Ухвала
від 20.03.2023 по справі 913/63/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про відкриття провадження у справі

20 березня 2023 року м.Харків Справа № 913/63/23

Провадження №18/913/63/23

Суддя господарського суду Луганської області Корнієнко В.В. розглянувши матеріали позовної заяви від 09.03.2023 № 50-282вих-23

заступника керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області (вул. Д.І. Менделєєва, 65, м. Лисичанськ Луганської області, 93100, тимчасове місцезнаходження: вул. Соборна, 5-А, м. Кропивницький Кіровоградської області, 25009)

в інтересах держави в особі:

1-го позивача Луганської обласної державної адміністрації обласної військової адміністрації (просп. Центральний, буд. 69, м. Сєвєродонецьк Луганської області, 93405, тимчасове місцезнаходження: просп. Олександра Поля, 98-В, м. Дніпро, 49055)

2-го позивача Комунального некомерційного підприємства Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня» (кв. 40 Років Перемоги, буд. 12-А, м. Лисичанськ Луганської області, 93118, тимчасове місцезнаходження: просп. Володимирський, 106, м. Лубни Полтавської області, 37500)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Медсі» (вул. Барикадна, б. 15, м. Дніпро, 49044)

про визнання частково недійсним договору та стягнення отриманих без правової підстави грошових коштів в сумі 97836,45 грн.

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області (далі прокурор) звернувся до господарського суду Луганської області з позовом в інтересах держави в особі 1-го позивача Луганської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації та 2-го позивача Комунального некомерційного підприємства Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня» до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Медсі», з вимогами:

- про визнання недійсним пункту 3.2. договору від 14.09.2020 № 126, який укладено між 2-м позивачем та відповідачем;

- про стягнення з відповідача на користь 2-го позивача суму податку на додану вартість в розмірі 97836,45 грн на підставі ст. 1212 ЦК України (як кошти одержані без будь-яких належних на те підстав).

Заявлені позовні вимоги прокурор обґрунтував порушенням 2-м позивачем та відповідачем вимог Податкового кодексу України при укладенні та виконанні договору від 14.09.2020 № 126 (за вказаним договором відповідач поставив 2-му позивачу шафу біобезпеки П класу, C Series 120 cm, MSC-IIA-C120; Бокс ультрафіолетовий для стерильних робіт DNA/RNA, UVC/T-AR (УФ-бокс для проведення ПЦР)) за ціною 1.495.500 грн в тому числі 7 % ПДВ в сумі 97836,45 грн; 2-й позивач сплатив вказану суму відповідачу; разом з цим, згідно з чинним законодавством вказана операція (станом на дату укладення договору) була звільнена від оподаткування податком на додану вартість; вказане призвело до зайвих виплат 2-го позивача (який фінансується з бюджету), що завдало шкоди інтересам держави у вигляді незаконних витрат бюджетних коштів.

Одночасно в позовній заяві прокурор просив суд підтвердити наявність підстав для представництва прокурором в суді інтересів держави в особі вказаних позивачів.

Частинами 3 та 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» встановлено наступне:

« 3. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини. Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Офісу Генерального прокурора або обласної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

Представництво інтересів держави у суді у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави здійснюється прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, а у визначених законом випадках - прокурорами Офісу Генерального прокурора в порядку та на підставах, визначених Цивільним процесуальним кодексом України.

4. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.».

Порушення інтересів держави прокурор обґрунтував тим, що безпідставна сплата податку на додану вартість (з бюджетних коштів) призводить до надмірного витрачання бюджетних коштів та свідчить про нераціональне, неефективне їх витрачання, що порушує інтереси держави в бюджетній сфері.

Суд погоджується з цими доводами прокурора.

Визначення прокурором 1-го позивача Луганську обласну державну адміністрацію обласну військову адміністрацію органом державної влади до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, обґрунтовано положеннями Закону України «Про місцеві державні адміністрації», Закону України «Про військово-цивільні адміністрації», Бюджетного кодексу України, згідно з якими на 1-го позивача покладено обов`язок з управління бюджетними коштами, забезпечення ефективного та цільового їх використання, контроль за розпорядженням коштами обласного бюджету; джерелом фінансування закупівлі у відповідача медичного обладнання був обласний бюджет; засновником та власником 2-го позивача (Луганської обласної дитячої лікарні) є територіальні громади сіл, селищ, міст Луганської області, повноваження якого (засновника та власника) на даний час здійснює 1-й позивач Луганська обласна державна адміністрація - обласна військова адміністрація.

Суд погоджується з доводами прокурора, що 1-й позивач є органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у відносинах щодо контролю за розпорядженням та використанням коштів обласного бюджету.

Листом від 03.02.2023 № 50-102вих-23 прокурор повідомив 1-го позивача про виявлені порушення законодавства (незаконна витрата коштів обласного бюджету при придбанні 2-м позивачем (Луганською обласною дитячою лікарнею) у відповідача лабораторного обладнання «шафа (або бокс) біобезпеки П класу, C Series 120 cm, MSC-IIA-C120; Бокс ультрафіолетовий для стерильних робіт DNA/RNA, UVC/T-AR (УФ-бокс для проведення ПЦР)») та про намір звернутися до суду для захисту інтересів держави щодо визнання недійсним частини договору та повернення зайве сплачених коштів в сумі 97836,45 грн.

1-й позивач на вказаний лист прокурора листом від 23.02.2023 № 1/02-00618 повідомив про ознайомлення щодо наміру прокуратури звернутися до суду.

Суд погоджується з доводами прокурора, що 1-й позивач як компетентний орган будучи повідомленим про виявлені порушення закону допустив бездіяльність.

Визначення прокурором 2-го позивача Комунальне некомерційне підприємство Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня» компетентним органом тобто органом державної влади або органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, на думку суду є необґрунтованим та безпідставним.

2-й позивач відповідно до свого статуту, який затверджено розпорядженням голови Луганської облдержадміністрації від 03.01.2020 № 10, є комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги медичної допомоги дитячому населенню.

Відповідно 2-й позивач не є ні органом державної влади, ні органом місцевого самоврядування, ні іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Водночас Луганська обласна дитяча клінічна лікарня як юридична особа спроможнатсамостійно захистити в суді свої права та/або законні інтереси в разі їх порушення.

Як було вказано вище, згідно з абзацами першим та другим частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Абзац третій частини третьої цієї статті передбачає заборону здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань.

Беручи до уваги викладене суд дійшов висновку, що заборона на здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, передбачена абзацом третім частини третьої статті 23 Закону, має застосовуватись з урахуванням положень абзацу першого частини третьої цієї статті, який передбачає, що суб`єкт, в особі якого прокурор може звертатись із позовом в інтересах держави, має бути суб`єктом владних повноважень, незалежно від наявності статусу юридичної особи.

Суд звертає увагу на положення частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У контексті цього засадничого положення відсутність у Законі інших окремо визначених заборон на здійснення представництва прокурором, окрім спеціальної заборони на представництво державних компаній, не слід розуміти як таку, що розширює встановлені в абзаці першому частини третьої статті 23 Закону межі для здійснення представництва прокурором законних інтересів держави.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20, а також в постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.11.2022 у справі № 914/2656/21 (п. 12 постанови: якщо підприємство, установа (у даному випадку Театр), в особі якого прокурором подано позов в інтересах держави, не є органом державної влади чи місцевого самоврядування і не є суб`єктом владних повноважень, то відсутні підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі цього підприємства, установи (у даному випадку Театру); така юридична особа спроможна самостійно захистити в суді свої права та/або законні інтереси в разі їх порушення; у цьому випадку позовну заяву підписано особою (прокурором), яка не мала права її підписувати).

Відповідно до ч. 4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Беручи до уваги наведене суд дійшов висновку про відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі Комунального некомерційного підприємства Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня».

За таких обставин, позовна заява прокурора від 09.03.2023 № 50-282вих-23 в інтересах держави в особі 2-го позивача Комунального некомерційного підприємства Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня» підлягає поверненню на підставі п. 1 ч. 5 ст. 174 ГПК України (заяву підписано особою, яка не мала права її підписувати).

Разом з цим, з огляду на вищевикладене, суд підтверджує наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі 1-го позивача Луганської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації.

Розглянувши матеріали позовної заяви господарський суд визнав їх достатніми для прийняття позову до розгляду, відкриття провадження у справі та розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідно до статті 181 ГПК України для виконання завдання підготовчого провадження в кожній судовій справі, яка розглядається за правилами загального позовного провадження, проводиться підготовче засідання. Дата і час підготовчого засідання призначаються суддею з урахуванням обставин справи і необхідності вчинення відповідних процесуальних дій. Підготовче засідання має бути розпочате не пізніше ніж через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи, що рішення у справі може вплинути на права Комунального некомерційного підприємства Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня» (яке є стороною договору, який оспорюється), останнє слід залучити до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача (ч. 2 ст. 50 ГПК України).

Суд звертає увагу сторін на те, що відповідно до ч. 1 ст. 80 ГПК України учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.

Копії доказів (крім речових доказів), що подаються до суду, заздалегідь надсилаються або надаються особою, яка їх подає, іншим учасникам справи.

Суд не бере до уваги відповідні докази у разі відсутності підтвердження надсилання (надання) їх копій іншим учасникам справи, крім випадку, якщо такі докази є у відповідного учасника справи або обсяг доказів є надмірним, або вони подані до суду в електронній формі, або є публічно доступними (ч. 9 ст. 80 ГПК).

Частиною 4 статті 74 ГПК України встановлено, що суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи.

На підставі викладеного, керуючись ст. 12, 53, ч. 2 ст. 50, ст. 120, п. 1 ч. 5 ст. 174, ст. 176, 177, 181, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України суд

У Х В А Л И В:

1. Підтвердити підстави представництва заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Луганської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації з заявленими позовними вимогами.

2. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 913/63/23.

3. Справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

4. Залучити до участі у справі Комунальне некомерційне підприємство Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня» (кв. 40 Років Перемоги, буд. 12-А, м. Лисичанськ Луганської області, 93118, тимчасове місцезнаходження: просп. Володимирський, 106, м. Лубни Полтавської області, 37500) у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.

5. Підготовче засідання призначити на 12 квітня 2023 року, 11 год. 30 хв.

6. Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду Луганської області за адресою: м. Харків, проспект Науки, 5, 1-й поверх, зал судових засідань № 108.

7. Позивачу у строк по 11.04.2023 (включно) подати суду письмові пояснення, в яких вказати, чи підтримується позов прокурора чи ні.

8. Встановити відповідачу строк по 04.04.2023 (включно) для подачі відзиву на позовну заяву, з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України, копію відзиву надіслати учасникам справи, докази цього подати суду.

9. Третій особі у строк до 11.04.2023 (включно) подати суду письмові пояснення щодо позовної зави прокурора та відзиву відповідача, з урахуванням вимог ст. 168 ГПК України, копію відповіді надіслати учасникам справи, докази цього подати суду.

10. Прокурору подати відповідь на відзив відповідача, з урахуванням вимог ст. 166 ГПК України, копію відповіді надіслати учасникам справи, докази цього подати суду.

11. Відмовити у підтвердженні підстав представництва заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Комунального некомерційного підприємства Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня».

12. Повернути позовну заяву заступника керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області від 09.03.2023 № 50-282вих-23 в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства Луганської обласної ради «Луганська обласна дитяча клінічна лікарня».

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/gromadyanam/csz/ .

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 20.03.2023 та оскарженню не підлягає за винятком пунктів 11 та 12 цієї ухвали.

Суддя Владислав КОРНІЄНКО

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення20.03.2023
Оприлюднено21.03.2023
Номер документу109644946
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/63/23

Рішення від 19.07.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 17.07.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 06.07.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 03.05.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 01.05.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 12.04.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

Ухвала від 17.04.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Білоусова Ярослава Олексіївна

Ухвала від 20.03.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні