Постанова
від 07.03.2023 по справі 924/195/22
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2023 року Справа № 924/195/22

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Савченко Г.І., суддя Коломис В.В. , суддя Тимошенко О.М.

секретар судового засідання Соколовська О.В.

за участі представників:

прокурор Котяй І.В.

позивач-1 не з`явився

позивач-2 Залевський О.А.

відповідача не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного малого підприємства "Лідер" на рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.07.2022 (повний текст - 18.07.2022) у справі №924/195/22 (суддя Субботіна Л.О.)

за позовом заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі органів, уповноважених державою здійснювати функції у спірних правовідносинах:

1. Хмельницької міської ради

2. Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради

до Приватного малого підприємства "Лідер"

про стягнення 3 966 782,50 грн

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 07.07.2022 у справі №924/195/22 задоволено позов заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі органів, уповноважених державою здійснювати функції у спірних правовідносинах: Хмельницької міської ради, Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради до Приватного малого підприємства "Лідер" про стягнення 3 966 782,50 грн.

Стягнуто з Приватного малого підприємства "Лідер" на користь Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради кошти в розмірі 3 966 782,50 грн. Стягнуто з Приватного малого підприємства "Лідер" на користь Хмельницької обласної прокуратури 59 501,73 грн витрат на оплату судового збору.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Приватне мале підприємство "Лідер" звернулося до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою. Скаржник просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.07.2022 у справі №924/195/22 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі; провести перерозподіл судових витрат.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, скаржник зазначає, що висновок суду першої інстанції щодо віднесення запропонованих позивачу нежитлових приміщень до допоміжних прямо суперечить документації з технічної інвентаризації та положенням Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна. Вважає, що суд першої інстанції вийшов за межі свої повноважень, фактично підмінивши собою суб`єкт, якому чинним законодавством надано право на проведення робіт із технічної інвентаризації, оскільки судом всупереч існуючим матеріалам технічної інвентаризації зроблено протилежні висновки, які можливо зробити тільки внаслідок проведення робіт з технічної інвентаризації та/або експертного дослідження. Також зазначає, що судом першої інстанції за відсутності будь-якого належного обґрунтування ціни позову протиправно застосовано показник опосередкованої вартості спорудження житла у Хмельницькій області, розрахований станом на 01.07.2021, затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України №230 від 10.09.2021. Апелянт вважає, що показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України застосовуються виключно для визначення обсягів державних інвестицій на будівництво окремих категорій житла у період дії такого показника, а саме один квартал. Стверджує, що оскаржуваним рішенням суд першої інстанції фактично стягнув вартість непереданого нерухомого майна без визначення вартості такого майна у встановленому законом порядку, істотно порушуючи та спотворюючи положення Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України затвердженого наказом Держбуду №174 від 27.09.2005 та зазначаючи завідомо неправдиві відомості про фактичну кошторисну вартість будівництва багатоквартирного будинку по вул. Купріна, 59А у м.Хмельницькому, що суперечить змісту доказів у справі, а саме актам готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018 (1-ша черга) та від 30.07.2021 (2-га черга).

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 29.09.2022 скасовано рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.07.2022 та ухвалено нове рішення про відмову в задоволенні позові.

Постановою Верховного Суду від 17.02.2023 касаційну скаргу заступника керівника Рівненської обласної прокуратури задоволено частково. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 29.09.2022 і додаткову постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 07.10.2022 у справі №924/195/22 скасовано. Справу №924/195/22 передано на новий розгляд до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.02.2023 прийнято справу №924/195/22 свого провадження. Розгляд апеляційної скарги призначений на 07.03.2023 об 10:30 год.

15.02.2023 на адресу суду від Заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.07.2022 у справі №924/195/22 без змін.

В судовому засіданні прокурор заперечив доводи апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві.

Представник Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради заперечив доводи апеляційної скарги.

В судове засідання представники Хмельницької міської ради та Приватного малого підприємства "Лідер" в судове засідання не з`явилися.

Колегія суддів, розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне зазначити наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, рішенням п`ятдесятої сесії Хмельницької міської ради №40 від 27.05.2015 було надано Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки, площею 7177 кв.м., яка розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Відповідно до витягу з рішення п`ятдесят першої сесії Хмельницької міської ради №50 від 15.07.2015 вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано в постійне користування Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради земельну ділянку, площею 7177 кв.м., кадастровий номер 6810100000:07:005:0133, що розташована за адресою: м.Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №42467593 від 18.08.2015 за Управлінням праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою площею 0,7177 га, кадастровий номер 6810100000:07:005:0133, що розташована за адресою м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А.

Матеріали справи містять витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.07.2015, згідно з яким земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:07:005:0133, площею 0,7177 га належить до земель житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка вищевказаної земельної ділянки становить 4896976,00 грн.

Між Управлінням праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради (далі - замовник) та Приватним підприємством "Лідер" (далі - інвестор-забудовник) 17.09.2015 укладено договір №119/1 будівництва багатоповерхового житлового будинку по вул. Купріна, 59-А, в м. Хмельницький (далі - договір), згідно з п. 2.1 якого за цим договором інвестор-забудовник зобов`язується на умовах передбачених цим договором організувати фінансування та будівництво об`єкту з інженерними спорудами і мережами та благоустроєм земельної ділянки площею 0,7177 га (за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А) та здійснити реалізацію житлових і нежитлових приміщень (далі - об`єкт інвестування), а замовник зобов`язується передати для цього інвестору-забудовнику всі необхідні повноваження (в т. ч. функції замовника будівництва) та передати за актом прийому - передачі, на період будівництва будівель, в тимчасове користування земельну ділянку (будівельний майданчик), на якій буде здійснюватися спорудження об`єкту та документи на неї.

Земельна ділянка (будівельний майданчик), яка передається по цьому договору, розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А площею 0,7177га (кадастровий номер 6810100000:07:005:0133) та належить замовнику на праві постійного користування відповідно до рішення п`ятдесят першої сесії Хмельницької міської ради № 50 від 15.07.2015.

За умовами п. 2.2 договору замовник доручає, а інвестор-забудовник приймає на себе зобов`язання в повному обсязі здійснювати фінансування та виконання комплексу проектних та будівельних робіт з будівництва об`єкту з усіма інженерними мережами, що безпосередньо його обслуговують, згідно із затвердженою проектно-кошторисною документацією (ПКД), та виконувати інші дії, які покладені законодавством на замовника будівництва.

Відповідно до п. 2.6 договору взаєморозрахунки між замовником і інвестором-забудовником викладені в розділі 3 цього договору.

Згідно з п. 3.1 договору замовник та інвестор-забудовник добровільно об`єднують свої можливості та зусилля у досягненні мети даного договору по будівництву об`єкту. Вартість обсягів робіт з будівництва об`єкту визначаються згідно затвердженої в установленому порядку проектно-кошторисної документації (ПКД).

Сторони дійшли згоди, що розрахунки між ними розподіляються в таких долях:

3.1.1 Замовник отримує від інвестора-забудовника квартири в об`єкті будівництва площею 5 (п`ять) відсотків від житлової площі квартир в житловому будинку. Технічна характеристика квартир: коробка - зовнішні стіни з цегли; штукатурка стін (крім ванної, кухні, туалету, лоджії та балкону); вікна - металопластик; газ - газовий лічильник і розводка (без газової плити); водопостачання - лічильник без розводки по квартирі; індивідуальне опалення - газовий котел, без розводки по квартирі; вхідні двері - металеві; каналізація - стояк (без розводки по квартирі і без фаянсу); прилегла територія - згідно проекту; електропроводка - згідно проекту без пломбування.

3.1.2. Інвестору-забудовнику належать на праві власності, користування та розпорядження майнові та не майнові права (житлові та нежитлові приміщення) в об`єкті по вул. Купріна, 59-А в м. Хмельницький, за виключенням квартир площею 5 (п`ять відсотків) від житлової площі квартир в житловому будинку, які належать замовнику згідно додатку до даного договору.

Відповідно до п. 4.1 договору інвестор-забудовник приступає до виконання робіт з моменту реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю, завершує в момент реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації.

За умовами п. 4.2 договору тривалість виконання стороною - 2 робіт становить:

Перша черга будівництва 60-ти квартирний житловий будинок - початок виконання робіт грудень 2015р. завершення грудень 2016р.

Друга черга будівництва 40-ка квартирний житловий будинок - початок виконання робіт травень 2016р. завершення березень 2017р.

Третя черга будівництва 50-ти квартирний житловий будинок - початок виконання робіт квітень 2017 завершення грудень 2018р.

Четверта черга будівництва 50-ти квартирний житловий будинок - початок виконання робіт лютий 2018 завершення грудень 2019р.

У п. 5.1.19 договору передбачено право замовника на отримання квартир площею 5 (п`ять) відсотків від житлової площі квартир в житловому будинку.

Цей договір вважається укладеним з моменту його підписання сторонами і скріплення підписів печатками сторін (п. 9.1 договору).

Пунктом 9.2 договору визначено, що договір укладено на весь термін будівництва об`єкту, включаючи підготовчий період, термін виготовлення робочого проекту, період будівництва, введення об`єкту в експлуатацію, та реєстрації декларації про готовність об`єкту до експлуатації, реєстрації права власності на об`єкти будівництва.

Згідно з п. 9.3 договору інвестор-забудовник набуває повноважень замовника будівництва з моменту підписання цього договору. В рамках цього договору інвестор-забудовник набуває всі майнові права на об`єкт будівництва з моменту підписання цього договору. Підтвердженням наявності майнових прав є отримання від замовника повноважень за цим договором (підписання цього договору).

Інвестор-забудовник залишається власником об`єкту будівництва (об`єкту незавершеного будівництва) до моменту оформлення права власності на об`єкт будівництва.

Договір підписано та скріплено відтисками печаток сторін.

Листом №5899 від 16.09.2015 Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради звернулося із клопотанням до секретаря Хмельницької міської ради про надання згоди на укладення договору суперфіцію з Приватним малим підприємством "Лідер" на земельну ділянку за адресою: м.Хмельницький, вул. Купріна, 59 - А, для будівництва багатоквартирного житлового будинку.

Рішенням четвертої сесії Хмельницької міської ради №46 від 27.01.2016 надано згоду Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради на укладення договору суперфіцію із Приватним малим підприємством "Лідер" для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на земельну ділянку загальною площею 7177 кв.м. по вул.Купріна, 59-А (кадастровий номер 6810100000:07:005:0133), що знаходиться в постійному користуванні Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради на підставі витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 18.08.2015 індексний номер 42467593.

Також у рішенні визначено, що в договорах суперфіцію передбачити передачу 8 відсотків житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень, багатоквартирного житлового будинку для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності.

На підставі вказаного рішення між Управлінням праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради (далі - суперфіціар) та Приватним малим підприємством "Лідер" (далі - суперфіціарій) 16.02.2016 укладено договір суперфіцію №16-2 (далі договір суперфіцію), згідно з п. 1.1 якого суперфіціар надає, а суперфіціарій приймає в строкове безоплатне користування земельну ділянку, яка знаходиться на території м. Хмельницького за адресою: вул. Купріна 59-А (надалі - земельна ділянка) для будівництва багатоквартирного житлового будинку та експлуатації на ньому будинків і споруд, необхідних суперфіціарію для здійснення своєї господарської діяльності, передбаченої статутом.

За умовами п. 1.2 договору суперфіцію метою надання в користування земельної ділянки є здійснення суперфіціарієм будівництва та подальшої реалізації об`єктів нерухомості (надалі - об`єкти нерухомості), згідно затвердженого проекту будівництва, з дотриманням цільового призначення наданої в користування земельної ділянки.

Цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (п.1.3 договору суперфіцію).

Відповідно до п. 2.1 договору загальна площа наданої в користування земельної ділянки 0,7177 га, кадастровий номер 6810100000:07:005:0133.

У п. 2.2 договору суперфіцію визначено, що згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 42467593 від 18.08.2015 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 10848218) в м. Хмельницькому по вул. Купріна 59-А.

Земельна ділянка передається в користування суперфіціарію для здійснення будівництва об`єктів нерухомості, інших господарських споруд, необхідних для їх обслуговування. Будівництво, обслуговування та експлуатація об`єктів нерухомості відповідає цільовому призначенню земельної ділянки (п. 2.3 договору суперфіцію).

Договір укладено строком на 3 роки (п. 3.1 договору суперфіцію).

Пунктом 3.3 договору суперфіцію визначено, що суперфіціарій продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення терміну дії договору, і договір вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, якщо суперфіціар за 30 календарних днів до закінчення терміну дії договору не повідомить письмово суперфіціарія про закінчення договірних відносин.

Відповідно до п. 4.1 договору суперфіцію за будівництво на вказаній земельній ділянці суперфіціарію, до здачі будинку в експлуатацію належатимуть майнові права у розмірі 92 % від загальної площі збудованих об`єктів нерухомого майна, що після здачі в експлуатацію об`єктів нерухомого майна перейдуть у його право власності, або можуть бути реалізовані на користь третіх осіб.

Хмельницькій міській раді, згідно п.4 рішення №46 від 27.01.2016 року четвертої сесії належатимуть 8% житлової та нежитлової площі крім площі, допоміжних приміщень, багатоквартирного житлового будинку для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності (п. 4.2 договору суперфіцію).

Пунктом 4.3 договору суперфіцію передбачено, що зміна умов передбачених п. 4.1., 4.2 в односторонньому порядку не допускається.

Згідно з п. 8.1.1 договору суперфіцію, суперфіціар має право на отримання у власність частини збудованих на земельній ділянці об`єктів нерухомості, згідно п. 4.2 договору.

Відповідно до п. 9.1 договору суперфіцію право власності на зведені суперфіціарієм об`єкти нерухомості на земельній ділянці відповідно до цього договору належить суперфіціарію. Суперфіціарій має право володіти, користуватися і розпоряджатися зведеним багатоквартирним житловим будинком по вул. Купріна 59-А у м.Хмельницькому, за виключенням тих, які передбаченні п. 4.2, будівельні номери та площі яких затверджуються окремою додатковою угодою, що є невід`ємним додатком до цього договору.

Договір підписано та скріплено відтисками печаток сторін.

Між сторонами укладено додаткову угоду №1 до договору суперфіцію від 16 лютого 2016 року, в якій згідно з п. 4.1 та 4.2 договору, а також згідно п.4 рішення № 46 від 27.01.2016 четвертої сесії Хмельницької міської ради, сторони вирішили здійснити наступний розподіл майнових прав на квартири у 190-ти квартирному житловому будинку по вулиці Купріна 59-А у м. Хмельницький:

92% - житлової та нежитлової площі, багатоквартирного житлового будинку належатиме Приватному малому підприємству "Лідер".

8% - житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень, багатоквартирного житлового будинку належатиме Хмельницькій міській раді, для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності, що складає, за попередніми розрахунками згідно проектної документації будівництва - 478,70 кв.м., які в приблизному перерахунку на жилі квартири, складає 10 (десять) однокімнатних квартир, загальною площею 456,35 кв.м.

Остаточне визначення площі квартир у будинку, що відповідатиме 8% житлової та нежитлової площі, які належатимуть Хмельницькій міській раді, для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності, буде здійснено після виготовлення технічної документації та остаточних замірів Бюро технічної інвентаризації та/або спеціалізованих організацій.

Між сторонами підписано акт прийому - передачі земельної ділянки, згідно з яким Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради передало, а Приватне мале підприємство "Лідер" прийняло земельну ділянку площею 0,7177 га, що розташована за адресою: м. Хмельницький вул. Купріна 59-А, по договору суперфіцію для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, кадастровий номер згідно витягу: 6810100000:07:005:0133.

Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №53595826 від 19.02.2016, за Приватним малим підприємством "Лідер" зареєстровано право забудови земельної ділянки (суперфіцій) на підставі договору суперфіцію №16-2 від 16.02.2016.

В зв`язку з укладенням договору суперфіцію та керуючись рішенням четвертої сесії Хмельницької міської ради №46 від 27.01.2016, 27 квітня 2016 року між Управлінням праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради (замовник) та Приватним малим підприємством "Лідер" (інвестор-забудовник) укладено договір про внесення змін №1 до договору №119/1 від 17.09.2015 будівництва багатоквартирного житлового будинку по вул. Купріна, 59-А, в м. Хмельницький, згідно з п. 1.1 якого сторони вирішили викласти п. 2.1 статті 2 "Предмет договору" в наступній редакції:

"2.1. За цим договором інвестор-забудовник зобов`язується на умовах передбачених цим договором, організувати фінансування та будівництво об`єкту з інженерними спорудами і мережами та благоустроєм земельної ділянки площею 0,7177 га (за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А) та здійснити реалізацію житлових і нежитлових приміщень (далі - об`єкти інвестування), а замовник зобов`язується передати для цього інвестору - забудовнику всі необхідні повноваження (в т.ч. функції замовника будівництва) та укласти договір суперфіцію щодо строкового безоплатного користування земельною ділянкою, на якій буде здійснюватися спорудження об`єкту та документи на неї. Земельна ділянка (будівельний майданчик), яка передається по договору суперфіцію, розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А площею 0,7177 га (кадастровий номер 6810100000:07:005:0133) та належить замовнику на праві постійного користування відповідно до рішення п`ятдесят першої сесії Хмельницької міської ради №50 від 15.07.2015р."

Відповідно до п. 1.2 договору про внесення змін № 1 від 27.04.2016 сторони вирішили викласти п. 3.1.1 статті 3 "Загальні положення" в наступній редакції:

"3.1.1 Замовник отримує від інвестора-забудовника 8 (вісім) відсотків житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень в об`єкті будівництва.

Технічна характеристика квартир: коробка - зовнішні стіни з цегли; штукатурка стін (крім ванної, кухні, туалету, лоджії та балкону); вікна - металопластик; газ - газовий лічильник і розводка (без газової плитки); водопостачання - лічильник без розводки по квартирі; індивідуальне опалення - газовий котел, без розводки по квартирі; вхідні двері - металеві; каналізація - стояк (без розводки по квартирі і без фаянсу); прилегла територія - згідно проекту; електропроводка - згідно проекту без пломбування."

У п. 1.3 договору про внесення змін № 1 від 27.04.2016 сторони погодили викласти п. 3.1.2. статті 3 "Загальні положення" в наступній редакції:

"3.1.2 Інвестору-забудовнику належить на праві власності, користування та розпорядження майнові та немайнові права (житлові та нежитлові приміщення) в об`єкті по вул. Купріна, 59-А в м. Хмельницький, за виключенням 8 (восьми) відсотків житлової та нежитлової площі в об`єкті будівництва, які належать замовнику".

Також викладено в новій редакції п. 5.1.19 статті 5 "Обов`язки сторін": "5.1.19 На отримання 8 (восьми) відсотків житлової та нежитлової площі в об`єкті будівництва" (п. 1.4 договору про внесення змін № 1 від 27.04.2016).

Даний договір про внесення змін набирає чинності з дати його підписання сторонами та припиняє свою дію з дня припинення дії договору (п. 2 договору про внесення змін № 1 від 27.04.2016).

12.10.2018 виконавчий комітет Хмельницької міської ради звертався до директора ПМП "Лідер" з листом №02-11-1358, згідно з яким просив до 20.10.2018 надати інформацію щодо загальної площі за наслідками технічної інвентаризації об`єкту нерухомого майна, що підлягає здачі в експлуатацію в IV кварталі 2018 року, за адресою м. Хмельницький вул. Купріна 59-А, а також житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень, які належатимуть Хмельницькій міській раді, для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, із зазначенням кількості квартир, загальної площі кожної квартири, житлової площі квартири, поверху, кількості кімнат у квартирі.

У відповідь на вказаний лист ПМП "Лідер" листом № 430 від 19.10.2018 повідомило, що за результатами технічної інвентаризації загальна площа об`єкта нерухомого майна, що підлягає здачі в експлуатацію в IV кварталі 2018 року, за адресою м. Хмельницький, вул. Купріна 59А, складає 6767,2 кв.м. Житлова та нежитлова площа, крім площі допоміжних приміщень, які належатимуть Хмельницькій міській раді, для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності становить 359,9 кв.м., що у приблизному перерахунку на жилі квартири складає 7 (сім) однокімнатних квартир.

Відповідно до акту готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018 по об`єкту будівництво багатоповерхового 110-ти квартирного житлового будинку за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, житловий будинок має загальну площу квартир 6767,2 кв.м., загальна кількість квартир - 108.

Згідно з сертифікатом серії ХМ №162183031694 від 30.10.2018 Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області засвідчило відповідність проектній документації закінченого будівництвом об`єкта - будівництво багатоповерхового 110-ти квартирного житлового будинку; нове будівництво; Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А; основні показники об`єкту: загальна площа квартир: 6767,2 м , кількість поверхів: 10 поверхів, загальний будівельний об`єм: 31805,84 куб.м. та підтвердило його готовність до експлуатації.

На виконання умов договору суперфіцію №16-2 від 16.02.2016, за актами приймання - передачі квартир по вул. Купріна 59-А від 31.10.2018 Приватне мале підприємство "Лідер" передало Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради об`єкти нерухомості (квартири), що знаходяться за адресою:м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, а саме: №84, площею 47,1 кв.м., №104, площею 55,6 кв.м., №108, площею 46,5 кв.м., №55, площею 54,8 кв.м, №107, площею 55,2 кв.м, №103, площею 46,0 кв.м., №78, площею 54,7 кв.м.

В подальшому Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради неодноразово зверталось до ПМП "Лідер" з листами №10084 від 12.11.2018, №1658 від 27.02.2020 та №1193 від 04.02.2021, в яких просило надати інформацію щодо загальної площі за наслідками технічної інвентаризації об`єкту нерухомого майна, що підлягає здачі в експлуатацію за адресою м. Хмельницький вул. Купріна 59-А та щодо житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень, які належатимуть Хмельницькій міській раді, для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, із зазначенням кількості квартир, загальної площі кожної квартири, житлової площі квартири, поверху, кількості кімнат у квартирі.

У відповідь на вказані листи ПМП "Лідер" повідомляло, що загальна проектна площа об`єкта нерухомого майна, що підлягає здачі в експлуатацію за адресою м. Хмельницький, вул. Купріна 59А складає 4537,56 кв.м. Житлова та нежитлова проектна площа, крім площі допоміжних приміщень, які належатимуть Хмельницькій міській раді, для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності становить 273,55 кв.м., що у приблизному перерахунку на жилі квартири складає 5 (п`ять) квартир (лист № 521 від 29.11.2018). Також вказано, що за управлінням праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради закріплено: квартира №109, площею 51,9 кв.м., квартира №147, площею 70,1 кв.м., квартира №148, площею 62,9 кв.м., квартира 179 площею 52,7 кв.м. та квартира №185, площею 70,8 кв.м. (листи №616 від 02.03.2020, №23 від 05.02.2021 та №427 від 26.08.2021).

Крім того, у листі №23 від 05.02.2021 ПМП "Лідер" додатково повідомило, що загальна площа за насідками технічної інвентаризації 80-ти квартирного житлового будинку, що підлягає здачі в експлуатацію в 2021 році становить 6275,9кв.м. (дана площа, окрім житлової, включає в себе підвал, коридори, ліфтову та сходову частини).

Відповідно до акту готовності об`єкта до експлуатації від 30.07.2021 по об`єкту будівництво багатоповерхового 80-ти квартирного житлового будинку за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, житловий будинок має загальну площу квартир 4998,8 кв.м., загальна кількість квартир - 79.

Згідно з сертифікатом №ІУ122210730719 від 12.08.2021 державна архітектурно - будівельна інспекція України засвідчила відповідність закінченого будівництвом об`єкта проектній документації та підтвердила готовність до експлуатації багатоповерхового 80-ти квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А; основні показники об`єкту: площа вбудованих, вбудовано-прибудованих та прибудованих приміщень 64,4кв.м., кількість поверхів - 10, загальна площа квартир: 4998,8 кв.м., загальна кількість квартир - 79.

На виконання умов договору суперфіцію №16-2 від 16.02.2016, за актами приймання - передачі квартир по вул. Купріна 59-А від 30.08.2021 Приватне мале підприємство "Лідер" передало Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради об`єкти нерухомості (квартири), що знаходяться за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, а саме: №179, площею 52,7 кв.м., №148, площею 62,9 кв.м., №109, площею 51,9 кв.м., №147, площею 70,1 кв.м, №185, площею 70,8 кв.м.

29.10.2021 Виконавчий комітет Хмельницької міської ради звертався до ПМП "Лідер" з листом № 02-19-959, в якому повідомляв про невиконання у повному обсязі договору будівництва багатоквартирного житлового будинку №119/1 від 17.09.2015 та просив надати житлові приміщення загальною площею 273,3 кв.м. у власність для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності та надати інформацію про причини невиконання умов договору.

У відповідь на вказаний лист ПМП "Лідер" листом № 517 від 04.11.2021 повідомило, зокрема, що Хмельницькою міською радою прийнято рішення № 61 від 20.07.2016, яким визначено мінімальний відсоток загальної площі квартир та комерційних приміщень, що переможець конкурсу має передавати замовнику, який залежить від зони міста, в якій розташована земельна ділянка та становить за об`єктом по вул. Купріна в середній зоні 6%. Тому ПМП "Лідер" вказувало, що з метою приведення умов договору будівництва багатоквартирного житлового будинку №119/1 від 17.09.2015 до нормативно-правових актів міської ради та недопущення дискримінації підприємства відносно інших забудовників, загальна площа необхідна для передачі замовнику будівництва складає 705,93 кв.м. Зазначало, що станом на 04.11.2021 ПМП "Лідер" передало 668 кв.м. і пропонувало прийняти нежитлові приміщення загальною площею 37,93 кв.м.

В листі №516 від 03.11.2021, адресованому Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, ПМП "Лідер" надало інформацію стосовно нежитлових приміщень площею 37,93 кв.м., що у приблизному перерахунку складає 9 нежитлових приміщень, які підлягають передачі для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради, установ, підприємств та організацій комунальної форми власності та долучило відповідні акти приймання-передачі даних приміщень, які містяться в матеріалах справи в двох примірниках. Так, за даними актами передбачалась передача приміщення №16, площею 3,6 кв.м., приміщення №25, площею 4,9 кв.м., приміщення №26, площею 4,8 кв.м., приміщення № 27, площею 4,9 кв.м., приміщення № 29, площею 3,7 кв.м., приміщення № 1, площею 2,7 кв.м., приміщення №16, площею 4,5 кв.м., приміщення №28, площею 4,5 кв.м., приміщення № 31, площею 4,5 кв.м. Вказані акти підписані та скріплені відтиском печатки лише ПМП "Лідер".

У відповіді на вказаний лист № 13942 від 11.11.2021 Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради повідомило ПМП "Лідер", що прийняти запропоновані нежитлові приміщення неможливо, оскільки передача приміщень підвалів, які є допоміжними приміщеннями, не відповідає вимогам, зазначеним у договорі будівництва та суперфіцію. Також вказувало, що загальна площа непереданих квартир становить 273,3 кв.м.

У листі № 540 від 24.11.2021 ПМП "Лідер" повідомило Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, що запропоновані приміщення не складають площу допоміжних приміщень, а є нежитловими приміщеннями, тому просило їх прийняти. Крім того, зазначало, що у випадку неприйняття даних приміщень це буде вважатись відмовою від прийняття квадратних метрів на виконання договорів.

22.12.2021 Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради звернулося до директора ПМП "Лідер" з претензією №16496 щодо невиконання умов договору №119/1 від 17.09.2015 та просило надати житлові приміщення загальною площею 273,3 кв.м. у власність для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради згідно договору. У разі невиконання вимог, управління повідомляло про намір звернутися до господарського суду з позовною заявою про зобов`язання ПМП "Лідер" виконати умови договору.

У відповіді на претензію №613 від 29.12.2021 ПМП "Лідер" звернуло увагу на положення п. 4.2 договору будівництва багатоквартирного будинку по вул. Купріна, 59-А та повідомляло про готовність передачі нежитлових приміщень, що знаходяться у вказаному будинку. З огляду на вказане відповідач вважав, що викладені в претензії вимоги є такими, що суперечать договору, а у діях управління містяться ознаки ухилення від прийняття виконання.

17.01.2022 заступник керівника Окружної прокуратури міста звернувся із листом №55-240вих22 до Хмельницької міської ради та Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради, в якому повідомляв, що прокуратурою встановлено факт неналежного виконання умов договору суперфіцію №16-2 від 16.02.2016, укладеному із ПМП "Лідер", в частині ненадання 8% житлової та нежитлової площі в об`єкті будівництва за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А. Тому прокурор, керуючись ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", просив у строк до 20.01.2022 надати інформацію з приводу підстав виникнення заборгованості за договором суперфіцію та вжиті заходи з приводу належного виконання та/чи відшкодування суперфіціарієм заборгованості, у разі не вжиття заходів - повідомити причини. Також прокурор просив надати копії договорів та документів, що свідчать про підстави укладання та виконання договорів.

У відповідь на вказаний лист Управління праці і соціального захисту населення Хмельницької міської ради листом №672 від 18.01.2022 надіслало інформацію та матеріали щодо невиконання умов договору будівництва та суперфіцію ПМП "Лідер" під час будівництва багатоквартирного житлового будинку по вул. Купріна, 59-А у м. Хмельницькому.

Також листом №259-02-20-22 від 20.01.2022 заступник міського голови повідомив, що з метою врегулювання питань щодо належного виконання умов договору ПМП "Лідер" управлінням листами від 29.10.2021, 11.11.2021 та претензією від 22.12.2021 повідомлявся керівник ПМП "Лідер". Згідно наданих ним відповідей, ПМП "Лідер" відмовилось виконувати умови договору суперфіцію від 16.06.2016 №16-2 в частині передачі 8 відсотків житлової та нежитлової площі, крім допоміжних приміщень в об`єкті будівництва у житловому будинку за адресою вул. Купріна, 59-А у м. Хмельницькому для працівників виконавчих органів Хмельницької міської ради. З огляду на викладене, заступник міського голови просив захистити інтереси Хмельницької міської територіальної громади, у тому числі в судовому порядку.

23.02.2022 Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради звернулося до заступника керівника окружної прокуратури міста Хмельницького з листом № 2810 щодо вирішення питання про можливість звернення до суду з метою захисту інтересів Хмельницької міської територіальної громади. Додатком до листа оформлено довідку - розрахунок щодо виконання умов договору суперфіцію від 16.02.2016 №16-2 та лист Хмельницького бюро технічної інвентаризації №22/01-14 від 23.02.2022.

Так, відповідно до вищезазначеного листа, Хмельницьке бюро технічної інвентаризації повідомило, що згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України №230 від 10.09.2021 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України" затверджені показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розраховані станом на 01.07.2021), вартість 1 кв.м. загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) у Хмельницькій області становить 14 557 грн. Таким чином, опосередкована вартість 1 кв.м. житлової та нежитлової площі (окрім допоміжних приміщень) по вул. Купріна, 59-А станом на 12.08.2021 становить 14557 грн.

Зважаючи на викладені обставини, листом №55-1088 вих-22 від 11.03.2022 заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького звернувся до Хмельницької міської ради та Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради з повідомленням про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави у справі про стягнення з ПМП "Лідер" 3 966 782,50 грн.

На підтвердження обставин відсутності у забудовника ПМП "Лідер" житлових та нежитлових приміщень у будинку по вул. Купріна, 59-А у м. Хмельницькому прокурор долучив до матеріалів справи скріншоти із сайтів dom.ria.com та lun.ua за пошуком "Лідер", на яких зазначено, що всі пропозиції (квартири) від забудовника продані, а також інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №301002990 від 23.02.2022 про реєстрацію права власності фізичних осіб на нежитлові приміщення за адресою: м.Хмельницький, вул. Купріна, 59-А.

Крім того, прокурор надав скріншоти із сайта dom.ria.com про вартість квартир в новобудовах, що знаходяться по вул. Купріна у м. Хмельницькому станом на грудень 2021 року - лютий 2022 року, яка становить від 587$ до 714 $ за 1 кв.м.

Відповідач на підтвердження того, що запропоновані ним для передачі позивачам приміщення, є нежитловими, надав в матеріали справи витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 04.10.2021, 06.09.2021, згідно з якими за громадянами зареєстровано право приватної власності на нежитлове приміщення № 12 в підвалі ІІІ-го під`їзду, площею 5,3 кв.м., нежитлове приміщення № 31 між 1 та 2 поверхом ІV під`їзду, площею 3 кв.м., нежитлове приміщення №22, площею 3 кв.м., нежитлове приміщення №35 в підвалі ІV під`їзду, площею 5,4 кв.м., нежитлове приміщення №36, площею 3 кв.м., в будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, буд. 59-А. та витяги з технічних паспортів на вказані приміщення, а також витяги з технічних паспортів (експлікація та журнал внутрішніх обмірів та розрахунків площ приміщень житлового будинку) на житлові будинки за адресою: м.Хмельницький, вул. Купріна, буд. 59-А, які виготовлено 21 травня 2018 року та 11 листопада 2019 року. У витягах зображені приміщення, які містяться в підвалі, призначення приміщення зазначено як "приміщення" та вказана їх площа, яка визначена як допоміжна.

Матеріали справи містять наказ Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №127 від 24.05.2001 "Про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна", рішення Хмельницької міської ради №37 від 15.12.2021 "Про затвердження Положення про Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради", посвідчення Фонду державного майна України про підвищення кваліфікації оцінювача Танасієнко Н.І., сертифікат Фонду державного майна України №157/21 від 04.03.2021, видане Хмельницькому бюро технічної інвентаризації.

31.03.2022 заступник керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради і Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради звернувся до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Приватного малого підприємства "Лідер" про стягнення з відповідача на користь Управління 3 966 782,50 грн з посиланням на положення статей 11, 16, 525, 526, 530, 388 Цивільного кодексу України, статей 173, 180, 193, 203 Господарського кодексу України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статей 10, 26, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Позовна заява мотивована наступним:

- на підставі договору №119/1 будівництва багатоквартирного житлового будинку по вул. Купріна, 59-А в м. Хмельницькому від 17.09.2015 (зі змінами від 27.04.2016) і договору суперфіцію від 16.02.2016 №16-2, укладених між Управлінням і ПМП "Лідер", у Підприємства виник обов`язок передати замовнику 8% житлової та нежитлової площі в об`єкті будівництва, крім площі допоміжних приміщень, однак відповідач лише частково виконав зобов`язання, передбачені пунктами 3.1.1, 5.1.19 договору №119/1 та пунктом 4.2 договору суперфіцію, а загальна заборгованість щодо площі житлових та нежитлових приміщень, які мали бути передані інвестором-забудовником у власність працівників виконавчих органів Хмельницької міськради за вищевказаними договорами, становить 272,5 м2;

- оскільки внаслідок неодноразового продажу житлових та нежитлових приміщень в багатоквартирному будинку на вул. Купріна 59-А у м. Хмельницькому всі пропозиції/квартири від забудовника в цьому будинку продано, то захист прав позивачів шляхом передачі відповідачем площ житлових та нежитлових приміщень буде неефективним, бо не дозволить замовнику отримати очікуване за вказаними договорами, в зв`язку з чим ефективним способом захисту прав держави є стягнення з відповідача спірної вартості загальної (житлової та нежитлової) площі в будинку на вул. Купріна, 59-А у м. Хмельницькому, непереданої Підприємством у власність працівників виконавчих органів Міськради, установ, підприємств та організацій комунальної власності;

- листом від 23.02.2022 №22/01-14 Хмельницьке бюро технічної інвентаризації повідомило Управління про те, що згідно з наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 10.09.2021 №230 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України" (розраховані станом на 01.07.2021) (далі наказ № 230) вартість 1 м2 загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) у Хмельницькій області становить 14557 грн, тобто опосередкована вартість 1 м2 житлової та нежитлової площі (окрім допоміжних приміщень) на вул. Купріна, 59-А станом на 12.08.2021 становить 14557 грн, отже сума відшкодування непереданої відповідачем житлової та нежитлової площі становитиме 3 966 782,50 грн (272,5 м2 х 14557 грн);

- позивачі після звернення до них Прокурора не вживали заходів, спрямованих на самостійний захист інтересів держави, тому Прокурор звернувся до суду з цим позовом на підставі статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

З огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а також дотримався вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" (в матеріалах справи наявне відповідне листування з позивачами), то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради та Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Водночас, Верховний Суд у постанові від 17.01.2023, передаючи справу №924/195/22 на новий розгляд до Північно-західного апеляційного господарського суду, зазначив наступне:

35. Проте колегія суддів вважає передчасним висновок суду апеляційної інстанції про відмову в задоволенні позову повністю та водночас погоджується з твердженням скаржника про неврахування судом під час ухвалення оскаржуваної постанови висновків щодо застосування норм пунктів 2, 3 частини 1 статті 1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі №598/175/15-ц і в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 30.06.2022 у справі №922/1406/21, від 15.09.2020 у справі №904/5047/18, від 08.04.2020 у справі №915/1096/18, від 22.11.2018 у справі № 904/1040/18, від 18.07.2018 у справі №916/2069/17, з огляду на таке.

45. Наведеним вище правовим висновкам не відповідає вміщений в оскаржуваній постанові протилежний висновок апеляційного суду, а саме про недоведеність Прокурором належними та допустимими доказами обставин порушення ПМП "Лідер" обов`язку з передачі замовнику за договором №119/1 і за договором суперфіцію саме нежитлових приміщень загальною площею 37,93 м2 у житловому будинку на вул. Купріна, 59-А у м. Хмельницькому, що входять до складу визначеної вказаними договорами частки Управління (8 % житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень), оскільки під видом нежитлових приміщень відповідач у листопаді 2021 року намагався передати позивачу-2 передусім підвальні приміщення та приміщення кладової, які в розумінні пункту 2 частини 1 статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" і пункту 2 статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" є допоміжними приміщеннями, що до речі вбачається з наданих самим же відповідачем витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 06.09.2021, від 07.09.2021, від 21.09.2021, від 04.10.2021, від 05.10.2021 та технічного паспорта від 31.08.2021 на нежитлове приміщення №31 (кладовка) (а.с.155, том 1).

48. Перевіряючи застосування судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд звертає увагу на те, що обмежившись посиланням на недоведеність Прокурором статусу спірних приміщень як допоміжних, суд апеляційної інстанції ухилився від надання належної оцінки тим істотним обставинам, на існуванні яких наполягає скаржник в аспекті необхідності чіткого розмежування спірних приміщень як допоміжних приміщень багатоквартирного жилого будинку, призначених для забезпечення його експлуатації та побутового обслуговування мешканців будинку і входять до житлового фонду, та нежилих приміщень, які призначені для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру, є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин і до житлового фонду не входять.

49. Так, на порушення положень статей 86, 236, 269, 282 ГПК України та всупереч висновкам Верховного Суду, викладеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.10.2019 у справі №598/175/15-ц і в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 30.06.2022 у справі №922/1406/21, від 15.09.2020 у справі №904/5047/18, від 08.04.2020 у справі № 915/1096/18, від 22.11.2018 у справі № 904/1040/18, від 18.07.2018 у справі №916/2069/17, апеляційний суд, не надавши належної оцінки наявним у матеріалах справи витягам з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 06.09.2021, від 07.09.2021, від 21.09.2021, від 04.10.2021, від 05.10.2021 та технічного паспорта від 31.08.2021 на нежитлове приміщення №31 (кладова), зі змісту яких вбачається набуття громадянами права власності на підвальні приміщення та приміщення кладової, не спростували доводів скаржника про залишення поза увагою того факту, що запропоновані Підприємством до передачі приміщення розташовані в підвалі житлових будинків, при цьому інвестор-забудовник не надав жодних доказів на підтвердження існування в підвалах житлових будинків окремих нежитлових приміщень, які не належать до житлового фонду, тобто є самостійними об`єктами нерухомого майна та з іншим призначенням, ніж допоміжні приміщення, зокрема, проектної документації, з якої вбачалося би будівництво зазначених приміщень для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру, чи створення спірних приміщень шляхом нового будівництва або проведення реконструкції підвалів житлового будинку, їх перебудови в нежитлові приміщення на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування.

50. Як наслідок, суд апеляційної інстанції під час розгляду справи не дослідив того, що матеріали справи не містять як доказів існування в житловому будинку окремих нежитлових приміщень, які не належать до житлового фонду, тобто є самостійними об`єктами нерухомого майна, з іншим призначенням, ніж допоміжні приміщення, зокрема, проектної документації, акта введення будинку в експлуатацію, так і доказів створення відповідачем або іншими особами спірних приміщень шляхом нового будівництва або проведення реконструкції підвалу вказаного житлового будинку, їх перебудови у нежитлові приміщення на підставі відповідних рішень органів місцевого самоврядування.

51. Крім того, не можна не погодитися з доводами скаржника про ненадання апеляційним судом оцінки тим обставинам, що навіть за умови прийняття Управлінням запропонованих відповідачем підвальних приміщень загальною площею 37,93 м2, статус яких як нежитлових наразі є спірним, непереданими залишаються ще житлові та нежитлові приміщення значно більшої площі 235,05 м2, ураховуючи достеменно встановлений судами попередніх інстанцій факт невиконання Підприємством обов`язку з передачі замовнику приміщень загальною площею 272,98 м2.

52. У зв`язку з наведеним колегія суддів вважає помилковим саме по собі посилання апеляційного суду на пункт 25 підрозділу 2 розділу IV та пункт 7 розділу VІІІ Інструкції № 127 на обґрунтування передчасного висновку щодо віднесеності спірних (підвальних) приміщень до окремих (ізольованих) нежитлових приміщень з причин їх позначення арабськими цифрами, зробленого на підставі оцінки наявних у матеріалах справи витягів із загальних технічних паспортів на 1-й та 3-й під`їзд багатоквартирного житлового будинку по вул. Купріна, 59-А у м. Хмельницькому, виготовлених 21.05.2018 та 11.11.2019 відповідно.

53. Водночас, підтримуючи обґрунтовану позицію апеляційного суду в частині відсутності підстав для застосування до спірних правовідносин положень Порядку №174 і наказу № 230 (щодо визначення показників опосередкованої вартості спорудження житла), Верховний Суд не погоджується з висновком апеляційного суду щодо відмови в задоволенні позову повністю з мотивів недоведеності Прокурором належними та допустимими доказами правильності розрахунку розміру заявленої до стягнення суми відшкодування з огляду на таке.

55. Таким чином, скаржник правильно зазначає, що встановивши наявність обов`язку ПМП "Лідер" з передачі приміщень площею 272,98 м2, суд апеляційної інстанції не надав належної оцінки наявним у матеріалах справи актам готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018 (перша черга) та від 30.07.2021 (друга черга), а обмежився констатацією того, що при розрахунку вартості непереданих квадратних метрів житлової та нежитлової площі не підлягали застосуванню показники опосередкованої вартості спорудження житла, що визначені наказом №230 на підставі положень Порядку №174, тоді як зазначені акти готовності об`єкта до експлуатації надавали суду можливість самостійно дослідити правильність здійснення Прокурором розрахунку вартості неотриманої житлової та нежитлової площі виходячи з ціни одного квадратного метра відповідно до фактичної кошторисної вартості об`єкта будівництва, з урахуванням непереданих площ.

Згідно ст. 316 ГПК України вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до Акту готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018 (перша черга), сертифікату серії ХМ №162183031694 від 30.10.2018, Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області засвідчило відповідність проектній документації закінченого будівництвом об`єкта будівництво багатоповерхового 110-ти квартирного житлового будинку; вид будівництва нове будівництво, клас наслідків СС2, місцезнаходження: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А. Будівництво здійснено генеральним підрядником Приватне мале підприємство "Лідер", м. Хмельницький, вул. Прибузька, 2, оф. 31.

З Акту вбачається, що житловий будинок має такі показники:

Загальна площа квартир: за проектом 6699,53 кв м., за результатами технічної інвентаризації 6767,2 кв м; Кількість поверхів 10; Загальний будівельний об`єм: за проектом 31 487,78 куб. м, за результатами технічної інвентаризації 31 805,84 куб. м; У тому числі підземні частини: за проектом 625,36 кв м, за результатами технічної інвентаризації 625,7 кв м.

Тип квартири: за проектом всього квартир 108, площа квартир: загальна 6699,53 кв м, житлова 3385,3 кв м; Тип квартири: за результатами технічної інвентаризації: всього квартир 108, площа квартир: загальна 6767,2 кв м, житлова 3419,5 кв м.

Також в п. 10 Акту від 26.10.2018 зазначено, що кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією на будівництво становить 30 123,643 тис. грн, у тому числі витрати на будівельні роботи 22 918,005 тис. грн, витрати на машини, обладнання та інвентар 868,000 тис. грн.

Вартість основних фондів, які приймаються в експлуатацію становить 30 123, 643 грн, у тому числі витрати на будівельні роботи 22 918,005 грн, витрати на машини, обладнання та інвентар 868,00 грн.

Також Акт від 26.10.2018 містить висновок: Вважати закінчений будівництвом об`єкт готовим до експлуатації.

Акт готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018 (перша черга) підписаний повноважними представниками сторін.

Крім того, матеріали справи містять Акт готовності об`єкта до експлуатації від 30.07.2021 (друга черга) /а.с. т. 2/, сертифікату №ІУ122210730719 від 12.08.2021, яким Державна архітектурно-будівельна інспекція України засвідчила відповідність закінченого будівництвом багатоповерхового 80-ти квартирного житлового будинку; характер будівництва: нове будівництво; клас наслідків (відповідальності): СС2; місце розташування об`єкта згідно з документом, що дає право на виконання будівельних робіт: Хмельницька область, Хмельницький район, Хмельницька територіальна громад, м. Хмельницький (станом на 01.01.2021), вул. Купріна, б. 59-А.

З Акту від 30.07.2021 вбачається, що житловий будинок має такі показники:

Загальна площа квартир: за проектом 5001 кв м, за результатами технічної інвентаризації 4998,8 кв. м; Кількість поверхів 10; Загальний будівельний об`єм: за проектом 39861,74 куб. м, за результатами технічної інвентаризації 42140 куб. м.; Площа вбудованих, вбудовано-прибудованих та прибудованих приміщень за проектом 60,4 кв м, за результатами технічної інвентаризації 64,4 кв м; Будівельний об`єм вище відм. 0,00 куб м: за проектом 38 145,04 куб. м, за результатами технічної інвентаризації ; Будівельний об`єм нижче відм. 0,00 куб м: за проектом 1716,7 куб. м, за результатами технічної інвентаризації 1716,7 куб м; Загальна кількість квартир 79.

Тип квартири за проектом: кількість квартир 79, площа квартир: загальна - 5001,00 кв м, житлова 2653,8 Тип квартири за результатами технічної інвентаризації: кількість квартир 79, площа квартир: загальна 4998,8 кв м, житлова 2654,8 кв м.

Згідно п. 11 Акту від 31.07.2021 вартість основних фондів, які приймаються в експлуатацію, 29 886, 316 тис. грн, у тому числі витрати на будівельні роботи 21746,539 грн, витрати на машини, обладнання та інвентар 2290,871 тис. грн.

Також Акт від 31.07.2021 містить висновок: Вважати закінчений будівництвом об`єкт готовим до експлуатації.

Акт готовності об`єкта до експлуатації від 30.07.2021 (друга черга) підписаний повноважними представниками сторін.

Таким чином, із вказаних Актів вбачається загальна площа збудованих приміщень та їх вартість. В судовому засіданні представник Управління пояснив, що показники житлових будинків щодо підземних частин площею 625,7 кв м та вбудованих, вбудовано-прибудованих та прибудованих приміщень площею 64,4 кв м., включені в загальну житлову та нежитлову площу 6767,2 кв.м та 4998,8 кв.м.

Водночас, касаційний господарський суд зазначає у своїй постанові, що достеменно встановлений судами попередніх інстанцій факт невиконання Підприємством обов`язку з передачі замовнику приміщень загальною площею 272,98 кв м. Розрахунок вказаної площі підтверджується наступним.

Відповідно до Акту готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018, сертифікату серії ХМ №162183031694 від 30.10.2018 Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області засвідчило відповідність проектній документації закінченого будівництвом об`єкта - будівництво багатоповерхового 110-ти квартирного житлового будинку з адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А та підтвердило його готовність до експлуатації. Загальна площа квартир у вказаному будинку складає 6767,2 кв.м.

Зважаючи на положення п.п.3.1.1, 5.1.19 договору №119/1 будівництва багатоповерхового житлового будинку по вул. Купріна, 59-А, в м.Хмельницький від 17.09.2015 із змінами, внесеними договором № 1 від 27.04.2016, п.п.4.2, 8.1.1 договору суперфіцію №16-2 від 16.02.2016, відповідач зобов`язаний був передати позивачам 541,38 кв.м. житлової та нежитлової площі у вищевказаному будинку (6767,2 кв.м. * 8%), крім площі допоміжних приміщень.

Відповідач за актами приймання - передачі квартир по вул. Купріна 59-А від 31.10.2018 передав Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради об`єкти нерухомості (квартири), що знаходяться за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, загальною площею 359,9 кв.м., а саме: №84, загальною площею 47,1 кв.м., №104, площею 55,6 кв.м., №108, площею 46,5 кв.м., №55, площею 54,8 кв.м, №107, площею 55,2 кв.м, №103, площею 46,0 кв.м., №78, площею 54,7 кв.м.

Таким чином, у відповідача залишився обов`язок з передачі 181,48 кв.м. житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень, в 110-ти квартирного житловому будинку за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А.

Також, відповідно до Акту готовності об`єкта до експлуатації від 30.07.2021, сертифікату №ІУ122210730719 від 12.08.2021 Державна архітектурно-будівельна інспекція України засвідчила відповідність закінченого будівництвом об`єкта проектній документації та підтвердила готовність до експлуатації багатоповерхового 80-ти квартирного житлового будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А. Загальна площа квартир у будинку складає 4998,8 кв.м., з яких відповідач зобов`язаний був передати позивачам 399,9 кв.м.

За актами приймання - передачі квартир по вул. Купріна 59-А від 30.08.2021 Приватне мале підприємство "Лідер" передало Управлінню праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради об`єкти нерухомості (квартири), що знаходяться за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, загальною площею 308,4 кв.м., а саме: №179, площею 52,7 кв.м., №148, площею 62,9 кв.м., №109, площею 51,9 кв.м., №147, площею 70,1 кв.м, №185, площею 70,8 кв.м.

Отже, у відповідача залишився обов`язок з передачі 91,5 кв.м. житлової та нежитлової площі, крім площі допоміжних приміщень, в 80-ти квартирному житловому будинку за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А.

Загальна кількість квадратних метрів, щодо передачі яких у відповідача залишився обов`язок з передачі, складає 272,98 кв.м.

Разом з тим, прокурор в позовній заяві зазначає, що загальна заборгованість щодо площі житлових та нежитлових приміщень, які мали бути передані інвестором-забудовником у власність працівників виконавчих органів Хмельницької міськради за вищевказаними договорами, становить 272,5 кв м. Як вбачається із позовної заява, прокурор вважає, що заборгованість непереданої площі склала 181 кв м, згідно Акту готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018 (перша черга) та умов Договору, та 91,5 кв м, згідно Акту готовності об`єкта до експлуатації від 30.07.2021 (друга черга) та умов Договору.

Отже, колегія суддів вважає, що при розрахунку вартості неотриманої житлової та нежитлової площі слід застосовувати площу житлових та нежитлових приміщень 272,5 кв м., тобто в межах позовних вимог.

Враховуючи встановлені обставини та докази у справі, суд має можливість здійснити розрахунок вартості неотриманої житлової та нежитлової площі виходячи з ціни одного квадратного метра відповідно до фактичної кошторисної вартості об`єкта будівництва, з урахуванням непереданих площ:

- Згідно з Акту готовності об`єкта до експлуатації від 26.10.2018 (перша черга) житлова та нежитлова площа за результатами технічної інвентаризації становить 6767,2 кв м.

Кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією на будівництво становить 30 123,643 тис. грн. Вказана кошторисна вартість відповідає вартості основних фондів, які приймаються в експлуатацію.

Отже, ціна одного квадратного метра житлової та нежитлової площі першої черги будівництва становить 4451,42 грн (30 123 643 грн (кошторисна вартість)/6767,20 (загальна площа житлової та нежитлової площі) = 4451,42 грн.

Враховуючи, що загальна житлова та нежитлова непередана площа першої черги будівництва становить 181 кв м, то ціна вказаних 181 кв м (площа враховується в межах позовних вимог) становить 805 707,02 грн (4451,42 (вартість 1 кв м) * 181 кв м = 805 707,02 грн.

- Згідно з Акту готовності об`єкта до експлуатації від 31.07.2021 (друга черга) житлова та нежитлова площа за результатами технічної інвентаризації становить 4998,8 кв м. Вартість основних фондів, які приймаються в експлуатацію, 29 886, 316 тис. грн

Отже, ціна одного квадратного метра першої черги будівництва становить 5978,70 грн (29 886 316 грн (вартість основних фондів, які приймаються в експлуатацію)/ 4998,8 (загальна площа житлової та нежитлової площі) = 5978,70 грн).

Враховуючи, що загальна житлова та нежитлова непередана площа другої черги будівництва становить 91,5 кв м, то ціна вказаних 91,5 кв м становить 547 051,05 грн (5978,70 грн (вартість 1 кв м) * 91,5 кв м = 547 051,05 грн.

Таким чином, вартість вартості неотриманої житлової та нежитлової площі виходячи з ціни одного квадратного метра відповідно до фактичної кошторисної вартості об`єкта будівництва, з урахуванням непереданих площ, становить 1 352 758,07 грн (805 707,02 грн + 547 051,05 грн).

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що кошти у розмірі 2 614 024,43 грн заявлені безпідставно.

Положеннями ст. ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України встановлено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускається.

Невиконання зобов`язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) стаття 610 ЦК України визначає, як порушення зобов`язання.

У п. 5.1.9 договору будівництва із змінами, внесеними договором №1 від 27.04.2016, п. 8.1.1 договору суперфіцію також закріплено право позивача 2 на отримання у власність частини збудованих на земельній ділянці об`єктів нерухомості - 8 відсотків житлової та нежитлової площі в об`єкті будівництва, крім площі допоміжних приміщень.

Суд приймає до уваги, що за приписами ст.ст. 15, 16 ЦК України кожному гарантується його право на судовий захист цивільних прав у разі їх порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства, способами, визначеними ч. 2 ст. 16 цього Кодексу.

При цьому суб`єкт порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права.

Оскільки як встановлено судом, відповідач реалізував третім особам усі житлові та нежитлові приміщення в будинках за адресою: м. Хмельницький, вул. Купріна, 59-А, то вимога про зобов`язання виконати умови договору шляхом передачі приміщень не буде належним способом захисту прав, так як не призведе до реального відновлення порушеного права позивачів.

За таких обставин суд вважає, що ефективним способом захисту прав позивачів є вимога відшкодувати вартість неотриманої останніми житлової та нежитлової площі.

Враховуючи, що судом встановлено, вартість вартості неотриманої житлової та нежитлової площі, що становить 1 352 758,07 грн, то позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню. У стягненні 2 614 024,43 грн слід відмовити, а рішіння місцевого господарського суду в цій частині скасувати.

У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно з ч. 14 ст. 129 ГПК України, якщо суд апеляційної, касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

Враховуючи, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, то судовий збір покладається пропорційно задоволеним вимогам: з Приватного малого підприємства "Лідер" на користь Хмельницької обласної прокуратури 20 290,09 грн витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви; з Хмельницької обласної прокуратури на користь Приватного малого підприємства "Лідер" 58 817,46 грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.

Крім того, оскільки касаційну скаргу заступника керівника Рівненської обласної прокуратури задоволено частково, а постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 29.09.2022 і додаткову постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 07.10.2022 у справі №924/195/22 скасовано та передано справу на новий апеляційний розгляд, за результатами якого позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а рішення Господарського суду Господарського суду Хмельницької області від 07.07.2022 у справі №924/195/22 - частковому скасуванню, тому у відповідності до ст. 129 ГПК України судовий збір за подання Заступником керівника Рівненської обласної прокуратури касаційної скарги підлягає відшкодуванню за рахунок відповідача пропорційно задоволеним вимогам у сумі 40 580,18 грн.

Керуючись ст.ст.269, 270, 273, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Приватного малого підприємства "Лідер" задоволити частково.

2. Рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.07.2022 у справі №924/195/22 скасувати в частині стягнення 2 614 024,43 грн.

Прийняти в цій частині нове рішення, яким в стягненні 2 614 024,43 відмовити.

Викласти резолютивну частину рішення в наступній редакції:

"Стягнути з Приватного малого підприємства "Лідер" (м. Хмельницький, вул. Прибузька, буд. 2, код 14148019) на користь Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Проскурівського Підпілля, буд. 32, код 03198563) кошти в розмірі 1 352 758,07 грн.

В решті позову відмовити.

Стягнути з Приватного малого підприємства "Лідер" (м. Хмельницький, вул. Прибузька, буд.2, код 14148019) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код 02911102) 20 290,09 грн витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви".

3. Стягнути з Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, провулок Військоматський, 3, код 02911102) на користь Приватного малого підприємства "Лідер" (м. Хмельницький, вул. Прибузька, буд.2, код 14148019) 58 817,46 грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.

4. Стягнути з Приватного малого підприємства "Лідер" (м. Хмельницький, вул. Прибузька, буд.2, код 14148019) на користь Рівненської обласної прокуратури (м. Рівне, вул. 16 Липня, 52, код 02910077) 40 580,18 грн витрат зі сплати судового збору за подання касаційної скарги.

5. На виконання даної постанови Господарському суду Хмельницької області видати відповідні накази.

6. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

7. Матеріали справи №924/195/22 повернути до Господарського суду Хмельницької області.

Повний текст постанови складений "09" березня 2023 р.

Головуючий суддя Савченко Г.І.

Суддя Коломис В.В.

Суддя Тимошенко О.М.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.03.2023
Оприлюднено10.03.2023
Номер документу109439440
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори

Судовий реєстр по справі —924/195/22

Постанова від 07.03.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 09.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Постанова від 17.01.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 26.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 19.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 07.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

Ухвала від 06.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Саврій В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні