Постанова
від 26.04.2023 по справі 826/1284/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 826/1284/17

адміністративне провадження № К/9901/61352/18

Верховний Суду складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Стародуб О.П.(головуючий), Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.02.2018 (судді - Федорчук А.Б., Качур І.А., Келеберда В.І.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суд від 01.08.2018 (судді - Кучма А.Ю., Аліменко В.О., Безименна Н.В.)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Черняхівагроліс" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У січні 2017 року ТОВ «Черняхівагроліс» звернулось до суду з позовом, в якому просило:

-визнати протиправним (нечинним) рішення Державної служби геології та надр України про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «Черняхівагроліс» у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою добування граніту Лебедівського родовища Новоград-Волинського району Житомирської області, прийнятого на підставі протоколу Комісії з питань надрокористування від 08.09.2016 №3/2016;

-зобов`язати Державну службу геології та надр України, на підставі Заяви від 05.04.2016 та доданих матеріалів, надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Черняхівагроліс» спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин - граніту Лебедівського родовища Новоград-Волинського району, Житомирської області.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням п`ятнадцятої сесії Кам`яномайданської сільської ради Новоград-Волинського району від 21.12.2007 та рішенням чотирнадцятої сесії Новоград-Волинської районної ради Житомирської області від 04.03.2008 за №214, ТОВ Черняхівагроліс» попередньо погоджено отримання спеціального дозволу на користування надрами для дослідно-промислової розробки родовища граніту на земельній ділянці площею 47,0 га, розташованій на відстані 1,5 км. на південь від с. Кам`яний Майдан та 1,2 км на північ від с. Лебедівка, а також погоджено умови землекористування.

Між Позивачем (Замовник), з однієї сторони, та ДП НАК «Надра України» «Житомирбуррозвідка» (Виконавець), з іншої сторони, укладено Договір №38 від 13.03.2008, (надалі - Договір №38).

Відповідно до п. 1.1 Договору №38, Замовник доручає, а Виконавець бере на себе зобов`язання з проведення детальної розвідки Лебедівського родовища граніту придатного для виробництва щебеню і каменю бурового, яке знаходиться в Новоград-Волинському районі біля с. Лебедтвка на землях запасу Лебедівської та Кам`яномайданської сільських рад Житомирської області.

Позивач зазначає, що умови Договору №38 виконані в повному обсязі, що підтверджується Актами виконаних робіт за березень-травень 2008 року та оплачені послуги в розмірі 270923,54 грн.

15.09.2009 ТОВ «Черняхівагроліс» отримало Спеціальний дозвіл Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, реєстраційний номер 3614, на користування надрами з метою геологічного вивчення гранітів Лебедівської ділянки, як сировини для виробництва щебеневої продукції.

В подальшому, між Позивачем (Замовник), з однієї сторони та Виробничим кооперативом «Геолог» (Виконавець), з іншої сторони 16.11.2012 укладено Договір №1-09 на виконання робіт по геолого-економічній оцінці Лебедівського родовища гранітів в якості каменю будівельного. Роботи виконані, відповідно до Актів здачі-прийняття робіт за грудень 2012 та березень 2013 року, Позивач сплатив виконавцю кошти в сумі 140500,00 грн.

Протоколом №2900 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 19.04.2013, розглянуті матеріали, подані ТОВ «Черніхівагроліс», щодо геолого-економічної оцінки запасів гранітів Лебедівського родовища, придатних для виробництва щебню та бутового каменю.

На підставі матеріалів Колегія ДКЗ постановила віднести Лебедівське родовище гранітів до родовищ простої геологічної будови відповідно до Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр, та визнала Лебедівське родовище підготовленим до промислового освоєння.

На тринадцятій сесії Кам`яномайданської сільської ради шостого скликання 03.01.2013, на шістнадцятій сесії Новоград-Волинської районної ради сьомого скликання 11.09.2013 та п`ятій сесії Житомирської обласної ради сьомого скликання 21.07.2016 погодили ТОВ «Черняхівагроліс» отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування гранітів родовища Лебедівське загальною площею 47 га. на території Кам`яномайданської та Лебедівської сільських рад Новоград-Волинського району.

Листом №5/3-6/14143-15 від 18.11.2015 Міністерство екології та природних ресурсів України повідомило ТОВ «Черняхівагроліс», що комісією з питань погодження надання надр у користування, прийнято рішення підтвердити можливість надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Черняхівагроліс» за умов, зазначених в Екологічній карті.

Позивачем подано до Державної служби геології та надр України заяву від 05.04.2016 №12 (вх. 6072/13/12-16 від 07.04.2016) про надання спеціального дозволу на користування надрами - видобування корисних копалин граніту на землях запасу Кам`яного Майдану та Лебедівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області для виробництва щебеневої продукції.

Листом від 20.10.2016 №19722/13/12-16 Держгеонадра України повідомили Позивача, що у наданні спеціального дозволу з метою видобування граніту Лебедівського родовища у Волинському районі Житомирської області відмовлено відповідно до п. 19 Порядку №615.

Позивач не погоджуючись з такою відмовою відповідача, звернувся до суду з цим позовом.

В обгрунтування позовних вимог покликався на те, що відповідачем в порушення вимог законодавства відмовлено Товариству в наданні спеціального дозволу на користування надрами, чим грубо порушено права Позивача на користування надрами.

ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.02.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 01.08.2018, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Державної служби геології та надр України про відмову ТОВ «Черняхівагроліс» у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою добування граніту Лебедівського родовища Новоград-Волинського району Житомирської області, прийнятого на підставі протоколу Комісії з питань надрокористування від 08.09.2016 №3/2016.

Зобов`язано Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву від 05.04.2016 та доданих матеріалів наданих Товариством з обмеженою відповідальністю «Черняхівагроліс» на отримання спеціальних дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин - граніту Лебедівського родовища Новоград-Волинського району, Житомирської області.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що рішення відповідача про відмову ТОВ «Черняхівагроліс» у наданні спеціального дозволу з метою видобування граніту Лебедівського родовища у Волинському районі Житомирської області є протиправним та прийнятим з порушенням норм чинного законодавства, оскільки позивачем надано належні докази на підтвердження дотримання трирічного строку подання відповідної заяви з метою отримання дозволу, що вказує на дотримання положень п. 8 Порядку №615, натомість відповідачем доказів порушення зазначеного порядку чи інших законів України з боку позивача, зокрема порушення строку подання відповідної заяви, надано не було.

При цьому, суди дійшли висновку, що постанова КМУ №277, якою, крім іншого, внесено зміни до пп. 1 п. 8 Порядку №615, на підставі якого позивач звернувся до відповідача з заявою про отримання спеціального дозволу, опублікована в Урядовому кур`єрі 12.04.2016 №69, отже зміни до Порядку №615 почали діяти з 12.04.2016 після отримання відповідачем заяви позивача.

Крім того, суди дійшли висновку щодо порушення відповідачем строку розгляду заяви позивача, оскільки така розглянута протягом 6 місяців, а не 60 днів, як було передбачено Порядком на час звернення позивача з відповідною заявою.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, що мають значення для вирішення спору, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до ухвалення помилкових судових рішень.

Покликається на те, що за своєю правовою природою норми Порядку №615 є процедурними (процесуальними) нормами. Тому з набранням чинності постановою КМУ №277 заява позивача на отримання спеціального дозволу на користування надрами підлягала розгляду у діючій редакції Порядку №615. В свою чергу, судами попередніх інстанцій не було враховано зміни, внесені до Порядку №615, чим порушено норми матеріального права.

Крім того, покликається на те, що заява позивача не відповідала вимогам п. 8 Порядку №615, зокрема в ній не було зазначено підстави для надання дозволу згідно з вказаним пунктом зазначеного Порядку, що в ислу п. 19 Порядку №615 є підставою для прийняття рішення про відмову у наданні дозволу на користування надрами.

Просив рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частини 2 статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).

Відповідно до п.п.1 п. 8 Порядку №615, в редакції на час звернення позивача із заявою про видачу спеціального дозволу - 05.04.2016, без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за результатами геологічного вивчення ділянки надр за власні кошти здійснив підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, а також видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом п`яти років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України десяти років з моменту надання дозволу.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), номер засобу зв`язку, адреса електронної пошти, а також підстава надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 60 днів (для вугільних шахт, які відповідно до законодавства вважаються малими, - протягом 30 днів) після надходження заяви разом із зазначеними документами у повному обсязі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №277, яка набрала чинності 12.04.2016, серед іншого, внесено зміни до Порядку №615, відповідно до яких п.п. 1 п. 8 викладено наступній редакції: видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що підставою для відмови позивачу у видачі спеціального дозволу на користування надрами за його заявою від 05.04.2016 був пропуск, передбаченого пп.1 п. 8 Порядку №615 трирічного строку звернення з відповідною заявою.

При цьому суди дійшли висновку, що під час розгляду заяви позивача відповідач мав керуватись Порядком №615 в редакції на час звернення позивача з заявою про отримання спеціального дозволу, яка передбачала п`ятирічний строк звернення з відповідною заявою.

Разом з тим, суди дійшли висновку, що позивачем дотримано як п`ятирічний строк, так і трирічний строк, передбачений Поярдком №615 в редакції з 12.04.2016.

Питання яка редакція Порядку №615 підлягає застосуванню до спірних правовідносин: та, що була чинною на час звернення особи із заявою про видачу спеціального дозволу на користування надрами, чи та, що була чинною на час розгляду уповноваженим органом заяви особи про видачу спеціального дозволу на користування надрами і прийняття відповідного рішення за наслідками розгляду такої заяви, вже було предметом дослідження Верховного Суду.

Зокрема, у справі №803/1541/16 (постанова від 31.03.2021) Верховний Суд зробив наступні висновки:

"Якщо під час розгляду суб`єктом владних повноважень заяви особи до прийняття остаточного рішення було змінено нормативно-правове регулювання, суб`єкт владних повноважень не має законних можливостей для прийняття рішення з урахуванням попереднього нормативно-правового регулювання, яке є нечинним, а його рішення та дії в цих випадках не можуть вважатися протиправними за формальними ознаками.

Рішення за результатами розгляду заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами приймається за законодавством, що діє на час прийняття рішення про надання чи відмову у наданні дозволу (а не на час звернення з заявою)".

Враховуючи наведені вище висновки Верховного Суду з 12.04.2016 (дата набрання чинності постанови КМУ №277) і далі відповідач повинен був застосовувати Порядок №615 у редакції, чинній на час розгляду заяви позивача, тобто ту, яка передбачала трирічний строк подання документів на отримання спеціального дозволу після затвердження запасів корисних копалин.

Як вірно встановлено судами попередніх інстанці та підтверджується матеріалами справи, Протокол засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України №2900, яким затверджено підрахунок запасів корисних копалин, складено 19.04.2013, а позивачем подано до відповідача заяву та всі документи 05.04.2016, тобто в даному випадку в межах, визначеного п.п.1 п. 8 Порядку №615 трирічного строку. (а.с. 40-52).

Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій дійшли обгрунтованого висновку щодо протиправності відмови відповідача та ухвалили рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Покликання відповідача в обгрунтування касаційної скарги на те, що заява позивача не відповідача п. 8 Порядку №615 в частині не зазначення підстав надання спеціального дозволу без аукціону, що і стало підставою для відмови у надання доволу та повернення документів, є безпідставним, оскільки зі змісту оскаржуваної відмови (лист від 20.10.2016 №19722/13/12-16 а.с. 38-39) такої підстави відмови не вбачається.

Натомість, зміст заяви позивача від 05.04.2016 (а.с. 35) дає можливість встановити підставу надання спеціального дозволу, за яким позивач звернувся до відповідача. Зокрема, в заяві зазначено, що Товариство провело геологічне вивчення Лебедівського родовища гранітів, та вказано, що Протоколом №2900 засідання ДКЗ України від 19.04.2013 затверджено в повному обсязі запаси грантів.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, оскільки при ухваленні рішень суди попередніх інстанцій порушень норм матеріального та процесуального права не допустили, тому суд прийшов до висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

постановив:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.02.2018 та постанову Київського апеляційного адміністративного суд від 01.08.2018 - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук

Дата ухвалення рішення26.04.2023
Оприлюднено28.04.2023
Номер документу110485919
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —826/1284/17

Постанова від 26.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 20.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 01.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кучма А.Ю.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кучма А.Ю.

Ухвала від 18.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Кучма А.Ю.

Рішення від 28.02.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 16.03.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

Ухвала від 03.02.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Федорчук А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні