ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/3892/22 Суддя (судді) першої інстанції: Панова Г. В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Коротких А.Ю.,
суддів Сорочка Є.О.,
Чаку Є.В.,
при секретарі Черніченко К.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської обласної прокуратури на рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2023 року у справі за адміністративним позовом заступника керівника Білоцерківської окружної прокуратури в інтересах держави, в особі Білоцерківської міської ради, Київської обласної державної адміністрації до Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області про визнання незаконним і скасування розпорядження,-
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Білоцерківської окружної прокуратури в інтересах держави, в особі Білоцерківської міської ради, Київської обласної державної адміністрації з адміністративним позовом до Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області про визнання незаконним і скасування розпорядження.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2023 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду першої інстанції, Київська обласна прокуратура звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги. Свої вимоги апелянти мотивують тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права.
Заслухавши учасників справи, суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 року №10 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради» відповідно до ст. 17, 51, 118, 121, 122 Земельного кодексу України, ст.4, 16, 19,24 Закону України «Про регулювання містобудівної документації», Законів України «Про землеустрій», «Про місцеві державні адміністрації», розглянувши заяви громадян від 16.01.2021 року, від 18.01.2021 року та від 19.01.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області вирішено надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам згідно додатку, орієнтовною площею 0,10 га для будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, із подальшою розробкою - затвердженням містобудівної документації та отриманням висновку відповідного підрозділу з питань містобудування та архітектури.
Пунктом 2 вказаного розпорядження зазначено заявникам звернутися до розробника документації із землеустрою для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та з метою здійснення індивідуальної забудови, в спосіб, передбачений чинним законодавством, отримати дозвіл та розробити детальний план території.
Додатком до вказаного розпорядження від 22.01.2021 року №10 викладено список громадян, яким надається дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області.
У зв`язку із встановленням прокуратурою факту порушення вимог земельного законодавства та законодавства про природно-заповідний фонд Білоцерківською районною державною адміністрацією під час надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за рахунок земель природно-заповідного фонду, прокурор звернувся до суду в інтересах держави, в особі Білоцерківської міської ради, Київської обласної державної адміністрації щодо визнання спірного розпорядження протиправним та скасування його.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приписами статті 80 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами права власності на землю є:
а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;
б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;
в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Згідно з пунктом «а» статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.
Згідно з частиною другою статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Пунктом «б» частини першої статті 81 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
За приписами частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно з пунктом в) частини третьої цієї ж статті безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений статтею 118 Земельного кодексу України.
Так, відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Порядок затвердження проекту землеустрою визначений частинами восьмою та дев`ятою цієї статті.
Так, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Частиною першою статті 121 Земельного кодексу України обумовлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара.
З аналізу вищевказаних норм висновується, що процедура отримання громадянами у власність земельних ділянок державної або комунальної власності у межах норм безоплатної приватизації включає, зокрема, такі етапи: подання клопотання до відповідного органу державної влади або місцевого самоврядування, розгляд уповноваженим органом клопотання та надання ним дозволу на розроблення проекту землеустрою (або надання мотивованої відмови у наданні такого дозволу), розроблення за замовленням громадян в установлені строки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердження такого проекту уповноваженим органом державної влади або органом місцевого самоврядування.
При цьому лише надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає передання земельної ділянки у власність.
Відповідно до правової позиції, викладеної в постановах Верховного Суду України від 13.12.2016 року у справі №815/5987/14, від 27.02.2018 року у справі №545/808/17, від 22.05.2018 року у справі №468/1263/17-а, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.
Частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України встановлено обов`язок особи, яка звертається з клопотанням про надання їй земельної ділянки у власність у межах норм безоплатної приватизації, виготовити, погодити та надати на розгляд уповноваженому органу державної влади або органу місцевого самоврядування проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Так, розпорядженнями голови Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 року №10 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам згідно додатку, орієнтовною площею 0,10 га для будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, із подальшою розробкою - затвердженням містобудівної документації та отриманням висновку відповідного підрозділу з питань містобудування та архітектури.
Пунктом 2 вказаного розпорядження зазначено заявникам звернутися до розробника документації із землеустрою для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва та з метою здійснення індивідуальної забудови, в спосіб передбачений чинним законодавством, отримати дозвіл та розробити детальний план території.
Як було зазначено вище, Білоцерківською окружною прокуратурою у листах від 02.11.2021 року, від 10.12.2021 року та від 25.10.2021 року, адресованих Київській обласній державній адміністрації, Білоцерківській міській раді, Головному управлінню Держгеокадастру у Київській області, шляхом моніторингу інформації з Публічної кадастрової карти України та Google карти встановлено, що поруч із земельними ділянками, відносно яких надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, знаходиться земельна ділянка кадастровий номер 3220485100:03:023:0024 площею 1,65 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) для збору, очищення та постачання води, каналізації, відведення й очищення стічних вод. Крім того, ймовірно, що вищевказані земельні ділянки розташовані в межах водоохоронної зони річки Рось. Відтак, прокуратура просила провести перевірку дотримання вимог законодавства під час прийняття відповідачем спірного розпорядження.
З матеріалів справи вбачається, що листом від 25.01.2022 року №10-10-0.410-748/2-22 Головне управління Держгеокадастру у Київській області повідомило, що Управлінням з контролю за використанням та охороною земель проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства при розпорядженні вказаними земельними ділянками, за результатами якої був складений відповідний акт від 11.01.2022 року №1233-ДК/1175/АП/09/01/-21.
Відповідно до відомостей вказаного акта від 11.01.2022 року №1233-ДК/1175/АП/09/01/-21 під час перевірки з питання дотримання вимог земельного законодавства при розпорядженні земельних ділянок, які знаходяться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 3220485100:03:023:0024 на території Пилипчанської сільської ради в адміністративних межах Білоцерківської міської територіальної громади Білоцерківського району Київської області, відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 01.12.2021 року №1233-ДК в результаті перевірки встановлено, що земельні ділянки для цілей підрозділів 10.01-10.11 та для збереження та використання земель природно-заповідного Фонду, які межують із південно-східної сторони із земельною ділянкою з кадастровим номером 3220485100:03:023:0024, орієнтовною площею 8,4000 га на території Пилипчанської сільської ради в адміністративних межах Білоцерківської міської територіальної громади Білоцерківського району Київської області перебувають у державній власності.
Відповідно до розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 року №10 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області.
Проект землеустрою для відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для Індивідуального дачного будівництва за рахунок земель державної власності на території Пилипчанської сільської ради (за межами населених пунктів) Білоцерківського району Київської області, загальною площею 8,4000 га розроблено фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 на підставі розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 22.01.2021 року №10.
Згідно інформації щодо земельних ділянок, які розташовані на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області наданої Державним кадастровим реєстратором, цільове призначення земельних ділянок 10.12 для цілей підрозділів 10.01-10.11 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.
Крім того, за даними НКС та geoportalua.com частина земельних ділянок, які надані у власність для індивідуального дачного будівництва в адміністративних межах Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області накладаються на земельні ділянки природно-заповідного фонду (смарагдова мережа).
Згідно ст. 43 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно- заповідний фонд України» та ч. 1 ст. 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного Середовища», землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Землі природно-заповідного фонду є землями з особливим режимом охорони і повністю або частково вилучені з господарського обороту.
Стаття 45 Земельного кодексу України передбачає, що землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.
Згідно з ч. 4 ст. 83 та ч. 4 статті 84 ЗК України до земель державної та комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо мине не передбачено законом.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» території природних заповідників, заповідні зони біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, надані національним природним паркам, є власністю Українського народу та можуть перебувати лише у державній власності, що фактично і передбачено статтею 84 ЗК України.
Саме ці обставини стали підставою для звернення заступника керівника Білоцерківської окружної прокуратури в інтересах держави до Білоцерківської районної державної адміністрації з даним адміністративним позовом.
Приписами частини четвертої статті 83 Земельного кодексу України передбачено перелік земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність.
Так, з метою встановлення обставин справи, зокрема тієї обставини, що частина земельної ділянки, стосовно якої відповідачем було прийнято спірне розпорядження про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, накладається з земельною ділянкою «Смарагдова мережа», було викликано інженера-землевпорядника.
Зі змісту досліджених в ході судового розгляду справи доказів вбачається, що листом від 08.11.2021 року №10-10-0.331-12752/2-21 Головне управління Держгеокадастру у Київській області повідомило, що відповідно до відомостей, що містяться в Автоматизованій системи електронного документообігу ДОК ПРОФ та керуючись Тимчасовим порядком взаємодії між територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру під час погодження документації із землеустрою, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2016 року №580, експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Русило Людмилою Михайлівною надано позитивний висновок від 12.02.2021 року №3198/82-21 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області.
За інформацією відділу №1 Управління у Білоцерківському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі-Відділ), до місцевого фонду документації із землеустрою та оцінки земель Відділу проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, розробником не передавався.
Так, відповідно до висновку про розгляд документації із землеустрою - проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,400 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, розробником якого є ФОП ОСОБА_1 , у розділі Аналіз документації із землеустрою на відповідність її положень вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-актам, документації із землеустрою: Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
При цьому, у пунктах Зауваження та пропозиції до документації із землеустрою зазначено, що зауваження відсутні; пропозиції: Пронумерувати сторінки проекту землеустрою. Зазначити відомості щодо належності чи неналежності земельних ділянок до особливо цінних земель.
Відповідно до ст. 28 Закону України «Про землеустрій», розробники документації із землеустрою несуть відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів передбачених поданою на розгляд документацією.
Підсумкова оцінка документації із землеустрою: Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,4000га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області погоджується.
Вказане у свою чергу свідчить про те, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність гр. України згідно додатку для індивідуального дачного будівництва загальною площею 8,400 га на території Пилипчанської сільської ради Білоцерківського району Київської області, розробником якого є ФОП ОСОБА_1 , отримав позитивний висновок Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та останній не містить відомостей щодо невідповідності зазначених у розпорядженні земельних ділянок цільовому призначенню чи іншим нормам земельного законодавства.
Вказані висновки не були спростовані позивачем в ході судового розгляду справи.
Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до відомостей листа виконавчого комітету Білоцерківської міської ради від 05.12.2022 року №2722/01-14 Білоцерківською міською радою рішень про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 84-ом громадянам орієнтовною площею по 0,1000 га для індивідуального дачного будівництва не приймалося.
Зі змісту вказаного листа вбачається, що подальших дій щодо передачі у власність громадянам вказаних у спірному розпорядженні земельних ділянок вчинено не було, відтак не встановлено порушеного права у межах даного спору
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
За таких обставин, враховуючи все вищезазначене, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позову.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Київської обласної прокуратури залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2023 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтями 329, 331 КАС України.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Сорочко Є.О.
Чаку Є.В.
Повний текст виготовлено: 21 травня 2024 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119208498 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні