Таким чином, прийнявши спірне рішення (п. 9), без дослідження наявності підстав для передачі спірних земель відповідачу 2, міська рада не дотрималася положень ст. ст. 92 та 134 Земельного кодексу України, оскільки передала земельні ділянки відповідної категорії особі, що не є суб`єктом користування такої землі та мета діяльності якої за статутом не узгоджується з намірами отримання землі. В результаті цього земля перейшла з потенційного використання її територіальною громадою в постійне користування юридичної особи поза обумовленим ст. 134 Земельного кодексу України способом отримання землі (на конкурсних основах). При цьому, передача землі безоплатно призвела до того, що міський бюджет і територіальна громада не отримала можливого доходу від законної передачі землі, у тому числі у оренду, як це пропонувало управління земельних ресурсів та земельної реформи у зауваженнях. Слід відмітити, що на запитання суду, чому не враховано дані зауваження, представник відповідача пояснень не дав.
Отже, міська рада передала землю відповідачу 2 за спірним рішенням в порушення вимог вищевказаного законодавства та в супереч інтересам територіальної громади, що є свідченням обґрунтованості доводів прокурора.
За ст. 13 Конституції України Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. За ст. 14 Конституції України Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Враховуючи вказане, міська рада, прийнявши спірне рішення за обставин порушення діючого законодавства, діяла за межами цього законодавства та реалізувала право передачі землі не у відповідності з законом.
За ч. 10 ст. 59 Закону „Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Тому, враховуючи, що спірне рішення в частині п. 9 прийнято в супереч діючого законодавства, а тому воно підлягає визнанню в цій частині незаконним.
Отже, позов підлягає задоволенню.
Судові витрати покладаються на відповідачів у рівній мірі.
Керуючись ст. ст. 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд
ухвалив:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення 42 сесії Хмельницької міської ради від 17.06.20 № 64 в частині п. 9 "Надати юридичній особі земельні ділянки в постійне користування згідно з додатком 3" щодо надання Громадській організації "Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" у постійне користування земельних ділянок з кадастровими номерами 6810100000:29:001:0032 та 6810100000:29:004:0178 (п.п. 1-2 додатку 3 до рішення).
Зобов`язати Громадську організацію "Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" (ЄДРПОУ 43542087) повернути земельні ділянки з кадастровими номерами 6810100000:29:001:0032 та 6810100000:29:004:0178 в комунальну власність Хмельницької міської територіальної громади в особі Хмельницької міської ради (ЄДРПОУ 33332218).
Стягнути з Громадської організації "Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" (вул. Гастело, 20, кв. 28, м. Хмельницький, 29019, ЄДРПОУ 43542087) на користь Хмельницької обласної прокуратури (ЄДРПОУ 02911102, р/р UA 188201720343120002000002814, МФО 820172, банк - ДКСУ, м. Київ) 2 481 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.) судових витрат.
Стягнути з Хмельницької міської ради (вул. Героїв Маріуполя, 3, м. Хмельницький, 29013, ЄДРПОУ 33332218) на користь Хмельницької обласної прокуратури (ЄДРПОУ 02911102, р/р UA 188201720343120002000002814, МФО 820172, банк - ДКСУ, м. Київ) 2 481 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.) судових витрат.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. (ч.1 ст. 256 ГПК України).
Суддя Ю.В. Гладюк
Повний текст рішення складено 23.02.23.
Віддрук / направл 4 прим: 1 - до справи
2 - Хмельн. обл. прокуратурі (sekretariat@khmel.gp.gov.ua)
3 - Хмельницька міська рада (rada@khmelnytsky.com)
4 - ГО "Громадське об`єднання осіб з інвалідністю України з надання допомоги особам з інвалідністю, їхнім родичам та іншим особам" (29019, м. Хмельницький, вул. Гастело, 20, кв. 28) рек. з пов.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2023 |
Оприлюднено | 24.02.2023 |
Номер документу | 109156812 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладюк Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні