ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
27 липня 2023 року Справа № 902/1230/22
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Петухов М.Г., суддя Маціщук А.В. , суддя Розізнана І.В.
секретар судового засідання Приступлюк Т.В.
розглянувши у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу Вінницької міської ради
на рішення Господарського суду Вінницької області від 21.03.2023
(ухвалене о 10:27 год. у м. Вінниці, повний текст складено 31.03.2023)
у справі № 902/1230/22 (суддя Міліціанов Р.В.)
за позовом Вінницької міської ради
до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Іноземного підприємства "Арт і Ко"
про стягнення 17 360 грн 84 коп.
Відповідно до ч.13 ст.8, ч. 10 ст.270 ГПК України апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
ВСТАНОВИВ:
Вінницька міська рада звернулася до Господарського суду Вінницької області із позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" про стягнення 17 360 грн 84 коп. безпідставно збережених коштів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач використовує земельну ділянку кадастровий номер №0510136600:02:050:0079 площею 0,0637 га, цільове призначення для житлових потреб та земельну ділянку кадастровий номер №0510136600:02:050:0081 площею 0,006 га, цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови які розташовані за адресою вул. Івана Бойка, 15, м. Вінниця, що перебувають у власності Вінницької міської територіальної громади без достатньої правової підстави.
На думку позивача, відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.
Рішенням Господарського суду Вінницької області від 21.03.2023 у справі № 902/1230/22 в позові відмовлено.
Вказане рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позивачем не доведено юридичного складу правопорушення - власне факту безпідставного збереження грошових коштів; обов`язку відповідача сплати відповідних коштів за звичайних обставин; недоотримання Вінницькою міською радою доходів, які землекористувач у обов`язковому порядку мав сплачувати за весь час фактичного використання земельних ділянок.
Також, суд взяв до уваги, що під час розгляду справи не встановлено порушення відповідачем порядку використання земельних ділянок понад потреби, необхідні для розміщення, експлуатації та обслуговування багатоквартирного будинку, а також належних будівель, споруд і прибудинкової територія.
Розглядаючи спірні правовідносини місцевий господарський суд застосував відповідні положення ст. ст. 382, 385, 1212 ЦК України, ст. ст. 39, 42, 79-1, 93, 96, 125, 152, 206 Земельного кодексу України, ст. 14 Податкового кодексу України, ст. 8, 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", п. 3 Методичних рекомендацій щодо визначення прибудинкових територій багатоквартирних будинків, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 29.12.2011 № 389, розділ IV Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Мінрегіону від 16.11.2011 № 290, Національний стандарт ДСТУ-Н Б Б.2.2-9:2013 "Настанова щодо розподілу територій мікрорайонів (кварталів) для визначення прибудинкових територій багатоквартирної забудови", затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.02.2014 № 56.
Не погоджуючись з вказаним рішенням до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою звернулася Вінницька міська рада, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Вінницької області від 21.03.2023 у справі №902/1230/22 повністю та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Апеляційна скарга обґрунтована таким.
Відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього, як землекористувача є орендна плата
Заявлена Вінницькою міською радою до стягнення сума 17 360 грн 84 коп. не є нарахованим земельним податком, а відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 596 від 25.03.2005 "Про відшкодування збитків заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок" є платою за використання земельних ділянок без оформлення речового права на них та визначається за період фактичного користування земельною ділянкою.
ОСББ "Єдність-15", за адресою: вул. І. Бойка, 15, м. Вінниця, використовує комунальні ділянки загальною площею 0,0697 га, на яких розташовано багатоквартирний житловий будинок з арочним проїздом, вбудовано-прибудованим паркінгом, металеві ворота, огорожа, приміщення для охорони.
Тому, ОСББ "Єдність-15" як фактичний користувач спірними земельними ділянками, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки (Вінницької міської ради), зберіг у себе кошти, які мав би заплатити за період фактичного користування земельними ділянками без оформлення відповідного речового права на них, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.
За наведеного, Вінницька міська рада вважає, що суд першої інстанції при ухваленні рішення порушив норми процесуального права та неправильно застосував норми матеріального права, що є підставою для скасування рішення Господарського суду Вінницької області від 21.03.2023 у справі № 902/1230/22 та ухвалення нового рішення по суті заявлених позовних вимог.
Відповідач у відзиві вказує, що апеляційна скарга є безпідставною та необґрунтованою, з підстав викладених в рішенні суду першої інстанції.
Просить залишити апеляційну скаргу Вінницької міської ради без задоволення а рішення Господарського суду Вінницької області від 21.03.2023 - без змін.
Іноземне підприємство "Арт і Ко" не скористалося правом подати відзив на апеляційну скаргу позивача, що відповідно до ч. 3 ст. 263 ГПК України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при ухвалені рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а оскаржуване рішення скасувати на ухвалити нове, яким задовольнити позов, виходячи з такого.
Судом апеляційної інстанції встановлено та як убачається з матеріалів справи, що 04.06.2007 між Вінницькою міською радою (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі (т. 1, а. с. 144-149).
Відповідно п. 1 Договору Орендодавець на підставі рішення Вінницької міської ради від 28.04.2007 за № 1007 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться за адресою м. Вінниця, вул. Плєханова, 15 (в подальшому перейменована на вул. І. Бойка).
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0060 га для обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд у такому якісному стані без техногенної забрудненості (п. 2 Договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0060 га становить - 7 308 грн 92 коп. (п. 5 Договору).
Згідно п. 8 Договір укладено на 4 роки 10 місяців з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою про надання земельної ділянки в оренду. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Договір зареєстрований у Вінницькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.06.2007 за №040700100184.
За актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди № 040700100184 від 25.06.2007 Вінницькою міською радою передано, а Іноземним підприємством "АРТ і Ко" в особі директора Студілка Ю.Л. прийнято земельну ділянку № 0,0715 га, розташовану в м. Вінниця, вул. Плєханова, 15 (перейменовано на вул. І. Бойка) (т. 1, а. с. 151).
05.08.2008 між Вінницькою міською радою (Орендодавець) та Іноземним підприємством "АРТ і Ко" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (т. 1, а. с. 153-159).
Відповідно п. 1 Договору, Вінницька міська рада на підставі рішення від 04.07.2008 №202 надає, а орендар, набуває права на оренду земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Плєханова, 15 (перейменовано на вул. І. Бойка).
Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку (п. 2 Договору).
В оренду надається земельна ділянка площею 0,0715 га для житлових потреб (будівництво багатоповерхового житлового будинку з приміщеннями громадського призначення та паркінгом) за рахунок земель, що перебували у спільному користуванні Іноземного підприємства "АРТ і Ко" та гр. ОСОБА_1 площею 0,0060 га, за рахунок земель територіальної громади міста площею 0,0655 га, у якісному стані без техногенної забрудненості (п. 3 Договору).
Згідно п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0715 га 321 530 грн 68 коп. (для житлових потреб).
Договір укладається терміном на 3 роки з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою. Договір набуває чинності з дня його державної реєстрації та діє до 04.07.2011 (п. 9 Договору).
Договір зареєстрований у Вінницькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16.09.2008 за № 040800100224.
16.09.2008 у Державному земельному кадастрі зареєстровані земельні ділянки з кадастровими номерами: 0510136600:02:050:0079 та 0510136600:02:050:0081, що розташовані за адресою: вул. Плеханова, 15, м. Вінниця.
Право оренди даних земельних ділянок посвідчене договором оренди від 16.09.2008 та додатковою угодою про внесення змін у договір оренди від 18.07.2011 щодо продовження терміну дії договору оренди, що підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 0-2-0.6-572/2-23 від 13.02.2023 (т. 1, а. с. 113).
18.07.2011 між сторонами укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди № 040800100224 від 16.09.2008 (т. 1, а. с. 116).
За актом прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди № 040800100224 від 16.09.2008 Вінницькою міською радою передано, а Іноземним підприємством "АРТ і Ко" прийнято земельну ділянку площею 0,0715 га, розташовану в м. Вінниця, вул. Плєханова (т. 1, а. с. 160).
На спірних земельних ділянках розташовано багатоквартирний житловий будинок з арочним проїздом. Вказаний багатоквартирний будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку.
З метою забезпечення і захисту прав співвласників будинку, дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством було створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15".
01.11.2013 між Іноземним підприємством "АРТ і Ко" та ОСББ "Єдність-15" підписано Акт приймання-передачі житлового комплексу на баланс (т. 1, а. с. 128-130).
28.10.2022 підписано Акт приймання-передачі справ, документів, майна при звільненні та призначені посадових осіб ОСББ "Єдність-15" (т. 1, а. с. 131- 139).
05.01.2022 Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради ОСББ "Єдність-15" надіслано повідомлення № 37/00/010/411, щодо проведення обстеження дотримання вимог земельного законодавства України при використанні земель Вінницької територіальної громади. Адреса об`єкта м. Вінниця, вул. Івана Бойка, 15 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 0510136600:02:050:0079, 0510136600:02:050:0081) (т. 1, а. с. 12-13).
На підставі рішення Вінницької міської ради від 28.08.2020 № 2378 (зі змінами) та доручення (вх.канц. № 01-01-40 від 04.01.2022) Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради проведено обстеження двох земельних ділянок, що перебувають у власності Вінницької міської ради та знаходяться за адресою: м. Вінниця, вул. Івана Бойка, 15.
За результатами огляду складено Акт обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади №5 від 19.01.2022, за змістом якого встановлено, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" використовує земельні ділянки комунальної власності кадастровий № 0510136600:02:050:0079 площею 0,0637 га, цільове призначення: для житлових потреб та кадастровий №0510136600:02:050:0081, площею 0,006 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
На ділянках розташовано багатоквартирний житловий будинок з арочним проїздом, вбудовано-прибудинковим паркінгом, металеві ворота, огорожа, приміщення для охорони (т. 1, а. с. 21-23).
На думку позивача, використання ОСББ "Єдність-15" земельних ділянок Вінницької міської територіальної громади площею 0,0637 га (кадастровий номер: 0510136600:02:050:0079) та площею 0,0060 га (кадастровий номер: 0510136600:02:050:0081), які розташовані за адресою: м. Вінниця, Івана Бойка, 15, за відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них та без сплати місцевого податку (земельного податку, орендної плати) не відповідає вимогам ст.ст. 13, 142-144 Конституції України, ст.ст. 96, 125, 126, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 4, 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
20.01.2022 на адресу відповідача надіслано вимогу № 37/00/010/3997, щодо сплати місцевого податку за використання комунальних ділянок, а також вжиття заходів щодо оформлення права користування чи власності на земельні ділянки (т. 1, а. с. 25).
Комісією по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради № 2714 від 10.12.2020, здійснено розрахунок збитків заподіяних Вінницькій міській об`єднаній територіальній громаді в частині користування земельними ділянками відсутності зареєстрованого у встановленому законодавством порядку відповідного речового права на них (т. 1, а. с. 39-48).
Позивачем нарахування збитків здійснено у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки двох земельних ділянок за 1096 днів (період з 17.06.2019 по 14.06.2022), цільове призначення - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, в сумі 17 360 грн 84 коп., що підтверджується Актом визначення розміру збитків від 15.06.2022 (т. 1, а. с. 30-34)
11.07.2022 позивачем на адресу відповідача надіслано повідомлення № 37/00/010/133664, щодо сплати збитків в сумі 17 360 грн 84 коп. (т. 1, а. с. 37-38).
Враховуючи, що відповідач в добровільному порядку не сплатив вказані кошти, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Аналізуючи встановлені обставини справи та переглядаючи спірні правовідносини на предмет наявності правових підстав для задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції приймає до уваги наступні положення діючого законодавства з урахуванням фактичних обставин справи.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Відповідно до статей 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно з ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України унормовано, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відмовляючи в задоволенні позову, місцевий господарський суд дійшов висновку, що оскільки ЗК України не передбачає платного використання на умовах оренди земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, належні до них будівлі, споруди та прибудинкової території державної або комунальної власності, то відповідач не є суб`єктом плати за використання земельних ділянок.
Однак, суд апеляційної інстанції вважає такий висновок суд помилковим з таких підстав.
В силу ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Суд зауважує, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.
Відповідно до ч. 2 ст. 382 ЦК України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав".
Згідно зі ст. 385 ЦК України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.
Згідно із преамбулою Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" цей Закон визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку."
За приписами ст. 1 вказаного закону об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія, віднесено до спільного майна багатоквартирного будинку, яке є спільною сумісною власністю власників квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.
Відповідно до ст. 42 Земельного кодексу України, земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.
Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Тобто, вказана норма закону лише передбачає безоплатну передачу земельних ділянок державної або комунальної власності на котрих розташовані багатоквартирні будинки та інші об`єкти інфраструктури, необхідні для обслуговування такого будинку у власність або постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку чи постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління такими будинками.
Таким чином, ОСББ "Єдність-15", як створена власниками квартир, нежитлових приміщень багатоквартирного будинку юридична особа, є суб`єктом плати за використання землі.
В той же час, законодавцем не визначено пільги для співвласників багатоквартирного будинку чи підприємства, установи та організації, які здійснюють управління цими будинками щодо здійснення плати за використання землі, а також не визначено звільнення від сплати коштів за користування земельними ділянками, розміщеними під багатоквартирними будинками та необхідними для їх обслуговування.
Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За приписами частини 2 статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з пунктом "д" частини першої статті 156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Вище встановлено, що ОСББ "Єдність-15" використовує земельні ділянки комунальної власності Вінницької міської територіальної громади площею 0,0637 га (кадастровий номер 0510136600:02:050:0079) та площею 0,0060 га (кадастровий номер 0510136600:02:050:0081), які розташовані за адресою: м. Вінниця, Івана Бойка, 15. На ділянках розташовано багатоквартирний житловий будинок з арочним проїздом, вбудовано-прибудинковим паркінгом, металеві ворота, огорожа, приміщення для охорони.
При цьому матеріали справи не містять доказів на підтвердження сплати відповідачем коштів за користування спірною земельною ділянкою.
Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17; Постанова Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 28.02.2020 у справі №913/169/18).
Таким чином, ОСББ "Єдність-15" зберігає кошти, не сплачуючи їх за користування земельною ділянкою, тим самим збільшує вартість власного майна, а Вінницька міська територіальна громада в особі Вінницької міської ради втрачає належне їй майно, а саме кошти у вигляді плати за землю (земельний податок, при оформленні відповідачем права власності, постійного користування, чи орендна плата, при укладанні між сторонами договору/договорів оренди), тобто відбувається факт безпідставного збереження коштів.
Враховуючи практику господарських судів, у справах про стягнення на користь органів місцевого самоврядування безпідставно збережених коштів за користування землею без договору оренди необхідна наявність земельної ділянки як об`єкта цивільних прав у розумінні та визначенні земельного законодавства, а також обґрунтованість розрахунку стягуваної суми (збереженого землекористувачем за рахунок територіальної громади майна (коштів).
Згідно з частинами першою-четвертою та дев`ятою статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій, сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Таким чином, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 922/1646/20 та від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19.
На підтвердження сформованості земельних ділянок, як об`єктів цивільних прав позивачем до позовної заяви надано Інформацію Державного земельного кадастру від 19.01.2022 (т. 1, а. с. 14-17) щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0510136600:02:050:0079 та кадастровий номер 0510136600:02:050:0081.
Щодо розміру позовних вимог, то Верховний Суд неодноразово зазначав, що основою для її визначення для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до частини другої статті 20 і частини третьої статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Положення Податкового кодексу України і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі довідку, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом.
Відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20, з огляду на те, що земельним законодавством та Податковим кодексом України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98 - 103 Господарського процесуального кодексу України, які містять інформацію щодо предмета спору в цій справі.
З наданих до позовної заяви витягів з технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок вбачається, що станом на 2019-2021 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0510136600:02:050:0081 становила 50 977 грн 61 коп., а в 2022 43 885 грн 80 коп. Щодо земельної ділянки кадастровий номер 0510136600:02:050:0079, то її нормативна грошова оцінка в період 2019-2021 становила 541 212 грн 32 коп., а в 2022 465 920 грн 91 коп.
Розмір доходу відповідача розрахований Вінницькою міською радою, як розмір плати за користування безпідставно набутим майном (земельними ділянками комунальної форми власності), у вигляді плати за землю в період з 17.06.2019 по 14.06.2022, розрахований в розмірі 1% від нормативно грошової оцінки двох земельних ділянок, в загальному розмірі 17 360 грн 84 коп., відповідає вимогам чинного земельного законодавства та є арифметично правильним.
Враховуючи вищенаведене у сукупності, доведення матеріалами справи факту допущення відповідачем безпідставного збереження коштів за користування земельними ділянками комунальної форми власності та зважаючи на правильність визначення позивачем суми безпідставно збережених відповідачем коштів на підставі належних і допустимих доказів наявних в матеріалах справи витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню на підставі статей 1212 - 1214 Цивільного кодексу України в повному обсязі.
В той же час, місцевий господарський суд унаслідок неправильного тлумачення норм закону, дійшов помилкового висновку про відмову в позові.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних в справі доказів.
В силу приписів ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Зважаючи на вказане, судова колегія зазначає, що доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, знайшли своє відображення під час апеляційного перегляду справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині.
Згідно із нормами ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є неправильне застосування норм матеріального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається неправильне тлумачення закону.
Враховуючи вищевикладене, апеляційну скаргу слід задовольнити, рішення Господарського суду Вінницької області від 21.03.2023 у справі № 902/1230/22 скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
Керуючись статтями 269, 270, 273, 275-279, 282 ГПК України, Північно-західний апеляційний господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Апеляційну скаргу Вінницької міської ради задовольнити.
2. Рішення Господарського суду Вінницької області від 21.03.2023 у справі № 902/1230/22 скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Позов задовольнити.
Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" (21036, Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вулиця Бойка Івана, будинок 15, код 38394719) на користь Вінницької міської ради (21050, Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вулиця Соборна, будинок 59, код 25512617) - 17 360 грн 84 коп. безпідставно збережених коштів та 2 481 грн судового збору за подання позовної заяви.
3. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Єдність-15" (21036, Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вулиця Бойка Івана, будинок 15, код 38394719) на користь Вінницької міської ради (21050, Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вулиця Соборна, будинок 59, код 25512617) - 3 721 грн 50 коп. судового збору за подання апеляційної скарги.
4. Господарському суду Вінницької області видати накази на виконання цієї постанови.
5. Справу № 902/1230/22 надіслати Господарському суду Вінницької області.
6. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, строках та порядку встановлених статтями 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя Петухов М.Г.
Суддя Маціщук А.В.
Суддя Розізнана І.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2023 |
Оприлюднено | 31.07.2023 |
Номер документу | 112456870 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Петухов М.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні