Рішення
від 07.03.2023 по справі 927/708/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

07 березня 2023 року справа № 927/708/22 Господарський суд Чернігівської області у складі судді Демидової М.О., за участю секретаря судового засідання Хіловської І.Д., розглянувши матеріали справи за позовом:

1. ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , e-mail: не відомий

2. ОСОБА_2 , адреса реєстрації: АДРЕСА_2 ; адреса фактичного місця проживання: АДРЕСА_3 , e-mail: не відомий

3. ОСОБА_3 , АДРЕСА_4 ; e-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1

до відповідача: Носівської міської ради Чернігівської області, вул. Центральна, 20, м. Носівка, Носівський район, Чернігівська область 17000, e-mail: nosmrada_post@cg.gov.ua

про визнання протиправним та скасування рішення

За участю представників:

Від позивача1: не прибув;

Від позивача2: не прибув;

Від позивача3: не прибув;

Від відповідача: не прибув.

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 подано позов до Носівської міської ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення Носівської міської ради Чернігівської області від 17.06.2022 № 16/22/VII про припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, що знаходиться за адресою: вулиця Носівська, 34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 16.09.2022 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк протягом 10 днів з дня вручення ухвали суду для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 17.10.2022 відкрите загальне позовне провадження у справі №927/708/22, підготовче засідання призначене на 15.11.2022, 12:00.

У підготовче засідання 15.11.2022 учасники судового процесу, повідомлені належним чином про дату та час судового засідання не прибули, причину неявки не повідомили. Судом постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 06.12.2022, 12:00.

29.11.2022 від відповідача на адресу Господарського суду Чернігівської області надійшов відзив на позовну заяву №14-05/3708 від 25.11.2022 з додатком, у якому відповідач щодо позовних вимог заперечив у повному обсязі. Відповідач у відзиві зазначає, що оскаржуване рішення прийнято задля реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти, з метою приведення типів закладів загальної середньої освіти Носівської територіальної громади у відповідність до вимог чинного законодавства України, з дотриманням порядку та у відповідності до вимог чинного законодавства. На думку відповідача, чинне законодавство України розмежовує поняття ліквідації закладу загальної середньої освіти та ліквідації структурних підрозділів у закладах загальної середньої освіти. При цьому вимоги до прийняття засновником закладу загальної освіти рішення про ліквідацію структурних підрозділів у закладах загальної середньої освіти нормативно-правовими актами України не встановлені. Носівська міська рада вважає, що спірне рішення не порушує прав позивачів та дітей на освіту, оскільки таке право може бути реалізовано учнями в інших закладах освіти на території Носівської територіальної громади. Крім зазначеного, відповідач звертає увагу, що у позовній заяві позивачі просять визнати протиправним та скасувати рішення Носівської міської ради від 17.06.2022 № 16/22/УІІІ про припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради, однак рішення Носівської міської ради від 17.06.2022 № 16/22/УІІІ має назву «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту». Під обговорення та прийняття рішення вирішувалося питання про зміну найменування опорного закладу - з Носівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №5 на Носівський ліцей № 5, припинення шляхом ліквідації Козарської філії І-II ступенів Носівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 5

06.12.2022 на електронну адресу суду від позивачів надійшла заява про проведення підготовчого засідання без участі представника позивачів, не підписана електронним підписом особи, що її склала, тому вказана заява судом залишена без розгляду.

У зв`язку з аварійним вимкненням електропостачання у будівлі суду 06.12.2022 підготовче засідання, призначене на 06.12.2022,12:00, не відбулося з незалежних від суду причин. Ухвалою від 07.12.2022 підготовче засідання у справі призначено на 27.12.2022,12:00.

У підготовче засідання 27.12.2022 представники сторін не прибули, суд протокольно закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 24.01.2023,12:20.

У судове засідання 24.01.2023 представники сторін не прибули. До початку судового засідання на електронну адресу суду від представника позивачів надійшла заява від 23.01.2023 про відкладення розгляду справи, не підписана електронним підписом, а тому судом не розглядалась.

24.01.2023 судом постановлено протокольну ухвалу про відкладення судового засідання до 07.03.2023 12:00.

До початку судового засідання від позивачів надійшла заява про розгляд справи без участі представника позивачів.

Відповідач, повідомлений належним чином про дату та час судового засідання, що підтверджується поштовим повідомленням № 1400055897974, в судове засідання не прибув.

Відповідно до ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позицій у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом в межах наданих йому повноважень, сторонам створені усі належні умови для надання доказів.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.

14.05.2021 рішенням десятої сесії восьмого скликання №7/10/VІІІ Носівському закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області присвоєно статус опорного; припинено як юридичну особу публічного права в результаті реорганізації шляхом приєднання до Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, зокрема, Іржавецький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІ ступенів Носівської міської ради Чернігівської області; створено філію опорного закладу «Носівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, зокрема: Іржавецьку філію І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою: вул. Носівська,34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області,17123.

Зазначеним вище рішенням визначено, що Носівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області (код 43739711) є правонаступником прав та обов`язків Козарського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Носівської міської ради (код ЄДРПОУ 33329870) та Іржавецького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІ ступенів Носівської міської ради (код 33220462); створено та затверджено комісію з припинення юридичних осіб; затверджено Статут Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області в новій редакції. Затверджено Положення про Іржавецьку філію ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області.

24.11.2021 на нараді керівників закладів освіти Носівської міської ради обговорено проєкт рішення щодо трансформації закладів середньої освіти та доручено керівникам опрацювати в колективах проєкт рішення «Про затвердження Плану трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради на 2021-20222 роки» та надати пропозиції, а також довести до відома батьківської громадськості зазначений проєкт рішення, про що зазначено у протоколі наради №7 (а.с.122-124).

21.01.2022 рішенням дев`ятнадцятої сесії восьмого скликання №200/19/VIII Носівської міської ради Чернігівської області затверджено План трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради на 2022 рік та доручено відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради здійснювати організаційні заходи щодо виконання цього рішення. В додаток до рішення додано План трансформації мережі закладів загальної освіти Носівської міської ради на 2022 рік.

01.02.2022 на офіційному веб-сайті Носівської міської ради: https:// nosgromada.cg.gov.ua/ розміщено інформацію «Громадське обговорення щодо трансформації мережі закладів освіти Носівської ТГ» із пропозицією громадськості долучитися до громадського обговорення щодо трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради. У інформаційному повідомленні зазначено, що консультації з громадськістю проводяться у формі електронних консультацій шляхом надсилання громадськістю своїх пропозицій на електронну пошту відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради: nosivmvo@ukr.net. У повідомленні йдеться про проведення консультацій щодо про перейменування закладів освіти та про ліквідацію, зокрема, Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №5.

У звіті Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради зазначено, що громадське обговорення проводилося у формі електронних консультацій. Інформацію щодо трансформації мережі закладів загальної середньої освіти розміщено на офіційному веб-сайті Носівської міської ради та на сайті відділу. Зауваження та пропозиції від громадськості приймалися до 15.04.2022 на електронну адресу: nosivmvo@ukr.net. Під час громадського обговорення отримані пропозиції та зауваження від педагогічного колективу Носівської міської гімназії Носівської міської ради Чернігівської області від 20.01.2022 № 01-08/153 та від педагогічного колективу Носівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад-Дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів №3 Носівської міської ради Чернігівської області від 10.02.2022 № 01-08/432. Як зазначено у звіті пропозиції, що надійшли до відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради під час громадського обговорення стосувалися, зокрема, реорганізації Носівської міської гімназії Носівської міської ради Чернігівської області у Носівський ліцей-гімназію Носівської міської ради Чернігівської області та перейменування Носівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад» І-ІІІ ступенів №3 Носівської міської ради Чернігівської області у Носівський ліцей.

03.06.2022 розпорядженням Носівської міської ради Чернігівської області №87 скликано двадцять другу сесію Носівської міської ради восьмого скликання 17.06.2022 о 10:00 год., на порядок денний винесено питання «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту».

17.06.2022 рішенням двадцять другої сесії Носівської міської ради Чернігівської області у присутності 19 депутатів, до порядку денного якої було включено питання «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту», за результатами голосування: «за» проголосували - 14, «проти» -3, «утримались» - 3, про що складено протокол, результати голосування оприлюднені на офіційному веб-сайті Носівської міської ради.

Рішенням двадцять другої сесії восьмого скликання Носівської міської ради Чернігівської області «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту» № 16/22/VIII від 17.06.2022 вирішено: найменувати Носівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Носівської місьокї рали Чернігівської області (адреса: вул. Вокзальна,115, м. Носівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 17100, код ЄДРПОУ 43739711) у Носівський ліцей №5 Носівської міської ради Чернігівської області (вул. Вокзальна,115, м. Носівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 17100, код 43739711). Припинити функціонування шляхом ліквідації: Козарської філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою: вул. Шкільна,19, с. Козари, Ніжинського району, Чернігівської області, 17122); та Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою вул. Носівська,34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області, 17123. Затвердити Статут Носівського ліцею №5 Носівської міської ради Чернігівської області в новій редакції. Директору Носівського ліцею № 5 Носівської міської ради Чернігівської області О. Куїч: здійснити заходи щодо припинення функціонування шляхом ліквідації Козарської та Іржавецької філій І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області у строк та порядку, встановленому чинним законодавством України. Здійснити державну реєстрацію Статуту Носівського ліцею № 5 Носівської міської ради Чернігівської області; забезпечити здобуття повної загальної середньої освіти учнівському контингенту Козарського старостинського округу; провести процедуру звільнення та працевлаштування працівників філій.

Зазначене рішення оприлюднене на офіційному веб-сайті Носівської міської ради 17.06.2022.

Як зазначає відповідач - Носівська міська рада, у відзиві, у зв`язку з прийняттям Закону України від 17.07.2021 № 1658 «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» та з метою реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти в освітній галузі Носівської територіальної громади Відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради було проведено попередню роботу щодо визначення структури мережі та типів закладів загальної середньої освіти. 21.01.2022 затверджено План трансформації закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради на 2022 рік, яким заплановано проведення громадського обговорення про ліквідацію Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 до 02.05.2022 та до 01.07.2022 прийняття рішення про ліквідацію (зазначений план оприлюднено на сайті Носівської міська рада). Розпорядженням Носівського міського голови від 31.01.2022 № 23 зобов`язано Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради провести в термін до 15.04.2022 консультації з громадськістю у формі електронних консультацій шляхом надсилання громадськістю своїх пропозицій на електронну пошту Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту щодо трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради, в тому числі і про ліквідацію Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №5. 01.02.2022 року розміщено інформаційне повідомлення про проведення консультацій з громадськістю щодо трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради, 29.04.2022 на сайті Носівської міської ради за результатами проведення консультацій з громадськістю оприлюднено звіт.

Відповідач стверджує, що у 2021-2022 навчальних роках завдяки тому, що Іржавецька філія була у складі ЗЗСО № 5, 10 дітей села Іржавець рік (до прийняття оскаржуваного рішення) як підвозилися шкільним автобусом до ЗЗСО № 5 у м. Носівка, а не здобували освіту у приміщенні, розташованому в с. Іржавець. Рішення про ліквідацію Іржавецької філії розглядалося з метою покращення якості освіти у громаді, оскільки на території м. Носівка функціонує Носівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 5 (ліцей №5), який відповідає вимогам організації освітнього процесу. Це сучасне оснащене приміщення і діти с. Іржавець мають можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.

За твердженнями відповідача проєкт спірного рішення був оприлюднений на сайті Носівської міської ради 02.06.2022 у строки, визначені ч.4 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Ухвалення спірного рішення відбулося з дотриманням вимог ст.ст. 46,59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Носівської міської ради, на сесії, після відповідного обговорення, відкритим поіменним голосуванням, більшістю депутатів від складу ради, що підтверджується Регламентом Носівської міської ради, розпорядженням Носівського міського голови від 03.06.2022 «Про скликання двадцять другої сесії Носівської міської ради восьмого скликання», порядком денним 22 сесії Носівської міської ради та протоколом двадцять другої сесії восьмого скликання від 17.06.2022, та було оприлюднено на сайті Носівської міської ради 17.06.2022.

Щодо посилання позивачів про те, що громадськість не була попереджена за рік до прийняття рішення про намір припинити діяльність Іржавецької філії відповідач зазначає, що філія закладу освіти - Іржавецька філія Носівського ЗЗСО І-ПІ ступенів № 5 є територіально відокремленим структурним підрозділом опорного закладу освіти та не має статусу юридичної особи, а правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності опорного закладу освіти визначаються Положенням про опорний заклад освіти, яке затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 532 від 19.06.2019. На думку відповідача, чинне законодавство України розмежовує поняття ліквідації закладу загальної середньої освіти та ліквідації структурних підрозділів у закладах загальної середньої освіти, а вимоги до прийняття засновником закладу загальної освіти рішення про ліквідацію структурних підрозділів у закладах загальної середньої освіти нормативно-правовими актами України не встановлені, не передбачено обговорення проекту рішення засновника про ліквідацію філій опорних закладів та оприлюднення проектів відповідних рішень не менше ніж за один рік до їх прийняття. Такі вимоги стосуються виключно прийняття рішень щодо ліквідації закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості, що є юридичними особами. Тому, прийняття рішення щодо ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 5 могло бути винесено на розгляд сесії міської ради без винесення цього питання на громадське обговорення.

Жителі с. Іржавця зверталися з листами до голови Ніжинської райдержадміністрації, до голови Обласної військової адміністрації, та до голови Носівської ТГ про незгоду з рішенням про закриття Іржавецької школи, де зазначили, що мали бути попереджені за рік до ліквідації навчального закладу, чого не було зроблено.

У відповідь Уповноважений Верховної ради з прав людини № 15524.4/АН-8940.3/22/32.1 від 28.06.2022, Чернігівська обласна військова адміністрація № 421д9/6-2022/99180 від 20.06.2022 та №01-14/1334, Служба освітнього омбудсмена № 22/1687-03 від 13.07.2022 №22-3966 зазначили про звернення до органів місцевого самоврядування з питання незгоди із прийнятим Носівською міською радою рішення стосовно закриття Іржавецької ЗОШ, та зазначили, що при прийнятті рішення мали бути враховані вимоги чинного законодавства, зокрема, і ст.13 Закону України «Про освіту», а також повідомили, що після надходження відповідей від Носівської міської ради жителів с. Іржавця буде поінформовано додатково. Крім зазначеного, Носівському міському голові рекомендовано повернутися до розгляду питання ліквідації Іржавецької філії та за необхідності привести процедуру ліквідації відповідно до законодавства України.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність задоволення позовних вимог у повному обсязі з таких підстав.

Щодо підсудності спору господарському суду.

Підставою позову є рішення Носівської міської ради Чернігівської області щодо припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньо освіти І-ІІІ ступенів № 6 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою: вул. Носіська,34, с. Іржавець Ніжинського району, Чернігівської області,17123.

Носівська міська рада Чернігівської області у спірних правовідносинах діяла не як суб`єкт владних повноважень (у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України), а як засновник юридичної особи комунальної установи, а тому оспорюване рішення є рішенням власника корпоративних прав (засновника).

Аналогічні висновки у подібних правовідносинах викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.05.2020 у справі № 813/1232/18, предметом якої було питання правомірності рішення Сокальської районної ради Львівської області про створення комунальної установи.

Визначаючи юрисдикцію спору в цій справі, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що районна рада, розпоряджаючись майном територіальної громади, реалізовувала організаційно-господарську діяльність, а тому оспорювані рішення в цьому випадку не є рішеннями суб`єкта владних повноважень, у розумінні КАС України, а є рішеннями власника (засновника), якими такий власник (засновник) реалізує своє право на створення комунальної установи.

У постанові від 10.09.2019 у справі № 921/36/18 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що спори, пов`язані зі створенням, діяльністю, управлінням або припиненням діяльності юридичної особи, є корпоративними у розумінні пункту 3 частини першої статті 20 Господарського процесуального кодексу України незалежно від того, чи є позивач акціонером (учасником) юридичної особи, і мають розглядатися за правилами Господарського процесуального кодексу України.

У постанові від 09.09.2020 у справі № 260/91/19 Велика Палата Верховного Суду, усуваючи розбіжності у висновках, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду у подібних правовідносинах, зазначила, що розмежування юрисдикції спорів про оскарження рішень ради як власника корпоративних прав (засновника) комунальної установи про створення, реорганізацію чи припинення діяльності такої установи в залежності від характеру та сфери діяльності такої комунальної установи не ґрунтується на положеннях законодавства.

Спори з приводу оскарження рішень ради як власника корпоративних прав (засновника) комунальної установи є найбільш наближеним до спорів, пов`язаних з діяльністю або припиненням діяльності юридичної особи, а тому повинні розглядатися за правилами господарського судочинства.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 28.01.2021 у справі № 140/434/19.

Враховуючи наведене, висновки Великої Палати Верховного Суду та фактичні обставини цієї справи, суд дійшов висновку, що спір про визнання протиправним та скасування рішення 22 сесії 8 скликання Носівської міської ради Чернігівської області про припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, що знаходиться за адресою: вулиця Носівська,34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області від 17.06.2022 №16/22/VIII підсудний суду господарської юрисдикції, а враховуючи місцезнаходження відповідача - Господарському суду Чернігівської області.

Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.

Вирішуючи спір, суд повинен надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Відповідно до ч.1 та п.10 ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема: визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Частиною 1 ст. 21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч.2 ст.20 Господарського кодексу України кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема: визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.

Підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акту недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акту прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України "Про освіту" державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону України "Про освіту" для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій.

Згідно з ч. 2 ст. 24 Закону України "Про освіту" управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

За ч. 3 ст. 66 Закону України "Про освіту" сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про повну загальну середню освіту" територіальну доступність повної загальної середньої освіти забезпечують у межах повноважень органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом:

формування та утримання мережі закладів освіти, у тому числі опорних, їхніх структурних підрозділів (філій);

функціонування міжшкільних ресурсних центрів;

закріплення території обслуговування за комунальними закладами освіти (їхніми структурними підрозділами), що забезпечують здобуття початкової та/або базової середньої освіти;

підвезення учнів та педагогічних працівників до закладу освіти і у зворотному напрямку;

створення та утримання пансіонів;

сприяння запровадженню з урахуванням вибору батьків дітей або осіб, які досягли повноліття, різних форм здобуття повної загальної середньої освіти, їх забезпечення та підтримки тощо.

За змістом ч.1 ст.32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).

Відповідно до п.1 та 2 ч. 1 ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження:

1) управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення;

2) забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів.

Абзацем 2 п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Носівська міська рада Чернігівської області є засновником Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньо освіти І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради Чернігівської області, тому саме до компетенції Носівської міської рада Чернігівської області належить здійснення розпорядчих функцій та прийняття рішень, зокрема, про реорганізацію, ліквідацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

За таких обставин суд доходить висновку про те, що оскаржуване рішення ухвалено відповідачем в межах повноважень, наданих законом.

Частиною 1 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Відповідно до ч.1-2 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Частиною 5 цієї статті регламентовано, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

За змістом ч.15 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради.

З огляду на наведене всі рішення (крім визначених законом випадків) місцева рада приймає на сесії після обговорення більшістю голосів у порядку, визначеному законом та регламентом, прийнятим на першій сесії ради. Прийняті рішення набирають чинності лише після їх офіційної публікації або пізніше - з дати, вказаної в рішенні.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 27.02.2018 у справі №495/7147/16-а.

Згідно з положеннями ст. 13 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Також відповідно ч.2 ст.32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

У відповідності до ч. 2 ст. 37 "Про повну загальну середню освіту" засновник закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа), зокрема, утворює та ліквідує структурні підрозділи у заснованих ним закладах загальної середньої освіти.

В той же час, за змістом ст. 37 "Про повну загальну середню освіту" засновник закладу загальної середньої освіти зобов`язаний забезпечити оприлюднення всієї публічної інформації відповідно до вимог законів України "Про освіту", "Про доступ до публічної інформації" та "Про відкритість використання публічних коштів".

Положення про опорний заклад освіти, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України № 532 від 19.06.2019 визначає правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності опорного закладу освіти.

Зі змісту п. 3 зазначеного Положення про опорний заклад освіти вбачається, що, опорний заклад освіти є юридичною особою, має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, штамп, печатку. Кількість здобувачів освіти опорного закладу освіти (без урахування їх кількості у філіях) повинно становити не менш як 200 осіб.

Філія опорного закладу освіти не є юридичною особою і діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку. Філія забезпечує здобуття початкової освіти, а також за рішенням засновника - базової середньої освіти.

Пункт 9 Положення про опорний заклад освіти визначає, шо засновник утворює, ліквідовує, реорганізовує чи перепрофільовує (змінює тип) опорний заклад освіти та його філії (у тому числі шляхом реорганізації закладів освіти, що належать до сфери його управління)відповідно до вимог законодавства.

Відповідно до п. 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 (далі - Порядок № 996), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі (п.4 Порядку №996).

Згідно із пунктами 8-12 Порядку № 996 під час проведення консультацій з громадськістю орган виконавчої влади подає громадській раді проекти відповідних нормативно-правових актів та інформаційно-аналітичні матеріали до них. До участі у проведенні консультацій з громадськістю залучаються в установленому порядку органи місцевого самоврядування.

Органи виконавчої влади під час проведення консультацій з громадськістю взаємодіють із засобами масової інформації, надають їм необхідні інформаційно-аналітичні матеріали.

Консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення (безпосередня форма) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).

В обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення щодо: проектів нормативно-правових актів, що мають важливе суспільне значення і стосуються конституційних прав, свобод, інтересів і обов`язків громадян, а також актів, якими передбачається надання пільг чи встановлення обмежень для суб`єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; проектів регуляторних актів; проектів державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішень стосовно стану їх виконання; звітів головних розпорядників бюджетних коштів про їх витрачання за минулий рік.

Відповідно до п.14 Порядку №996 публічне громадське обговорення організовує і проводить орган виконавчої влади у такому порядку: визначає питання, яке буде винесене на обговорення; приймає рішення про проведення обговорення; розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби); вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб`єктів господарювання, інститутів громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих суб`єктів (далі - заінтересовані сторони); оприлюднює в обов`язковому порядку інформацію про проведення обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб; збирає та аналізує інформацію про оцінку громадськістю ефективності запропонованого органом виконавчої влади шляху вирішення питання; формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання; забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення; проводить аналіз результатів обговорення; оприлюднює результати обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб. Для організаційного забезпечення проведення публічного громадського обговорення орган виконавчої влади може утворювати робочу групу.

Пунктом 15 Порядку №996 визначено, що в інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення; питання або назва проекту акта, винесеного на обговорення; варіанти вирішення питання; адреса (гіпертекстове посилання) опублікованого на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади тексту проекту акта; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія прийнятого рішення; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; відомості про місце і час проведення публічних заходів, порядок обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; порядок участі в обговоренні представників визначених соціальних груп населення та заінтересованих сторін; поштова та електронна адреси, строк і форма подання письмових пропозицій та зауважень; адреса і номер телефону, за якими надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.

Таким чином, консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального та культурного розвитку. Проведення таких консультацій є також необхідним задля дотримання якнайкращого забезпечення інтересів дитини, зобов`язання держави щодо якого визначено у статті 3 Конвенції "Про права дитини", ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII.

Аналогічні висновки щодо застосування положень Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996 про необхідність проведення громадських слухань (консультацій з громадськістю) при прийнятті рішень щодо припинення закладів освіти викладено у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 359/6814/17, від 06.02.2019 у справі № 720/1536/16-а, від 17.10.2019 у справі № 1640/3147/18 та від 08.06.2022 у справі № 819/707/18.

У статті 3 Конвенції "Про права дитини", схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-XII, йдеться про те, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Це означає, що у випадку будь-якої правової колізії, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень статті 3 Конвенції "Про права дитини", пріоритет повинен надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.

З огляду на викладене, оскільки оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право жителів с. Іржавця Ніжинського району, Чернігівської області, як право на освіту, то це є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті відповідного рішення.

Вказаний правовий висновок міститься у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 359/6814/17, від 13.05.2020 у справі № 324/1296/16-а та від 30.12.2020 у справі № 2140/1580/18, від 02.02.2021 у справі №620/3135/19.

Як встановлено судом, 14.05.2021 рішенням десятої сесії восьмого скликання № 7/10/УІІІ Носівському закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 було присвоєно статус опорного. Іржавецький навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» І-ІІ ступенів Носівської міської ради припинено як юридичну особу публічного права в результаті реорганізації шляхом приєднання до опорного закладу та створено філію опорного закладу - Іржавецьку філію І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради. Визначено, що Носівський заклад загальної середньої освіти I- III ступенів № 5 є правонаступником прав та обов`язків Іржавецького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад- дошкільний навчальний заклад» І-ІІ ступенів Носівської міської ради та затверджено Положення про Іржавецьку філію І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-Ш ступенів №5.

В подальшому у зв`язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти» від 17.07.2021 № 1658 та з метою реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти в освітній галузі Носівської територіальної громади Відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради проведено попередню роботу щодо визначення структури мережі та типів закладів загальної середньої освіти у відповідності із Законами України «Про освіту» та «Про повну загальну освіту». 24.11.2021 на нараді керівників закладів освіти Носівської міської ради обговорено проект рішення щодо трансформації закладів середньої освіти та доручено керівникам опрацювати в колективах, довести до відома батьківської громадськості проект рішення «Про затвердження трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради на 2021-2022 роки», та до 25.12.2021 надати свої пропозиції. Дана обставина підтверджується Протоколом № 7 наради керівників закладів освіти від 24.11.2021 року та дорученням за підсумками наради Хе 01-26/1123 від 24.11.2021.

Рішенням сесії Носівської міської ради №200/19/УПІ від 21.01.2022 затверджено План трансформації закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради на 2022 рік, яким заплановано до 02.05.2022 провести громадське обговорення про ліквідацію Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 та до 01.07.2022 прийняти рішення про ліквідацію.

Розпорядженням Носівського міського голови № 23 від 31.01.2022 зобов`язано Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради провести в термін до 15.04.2022 консультації з громадськістю у формі електронних консультацій шляхом надсилання громадськістю своїх пропозицій на електронну пошту Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту щодо трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради, в тому числі і про ліквідацію Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 5. Начальника відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради Н.Тонконог зобов`язано оприлюднити на офіційному веб-сайті Носівської міської ради інформаційне повідомлення, забезпечити публікацію пропозицій, формування звіту про узагальнення результатів консультацій.

01.02.2022 розміщено інформаційне повідомлення про проведення консультацій з громадськістю щодо трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради, у формі електронних консультацій.

29.04.2022 за результатами проведення консультацій з громадськістю на сайтах Носівської міської ради та Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Носівської міської ради розміщено звіт Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту.

До порядку денного двадцять другої сесії восьмого скликання включено проект рішення «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту», яким пропонувалося найменувати Носівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради у Носівський ліцей № 5, в тому числі і припинити функціонування Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради та зобов`язано директора Носівського ліцею № 5 здійснити заходи щодо припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії у строк та порядку відповідно до вимог законодавства.

Проект зазначеного рішення оприлюднено на сайті Носівської міської ради 02.06.2022.

Відповідно до протоколу від 17.06.2022 з проєктом рішення ознайомлені депутати на спільному засіданні постійних комісій.

Рішенням Носівської міської ради Чернігівської області «Про зміну найменування Носівської ЗСО І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту» № 16/22/VIII від 17.06.2022 вирішено: найменувати Носівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради Чернігівської області (адреса: вул. Вокзальна,115, м. Носівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 17100, код ЄДРПОУ 43739711) у Носівський ліцей №5 Носівської міської ради Чернігівської області (вул. Вокзальна,115, м. Носівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 17100, код 43739711); припинити функціонування шляхом ліквідації: Козарської філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою: вул. Шкільна,19, с. Козари, Ніжинського району, Чернігівської області, 17122) та Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою вул. Носівська,34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області, 17123. Затвердити Статут Носівського ліцею №5 Носівської міської ради Чернігівської області в нові редакції. Директору Носівського ліцею № 5 Носівської міської ради Чернігівської області О. Куїч: здійснити заходи щодо припинення функціонування шляхом ліквідації Козарської та Іржавецької філій І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області у строк та порядку, встановленому чинним законодавством України.

В день ухвалення, а саме 17.06.2022, згадане рішення оприлюднено на сайті Носівської міської ради.

За змістом ч.2 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

За твердженням відповідача проєкт спірного рішення був оприлюднений на сайті Носівської міської ради 02.06.2022. Матеріалами справи, її фактичними обставинами підтверджується, що відповідачем на офіційному сайті Носівської міської ради опубліковано інформацію про проведення консультацій з громадськістю щодо трансформації мережі закладів загальної середньої освіти Носівської міської ради шляхом прийняття пропозицій в електронній формі.

До прийняття оскаржуваного рішення не було проведено інформаційно-роз`яснювальну роботу серед громадськості щодо ліквідації навчального закладу шляхом проведення загальних зборів громадян с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області за місцем їх проживання, не було забезпечено безпосередню участь мешканців відповідної територіальної громади у вирішенні вказаного питання для врахування їх думки та прийнятих рішень загальних зборів громадян, органами місцевого самоврядування в їх діяльності, що суперечить вимогам чинного законодавства. Проєкт рішення «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту» був оприлюднений на сайті Носвіської міської ради 02.06.2022, а рішення прийняте вже 17.06.2022, тобто не більше ніж через рік після публікації проєкту рішення, а за 15 днів (2 тижні) до прийняття оспорюваного рішення про ліквідацію навчального закладу.

Суд зазначає, що засновник утворює, ліквідовує, реорганізовує чи перепрофільовує (змінює тип) опорний заклад освіти та його філії (у тому числі шляхом реорганізації закладів освіти, що належать до сфери його управління) відповідно до вимог законодавства. Отже, ліквідація опорних навчальних закладів, їх філії має відбуватися у порядку та у строки, визначені законодавством, що спростовує твердження відповідача щодо необов`язковості проведення обговорень з громадськістю, необов`язковісті публікації проєкту рішення за один рік до його прийняття.

У позовній заяві позивачі просять визнати протиправним та скасувати рішення Носівської міської ради Чернігівської області від 17.06.2022 № 16/22/VII про припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, що знаходиться за адресою: вулиця Носівська, 34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області.

Як встановлено судом, спірне рішення № 16/22/VIII від 17.06.2022 має назву «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту», у якому вирішено: 1. Найменувати Носівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Носівської місьокї рали Чернігівської області (адреса: вул. Вокзальна,115, м. Носівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 17100, код ЄДРПОУ 43739711) у Носівський ліцей №5 Носівської міської ради Чернігівської області (вул. Вокзальна,115, м. Носівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 17100, код 43739711). 2. Припинити функціонування шляхом ліквідації: Козарської філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою: вул. Шкільна,19, с. Козари, Ніжинського району, Чернігівської області, 17122); та Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою вул. Носівська,34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області, 17123. 3.Затвердити Статут Носівського ліцею №5 Носівської міської ради Чернігівської області в новій редакції. 4. Директору Носівського ліцею № 5 Носівської міської ради Чернігівської області О. Куїч: 4.1.Здійснити заходи щодо припинення функціонування шляхом ліквідації Козарської та Іржавецької філій І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області у строк та порядку, встановленому чинним законодавством України. 4.2. Здійснити державну реєстрацію Статуту Носівського ліцею № 5 Носівської міської ради Чернігівської області; 4.3. Забезпечити здобуття повної загальної середньої освіти учнівському контингенту Козарського старостинського округу; 4.4 Провести процедуру звільнення та працевлаштування працівників філій відповідно до вимог чинного законодавства.

Із зазначеного, а також зі змісту позовної заяви вбачається, що позивачі просять визнати протиправним та скасувати рішення Носівської міської ради Чернігівської області від 17.06.2022 № 16/22/VII про припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, що знаходиться за адресою: вулиця Носівська, 34, с. Іржавець Ніжинського району Чернігівської області, що фактично є підпунктом 2 пункту 2 спірного рішення, а тому суд розглядає справу про визнання протиправним та скасування рішення Носівської міської ради Чернігівської області «Про зміну найменування Носівської ЗСО І-ІІІ ступенів № 5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту» № 16/22/VIII від 17.06.2022 в межах заявленої позовної вимоги.

Відповідно до ч.1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч.1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін.

За загальним правилом обов`язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. Обов`язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення. Це стосується позивача, який повинен доказати факти, на підставі яких пред`явлено позов, а також відповідача, який має можливість доказувати факти, на підставі яких він будує заперечення проти позову.

Відповідно до положень ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Враховуючи те, що спірне рішення прийняте відповідачем без урахування думки жителів територіальної громади, суд вважає, що таке рішення прийняте не у спосіб та в порядку, що встановлені законом, порушує інтереси територіальної громади, а тому є протиправним.

Згідно зі ст. 3 Конвенції "Про права дитини", схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Таким чином, у випадку наявності будь-яких правових колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень ст. 3 Конвенції "Про права дитини", пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.

Відповідач у порушення чинних норм законодавства, не провівши громадських слухань, що передбачені Порядком № 996, не врахувавши думку громади, не опублікувавши проєкт відповідного рішення в строк, передбачений ч.2 ст.32 Закону України "Про повну загальну середню освіту", прийняв оскаржуване рішення, а тому суд дійшов висновку щодо необхідності визнання його протиправним та скасування.

За таких обставин позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення 22 сесії 8 скликання Носівської міської ради Чернігівської області "Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту" від 17.06.2022 №16/22/VIII щодо припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, що знаходиться за адресою: вулиця Носівська, 34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області підлягають задоволенню в повному обсязі.

Щодо всіх інших пояснень та доводів учасників судового процесу суд зауважує таке.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч.5 ст.236 ГПК України).

Відповідно до п.5 ч.4 ст.238 ГПК України у мотивувальній частині рішення зазначається мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994р. Європейського суду з прав людини у справі "Руїс Торіха проти Іспанії"). Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищою інстанцією.

З огляду на викладене всі інші доводи та міркування учасників судового процесу не прийняті судом до уваги як такі, що не спростовують висновків суду стосовно наявності підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.

При ухваленні рішення в справі суд у тому числі вирішує питання щодо розподілу судових витрат між сторонами.

Оскільки спір виник у зв`язку з неправомірними діями відповідача, то відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України з відповідача підлягає стягненню на користь позивача судовий збір в сумі 2481 грн.

Керуючись ст. 129, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Носівської міської ради Чернігівської області «Про зміну найменування Носівського ЗСО І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, припинення функціонування філій та затвердження Статуту» від 17.06.2022 №16/22/VIII про припинення функціонування шляхом ліквідації Іржавецької філії І-ІІ ступенів Носівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №5 Носівської міської ради Чернігівської області, яка знаходиться за адресою: вулиця Носівська, 34, с. Іржавець, Ніжинського району, Чернігівської області, 17123.

3. Стягнути з Носівської міської ради Чернігівської області (вул.Центральна,20, м. Носівка, Чернігівської області, 17100, ідентифікаційний код 04061984) на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_4 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) 2481 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням суду законної сили.

В судовому засіданні 07.03.2023 судом підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст.257 Господарського процесуального кодексу України.

З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текст рішення складено та підписано 21.03.2023.

Суддя М.О. Демидова

Дата ухвалення рішення07.03.2023
Оприлюднено28.03.2023
Номер документу109743414
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/708/22

Ухвала від 21.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Постанова від 01.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 27.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 28.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Постанова від 21.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Студенець В.І.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Студенець В.І.

Ухвала від 21.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 31.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 31.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні