Постанова
від 26.04.2023 по справі 734/1796/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

іменем України

26 квітня 2023 року м. Чернігів

Унікальний номер справи № 734/1796/20

Головуючий у першій інстанції Іванюк Т. І.

Апеляційне провадження № 22-ц/4823/496/23

Суд у складі:

головуючого - судді Євстафіїва О.К.,

суддів: Скрипки А.А., Шарапової О.Л.,

за участю секретаря Зеляк Ю.Г.,

позивач: ОСОБА_1 ,

відповідачі: Міжшкільний навчально-виробничий комбінат Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради,

особа, яка подала апеляційну скаргу: Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради,

на рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 30 листопада 2021 року; час, місце ухвалення і дата складання повного його тексту: 06.12.2021, смт Козелець,

В С Т А Н О В И В:

У липні 2020 р. ОСОБА_1 звернувся з позовом до Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (далі за текстом Козелецький МНВК) та Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (далі за текстом Управління освіти Козелецької селищної ради), в якому просив поновити йому строк звернення до суду, поновити його на посаді майстра виробничого навчання Козелецького МНВК, стягти з Управління освіти Козелецької селищної ради середній заробіток за час вимушеного прогулу з 30.01.2020 по день ухвалення рішення суду і відшкодування судових витрат. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що ОСОБА_1 з 06.11.2018 працював на посаді майстра виробничого навчання у Козелецькому МНВК. 25.09.2019 Козелецька селищна рада прийняла рішення № 16-32/VIII про припинення Козелецького МНВК шляхом ліквідації. Наказом голови ліквідаційної комісії цього Комбінату від 21.11.2019 № 52 «Про скорочення чисельності та штату працівників Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради» скорочено займану позивачем посаду, а останнього попереджено про наступне вивільнення згідно з п. 1 ст. 40 КЗпП України. Наказом цієї ж посадової особи від 29.01.2020 № 12 ОСОБА_1 звільнено з вказаної посади 30.01.2020 у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників, за п. 1 ст. 40 КЗпП України. Своє звільнення позивач вважає протиправним, оскільки:

- постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 у справі № 620/3135/19, що набрала законної сили, рішення Козелецької селищної ради від 25.09.2019 № 16-32/VIII визнане протиправним та скасоване. Отже ця постанова є обов`язковою для виконання і має наслідком скасування дій, спрямованих на виконання скасованого рішення ради, та відновлення права позивача на працю, яке існувало до прийняття рішення ради, про яке йдеться;

- на день звільнення ОСОБА_1 директором Козелецького МНВК був ОСОБА_2 , який не видавав наказів про скорочення чисельності та штату працівників комбінату і про його звільнення;

- Управління освіти Козелецької селищної ради просило первинну профспілкову організацію розглянути питання скорочення чисельності посад працівників МНВК у зв`язку з запланованою ліквідацією цього закладу, однак не отримало на таке згоди;

- у наказі голови ліквідаційної комісії Козелецького МНВК від 21.11.2019 № 52 причиною скорочення штату працівників комбінату зазначається «відсутність контингенту учнів». Проте ця відсутність пов`язана саме з планами ліквідації комбінату, оскільки 30.08.2019 його директор повідомляв про надходження 25 заяв на навчання, що складає 2 навчальні групи, а 04.09.2019 вже було оприлюднено проект рішення селищної ради про ліквідацію комбінату;

- скорочення штату і звільнення працівників Козелецького МНВК відбулось в процесі його ліквідації: в один день одночасно були звільнені всі працівники комбінату, включаючи директора, що свідчить про те, що їх фактично звільнено не у зв`язку зі скороченням чисельності працівників та штату комбінату, а у зв`язку з його ліквідацією.

Разом з позовною заявою ОСОБА_1 подав заяву про поновлення йому строку звернення до суду (арк. 23 т. 1), у якій останній посилається на те, що до прийняття Шостим апеляційним адміністративним судом постанови у справі № 620/3135/19, про яку ОСОБА_1 дізнався 20.06.2020, він не мав підстав для оспорювання наказу про звільнення, так як вважав, що цей наказ виданий правомірно.

Оскаржуваним рішенням позов задоволено. Ухвалюючи його, суд І інстанції виходив з того, що:

- позивачеві лише 30.01.2020, в день звільнення, запропоновані вакантні посади для подальшого працевлаштування;

- ОСОБА_1 звільнено з роботи без погодження з первинною профспілковою організацією, членом якої він є;

- позивача звільнено у зв`язку зі скороченням штату і чисельності працівників у процесі ліквідації Козелецького МНВК на підставі рішення Козелецької селищної ради Чернігівської області від 25.09.2019 № 16-32/VIII, яке в судовому порядку визнане протиправним і скасоване. Внаслідок цього наказ про його звільнення є незаконним;

- строк звернення ОСОБА_1 до суду підлягає поновленню, оскільки зверненню останнього до суду перешкоджали об`єктивні причини, зокрема, судовий розгляд справи № 620/3135/19.

В апеляційній скарзі Управління освіти Козелецької селищної ради просить скасувати вказане рішення та ухвалити рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову. Доводи апеляційної скарги зводяться до такого:

- ОСОБА_1 помилково поновлено строк звернення до суду, оскільки ознайомлення останнього з постановою Шостого апеляційного адміністративного суду про скасування рішення Козелецької селищної ради від 25.09.2019 № 16-32/VІІ про припинення комбінату шляхом ліквідації ніяк не може свідчити про ознайомлення з порушенням трудових прав позивача;

- оскільки позивач дізнався про власне звільнення 21.11.2019, тобто за два місці до його фактичного вивільнення, у нього не було перешкод для звернення до суду з позовом без порушення строку;

- вирішуючи спір, суд піддав аналізу рішення засновника Козелецького МНВК щодо доцільності та підстав змін в організації виробництва і праці на комбінаті, хоча втручання в господарську та іншу діяльність підприємства не допускається;

- згода профспілкової організації на звільнення працівника у випадку ліквідації установи-роботодавця не передбачена;

- постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020, якою визнано протиправним і скасовано рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 25.09.2019 № 16-32/VIII, набрала законної сили 01.06.2020, а тому на день звільнення позивача 29.01.2020 це рішення ради було чинним;

- поновлення на роботі у ліквідованому Козелецькому МНВК не є ефективним і належним способом захисту прав ОСОБА_1 , адже воно не може бути виконане.

У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду І інстанції без змін.

Справа розглядалася судами неодноразово.

У судовому засіданні представник Управління освіти Козелецької селищної ради адвокат Романов О.О. підтримав апеляційну скаргу, представник ОСОБА_1 адвокат Лугина О.В. просив її відхилити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, дослідивши її матеріали та обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що вона підлягає задоволенню.

У справі встановлено таке.

З 06.11.2018 ОСОБА_1 працював в Козелецькому МНВК на посаді майстра виробничого навчання, що підтверджується копією його трудової книжки серії НОМЕР_1 і жодним з учасників справи не заперечується (арк. 10 т. 1).

Листом № 450 від 03.06.2019 Управління освіти Козелецької селищної ради звернулось до Первинної профспілкової організації Козелецької територіальної громади Профспілки працівників освіти і науки України з поданням про проведення скорочень чисельності посад працівників Козелецького МНВК у зв`язку з запланованою ліквідацією до 01.01.2020 (копія подання арк. 17 т. 1).

Листом від 06.06.2019 № 17 голова вищеназваної профспілкової організації повідомив Управління освіти Козелецької селищної ради про неможливість розгляду його подання, виходячи з такого. Відповідно до ч. 2 ст. 49-4 КЗпП України та ч. 3 ст. 22 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», в разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників з причин економічного, структурного характеру або у зв`язку з ліквідацією закладу освіти, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень, надати профспілкам інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорію працівників, яких може це стосуватися, про терміни проведення звільнення тощо. У зв`язку з відсутністю такої інформації профспілкова організація не в змозі призначити консультації стосовно заходів щодо запобігання звільненню працівників Козелецького МНВК (копія листа арк. 18 т. 1).

Листом від 30.08.2019 № 18 дирекція Козелецького МНВК повідомила Управління освіти Козелецької селищної ради, що станом на 30.08.2019 до комбінату подано 20 заяв на навчання по підготовці водіїв категорії «В» та «С1» і 5 заяв на швейну справу (це 2 навчальні групи), у зв`язку з чим комбінат просить забезпечити виділення навчальних годин для підготовки учнів по вказаних професіях згідно з навчальним планом та бажанням батьків і учнів відповідно до Закону України «Про освіту» (копія листа арк. 19 т. 1).

Рішенням Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (тридцять друга сесія восьмого скликання) від 25.09.2019 № 16-32/VIII ухвалено припинити Козелецький МНВК шляхом ліквідації та створено відповідну ліквідаційну комісію. Рішення про ліквідацію обґрунтовувалось поданням Управління освіти Козелецької селищної ради № 651/1 від 02.09.2019 та рекомендаціями постійної комісії з питань освіти, охорони здоров`я, культури, соціального захисту населення, законності та правопорядку, постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, будівництва, земельних відносин та питань надзвичайних ситуацій і постійної комісії з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестиційної діяльності цієї ради (копія рішення арк. 64-66 т. 1).

Наказом голови ліквідаційної комісії Козелецького МНВК № 52 від 21.11.2019 «Про скорочення чисельності та штату працівників Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради» скорочено та виключено із штатного розпису, зокрема, дві штатні одиниці майстра виробничого навчання (копія наказу арк. 103-104 т. 1). 22.11.2019 ОСОБА_1 ознайомлений з цим наказом, зауважень не виказав.

За повідомленням заступника начальника Управління освіти Козелецької селищної ради від 05.11.2020 № 01-08/942, усі посади, які вказані у штатному розписі Козелецького МНВК, що існували станом на 21.11.2019, були скорочені та виключені зі штатного розпису (копія повідомлення арк. 120 т. 1).

Наказом голови ліквідаційної комісії Козелецького МНВК № 12 від 29.01.2020 ОСОБА_1 30.01.2020 звільнено з посади майстра виробничого навчання у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників, за п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України. 30.01.2020 ОСОБА_1 ознайомлений з цим наказом, трудову книжку отримав, претензій не має (копія наказу арк. 101 т. 1). В цей же день позивачу запропоновано одну з вакантних посад для подальшого працевлаштування станом на 30.01.2020 за переліком (20 пунктів), проте ОСОБА_1 відмовився від цих пропозицій, про що поставив свій підпис (арк. 102 т. 1).

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 у справі № 620/3135/19, яка залишена без змін постановою Верховного Суду від 02.02.2021, адміністративний позов ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 задоволено й визнано протиправним та скасовано рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 25.09.2019 №16-32/VIII. Приймаючи ці постанови, суди виходили, зокрема, з того, що ухваленню оспорюваних рішень, на підставі яких ліквідовано Козелецький МНВК, не передувало обговорення можливості ухвалення цих рішень з метою урахування відповідних інтересів батьків та дітей (копії постанов арк. 14-16, 67-72, 167-173 т. 1).

23.06.2020 ОСОБА_1 звернувся з заявою до начальника Управління освіти Козелецької селищної ради про поновлення його на посаді майстра виробничого навчання Козелецького МНВК згідно з ст. 235 КЗпП України, у зв`язку з прийняттям судом постанови у справі № 620/3135/19 (копія заяви арк. 20 т. 1). Відомості про спосіб вирішення цієї заяви у справі відсутні.

З копії довідки голови Первинної профспілкової організації Козелецької громади Профспілки працівників освіти і науки України № 17 від 28.07.2020 вбачається, що до неї від ліквідаційної комісії по припиненню Козелецького МНВК та до профспілкової організації Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради не надходило подання про надання згоди на звільнення працівників цього закладу у зв`язку із скороченням чисельності його штату (арк. 122 т. 1).

З довідки Управління освіти Козелецької селищної ради від 23.07.2020 № 01-11/46 вбачається, що середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 за грудень 2019 р. січень 2020 р. за 1 робочий день становить 229 грн 65 коп. (арк. 4 т. 2).

Наказом Управління освіти Козелецької селищної ради від 04.08.2021 № 106-ос ОСОБА_2 поновлено на посаді директора Козелецького МНВК з 30.01.2020 (копія наказу арк. 231 т. 1), який згідно з наказом по цьому Комбінату від 09.08.2021 № 1-ос приступив до виконання обов`язків на посаді директора з 09.08.2021 (його копія на арк. 230 т. 1).

Аналізуючи надані докази і правові норми, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить таких висновків.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України, трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках змін в організації виробництва і праці, тобто у разі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації-роботодавця, скорочення у нього чисельності або штату працівників.

В частині 4 ст. 82 ЦПК України зазначено, що обставини, встановлені рішенням суду у адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. В контексті спору між сторонами інше законом не встановлено. Отже висновки, що містяться у постановах Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 і Верховного Суду від 02.02.2021 у справі № 620/3135/19, є преюдиціальними для вирішення цієї справи. Тому встановлена цими постановами незаконність рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (тридцять друга сесія восьмого скликання) від 25.09.2019 № 16-32/VIII про припинення Козелецького МНВК шляхом ліквідації та про створення відповідної ліквідаційної комісії доведена належними й допустимими доказами.

Частина 2 ст. 19 Конституції України приписує, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У абзаці 5 п. 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 зазначено, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (ст. 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

З наведеного у попередніх трьох абзацах випливає, що незаконне рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 25.09.2019 №16-32/VIII не може спричинити законні наслідки при його виконанні. Тож будь-які акти, в тому числі й накази МНВК Козелецької селищної ради № 52 від 21.11.2019 про скорочення чисельності та штату працівників та № 12 від 29.01.2020 про звільнення ОСОБА_1 , як такі, що прийняті на підставі вказаного рішення ради, не можуть мати будь-якої юридичної сили з дня їх винесення, адже настання обумовлених цими наказами наслідків спричинене насамперед тим, що порушення, внаслідок яких рішення було визнане незаконним, мали місце вже на час видання цих наказів.

З наведеного випливає, що висновок місцевого суду про незаконність звільнення ОСОБА_1 є вірним.

Разом з тим в період виникнення спірних правовідносин (з 30.01.2020 дата звільнення позивача) і до 01.07.2020 строк звернення до суду за захистом прав, наданих КЗпП України, у справах про звільнення регламентувався тільки частиною 1 ст. 233 цього Кодексу, яка приписувала, що працівник у справах про звільнення може звернутися з заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до місцевого загального суду в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення або трудової книжки. Виходячи з цього і в силу ч. 3 ст. 241-1 КЗпП України останнім днем строку звернення ОСОБА_1 до суду з позовом, що є об`єктом розгляду в цій справі, є 02.03.2020. Проте він його пред`явив 01.07.2020 (арк. 1-2 т. 1), тобто з пропуском вказаного строку, і не навів поважності причин його пропуску. Так, з копії наказу про звільнення позивача вбачається, що в день звільнення (30.01.2020) він, ознайомившись з наказом, достовірно знав дату, причину і підставу його звільнення, претензій щодо суті спору між сторонами не мав та отримав трудову книжку.

Підстави, зазначені ОСОБА_1 у заяві про поновлення йому строку звернення до суду з позовом, апеляційним судом розцінюються як неповажні. Так, твердження про те, що до прийняття Шостим апеляційним адміністративним судом постанови у справі № 620/3135/19 позивач не мав підстав для оспорювання наказу про звільнення та що він вважав, що цей наказ виданий правомірно, є хибними.

З викладеного випливає, що рішення суду І інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про відмову в задоволенні вимог ОСОБА_1 у зв`язку з пропуском ним строку звернення до суду з позовом і відсутністю підстав для поновлення цього строку.

В порядку ч. 13 ст. 141 ЦПК України з держави на користь Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради належить стягти 2934 грн 00 коп. на повернення судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги.

Враховуючи викладене, керуючись ст. 374, 376 ч. 1 п. 4, 381, 382 ЦПК України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради задовольнити, рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 30 листопада 2021 року скасувати.

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради про поновлення на роботі, стягнення середньомісячного заробітку за вимушений прогул відмовити.

Стягти з рахунка № (IBAN) UA798999980313111206080025739 (код класифікації доходів бюджету 22030101), отримувач УК у м. Чернігові/ м. Чернігів/ 22030101, код ЄДРПОУ 37972475, банк одержувача Казначейство України (ЕАП) на користь Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради 2934 (дві тисячі дев`ятсот тридцять чотири) грн 00 коп. на повернення судового збору.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, але вона може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України, протягом 30 днів з дня складення повної постанови.

Ідентифікаційні дані учасників справи наведені у рішенні суду І інстанції.

Головуючий: Судді:

СудЧернігівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2023
Оприлюднено12.05.2023
Номер документу110776544
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них

Судовий реєстр по справі —734/1796/20

Постанова від 26.04.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Постанова від 26.04.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 14.03.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 10.02.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Постанова від 23.01.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 28.08.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Черняк Юлія Валеріївна

Постанова від 10.07.2022

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Мамонова О. Є.

Ухвала від 21.02.2022

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Мамонова О. Є.

Ухвала від 15.02.2022

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Мамонова О. Є.

Ухвала від 20.01.2022

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Мамонова О. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні