ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 травня 2023 р.Справа № 582/707/17Другий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Присяжнюк О.В.,
Суддів: П`янової Я.В. , Любчич Л.В. ,
за участю секретаря судового засідання Токар А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області на постанову Недригайлівського районного суду Сумської області від 29.09.2017 р. (прийняту суддею Яковенко Н.М.) по справі № 582/707/17 за позовом ОСОБА_1 до Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області про визнання протиправним рішення щодо відмови в перерахунку пенсії та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просила: визнати неправомірними дії Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області щодо відмови в перерахунку пенсії з включенням виплати за (високі досягнення у праці) виконання особливо важливої роботи, на підставі довідки про складову заробітної плати Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 29.08.2017 р. № 06/1747; зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії з 01.01.2017 р. в розмірі 90% заробітку, визначеного у означений довідці, без застосування обмеження максимальним розміром.
Постановою Недригайлівського районного суду Сумської області від 29.09.2017 р. позов задоволено, а саме: визнано протиправними дії Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області щодо відмови у проведенні перерахунку раніше призначеної пенсії позивачці з включенням виплат за високі досягнення у праці або виконання особливо важливої роботи на підставі довідки про складову заробітної плати Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 29.08.2017 р. № 06/1747; зобов`язано Недригайлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області здійснити перерахунок та виплату призначеної раніше пенсії позивачці з 01.10.2017 р. у розмірі 90% заробітку, визначеного у довідці Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 29.08.2017 р. № 06/1747, врахувавши усі види оплати праці, у тому числі виплати за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи без обмеження максимальним розміром.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення Недригайлівського районного суду Сумської області від 29.09.2017 р. та прийняти нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги, апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: вимог Закону України «Про державну службу», Кодексу адміністративного судочинства Українита на не відповідність висновків суду обставинам справи, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи по суті застосовано положенняст. 37-1 Закону України від 16.12.1993 р. № 3723 «Про державну службу», яка на момент виникнення спірних правовідносин вже втратила чинність та з 01.05.2016р. Законом України від 10.12.2015 р. № 889 «Про державну службу», пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», який не містить такої підстави, як перерахунок пенсії державним службовцям у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючих державних службовців.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2017 р. постанову суду першої інстанції скасовано та прийнято нову, якою скасовано рішення Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 14 від 02.06.2017 р. про відмову в перерахунку пенсії позивачці; скасовано рішення Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 33 від 29.09.2017 р. про відмову в перерахунку пенсії позивачки; зобов`язано Недригайлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Сумській області повторно розглянути заяву позивачки від 31.05.2017 р. про перерахунок пенсії; зобов`язано Недригайлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Сумській області повторно розглянути заяву позивачки від 20.09.2017 р. про перерахунок пенсії; в іншій частині в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Постановою Верхового Суду від 16.03.2023 р. касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково, постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2017 р. скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
У судове засідання учасники справи не з`явилися, своїх представників не направили, про дату, час і місце судового засідання повідомлені своєчасно та належним чином, про причини неявки суд не повідомила.
Відповідно до ч. 4 ст. 229, ч. 2 ст. 313 КАС України, у зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового засідання за допомогою технічного запису не здійснювалося.
Суд, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, вважає, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судовим розглядом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Недригайлівському об`єднаному Управлінні Пенсійного фонду України Сумської області та отримує пенсію відповідно дост. 37 Закону України "Про державну службу"у розмірі 90 % від заробітної плати.
31.05.2017 р. позивачка звернулася до Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області із заявою про перерахунок раніше призначеної пенсії , з урахуванням виплати за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи, у зв`язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним службовцям, та надала довідку про заробітну плату Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської РДА від 24.05.2017 р. № 06/1137.
За результатами розгляду вищевказаної заяви, листом Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області від 02.06.2017 р. № 2608/03-15 відмовлено позивачці про відмову у перерахунку пенсії на підставі рішенням комісії 02.06.2017 р. № 14, у зв`язку з відсутністю права на перерахунок пенсії.
Згідно із заявою Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської РДА від 29.08.2017 р. № 06/1746 довідка від 24.05.2017 р. № 06/1137, видана позивачці про складові заробітної плати для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям визнана недійсною.
29.08.2017 р. Управлінням праці та соціального захисту населення Недригайлівської РДА позивачці видано нову довідку про складові заробітної плати для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям № 06/1747, у зв`язку з чим позивачка повторно звернулася до Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області із заявою про здійснення їй перерахунку пенсії, врахувавши всі види оплати праці, в тому числі виплати за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи без обмеження максимальним розміром.
Рішенням Недригайлівського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Сумської області від 29.09.2017 р. № 33 відмовлено позивачці у перерахунку пенсії, у зв`язку з тим, що з 01.05.2016р. набрав чинності Закон України від 10.12.2015 р. № 889 «Про державну службу», яким визнано таким, що втратив чинність Закону України «Про державну службу». Виняток стаття 37, що засовується до осіб зазначених в пунктах 10 і 12 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення», тобто, залишено норму щодо призначення пенсії державним службовцям при визначених в Закону умовах та не передбачено здійснення перерахунку пенсій вказаній категорії осіб.
Не погоджуючись із вищевказаним рішенням відповідача, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення відповідача необґрунтовано, у зв`язку з чим підлягає скасуванню, оскільки на виплати за високі досягнення у праці або виконання особливо важливої роботи нараховується збір на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, тобто, вказані суми враховуються при обчисленні пенсії.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції з наступних підстав.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції Україні, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно достатті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Згідно із п. 6 ч. 1 ст. 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Умови пенсійного забезпечення державних службовців до 01.05.2016 р. визначалися Законом України від 16 березня 1993 року № 3723-ХІІ «Про державну службу» (в подальшому Закон № 3723-ХІІ).
Відповідно дост. 37-1 Закону № 3723-ХІІ(в редакції, чинній до 01.01.2015 р.), у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв`язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Законом України від 28.12.2014 р. № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України»(який набрав чинності з 01.01.2015 р.)статтю 37-1 Закону № 3723-ХІІвикладено у новій редакції, за якою умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.
Також, з 01.05.2016 р. набрав чинностіЗакон України від 10.12.2015 р. № 889-VІІІ «Про державну службу»(далі -Закон № 889-VIII), у зв`язку з чим, зокрема,стаття37-1 Закону № 3723-ХІІвтратила чинність.
Відповідно до ст. 90Закону № 889-VІІІ, пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється за нормамиЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV(чинний на час виникнення спірних правовідносин, в подальшому Закон№ 1058-ІV).
Згідно із ч. 1ст. 44 Закону № 1058-IV, заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (ч. 5ст. 45 Закону № 1058-ІV).
Відповідно до п. 4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно доЗакону № 1058-ІV, затвердженогопостановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1, не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (заступником начальника управління відповідно до розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління.
Для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу (ч. 1 ст. 40 Закон № 1058-ІV ).
Частиною 1статті 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення»встановлено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно доЗакону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування»нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Згідно із п. 1ст. 41 Закону № 1058-ІV, до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинностіЗаконом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»- максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.
Тобто, до складу заробітної плати (доходу) входять усі види виплат, з яких сплачувались страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до ч. 4 ст. 45 Закону № 1058-ІV, перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті35, частиною другою статті38, частиною третьою статті42і частиною п`ятою статті48цьогоЗакону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
Упостанові Кабінету Міністрів України № 1170 від 22.12.2010 р.встановлений вичерпний перелік видів оплати праці та інших виплат, на які не нараховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та які не враховуються при обчисленні середньомісячної заробітної плати для призначення пенсії. У визначеному цієюпостановоюУряду України переліку не зазначена матеріальна допомога на оздоровлення та на вирішення соціально-побутових питань, надбавки за високі досягнення у праці, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат, а також індексація заробітної плати.
Відповідно дост. 33 Закону України «Про державну службу»,заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок. Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов`язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.
Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнятопостановою № 865 від 31.05.2000 р. «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», якою на момент призначення позивачці пенсії, встановлено, що розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг або кваліфікаційні класи, класний чин або спеціальні звання, вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії відповідно доЗакону України «Про державну службу», визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за останні 24 календарні місяці роботи, яка дає право на даний вид пенсії, підряд перед зверненням за пенсією або за будь-які 60 календарних місяців такої роботи підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв протягом цього періоду на даній роботі.
Також, структура заробітної плати визначенаЗаконом України «Про оплату праці», статтею 2 якого встановлено, що до її складу відносяться основна заробітна плата, додаткова заробітна плата (доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій) та інші заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що до складу заробітної плати відносяться також інші виплати, до яких належить матеріальна допомога на оздоровлення та на вирішення соціально-побутових питань, надбавки за високі досягнення у праці, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат.
При цьому, до інших виплат, зокрема, відносяться суми підвищення оплати праці державного службовця, в якості компенсації подорожчання споживчих товарів і послуг, згідноЗакону України «Про індексацію грошових доходів населення»та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.
Тобто, отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії.
Згідно із довідкою Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської РДА про складові заробітної плати ОСОБА_1 для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям від 29.08.2017 р. за № 06/1747, яку позивачка подала до відповідача разом з заявою про перерахунок пенсії, надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи становить 1200 грн.
Із врахуванням вищевикладених обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки з надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, яку отримувала позивачка, нараховувались та сплачувались страхові внески або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, то наявні підстави для зобов`язання Недригайлівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області здійснити перерахунок та виплату призначеної раніше пенсії позивачці з 01.10.2017 р. у розмірі 90% заробітку, визначеного у довідці Управління праці та соціального захисту населення Недригайлівської районної державної адміністрації від 29.08.2017 р. № 06/1747, врахувавши усі види оплати праці, у тому числі виплати за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи без обмеження максимальним розміром.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову Недригайлівського районного суду Сумської області від 29.09.2017 р. без змін, оскільки суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апелянта спростовані приведеними вище обставинами та нормативно-правовим обґрунтуванням.
Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Однак, згідно із п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Керуючись ст. ст. 229, 243, 308, 313, 316, 322, 325, 326, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Недригайлівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області залишити без задоволення.
Постанову Недригайлівського районного суду Сумської області від 29.09.2017 р. по справі № 582/707/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя О.В. ПрисяжнюкСудді Я.В. П`янова Л.В. Любчич Повний текст постанови складено 22.05.2023 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2023 |
Оприлюднено | 25.05.2023 |
Номер документу | 111033618 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Присяжнюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні