Рішення
від 23.02.2023 по справі 480/8341/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2023 року Справа № 480/8341/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/8341/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 просить суд:

- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Сумській області від 05.10.2020 № 0029721/1-0413- 1823, № 0029721/2-0413-1823, № 0029721/3-0413-1823, № 0029731-0413-1823 та від 26 09.2022 № 0326426-2407-1811.

Свої вимоги мотивує тим, що є власником 1/2 частини нежитлових будівель корівників МТФ № 4 з належними до них будівлями і спорудами, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 відповідно до Договору купівлі-продажу нежитлової будівлі, посвідченого 20.08.2009 державним нотаріусом Охтпрської районної державної нотаріальної контори Воропай В.В., зареєстровано в реєстрі № 2142. Ці нежитлові будівлі знаходяться на сформованій земельній ділянці площею 1,4621 га, кадастровий номер 5920384000:01:002:5423. Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5900826432013 дана земельна ділянка має цільове призначення: 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Категорія земель: Землі сільськогосподарського призначення. Вид використання земельної ділянки: ведення товарного сг виробництва. Ці обставини підтверджуються витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5900826432013 від 21.12.2013.

19.07.2022 ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстра виконавчих проваджень дізнався інформацію про те, що в Автоматизованій системі виконавчих проваджень відкрито 12.07.2022 виконавче провадження № 69383151 Охтирським ВДВС ПН-СХ МРУМЮ (м. Суми). Боржник - ОСОБА_1 . Стягувач Головне управління ДПС у Сумській області.

Так, 17.01.2022 Сумським окружним адміністративним судом прийнято рішення по справі № 480/7097/21 за позовом ГУ ДПС у Сумській області до ОСОБА_1 про стягнення податкової заборгованості, яким позов ГУ ДПС у Сумській області задоволено. Стягнуто з позивача податковий борг загальною сумою 27779,73 грн.

В даному судовому рішенні сказано, що контролюючим органом було направлено відповідачу податкові повідомлення-рішення від 05.10.2020 № 0029721/1-0413-1823, яким нараховано з податку на нерухоме майно в сумі 6724,67 грн; від 05.10.2020 № 0029721/2- 0413-1823, яким нараховано з податку на нерухоме майно в сумі 5780 грн; від 05.10.2020 № 0029721/3-0413-1823, яким нараховано з податку на нерухоме майно в сумі 15074,96 грн; від 05.10.2020 № 0029731-0413-1823, яким нараховано з податку на нерухоме майно в сумі 200,10 грн.

Наголошує, що підпунктом "ж" підпункту 266.2.2 у редакції Закону України від 28.12.2014 № 71- VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", чинній станом на 2019 рік, визначено, що не є об`єктом оподаткування будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників, призначені для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності.

Оскільки дані податкові повідомлення-рішення платником не оскаржувались в судовому порядку. Сумський окружний адміністративний суд вирішив стягнути з ОСОБА_2 податковий борг розміром 27779,73 грн.

Дані податкові повідомлення-рішення позивач не отримував, з їх винесенням не згоден у зв`язку з чим звернувся до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою суду від 23.12.2022 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач позов не визнав, у наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність.

Свою позицію мотивував посиланням на правомірність та обґрунтованість спірних податкових повідомлень - рішень зазначивши, що в позовній заяві платник податків стверджує, що вперше дізнався про існування податкових повідомлень-рішень лише 19.07.2022. Однак, 17.08.2021 ОСОБА_1 надіслав до Головного управління ДПС у Сумській області заяву, в якій просив зробити перерахунок податку на нерухоме майно за 2019 р. Охтирським відділом податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок Головного управління ДПС у Сумській області надано відповідь на вищезазначену заяву та надіслано платнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення 21.12.2021, який вручено поштовою службою особисто платнику 06.01.2022.

Крім того, щодо твердження позивача, про те, що нежитлові будівлі корівники молочно - товарної ферми № 4 в с. Михайленкове Охтирського району Сумської області не є об`єктом оподаткування відповідно до пп. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266, п. 30.2 ст.30 ПК України відповідач зазначив, що застосування цієї норми можливе лише у разі, коли власник об`єкта фактично використовує цю будівлю як об`єкт промисловості у виробництві, а не в інших цілях. ОСОБА_1 не є сільськогосподарським товаровиробником у зв`язку з чим, контролюючий орган не погоджується з такою позицією.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, станом на 31.12.2022, за громадянином ОСОБА_1 обліковуються наступні об`єкти нерухомого майна:

- житловий будинок - АДРЕСА_2 (загальна площа 1/2 від 95,9 = 47,95), дата прийняття рішення про державну реєстрацію - 26.12.2007;

- нежитлові будівлі корівників МТФ № 4 - АДРЕСА_1 (загальна площа 1/2 від 3612,5 = 1806,25), дата прийняття рішення про державну реєстрацію - 25.08.2009.

Органами сільських, селищних та міських рад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості, встановлюють ставки податку у розмірі, що не перевищує 1,5 % розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування (пп. 265.5.1 п. 265.5 ст. 265 ПК України).

Відповідно до пп. 14.1.129-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено поняття об`єктів нежитлової нерухомості, згідно з якими органи місцевого самоврядування приймали ставки податку на 2017-2019 та 2021 роки.

Рішенням дванадцятої сесії Кардашівської сільської ради на 2017 рік від 15.06.2017, встановлено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об`єктів як житлової так і нежитлової нерухомості, а саме: інші будівлі (приміщення) - в розмірі 0.1 відсотка до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового року).

Охтирським відділом податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок проведено нарахування податку на нерухоме майно на 2017 рік: 1806.25кв.м. * 3,20 грн = 5780 грн.

Рішенням дванадцятої сесії Кардашівської сільської ради на 2018 рік від 15.06.2017, встановлено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об`єктів як житлової так і нежитлової нерухомості, а саме: інші будівлі (приміщення) - в розмірі 0,1 відсотка до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового року).

Охтирським відділом податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок проведено нарахування податку на нерухоме майно на 2018 рік: 1806.25кв.м. * 3,723 грн - 6724,67 грн.

Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Чернеччинської сільської ради на 2019 рік від 27.06.2018, встановлено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об`єктів як житлової так і нежитлової нерухомості згідно класифікації будівель та споруд відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, методології та сертифікації від 17.08.2000 № 507.

Згідно зазначеного рішення по коду класифікації будівель та споруд пунктом "1271" - "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісництва та рибного господарства", підкласу "1271.9" - "Будівлі сільськогосподарського призначення інші" встановлена ставка податку 0,2% мінімальної заробітної плати на 1 січня звітного (податкового року).

Охтирським відділом податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок проведено нарахування податку на нерухоме майно на 2019 рік: 1806.25 кв.м. * 8,346 грн = 1507496 грн.

Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Чернеччинської сільської ради на 2019 рік від 27.06.2018, встановлено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об`єктів як житлової так і нежитлової нерухомості. За яким, для класу "1110" - "Будинки одноквартирні", підкласу "1110.1" - "Будинки одноквартирні масової забудови" встановлена ставка податку 0,1% мінімальної заробітної плати на 1 січня звітного (податкового року).

47.95 кв.м. * 4,173 грн. = 200,10 грн.

При проведенні інвентаризації боргу, було з`ясовано, що податок на нерухоме майно нараховано невірно (збій програмного забезпечення, а саме не надана пільга).

Підпунктом 266.4.1. п. 266.4 ст. 266 ПК України передбачена пільга із сплати податку па нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а саме зазначено, що база оподаткування об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи платника податку, зменшується для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. м.

ОСОБА_1 не є платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2019 рік.

Рішенням № 1 від 09.01.2023 скасовано суму податкового зобов`язання на суму 200,10 грн.

Рішенням двадцять третьої сесії сьомого скликання Чернеччинської сільської ради

на 2021 рік від 04.06.2020, встановлено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об`єктів як житлової так і нежитлової нерухомості. За яким, для класу "1271" - "Будівлі сільськогосподарського призначення, лісництва та рибного господарства", підкласу "1271.1" - "Будівлі для тваринництва" встановлена ставка податку 0,02% мінімальної заробітної плати на 1 січня звітного (податкового року), а саме: 1806,25 кв.м * 1,20 грн = 2167,50 грн.

Таким чином, Охтирський відділ податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок Головного управління ДПС у Сумській області, здійснено обчислення сум податку з об`єкта нежитлової нерухомості, що перебуває у власності громадянина ОСОБА_1 .

Виходячи з вищевикладеного Охтирським відділом податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок Головного управління ДПС у Сумській області сформовані податкові повідомлення-рішення по фізичній особі ОСОБА_1 :

- на об`єкти житлової нерухомості № 0029731-0413-1823 від 05.10.2020 по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками житлової нерухомості на 2019 рік на суму 200,10 грн;

- на об`єкти нежитлової нерухомості № 0029721-0413-1823 від 05.10.2020 по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості на 2019 рік на загальну суму 15 074,96 грн.

- на об`єкти нежитлової нерухомості № 0029721/1-0413-1823 від 05.10.2020 по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості на 2018 рік на загальну суму 6 724,67 грн.

- на об`єкти нежитлової нерухомості № 0029721/2-0413-1823 від 05.10.2020 по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості на 2017 рік на загальну суму 5 780 грн.

- на об`єкти нежитлової нерухомості № 0326426-2407-1811 від 26.09.2022 по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості на 2021 рік на загальну суму 2 167,50 грн.

Дані податкові повідомлення-рішення за звітні податкові періоди 2017, 2018, 2019 роки, сформовані та направлені на податкову адресу платника ( АДРЕСА_1 ) рекомендованим листом з повідомленням про вручення 16.10.2020. Зазначений лист, 11.12.2020 повернуто до податкового органу без вручення з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Податкове повідомлення-рішення по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за звітний податковий період 2021 рік, сформовано та направлено на податкову адресу платника ( АДРЕСА_1 ) рекомендованим листом з повідомленням про вручення 08.11.2022 Зазначений лист 17.11.2022 вручено поштовою службою особисто платнику.

Вважаючи податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог про скасування податкових повідомлень-рішень контролюючого органу суд виходить з наступного.

Статтею 266 ПК України регламентовано особливості справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

За приписами підпунктів 266.1.1, 266.2.1 пункту 266.1 статті 266 ПК України платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. Об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

Підпунктом 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України визначено перелік нерухомого майна, які не є об`єктом оподаткування (підпункти "а" - "л").

Позивач вважає, що належні йому об`єкти нерухомості відносяться до будівель промисловості та до будівель сільськогосподарських товаровиробників, а тому, відповідно до приписів підпунктів "є" та "ж" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України не підлягають оподаткуванню податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідач, в свою чергу, наполягає на відсутності у позивача права на означені пільги, оскільки, по-перше, ПК України визначає правовий статус сільськогосподарського товаровиробника виключно як юридичної особи, а по-друге - відсутність доказів фактичного здійснення позивачем сільськогосподарської діяльності та використання безпосередньо у такій діяльності комплексу належних йому будівель та споруд.

Згідно з підпунктом 266.1.1. пункту 266.1 статті 266 ПК України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Об`єктом оподаткування, згідно з положеннями підпункту 266.2.1. пункту 266.2 статті 266 ПК України, є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

Положеннями підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України встановлюються податкові пільги із податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідно до пункту "ж" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України не є об`єктом оподаткування будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників, призначені для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності.

Правовий аналіз цієї норми зумовлює висновок, що її застосування передбачає наявність двох умов, перша з яких - власник об`єкта нерухомості (будівлі, споруди) є сільськогосподарським товаровиробником, а друга - об`єкт нерухомості (будівля, споруда) призначений для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності.

Згідно з положеннями Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Держстандарту України від 17 серпня 2000 року № 507, будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства включають в себе будівлі для використання в сільськогосподарській діяльності, наприклад, корівники, стайні, свинарники, кошари, кінні заводи, собачі розплідники, птахофабрики, зерносховища, склади та надвірні будівлі, підвали, винокурні, винні ємності, теплиці, сільськогосподарські силоси та інше.

Відповідно до підпункту 14.1.235 пункту 14.1 статті 14 ПК України сільськогосподарський товаровиробник для цілей глави 1 розділу XIV цього Кодексу - це юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.

Проте, визначення "сільськогосподарський товаровиробник", яке міститься у підпункті 14.1.235 пункту 14.1 статті 14 ПК України, застосовується для цілей глави розділу ХІV цього Кодексу "Спрощена система оподаткування, облік та звітність", тоді як в даному випадку йдеться про сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (розділ ХІІ "Податок на майно").

Визначення поняття "сільськогосподарський товаровиробник" також міститься у статті 1 Закону України "Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001 - 2004 років", під яким мається на увазі фізична або юридична особа, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції, переробкою власновиробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією.

Крім того, законодавцем з метою визнання осіб такими, що займаються сільськогосподарською діяльністю, вживається також поняття "виробники сільськогосподарської продукції". Так, згідно з абзацом другим статті 1 Закону України "Про сільськогосподарський перепис" виробники сільськогосподарської продукції - це юридичні особи всіх організаційно-правових форм господарювання та їх відокремлені підрозділи, фізичні особи (фізичні особи - підприємці, домогосподарства), які займаються сільськогосподарською діяльністю, передбаченою класифікацією видів економічної діяльності, мають у володінні, користуванні або розпорядженні землі сільськогосподарського призначення чи сільськогосподарських тварин.

Вирішуючи питання щодо наявності у позивача право на пільгу, передбачену пунктом "ж" підпункту 266.2.2. пункту 266.2 статті 266 ПК України, суд виходить з того, що матеріали справи не містять жодних доказів фактичного здійснення позивачем сільськогосподарської діяльності та використання безпосередньо у такій діяльності комплексу належних йому будівель та споруд. Тобто, позивач не підпадає під статус сільськогосподарського товаровиробника.

Позивач посилається на те, що належні йому на праві власності об`єкти нерухомості призначені для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності. Однак, зазначені обставини не дають права позивачу на користування пільгою, передбаченою вказаним вище пунктом статті 266 ПК України, оскільки позивач не здійснює виробництво сільськогосподарської продукції у розумінні закону. Доказів того, що спірні приміщення фактично використовуються іншим сільськогосподарським товаровиробником, позивачем також не надавалося.

Беручи до уваги вищевикладене, суд не приймає до уваги доводи позивача, що податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на такі спірні об`єкти не повинен нараховуватись та сплачуватись, оскільки вказані об`єкти нерухомості належать позивачу, а не промисловому підприємству, зокрема на яке розповсюджується дія пункту "ж" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням вищенаведеного, суд визнає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено27.02.2023
Номер документу109200954
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —480/8341/22

Постанова від 08.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Окрема думка від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 23.02.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні