ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 березня 2023 року
м. Київ
справа № 582/707/17
адміністративне провадження № К/9901/3389/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 582/707/17 за позовом ОСОБА_1 до Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області про визнання протиправними рішення щодо відмови у перерахунку пенсії та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року (головуючий суддя Мельнікова Л.В., судді: Бенедик А.П., Донець Л.О.),
в с т а н о в и в :
У червні 2017 року позивач звернулася до суду з даним позовом, у якому просила визнати неправомірними дії Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області щодо відмови в перерахунку пенсії з включенням виплати за (високі досягнення у праці) виконання особливо важливої роботи, на підставі довідки про складову заробітної плати Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 24 травня 2017 року № 06/1137 та зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії з 01 січня 2017 року в розмірі 90% заробітку, визначеного у заначений довідці, без застосування обмеження максимальним розміром.
Доповнивши позовні вимоги, просила визнати неправомірними дії Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області щодо відмови в перерахунку пенсії з включенням виплати за (високі досягнення у праці) виконання особливо важливої роботи, на підставі довідки про складову заробітної плати Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 29 серпня 2017 року № 06/1747 та зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії з 01 січня 2017 року в розмірі 90% заробітку, визначеного у означений довідці, без застосування обмеження максимальним розміром.
Постановою Недригайлівського районного суду Сумської області від 29 вересня 2017 року позов задоволено.
Визнано дії Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області щодо відмови у проведенні перерахунку раніше призначеної пенсії ОСОБА_1 з включенням виплат за високі досягнення у праці або виконання особливо важливої роботи на підставі довідки про складову заробітної плати Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 29 серпня 2017 року № 06/1747 протиправними.
Зобов`язано Недригайлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області здійснити перерахунок та виплату призначеної раніше пенсії ОСОБА_1 з 01 жовтня 2017 року у розмірі 90% заробітку, визначеного у довідці Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 29 серпня 2017 року № 06/1747, врахувавши усі види оплати праці, у тому числі виплати за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи без обмеження максимальним розміром.
Вирішено питання про стягнення судового збору.
Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що чинне на час вирішення спору законодавство (як загальне, так і спеціальне) відносить до складу заробітної плати також і інші виплати, до яких належить матеріальна допомога на оздоровлення та на вирішення соціально-побутових питань, надбавки за високі досягнення у праці, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат. При цьому, суд зазначив, що до інших виплат, зокрема, відносяться суми підвищення оплати праці державного службовця, в якості компенсації подорожчання споживчих товарів і послуг, згідно Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078. Отже, за висновком суду першої інстанції, отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у зв`язку з чим дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку раніше призначеної пенсії вважав протиправними.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року постанову суду першої інстанції скасовано та прийнято нову.
Скасовано рішення Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 14 від 02 червня 2017 року про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 .
Скасовано рішення Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 33 від 29 вересня 2017 року про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 .
Зобов`язано Недригайлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 31 травня 2017 року про перерахунок пенсії.
Зобов`язано Недригайлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20 вересня 2017 року про перерахунок пенсії.
В задоволені вимог ОСОБА_1 в іншій частині відмовлено.
Постанову Недригайлівського районного суду Сумської області від 29 вересня 2017 року в частині, якою стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень з Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області судовий збір у розмірі 640 грн - скасовано.
Стягнуто з ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 320 грн до спеціального фонду Державного бюджету України.
Апеляційного суд, переглядаючи постанову суду першої інстанції, виходив з того, що від імені територіального органу Пенсійного фонду приймає рішення його начальник, який, в свою чергу, не приймав рішення про відмову в перерахунку пенсії позивача від 02 червня 2017 року та від 29 вересня 2017 року. Крім того, зазначив, що у наказі відповідача від 12 квітня 2016 року № 24 щодо повноважень заступників начальника Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області також не визначені повноваження останніх на прийняття рішень про відмову в призначення або перерахунку пенсії, а тому дійшов висновку про невідповідність рішень пенсійного органу критеріям, встановленим частиною третьою 3 статті 2 КАС України, що, на думку суду, є підставою для зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви позивача від 31 травня 2017 року, від 20 вересня 2017 року про перерахунок пенсії.
Не погоджуючись з постановою апеляційного суду, вважаючи її такою, що прийнята з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Суд заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Недригайлівському об`єднаному Управлінні Пенсійного фонду України Сумської області і отримує пенсію відповідно до ст. 37 Закону України "Про державну службу" у розмірі 90 % від заробітної плати.
31 травня 2017 року позивач звернулася до відповідача із заявою про перерахунок раніше призначеної пенсії з урахуванням виплати за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи, у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям та надала довідку про заробітну плату Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської РДА від 24 травня 2017 року №06/1137.
Недригайлівське об`єднане Управління Пенсійного фонду України Сумської області, листом від 02 червня 2017 року №2608/03-15 повідомило ОСОБА_1 про відмову у перерахунку пенсії на підставі рішенням комісії 02 червня 2017 року №14 у зв`язку з відсутністю права на перерахунок пенсії.
Згідно із заявою Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської РДА від 29 серпня 2017 року №06/1746 довідка від 24 травня 2017 року №06/1137, видана ОСОБА_1 про складові заробітної плати для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, з якою позивач зверталася з метою перерахунку пенсії, була визнана недійсною.
Того ж дня Управлінням праці та соціального захисту населення Недригайлівської РДА позивачу було видано нову довідку про складові заробітної плати для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям №06/1747, у зв`язку з чим ОСОБА_1 повторно звернулася до Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області із заявою про здійснення їй перерахунку пенсії, врахувавши всі види оплати праці, в тому числі виплати за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи без обмеження максимальним розміром.
29 вересня 2017 року Недригайлівське об`єднане Управління Пенсійного фонду України Сумської області прийняло рішенням № 33 про відмову позивачу у здійсненні перерахунку пенсії.
Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Умови пенсійного забезпечення державних службовців до 01 травня 2016 року визначалися Законом України від 16 березня 1993 року № 3723-ХІІ «Про державну службу» (далі - Закон № 3723-ХІІ).
Відповідно до статті 37-1 Закону № 3723-ХІІ (в редакції, чинній до 1 січня 2015 року) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв`язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Законом України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» (який набрав чинності з 1 січня 2015 року) статтю 37-1 Закону № 3723-ХІІ викладено у новій редакції, за якою умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.
Також, з 1 травня 2016 року набрав чинності Закон України від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ «Про державну службу» (далі - Закон № 889-VIII), у зв`язку з чим, зокрема, стаття 37-1 Закону № 3723-ХІІ втратила чинність.
Відповідно до статті 90 Закону № 889-VІІІ пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється за нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-ІV).
Відповідно до частини першої статті 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (частина п`ята статті 45 Закону № 1058-ІV).
Згідно з пунктом 4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 1058-ІV, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (заступником начальника управління відповідно до розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління.
Таким чином, саме рішення відповідного органу Пенсійного фонду за наслідками розгляду заяви та документів для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії, незалежно від результату такого розгляду, підписується начальником управління (заступником начальника управління відповідно до розподілу обов`язків). В свою чергу, положенням п. 4.3 Порядку додатково встановлено, що рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив.
Відповідно до п.п.1, 14 п.10 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року №28-2 (зі змінами), начальник управління здійснює керівництво управлінням Фонду, розподіляє обов`язки між своїми заступниками.
Наказом начальника Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області від 12 квітня 2016 року № 24 право підпису на документах, пов`язаних з призначенням та виплатою пенсій надано: першому заступнику начальника управління, заступнику начальника управління, за територіальністю (а.с. 129).
Відповідно до наказу начальника Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області від 05 липня 2017 року № 62 з метою всебічного, повного і об`єктивного розгляду документів, наданих для призначення, перерахунку пенсій відповідно до частини п`ятої статті 45 Закону № 1058-ІV створено комісію з розгляду документів для призначення (перерахунку) пенсій, яку очолює начальник управління (а.с. 128).
Рішення від 02 червня 2017 року № 14 та від 29 вересня 2017 року № 33 про відмову позивачу в перерахунку пенсії правомірно прийняті та підписані головою комісії - заступником начальника Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області - Г.М. Чечоткіною, що відповідає змісту наказу від 12 квітня 2016 року № 24 (а.с. 129), у зв`язку з чим висновок апеляційного суду про відсутність у заступників начальника Управління повноважень на прийняття рішень про відмову в призначення або перерахунку пенсії, що є підставою для зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви позивача від 31 травня 2017 року, від 20 вересня 2017 року про перерахунок пенсії, є помилковим та таким, що не містить ефективний спосіб відновлення порушеного права.
З огляду на викладене, а також на встановлені у справі обставини, колегія суддів вважає, що апеляційний суд вдався лише до оцінки дотримання процедури прийняття оскаржуваних рішень Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області в аспекті повноважень особи-підписанта, однак не розглянув справи по суті, не дослідив докази щодо наявності чи відсутності підстав для проведення перерахунку пенсії позивачу та не перевірив правомірності прийнятих відповідачем рішень від 02 червня 2017 року № 14 та від 29 вересня 2017 року № 33.
Таким чином, апеляційний суд скасував оспорювані рішення Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області з формальних підстав, що не дозволяє остаточно вирішити спір між сторонами, а, отже, не виконується основне завдання адміністративного судочинства, оскільки спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
За змістом пункту 3 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.
Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції. Висновки і мотиви, з яких скасовані рішення, є обов`язковими для суду першої або апеляційної інстанції при новому розгляді справи (частини четверта, п`ята статті 353 КАС України).
Враховуючи наведене постанова апеляційної інстанцій підлягає скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Керуючись статтями 341, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України, Верховний Суд, -
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року скасувати, справу направити на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
СуддіЛ.Л. Мороз А.Ю. Бучик А.І. Рибачук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 17.03.2023 |
Номер документу | 109601611 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мороз Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні