Ухвала
від 24.04.2023 по справі 947/27786/21
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження: 11-сс/813/468/23

Справа № 947/27786/21 1-кс/947/12584/21

Головуючий у першій інстанції ОСОБА_1

Доповідач ОСОБА_2

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.04.2023 року м. Одеса

Одеський апеляційний суд у складі:

головуючого судді ОСОБА_2

суддів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_5 ,

прокурора ОСОБА_6 ,

представника ТОВ «ОДЕСАБУД» - адвоката ОСОБА_7 ,

представника ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» - адвоката ОСОБА_8 ,

представника ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» - адвоката ОСОБА_9 ,

представника Одеської міської ради ОСОБА_10 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у містіОдесі апеляційні скарги директора ТОВ «ОДЕСАБУД» - ОСОБА_11 , директора ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» - ОСОБА_12 на ухвалу слідчого судді Київського районного суду м. Одеси від 20 вересня 2021 року, якою накладено арешт на майно в рамках кримінального провадження №42020162030000107 від 30.07.2020 за ознаками злочинів, передбачених ч.2 ст.15, ч.4 ст.190, ч.2 ст.364, ч.1 ст.366, ч.1 ст.382 КК України,

в с т а н о в и в:

Зміст оскаржуваного судового рішення.

Оскаржуваною ухвалою було задоволено клопотання прокурора в кримінальному провадженні №42020162030000107від 30.07.2020за ознакамизлочинів,передбачених ч.2ст.15,ч.4ст.190,ч.2ст.364,ч.1ст.366,ч.1ст.382КК України, та накладено арешт наоб`єкти будівництва, недобудови, будівлі, інші приміщення та споруди, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9 із забороноювідчуження, користування, розпорядження вказаними об`єктами, а також із забороною будь-кому проведення на них / в них будь-яких підготовчих та будівельних робіт.

Заборонено на час дії арешту будь-кому відчужувати, користуватися, розпоряджатисяоб`єктами будівництва,недобудовами,будівлями, іншими приміщеннями та спорудами, які розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9 та правами на них,а також проведення на них/ в них будь-яких підготовчих та будівельних робіт, подальше їх будівництво, реконструкцію, у т.ч. заборонивши продавати, міняти, дарувати, розділяти (виділяти), передавати в іпотеку, оренду, вносити до статутного капіталу юридичних осіб та інше.

Заборонено державним кадастровим реєстраторам, державним реєстраторам прав на нерухоме майно та органам державної реєстрації прав (в тому числі, Міністерству юстиції України та його територіальним органам, Держгеокадастру та його територіальним органам, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, акредитованим суб`єктам, нотаріусам, іншим особам та органам, які виконують функції державного реєстратора та державного кадастрового реєстратора) вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо в Державному земельному кадастрі, Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно інших Реєстрах, стосовно вищевказаних об`єктів за адресамим. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9.

Таке рішення слідчий суддя мотивував тим, арештоване майно відповідає критеріям, зазначеним у ч.1 ст.98 КПК України, а тому з метою забезпечення його збереження, виключення можливості його перетворення, перепродажу або іншого відчуження, вчинення будь-яких реєстраційних дій щодо нього наявні правові підстави для застосування заходу забезпечення кримінального провадження у виді арешту майна.

Вимоги апеляційних скарг та узагальнені доводи осіб, які їх подали.

В апеляційних скаргах директор ТОВ «ОДЕСАБУД» ОСОБА_11 та директор ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» - ОСОБА_12 просять ухвалу слідчого судді Київського районного суду м. Одеси від 20 вересня 2021 року скасувати та постановити нову ухвалу, якою відмовити в задоволенні клопотання прокурора.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянти вказують, що прийняте слідчим суддею рішення ґрунтується на доводах клопотання прокурора, які жодним чином не доведені.

Зокрема стороною обвинувачення не доведено необхідність накладення арешту на об`єкти будівництва, недобудови, будівлі, інші приміщення та споруди, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9.

Указують, що ТОВ «ОДЕСАБУД»разом ізТОВ «СПОРТ-СЕРВІС»,ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК»є одниміз замовниківбудівництва -«Будівництво готелюз центромобслуговування туристівта спортивнимклубом,пунктом наданнямедичної допомогиі реабілітаційнимцентром,в межахділянок,які знаходятьсяв оренді,за рахунокзнесення об`єктівнерухомості,які знаходятьсяу власностіза адресою:м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м.Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, та благоустроєм прилеглої території». 19 серпня 2021 року Державною архітектурно будівельною інспекцією України замовникам видано дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ013210722347.

Станом на теперішній час жодним органом державної влади або місцевого самоврядування не скасовано містобудівні умови та обмеження №01-06/178 на проектування об`єкту за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, та дозвіл на виконання будівельнихробіт №ІУ013210722347.

Зазначають, що стороною обвинувачення здійснюється досудове розслідування з приводу вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.15, ч.4 ст.190, ч.2 ст.364, ч.1 ст.366, ч.1 ст.382 КК України.

Натомість прокурором не доведено, що посадовим особам ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» чи ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» повідомлено про підозру у вчиненні будь-якого кримінального правопорушення, чи, що вказані товариства причетні до вчинення кримінальних правопорушень, зокрема, до дій, пов`язаних з наданням недостовірної інформації, яка слугувала підставою для зміни цільового призначення земельної ділянки чи до дій службових осіб Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради з видачі містобудівних умов.

Крім того, вказують, що предметом кримінального правопорушення, передбаченого ст.366 КК України, є саме офіційній документи, а не земельні ділянки. Також відсутні відомості про вид та розмір завданої територіальній громаді м. Одеси шкоди, що є необхідною умовою для встановлення наявності злочину, передбаченого ст.364 КК України.

Також, в обґрунтування ч.4 ст.190 КК України прокурором вказано лише припущення щодо заволодіння шляхом обману коштами громадян в особливо великому розмірі під виглядом продажу квартир, однак не надано достовірних та переконливих фактів на підтвердження таких відомостей. Натомість об`єкт будівництва включає в себе апартаменти, а не квартири.

Наголошують, що вказані земельні ділянки перебувають у користуванні ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» чи ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» на законних підставах.

На підставі рішення Одеської міської ради №3066-ХХІІІ від 28 грудня 2001 року, 11.03.2002 року між Одеською міською радою та ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,6 га, яка розташована за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7.

При цьому містобудівна документація м. Одеси не передбачала і не передбачає існування рекреаційної зони на території земельної ділянки, орендованої ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС», а при розробці технічної документації із землеустрою було вірно визначено цільове призначення земельної ділянки, відповідно до чинного КВЦПЗ, а саме В 03.10.

Крім того, апеляційні скарги містить клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження. Зазначені клопотання обґрунтовані тим, що розгляд клопотання прокурора слідчим суддею здійснено без виклику представників ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС».

Про існування оскаржуваної ухвали ТОВ «ОДЕСАБУД» стало відомо лише 23 травня 2022 року, після отримання листа від ТОВ «НАЯДА-СЕРВІС», а ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС», отримало копію ухвали лише 23 жовтня 2021 року.

Позиції учасників судового розгляду.

В судовому засіданні апеляційного суду представники ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» - адвокати ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , підтримали свої апеляційні вимоги, просили їх задовольнити.

Представник ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» - адвокат ОСОБА_9 підтримала апеляційні вимоги представників ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС».

Прокурор ОСОБА_6 , представник Одеської міської ради ОСОБА_10 заперечували проти задоволення апеляційних скарг, просив ухвалу слідчого судді залишити без змін.

Заслухавши доповідь судді, позиції учасників судового провадження, вивчивши матеріали кримінального провадження та доводи апеляційних скарг, апеляційний суд дійшов такого висновку.

Мотиви апеляційного суду.

Згідно вимог ч.2 ст.395 КПК України ухвала слідчого судді може бути оскаржена протягом п`яти днів з дня її оголошення.

З матеріалів провадження вбачається, що власники майна ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» не повідомлялися слідчим суддею про день, час та місце розгляду клопотання прокурора про арешт майна, вони не були присутніми в судовому засіданні 20.09.2021 року та копії ухвали слідчого судді від 20.09.2021 року їм не надсилалися в межах строку на апеляційне оскарження, і такі відомості в матеріалах справи відсутні.

Згідно з правовим висновком, викладеним у постанові об`єднаної палати Касаційного кримінального суду Верховного Суду від 04 листопада 2019 року (справа № 760/12179/16-к), якщо ухвала слідчого судді постановлена без виклику особи, інтересів якої вона стосується та яка її оскаржує, то строк апеляційного оскарження для такої особи має обчислюватись з дня отримання копії судового рішення, незалежно від наявності інших джерел інформування про прийняте рішення.

Тобто поінформованість особи з будь-яких інших джерел про постановлене без її виклику та присутності судове рішення чи наявність можливості дізнатися з інших джерел його суть не впливає на правила обчислення процесуального строку на оскарження такого рішення, передбачені ч.3 ст.395 КПК України.

А тому представником ТОВ «ОДЕСАБУД» апеляційну скаргу подано 31.05.2022 року, а представником ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» апеляційну скаргу подано 28.10.2022 року, коли їм стало відоме про прийняте судове рішення, яке стосується їх інтересів, тобто в межах строку, визначеного ч.3 ст.395 КПК України, який не вважається пропущеним.

Відповідно до ч.1 ст.404КПКУкраїни суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Як вбачається з клопотання,досудовим розслідуванням установлено, що в період 2018-2019 р.р. посадові особи Департаментуархітектури та містобудування Одеської міської ради, ГУ Держгеокадастр в Одеській області, іншихорганів держаної влади та місцевого самоврядування, зловживаючи службовим становищем, діючи з метою одержання неправомірної вигоди для самої себе, інших фізичних та юридичних осіб, використовуючи службове становища всупереч інтересам служби незаконно сприяли ТОВ "СПОРТ-СЕРВІСкод ЄДРПОУ 30199721,ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» код ЄДРПОУ 38953542,ТОВ «ОДЕСАБУД» код ЄДРПОУ 40246416,ТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" код ЄДРПОУ 39776698,ТОВ ЗЕМЕЛЬНЕ КАДАСТРОВЕ БЮРО та іншим невстановленим слідством особам в незаконній самовільній забудові земельних ділянок з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та5110137500:29:005:0034багатоповерховими будівлями житлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та 9, у т.ч. на місці тенісних кортів.

Так, з метою заволодіння шляхом обману коштами громадян в особливо великому розмірі під виглядом продажу квартир в нібито законно побудованому житловому комплексі «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та 9 посадові особиТОВ "СПОРТ-СЕРВІС,ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» та ТОВ «ОДЕСАБУД» таТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" та інші невстановлені слідством особи вступили в зговір зпосадовими особами Департаментуархітектури та містобудування Одеської міської ради, ГУ Держгеокадастр в Одеській області, іншихорганів держаної влади та місцевого самоврядування, які надали згоду сприяти своїми діями незаконному будівництву ЖК «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ».

Так, у лютому - березні 2019 року, більш точний час досудовим слідством не встановлений, державний кадастровий реєстратор відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_13 , маючи право доступу до Державного земельного кадастру, вступив в попередню змову з посадовими особами ТОВ Земельне кадастрове бюро, ТОВ «Спорт-сервіс» та іншими невстановленими досудовим розслідуванням особами, направлену на несанкціоновану зміну в Державному земельному кадастрі інформації (відомостей) про цільове призначення земельної ділянки площею 0,60 га, розташованої за адресою: бульвар Лідерсівський, 7, м. Одеса (кадастровий номер земельної ділянки 5110137500:29:005:0035) за наступних обставин.

Так, ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру від 28.12.2016 за № 332-к призначений на посаду державного кадастрового реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Відповідно до п.1.2. посадової інструкції державного реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, яка затверджена 16.01.2017 першим заступником начальника ГУ Держгеокадастру в Одеській області, ОСОБА_13 , обіймаючи посаду державного реєстратора, в своїй діяльності керується Конституцією та Законами України, діючими нормативно-правовими актами України.

Крім того, відповідно зазначеної посадової інструкції державного реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_13 , зокрема: здійснює роботу по веденню Державного земельного кадастру (п. 2.1.); вносить до Державного земельного кадастру або надає відмову у внесенні відомостей (змін до них) про земельні ділянки (п.2.2.); здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру (п.2.3.); проводить перевірку відповідності поданих документів вимогам законодавства (п.2.4.); здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасовує таку реєстрацію (п.2.5.).

Відповідно до п.3.2. посадової інструкції державного реєстратора відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_13 має право отримувати у встановленому законодавством порядку від територіальних органів та підприємств, підпорядкованих Держгеокадастру, органів виконавчої влади на місцевому рівні, органів місцевого самоврядування, а також від інших підприємств, установ та організацій інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.

Досудовим розслідуванням установлено, що Одеською міською радою на підставі договору від 11.03.2002 в оренду ТОВ Спорт-сервіс на 49 років передано земельну ділянку загальною площею 0,6000 га, яка знаходиться у м. Одесі, Лідерсівський бульвар, 7 для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів (пункт 1.2 договору).

Відповідно до п.1.3 зазначеного договору сторони домовились, що зміна цільового призначення та використання зазначеної земельної ділянки можливо тільки на підставі відповідного рішення Одеської міської ради.

Крім того, ТОВ Спорт-сервіс відповідно до п.3.4.2 цього договору зобов`язалось використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення, зазначеного у п.1.2 договору.

Також, пунктом 4.1 даного договору відповідно до Українського класифікатора обмежень прав власності на земельну ділянку та використання земельних ділянок встановлене обмеження щодо зміни цільового використання.

Аналогічне правове обмеження щодо зміни цільового призначення даної земельної ділянки встановлено висновком управління земельних ресурсів Одеської міської ради від 15.11.2001 за № 642 та висновком управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 09.11.2001 за № 396/4872 у відповідності до Українського класифікатора обмежень прав власності на землю та використання земельної ділянки (Українського класифікатора прав обмеженого користування чужою земельною ділянкою).

Відповідно до проекту землеустрою щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки, розробленого ПП Місто Н, дану земельну ділянку віднесено до земель населених пунктів земель громадського призначення земель фізичної культури та спорту код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/1205.

Така інформація міститься у вихідній земельно-кадастровій інформації, пояснювальній записці та технічному завданні, що містяться у вищевказаному проекті землеустрою.

Рішенням Одеської міської ради від 28.12.2001 за № 3066-XXIII затверджено вищезазначений проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки та надано «ТОВ Спорт-сервіс земельну ділянку, загальною площею 0,600 га (код згідно Українського класифікатору цільового використання землі 1.12.7 землі фізичної культури та спорту…, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів».

Порядок ведення державного земельного кадастру, затверджений постановою КМУ від 12.01.1993 за № 15, не передбачав поняття кадастрового номеру земельної ділянки, а тому дані про вищевказану земельну ділянку при укладанні зазначеного договору оренди землі до Державного земельного кадастру не вносились.

З 01.01.2013 набрав чинності Закон України Про державний земельний кадастр, яким введено поняття кадастрового номера земельної ділянки, який є індивідуальною, що не повторюється на всій території України, послідовністю цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації у Державному земельному кадастрі і зберігається за нею протягом усього часу існування, тобто є ідентифікатором цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Листами Держгеокадастру від 03.02.2017 № 22-28-0.21-1591/2-17 та від 20.03.2017 за № 22-28-0.21-404/20-17 з метою забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення та врегулювання питання приведення у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 (КВЦПЗ), інформації про цільове призначення земельних ділянок у випадку наявності у Державному земельному кадастрі застарілої інформації з Українського класифікатора цільового використання землі або відсутності про підрозділ коду КВЦПЗ, доведено до відома ГУ Держгеокадастру в Одеській області про те, що землі фізичної культури та спорту код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/1205 мають зазначатися в Державному земельному кадастрі як землі рекреаційного призначення, а саме землі «Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту» (код 07.02).

Відповідно до Генерального плану м. Одеси та плану зонування території земельна ділянка за адресою м. Одесі, Лідерсівський бульвар, 7 розміщена в зоні Г-4 культурна та спортивна зона.

Рішенням Одеської міської ради від 21.03.2018 за № 3128-VII задоволено клопотання ТОВ Спорт-сервіс та надано дозвіл «на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), загальною площею 0,6000 га, за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7, для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів».

У подальшому, рішенням Одеської міської ради від 31.10.2018 за № 3980-VII на підставі відповідного клопотання ТОВ Спорт-сервіс внесені деякі зміни щодо складу земельної ділянки без зміни її площі та цільового призначення.

ТОВ Спорт-сервіс 17.07.2018 до ТОВ Земельне кадастрове бюро подано клопотання щодо розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів, загальною площею 0,6000 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7, що відносилось до земель фізичної культури та спорту код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/1205.

На підставі вказаного клопотання та укладеного між ТОВ Спорт-сервіс та ТОВ Земельне кадастрове бюро відповідного договору на виконання землевпорядних робіт від 17.07.2018 за № 72 останнім було складено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ Спорт-сервіс для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7.

Згідно до ст.1 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Відповідно до технічного завдання та пояснювальної записки ТОВ Спорт-сервіс доручило ТОВ Земельне кадастрове бюро скласти дану технічну документацію з метою присвоєння кадастрового номеру вищевказаній земельній ділянці, призначеній саме для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів.

У липні серпні 2018 року, більш точна дата встановлюється в ході проведення досудового розслідування, посадові особи ТОВ Земельне кадастрове бюро, достовірно знаючи, про те, що земельна ділянка, передана ТОВ Спорт-сервіс на підставі договору оренди від 11.03.2002 «для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів», не маючи відповідного технічного завдання від замовника ТОВ Спорт-сервіс на підготовку проекту землеустрою зі зміною цільового призначення земельної ділянки, не маючи рішення власника земельної ділянки уповноваженого представника територіальної громади м. Одеси - Одеської міської ради про зміну цільового призначення земельної ділянки, склали технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), якою визначили підрозділ розділу коду КВЦПЗ (цільове призначення земельної ділянки) 03.10 та змінили цільове призначення земельної ділянки з для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів на для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

Надалі, 12.03.2019, більш точний час під досудового розслідування не встановлено, кадастровий реєстратор відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_13 , перебуваючи на своєму робочому місті за адресою: м. Одеса, вул. Космонавтів, 34, діючи умисно, за попередньою змовою з посадовими особами ТОВ Земельне кадастрове бюро, ТОВ «Спорт-сервіс» та іншими невстановленими особами, маючи право доступу до Державного земельного кадастру, на підставі заяви представника ТОВ «Спорт-сервіс» ОСОБА_14 від 27.02.2019 та документації із землеустрою особами ТОВ Земельне кадастрове бюро прийняв рішення про проведення державної реєстрації земельної ділянки розташованої за адресою: бульвар Лідерсівський, 7, м. Одеса у Державному земельному кадастрі під кадастровим номером 5110137500:29:005:0035 та, достовірно знаючи, що вказана земельна ділянка мала цільове призначення «землі фізичної культури та спорту» (код 1.12.7 Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 за № 14-1-7/12050), без наявності правових підстав для зміни цільового призначення, без відповідного рішення Одеської міської ради про зміни цільового призначення земельної ділянки, без проекту землеустрою щодо зміни її цільового призначення, несанкціоновано змінив та зареєстрував у Державному земельному кадастрі інформацію (відомості) про цільове призначення зазначеної земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

Своїми протиправними діями державний кадастровий реєстратор відділу у м. Одесі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ОСОБА_13 безпідставно змінив цільове призначення земельної ділянки, яка перебуває у комунальної власності територіальної громади м. Одеси, фактично позбавив територіальну громаду виключного права самостійно вирішувати питання цільового використання власної земельної ділянки, сприяв незаконній забудові зазначеної земельної ділянки.

У подальшому, посадові особи Департаментуархітектури та містобудування Одеської міської ради, достовірно усвідомлюючи, що:

-Одеською міською радою земельну ділянку, яка знаходиться у м. Одесі, Лідерсівський бульвар, 7 передано в оренду ТОВ Спорт-сервіс на 49 років на підставі договору оренди від 11.03.2002 для експлуатації та обслуговування будинку адміністративно-побутового призначення та тенісних кортів;

-договором оренди від 11.03.2002 міжОдеською міською радою таТОВ Спорт-сервіс встановлені обмеження (сервітути) використання земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7;

-договором оренди від 31.10.2019 міжОдеською міською радою таТОВ Лідер-парк встановлені обмеження (сервітути) використання земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9;

-Одеською міською радою рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, затвердження проектів з землеустрою, зміну договорів оренди не приймались,зловживаючи службовим становищем, діючи з метою одержання неправомірної вигоди для самої себе, інших фізичних та юридичних осіб, використовуючи службове становища всупереч інтересам служби незаконно, сприяючи ТОВ "СПОРТ-СЕРВІС,ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК»та іншим невстановленим слідством особам в незаконній самовільній забудові земельних ділянок з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та5110137500:29:005:0034багатоповерховими будівлями житлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та 9, у т.ч. на місці тенісних кортів, затвердили наказом від 20.06.2020 № 102 містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкту будівництва готелю з центром обслуговування туристів та спортивним клубом, пунктом надання першої медичної допомоги і реабілітаційним центром.

Надалі, посадові особиТОВ "СПОРТ-СЕРВІС,ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК», ТОВ «ОДЕСАБУД»,ТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" та інші невстановлені особиз метою заволодіння шляхом обману коштами громадян в особливо великому розмірі під виглядом продажу квартир в ЖК «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ»знищили тенісні корти, та незважаючи на встановлені договорами оренди обмеження (сервітути) розпочали незаконне самовільне будівництвожитлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ», на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:29:005:0035, загальною площею 0,6 га за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7, користувачем якої являється ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» та на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:29:005:0034, загальною площею 0,0724 га за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, користувачем якої являється ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК».

Згідно даних Реєстру будівельної діяльності порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва станом на 29.07.2021 генеральним підрядником ТОВ «НАЯДА-СЕРВІС» код ЄДРПОУ 39776698 в ЄДЕССБ 17.08.2020 зареєстровано лише повідомлення про початок підготовчих робіт, та у видачі дозволу на виконання будівельних робіт відмовлено Державною архітектурно-будівельною інспекцією України, про що 21.07.2021 зареєстровані відповідні відомості в ЄДЕССБ за № ІУ013210707597.

Проте, з засобів масової інформації вбачається, що наразі незаконне будівництво на вказаних земельних ділянках та спроби заволодіти коштами громадян шляхом обману під виглядом продаж квартир у нібито законно будованому ЖК «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» тривають.

За результатами досудового розслідування 05.07.2021 держаному реєстратору відділ у м. Одесі ГУ Держгеокадастр в Одеській області ОСОБА_13 повідомлено про підозру за ч.3 ст.362 КК України.

Постановою старшого слідчого СУ ГУНП в Одеській області від 18.11.2020 земельні ділянки з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 визнано речовими доказами у кримінальному провадженні.

Постановою прокурора від 01.09.2021 об`єкти будівництва,недобудови,будівлі, інші приміщення та споруди, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 визнано речовими доказами у кримінальному провадженні.

На підставі вищевикладеного, в ході досудового розслідування вказаного кримінального провадження виникла необхідність у застосуванні заходу забезпечення кримінального провадження арешту майна, а саме об`єктів будівництва,недобудов,будівель, інших приміщень та споруд, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, власником яких є ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» код ЄДРПОУ 38953542,ТОВ "СПОРТ-СЕРВІСкод ЄДРПОУ 30199721, інші невстановлені особи.

Метою арешту є збереження речових доказів, дієвості кримінального провадження забезпечення проведення судових експертиз, відшкодування збитків власнику, у т.ч. можливість приведення земельних у первісний стан та їх подальше використання відповідно до визначених в договорах оренди цілей оренди, а також з метою зупинення вчинення кримінальних правопорушень, зупинення проведення на земельних ділянках самовільних будівельних робіт усупереч установленого законом порядку, запобігання їх подальшому пошкодження, псуванню, знищення, перетворенню, відчуженню, незаконному поділу, розмежування, зміни цільового призначення земельних ділянок, запобігання заволодінню шляхом обману грошових коштів потенційних інвесторів самовільного об`єкту будівництва, яке здійснюється з істотним порушенням норм містобудівного та земельного законодавства в цілому.

Отже, єдиним заходом забезпечення збереження речових доказів у кримінальному провадженні, а самеоб`єктів будівництва,недобудов,будівель, інших приміщень та споруд, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, який може забезпечити дієвість кримінального провадження, є рішення слідчого судді про їх арешт на час досудового розслідування та судового розгляду обвинувального акта з забороною їх відчуження, розпорядження та користування, а також із забороною проведення будівельних робіт на зазначених земельних ділянках.

Не накладення арешту на вказане майно може перешкодити досудовому розслідуванню.

Одним із методів державної реакції на порушення, що носять кримінально-правовий характер, є заходи забезпечення кримінального провадження, передбачені ст.131 КПК України, які виступають важливим елементом механізму здійснення завдань кримінального провадження при розслідуванні кримінальних правопорушень з метою досягнення дієвості цього провадження. Одним з таких заходів є арешт майна у кримінальному провадженні.

Нормами Глави 10 та Глави 17 КПК України передбачені правові підстави, з яких слідчим чи прокурором вноситься клопотання про накладення арешту та, відповідно, накладається арешт слідчим суддею.

Відповідно до ч.1 ст.170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.

При цьому, у відповідності до ч.2ст.170КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.

Відповідно до ч.10 ст.170 КПК України, арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

Не може бути арештовано майно, якщо воно перебуває у власності добросовісного набувача, крім арешту майна з метою забезпечення збереження речових доказів.

Згідно із п.1 ч.2 ст.170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення збереження речових доказів.

У даному випадку арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу (ч.3 ст.170 КПК).

Відповідно до положень ч.1 ст.98 КПК України, речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

З матеріалів справи, наданих з клопотанням, випливає, що 01.09.2021 року прокурором Одеської обласної прокуратури вищезазначене майно визнано речовим доказом.

Апеляційний суд погоджується із доводами клопотання прокурора та висновками слідчого судді про те, що об`єкти будівництва,недобудови,будівлі, інші приміщення та споруди, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, у зв`язку із проведенням досудового розслідування можливих дій щодо зловживання службовим становищем посадовими особами Департаментуархітектури та містобудування Одеської міської ради, ГУ Держгеокадастр в Одеській області, іншихорганів держаної влади та місцевого самоврядування, з метою одержання неправомірної вигоди для себе, інших фізичних та юридичних осіб, які використовуючи службове становища всупереч інтересам служби, незаконно сприяли ТОВ "СПОРТ-СЕРВІСкод ЄДРПОУ 30199721,ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» код ЄДРПОУ 38953542,ТОВ «ОДЕСАБУД» код ЄДРПОУ 40246416,ТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" код ЄДРПОУ 39776698,ТОВ ЗЕМЕЛЬНЕ КАДАСТРОВЕ БЮРО та іншим невстановленим слідством особам в незаконній самовільній забудові земельних ділянок з

кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 багатоповерховими будівлями житлового комплексу «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ» за адресою: м.Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та 9, у т.ч. на місці тенісних кортів, а також можливих дій посадових осібТОВ "СПОРТ-СЕРВІС,ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК», ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ "НАЯДА - СЕРВІС" та інших невстановлених осіб з метою заволодіння шляхом обману коштами громадян в особливо великому розмірі під виглядом продажу квартир в ЖК «ЛІДЕРСІВСЬКИЙ», відповідає ознакам речових доказів, і на нього має бути накладено арешт з метою забезпечення збереження такого майна та виключення можливості його перетворення, перепродажу або іншого відчуження, вищевказаних об`єктів нерухомості, вчинення будь-яких реєстраційний дій щодо вказаних об`єктів нерухомого майна, оскільки є обґрунтовані підстави це вважати, беручи до уваги правове обґрунтування клопотання прокурора про накладення арешту на майно.

Доводи апелянтів про те, що арештоване майно не є предметом злочину та не відповідає критеріям речових доказів, є непереконливими, оскільки наведені у клопотанні обставини та додані до нього матеріали на даному етапі досудового розслідування дають підстави для обґрунтованого припущення, що об`єкти будівництва,недобудови,будівлі, інші приміщення та споруди, розташовані на земельних ділянках з кадастровими номерами 5110137500:29:005:0035 та 5110137500:29:005:0034 за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, відповідають ознакам речових доказів, зазначеним у ст.98 КПК України, що згідно ч.3 ст.170 КПК України дає підстави для його арешту як речового доказу з метою його збереження.

Посилання апелянтів на те, що посадові особи ТОВ «ОДЕСАБУД», ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» чи ТОВ «ЛІДЕР-ПАРК» не є учасниками цього кримінального провадження, нікому не повідомлено про підозру у вчиненні будь-якого кримінального правопорушення, чи, що вказані товариства причетні до вчинення кримінальних правопорушень, зокрема, до дій, пов`язаних з наданням недостовірної інформації, яка слугувала підставою для зміни цільового призначення земельної ділянки чи до дій службових осіб Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради з видачі містобудівних умов, що, на думку апелянтів, унеможливлює накладення арешту на майно, колегія суддів вважає неприйнятними, оскільки приписами ч.3 ст.170 КПК України передбачено, що у випадку, передбаченому п.1 ч.2 цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у ст.98 цього Кодексу.

Саме під час здійснення досудового розслідування і проводиться комплекс процесуальних та слідчих дій, спрямованих на повне і всебічне з`ясування всіх обставин кримінального провадження, зокрема, і щодо речових доказів.

Матеріали провадження свідчать, що на цьому етапі кримінального провадження потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власників майна з метою збереження речових доказів.

Накладення арешту на майно з метою, передбаченою п.1 ч.2 ст.170 КПК України, по суті являє собою форму забезпечення доказів і є самостійною правовою підставою для арешту майна, не вимагає обов`язкового оголошення підозри у кримінальному провадженні і не пов`язує особу підозрюваного з можливістю арешту такого майна.

Колегія суддів звертає увагу, що слідчий суддя на даному етапі кримінального провадження не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема, не вправі оцінювати докази з точки зору їх належності і допустимості, достатності та взаємозв`язку, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, чи існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення, яка може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження.

Детальні посилання апелянтів на те, що станом на сьогодні жодним органом державної влади або місцевого самоврядування не скасовано містобудівні умови та обмеження №01-06/178 на проектування об`єкту за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 7 та м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 9, та дозвіл на виконання будівельнихробіт №ІУ013210722347,а вказаніземельні ділянкиперебувають укористуванні ТОВ«ОДЕСАБУД»,ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС»чи ТОВ«ЛІДЕР-ПАРК»на законнихпідставах,не можутьбути визнаніпідставою дляскасування ухвалислідчого судді,оскільки дотриманнявимог законупри зміни цільовогопризначення земельноїділянки тавиконанні будівельнихробіт,а такожналежне виконанняпосадовими особамисвоїх повноваженьпри прийняттівідповідних рішеньщодо зміницільового призначенняземельної ділянкита видачідозволу на виконання будівельних робіт, є предметом дослідження органу досудового розслідування у кримінальному провадженні.

Твердження апелянтівпро законністьта правомірністьдіяльності ТОВ«ОДЕСАБУД»,ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС»чи ТОВ«ЛІДЕР-ПАРК»з посиланнямна відповіднірішення господарськогосуду,надані підчас апеляційногорозгляду,на думкуколегії суддів,є такими,що неспростовують висновкислідчого суддіпро наявністьпідстав длянакладення арештуна часпостановлення оскаржуваноїухвали,оскільки самепо собіздійснення господарськоїдіяльності апелянтамине виключаєрозумних підозроргану досудовогорозслідування провчинення кримінальногоправопорушення посадовимиособами Департаментуархітектурита містобудуванняОдеської міськоїради,ГУ Держгеокадастрв Одеськійобласті,іншихорганів держаноївлади тамісцевого самоврядуванняпід часзміни цільовогопризначення земельноїділянки та видачідозволу на виконання будівельних робіт, а перевірка таких обставин, збір доказів на їх підтвердження або спростування, і є метою проведення досудового розслідування.

За таких обставин, апеляційний суд, враховуючи, що досудове розслідування вказаного кримінального провадження триває, вважає, що на даному етапі застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як арешт майна, є обґрунтованим.

Апеляційний суд також враховує, що захід забезпечення кримінального провадження у виді арешту майна є тимчасовим, обумовлений метою проведення досудового розслідування, а його межі у часі окреслені строками, які регламентуються нормами ст.219 КПК України.

Разом з цим, власники майна, або їхні представники, мають право звернутися із клопотанням про скасування арешту в порядку, передбаченому ст.174 КПК України, та зазначити відповідні доводи, докази, обставини на доведення того, що арешт накладено необґрунтовано чи в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що зазначені в апеляційних скаргах доводи не можуть бути безумовними підставами для скасування ухвали слідчого судді та відмови у задоволенні клопотання прокурора на даній стадії досудового розслідування, тому апеляційні скарги директора ТОВ «ОДЕСАБУД» - ОСОБА_11 , директора ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» - ОСОБА_12 належить залишити без задоволення.

Керуючись ч.2 ст. 376, ст.98, 170-173, 404, 407, 419, 422 КПК України, апеляційний суд,

п о с т а н о в и в:

Апеляційні скарги директора ТОВ «ОДЕСАБУД» - ОСОБА_11 , директора ТОВ «СПОРТ-СЕРВІС» - ОСОБА_12 - залишити без задоволення, а ухвалу слідчого судді Київського районного суду м. Одеси від 20 вересня 2021 року про накладення арешту на майно у кримінальному провадженні №42020162030000107 від 30.07.2020, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених за ч.2 ст.15, ч.4 ст.190, ч.2 ст.364, ч.1 ст.366, ч.1 ст.382 КК України, - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Судді:

ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4

Дата ухвалення рішення24.04.2023
Оприлюднено28.04.2023
Номер документу110464508
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —947/27786/21

Ухвала від 24.04.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Гемма Ю. М.

Ухвала від 24.04.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Гемма Ю. М.

Ухвала від 24.04.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Гемма Ю. М.

Ухвала від 24.04.2023

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Гемма Ю. М.

Ухвала від 03.03.2023

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Стефанів Надія Степанівна

Постанова від 14.02.2023

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яновська Олександра Григорівна

Постанова від 14.02.2023

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яновська Олександра Григорівна

Постанова від 14.02.2023

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яновська Олександра Григорівна

Постанова від 14.02.2023

Кримінальне

Касаційний кримінальний суд Верховного Суду

Яновська Олександра Григорівна

Ухвала від 20.12.2022

Кримінальне

Одеський апеляційний суд

Артеменко І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні