Рішення
від 21.03.2023 по справі 902/1230/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"21" березня 2023 р. м. Вінниця Cправа № 902/1230/22

Господарський суд Вінницької області у складі:

головуючий суддя Міліціанов Р.В.,

при секретарі Московчук Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Вінницької міської ради, вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050, код - 25512617

до: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15", вул. І. Бойка, 15, м. Вінниця, 21036, код - 38394719

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Іноземного підприємства "АРТ І КО", вул. Івана Миколайчука, 58А, м. Вінниця, 21037

про стягнення 17 360,84 грн

за участю представників:

позивача: Мичківський Ігор Павлович, посвідчення № 4066 від 12.05.2022 року

відповідача: не з`явився

В С Т А Н О В И В :

29.11.2022 року до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява (№ 01/00/011/163953 від 25.11.2022 року) Вінницької міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" про стягнення 17 360,84 грн безпідставно збережених коштів за безоплатне використання земельних ділянок Вінницької міської територіальної громади (кадастрові номера № 0510136600:02:050:0079 та № 0510136600:02:050:0081, місцезнаходження: вул. І.Бойка, 15, м. Вінниця) без правовстановлюючих документів та за відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них.

Ухвалою суду від 05.12.2023 року відкрито провадження у справі № 902/1230/22 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами (без проведення судового засідання).

05.01.2023 року до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (б/н від 02.01.2023 року).

13.01.2023 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив (№ 07/00/011/2580 від 13.01.2023 року).

Ухвалою суду від 26.01.2023 року здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 09.02.2023 року.

09.02.2023 року до суду від представника відповідача надійшли додаткові письмові пояснення (б/н та без дати) (вх.канц. № 01-34/1250/23 від 09.02.2023 року), в яких останній просить суд відмовити в задоволенні позову повністю.

Також, 09.02.2023 року до суду від представника відповідача надійшла заява (б/н від 09.02.2023 року) про відкладення судового засідання на іншу дату, в зв`язку з зайнятістю останнього в іншому судовому засіданні. Зазначену заяву заявником сформовано в системі "Електронний суд".

У судовому засіданні 09.02.2023 року судом постановлено ухвали про залучення Іноземного підприємства "АРТ І КО" в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача та про відкладення підготовчого засідання у справі № 902/1230/22 на 01.03.2023 року о 10:30 год., які занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 13.02.2023 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.

15.02.2023 року до суду від представника відповідача надійшла заява (б/н від 11.02.2023 року) про долучення до матеріалів доказів.

27.02.2023 року від представника відповідача надійшла заява (б/н від 27.02.2023 року) (вх.канц. № 01-34/1816/23) про проведення судового засідання без його участі.

Також, 27.02.2023 року до суду від представника відповідача надійшов лист (б/н від 27.02.2023 року) 9вх.канц. № 01-34/1817/23) про долучення доказів до матеріалів справи доказів.

28.02.2023 року до суду від представника позивача на виконання вимог ухвали суду надійшов супровідний лист (б/н від 27.02.2023 року). Додатком до листа додано ряд документів.

У судовому засіданні 01.03.2023 року постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи № 902/1230/22 для судового розгляду по суті на 21.03.2023 року, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 01.03.2023 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.

17.03.2023 року до суду від представника відповідача надійшла заява (б/н та без дати) (вх. канц. № 01-34/2528/23) про проведення судового без участі уповноваженого представника Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15".

У судовому засіданні 21.03.2023 року прийняв участь представник позивача. Представник відповідача правом участі в судовому засіданні не скористався, хоча про дату, час та місце судового засідання повідомлявся належним чином.

Зважаючи на вищевикладене, судом враховується наступне.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

Згідно із ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України, якими у господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за відсутності представника відповідача.

Стислий виклад процесуальних позицій сторін.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що відповідач використовує земельну ділянку кадастровий номер №0510136600:02:050:0079 площею 0,0637 га, цільове призначення для житлових потреб та земельну ділянку кадастровий номер №0510136600:02:050:0081 площею 0,006 га, цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови які розташовані за адресою вул. Івана Бойка, 15, м. Вінниця, що перебувають у власності Вінницької міської територіальної громади без достатньої правової підстави.

Зазначене підтверджується Актом обстеження Вінницької міської ради № 5 від 19.01.2022 року

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.

Внаслідок чого, на думку позивача, заподіяно збитків Вінницькій міській територіальній громаді в сумі 17 360,84 грн.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що на спірних земельних ділянках розташовано багатоквартирний житловий будинок з арочним проїздом. Даний багатоквартирний будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку.

З метою забезпечення прав співвласників будинку утворено ОСББ "Єдність - 15".

Згідно ч. 2 ст. 42 ЗК України земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вимог законодавства не передбачається передачі земельних ділянок під багатоквартирними будинками, а також належними до них будівлями та спорудами у платне користування (а.с. 75-76, т. 1).

У відповіді на відзив позивач вважає доводи відповідача викладені у відзиві необґрунтованими та зазначає, що ОСББ "Єдність-15" до Вінницької міської ради як власника з приводу передачі у власність чи оформлення права користування земельними ділянками не зверталося, тобто не реалізувало своє речове право на них у встановленому законом порядку.

Разом з цим, якщо використання земельних ділянок здійснюється за відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них, є порушенням ст. 125, 126 ЗК України та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно" (а.с. 81-84, т. 1).

У додаткових письмових поясненнях відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову, посилаючись на сплив позовної давності.

Дані земельні ділянки кадастрові номера № 0510136600:02:050:0079 та № 0510136600:02:050:0081 використовувались Іноземним підприємством "АРТ і КО" відповідно до інформації з державного земельного кадастру від 19.01.2022 року.

Отже, належним відповідачем має виступати Іноземне підприємство "АРТ і КО", а Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" є неналежним відповідачем (а.с. 92-94, т. 1).

Із наявних матеріалів справи судом встановлено, що 04.06.2007 року між Вінницькою міською радою (Орендодавець) та гр. ОСОБА_1 (Орендар) укладено договір оренди землі (а.с. 144-149, т. 1).

Відповідно п. 1 Договору Орендодавець на підставі рішення Вінницької міської ради від 28.04.2007 року за № 1007 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться за адресою м. Вінниця, вул. Плєханова, 15 (перейменовано на вул. І. Бойка).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0060 га для обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд у такому якісному стані без техногенної забрудненості (п. 2 Договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0060 га становить - 7 308,92 грн (п. 5 Договору).

Згідно п. 8 договір укладено на 4 роки 10 місяців з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою про надання земельної ділянки в оренду. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

Договір зареєстрований у Вінницькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.06.2007 року за № 040700100184.

За актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди № 040700100184 від 25.06.2007 року Вінницькою міською радою передано, а Іноземним підприємством "АРТ і Ко" в особі директора Студілка Ю.Л. прийнято земельну ділянку № 0,0715 га, розташовану в м. Вінниця, вул. Плєханова, 15 (перейменовано на вул. І. Бойка) (а.с. 151, т. 1).

05.08.2008 року між Вінницькою міською радою (Орендодавець) та Іноземним підприємством "АРТ і Ко" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (а.с. 153-159, т. 1).

Відповідно п. 1 Договору, Орендодавець (Вінницька міська рада) на підставі рішення від 04.07.2008 року за № 202 надає, а Орендар, набуває права на оренду земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Плєханова, 15 (перейменовано на вул. І. Бойка).

Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку (п. 2 Договору).

В оренду надається земельна ділянка площею 0,0715 га для житлових потреб (будівництво багатоповерхового житлового будинку з приміщеннями громадського призначення та паркінгом) за рахунок земель, що перебували у спільному користуванні Іноземного підприємства "АРТ і Ко" та гр. ОСОБА_1 площею 0,0060 га, за рахунок земель територіальної громади міста площею 0,0655 га, у якісному стані без техногенної забрудненості (п. 3 Договору).

Згідно п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0715 га - 321530,68 грн (для житлових потреб).

Договір укладається терміном на 3 роки з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою. Договір набуває чинності з дня його державної реєстрації та діє до 04.07.2011 року (п. 9 Договору).

Договір зареєстрований у Вінницькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16.09.2008 року за № 040800100224.

16.09.2008 року у Державному земельному кадастрі зареєстровані земельні ділянки з кадастровими номерами: 0510136600:02:050:0079 та 0510136600:02:050:0081, що розташовані за адресою: вул. Плеханова, 15, м. Вінниця.

Право оренди даних земельних ділянок посвідчене договором оренди від 16.09.2008 року та додатковою угодою про внесення змін у договір оренди від 18.07.2011 року щодо продовження терміну дії договору оренди, що підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 0-2-0.6-572/2-23 від 13.02.2023 року (а.с. 113, т. 1).

18.07.2011 року між сторонами укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди № 040800100224 від 16.09.2008 року (а.с. 116, т. 1).

За актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди № 040800100224 від 16.09.2008 року Вінницькою міською радою передано, а Іноземним підприємством "АРТ і Ко" прийнято земельну ділянку площею 0,0715 га, розташовану в м. Вінниця, вул. Плєханова (а.с. 160, т. 1).

На спірних земельних ділянках розташовано багатоквартирний житловий будинок з арочним проїздом. Даний багатоквартирний будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку.

З метою забезпечення і захисту прав співвласників будинку, дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством було створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15".

01.11.2013 року між Іноземним підприємством "АРТ і Ко" та ОСББ "Єдність-15" підписано Акт приймання-передачі житлового комплексу на баланс (а.с.128-130, т. 1).

28.10.2022 року підписано Акт приймання-передачі справ, документів, майна при звільненні та призначені посадових осіб ОСББ "Єдність-15" (а.с. 131- 139, т. 1).

05.01.2022 року Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради ОСББ "Єдність-15" надіслано повідомлення № 37/00/010/411, щодо проведення обстеження дотримання вимог земельного законодавства України при використанні земель Вінницької територіальної громади. Адреса об`єкта м. Вінниця, вул. Івана Бойка, 15 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 0510136600:02:050:0079, 0510136600:02:050:0081) (а.с.12-13, т. 1).

На підставі рішення Вінницької міської ради від 28.08.2020 року № 2378 (зі змінами) та доручення (вх.канц. № 01-01-40 від 04.01.2022 року) Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради проведено обстеження двох земельних ділянок, що перебувають у власності Вінницької міської ради та знаходяться за адресою: м. Вінниця, вул. Івана Бойка, 15.

За результатами огляду складено Акт обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади №5 від 19.01.2022 року, за змістом якого встановлено, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" використовує земельні ділянки комунальної власності кадастровий № 0510136600:02:050:0079 площею 0,0637 га, цільове призначення: для житлових потреб та кадастровий №0510136600:02:050:0081, площею 0,006 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

На ділянках розташовано багатоквартирний житловий будинок з арочним проїздом, вбудовано-прибудинковим паркінгом, металеві ворота, огорожа, приміщення для охорони.

Зазначені комунальні ділянки перебувають в користуванні Іноземного підприємства "Арт і Ко" (забудовника) на підставі договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Вінницькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16.09.2008 року за № 040800100224.

На думку позивача, використання ОСББ "Єдність-15" земельних ділянок Вінницької міської територіальної громади площею 0,0637 га (кадастровий номер: 0510136600:02:050:0079) та площею 0,0060 га (кадастровий номер: 0510136600:02:050:0081), які розташовані за адресою: м. Вінниця, Івана Бойка, 15, за відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них та без сплати місцевого податку (земельного податку, орендної плати) не відповідає вимогам ст.ст. 13, 142-144 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 4, 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (а.с. 21-23, т. 1).

20.01.2022 року на адресу відповідача надіслано вимогу № 37/00/010/3997, щодо сплати місцевого податку за використання комунальних ділянок, а також вжиття заходів щодо оформлення права користування чи власності на земельні ділянки (а.с. 25, т. 1).

Комісією по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради № 2714 від 10.12.2020 року, здійснено розрахунок збитків заподіяних Вінницькій міській об`єднаній територіальній громаді в частині користування земельними ділянками відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них.

Позивачем нарахування збитків здійснено у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки двох земельних ділянок за 1096 днів (період з 17.06.2019 року по 14.06.2022 року), цільове призначення - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, в сумі 17 360,84 грн, що підтверджується Актом визначення розміру збитків від 15.06.2022 року (а.с. 30-34, т. 1)

11.07.2022 року позивачем на адресу відповідача надіслано повідомлення № 37/00/010/133664, щодо сплати збитків в сумі 17 360,84 грн (а.с. 37, т. 1).

Визначаючись стосовно правового врегулювання спірних правовідносин, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України (далі по тексту також - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України у вказаній редакції).

З наведеного слідує, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Крім того, орган місцевого самоврядування не є за своїм статусом контролюючим органом зі сплати податків і зборів, відтак може вимагати оплати за користування земельними ділянками і стягнення безпідставно збережених коштів виключно у виді неотриманих доходів від оренди спірних земельних ділянок, котрі перебувають у користуванні відповідача.

Відповідно до частини 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Частиною 1 статті 93 та статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 цього Кодексу).

Таким чином, за змістом вказаних положень виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.

Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

Правові відносини до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (Постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17; Постанова Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 28.02.2020 у справі №913/169/18).

Таким чином, обов`язок зі сплати сум неодержаних доходів виникає у землекористувача у випадку:

- фактичного використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів;

- наявності зобов`язання укласти договір оренди та сплачувати оенду плату за користування земельними ділянка;

- безпідставного збереження грошових коштів у формі орендних платежів;

- обов`язок сплати відповідних коштів за звичайних обставин, тобто у випадку оформлення договору оренди;

- недоотримання власником земельної ділянки грошових коштів, які землекористувач у обов`язковому порядку мав сплачувати за весь час фактичного використання земельних ділянок.

Саме за наявності усіх вищенаведених елементів кладу цивільного правопорушення виникає кондикційне зобов`язання з повернення безпідставно збережених коштів.

З метою правової оцінки наявності у діях відповідача усіх наведених елементів складу правопорушення, суд проаналізовано юридичну природу використання земельних ділянок відповідачем, як об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку.

Згідно зі ст. 385 ЦК України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено спеціальною нормою - Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" № 2866-III.

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Законом України від 14.05.2015 року № 417-VIII "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія, віднесено до спільного майна багатоквартирного будинку, яке є спільною сумісною власністю власників квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.

Згідно ч. 2 ст. 382 ЦК України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав".

Відповідно до ст. 42 Земельного кодексу України, земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Отже, законодавцем визначено дві форми використання земельних ділянок багатоквартирних будинків та прибудинкової території:

- постійне користування управителями або співвласниками;

- безоплатна передача у власність співвласникам багатоквартирного будинку.

Таким чином, ЗК України не передбачає платного використання на умовах оренди земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, належні до них будівлі, споруди та прибудинкової території державної або комунальної власності.

Тобто, навіть за звичайних обставин та у випадку належного оформлення прав на спірні земельні ділянки, отримання правовстановлюючих документів, ОСББ "Єдність-15" не сплачувало б плату за користування земельними ділянками згідно вимог ст. 42 ЗК України.

Тому, позивачем не доведено юридичного складу правопорушення - власне факту безпідставного збереження грошових коштів; обов`язку відповідача сплати відповідних коштів за звичайних обставин; недоотримання Вінницькою міською радою доходів, які землекористувач у обов`язковому порядку мав сплачувати за весь час фактичного використання земельних ділянок.

Суд звертає увагу позивача, що порушене право органу місцевого самоврядування полягає не у формі прострочення термінів внесення коштів за фактичне користування земельним ділянками, а у не дотриманні процедури оформлення прав на них.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин.

Згідно з цим Положенням Держгеокадастр організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, зокрема за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, надає роз`яснення з питань, що належать до його компетенції.

Тому, ефективні способи захисту прав та інтересів позивача полягають не у вимозі стягнення безпідставно збережених коштів, а у площині належної організації дій відповідача з приводу оформлення прав на земельні ділянки.

З приводу оцінки доказів, котрі надано позивачем з метою підтвердження площі земельних ділянок, які використовуються відповідачем, суд звертає увагу на наступні норми законодавства.

Згідно з частинами 1-4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Про необхідність застосування статті 79-1 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема у постановах від 29.01.2019 у справах №922/3780/17 та №922/536/18, від 11.02.2019 у справі №922/391/18, від 12.04.2019 у справі №922/981/18 та від 12.06.2019 у справі №922/902/18, у яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою позивач просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові.

Згідно частини третьої статті 13 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до частини першої статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Стандарт доказування "вірогідності доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто, з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були (Постанова ВС КГС від 11 вересня 2020 року справа № 910/16505/19).

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (ст. 86 ГПК України).

За матеріалами справи, земельні ділянки з кадастровими номерами: 0510136600:02:050:0079 та 0510136600:02:050:0081, що розташовані за адресою: вул. І Бойка, 15 у м. Вінниця самостійно сформовані Вінницькою міською радою із цільовим призначенням: землі житлової та громадської забудови; для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови (т. 1 а.с. 14-17).

Не визначено іншого цільового призначення даних земельних ділянок або перевищення меж їх використання не у цілях обслуговування житлового будинку і прибудинкової території також у складеному позивачем Акті обстеження земельних ділянок №5 від 19.01.2022 року (т. 1 а.с. 21-23).

На підставі ч. 4 ст. 42 ЗК України, розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

Тобто, виключно у випадку перевищення відповідних меж земельних ділянок, котрі необхідні для обслуговування та експлуатації житлового будинку і прибудинкової території, може виникати зобов`язання зі сплати орендної плати у межах площі, котра перевищує норму безплатної передачі у постійне користування чи у власність відповідних земельних ділянок.

Обов`язок доведення площі земельних ділянок, розмір яких перевищує норми безоплатного користування чи передачі у власність ОСББ, покладено на позивача.

Згідно Закону України від 14 травня 2015 року № 417-VII "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", прибудинкова територія - територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

На нормативно-правовому рівні не визначено конкретних норм земельних ділянок багатоквартирних житлових будинків, оскільки площа, конфігурація вже існуючих будинків різна, а будівництво нових залежить від обсягу та виду будівництва, а також від забезпеченості певного населеного пункту вільними землями.

Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

Визначення прибудинкової території регулюється національним стандартом ДСТУ-Н Б Б.2.2-9:2013 "Настанова щодо розподілу територій мікрорайонів (кварталів) для визначення прибудинкових територій багатоквартирної забудови", затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.02.2014 р. № 56.

Стандарт установлює вимоги до складу та змісту проєкту розподілу території мікрорайону (кварталу) для визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків.

Відповідно до пункту 3 Методичних рекомендацій щодо визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29.12.2011 р. № 389, мінімально допустима величина прибудинкової території не може бути меншою за територію технічного обслуговування відповідного багатоквартирного житлового будинку.

Територія технічного обслуговування багатоквартирного будинку - мінімально допустима прибудинкова територія, яка забезпечує створення умов щодо технічної безпеки виконання робіт з утримання, поточного ремонту конструктивних елементів будинку та інженерних мереж, вільного доступу комунальних та інших служб для утримання будинку, ремонту інженерних мереж, ліквідації аварійних та надзвичайних ситуацій.

Згідно зі ст. 39 ЗК України, використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.

Відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Статтею 16 цього Закону до містобудівної документації на місцевому рівні віднесено генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території.

Відповідно до розділу IV Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Мінрегіону від 16.11.2011 р. № 290, рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Таким чином, визначення меж земельних ділянок, необхідних для обслуговування житлового будинку, в тому числі віднесено до повноважень позивача.

За матеріалами справи, Вінницькою міською радою неодноразово підтверджено площу земельних ділянок, яка необхідна для обслуговування житлового будинку у м. Вінниці по вул. І. Бойка, 15, без зауважень щодо перевищення допустимих меж.

Так, за Актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди № 040800100224 від 16.09.2008 року Вінницькою міською радою передано, а Іноземним підприємством "АРТ і Ко" прийнято земельну ділянку площею 0,0715 га, розташовану в м. Вінниця, вул. Плєханова (перейменовано на І. Бойка) (а.с. 160, т. 1).

04.06.2007 року між Вінницькою міською радою (Орендодавець) та гр. ОСОБА_1 (Орендар) укладено договір оренди землі (а.с. 144-149, т. 1).

Відповідно п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0060 га для обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд у такому якісному стані без техногенної забрудненості (п. 2 Договору).

На момент розгляду справи термін дії договорів припинено, земельні ділянки перейшли у користування ОСББ "Єдність-15" за фактом підписання Акту приймання-передачі житлового комплексу на баланс (а.с. 128-139, т. 1).

Площа обстежених земельних ділянок згідно Акту №5 від 19.01.2022 року (з кадастровими номерами: 0510136600:02:050:0079 (0,0637 га) та 0510136600:02:050:0081 (0,0060 га) не перевищує розмірів ділянок, котрі виділялися для будівництва житлового будинку.

Отже, на основі досліджених доказів, судом не встановлено порушення відповідачем порядку використання земельних ділянок понад потреби, необхідні для розміщення, експлуатації та обслуговування багатоквартирного будинку, а також належних будівель, споруд і прибудинкової територія.

За результатом сукупної оцінки доказів та підстав заявленого позову, Вінницькою міською радою не доведено порушення прав або інтересів, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 481,00 грн слід залишити за позивачем.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 80, 86, 91, 113, 118,123, 126, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

У Х В А Л И В:

1. У задоволенні позову Вінницької міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" про стягнення 17 360,84 грн безпідставно збережених коштів за безоплатне використання земельних ділянок Вінницької міської територіальної громади (кадастрові номери № 0510136600:02:050:0079 та № 0510136600:02:050:0081, місцезнаходження: вул. І.Бойка, 15, м. Вінниця) без правовстановлюючих документів та за відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права - відмовити повністю.

2. Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 481,00 грн - залишити за позивачем.

3. Примірник повного судового рішення протягом двох днів з дня складання направити учасникам справи в електронній формі на офіційні електронні адреси; за їх відсутності - рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення та засобами електронного зв`язку: позивачу - ІНФОРМАЦІЯ_1.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Повний текст судового рішення складено 31 березня 2023 р.

Суддя Міліціанов Р.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)

3 - відповідачу (вул. І. Бойка, 15, м. Вінниця, 21036)

4 - третій особі (вул. Івана Миколайчука, 58А, м. Вінниця, 21037)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення21.03.2023
Оприлюднено03.04.2023
Номер документу109930543
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —902/1230/22

Судовий наказ від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Судовий наказ від 14.08.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Постанова від 27.07.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 21.07.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 30.05.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 01.03.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 26.01.2023

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні