ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2023 року
справа №380/34/23
провадження № П/380/34/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Чаплик І.Д. розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Львівській області до Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма технології», приватного нотаріуса Львівського міського нотаріального округу Рачинської Ірини Ярославівни про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
Головне управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, Львівська обл., м. Львів, вул. Стрийська, 35; ЄДРПОУ: 43968090) звернулося до суду з позовом до Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області (місцезнаходження: 81146, Львівська обл., Львівський р-н, с. Підберізці, вул. Шевченка, 25; ЄДРПОУ: 22372802), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма технології» (місцезнаходження: 79053, м. Львів, вул. Боткіна, 36-В; ЄДРПОУ: 43105166), у якому просив:
визнати протиправною та скасувати реєстраційну дію Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області №1004151110006047807 щодо припинення юридичної особи ТОВ «Норма технології».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що станом на 15.12.2022 за ТОВ «Норма технології» обліковується податковий борг на загальну суму 1 099 941,78 грн згідно з податковими повідомленнями-рішеннями. Станом на даний час інформація про сплату зазначених грошових зобов`язань відсутня.
Згідно з реєстраційними даними, наявними у відомчому реєстрі ДПС, ТОВ «Норма технології» (місцезнаходження: м. Львів, Франківський р-н, вул. Боткіна, 36-В; ЄДРПОУ: 43105166) знаходиться у стані « 3» прийнято рішення про припинення (розпочато ліквідаційну процедуру). Контролюючим органом сформовано довідку про наявність/відсутність податкового боргу. Водночас Львівською митницею повідомлено про проведення документальної перевірки, за результатами якої ТОВ «Норма технології» донараховано грошові зобов`язання на суму 1 099 941,78 грн. Податковий орган звернувся до державного реєстратора з повідомленням про наявність податкового боргу (неузгодженого зобов`язання) у підприємства, яке припиняється, що відповідно до статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» № 755-IV є підставою для відмови в державній реєстрації в результаті ліквідації. Однак всупереч цьому відповідачем було проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Ухвалою суду від 09 січня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали, подати відзив на позовну заяву та всі письмові докази, що підтверджують заперечення проти позову.
17 січня 2023 року первинним відповідачем Управлінням державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради було подано відзив на позовну заяву. У відзиві було зазначено, що реєстраційну дію щодо припинення юридичної особи шляхом ліквідації було вчинено державним реєстратором Кендзьор С.О. Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області. Крім того, на момент вчинення реєстраційних дій щодо юридичної особи були відсутні відомості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування щодо суб`єкта господарювання. Відповідач просив у задоволенні позову відмовити.
23 січня 2023 року позивачем було подано заяву про уточнення позовних вимог. У заяві позивач зазначав, що оскільки на всій території України було введено воєнний стан Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було обмежено. Позов було подано до Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради, оскільки в контролюючого органу на момент подання позовної заяви до суду була відсутня інформація про орган, який здійснював реєстраційну дію, яка є предметом розгляду у даній справі.
Позивач просив замінити відповідача на належного: Підберізцівську сільську раду Львівського району Львівської області. Також заявою уточнені позовні вимоги: визнати протиправною та скасувати реєстраційну дію Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області №1004151110006047807.
Ухвалою суду від 30 січня 2023 року заяву задоволено: замінено відповідача Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради на належного Підберізцівську міську раду. Також позовні вимоги викладено у новій редакції: визнати протиправною та скасувати реєстраційну дію Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області №1004151110006047807.
21 лютого 2023 року відповідачем Підберізцівською сільською радою Львівського району Львівської області було подано відзив на позовну заяву. У відзиві відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог, вважаючи, що при проведенні оскаржуваної реєстраційної дії шляхом внесення запису №1004151110006047807 від 23.12.2022 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державним реєстратором не було порушено норм закону, що регулює відносини у сфері державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідач зазначає, що 22 грудня 2022 року державному реєстратору Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області Кендзьор Соломії Орестівні станом на 22.12.2022 заявником ОСОБА_1 було подано пакет документів для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація припинення юридичної особи шляхом ліквідації», зокрема, заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації та довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню. Вказує, що даний пакет є повним та вичерпним і відповідає вимогам ч.13 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», а тому підстав для зупинення розгляду документів та для відмови у державній реєстрації визначених в ст. 27 і 28 вищевказаного Закону, у реєстратора не було. Відповідач також заперечує твердження позивача про те, що ним було скеровано лист від 23 грудня 2022 року щодо заперечення проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «НОРМА ТЕХНОЛОГІЇ» в результаті ліквідації, оскільки Підберізцівська сільська рада Львівського району Львівської області жодних листів не отримувала, як і державний реєстратор Кендзьор С.О. особисто, а сам позивач не надав до суду підтвердження, що такий лист був отриманий відповідачем. Зазначає, що згідно з даними ЄДР на момент проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація припинення юридичної особи шляхом ліквідації» в ЄДР були відсутні будь-які відомості стосовно заборони проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації.
Ухвалою від 13.03.2023 суд зобов`язав позивача надати до суду належним чином завірені копії податкових повідомлень-рішень від 30.12.2021 №0000102/7.4-19, №0000101/7.4-19, №0000100/7.4-19 на загальну суму 935 736,33 грн, винесених на підставі акта перевірки від 09.12.2021 №44/7.4-19/43105166, належним чином завірену копію судового рішення у справі №380/16784/21, належним чином завірені копії довідки про наявність/відсутність податкового боргу у ТОВ «Норма Технології» за формою 30-ОПП» та заперечення проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою 27-ОПП, а також зворотній бік облікової картки платника податку з моменту реєстрації ТОВ «Норма Технології».
Також ухвалою від 13.03.2023 суд залучив до справи третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору приватного нотаріуса Львівського міського нотаріального округу Рачинську Ірину Ярославівну.
Позивач 28.03.2023 подав клопотання про долучення доказів, в якому також просив продовжити строк для надання суду інших доказів на 30 днів.
Ухвалою від 10.04.2023 суд продовжив строк розгляду справи на 30 днів
20.04.2023 позивач подав клопотання про долучення доказів листа від Львівської митниці від 05.04.2023 №7.4-2/15/6/8154.
Інших заяв по суті справи до суду не надходило.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «НОРМА ТЕХНОЛОГІЇ» є юридичною особою, зареєстрованою Управлінням державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради 10.07.2019, код державної реєстрації: 14151020000047807.
Львівська митниця, керуючись ст. 345-354 Митного кодексу України провела документальні (невиїзні) перевірки дотримання ТОВ «НОРМА ТЕХНОЛОГІЇ» митного законодавства України щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, за результатами яких донараховано податковий борг на загальну суму 1 099 941,78 грн, у тому числі податкові зобов`язання на суму 942 484,64 грн та штрафні (фінансові) санкції на суму 157 457,14 грн у зв`язку з несплатою визначених грошових зобов`язань згідно з наступними податковими повідомленнями-рішеннями:
-ППР від 30.12.2021 № 0000102/7.4-19, 0000101/7.4-19, 0000100/7.4-19 на загальну суму 935 736,33 грн, винесені на підставі акта перевірки від 09.12.2021 №44/7.4-19/43105166;
-ППР від 02.09.2021 № 0000017/7.4-19, 0000018/7.4-19 на загальну суму 164 205,45 грн, винесені на підставі акта перевірки від 03.08.2021 №4/7.4-19/43105166.
ТОВ «Норма Технології» зверталось до Львівського окружного адміністративного суду із позовом про скасування вищезгаданих податкових повідомлень-рішень. Рішенням від 26.10.2022 у справі № 380/16784/22 Львівський окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні позову. Станом на момент розгляду податкові зобов`язання ТОВ «Норма технології не сплачені.
19 жовтня 2022 року було прийняте рішення про припинення Товариства з обмеженою відповідальністю, підстава « 3» - припинення за рішенням засновників (учасників) або уповноваженого органу, номер прийняття рішення: 1004151100005047807 та надано кредиторам строк до 20 грудня 2022 року для пред`явлення вимог.
22 грудня 2022 року ліквідатором ТОВ «Норма технології» Тхір Оксаною Михайлівною було подано до державного реєстратора Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області Кендзьор Соломії Орестівни пакет документів для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація припинення юридичної особи шляхом ліквідації»: заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи та довідку Архівної установи ПП «Вольта» № 22/354-01 від 20 грудня 2022 року, у якій вказано про прийняття на зберігання документів Товариства з особового складу та довготривалого терміну зберігання. Також вказано, що первинні документи з господарської діяльності за останні роки не подавались та не приймались у зв`язку з їх втратою згідно з письмовим поясненням ліквідатора.
23 грудня 2022 року податковий орган звернувся до Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради з повідомленням про наявність податкового боргу (неузгодженого зобов`язання) у підприємства, яке припиняється.
Однак державним реєстратором 23.12.2022 було проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації.
Отже, предметом судового розгляду в цій справі є дії державного реєстратора під час внесення реєстраційного запису від 23.12.2022 про державну реєстрацію припинення юридичної особи ТОВ «Норма технології» та, відповідно, наявність підстав для скасування такого реєстраційного запису.
При вирішенні даного адміністративно-правового спору суд керується наступними нормами права.
Згідно з частиною другою ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини щодо діяльності контролюючих податкових органів врегульовані Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (далі ПК України).
Відповідно до пункту 67.2 статті 67 ПК України контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо:
- припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців;
- відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців;
- скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Методика обліку платників податків і зборів у контролюючих органах визначена Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 року № 1588 (далі Порядок № 1588).
Згідно з п. 11.1 Порядку № 1588, платник податків зобов`язаний повідомляти контролюючий орган за основним місцем обліку про його ліквідацію або реорганізацію протягом 3-х робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі).
Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів Державної реєстраційної служби України та Центрального контролюючого органу.
Згідно з п. 11.10 Порядку № 1588, до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (у разі наявності грошових зобов`язань та/або заборгованості зі сплати податків і зборів), а також у день отримання запиту від суб`єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу відомості:
про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП (додаток 15);
про узгодження плану реорганізації юридичної особи за формою № 31-ОПП (додаток 16) - у разі наявності податкового боргу при реорганізації юридичної особи.
Якщо до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, на запит суб`єкта державної реєстрації контролюючим органом надано відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів, а також у разі виникнення у платника податків заборгованості зі сплати податків і зборів або визначення грошових зобов`язань, за якими не настав строк сплати, до проведення державної реєстрації припинення юридичної особи контролюючий орган формує та передає до Єдиного державного реєстру відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи.
Якщо контролюючим органом до Єдиного державного реєстру передано відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів, то після погашення заборгованості зі сплати податків і зборів контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів.
Відповідно до п. 11.13 Порядку № 1588, у разі припинення юридичної особи у разі її ліквідації за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу контролюючий орган зобов`язаний надіслати в електронній формі та на паперовому носії державному реєстраторові протягом десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи одне з таких повідомлень:
повідомлення про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв`язку з рішенням про припинення юридичної особи (припиненням підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за її рішенням) за формою № 24-ОПП (додаток 16);
повідомлення про неможливість проведення позапланової перевірки, призначеної у зв`язку з рішенням про припинення юридичної особи (припиненням підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за її рішенням) за формою № 25-ОПП (додаток 17).
Згідно з п. 11.14 Порядку № 1588, у разі надсилання державному реєстратору повідомлення за формою № 25-ОПП таке повідомлення не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи має бути замінено контролюючим органом повідомленням про проведення позапланової перевірки за формою № 26-ОПП (додаток 18) або повідомленням про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця) за формою № 27-ОПП (додаток 19) із зазначенням причин заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи згідно з пунктом 11.27 цього розділу.
Нормами п. 11.17 Порядку № 1588, визначено, що після проведеної документальної позапланової перевірки платника податків та його відокремлених підрозділів та спливу законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов`язань такого платника податків та його відокремлених підрозділів, у разі відсутності заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи, визначених пунктом 11.27 цього розділу, та встановлення факту відсутності заборгованості платника податків та його відокремлених підрозділів перед бюджетом щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, контролюючий орган складає довідку про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів за формою № 22-ОПП (додаток 20).
Така довідка надсилається відповідальній особі платника податків. За зверненням комісії з припинення (ліквідаційної комісії), ліквідатора, платника податків (фізичної особи), іншої особи, яку за даними Єдиного державного реєстру (згідно з рішенням про припинення) призначено відповідальною за проведення процедур припинення юридичної особи, довідка за формою № 22-ОПП може бути видана такій особі безпосередньо у контролюючому органі, але не пізніше третього робочого дня, що настає за днем реєстрації довідки у контролюючому органі. Після закінчення триденного строку довідка надсилається поштою.
При цьому, відповідно до пп. 2 п. 11.27 Порядку № 1588, обставинами заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця) може бути, зокрема, наявність податкового боргу, грошових зобов`язань, щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження, грошових зобов`язань та податкового боргу та несплати податку з доходів фізичних осіб із сум доходів, нарахованих (виплачених) найманим працівникам.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV (далі Закон №755-IV).
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 1 цього Закону Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону №755-IV, установчий документ юридичної особи - установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо.
За змістом п.7 ч. 1 ст. 4 Закону № 755-IV державна реєстрація базується на таких основних принципах об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі.
Державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом (ч.2 ст. 6 Закону № 755).
Частиною першою статті 13 Закону №755-IV передбачено, що інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами.
Відповідно до частини шостої статті 13 Закону №755-IV визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику та державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру відомостей, у тому числі:
про відсутність (наявність) заборгованості із сплати податків і зборів та відсутність (наявність) заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - у день отримання запиту від суб`єкта державної реєстрації;
про відсутність (наявність) заборгованості із сплати податків і зборів та відсутність (наявність) заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - протягом 30 календарних днів з дати отримання відомостей про проведення реєстраційної дії щодо початку проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Відповідно до частини 10 статті 17 Закону №755-IV, для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом, подаються такі документи:
1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.
Відповідно до частини 13 статті 17 Закону №755-IV, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Згідно із частиною другою статті 25 Закону №755-IV порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку відомостей Єдиного державного реєстру на наявність заборони вчинення реєстраційних дій;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;
10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Виписка з Єдиного державного реєстру у паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора.
Підстави для відмови у державній реєстрації встановлені статтею 28 Закону №755-IV:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна містяться відомості про обтяження корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи в результаті відчуження її таким засновником (учасником);
3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи в результаті відчуження її таким засновником (учасником), подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників (крім випадку, якщо таким засновником (учасником) є державний орган, орган місцевого самоврядування);
3-2) документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації;
4) подання документів або відомостей, передбачених цим Законом, не в повному обсязі;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
7-1) порушено встановлену учасником вимогу нотаріального засвідчення справжності підпису під час прийняття рішень з питань діяльності юридичної особи та/або вимоги нотаріального посвідчення правочину, предметом якого є частка такого учасника у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) відповідної юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10-1) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, у Єдиному державному реєстрі міститься запис про судове рішення про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури;
10-2) щодо юридичної особи, стосовно якої в Єдиному державному реєстрі міститься запис про судове рішення щодо визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи, якщо таке рішення або його частину визнано недійсними, зміни до установчих документів юридичної особи є підставою для проведення реєстраційних дій;
10-3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом;
10-4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом;
10-5) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання, крім документів щодо кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:
раніше строку, встановленого цим Законом;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;
в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;
щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;
щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;
щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутні відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи;
щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;
щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство;
12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства;
13) заяву про державну реєстрацію створення юридичної особи, державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру, державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, подано із зазначенням кінцевого бенефіціарного власника, який на день подання заяви згідно з відомостями реєстрів помер.
З аналізу зазначених норм права вбачається, що державному реєстратору не надано право вимагати додаткових документів, які не передбачені вказаним Законом, а підстави для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи є чітко визначеними.
Однією з таких підстав є надходження відомостей про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Підпунктом 2 пункту 2 наказу «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України», затвердженого Міністерством фінансів України від 18.03.2016 №759/5/371 (далі - Наказ № 759/5/371) установлено, що до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Державної фіскальної служби України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів, про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, про узгодження плану реорганізації юридичної особи такі відомості передаються Державною фіскальною службою України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України, а саме:
про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП або повідомлень про наявність податкового боргу та неможливість проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 23-ОПП;
про наявність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - шляхом надсилання повідомлень про наявність боргу зі сплати єдиного внеску та про неможливість проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 5-ЄСВ;
про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 28-ОПП;
про відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - шляхом надсилання повідомлень про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 6-ЄСВ.
За змістом частини 5 статті 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Як встановлено судом, рішення про ліквідацію ТОВ «НОРМА ТЕХНОЛОГІЇ» було прийняте 19.10.2022, термін, до якого кредитори повинні були подати свої вимоги 20.12.2022. Водночас, як стверджує сам позивач, він звернувся до державного реєстратора з повідомленням про наявність податкового боргу лише 23.12.2022, коли термін для подання вимог кредиторів вже вийшов. Окрім того, позивачем не надано доказів направлення до державного реєстратора повідомлення про наявність податкового боргу за формою 27-ОПП. Згідно з довідкою про наявність/відсутність податкового боргу у платника по Україні в цілому станом на 20.12.2022 №14244-13, податковий борг у ТОВ «НОРМА ТЕХНОЛОГІЇ» відсутній, тобто податковий борг не обліковується.
За таких обставин суд приходить до висновку, що у відповідача не було правових підстав відмовляти ТОВ «НОРМА ТЕХНОЛОГІЇ» у проведенні реєстраційних дій щодо ліквідації юридичної особи, тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Згідно з вимогами ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до частини першої ст. 245 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про відмову у задоволенні позову повністю.
Оскільки позовні вимоги не задовольняються, підстав для розподілу судових витрат між сторонами немає.
Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 242-246, 250, 257-262, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідних положень КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
у задоволенні позовних вимог Головного управління ДПС у Львівській області до Підберізцівської сільської ради Львівського району Львівської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма технології», приватного нотаріуса Львівського міського нотаріального округу Рачинської Ірини Ярославівни про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії відмовити.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п.15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Чаплик І.Д.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2023 |
Оприлюднено | 29.05.2023 |
Номер документу | 111104003 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Чаплик Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні