Постанова
від 25.05.2023 по справі 420/14809/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 травня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/14809/22

Суддя в суді І інстанції Хом`якова В.В. Рішення суду І інстанції ухвалено в м. Одеса

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідачаЯковлєва О.В.,

суддівЄщенка О.В., Крусяна А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу секретаря Одеської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року, у справі за позовом ОСОБА_2 до секретаря Одеської міської ради VIII скликання Коваля Ігоря Миколайовича, за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, про визнання бездіяльності протиправною,-

В С Т А Н О В И Л А :

Позивач звернувся до суду з позовом у якому заявлено вимоги секретарю Одеської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 , а саме: визнання протиправною бездіяльність щодо повідомлення про дату і час проведення XIV сесії Одеської міської ради 29 червня 2022 року; визнання протиправною бездіяльність щодо повідомлення про дату і час проведення XV сесії Одеської міської ради 28 вересня 2022 року.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року задоволено позовні вимоги.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що судом першої інстанції зроблено помилковий висновок про наявність у секретаря Одеської міської ради обов`язку з повідомлення позивача про дату, час та місце проведення сесій Одеської міської ради 29 червня 2022 року та 28 вересня 2022 року, так як згідно положень ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» позивач не є депутатом місцевої ради, оскільки відносно нього завершено процедуру відкликання за народною ініціативою.

При цьому, на переконання апелянта, повідомлення Одеської міської територіальної виборчої комісії про відкликання депутата є достатньою підставою вважати такого депутата відкликаним, а як наслідок не повідомляти його про проведення сесій Одеської міської ради.

Крім того, апелянт зазначає, що позивачем обрано невірний спосіб поновлення його порушених прав у межах спірних правовідносин, що унеможливлює задоволення позовних вимог у даній справі.

В свою чергу, позивачем подано відзив на отриману апеляційну скаргу у якому зазначено, що судом першої інстанції прийнято законне та обґрунтоване рішення про задоволення позовних вимог, так як на час існування спірних правовідносин він був чинним депутатом Одеської міської ради, а тому секретарем Одеської міської ради протиправно не повідомлено його про проведення сесії міської ради.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів робить висновок, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 є депутатом Одеської міської ради VШ скликання, обраний на перших місцевих виборах депутатів місцевих рад 25 жовтня 2020 року від Одеської обласної організації політичної партії «Партія Шарія».

При цьому, 22 січня 2022 року на адресу Одеської міської ради надійшов лист Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 1081, в якому остання повідомила, що 21 січня 2022 року головою місцевого осередку політичної партії «Партія Шарія» до виборчої комісії надано повідомлення від 29 листопада 2021 року і витяг з протоколу № 18 конференції Одеської обласної організації політичної партії «Партія Шарія», звернення VIII з`їзду політичної партії «Партія Шарія» від 01 грудня 2021 року № 1/01-12/21 із рішеннями № 1/VIII та № 2/VIII позачергового з`їзду партії «Партія Шарія» про відкликання депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_2 і ОСОБА_3 .

В свою чергу, з моменту отримання даного листа секретар Одеської міської ради перестав інформувати ОСОБА_2 про наступні сесії та інші питання, оскільки вважав, що ОСОБА_2 не є діючим депутатом.

Листом від 23 вересня 2022 року секретар міської ради Коваль І.М. повідомив позивача про те, що за інформацією міської територіальної виборчої комісії повноваження депутата припинено на підставі рішення керівного органу Політичної партії «Партія Шарія» від 01 грудня 2021 року щодо відкликання депутата ОСОБА_2 , як депутата Одеської міської ради VШ скликання від Політичної партії «Партія Шарія».

На звернення позивача Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області листом від 09 вересня 2022 року повідомила, що питання щодо припинення депутатських повноважень ОСОБА_2 не розглядались виборчою комісією, а також що повноваження ОСОБА_2 як депутата Одеської міської ради не припинялись. Ніякої постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо припинення депутатських повноважень ОСОБА_2 не приймалось.

В свою чергу, вважаючи протиправною бездіяльність секретаря міської ради щодо повідомлення про дату, час та місце проведення сесій Одеської міської ради, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

За наслідком з`ясування обставин справи, судом першої інстанції зроблено висновок про задоволення позовних вимог, так як секретар міської ради протиправно не виконав свого обов`язку з повідомлення позивача про дату, час та місце проведення сесій Одеської міської ради, з чим не погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.

Так, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Згідно ч. 1 ст. 45 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

При цьому, згідно п. 2 ч. 3 ст. 50 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», секретар сільської, селищної, міської ради скликає сесії ради у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону; повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради.

В свою чергу, Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» відповідно до Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Згідно ч. 1 ст. 38 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Згідно ч. 9 ст. 38 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).

Згідно ч. 2 ст. 39 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Згідно ч. 7 ст. 41 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Згідно ч. 8 ст. 41 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

Згідно ч. 9 ст. 41 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування,- на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

При цьому, Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно ч. 1 ст. 284 Виборчого кодексу України, у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 284 Виборчого кодексу України, реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

Колегією суддів встановлено, що предметом спору у даній справі є перевірка правомірності допущеної секретарем Одеської міської ради бездіяльності щодо повідомлення позивача, як депутата Одеської міської ради VІІІ скликання, про дату і час проведення XIV та XV сесій Одеської міської ради.

В даному випадку, сторонами у справі не заперечується, що секретар Одеської міської ради не повідомляв позивача про дату і час проведення XIV та XV сесій Одеської міської ради.

При цьому, колегія суддів зазначає, що вищевикладеними положеннями ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» покладено на секретарів міських рад обов`язок щодо повідомлення депутатів відповідних рад про час і місце проведення кожної сесії ради.

В свою чергу, секретар Одеської міської ради вважає, що він не мав обов`язку повідомляти позивача про проведення XIV сесії Одеської міської ради 29 червня 2022 року та XV сесії Одеської міської ради 28 вересня 2022 року, так як згідно положень ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» позивач втратив статус депутата місцевої ради після проведення відносно нього процедури відкликання депутата за народною ініціативою.

Між тим, перевіряючи законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, у межах доводів та вимог апеляційної скарги суб`єкта владних повноважень, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

В даному випадку, з аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» порядку.

При цьому, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом.

В свою чергу, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії.

Після прийняття зазначеного рішення організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції).

З іншого боку, відповідна виборча комісія, після одержання повідомлення про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, інформує депутата та місцеву раду.

При цьому, протокол зборів (конференції), на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

В свою чергу, вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

При цьому, після прийняття вищим керівним органом політичної партії рішення про відкликання депутата за народною ініціативою повноваження відповідного депутата припиняються з моменту прийняття такого рішення.

Аналогічний висновок викладено в постанові Верховного Суду від 14 грудня 2020 року (справа № 823/2368/18).

З іншого боку, враховуючи вищевикладені висновки, колегія суддів не приймає доводів позивача про те, що Одеською міською територіальною виборчою комісією та Одеською міською радою не розглядалося рішення вищого керівного органу політичної партії «Партія Шарія» від 01 грудня 2021 року про його відкликання, так як зазначене рішення є кінцевим в процедурі відкликання депутата, а тому перелічені суб`єкти не мають обов`язку із затвердження чи перевірки правомірності відповідного рішення політичної партії.

Крім того, з аналогічних підстав, колегія суддів вважає помилковими доводи відзиву позивача про те, що процедура відкликання депутата завершується набуттям повноважень новим депутатом, з одночасним припиненням повноважень відкликаного депутата.

Аналогічний висновок також викладено в постанові Верховного Суду від 14 грудня 2020 року (справа № 823/2368/18).

Між тим, на виконання вищевикладених положень ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» Одеською міською територіальною виборчою комісією направлено до Одеської міської ради лист від 22 січня 2022 року № 1081, яким повідомлено раду, що на підставі рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії «Партія Шарія» на позачерговому VІІІ з`їзді політичної партії «Партії Шарія» 01 грудня 2021 року прийнято рішення про відкликання депутата Одеської міської ради Нагаткіна О.О.

Вказаний лист отримано Одеською міською радою 25 січня 2021 року.

В свою чергу, секретар Одеської міської ради, після ознайомлення із зазначеним листом Одеської міської територіальної виборчої комісії, на переконання колегії суддів, обґрунтовано вважав позивача таким, що втратив депутатський мандат, а як наслідок не повідомляв його особисто про майбутні сесії Одеської міської ради.

При цьому, колегія суддів вважає за необхідне акцентувати увагу на тому, що положення ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» та ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» також не встановлюють для секретаря міської ради обов`язку із затвердження чи перевірки рішень вищих керівних органів політичної партії про відкликання їхніх депутатів.

З іншого боку, згідно правового висновку, викладеного в постанові Верховного Суду від 14 грудня 2020 року (справа № 823/2368/18), участь відкликаного депутата місцевої ради у голосуванні місцевої ради є підставою для визнання протиправними прийнятих за наслідком проведення відповідного голосування рішень ради.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що після отримання інформації від територіальної виборчої комісії про відкликання мандата позивача, секретар міської ради позбувся обов`язку з особистого повідомлення позивача про проведення XIV та XV сесій Одеської міської ради, а як наслідок не допустив протиправної бездіяльності у межах спірних правовідносин.

З іншого боку, щодо доводу позивача про те, що секретарем Одеської міської ради не доведено правомірності своєї бездіяльності, зокрема шляхом надання копій вищезгаданих рішень політичної партії «Партія Шарія», з огляду на наступне.

В даному випадку, вищевикладені положення ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», окрім встановлення обов`язку для виборчої комісії з інформування місцевої ради про початок процедури відкликання її депутата, не передбачає обов`язку з направлення такій раді рішення політичної партії про відкликання її депутата.

Тобто, оригінали рішень політичної партії «Партія Шарія» щодо відкликання позивача не перебували та не могли перебувати в розпорядженні відповідача.

З іншого боку, колегія суддів зазначає, що факт існування зазначеного рішення політичної партії «Партія Шарія» не заперечується сторонами у справі.

Крім того, із зібраних матеріалів у справі вбачається, що оригінали рішень політичної партії «Партія Шарія» щодо відкликання позивача 06 січня 2022 року вилучено в Одеської міської територіальної виборчої комісії Управлінням Служби безпеки України в Одеській області на підставі ухвали слідчого судді Приморського районного суду м. Одеси від 17 грудня 2021 року (справа № 522/20691/20).

При цьому, колегія суддів повторно зазначає, що предметом спору у справі є лише перевірка правомірності допущеної секретарем Одеської міської ради бездіяльності щодо повідомлення позивача про проведення сесій міської ради.

Тобто, перевірка правовірності будь-яких прийнятих рішень або вчинених дій у межах процедури відкликання депутата Одеської міської ради ОСОБА_2 не входить до предмету спору у даній справі.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції невірно застосовано норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а як наслідок прийнято помилкове рішення про задоволення позовних вимог.

Крім того, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушив норми процесуального права та безпідставно надав правову оцінку факту заборони політичної партії «Партія Шарія», так як суб`єктом владних повноважень не обґрунтовувалась правомірність спірної бездіяльності зазначеним фактом.

З іншого боку, колегія суддів вважає, що обраний позивачем спосіб захисту своїх прав не суперечить положенням КАС України.

При цьому, враховуючи допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає за необхідне скасувати оскаржуване рішення суду та прийняти у справі нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, судова колегія,-

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу секретаря Одеської міської ради VIII скликання ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року скасувати, ухваливши у справі нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 .

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий суддя Яковлєв О.В.Судді Єщенко О.В. Крусян А.В.

Дата ухвалення рішення25.05.2023
Оприлюднено29.05.2023
Номер документу111107289
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/14809/22

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 25.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 01.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 01.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні