Рішення
від 11.08.2010 по справі 2-441-10
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-441/10

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" серпня 2010 року Чернігівс ький районний суд Запорізько ї області в складі:

головуючого судді Глянь С.І.,

при секретарі Кучер Л .О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт Чер нігівка цивільну справу за п озовом ОСОБА_1, представни к позивача ОСОБА_2, до Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Чернігівському районі Запорізької області про визн ання неправомірною бездіяль ність суб'єкта владних повно важень та зобов' язання дона рахувати та виплатити, як дит ині війни, недоплачену суму щ омісячної надбавки до пенсії ,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суд у з вищезазначеним позовом, в якому зазначає, що вона, ОСО БА_1 народилася ІНФОРМАЦІ Я_1 року і тому, відповідно до ЗУ «Про соціальний захист ді тей війни» та пенсійного пос відчення має статус дитини в ійни. Як вважає позивач, згідн о вказаного Закону, їй повинн а виплачуватися щомісячна со ціальна допомога у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Проте, відповідачем по спра ві, Управлінням Пенсійного ф онду України в Чернігівськом у районі Запорізької області , впродовж 2007 - 2009 років вказана допомога не нараховувалась та не виплачувалась.

Враховуючи вищезазначене позивач просить суд визнати неправомірною бездіяльніст ь Управління Пенсійного фонд у України в Чернігівському р айоні Запорізької області щ одо ненарахування та невипла ти щомісячної доплати до пен сії та зобов' язати відповід ача донарахувати та виплатит и ОСОБА_1 недоплачену суму щомісячної надбавки до пенс ії як дитині війни за період з 01.06.2007 року по 31.12.2009 року.

В судове засідання предста вник позивача, за довіреніст ю, ОСОБА_2, позовні вимоги п ідтримав в повному обсязі, на давши пояснення щодо змісту позовних вимог.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився , надав суду заперечення та за яву про розгляд справи без їх участі.

В письмових запереченнях, н аданих суду, відповідач щодо позову заперечив, зазначаюч и, що він діяв в межах повноваж ень, наданих йому законами Ук раїни та підзаконними нормат ивно-правовими актами. Відпо відач вказує, що 2007 році дія ст. 6 Закону України «Про соціаль них захист дітей війни була з упинена Законом «Про державн ий бюджет», а в 2008 році позивач отримував щомісячну соціал ьну допомогу, передбачену За коном України «Про соціальни й захист дітей війни» та внес еними змінами до вказаного з акону, якими підвищили держа вну соціальну допомогу, що ви плачується замість пенсії, у розмірі надбавки, встановле ної для учасників війни. Відп овідно до ст. 7 ЗУ «Про соціаль ний захист дітей війни» фіна нсове забезпечення державни х соціальних гарантій здійсн юється за рахунок коштів Дер жавного бюджету України. Орг анами пенсійного фонду Украї ни щомісячна соціальна допом ога, передбачена Законом «Пр о соціальний захист дітей ві йни» виплачувалась з урахува нням вимог ЗУ «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України», та в иплачується з урахуванням по станови КМ України № 530 від 28.05.2008 р «Деякі питання соціального захисту окремих категорій г ромадян». Відповідач ствердж ує, що порушень законодавств а в сфері пенсійного забезпе чення управлінням не допущен о.

Вислухавши пояснення пред ставника позивача, розглянув ши подані сторонами документ и та матеріали, всебічно і пов но з'ясувавши всі фактичні об ставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оц інивши докази, які мають юрид ичне значення для розгляду с прави і вирішення спору по су ті, суд вважає, що позов підляг ає частковому задоволенню з наступних підстав.

Правовий статус дітей війн и, основи їх соціального захи сту та гарантії їх соціально ї захищеності і державної со ціальної підтримки встановл ені Законом України «Про соц іальний захист дітей війни». Відповідно до ст. 1 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 р. № 2195-IV, дит ина війни - особа, яка є громад янином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Д ругої світової війни було ме нше 18 років.

Судом встановлено, що позив ач народився ІНФОРМАЦІЯ_1 року, що підтверджується коп ією паспорта громадянина Укр аїни, /а.с. 7/, тобто станом на час закінчення Другої світової війни йому було менше 18 років, тому він є особою, яка віднесе ний до категорій осіб, визнан их Законом дітьми війни.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» в редакції чинн ій з 18.11.2004 р. по 28.12.2007 р. дітям війни п енсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державн а соціальна допомога, що випл ачується замість пенсії, під вищуються на 30 відсотків міні мальної пенсії за віком.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» в редакції з 28.12.2007 р. дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту») до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, випл ачується підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни.

Проте, рішенням Конституці йного Суду України від 22.05.2008 рок у № 10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державн ий бюджет України), положення пункту 41 розділу II Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. №107-VI, я кими були внесені зміни до ст . ст. 5, 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», визнані неконституційними. Пунктами 5-7 резолютивної част ини рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008 встановлено, що положення Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України», в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни цього Рішення.

Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України», в изнаних неконституційними.

Рішення Конституційного С уду України є обов'язковим до виконання на території Укра їни, остаточним і не може бути оскаржене.

Таким чином до спірних прав овідносин мають застосовува тися положення ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» в редакції в ред акції до 28.12.2007 року, оскільки зм іни до цієї норми внесені Зак оном України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28.12.2007 р. №107-VI, є такими, що втратили чинність, внаслідок їх некон ституційності.

Судом встановлено, що позив ач має право на пільги, встано влені законодавством Україн и для дітей війни, що підтверд жується посвідченням, з відп овідним уточненням, у тому чи слі на передбачену ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» щомісячну д ержавну соціальну допомогу.

Суд вважає, що в судовому за сіданні частково знайшли сво є підтвердження доводи відпо відача про те, що відповідач д іяв відповідно до закону та п орушень у виплаті щомісячної державної соціальної допомо ги стосовно позивача не вчин яв, через наступне:

Згідно ст. 7 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.

Щодо позовних вимог щодо зд ійснення нарахування позива чу підвищення до пенсії за 2007 р ік, суд вважає їх такими, що пі длягають частковому задовол енню, у зв' язку з наступним.

Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет на 2007 рік», дію статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», з урахуван ням ст. 111 цього Закону, було зуп инено.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 (справа про соціальні гаран тії громадян), визнано таким, щ о не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення п. 12 ст. 71 Закону Укра їни «Про Державний бюджет на 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», з ураху ванням ст. 111 цього Закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Таким чином, відповідач пов инен був, враховуючи приписи ч. 2 ст. 152 Конституції України т а дату ухвалення рішення Кон ституційним Судом України, н араховувати та сплачувати по зивачу доплату до пенсії, пер едбачену ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» з 09 липня 2007 року, оскіль ки з моменту ухвалення Конст итуційним Судом України ріше ння щодо неконституційності пункту 12 статті 71 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни», ця норма втратила чинн ість та не підлягала застосу ванню.

Отже, відповідач з 09.07.2007 року і по 31.12.2007 року включно мав діят и у відповідності з приписам и діючої норми ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», нараховувати т а здійснювати позивачу відпо відні підвищення до пенсії.

Стосовно вимог позивача пр о зобов'язання відповідача в иплачувати йому в 2008 році щомі сячну надбавку до пенсії в ро змірі 30 % мінімальної пенсії з а віком, суд вважає такі вимог и частково обґрунтованими, в иходячи з наступного.

Відповідно до п. 41 розділу 2 З акону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України» текст статт і 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» вик ладено в наступній редакції «Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укра їни «Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, виплачуєт ься підвищення у розмірі над бавки, встановленої для учас ників війни. Ветеранам війни , які мають право на отримання підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, відпов ідно до цього Закону та Закон у України «Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту» дане підвищен ня провадиться за їх вибором згідно з одним із законів.

З 01 січня 2008 року позивачу бул о нараховане та виплачується зазначене підвищення відпов ідно до встановленого розмір у, що вбачається з письмових р озрахунків відповідача. /а.с.11 /.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року №10-рп /2008 (справа щодо предмета та змі сту закону про Державний бюд жет України), визнано таким, що не відповідає Конституції У країни (є неконституційним) п оложення п. 41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Отже, з 22.05.2008 року відповідач п овинен був нараховувати і сп лачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» в редакці ї до 28.12.2007 року, оскільки з момен ту ухвалення Конституційним Судом України рішення щодо н еконституційності п. 41 розділ у 2 Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України», ця норма втратила чинність т а не підлягала застосуванню.

Таким чином, відповідач з 22.05 .2008 року мав діяти у відповідно сті з приписами діючої норми ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», н араховувати та здійснювати п озивачу доплату до пенсії у р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком.

Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом, дія в Закон України «Про соціаль ний захист дітей війни» в ред акції від 28.12.2007 року, з урахуван ням п. 41 розділу 2 Закону Україн и «Про Державний бюджет на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни», тобто відповідач, Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Чернігівському районі За порізької області, діяв на пі дставі та у відповідності з д іючою нормою зазначених зако нів, а тому позовні вимоги щод о нарахування підвищення до пенсії у розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задоволенню не підля гають.

Відповідно до п. 8 Постанови КМУ від 28.05.2008 року № 530 «Деякі пит ання соціального захисту окр емих категорій громадян» діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Законів України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту» та «Про жертви нацистс ьких переслідувань») до пенс ії або щомісячного довічного грошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищення проводиться у т аких розмірах: з 22 травня - 48,1 гри вні, з 1 липня - 48,2 та з 1 жовтня - 49,8 г ривні. Проте, визначений в дан ій нормі розмір надбавки має тверде грошове вираження, то ді як відповідно до норми ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» в ред акції до 28.12.2007 року, яка підляга є до застосування в спірних п равовідносинах, наведена зал ежність розміру підвищення д о пенсії від розміру мінімал ьної пенсії за віком. Тому так ий розмір доплат не відповід ає змісту відповідної норми Закону України «Про соціальн ий захист дітей війни».

Статтею 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» КМУ надано право у 2009 році встановлювати розміри с оціальних виплат, які відпов ідно до законодавства визнач аються залежно від розміру м інімальної заробітної плати , в абсолютних сумах у межах ас игнувань, передбачених за ві дповідними бюджетними прогр амами.

Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України "Про соціальний захист дітей війни" залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України "Про соціальни й захист дітей війни".

Судом встановлено, що Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області пр отягом 2009 року цього не здійсн ювало, а виплати проводились на підставі п.8 Постанови Уряд у України «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» №530 від 28 т равня 2008 року.

Проте, у зв' язку з неправил ьним тлумаченням вимог закон ів відповідач допустив проти правність дій та, як наслідок , порушення права позивача

Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» в редакції до 28.12.2007 року ро змір надбавки визначений в з алежності від мінімальної пе нсії за віком.

Відповідно до статті 64 Конс титуції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.

Суд вважає, що бездіяльніст ь відповідача щодо не нараху вання щомісячної державної с оціальної допомоги та її нар ахування у розмірах менших з а розмір, визначений Законом України «Про соціальний зах ист дітей війни» не можуть бу ти визнані такими, що вчинені на підставі, у межах повноваж ень, безсторонньо (неупередж ено) та добросовісно, тому поз овні вимоги позивача підляга ють частковому задоволенню.

Задовольняючи частково по зовні вимоги, суд виходить з т ого, що відповідно до ЗУ „Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування” ріш ення щодо призначення, донар ахування, перерахунок пенсії приймаються територіальним и органами Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.

Таким чином, суд вважає, що о бов' язок по нарахуванню та виплаті доплати до пенсії по зивача, передбаченої ст. 6 ЗУ „ Про соціальний захист дітей війни” покладено на територі альні управління Пенсійного фонду України за місцем прож ивання позивача, тобто на Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Чернігівському районі Запорізької області.

На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 10, 60, 212, 213-215 ЦПК Украї ни, ЗУ “Про соціальний захист дітей війни” , ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, ЗУ “Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, рішень Конституційного суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, керу ючись ст.ст. 213-215 України, суд -

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву ОСОБ А_1, представник позивача ОСОБА_2, до Управління Пенсі йного фонду України в Черніг івському районі Запорізької області про визнання неправ омірною бездіяльність суб'єк та владних повноважень та зо бов' язання донарахувати та виплатити, як дитині війни, не доплачену суму щомісячної на дбавки до пенсії, задовольни ти частково.

Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України в Черніг івському Запорізької област і щодо ненарахування ОСОБА _1 щомісячної соціальної до помоги як дитині війни з 09 лип ня 2007 року по 31 грудня 2007 року.

Визнати неправомірними ді ї Управління Пенсійного фонд у України в Чернігівському З апорізької області щодо нара хування ОСОБА_1 щомісячно ї соціальної допомоги як дит ині війни з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2009 року в розмірі іншом у ніж він визначений статтею 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» від 18 листопада 2004 року № 2195-IV, в редакц ії цього Закону до 28 грудня 2007 р оку.

Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському Запорізької обла сті нарахувати та виплатити, ОСОБА_1 щомісячну державн у соціальну допомогу як дити ні війни за період з 09 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року включно та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2009 року включно, в розмірі визн аченому статтею 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» від 18 листопада 2004 року № 2195-IV, в редакції цього Зак ону до 28 грудня 2007 року, з урахув анням вже сплачених на корис ть ОСОБА_1 доплат.

В задоволенні інших позовн их вимог відмовити.

Рішення суду може бути оска ржене до апеляційного суду З апорізької області через Чер нігівський районний суд Запо різької області шляхом подан ня апеляційної скарги протяг ом 10 днів з дня проголошення , т обто в порядку ст. 295 ЦПК Україн и (зі змінами від 30.07.10)

Суддя: С.І. Глянь

СудЧернігівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.08.2010
Оприлюднено09.09.2010
Номер документу11038648
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-441-10

Рішення від 09.02.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Галчанський С. В.

Ухвала від 06.02.2017

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Ребрина К. Г.

Рішення від 16.06.2010

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Вілюк М. П.

Ухвала від 17.02.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Савіцький Л. П.

Рішення від 17.08.2010

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Кущ Тетяна Миколаївна

Рішення від 02.07.2010

Цивільне

Ізяславський районний суд Хмельницької області

Демчук Петро Володимирович

Рішення від 03.06.2010

Цивільне

Мар`їнський районний суд Донецької області

Ступін Ігор Миколайович

Рішення від 06.09.2010

Цивільне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Бондаренко Людмила Сергіївна

Рішення від 02.09.2010

Цивільне

Заводський районний суд м. Запоріжжя

Марченко Нінель Валеріївна

Рішення від 11.08.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Глянь Сергій Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні