Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
про відмову в задоволенні заяви про заміну сторони виконавчого провадження
24 квітня 2023 року Справа №2а/0570/13249/2012
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка
Олега Миколайовича розглянувши заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про заміну сторони виконавчого провадження в адміністративній справі за позовом
Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
до Товариства з обмеженою відповідальністю Вівіарт
про стягнення заборгованості по сплаті страхових внесків в розмірі 158,43 грн
ВСТАНОВИВ:
Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі по тексту - Позивач) звернулось з адміністративним позовом до Донецького окружного адміністративного суду до товариства з обмеженою відповідальністю Вівіарт про стягнення заборгованості по сплаті страхових внесків у сумі 158,43 грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 23.10.2012 року адміністративний позов задоволено та стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Вівіарт на користь Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заборгованість по сплаті страхових внесків до Фонду у сумі 158 (сто п`ятдесят вісім) грн 43 коп., які перерахувати на транзитний рахунок Центральної міжрайонної виконавчої дирекції у м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в ПАТ КБ Надра, м. Київ, ЄДРПОУ 35237640, р\р НОМЕР_1 , МФО 380764.
Постанова суду набрала законної сили 09.11.2012 року, виконавчий лист на виконання рішення суду видано 23.01.2013 року.
08 січня 2020 року суд ухвалив задовольнити заяву Управління Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про видачу дубліката виконавчого листа по справі 2а/0570/13249/2012 та видати Управлінню Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області дублікат виконавчого листа по справі 2а/0570/13249/2012 за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до товариства з обмеженою відповідальністю Вівіарт про стягнення заборгованості по сплаті страхових внесків в розмірі 158,43 грн.
29 серпня 2019 року ухвалою суду заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Великоновосілківського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про заміну сторони у виконавчому провадженні задоволено та замінено сторону у виконавчому провадженні (стягувача) Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код ЄДРПОУ 21955772) на Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 41325231).
17 квітня 2023 року до суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області надійшла заява про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 2а/0570/13249/2012, виданого Донецьким окружним адміністративним судом, з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області (ЄДРПОУ 41325231) на Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ЄДРПОУ 13486010), яка обґрунтована тим, що виконавчий лист по справі № 2а/0570/13249/2012 направлено для примусового виконання до Краматорського міського відділу державної виконавчої служби у місті Донецьку Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків), виконавче провадження № 68510274 відкрито 14.02.2022 року, сторонами у виконавчому провадженні є: боржник Товариство з обмеженою відповідальністю «Вівіарт» (ЄДРПОУ 33956575), стягувач Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області (ЄДРПОУ 41325231). На даний час суму боргу за виконавчим листом не сплачено. Водночас, з 1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону України від 03 вересня 1999 року №1105-ХІV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої страхові виплати у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві здійснюватиме Пенсійний фонд України.
18 квітня 2023 року ухвалою суду прийнято до розгляду заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про заміну сторони виконавчого провадження та призначено розгляд заяви позивача про заміну сторони виконавчого провадження на 12 год 00 хв 24 квітня 2023 року в порядку письмового провадження.
Дослідивши заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про заміну сторони виконавчого провадження (позивача), суд встановив наступне.
01.01.2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 21 вересня 2022 року № 2620-IX, яким Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 03 вересня 1999 року № 1105-XIVвикладений в новій редакції.
Відповідно до ст. 4 Закону № 1105-XIV уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку є Пенсійний фонд України.
Згідно п.п. 2-3, 7 Розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 03 вересня 1999 року № 1105-XIV, вирішено припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року. Пенсійний фонд України та його територіальні органи є правонаступниками Фонду соціального страхування України, його виконавчої дирекції, управлінь виконавчої дирекції Фонду та їх відділень. Кабінету Міністрів України у встановленому порядку вжити заходів, що випливають із цього Закону.
До завершення заходів, пов`язаних з приєднанням до Пенсійного фонду України Фонду соціального страхування України та його робочих органів, виконання функцій та завдань, передбачених цим Законом, забезпечують у межах компетенції виконавча дирекція та робочі органи Фонду соціального страхування України.
Стягнення та погашення заборгованості із страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, пенсійне страхування, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у тому числі в судовому порядку, у справах про банкрутство, за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності цим Законом, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 року № 1442 «Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України» припинено з 1 січня 2023 року, реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України, зокрема, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.
Водночас, Постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2022 року № 1323 «Деякі питання забезпечення здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням» встановлено, що залишки коштів, які утворилися на рахунках виконавчої дирекції Фонду соціального страхування та її робочих органів станом на кінець останнього банківського дня у системі електронних платежів Національного банку у 2022 році, перераховуються власниками рахунків в перший банківський день 2023 року на дохідний рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в Державній казначейській службі для обліку коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, з подальшим їх спрямуванням цього ж дня на видатковий рахунок Пенсійного фонду України для здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг, визначених Законом України«Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Пунктом 3 вказаної Постанови доручено Пенсійному фонду України з 02 січня 2023 року забезпечити здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до Закону України«Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування»на підставі переданих виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування та її робочими органами справ, баз даних, носіїв інформації та програмного забезпечення, а також підготовлених нею виплатних документів на січень 2023 року.
Згідно з п. 12 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 N 1074, який визначає механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією територіальних органів, орган виконавчої влади, утворений в результаті реорганізації, здійснює повноваження та виконує функції у визначених Кабінетом Міністрів України сферах компетенції з дня набрання чинності актом Кабінету Міністрів України щодо можливості забезпечення здійснення таким органом повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади, що припиняється.
Згідно п. 7 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 № 280, Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені у встановленому порядку територіальні органи.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва.
Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13 березня 2019 року (справа № 524/4478/17), від 20 лютого 2019 року (справа № 826/16659/15).
В постанові від 30.12.2020 року по справі №805/4361/17-а Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибулого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Отже, судом встановлено, що повноваження Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області передані Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, адреса зареєстрованого місцезнаходження: 84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3, організаційно-правова форма орган державної влади).
Водночас, перевіривши дані Автоматизованої системи виконавчого провадження за реєстраційним номером виконавчого провадження 68510274 суд встановив, що означене виконавче провадження, яке було відкрито 14.02.2022 року Донецьким відділом ДВС у Донецькому районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, станом на 24.04.2023 року обліковується як завершене, при цьому заявником копію постанови про відкриття виконавчого провадження або щодо завершення виконавчого провадження (про закінчення, повернення виконавчого документа стягувачу) до суду не надано, що унеможливлює встановлення підстави завершення виконавчого провадження.
Суд звертає увагу заявника, що відповідно до положень Закону України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 року № 1404-VIII (надалі - Закон № 1404-VIII), виконавче провадження може бути завершене шляхом закінчення виконавчого провадження (ст. 39 Закону № 1404-VIII), повернення виконавчого документа стягувачу (ст. 37 Закону № 1404-VIII).
При цьому, відповідно до положень ст. 40 Закону № 1404-VIII, виконавче провадження, щодо якого винесено постанову про його закінчення, не може бути розпочате знову, крім випадків, передбачених цим Законом, зокрема, ст. 41 Закону № 1404-VIII, згідно якої у разі якщо постанова виконавця про закінчення виконавчого провадження або повернення виконавчого документа стягувачу визнана судом незаконною чи скасована в установленому законом порядку, виконавче провадження підлягає відновленню за постановою виконавця не пізніше наступного робочого дня з дня одержання виконавцем відповідного рішення.
Поряд з цим, відповідно до ч. 5 ст. 37 Закону № 1404-VIII, повернення виконавчого документа стягувачу з підстав, передбачених цією статтею, не позбавляє його права повторно пред`явити виконавчий документ до виконання протягом строків, встановленихстаттею 12цього Закону, крім випадків, коли виконавчий документ не підлягає виконанню або покладені виконавчим документом на боржника зобов`язання підлягають припиненню відповідно до умов угоди про врегулювання спору (мирової угоди), укладеної між іноземним суб`єктом та державою Україна на будь-якій стадії урегулювання спору або розгляду справи, включаючи стадію визнання та виконання рішення, незалежно від дати укладення такої угоди.
Верховний Суд в постанові від 16 березня 2023 року у справі № 2-6068/09 виснував, що вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження здійснюється судом за перевірки та надання оцінки доказам, наданим на обґрунтування відповідної заяви, зокрема, їх достовірності та достатності для висновків про фактичний перехід прав та обов`язків сторони виконавчого провадження до іншої особи на підставі правочину, якому має бути надана оцінка на предмет нікчемності, тобто недійсності в силу положень закону.
Крім того, Верховний Суд звернув увагу на те, що закінчення виконавчого провадження, у тому числі й у випадку фактичного виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом, не виключає подальшого існування процесуальних правомочностей учасника справи в межах судового провадження, тож не має наслідком заборону здійснення процесуального правонаступництва щодо них. Питання процесуального правонаступництва в усіх випадках вирішується судом, який при його вирішенні повинен дослідити по суті обставини та підстави правонаступництва.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 08 лютого 2022 року у справі №2-7763/10 дійшла висновків, що реалізація процесуального правонаступництва має мати процесуальну мету, яку суд також враховує разом із доказами матеріального правонаступництва, яке стало підставою процесуального правонаступництва. Заміна судом сторони справи на підставі матеріального правонаступництва з метою реалізації правонаступником судового рішення у виконавчому провадженні без розгляду підстав поновлення такого виконавчого провадження, якщо воно вважається закінченим відповідно до умов законодавства, позбавлене процесуальної мети.
Враховуючи завдання виконавчого провадження як складової судового провадження, процесуальною метою заміни як сторони відкритого виконавчого провадження, так і сторони справи (стягувача у виконавчому документі) в цьому контексті є отримання виконання судового рішення в межах виконавчого провадження. За відсутності підстав відновлення виконавчого провадження, яке було закрите, досягнення цієї процесуальної мети неможливе. Тому разом із заявою щодо правонаступництва у закритому виконавчому провадженні заявник має здійснювати процесуальні дії, спрямовані на відновлення виконавчого провадження, а суд має оцінювати це в комплексі.
Якщо ж виконавче провадження не закінчене, але виконавчий документ був повернутий без виконання стягувачу, визначеному у цьому документі, у його правонаступника є потенційна можливість отримати право на повторне звернення з виконавчим документом до виконання. Але таке право залежить не тільки від реалізації процесуального правонаступництва, але й дотримання строків звернення виконавчого документа до виконання, передбачених Законом про виконавче провадження. А якщо ці строки пропущені, то разом з питанням правонаступництва має вирішуватись питання поновлення цих строків, оскільки за відсутності підстав поновлення відсутня дійсна процесуальна мета такого правонаступництва.
Отже, не можна замінити сторону виконавчого провадження, яке було закінчене, якщо не існує підстав для відновлення виконавчого провадження, з приводу чого особа має звернутися до суду, надавши переконливі аргументи щодо такого відновлення.
Враховуючи завдання виконавчого провадження як складової судового провадження, процесуальною метою заміни як сторони відкритого виконавчого провадження, так і сторони справи (стягувача у виконавчому документі) в цьому контексті є отримання виконання судового рішення в межах виконавчого провадження. За відсутності підстав відновлення виконавчого провадження, яке було закінчене, досягнення цієї процесуальної мети неможливе. Тому разом із заявою щодо правонаступництво, якщо виконавче провадження закінчене, заявник має здійснювати процесуальні дії (наприклад, оскаржити постанову про закінчення виконавчого провадження), спрямовані на відновлення виконавчого провадження, а суд має оцінювати ці питання в комплексі.
За відсутності підстав для відновлення закінченого виконавчого провадження відсутні і підстави для процесуального правонаступництва.
Означені висновки Верховного Суду, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, враховуються судом при розгляду питання про заміну сторони виконавчого провадження в цій справі.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що заява Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області є передчасною та задоволенню не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись статтею 52, 242, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
В задоволенні заяви Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання виконавчого листа № 2а/0570/13249/2012, виданого Донецьким окружним адміністративним судом, з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Донецькій області (ЄДРПОУ 41325231) на Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ЄДРПОУ 13486010) відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту підписання.
Ухвала може бути оскаржена.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст ухвали розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя О.М. Кониченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2023 |
Оприлюднено | 26.04.2023 |
Номер документу | 110401264 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кониченко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні