Постанова
від 14.03.2023 по справі 367/3583/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Єдиний унікальний номер справи: 367/3583/17 Головуючий у суді першої інстанції: Карабаза Н.Ф.

Номер провадження: 22-ц/824/568/2023 Доповідач у суді апеляційної інстанції: Коцюрба О. П.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 березня 2023 року місто Київ

Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Коцюрби О.П.,

суддів: Білич І.М., Слюсар Т.А.,

при секретарі - Качалабі О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві матеріали цивільної справи за апеляційною скаргою Головного управляння Державної податкової служби у Київській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби на ухвалу Ірпінського міського суду Київської області від 08 липня 2022 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, Виконавчого комітету Ірпінської міської ради про відшкодуванню матеріальної та моральної шкоди, -

В С Т А Н О В И В:

В Ірпінський міський суд Київської області звернувся представник ОСОБА_1 - адвокат Сулім Я.В. (далі - заявник) із заявою про заміну сторони її правонаступником у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (далі - Головне управління ДФС у Київській області), Виконавчого комітету Ірпінської міської ради про відшкодуванню матеріальної та моральної шкоди.

Заява обґрунтована тим, що рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 18 листопада 2021 року у справі № 367/3583/17, позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Київській області, Виконавчого комітету Ірпінської міської ради про відшкодування матеріальної та моральної шкоди задоволено частково. Стягнуто з Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області на користь ОСОБА_1 спричинену матеріальну шкоду у розмірі 42 760,70 грн., сплачений судовий збір в розмірі 640,00 грн. та судові витрати у справі в розмірі 1 566,00 грн. В решті позовних вимог відмовлено.

Оскільки, повноваження та функції Головного управління Державної податкової служби у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377) (далі - Головне управління ДПС у Київській області, ГУ ДПС у Київській області) нормативним актом передані Державній податковій службі України, заявник вважає, що наявні правові підстави для заміни сторони територіального органу ДПС як юридичної особи публічного права, а саме: Головне управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377) на територіальний орган ДПС, утворений як її відокремлений підрозділ - Головне управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 44096797).

Заявник вказав, що станом на дату подання заяви, виконавче провадження за виконавчим листом у справі № 367/3583/17 від 01 червня 2022 року, виданого Ірпінським міським судом Київської області не відкривалось.

Посилаючись на вказані обставини, просив замінити відповідача - Головне управління Державної фіскальної служби у Київській області у виконавчому листі від 01 червня 2022 року виданого Ірпінським міським судом Київської області на виконання рішення Ірпінського міського суду Київської області від 18 листопада 2021 року у справі № 367/3583/17, а саме - Головне управління Державної фіскальної служби у Київській області (код ЄДРПОУ: 39393260) на правонаступника - Головне управління Державної податкової служби у Київській області (ЄДРПОУ 44096797), як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ: 43005393).

Ухвалою Ірпінського міського суду Київської області від 08 липня 2022 року, заяву представника ОСОБА_1 - адвоката Сулім Я.В. про заміну сторони її правонаступником задоволено.

Замінено сторону виконавчого провадження, а саме - Головне управління Державної фіскальної служби у Київській області (Україна, 03151, місто Київ, вулиця Народного Ополчення, будинок 5-А; код ЄДРПОУ: 39393260) на його правонаступника - Головне управління Державної податкової служби у Київській області (Україна, 03151, місто Київ, вулиця Святослава Хороброго, будинок 5, корпус А; код :ЄДРПОУ 44096797), як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ: 43005393) у виконавчому листі від 01 червня 2022 року, виданого Ірпінським міським судом Київської області на виконання рішення Ірпінського міського суду Київської області від 18 листопада 2021 року у справі № 367/3583/17.

Не погоджуючись з ухвалою суду першої інстанції, Головне управління Державної податкової служби у Київській області (ЄДРПОУ 44096797), як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України оскаржило її в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі, посилаючись на необґрунтованість ухвали суду, невідповідність висновків суду обставинам справи, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просило ухвалу Ірпінського міського суду Київської області від 08 липня 2022 року скасувати, ухвалити у справі нове судове рішення, яким у задоволенні заяви представника ОСОБА_1 - адвоката Сулім Я.В. про заміну сторони її правонаступником відмовити.

У відзиві на апеляційну скаргу, представник ОСОБА_1 - адвокат Сулім Я.В., проти доводів апеляційної скарги заперечив, посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність. Просив апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області (ЄДРПОУ 44096797), як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а ухвалу Ірпінського міського суду Київської області від 08 липня 2022 року без змін.

Суд апеляційної інстанції, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість оскаржуваної ухвали суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга Головного управління Державної податкової служби у Київській області (ЄДРПОУ 44096797), як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повного і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Постановлюючи ухвалу про задоволення заяви представника ОСОБА_1 - адвоката Сулім Я.В. про заміну сторони її правонаступником, Ірпінський міський суд Київської області виходив з того, що підставою для заміни сторони у справі її правонаступником є постанова Кабінету Міністрів України № 537 від 19 червня 2019 року «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби», постанова Кабінету Міністрів України № 893 від 30 вересня 2020 року «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби», наказ Державної податкової служби України від 30 вересня 2020 року № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби», наказ Державної податкової служби України від 24 грудня 2020 року № 755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій».

Однак, колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Судом встановлено, що рішенням Ірпінського міського суду Київської області від 18 листопада 2021 року, позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, Виконавчого комітету Ірпінської міської ради про відшкодування матеріальної та моральної шкоди задоволено частково. Стягнуто з Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області на користь ОСОБА_1 спричинену матеріальну шкоду у розмірі 42 760,70 грн., сплачений судовий збір в розмірі 640,00 грн. та судові витрати по справі у розмірі 1 566,00 грн. В решті позовних вимог відмовлено.

Постановою Кабінету Міністрів України № 537 від 19 червня 2019 року утворено як юридичну особу публічного права - Головне управління ДПС у Київській області та реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби зокрема, Головне управління ДФС у Київській області приєднано до Головного управління ДПС у Київській області.

Постановою Кабінету Міністрів України № 893 від 30 вересня 2020 року «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, у тому числі - Головне управління ДПС у Київській області.

В абзаці 3 п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 893 вказано, що територіальні органи Державної податкової служби, які ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів, згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються.

В той же час, ключовим є доведення обставин вибуття сторони - суб`єкта владних повноважень з відносин, щодо яких виник спір.

Виходячи із специфіки публічно-правових відносин, а саме: з тієї обставини, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому, такий перехід може не збігатись у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.

Отже, якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.

Якщо спір виник у відносинах, що не пов`язані з реалізацією суб`єктом владних повноважень його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту припинення сторони - суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, інститут правонаступництва органів державної влади різниться від інституту правонаступництва суб`єктів приватного права, оскільки є більш ширшим за змістом, включаючи в себе: правонаступництво в завданнях, функціях та повноваженнях як складових компетенції органу виконавчої влади, а також щодо конкретних управлінських (організаційних) прав та обов`язків, які складають зміст відповідних правовідносин, тобто публічне правонаступництво, за якого відбувається перехід владних прав та функції органу, що реорганізовується, до органу, що створюється, та правонаступництво в майнових приватних правовідносинах, в яких орган влади виступає як юридична особа приватного права. У випадку публічного правонаступництва перехід таких прав та обов`язків оформлюється нормативним актом, тоді як правонаступництво в майнових приватних правовідносинах здійснюється на підставі передавального акта або розподільчого балансу. При цьому, юридична особа є припиненою з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Колегія суддів вважає, що у межах вирішення питання, яке є предметом розгляду в даній справі, для встановлення факту правонаступництва в майнових приватних правовідносинах є встановлення факту припинення первісного суб`єкта - Головного управління ДФС у Київській області.

Постановою Кабінету Міністрів України № 160 від 21 травня 2014 року вирішено утворити Державну фіскальну службу, як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України, реорганізувавши Міністерство доходів і зборів шляхом перетворення.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 311 «Про утворення територіальних органів Державної фіскальної служби та визнання такими, що втратили чинність деяких актів Кабінету Міністрів України», утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної фіскальної служби, в тому числі й Головне управління ДФС у Київській області.

Згідно із пунктом 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 року № 1074 «Про затвердження Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади» (далі - Порядок № 1074), права та обов`язки органів виконавчої влади переходять у разі перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади.

Пунктом 8 Порядку № 1074, визначено, що внаслідок реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) органів виконавчої влади припиняється той орган виконавчої влади, майнові права та обов`язки якого переходять його правонаступникам.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1200 від 18 грудня 2018 року (зі змінами і доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2019 року № 846) утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

Державна податкова служба України та Державна митна служба України є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби України у відповідних сферах діяльності.

Державна фіскальна служба України продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення Державної податкової служби, Державної митної служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності, відповідно до Кримінального процесуального кодексу України (пункт 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 1200).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 682-р «Питання Державної податкової служби» погоджено пропозицію Міністерства фінансів України щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї Постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України» (Офіційний вісник України, 2019 рік, № 26. ст. 900) функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Державну податкову службу.

Між тим, вказаними вище правовими актами унормовано підстави публічного фактичного правонаступництва суб`єктів владних повноважень, а саме: визначено умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Водночас, при переході від одного суб`єкта до іншого обов`язку, який не стосується визначеної законом адміністративної компетенції (функцій) суб`єкта владних повноважень, а виникає на підставі рішення суду, з майнових відносин, заміна сторони має відбуватись в порядку універсального правонаступництва у разі фактичного вибуття сторони (внесення запису про припинення, ліквідацію юридичної особи в ЄДР).

У ч. 1 ст. 104 ЦК України вказано, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення (ч. 5 ст. 104 ЦК України).

Відповідно до п. 7 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1074 від 20 жовтня 2011 року, майнові права та обов`язки органів виконавчої влади у разі їх злиття, приєднання або перетворення переходять правонаступникові на підставі передавального акта, а у разі їх поділу - згідно з розподільчим балансом.

У разі ліквідації органу виконавчої влади складається ліквідаційний баланс.

Головне управління ДФС у Київській області станом на час розгляду справи судом першої інстанції не було припиненим, а перебувало в стані припинення з 02 серпня 2019 року, про що свідчить запис в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, тому, колегія суддів вважає, що підстави для заміни відповідача у справі відсутні.

Окрім цього, відповідно до ст. 55 ЦПК України процесуальне правонаступництво здійснюється у разі смерті фізичної особи, припинення юридичної особи, зміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в цивільному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку він замінив.

Аналізуючи вище викладене, колегія суддів приходить до висновку, що Ірпінський місткий суд Київської області при розгляді заяви представника ОСОБА_1 - адвоката Сулім Я.В. про заміну сторони її правонаступником наведених обставин не врахував, не в повній мірі дослідив усі обставини справи та дійшов передчасного висновку про наявність підстав для заміни відповідача у справі - Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області на Головне управляння Державної податкової служби у Київській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.

Приписами ч. 1 ст. 376 ЦПК України передбачено, що підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є:

1) неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

На підставі вищенаведеного, колегія суддів приходить до переконання, що апеляційна скарга Головного управляння Державної податкової служби у Київській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України підлягає задоволенню, а ухвала Ірпінського міського суду Київської області від 08 липня 2022 року скасуванню, з ухваленням у справі нового судового рішення, про відмову у задоволенні заяви представника ОСОБА_1 - адвоката Сулім Я.В. про заміну сторони її правонаступником у зв`язку з її необґрунтованістю.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управляння Державної податкової служби у Київській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби задовольнити.

Ухвалу Ірпінського міського суду Київської області від 08 липня 2022 року скасувати, ухвалити у справі нове судове рішення, яким у задоволенні заяви представника ОСОБА_1 - адвоката Сулім Ярослава Васильовича про заміну сторони її правонаступником - відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий: О.П. Коцюрба

Судді: І.М. Білич

Т.А. Слюсар

Дата ухвалення рішення14.03.2023
Оприлюднено11.05.2023
Номер документу110738227
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —367/3583/17

Ухвала від 20.07.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Олійник Алла Сергіївна

Ухвала від 12.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Олійник Алла Сергіївна

Постанова від 14.03.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Коцюрба Олександр Петрович

Ухвала від 22.12.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Коцюрба Олександр Петрович

Ухвала від 12.09.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Коцюрба Олександр Петрович

Ухвала від 28.08.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Коцюрба Олександр Петрович

Ухвала від 07.07.2022

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

Рішення від 18.11.2021

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

Рішення від 18.11.2021

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

Рішення від 18.11.2021

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні