Рішення
від 21.02.2023 по справі 320/3892/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 лютого 2023 року м. Київ№ 320/3892/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Полуботкіна О.Ю.,

за участю представників сторін:

прокурора Набок Ю.В.,

від Білоцерківської міської ради не з`явились,

від Київської обласної державної адміністрації не з`явились,

від відповідача не з`явились,

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Заступника керівника Білоцерківської окружної прокуратури

в інтересах держави, в особі Білоцерківської міської ради,

Київської обласної державної адміністрації

до Білоцерківської районної державної адміністрації

про визнання незаконним та скасування розпорядження,

ВСТАНОВИВ:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Білоцерківської окружної прокуратури в інтересах держави, в особі Білоцерківської міської ради, Київської обласної державної адміністрації з позовом до Білоцерківської районної державної адміністрації, в якому позивач просить суд визнати незаконним та скасувати розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації № 10 від 22.01.2021 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради».

В обґрунтування позову позивач зазначив, що Білоцерківською окружною прокуратурою Київської області під час опрацювання відомостей, отриманих з метою встановлення наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру в інтересах держави в суді, виявлено факт порушення вимог земельного законодавства та законодавства про природно-заповідний фонд з боку службових осіб Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області під час надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за рахунок земель природно-заповідного фонду. Зокрема, встановлено, що розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації №10 від 22.01.2021 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам орієнтовною площею 0,10 га із подальшою розробкою - затвердженням містобудівної документації та отримання висновку відповідного підрозділу з питань містобудування та архітектури.

Зазначив, що вказане розпорядження прийнято в порушення ч.4 ст. 83 та ч.4 ст. 84 Земельного кодексу України, зокрема частина земельних ділянок, відносно яких надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області накладаються на земельні ділянки природно-заповідного фонду (Смарагдова мережа), а цільове призначення вказаних земельних ділянок 10.12 для цілей підрозділів 10.01-10.11 для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 30.05.2022 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду та призначено підготовче засідання. Також суд витребував від відповідача належним чином засвідчені копії документів на підставі яких прийнято розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації № 10 від 22.01.2021 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради».

Відповідач позов не визнав та подав до суду відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що Білоцерківська районна військова адміністрація вважає позовні вимоги до неї не обґрунтованими та безпідставними, оскільки позивач помилково вважає дії Білоцерківської районної державної адміністрації такими, що порушують інтереси держави та тих органів в інтересах яких позивається прокуратура.

Відповідач зазначив, що відомості щодо вказаної земельної ділянки до публічної кадастрової карти внесені не були, кадастровий номер, цільове призначення та інші відповідні характеризуючі ознаки земельної ділянки були відсутні, а також беручи до уваги чисельні звернення громадян щодо реалізації їхнього права на дачне будівництво і виникла потреба у розробці проектної документації.

Разом з тим, відповідач зазначив, що твердження позивача про порушення державною адміністрацією положень ч. 4 ст 83 та ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України є безпідставними, оскільки зазначена земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с. Пилипча та не належить до земель комунальної власності, а відноситься земель державної власності. Щодо заборони на право розпоряджатися земельною ділянкою та передавати її у приватну власність у визначених законодавством випадках, то Білоцерківська райдержадміністрація стверджує, що на момент прийняття оскаржуваного рішення жодного документу компетентного органу, який би вказував на належність земельної ділянки до одного з вказаних ч. 4 ст. 84 пунктів - не було виявлено і немає станом на даний час.

Одночасно, відповідач наголосив на тому, що оскаржуване розпорядження голови Білоцерківської районної державної адміністрації від 22.01.2021 №10 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради» є ненормативним актом одноразової дії, а тому після надання дозволу на розробку проекту землеустрою оскаржуване розпорядження голови Білоцерківської районної державної адміністрації від 22.01.2021 №10 - вичерпало свою дію.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду 12.07.2022 суд провернув без розгляду відзив на позовну заяву Білоцерківської районної військової адміністрації Київської області вих. № 06-23/802 від 17.06.2022.

Також суд повторно витребував від Білоцерківської районної державної адміністрації належним чином засвідчені копії документів на підставі яких прийнято розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації № 10 від 22.01.2021 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради».

У письмових поясненнях наданих до суду Київська обласна державна адміністрація зазначила, що приналежність земельних ділянок, що запроектовані для відведення у власність відповідно до спірного розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації, до охоронюваних земель, підтверджується картографічними зображеннями із зазначенням контурів меж вказаних земельних ділянок та їх накладення на контури території, що має статус шару «Смарагдова мережа», виготовленими Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.08.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 27.09.2022.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.09.2022 суд відклав розгляд справи на 18.10.2022.

Судові засідання, призначені у справі на 18.10.2022, 08.11.2022, 06.12.2022 знято з розгляду. Наступне судове засідання у справі призначене на 24.01.2023.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.01.2023 суд ухвалив викликати у судове засідання інженера землевпорядника відповідача для надання пояснень та оголошено перерву у судовому засіданні до 21.02.2023.

В судове засідання, призначене у справі на 21.02.2023 з`явився представник прокуратури, який підтримав позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві та просив позов задовольнити.

Представники Білоцерківської міської ради, Київської обласної державної адміністрації в судове засідання не з`явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи.

Відповідач у судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи у передбачений законодавством строк. Водночас, на адресу суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області. Крім того, відповідач зазначив, що в структурі апарату та структурних підрозділах відсутня посада землевпорядника.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представника прокуратури, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 № 10 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради» відповідно до ст. 17, 51, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, ст.4, 16, 19,24 Закону України «Про регулювання містобудівної документації», Законів України «Про землеустрій», «Про місцеві державні адміністрації» розглянувши заяви громадян від 16.01.2021, від 18.01.2021 та від 19.01.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області вирішено надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам згідно додатку, орієнтовною площею 0, 10 га для будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, із подальшою розробкою - затвердженням містобудівної документації та отриманням висновку відповідного підрозділу з питань містобудування та архітектури.

Пунктом 2 вказаного розпорядження зазначено заявникам звернутися до розробника документації із землеустрою для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та з метою здійснення індивідуальної забудови, в спосіб передбачений чинним законодавством, отримати дозвіл та розробити детальний план території.

Додатком до вказаного розпорядження від 22.01.2021 № 10 викладено список громадян, яким надається дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

Як було встановлено судом, у зв`язку із встановленням прокуратурою факту порушення вимог земельного законодавства та законодавства про природно-заповідний фонд Білоцерківською районною державною адміністрацією під час надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за рахунок земель природно-заповідного фонду, прокурор звернувся до суду в інтересах держави, в особі Білоцерківської міської ради, Київської обласної державної адміністрації щодо визнання спірного розпорядження протиправним та скасування його.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до приписів статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є:

а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;

б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;

в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Відповідно до пункту а статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.

Згідно з частиною другою статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Пунктом б частини першої статті 81 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

За приписами частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно з пунктом в частини третьої цієї ж статті безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений статтею 118 Земельного кодексу України.

Так, відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Порядок затвердження проекту землеустрою визначений частинами восьмою та девятою цієї статті.

Так, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Частиною першою статті 121 Земельного кодексу України обумовлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара.

Виходячи з аналізу наведених норм, суд вважає, що процедура отримання громадянами у власність земельних ділянок державної або комунальної власності у межах норм безоплатної приватизації включає, зокрема, такі етапи: подання клопотання до відповідного органу державної влади або місцевого самоврядування, розгляд уповноваженим органом клопотання та надання ним дозволу на розроблення проекту землеустрою (або надання мотивованої відмови у наданні такого дозволу), розроблення за замовленням громадян в установлені строки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердження такого проекту уповноваженим органом державної влади або органом місцевого самоврядування.

При цьому лише надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає передання земельної ділянки у власність.

Так, відповідно до правової позиції викладеної у постановах Верховного Суду України від 13.12.2016 у справі № 815/5987/14 та Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 545/808/17, від 22.05.2018 у справі № 468/1263/17-а, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Суд зазначає, що частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України встановлено обов`язок особи, яка звертається з клопотанням про надання їй земельної ділянки у власність у межах норм безоплатної приватизації, виготовити, погодити та надати на розгляд уповноваженому органу державної влади або органу місцевого самоврядування проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Розпорядженнями голови Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 № 10 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам згідно додатку, орієнтовною площею 0, 10 га для будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, із подальшою розробкою - затвердженням містобудівної документації та отриманням висновку відповідного підрозділу з питань містобудування та архітектури.

Пунктом 2 вказаного розпорядження зазначено заявникам звернутися до розробника документації із землеустрою для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та з метою здійснення індивідуальної забудови, в спосіб передбачений чинним законодавством, отримати дозвіл та розробити детальний план території.

Як було зазначено Білоцерківською окружною прокуратурою у листах від 02.11.2021, від 10.12.2021, від 25.10.2021 адресованих Київській обласній державній адміністрації, Білоцерківській міській раді, Головному управлінню Держгеокадастру у Київській області шляхом моніторингу інформації з Публічної кадастрової карти України та Google карти встановлено, що поруч із земельними ділянками відносно яких надано дозвіл на розробку проекту землеустрою знаходиться земельна ділянка кадастровий номер 3220485100:03:023:0024 площею 1,65 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) для збору, очищення та постачання води, каналізації, відведення й очищення стічних вод. Крім того, ймовірно, що вищевказані земельні ділянки розташовані в межах водоохоронної зони річки Рось. Відтак, прокуратура просила провести перевірку дотримання вимог законодавства під час прийняття відповідачем спірного розпорядження.

З матеріалів справи вбачається, що листом від 25.01.2022 №10-10-0.410-748/2-22 Головне управління Держгеокадастру у Київській області повідомило, що Управлінням з контролю за використанням та охороною земель проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства при розпорядженні вказаними земельними ділянками, за результатами якої був складений відповідний акт від 11.01.2022 №1233-ДК/1175/АП/09/01/-21.

Відповідно до відомостей вказаного акта від 11.01.2022 №1233-ДК/1175/АП/09/01/-21 під час перевірки з питання дотримання вимог земельного законодавства при розпорядженні земельних ділянок, які знаходяться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 3220485100:03:023:0024 на території Пилипчанської сільської ради в адміністративних межах Білоцерківської міської територіальної громади Білоцерківського району Київської області, відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 01.12.2021 №1233-ДК в результаті перевірки встановлено, що земельні ділянки для цілей підрозділів 10.01-10.11 та для збереження та використання земель природно-заповідного Фонду, які межують із південно-східної сторони із земельною ділянкою з кадастровим номером 3220485100:03:023:0024, орієнтовною площею 8,4000 га на території Пилипчанської сільської рради в адміністративних межах Білоцерківської міської територіальної громади Білоцерківського району Київської області перебувають у державній власності.

Відповідно до розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 №10 надано дозвіл на розробку проекту землеустроющодо_відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

Проект землеустрою для відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для Індивідуального дачного будівництва за рахунок земель державної власності на території Пилипчанської сільської ради (за межами населених пунктів) Білоцерківського району Чеської області, загальною площею 8,4000 га розроблено фізичною особою-підприємцем (ФО-П) ОСОБА_1 на підставі розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 №10.

Згідно інформації щодо земельних ділянок, які розташовані на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області наданої Державним кадастровим реєстратором цільове призначення земельних ділянок 10.12 для цілей підрозділів 10.01-10.11 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.

Крім того, за даними НКС та geoportalua.com частина земельних ділянок, які надані у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних мелісах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області накладаються на земельні ділянки природно-заповідного фонду (смарагдова мережа).

Згідно ст. 43 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно- заповідний фонд України» та ч. 1 ст. 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного Середовища», землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Землі природно-заповідного фонду є землями з особливим режимом охорони і повністю або частково вилучені з господарського обороту.

Стаття 45 Земельного кодексу України передбачає, що землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Згідно з ч. 4 ст. 83 та ч. 4 статті 84 ЗК України до земель державної та комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать зокрема, землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо мине не передбачено законом.

Із змісту частини 1 статті 4 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території природних заповідників, заповідні зони біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, надані національним природним паркам, є власністю Українського народу та можуть перебувати лише у державній власності, що фактично і передбачено статтею 84 ЗК України.

Саме ці обставини стала підставою для звернення заступника керівника Білоцерківської окружної прокуратури в інтересах держави до Білоцерківської районної державної адміністрації з даним адміністративним позовом.

Суд зазначає, що у відповідності до приписів частини четвертої статті 83 Земельного кодексу України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать:

а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо);

б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту;

в) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом;

г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом;

ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом;

д) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування;

е) земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів;

є) землі під об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у комунальній власності.

Водночас, частиною четвертою статті 84 Земельного кодексу України обумовлено, що До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать:

а) землі атомної енергетики та космічної системи;

б) землі під державними залізницями, об`єктами державної власності повітряного і трубопровідного транспорту;

в) землі оборони;

г) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом;

ґ) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом;

д) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом;

е) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук;

є) земельні ділянки зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ж) земельні ділянки, закріплені за державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти;

ж-1) земельні ділянки, закріплені за державними закладами фахової передвищої освіти;

з) земельні ділянки, закріплені за державними закладами вищої освіти;

і) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

ї) землі під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у державній власності.

Суд зазначає, що з метою встановлення обставин справи, зокрема тієї обставини, що частина земельної ділянки, стосовно якої відповідачем було прийнято спірне розпорядження про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність накладається з земельною ділянкою «Смарагдова мережа» було викликано інженера-землевпорядника.

Так, зі змісту досліджених в ході судового розгляду справи доказів вбачається, що листом від 08.11.2021 №10-10-0.331-12752/2-21 Головне управління Держгеокадастру у Київській області повідомило, що відповідно до відомостей, що містяться в Автоматизованій системи електронного документообігу ДОК ПРОФ та керуючись Тимчасовим порядком взаємодії між територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру під час погодження документації із землеустрою , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2016 р. № 580, експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Волинській області ОСОБА_2 надано позитивний висновок від 12.02.2021 №3198/82-21 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

За інформацією відділу №1 Управління у Білоцерківському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі-Відділ), до місцевого фонду документації із землеустрою та оцінки земель Відділу проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, розробником не передавався.

Так, відповідно до висновку про розгляд документації із землеустрою проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,400 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області розробником якого є ФО-П ОСОБА_1 у розділі Аналіз документації із землеустрою на відповідність її положень вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно- актам, документації із землеустрою: Проект землеустрою щодо відведення земельних І ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до ' нього нормативно-правовим актам.

При цьому, у пунктах Зауваження та пропозиції до документації із землеустрою зазначено, що зауваження відсутні; пропозиції: Пронумерувати сторінки проекту землеустрою . Зазначити відомості щодо належності чи не належності земельних ділянок до особливо цінних земель.

Відповідно до ст. 28 Закону України " Про землеустрій", розробники документації із землеустрою несуть відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів передбачених поданою на розгляд документацією.

Підсумкова оцінка документації із землеустрою: Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області погоджується.

Вказане у свою чергу свідчить про те, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,400 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області розробником якого є ФО-П ОСОБА_1 отримав позитивний висновок Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та останній не містить відомостей щодо невідповідності зазначених у розпорядженні земельних ділянок цільовому призначенню чи іншим нормам земельного законодавства.

Вказані висновки не були спростовані позивачем в ході судового розгляду справи.

Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до відомостей листа виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 05.12.2022 №2722/01-14 Білоцерківською міською радою рішень про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам орієнтовною площею по 0,1000 га для індивідуального дачного будівництва не приймалося.

Зі змісту вказаного листа вбачається, що подальших дій щодо передачу у власність громадянам вказаних у спірному розпорядженні земельних ділянок вчинено не було, відтак не встановлено порушеного права у межах даного спору

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За таких обставин, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та обєктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про законність спірного розпорядження, а тому у задоволенні позовних вимог належить відмовити.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Панова Г. В.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення- 06 березня 2023 р.

Дата ухвалення рішення21.02.2023
Оприлюднено10.03.2023
Номер документу109428733
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання незаконним та скасування розпорядження

Судовий реєстр по справі —320/3892/22

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Рішення від 21.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Рішення від 21.02.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні