Рішення
від 09.03.2023 по справі 160/19175/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 березня 2023 року Справа № 160/19175/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг до Криворізької міської ради третя особа - приватне акціонерне товариство Центральний гірничо-збагачувальний комбінат про визнання незаконним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

30.11.2022 року (до відділення поштового зв`язку так подано 25.11.2022 року) до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг до Криворізької міської ради, в якій позивач просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення XXVII сесії VIIІ скликання Криворізької міської ради від 27.05.2022 року №1321 Про відмову в наданні адміністративних послуг суб`єктам звернення частині п.п. 5 витягу з додатка до рішення міської ради №1321.

Означені позовні вимоги вмотивовані тим, що до благодійної організації поступили чисельні звернення від мешканців Центрально-Міського району м. Кривого Рогу, які мешкають в 500 (п`ятисот) метровій санітарній зоні колишніх промислових об`єктів, щодо сприяння вирішення питань рекультивації порушених та відпрацьованих земель, зменшення меж санітарної зони, що в свою чергу покращить екологічний стан природного середовища та умови життєдіяльності значної кількості мешканців району. Для фахового, законного вирішення означеного питання благодійна організація звернулась до Криворізького національного університету з клопотанням розглянути можливість участі у вирішенні порушеного питання. Криворізький національний університет перевіривши законі підстави благодійної організації виступити замовником розробки робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, які використовуються для розміщення гіроммайданчиків колишніх шахт Победа. Гігант, В-1, що підлягають рекультивації (кадастрові номери, 1211000000:08:109:0008) врахувавши зміни, які відбулись в діючому законодавстві України, а саме: Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин унесені зміни до частини першої ст.26 Замовники і розробники документації із землеустрою ЗУ Про землеустрій, яку доповнено словами а також інші юридичні та фізичні особи. Тож, (зацікавлена сторона, інвестор), надав 09.12.2021 року № 24-309/3 гарантійний лист, щодо співпраці з благодійною організацією виступивши розробником відповідного Робочого проекту, після отримання рішення, яке в свою чергу повинна ухвалити Криворізька міська рада. Станом на 31.10.2021 року згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та "речові права на земельну ділянку право користування належить Управлінню капітального будівництва виконкому Криворізької міської ради (кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:08:109:0008). Враховуючи суспільне значення рекультивації земель, благодійна організація 22.02.2022 року звернулась із заявою до в.о. міського голови Вілкула Ю.Г. в якій просила надати дозвіл на розроблення Робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, яка використовуються для розміщення проммайданчиків колишніх шахт Победа, Гігант, В-1, що підлягають рекультивації (кадастрові номери, 1211000000:08:109:0008). Розглянувши заяву Криворізька міська рада ухвалила рішення від 27.05.2022 року №1321 Про відмову в наданні адміністративних послуг суб`єктам звернення зазначивши в додатку до рішення: 1. Видача дозволу на розробку робочого проекту землеустрою щодо рекультивації порушених земель передбачає наявність у суб`єкта звернення спеціального дозволу на користування надрами з метою дослідно-промислової розробки корисних копалин загальнодержавного значення. 2. При розгляді документу установлено, що земельні ділянки (кадастрові номери, 1211000000:08:109:0008) перебувають в орендному користуванні ПАТ Центральний гірничо-збагачувальний комбінат. 3. Відсутній документ, що підтверджує право користування заявником зазначеними в звернені земельними ділянками. Внаслідок цього єдиним способом захисту для позивача, який діє в інтересах мешканців м. Кривого Рогу, які проживають в санітарній зоні, вбачається звернення із позовною заявою до суду.

Відповідач, у встановлений судом строк, своїм процесуальним правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, причини неподання відзиву на позовну заяву суду не повідомив.

31.01.2023 року третьою особою - приватним акціонерним товариством Центральний гірничо-збагачувальний комбінат до суду подані пояснення, в яких зазначено наступне. Видача дозволу на розробку робочого проекту землеустрою щодо рекультивації порушених земель передбачає наявність у суб`єкта звернення спеціального дозволу на користування надрами з метою дослідно-промислової розробки корисних копалин загальнодержавного значення. При розгляді документу установлено, що земельні ділянки (кадастрові номери, 1211000000:08:109:0008) перебувають в орендному користуванні ПАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат». Відсутній документ, що підтверджує право користування заявником зазначеними в звернені земельними ділянками. Позивач, не погоджуючись з рішенням відповідача, вирішив оскаржити таке рішення в судовому порядку. Тобто, фактично, позивачем при зверненні за наданням адміністративної послуги (результатом чого стала відмова відповідача у вигляді оскаржуваного рішення № 1321 від 27.05.2022 року) не було додержано вимог чинного законодавства в частині невідповідності наданого позивачем пакету документів для отримання адміністративної послуги «Видача дозволу на розробку робочого проекту землеустрою щодо рекультивації порушених земель». Крім того, з позовної заяви не вбачається обґрунтування, яким чином факт наявності чи відсутності оплати з боку третьої особи за користування земельною ділянкою впливає на факт визнання незаконним та скасування оскаржуваного рішення відповідача. 13.10.2022 року була проведена державна реєстрації припинення договору оренди спірної земельної ділянки (кадастровий номер: 1211000000:08:109:0008), зокрема, на підставі Угоди про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 18.08.2010 року за № 041010800599, серія та номер: 42022011, виданий 10.10.2022 року (відомості внесено до реєстру 17.10.2022 року), що підтверджується копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу № 312514733 від 17.10.2022 року. Тобто на момент звернення позивача до суду із позовом, третя особа ПРАТ «ЦГЗК» не була орендарем земельної ділянки (кадастровий номер: 1211000000:08:109:0008).

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.11.2022 року зазначена вище справа розподілена та 01.12.2022 року передана судді Пруднику С.В.

05.12.2022 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду означену позовну заяву було залишено без руху та надано було позивачу надати строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 5 (п`яти) робочих днів, з моменту отримання копії даної ухвали, шляхом надання до суду: позовної заяви із її копіями для вручення іншим учасникам справи в якій слід було зазначити відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору - у випадку, якщо законом встановлений обов`язковий досудовий порядок урегулювання спору та відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися; належним чином засвідчені додатки із зазначенням дати засвідчення документів до позовної заяви для суду та для відповідача; запропоновано подати до суду заяву про залучення третьої особи, викладеної з урахуванням положень ч. 4 ст. 49 КАС України.

28.12.2022 року на виконання вимог ухвали суду від 05.12.2022 року до суду Благодійною організацією Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг подано позовну заяву із її копіями для вручення іншим учасникам справи та належним чином засвідчені додатки із зазначенням дати засвідчення документів до позовної заяви для суду та для відповідача.

У встановлений ухвалою суду від 05.12.2022 року строк позивач усунув недоліки адміністративного позову.

У період з 26.12.2022 року по 06.01.2023 року включно суддя Прудник С.В. перебував у щорічній відпустці.

09.01.2023 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду прийнято до свого провадження означену позовну заяву та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Клопотання Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг про витребування доказів задоволено. Витребувано від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області засвідчені належним чином у відповідності до вимог ст. 94 КАС України копії: податкових декларацій з плати за землю (земельний податок або орендна плата за земельну ділянку державної або комунальної власності), які в обов`язковому порядку повинні були подаватись до податкової служби кожного року орендарем ПАТ Центральний гірничо-збагачувальний комбінат, згідно договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:08:109:0008) від 16.07.2010 року за період з 2010-2022 роки та інформацію про суму грошового зобов`язання (заборгованості) зі сплати за оренду землі орендарем. Витребувані судом докази слід було подати до Дніпропетровського окружного адміністративного суду (також шляхом направлення на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду (adm.dp.court.gov.ua) ) у строк до 09 лютого 2023 року. Судом попереджено Головне управління ДПС у Дніпропетровській області про можливість застосування судом заходів процесуального примусу, зокрема накладення штрафу та винесення окремої ухвалиу разі невиконання вимог даної ухвали суду. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача приватне акціонерне товариство Центральний гірничо-збагачувальний комбінат.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленогостаттею 258 Кодексу адміністративного судочинства України- в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.

Судом установлено, матеріалами справи підтверджено, що Благодійна організація Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг - позивач, код ЄДРПОУ 39190125, є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі 22.04.2014 року.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру про проведення державної реєстрації юридичної особи серії АД №656614, основним видом економічної діяльності Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг є надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у. (код КВЕД 88.99).

Рішенням Криворізької міської ради сесії V скликання від 24.03.2010 року №3788 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання їх в оренду для розміщення комплексів будівель та споруд на території шахти Гігант-Глибока.

16.07.2010 року на підставі вищевказаного рішення, Криворізька міська рада в особі секретаря міської ради Маляренка Сергія Васильовича, який діяв на підставі рішення міської ради VII сесії V скликання №607 від 21.11.2006 року, уклала з відкритим акціонерним товариством Центральний гірничо-збагачувальний комбінат два договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 211000000:08:109:0008 та 211000000:08:109:0009.

Відповідно до пункту 15 договору оренди земельної ділянки від 16.07.2010 року, зареєстрованому у Криворізькому міському відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру 17.08.2010 №041010800598, земельна ділянка промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення з кадастровим номером 211000000:08:109:0009 площею 107,8344 га. передана орендарю для розміщення зони обвалення і плавних зсувів від підземної відробки багатих залізних руд шахтами РУ ім. Дзержинського, яка частково підлягає рекультивації, в Центрально-Міському районі.

Відповідно до пункту 15 другого договору оренди земельної ділянки від 16.07.2010, зареєстрованому у Криворізькому міському відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру 18.08.2010 №041010800599, земельна ділянка з кадастровим номером 211000000:08:109:0008 площею 47,1233 га. була передана орендарю для розміщення проммайданчиків шахт Победа, Гігант та В-1 у Центрально-міському районі.

17 та 18 серпня 2010 року відкрите акціонерне товариство Центральний гірничо-збагачувальний комбінат прийняло в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами 211000000:08:109:0008 та 211000000:08:109:0009, що підтверджується актами приймання-передачі земельних ділянок, які містяться в матеріалах справи.

18.06.2012 року у зв`язку зі зміною найменування відкритого акціонерного товариства Центральний гірничо-збагачувальний комбінат на публічне акціонерне товариство Центральний гірничо-збагачувальний комбінат, з Криворізькою міською радою укладені додаткові угоди про внесення змін до вищевказаних договорів оренди земельних ділянок.

Через чисельні звернення мешканців Центрально-Міського району м. Кривого Рогу до Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг, щодо сприяння вирішення питань рекультивації порушених та відпрацьованих земель, зменшення меж санітарної зони, представник позивача звернувся до Криворізького національного університету з клопотанням розглянути можливість участі у вирішенні порушених питань.

Листом Криворізького національного університету від 09.12.2021 року № 24-309/3 позивача повідомлено про надання допомоги у розробці робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, які використовуються для розміщення зони обвалення і плавних зсувів від відробки залізних руд шахти РУ ім. Дзержинського та підлягають рекультивації (кадастрові номери 1211000000:08:109:0009. 1211000000:08:109:0008).

15.12.2021 року Благодійна організація звернулась до в.о. міського голови Вілкула Ю.Г. із заявою, в якій просила надати дозвіл на розроблення Робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, які використовуються для розміщення зони обвалення і плавних зсувів від відробки залізних руд шахти РУ ім. Дзержинського та підлягають рекультивації (кадастрові номери 1211000000:08:109:0009, 1211000000:08:109:0008).

26.01.2022 року, розглянувши заяву позивача та наданий пакет документів, на XXI сесії VIII скликання Криворізькою міською радою прийнято рішення № 1126 Про відмову в наданні адміністративних послуг суб`єктам звернення, в якому зазначено, що розглянувши заяви суб`єктів звернення та надані документи; ураховуючи рішення виконкому міської ради від 13.11.2019 №518 Про оптимізацію надання адміністративних, інших публічних послуг у органах місцевого самоврядування м. Кривого Рогу, 17.11.2021 року №608 Про затвердження інформаційних і технологічних карток адміністративних та інших публічних послуг, що надаються департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради через Центр адміністративних послуг Віза (Центр Дії) виконкому Криворізької міської ради, зі змінами, факт, що статтею 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності визначені підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру; беручи до уваги, що відмова у видачі документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, не допускається; відповідно до Земельного кодексу України, Законів України Про землеустрій, Про адміністративні послуги, Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності, Про оренду землі, Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 року №523-р Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг; керуючись Законом України Про місцеве самоврядування в Україні, міська рада вирішила: відмовити суб`єктам звернення у наданні адміністративних послуг.

Вважаючи таке рішення відповідача протиправним, позивач звернувся з позовом до суду.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.10.2022 року у справі № 160/9977/22 в задоволенні адміністративного позову Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг до Криворізької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, Благодійною організацією Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг подано апеляційну скаргу, за наслідками розгляду якої, постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 09.02.2023 року апеляційну скаргу Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.10.2022 року у справі № 160/9977/22 залишено без задоволення. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.10.2022 року у справі № 160/9977/22 залишено без змін.

Як зазначив позивач у поданій до суду позовній заяві, до благодійної організації поступили чисельні звернення від мешканців Центрально-Міського району м. Кривого Рогу, які мешкають в 500 (п`ятисот) метровій санітарній зоні колишніх промислових об`єктів, щодо сприяння вирішення питань рекультивації порушених та відпрацьованих земель, зменшення меж санітарної зони, що в свою чергу покращить екологічний стан природного середовища та умови життєдіяльності значної кількості мешканців району. Для фахового, законного вирішення означеного питання благодійна організація звернулась до Криворізького національного університету з клопотанням розглянути можливість участі у вирішенні порушеного питання.

З матеріалів справи убачається, що Криворізький національний університет перевіривши законі підстави благодійної організації виступити замовником розробки робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, які використовуються для розміщення гіроммайданчиків колишніх шахт Победа. Гігант, В-1, що підлягають рекультивації (кадастрові номери, 1211000000:08:109:0008) врахувавши зміни, які відбулись в діючому законодавстві України, а саме: Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин унесені зміни до частини першої ст. 26 Замовники і розробники документації із землеустрою ЗУ Про землеустрій, яку доповнено словами а також інші юридичні та фізичні особи. (зацікавлена сторона, інвестор), надав 09.12.2021 року № 24-309/3 гарантійний лист, щодо співпраці з благодійною організацією виступивши розробником відповідного Робочого проекту, після отримання рішення, яке в свою чергу повинна ухвалити Криворізька міська рада. Станом на 31.10.2021 року згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та "речові права на земельну ділянку право користування належить Управлінню капітального будівництва виконкому Криворізької міської ради (кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:08:109:0008).

Враховуючи суспільне значення рекультивації земель, благодійна організація 22.02.2022 року звернулась із заявою до в.о. міського голови Вілкула Ю.Г. в якій просила надати дозвіл на розроблення Робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель, яка використовуються для розміщення проммайданчиків колишніх шахт Победа, Гігант, В-1, що підлягають рекультивації (кадастрові номери, 1211000000:08:109:0008).

Тож, розглянувши заяви суб`єктів звернення та надані документи; ураховуючи рішення виконкому міської ради від 13.11.2019 року №518 «Про оптимізацію надання адміністративних, інших публічних послуг у органах місцевого самоврядування м. Кривого Рогу», 17.11.2021 року №608 «Про затвердження інформаційних і техноло гічних карток адміністративних та інших публічних послуг, що надаються депар таментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради через Центр адміністративних послуг «Віза» («Центр Дії») виконкому Криворізької міської ради», зі змінами, факт, що статтею 4-1 За кону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначені підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру; беручи до уваги, що відмова у видачі документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, не допускається; відповідно до Земельного кодексу України, Законів Ук раїни «Про землеустрій», «Про адміністративні послуги», Розпорядження Кабіне ту Міністрів України від 16 травня 2014 року №523-р «Деякі питання надання ад міністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністра тивних послуг»; керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Ук раїні», Криворізька міська рада ухвалила рішення від 27.05.2022 року №1321 Про відмову в наданні адміністративних послуг суб`єктам звернення зазначивши в додатку до рішення: 1. Видача дозволу на розробку робочого проекту землеустрою щодо рекультивації порушених земель передбачає наявність у суб`єкта звернення спеціального дозволу на користування надрами з метою дослідно-промислової розробки корисних копалин загальнодержавного значення. 2. При розгляді документу установлено, що земельні ділянки (кадастрові номери, 1211000000:08:109:0008) перебувають в орендному користуванні ПАТ Центральний гірничо-збагачувальний комбінат. 3. Відсутній документ, що підтверджує право користування заявником зазначеними в звернені земельними ділянками.

Як було установлено судом під час розгляду даної справи, 13.10.2022 року була проведена державна реєстрації припинення договору оренди спірної земельної ділянки (кадастровий номер: 1211000000:08:109:0008), зокрема, на підставі Угоди про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 18.08.2010 року за № 041010800599, серія та номер: 42022011, виданий 10.10.2022 року (відомості внесено до реєстру 17.10.2022 року), що підтверджується копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу № 312514733 від 17.10.2022 року. Тобто на момент звернення позивача до суду із позовом, третя особа ПРАТ «ЦГЗК» не була орендарем земельної ділянки (кадастровий номер: 1211000000:08:109:0008).

Вважаючи спірне рішення від 27.05.2022 року №1321 безпідставним та протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Механізм отримання дозволу на розробку робочого проекту землеустрою щодо рекультивації порушених земель, врегульований нормамиЗемельного кодексу України,Податкового кодексу України,Цивільного кодексу України,Законами України «Про землеустрій», «Про Державний земельний кадастр», «Про охорону земель», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності».

Так, згідно зістаттею 166 Земельного кодексу України, рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації.

Для рекультивації порушених земель, відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву.

Статтею 168 Земельного кодексу Українивстановлено, що при здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Відповідно достатті 52 Закону України «Про охорону земель», рекультивації підлягають землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та в гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт.

При проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів землеустрою.

Рекультивація земельних ділянок здійснюється шляхом пошарового нанесення на малопродуктивні земельні ділянки або ділянки без ґрунтового покриву знятої ґрунтової маси, а в разі потреби - і материнської породи в порядку, який забезпечує найбільшу продуктивність рекультивованих земель.

Суд звертає увагу, що роботи із зняття, складування, збереження та нанесення ґрунтової маси на порушені земельні ділянки здійснюються за рахунок фізичних та юридичних осіб, з ініціативи або вини яких порушено ґрунтовий покрив, а роботи з нанесення знятої ґрунтової маси на малопродуктивні землі здійснюються за бажанням власників або землекористувачів, у тому числі орендарів, цих земельних ділянок за їх рахунок.

Частиною 1статті 26 Закону України «Про землеустрій»визначено, що замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Відповідно достатті 54 Закону України «Про землеустрій»робочі проекти землеустрою розробляються на підставі рішення власника земельної ділянки (щодо земель державної та комунальної власності - рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування) або землекористувача.

Робочі проекти землеустрою щодо рекультивації земель, порушених внаслідок дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу, крім підстав, визначених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть розроблятися на підставі рішення замовника, якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу.

Кабінет Міністрів України 02 лютого 2022 року прийняв постанову № 86 «Про затвердження Правил розроблення робочих проектів землеустрою».

Пунктом 23 зазначених Правил встановлено, що рекультивація порушених земель здійснюється за технічним і біологічним етапами.

Технічний етап рекультивації передбачає підготовку земель для їх подальшого використання і включає: зняття, складування і зберігання родючого шару ґрунту; селективне (пошарове) формування відвалів, гірничопланувальні роботи з вирівнювання поверхні порушених земель, виположування (вирівнювання) відкосів відвалів і виїмок; покриття поверхні рекультивації родючим шаром ґрунту або придатним для створення рекультивованого шару ґрунту; у разі потреби будівництво під`їзних шляхів; проведення у разі потреби протиерозійних, гідромеліоративних і культуртехнічних заходів.

Біологічний етап рекультивації включає заходи з відновлення продуктивності земель, які здійснюються після технічної рекультивації. Біологічна рекультивація включає комплекс агротехнічних та інших заходів з відновлення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності сільськогосподарських і лісових угідь, освоєння водойм, відтворення флори і фауни, а також усунення негативних дій порушених земель на навколишнє природне середовище.

Рекультивація за технічним етапом проводиться гірничими підприємствами, організаціями, які здійснюють видобуток корисних копалин, будівництво та експлуатацію об`єктів із застосуванням гірничих технологій (шахтами, рудниками, копальнями, кар`єрами, розрізами, збагачувальними фабриками тощо), виконують комплекс підготовчих та будівельних робіт з реалізації проектів будівництва, а за біологічним етапом - особами, діяльність яких призвела до порушення земель, або землевласниками чи землекористувачами, яким за згодою сторін такі особи передають (повертають) землю з проведеною рекультивацією за технічним етапом.

Як вбачається із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 303098553, який подано позивачем разом із позовом, орендарем земельної ділянки з кадастровим номерами 211000000:08:109:0008 (площею 47,1233 га.) станом на 15 червня 2022 року було публічне акціонерне товариство «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат».

До того ж, суд зазначає, що статтею 13 Конституції Українивстановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.

Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Відповідно достатті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Статтею 14 Кодексу України Про надравстановлено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

У відповідності до частини 2статті 16 Кодексу України Про надраспеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми,постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - Порядок №615).

Вказаний Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. (п. 1 Порядку)

Дія цього Порядку №615 поширюється на всі види користування надрами.

Згідно пункту 2 Порядку№615 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбаченихпунктом 8цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Відповідно до пункту 5 Порядку №615 дозволи надаються на такі види користування надрами:

геологічне вивчення ділянок надр корисних копалин;

геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;

видобування корисних копалин;

геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ);

геологічне вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промислова розробка родовищ);

будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;

створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо);

виконання робіт (провадження діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції.

Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно доЗакону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» ( п. 1 Порядку).

Частиною 1статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»визначено, що у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні.

Дозвільні органи - суб`єкти надання адміністративних послуг, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру.

Документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Об`єкт, на який видається документ дозвільного характеру (далі - об`єкт), - природні ресурси, земельна ділянка, ґрунтовий покрив земельних ділянок, споруда, будівля, приміщення, устаткування, обладнання та механізми, що вводяться в експлуатацію або проектуються, окрема операція, господарська діяльність певного виду, робота та послуга, а також документи, які використовуються суб`єктом господарювання у процесі проходження погоджувальної (дозвільної) процедури (проектна документація на будівництво об`єктів, землевпорядна документація, містобудівна документація, гірничий відвід).

Згідно з частиною 5статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру. Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру. Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Відповідно до абзацу 3 пункту 8 Порядку №615, без проведення аукціону дозвіл надається у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.

Положеннями пункту 9 Порядку №615 визначено, що надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Згідно пункту 19 Порядку № 615 підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку; наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні; відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

Отже, чинним законодавством визначено, що обов`язковою умовою для надання спеціального дозволу на користування надрами є погодження відповідної районної, міської, селищної, сільської ради - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Разом з цим, в матеріалах адміністративної справи відсутні відомості про наявність у позивача спеціального дозволу на користування надрами з видобування корисних копалин.

Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для отримання Благодійною організацією «Благодійний фонд розвитку територій громади міста м. Кривий Ріг» дозволу на розроблення робочого проекту землеустрою з метою здійснення заходів з рекультивації порушених земельної ділянки 211000000:08:109:0008, оскільки остання не єпідприємством чи організацією, яка здійснює видобуток корисних копалин, не є власником означеної земельної ділянки, ні її землекористувачем, а також немає в наявності спеціального дозволу на користування надрами з видобування корисних копалин.

Виходячи із законодавчих приписів та встановлених обставин справи в їх сукупності суд вважає, що позов задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Відповідно дост. 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оскільки в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питанняпро понесені судові витратиу вигляді сплаченого судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви Благодійної організації Благодійний фонд розвитку територіальної громади м. Кривий Ріг до Криворізької міської ради третя особа - приватне акціонерне товариство Центральний гірничо-збагачувальний комбінат про визнання незаконним та скасування рішення відмовити повністю.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.03.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110374378
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —160/19175/22

Постанова від 14.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 09.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні