ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
26 квітня 2023 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 734/1796/20
Головуючий у першій інстанції Іванюк Т. І.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/496/23
Суд у складі:
головуючого - судді Євстафіїва О.К.,
суддів: Скрипки А.А., Шарапової О.Л.,
за участю секретаря Зеляк Ю.Г.,
позивач: ОСОБА_1 ,
відповідачі: Міжшкільний навчально-виробничий комбінат Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради,
особа, яка подала апеляційну скаргу: Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради,
на рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 30 листопада 2021 року; час, місце ухвалення і дата складання повного його тексту: 06.12.2021, смт Козелець,
В С Т А Н О В И В:
У липні 2020 р. ОСОБА_1 звернувся з позовом до Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (далі за текстом Козелецький МНВК) та Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (далі за текстом Управління освіти Козелецької селищної ради), в якому просив поновити йому строк звернення до суду, поновити його на посаді майстра виробничого навчання Козелецького МНВК, стягти з Управління освіти Козелецької селищної ради середній заробіток за час вимушеного прогулу з 30.01.2020 по день ухвалення рішення суду і відшкодування судових витрат. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що ОСОБА_1 з 06.11.2018 працював на посаді майстра виробничого навчання у Козелецькому МНВК. 25.09.2019 Козелецька селищна рада прийняла рішення № 16-32/VIII про припинення Козелецького МНВК шляхом ліквідації. Наказом голови ліквідаційної комісії цього Комбінату від 21.11.2019 № 52 «Про скорочення чисельності та штату працівників Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради» скорочено займану позивачем посаду, а останнього попереджено про наступне вивільнення згідно з п. 1 ст. 40 КЗпП України. Наказом цієї ж посадової особи від 29.01.2020 № 12 ОСОБА_1 звільнено з вказаної посади 30.01.2020 у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників, за п. 1 ст. 40 КЗпП України. Своє звільнення позивач вважає протиправним, оскільки:
- постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 у справі № 620/3135/19, що набрала законної сили, рішення Козелецької селищної ради від 25.09.2019 № 16-32/VIII визнане протиправним та скасоване. Отже ця постанова є обов`язковою для виконання і має наслідком скасування дій, спрямованих на виконання скасованого рішення ради, та відновлення права позивача на працю, яке існувало до прийняття рішення ради, про яке йдеться;
- на день звільнення ОСОБА_1 директором Козелецького МНВК був ОСОБА_2 , який не видавав наказів про скорочення чисельності та штату працівників комбінату і про його звільнення;
- Управління освіти Козелецької селищної ради просило первинну профспілкову організацію розглянути питання скорочення чисельності посад працівників МНВК у зв`язку з запланованою ліквідацією цього закладу, однак не отримало на таке згоди;
- у наказі голови ліквідаційної комісії Козелецького МНВК від 21.11.2019 № 52 причиною скорочення штату працівників комбінату зазначається «відсутність контингенту учнів». Проте ця відсутність пов`язана саме з планами ліквідації комбінату, оскільки 30.08.2019 його директор повідомляв про надходження 25 заяв на навчання, що складає 2 навчальні групи, а 04.09.2019 вже було оприлюднено проект рішення селищної ради про ліквідацію комбінату;
- скорочення штату і звільнення працівників Козелецького МНВК відбулось в процесі його ліквідації: в один день одночасно були звільнені всі працівники комбінату, включаючи директора, що свідчить про те, що їх фактично звільнено не у зв`язку зі скороченням чисельності працівників та штату комбінату, а у зв`язку з його ліквідацією.
Разом з позовною заявою ОСОБА_1 подав заяву про поновлення йому строку звернення до суду (арк. 23 т. 1), у якій останній посилається на те, що до прийняття Шостим апеляційним адміністративним судом постанови у справі № 620/3135/19, про яку ОСОБА_1 дізнався 20.06.2020, він не мав підстав для оспорювання наказу про звільнення, так як вважав, що цей наказ виданий правомірно.
Оскаржуваним рішенням позов задоволено. Ухвалюючи його, суд І інстанції виходив з того, що:
- позивачеві лише 30.01.2020, в день звільнення, запропоновані вакантні посади для подальшого працевлаштування;
- ОСОБА_1 звільнено з роботи без погодження з первинною профспілковою організацією, членом якої він є;
- позивача звільнено у зв`язку зі скороченням штату і чисельності працівників у процесі ліквідації Козелецького МНВК на підставі рішення Козелецької селищної ради Чернігівської області від 25.09.2019 № 16-32/VIII, яке в судовому порядку визнане протиправним і скасоване. Внаслідок цього наказ про його звільнення є незаконним;
- строк звернення ОСОБА_1 до суду підлягає поновленню, оскільки зверненню останнього до суду перешкоджали об`єктивні причини, зокрема, судовий розгляд справи № 620/3135/19.
В апеляційній скарзі Управління освіти Козелецької селищної ради просить скасувати вказане рішення та ухвалити рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позову. Доводи апеляційної скарги зводяться до такого:
- ОСОБА_1 помилково поновлено строк звернення до суду, оскільки ознайомлення останнього з постановою Шостого апеляційного адміністративного суду про скасування рішення Козелецької селищної ради від 25.09.2019 № 16-32/VІІ про припинення комбінату шляхом ліквідації ніяк не може свідчити про ознайомлення з порушенням трудових прав позивача;
- оскільки позивач дізнався про власне звільнення 21.11.2019, тобто за два місці до його фактичного вивільнення, у нього не було перешкод для звернення до суду з позовом без порушення строку;
- вирішуючи спір, суд піддав аналізу рішення засновника Козелецького МНВК щодо доцільності та підстав змін в організації виробництва і праці на комбінаті, хоча втручання в господарську та іншу діяльність підприємства не допускається;
- згода профспілкової організації на звільнення працівника у випадку ліквідації установи-роботодавця не передбачена;
- постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020, якою визнано протиправним і скасовано рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 25.09.2019 № 16-32/VIII, набрала законної сили 01.06.2020, а тому на день звільнення позивача 29.01.2020 це рішення ради було чинним;
- поновлення на роботі у ліквідованому Козелецькому МНВК не є ефективним і належним способом захисту прав ОСОБА_1 , адже воно не може бути виконане.
У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду І інстанції без змін.
Справа розглядалася судами неодноразово.
У судовому засіданні представник Управління освіти Козелецької селищної ради адвокат Романов О.О. підтримав апеляційну скаргу, представник ОСОБА_1 адвокат Лугина О.В. просив її відхилити.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, дослідивши її матеріали та обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що вона підлягає задоволенню.
У справі встановлено таке.
З 06.11.2018 ОСОБА_1 працював в Козелецькому МНВК на посаді майстра виробничого навчання, що підтверджується копією його трудової книжки серії НОМЕР_1 і жодним з учасників справи не заперечується (арк. 10 т. 1).
Листом № 450 від 03.06.2019 Управління освіти Козелецької селищної ради звернулось до Первинної профспілкової організації Козелецької територіальної громади Профспілки працівників освіти і науки України з поданням про проведення скорочень чисельності посад працівників Козелецького МНВК у зв`язку з запланованою ліквідацією до 01.01.2020 (копія подання арк. 17 т. 1).
Листом від 06.06.2019 № 17 голова вищеназваної профспілкової організації повідомив Управління освіти Козелецької селищної ради про неможливість розгляду його подання, виходячи з такого. Відповідно до ч. 2 ст. 49-4 КЗпП України та ч. 3 ст. 22 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», в разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників з причин економічного, структурного характеру або у зв`язку з ліквідацією закладу освіти, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень, надати профспілкам інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорію працівників, яких може це стосуватися, про терміни проведення звільнення тощо. У зв`язку з відсутністю такої інформації профспілкова організація не в змозі призначити консультації стосовно заходів щодо запобігання звільненню працівників Козелецького МНВК (копія листа арк. 18 т. 1).
Листом від 30.08.2019 № 18 дирекція Козелецького МНВК повідомила Управління освіти Козелецької селищної ради, що станом на 30.08.2019 до комбінату подано 20 заяв на навчання по підготовці водіїв категорії «В» та «С1» і 5 заяв на швейну справу (це 2 навчальні групи), у зв`язку з чим комбінат просить забезпечити виділення навчальних годин для підготовки учнів по вказаних професіях згідно з навчальним планом та бажанням батьків і учнів відповідно до Закону України «Про освіту» (копія листа арк. 19 т. 1).
Рішенням Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (тридцять друга сесія восьмого скликання) від 25.09.2019 № 16-32/VIII ухвалено припинити Козелецький МНВК шляхом ліквідації та створено відповідну ліквідаційну комісію. Рішення про ліквідацію обґрунтовувалось поданням Управління освіти Козелецької селищної ради № 651/1 від 02.09.2019 та рекомендаціями постійної комісії з питань освіти, охорони здоров`я, культури, соціального захисту населення, законності та правопорядку, постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, будівництва, земельних відносин та питань надзвичайних ситуацій і постійної комісії з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестиційної діяльності цієї ради (копія рішення арк. 64-66 т. 1).
Наказом голови ліквідаційної комісії Козелецького МНВК № 52 від 21.11.2019 «Про скорочення чисельності та штату працівників Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради» скорочено та виключено із штатного розпису, зокрема, дві штатні одиниці майстра виробничого навчання (копія наказу арк. 103-104 т. 1). 22.11.2019 ОСОБА_1 ознайомлений з цим наказом, зауважень не виказав.
За повідомленням заступника начальника Управління освіти Козелецької селищної ради від 05.11.2020 № 01-08/942, усі посади, які вказані у штатному розписі Козелецького МНВК, що існували станом на 21.11.2019, були скорочені та виключені зі штатного розпису (копія повідомлення арк. 120 т. 1).
Наказом голови ліквідаційної комісії Козелецького МНВК № 12 від 29.01.2020 ОСОБА_1 30.01.2020 звільнено з посади майстра виробничого навчання у зв`язку із скороченням чисельності та штату працівників, за п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України. 30.01.2020 ОСОБА_1 ознайомлений з цим наказом, трудову книжку отримав, претензій не має (копія наказу арк. 101 т. 1). В цей же день позивачу запропоновано одну з вакантних посад для подальшого працевлаштування станом на 30.01.2020 за переліком (20 пунктів), проте ОСОБА_1 відмовився від цих пропозицій, про що поставив свій підпис (арк. 102 т. 1).
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 у справі № 620/3135/19, яка залишена без змін постановою Верховного Суду від 02.02.2021, адміністративний позов ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 задоволено й визнано протиправним та скасовано рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 25.09.2019 №16-32/VIII. Приймаючи ці постанови, суди виходили, зокрема, з того, що ухваленню оспорюваних рішень, на підставі яких ліквідовано Козелецький МНВК, не передувало обговорення можливості ухвалення цих рішень з метою урахування відповідних інтересів батьків та дітей (копії постанов арк. 14-16, 67-72, 167-173 т. 1).
23.06.2020 ОСОБА_1 звернувся з заявою до начальника Управління освіти Козелецької селищної ради про поновлення його на посаді майстра виробничого навчання Козелецького МНВК згідно з ст. 235 КЗпП України, у зв`язку з прийняттям судом постанови у справі № 620/3135/19 (копія заяви арк. 20 т. 1). Відомості про спосіб вирішення цієї заяви у справі відсутні.
З копії довідки голови Первинної профспілкової організації Козелецької громади Профспілки працівників освіти і науки України № 17 від 28.07.2020 вбачається, що до неї від ліквідаційної комісії по припиненню Козелецького МНВК та до профспілкової організації Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради не надходило подання про надання згоди на звільнення працівників цього закладу у зв`язку із скороченням чисельності його штату (арк. 122 т. 1).
З довідки Управління освіти Козелецької селищної ради від 23.07.2020 № 01-11/46 вбачається, що середньоденна заробітна плата ОСОБА_1 за грудень 2019 р. січень 2020 р. за 1 робочий день становить 229 грн 65 коп. (арк. 4 т. 2).
Наказом Управління освіти Козелецької селищної ради від 04.08.2021 № 106-ос ОСОБА_2 поновлено на посаді директора Козелецького МНВК з 30.01.2020 (копія наказу арк. 231 т. 1), який згідно з наказом по цьому Комбінату від 09.08.2021 № 1-ос приступив до виконання обов`язків на посаді директора з 09.08.2021 (його копія на арк. 230 т. 1).
Аналізуючи надані докази і правові норми, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить таких висновків.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП України, трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках змін в організації виробництва і праці, тобто у разі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації-роботодавця, скорочення у нього чисельності або штату працівників.
В частині 4 ст. 82 ЦПК України зазначено, що обставини, встановлені рішенням суду у адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. В контексті спору між сторонами інше законом не встановлено. Отже висновки, що містяться у постановах Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 і Верховного Суду від 02.02.2021 у справі № 620/3135/19, є преюдиціальними для вирішення цієї справи. Тому встановлена цими постановами незаконність рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (тридцять друга сесія восьмого скликання) від 25.09.2019 № 16-32/VIII про припинення Козелецького МНВК шляхом ліквідації та про створення відповідної ліквідаційної комісії доведена належними й допустимими доказами.
Частина 2 ст. 19 Конституції України приписує, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У абзаці 5 п. 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 зазначено, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (ст. 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
З наведеного у попередніх трьох абзацах випливає, що незаконне рішення Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 25.09.2019 №16-32/VIII не може спричинити законні наслідки при його виконанні. Тож будь-які акти, в тому числі й накази МНВК Козелецької селищної ради № 52 від 21.11.2019 про скорочення чисельності та штату працівників та № 12 від 29.01.2020 про звільнення ОСОБА_1 , як такі, що прийняті на підставі вказаного рішення ради, не можуть мати будь-якої юридичної сили з дня їх винесення, адже настання обумовлених цими наказами наслідків спричинене насамперед тим, що порушення, внаслідок яких рішення було визнане незаконним, мали місце вже на час видання цих наказів.
З наведеного випливає, що висновок місцевого суду про незаконність звільнення ОСОБА_1 є вірним.
Разом з тим в період виникнення спірних правовідносин (з 30.01.2020 дата звільнення позивача) і до 01.07.2020 строк звернення до суду за захистом прав, наданих КЗпП України, у справах про звільнення регламентувався тільки частиною 1 ст. 233 цього Кодексу, яка приписувала, що працівник у справах про звільнення може звернутися з заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до місцевого загального суду в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення або трудової книжки. Виходячи з цього і в силу ч. 3 ст. 241-1 КЗпП України останнім днем строку звернення ОСОБА_1 до суду з позовом, що є об`єктом розгляду в цій справі, є 02.03.2020. Проте він його пред`явив 01.07.2020 (арк. 1-2 т. 1), тобто з пропуском вказаного строку, і не навів поважності причин його пропуску. Так, з копії наказу про звільнення позивача вбачається, що в день звільнення (30.01.2020) він, ознайомившись з наказом, достовірно знав дату, причину і підставу його звільнення, претензій щодо суті спору між сторонами не мав та отримав трудову книжку.
Підстави, зазначені ОСОБА_1 у заяві про поновлення йому строку звернення до суду з позовом, апеляційним судом розцінюються як неповажні. Так, твердження про те, що до прийняття Шостим апеляційним адміністративним судом постанови у справі № 620/3135/19 позивач не мав підстав для оспорювання наказу про звільнення та що він вважав, що цей наказ виданий правомірно, є хибними.
З викладеного випливає, що рішення суду І інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про відмову в задоволенні вимог ОСОБА_1 у зв`язку з пропуском ним строку звернення до суду з позовом і відсутністю підстав для поновлення цього строку.
В порядку ч. 13 ст. 141 ЦПК України з держави на користь Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради належить стягти 2934 грн 00 коп. на повернення судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги.
Враховуючи викладене, керуючись ст. 374, 376 ч. 1 п. 4, 381, 382 ЦПК України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради задовольнити, рішення Козелецького районного суду Чернігівської області від 30 листопада 2021 року скасувати.
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Міжшкільного навчально-виробничого комбінату Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради про поновлення на роботі, стягнення середньомісячного заробітку за вимушений прогул відмовити.
Стягти з рахунка № (IBAN) UA798999980313111206080025739 (код класифікації доходів бюджету 22030101), отримувач УК у м. Чернігові/ м. Чернігів/ 22030101, код ЄДРПОУ 37972475, банк одержувача Казначейство України (ЕАП) на користь Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради 2934 (дві тисячі дев`ятсот тридцять чотири) грн 00 коп. на повернення судового збору.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, але вона може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України, протягом 30 днів з дня складення повної постанови.
Ідентифікаційні дані учасників справи наведені у рішенні суду І інстанції.
Головуючий: Судді:
Суд | Чернігівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2023 |
Оприлюднено | 12.05.2023 |
Номер документу | 110776544 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Євстафієв О. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні