ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" травня 2023 р. Справа №914/2129/22
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого суддіКордюк Г.Т.
суддів Кравчук Н.М.
Плотніцький Б.Д.
Секретар судового засідання Гавриляк І.В.
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Тиверія, м.Львів, б/н від 16.01.2023 (вх.№01-05/210/23 від 20.01.2023)
на рішення Господарського суду Львівської області від 13.12.2022 (повний текст виготовлено 23.12.2022, суддя Кидисюк Р.А.)
у справі №914/2129/22
за позовом: Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, м.Львів,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Тиверія, м.Львів,
про стягнення 139 749,97 грн. за Договором від 16.08.2018 №Г-2381-18 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення
за участі представників:
від позивача: Галаджун М.Р.
від відповідача: не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
07.09.2022 до Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Тиверія про стягнення 139749,97 грн за Договором від 16.08.2018 №Г-2381-18 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 13.12.2022 у справі №914/2129/22 позовні вимоги Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради - задоволено повністю. Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю Тиверія на користь Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради 139 749,97 грн. заборгованості за Договором від 16.08.2018 №Г-2381-18 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення а також судовий збір.
Приймаючи оскаржуване рішення місцевий господарський суд виходив з того, що в порушення умов договору від 16.08.2018 №Г-2381-18 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, відповідач допустив прострочення зі сплати орендної плати за період з 01.06.2021р. по 01.11.2021р. на суму 139 749,97 грн, що підтверджується долученою до матеріалів справи Довідкою про заборгованість №4-2302-6275 від 26.07.2022р.
Не погодившись з вказаним рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю Тиверія звернулось до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Львівської області від 13.12.2022 у справі №914/2129/22 скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає:
- За умовами Договору (п.3.1.) передбачено, що Орендар сплачує Орендодавцеві плату за користування Об`єктом площею 209,00 м2 щомісячно до 25 числа поточного місяця у розмірі: 50 350,00 грн.(п`ятдесят тисяч триста п`ятдесят гривень 00 копійок) за місяць, у тому числі ПДВ 8 391,67 грн. (вісім тисяч триста дев`яносто одна гривня 67 копійок)(відповідно до п.3.2. протоколу №1 засідання комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою). Будь-який інший розмір орендної плати умовами договору не визначений. Разом з тим, як вбачається з довідки про заборгованість №4-2302-6275 від 26.07.2022 з 01.06.2021 року орендна плата нараховувалась в розмірі 55 008, 59 грн., який є більшим ніж передбачений договором від 16.08.2018 №Г-2381-18. Проте судом першої інстанції при ухваленні рішення вказаний факт до уваги взято не було, власний розрахунок стягнутої суми не наведено;
- Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України корона вірусу «COVID-19» із подальшими змінами, на усій території України установлено карантин з 12 березня 2020 року до 31 липня 2020 року, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 року №392, враховуючи зміни, внесені постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 року №500. В подальшому Львівською міською радою була прийнята Ухвала №6464 «Про заходи підтримки суб`єктів підприємницької діяльності на період дії карантину» відповідно до п.1.2 якої не нараховується та не сплачується орендна плата за користування окремими конструктивними елементами благоустрою за об`єкти, які використовуються суб`єктами підприємницької діяльності, крім договорів, укладених для встановлення телекомунікаційних розподільчих шаф «Укртелеком». Тобто, керуючись вказаною ухвалою, ТзОВ «Тиверія» звільнялась від нарахування та сплати орендної плати згідно договором від 16.08.2018 №Г-2318 на весь період дій карантину».
При цьому, скаржник просив суд поновити строк на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції з огляду на те, що оскаржуване рішення у справі було доставлене в єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему 27.12.2022, з якої представник апелянта ознайомлювався з повним текстом рішення суду.
23.02.2023 на адресу Західного апеляційного господарського суду від Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради надійшов відзив б/н від 22.02.2023 (вх. №01-04/1286/23 від 23.02.2023), в якому позивач зазначає:
- за умовами Договору (п.3.1.) передбачено, що Орендар сплачує Орендодавцеві плату за користування Об`єктом площею 209,00 м2 щомісячно до 25 числа поточного місяця у розмірі: 50 350,00 грн.(п`ятдесят тисяч триста п`ятдесят гривень 00 копійок) за місяць, у тому числі ПДВ 8 391,67 грн. (вісім тисяч триста дев`яносто одна гривня 67 копійок)(відповідно до п.3.2. протоколу №1 засідання комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою). Орендна плата за користування об`єктом та розміри орендної площі встановлюють сторони при укладенні цього договору. Розмір орендної плати щорічно на кожен наступний рік визначається способом коригування розміру орендної плати попереднього року на рівень інфляції за цей рік. Індексацію орендної плати проводить орендодавець без внесення змін до договору (п.3.2) Проте скаржник не виконував свої зобов`язання в повному обсязі, внаслідок за договором оренди №Г-2381-18 від 16.08.2018 ним було допущено заборгованість в сумі 139 749, 97 грн., яка виникла за період з 01.06.2021 01.11.2021(що підтверджується довідкою про заборгованість №4-2302-6275 від 26.07.2022 р.)
- 28.04.2020 Львівською міською радою була прийнята ухвала №6464 «Про заходи підтримки суб`єктів підприємницької діяльності на період дії карантину», п.п.1.2. якої встановлено, що на період з 17.03.2020 року і до завершення карантину, передбаченого відповідними постановами Кабінету Міністрів України, рішеннями Львівської міської ради та її виконавчих органів на території м. Львова: не нараховується та не сплачується орендна плата за користування окремими конструктивними елементами благоустрою за об`єкти, які використовуються суб`єктами підприємницької діяльності, крім договорів, укладених для встановлення телекомунікаційних розподільчих шаф «Укртелеком». В подальшому ухвалою Львівської міської ради № 121 від 25.02.2021 р. внесено зміни до ухвала №6464 від 28.04.2020, в п.2.1. якої встановлено, що ухвали ЛМР №6464 від 28.04.2020 р. поширюється з 17.03.2020 р. по 28.02.2021 включно. Таким чином, з урахуванням п.п.1.2 ухвали ЛМР №6464 та п.2.1. ухвали ЛМР №121 від 25.05.2021 нарахування орендної плати за користування окремими конструктивними елементами благоустрою за об`єкти, які використовуються суб`єктами підприємницької діяльності було зупинено на період з 17.03.2020 по 28.02.2021 р. та відновлено з 01.03.2021 р. Тобто, відображена заборгованість в довідці №4-2302-6275 від 26.07.2022 є правомірною.
На виконання вимог ухвали Західного апеляційного господарського суду від 24.04.2023 Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради надало пояснення б/н від 04.05.2023 (вх. №01-04/3009/23 від 08.05.2023), в яких зазначили, що в договорі оренди №Г-2381-18 від 16.08.2023 сторонами погоджено, що розмір орендної плати щорічно на кожен наступний рік визначається способом коригування розміру орендної плати попереднього року на рівень інфляції за цей рік. Індексацію орендної плати проводить орендодавець без внесення змін до договору (п.3.2.). За повідомленням Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) за 2019 рік у цілому становив 104,1%, за 2020 рік 105,0%, за 2021 рік 110,0%. Як встановлено в договорі оренди (п.3.1) та погоджено сторонами, місячне нарахування орендної плати в 2019 р. становило 50 350,00, у тому числі ПДВ 8 391,67 грн. Таким чином, розмір орендної плати в 2020 р. розраховувався в наступній послідовності: 50 350 (орендна плата за 2019 рік) * 1,0404(індекс інфляції за 2019 рік) = 52 384,14 грн.; в 2021 році (орендна плата за 2021 рік) * 1,0501 (індекс інфляції за 2020 рік) = 55 008, 59 грн. Як вбачається з матеріалів справи, 28.04.2020 Львівською міською радою була прийнята ухвала №6464 «Про заходи підтримки суб`єктів підприємницької діяльності на період дії карантину», п.п.1.2. якої встановлено, що на період з 17.03.2020 року і до завершення карантину, передбаченого відповідними постановами Кабінету Міністрів України, рішеннями Львівської міської ради та її виконавчих органів на території м. Львова: не нараховується та не сплачується орендна плата за користування окремими конструктивними елементами благоустрою за об`єкти, які використовуються суб`єктами підприємницької діяльності, крім договорів, укладених для встановлення телекомунікаційних розподільчих шаф «Укртелеком». В подальшому ухвалою Львівської міської ради № 121 від 25.02.2021 р. внесено зміни до ухвала №6464 від 28.04.2020, в п.2.1. якої встановлено, що ухвали ЛМР №6464 від 28.04.2020 р. поширюється з 17.03.2020 р. по 28.02.2021 включно. Окрім того, п. 2 ухвалою Львівської міської ради № 121 від 25.02.2021 р встановлено, що орендна плата за договорами оренди коригується на індекс інфляції за період, в який нарахування не проводилось. Тому, при розрахунку орендної плати за 2021 р., управлінням правомірно було нараховано індекс інфляції за 2020 рік.
Автоматизованою системою документообігу суду справу №914/2129/22 розподілено до розгляду судді доповідачу Кордюк Г.Т., введено до складу судової колегії суддів Кравчук Н.М. та Марка Р.І.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 25.01.2023 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Тиверія, м.Львів, б/н від 16.01.2023 (вх.№01-05/210/23 від 20.01.2023) залишено без руху та зобов`язано скаржника протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху надати (надіслати) суду докази сплати судового збору.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 16.02.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Тиверія на рішення Господарського суду Львівської області від 13.12.2022 у справі №914/2129/22, розгляд апеляційної скарги призначено в судовому засіданні на 06.03.2023 о 12 год. 15 хв. у приміщенні Західного апеляційного господарського суду за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 81 в залі судового засідання № 6.
В судове засідання 06.03.2023 з`явилась представник позивача Карасюк М.В., представник відповідача у судове засідання не з`явився.
03.03.2023 на адресу Західного апеляційного господарського суду від представника відповідача надійшло клопотання б/н від 03.03.2023 (вх. №01-04/1511/23 від 03.03.2023) про відкладення розгляду справи.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 06.03.2023 розгляд апеляційної скарги відкласти на 20.03.2023 року о 14 год. 10 хв. у приміщенні Західного апеляційного господарського суду за адресою: 79010, м. Львів, вул. Личаківська, 81 в залі судового засідання № 6.
У зв`язку з перебуванням судді-члена колегії Кравчук Н.М. з 20.03.2023 по 24.03.2023 у відпустці розгляд вищевказаної справи 20.03.2023 не відбувся.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді-члена колегії Марка Р.І. здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, яким, згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.03.2023, суддю-члена колегії Марка Р.І. замінено на суддю Плотніцького Б.Д.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 27.03.2023 призначено справу №914/2129/22 до розгляду у судовому засіданні на 03.04.2023 о 12 год. 45 хв. у приміщенні Західного апеляційного господарського суду за адресою: м. Львів, вул. Личаківська, 81 в залі судового засідання.
03.04.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 24.04.2023.
24.04.2023 у судове засідання з`явилась представник позивача Карасюк М.В. та представник відповідача Шумик З-М.В.
В судовому засіданні представники сторін підтримали свої доводи та заперечення, викладені в апеляційній скарзі та у відзивах на апеляційну скаргу, висловили свої міркування з питань, що виникли в процесі розгляду апеляційної скарги.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 24.04.2023 розгляд апеляційної скарги відкладено на 22.05.2023 року о 11 год. 20 хв. у приміщенні Західного апеляційного господарського суду за адресою: 79010, м. Львів, вул. Личаківська, 81 в залі судового засідання № 6. Зобов`язано позивачу подати суду детальний розрахунок з письмовим поясненням щодо нарахування орендної плати відповідачу за Договором від 16.08.2018 №Г-2381-18.
22.05.2023 у судове засідання з`явилась представник Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради Галаджун М.Р. та просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідач участі свого уповноваженого представника у судовому засіданні не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду судової справи, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про відкладення судового розгляду справи від 24.04.2023.
Відповідно до частини 1 статті 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Аналогічне положення викладене і у ч. 12 ст. 270 ГПК України.
З огляду на наведене, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності відповідача.
Згідно з ст. 269 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, заслухавши представників позивача та відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права зазначає наступне:
16.08.2018 року між Управлінням комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тиверія» (Орендар) укладено Договір №Г-2381-18 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення відкритого літнього майданчика (Договір), відповідно до п.2.1.1 якого предметом цього договору є надання Орендодавцем Орендареві права на тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності площею 209,00 м2 (тротуар, газон, тощо) для розміщення літнього майданчика за адресою: м. Львів, вул. Ю. Словацького-вул. С. Крушельницької (біля парку ім. І. Франка).
Відповідно до розділу 6 Договору термін дії договору встановлюється: з 01.04.2019р до 01.11.2019р; з 01.04.2020р до 01.11.2020р; з 01.04.2021р до 01.11.2021р; з 01.04.2022р до 01.11.2022р.
За умовами Договору (п.3.1.) передбачено, що Орендар сплачує Орендодавцеві плату за користування Об`єктом площею 209,00 м2 щомісячно до 25 числа поточного місяця у розмірі: 50 350,00 грн.(п`ятдесят тисяч триста п`ятдесят гривень 00 копійок) за місяць, у тому числі ПДВ 8 391,67 грн(вісім тисяч триста дев`яносто одна гривня 67 копійок)(відповідно до п.3.2. протоколу №1 засідання комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою).
Згідно п. 3.5. Договору орендна плата для літніх майданчиків нараховується у межах терміну дії договору.
Як зазначив позивач у позовній заяві у зв`язку з несвоєчасною та не повною сплатою орендної плати станом на 21.07.2022р. допущено заборгованість в сумі 139 749,97 грн за період з 01.06.2021р. по 01.11.2021р., що підтверджується долученою до матеріалів справи Довідкою про заборгованість №4-2302-6275 від 26.07.2022р.
Оцінивши матеріали справи та докази, що містяться у ній, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає наступне:
Відповідно до статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 ЦК України). Крім того, положення умов договору мають відповідати засадам цивільного законодавства, зокрема, зазначеним у статті 3 ЦК України.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків( ч.1 ст. 626 ЦК України).
Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ч.1 ст. 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.
Як вбачається з матеріалів справи, 16.08.2018 року між Управлінням комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тиверія» (Орендар) укладено Договір №Г-2381-18 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення відкритого літнього майданчика (Договір), відповідно до п.2.1.1 якого предметом цього договору є надання Орендодавцем Орендареві права на тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності площею 209,00 м2 (тротуар, газон, тощо) для розміщення літнього майданчика за адресою: м. Львів, вул. Ю. Словацького-вул. С. Крушельницької (біля парку ім. І. Франка).
Згідно з п.2. ч.1 ст.287 ГК України, орендодавцями щодо комунального майна є органи, уповноважені місцевими радами управляти майном, яке є у комунальній власності.
Відповідно до «Положення про управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради» (Положення), затвердженого рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №856 від 01.10.2021р. Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (управління) є виконавчим органом Львівської міської ради відповідно до ухвали міської ради від 04.02.2021р. №32 Про затвердження структури виконавчих органів Львівської міської ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, утвореним відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до п.п.2.1.1 Положення основним завданням управління є: здійснення управління майном, яке належить до власності Львівської міської територіальної громади у визначених міською радою та виконавчим комітетом межах; виконання повноважень орендодавця, продавця, органу приватизації майна комунальної власності Львівської міської територіальної громади.
Відповідно до «Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення», затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 01.12.2016р. №1273, укладання договорів оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення на окремих конструктивних елементах благоустрою комунальної власності, справляння орендної плати здійснює управління комунальної власності департаменту економічної політики.
Зазначеною ухвалою затверджено Форму договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення.
Згідно з п. 1.3. Орендодавцем окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення є управління комунальної власності.
Відповідно до п. 1.4. підставою для укладання договору на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів -соціально-культурного, торговельного та іншого призначення (далі - договір) і набуття права на оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення є дозвільний документ, зокрема: 1.4.2. Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради.
Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №616 від 17.06.2011р. «Про порядок розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові» затверджено:
1.«Положення про порядок визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові» (додаток 1)(далі-Положення).
2.Перелік місць розташування конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові (додаток 2).
3.Склад комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові (додаток 3).
Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №462 від 31.05.2013р. внесено зміни до рішення виконавчого комітету від 17.06.2011 №616 "Про порядок розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові" (зі змінами), яким додаток 2 доповнено п.п.43, 44, 45.
Зокрема, п.44 стосується місця розташування літнього майданчика за адресою: м. Львів, вул. Ю. Словацького -вул. С. Крушельницької (біля парку ім. І. Франка). Площа. 209.0 кв. м.
В подальшому, керуючись Законами України Про місцеве самоврядування в Україні», Про благоустрій населених пунктів", враховуючи рішення виконавчого комітету від 17.06.2011 N9616 Про порядок розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові", з метою підготовки нового положення про визначення орендарів конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків у м. Львові, вивчення нових порядків проведення та визначення переможців, забезпечення відкритості та прозорості такої процедури виконавчий комітет вирішив: провести у порядку експерименту конкурс на визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою для розміщення літнього майданчика без прив`язки до стаціонарного об`єкта ресторанного господарства на вул. Ю. Словацького вул. С. Крушельницької (біля парку ім. 1. Франка) (надалі - конкурс) методом аукціону через подання суб`єктами підприємницької діяльності найкращої пропозиції місячної вартості оренди конструктивних елементів благоустрою для розміщення літнього майданчика (Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №366 від 06.04.2018 від 06.04.2018р.)
При укладенні договору оренди конструктивних елементів та контролі за правомірністю встановлення літнього майданчика без прив`язки до стаціонарного об`єкта ресторанного господарства прийнято керуватися розділами 2 і 3 додатка 1 до рішення виконавчого комітету від 17.06.2011 №616 «Про порядок розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові»(п.8 рішення №366 від 06.04.2018р).
Відповідно до протоколу №1 від 15.05.2018р. засідання комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства на вул. Ю. Словацького-вул. С. Крушельницької (біля парку ім. І. Франка) переможцем конкурсу визнано ТзОВ «Тиверія» з пропозицією місячної орендної плати в сумі 50 350 грн. терміном на 5 років (5 сезонів).
Управління комунальної власності департаменту економічної політики на підставі документів, отриманих з управління архітектури департаменту містобудування, у 10-денний термін укладає договір оренди конструктивних елементів благоустрою з суб`єктом підприємницької діяльності та повідомляє про це заявника (письмово або у телефонному режимі) (п.2.1. Положення).
Після отримання повідомлення заявник укладає з управлінням комунальної власності департаменту економічної політики договір оренди конструктивних елементів, отримує наручно погоджений проект літнього майданчика, документи та один примірник договору оренди конструктивних елементів благоустрою(п.2.2. Положення).
Договір оренди конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків укладається терміном до 5 років (на період з 01 квітня по 01 листопада) (п.2.3. Положення).
Відповідно до умов договору (п.2.2.4) Орендар зобов`язується демонтувати літній майданчик при скасуванні рішення, після закінчення терміну дії договору, а також у разі виникнення потреби для реконструкції, ремонту чи будівництва на місці розташування літнього майданчика.
Сторони домовилися, що Договір припиняється в односторонньому порядку Орендодавцем у разі скасування паспорта відкритого літнього майданчика (дозвільного документа) з дати прийняття рішення про його скасування (п.5.4. договору).
Відповідно до протоколу №1 засідання комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові від 01.04.2022р., у зв`язку із початком проведення у квітні 2022 року капітального ремонту парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення ім. І. Франка, вирішено з 01.04.2022р. розірвати договір оренди з ТзОВ «Тиверія» на встановлення літного майданчика без прив`язки до закладу ресторанного господарства за адресою: вул. Словацького-вул. Крушельницької (біля парку ім. І. Франка), вирішено з 01 квітня 2022 року розірвати договір оренди з ТзОВ «Тиверія» на встановлення літнього майданчика без привязки до закладу ресторанного господарства за адресою: вул. Ю. Словацького-вул. С. Крушельницької (біля парку ім. І. Франка)
Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №2242 від 06.04.2022р. внесено зміни до рішення виконавчого комітету №616 від 17.06.2011 Про порядок розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові", яким вилучено з додатка 2 пункт 44. Управлінню комунальної власності ДЕР ЛМР - припинити в односторонньому порядку договір оренди з ТзОВ «Тиверія»(п.2 рішення №224 від 06.04.2022р).
Таким чином, керуючись протоколом №1 засідання комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою для розміщення літніх майданчиків без прив`язки до стаціонарних об`єктів ресторанного господарства у м. Львові від 01.04.2022р, рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №2242 від 06.04.2022р, на підставі п. 5.4 Договору, Управлінням комунальної власності було достроково розірвано договір №Г-2381-18 від 16.08.2018р. на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення відкритого літнього майданчика, укладений із ТзОВ «Тиверія».
Разом з тим, з матеріалів справи випливає, що відповідач допустив прострочення зі сплати орендної плати за період з 01.06.2021р. по 01.11.2021р. на суму 139 749,97 грн., що підтверджується долученою до матеріалів справи Довідкою про заборгованість №4-2302-6275 від 26.07.2022р.
Згідно з ч. 6 ст. 283 ГК України до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
У відповідності до ч. 1 ст. 286 ГК України, орендна плата це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності.
Пунктом 2.2.2 Договору визначено обов`язок Орендаря своєчасно та в повному обсязі сплачувати Орендодавцю вартість оренди окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності за діючими на день сплати розрахунковими ставками, визначеними згідно з Положенням про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об`єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення.
За умовами Договору (п.3.1.) передбачено, що Орендар сплачує Орендодавцеві плату за користування Об`єктом площею 209,00 м2 щомісячно до 25 числа поточного місяця у розмірі: 50 350,00 грн.(п`ятдесят тисяч триста п`ятдесят гривень 00 копійок) за місяць, у тому числі ПДВ 8 391,67 грн(вісім тисяч триста дев`яносто одна гривня 67 копійок)(відповідно до п.3.2. протоколу №1 засідання комісії з визначення орендаря конструктивних елементів благоустрою).
Орендна плата за користування об`єктом та розміри орендної площі встановлюють сторони при укладенні цього договору. Розмір орендної плати щорічно на кожен наступний рік визначається способом коригування розміру орендної плати попереднього року на рівень інфляції за цей рік. Індексацію орендної плати проводить орендодавець без внесення змін до договору (п.3.2)
Згідно п. 3.5. Договору орендна плата для літніх майданчиків нараховується у межах терміну дії договору.
Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання;
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» Індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
За даними Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) за 2019 рік у цілому становив 104,1%, за 2020 рік 105,0%, за 2021 рік 110,0%.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.04.2020 Львівською міською радою була прийнята ухвала №6464 «Про заходи підтримки суб`єктів підприємницької діяльності на період дії карантину», п.п.1.2. якої встановлено, що на період з 17.03.2020 року і до завершення карантину, передбаченого відповідними постановами Кабінету Міністрів України, рішеннями Львівської міської ради та її виконавчих органів на території м. Львова: не нараховується та не сплачується орендна плата за користування окремими конструктивними елементами благоустрою за об`єкти, які використовуються суб`єктами підприємницької діяльності, крім договорів, укладених для встановлення телекомунікаційних розподільчих шаф «Укртелеком».
В подальшому ухвалою Львівської міської ради № 121 від 25.02.2021 р. внесено зміни до ухвали №6464 від 28.04.2020, в п.2.1. якої встановлено, що дія ухвали ЛМР №6464 від 28.04.2020 р. поширюється з 17.03.2020 р. по 28.02.2021 включно. Окрім того, п. 2 ухвалою Львівської міської ради № 121 від 25.02.2021 р встановлено, що орендна плата за договорами оренди коригується на індекс інфляції за період, в який нарахування не проводилось.
Таким чином, розмір орендної плати в 2020 р. розраховувався в наступній послідовності: 50 350 (орендна плата за 2019 рік) * 1,0404(індекс інфляції за 2019 рік) = 52 384,14 грн.; в 2021 році (орендна плата за 2021 рік) * 1,0501 (індекс інфляції за 2020 рік) = 55 008, 59 грн.
Відповідно до частини 1 статті 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Положеннями статей 525, 526, 530 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (стаття 610 Цивільного кодексу України).
За приписами статті 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання свого зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до положень частини 1 статті 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.
Частиною 2 статті 193 Господарського кодексу України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Всупереч вищезгаданим нормам цивільного законодавства та умовам договору відповідач свої зобов`язання перед позивачем зі сплати орендної плати повністю не виконав , допустивши заборгованість в сумі 139 749, 97 грн. за період з 01.06.2021р. по 01.11.2021 р., що підтверджується долученою до матеріалів справи Довідкою про заборгованість №4-2302-6275 від 26.07.2022р. (а.с.10, т.1).
Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо задоволення позовних вимог у повному обсязі та стягнення з відповідача на користь позивача 139 749, 97 грн. заборгованості з орендної плати за Договором від 16.08.2018 №Г-2381-18 на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зазначив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).
З огляду на все викладене вище в сукупності, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Господарського суду Львівської області від 13.12.2022 у даній справі відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції, не можуть слугувати підставою для скасування або зміни оскаржуваного рішення суду.
Відповідно до ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч. 1-3 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи залишення апеляційної скарги без задоволення, апеляційний господарський суд дійшов до висновку про покладення на апелянта судового збору в розмірі 3 721, 50 грн., який сплачений згідно з платіжною інструкцією за №ПН321 від 01.02.2023.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Тиверія, б/н від 16.01.2023 (вх.№01-05/210/23 від 20.01.2023) - залишити без задоволення.
2.Рішення Господарського суду Львівської області від 13.12.2022 у справі №914/2129/22 - залишити без змін.
3.Судовий збір за розгляд апеляційної скарги покласти на апелянта.
4. Постанова набирає законної сили з моменту прийняття.
5. Порядок та строк оскарження встановлені ст. ст.288, 289 ГПК України.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 25.05.2023
Головуючий суддя Кордюк Г.Т.
Суддя Кравчук Н.М.
Суддя Плотніцький Б.Д.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111090157 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Кордюк Галина Тарасівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні