Рішення
від 08.09.2010 по справі 2-2409-10
МАР`ЇНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа 2-2409-10

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2010 року м. Мар`їнка

Мар`їнський районний суд Донецької області у складі:

Головуючого судді Пономар ьова О.П.,

при секретарі: Зволінській Т.А.,

розглянувши у відкритом у судовому засіданні цивільн у справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління пе нсійного фонду України в Мар ' їнському районі Донецької області про визнання бездія льності неправомірною та виз нання права на отримання нев иплаченої соціальної допомо ги відповідно до Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», -

В С Т А Н О В И В :

Позивачка звернул ася до Мар' їнського районно го суду Донецької області з в казаною позовною заявою, в як ій просить зобов' язати УПФ України в Мар' їнському райо ні відповідно до Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» стягнути на свою користь не донарахованих су м доплати до пенсії за 2007 - 2010 р оки.

Позивачка в обґрунту вання позову зазначає, що вон а віднесена до категорії діт ей війни, а тому відповідно до ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» ( 21 95-15 ), який набрав чинності з 01.01.2006 року, має право на щомісячне п ідвищення пенсії на 30 відсотк ів. Однак у 2007 році позивачці та ка допомога не виплачувалась взагалі, а у 2008-2010 роках така доп омога виплачувалась лише в р озмірі 10 % від мінімальної пен сії за віком. За таких обстави н позивачка просить захистит и її порушене право, та стягну ти на її користь несплачену с уму підвищення до пенсії у за значених вище розмірах.

Позивачка у судове за сідання не з' явилася, надіс лала на адресу суду заяву, в як ій позовні вимоги підтримала , просить розглянути справу в її відсутність.

Відповідач Управлі ння пенсійного фонду Украї ни в Мар' їнському районі бу дучи належним чином повідомл еним про час і місце слухання справи не направив в судове з асідання свого представника , натомість направив до суду з аяву, якою просив розглянути справу у відсутності його пр едставника та письмове запер ечення на позовну заяву в яко му зазначає, що УПФ України в М ар' їнському районі діяло в межах повноважень, наданих й ому законами України, підзак онними нормативно-правовими актами та в межах коштів, які були виділені державним бюдж етом для виплат соціальної д опомоги дітям війни. Виплата підвищення до пенсії дітям в ійни здійснюється не з кошті в Пенсійного фонду України, а за рахунок коштів державног о бюджету України в межах вид атків, затверджених Законами України про Державний бюдже т України на відповідний рік , якими було передбачено випл ату підвищення до пенсії поз ивачу тільки з 1 січня 2008 року у розмірі 10 відсотків прожитко вого мінімуму для осіб, які вт ратили працездатність. Відпо відно до п. 8 Постанови Кабінет у Міністрів України № 530 «Деяк і питання соціального захист у окремих категорій громадян » дітям війни до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, підви щення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня 2008 року - 48 ,10 гривень; з 1 липня 2008 року - 48,20 г ривень; з 1 жовтня 2008 року по теп ерішній час - 49,80 гривень. Таки м чином, відповідач зазначає , що позивачці сплачено підви щення до пенсії у відповідно сті до чинного законодавства .

Суд вважає, що в справ і є достатньо матеріалів про права та взаємовідносини ст орін, а тому немає необхіднос ті вислуховувати особисті по яснення осіб, які не з'явились в судове засідання.

Дослідивши подані до кументи, суд вважає, що позовн і вимоги позивачки підлягают ь задоволенню з наступних пі дстав.

Закон України «Про со ціальний захист дітей війни» № 2195-ЙV від 18 листопада 2004 року (зі змінами та доповненнями на ч ас розгляду спірних правовід носин), який набрав чинності з 1 січня 2006 року, встановлює пра вовий статус дітей війни та в изначає основи їх соціальног о захисту та гарантує їх соці альну захищеність шляхом над ання пільг і державної соціа льної підтримки. Статтею 1 вка заного Закону передбачено, щ о дитина війни це особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни б уло менше 18 років.

Позивачка згідно пас порту серії НОМЕР_1, видан ого Мар' їнським РВ УМВС Укр аїни в Донецькій області 21 лис топада 2001 року, народилася І НФОРМАЦІЯ_1 року, тобто стан ом на 2 вересня 1945 року їй було м енше 18 років. Статус позивачки як дитини війни підтверджує ться посвідченням. Позивачка отримує пенсію за віком і пер ебуває на обліку в Управлін ні Пенсійного фонду Україн и в Мар' їнському районі. Дан е управління є органом Пенсі йного фонду України, вона має статус юридичної особи, яка п ризначає (здійснює перерахун ок) і виплачує пенсії відпові дним категоріям громадян.

Згідно із ст. 19 Конституції України органи державної вл ади та органи місцевого само врядування, їх посадові особ и зобов'язані діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Украї ни. Відповідно до ст. 22 Констит уції України однією з консти туційних гарантій прав та св обод людини і громадянина є н едопущення їх скасування чи звуження їх обсягу при прийн ятті нових законів або внесе ння змін до чинних.

Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком .

Згідно з пунктом 17 статті 77 З акону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» дію с татті 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» було зупинено на 2006 рік.

Відповідно до Закону Украї ни від 19.01.2006 № 3367-IV «Про внесення з мін до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2006 р ік» внесено зміни, згідно з як ими виключено пункт 17 статті 7 7 цього Закону, а новою редакці єю статті 110 Закону встановлен о, що пільги дітям війни, перед бачені статтею 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», запроваджуються у 2006 році поетапно, за результа тами виконання бюджету у пер шому півріччі, у порядку, визн аченому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Ком ітетом Верховної Ради Україн и з питань бюджету.

Кабінетом Міністрів Украї ни протягом 2006 року рішення на виконання вимог статті 110 Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2006 рік» не при ймалися. Отже, пільги для діте й війни, передбачені статтею 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», у 2006 ро ці запроваджено не було.

Пунктом 12 статті 71 Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2007 рік» було зупинен о на 2007 рік дію статті 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» з урахуванням статті 111 цього Закону, якою бу ло встановлено, що у 2007 році під вищення до пенсії або щоміся чного довічного грошового ут римання чи державної соціаль ної допомоги, яка виплачуєть ся замість пенсії, відповідн о до статті 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» виплачується особам, я кі є інвалідами (крім тих, на я ких поширюється дія Закону У країни «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту») у розмірі 50 відсо тків від розміру надбавки, вс тановленої для учасників вій ни.

Рішенням Конституційного суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 про соціа льні гарантії громадян був в изнаний таким, що не відповід ає Конституції України (є нек онституційним) пункт 12 статті 71, стаття 111 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік» від 19 грудня 2006 року № 489-V , яким була зупинена на 2007 рік д ія статті 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни».

Рішення Конституційного с уду України є обов' язковими до виконання на території Ук раїни, остаточними, не можуть бути оскаржені та мають прею диціальне значення для судів загальної юрисдикції при ро згляді ними позовів у зв' яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначених законів, щ о визнані неконституційними .

Підпунктом 2 пункту 41 розділ у ЙЙ Закону України «Про держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » від 28 грудня 2007 № 107 - VЙ, що набр ав чинності з 1 січня 2008 року, ст аття 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» викладена в новій редакції, я ка передбачає, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни, то бто на 10 процентів прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, при цьо му зміни, внесені підпунктом 2 пункту 41 розділу ЙЙ Закону Ук раїни «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» були визна ні такими, що не відповідають Конституції України (є некон ституційними), згідно з Рішен ням Конституційного суду Укр аїни від 22 травня 2008 року № 10-рп/200 8. У вказаному рішенні Констит уційним судом України було з азначено, що положення Закон у України «Про державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України», визнан і неконституційними, втрачаю ть чинність з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення. Рішення Конст итуційного Суду України у ці й справі має преюдиціальне з начення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правові дносинами, які виникли внасл ідок дії положень Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України», визнаних не конституційними.

Ураховуючи положення Конс титуції України (ст. 52) щодо дії нормативно-правових актів у часі, положення статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у редакції 2004 року поновили свою дію у 2007 р оці - з 09 липня 2007, у 2008 році - з 22 травня 2008, отже, право на здійс нення перерахунку підвищенн я до пенсії у розмірах, визнач ених Законом України «Про со ціальний захист дітей війни» , мають діти війни: за 2007 рік - з 09 липня 2007 до 31 грудня 2007, за 2008 рік - з 22 травня 2008 року. Відповідн о у 2007 році у період із 01 січня 2007 до 08 липня 2007 та у 2008 році - з 01 січ ня 2008 до 21 травня 2008 положення за конів про Державний бюджет н а ці роки були чинними та підл ягали виконанню.

Законами України «Про Держ авний бюджет України на 2009 рік », «Про державний бюджет Укра їни на 2010 рік» не вносились змі ни до Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», даний Закон продовжує діяти у редакції від 22 травня 2008 року , коли рішенням Конституційн ого Суду України були визнан і неконституційними положен ня п. 41 розділу Закону "Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких за конодавчих актів України", а т ому ст. 6 Закону «Про соціальни й захист дітей війни» чинна в тій редакції, яка передбачає виплату підвищення до пенсі ї дітям війни в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком.

За вказаних обставин, вимог и позивача про стягнення під вищення до пенсії як дитині в ійни за період з 09липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 р оку по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січ ня 2010 року в розмірі 30%, а не 10% про житкового мінімуму - є обґр унтованими, та порушені прав а підлягають захисту.

Строк позовної давності, ви значений цивільним законода вством України, позивачем не порушений. Стосов но посилань відповідача на в изначення розміру підвищенн я, яке встановлено в п. 8 Постан ови Кабінету Міністрів Украї ни від 28 травня 2008 року, то в дано му випадку норми підзаконног о нормативного акту супереча ть нормі статті 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», а тому не можуть бу ти застосовані, виходячи із п оложень ч. 4 ст. 8 ЦПК України.

Суд також не приймає до уваги заперечення відпов ідача щодо невизначеності дж ерел фінансування, оскільки сама по собі відсутність фін ансового забезпечення держа вних соціальних гарантій і в ідсутність бюджетних асигну вань не може бути підставою д ля порушення права громадяни на на отримання соціальної д опомоги.

Доводи відповідача про ві дсутність механізму реаліза ції ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » також не можуть бути підста вою для відмови в задоволенн і позову, зважаючи на позицію Європейського Суду з прав лю дини, відповідно до якої держ ава не може посилатися на від сутність певного нормативно го акту, який визначає механі зм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конс титуційних та інших актах, а г ромадяни повинні мати змогу покладатися на зобов'язання взяті державою, навіть якщо т акі зобов'язання містяться у законодавчому акті, який заг алом не має автоматичної пря мої дії.

Так само суд не може прийнят и до уваги заперечення відпо відача щодо законодавчої нев изначеності самого поняття м інімальної пенсії за віком т а законодавчої невизначенос ті порядку обчислення мініма льної пенсії за віком, з метою реалізації положень ст. 6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни", оскільки ві дповідно до ч. 9 ст. 8 ЦПК України забороняється відмова у роз гляді справи з мотивів відсу тності, неповноти, нечіткост і, суперечливості законодавс тва, що регулює спірні віднос ини.

Відповідно до ч. 8 ст. 8 ЦПК Укр аїни, якщо спірні правовідно сини не врегульовані законом , суд застосовує закон, що регу лює подібні за змістом відно сини (аналогія закону), а за ві дсутності такого - суд вихо дить із загальних засад зако нодавства (аналогія права).

Тому, з урахуванням зазначе ного, при обчисленні підвище ння до пенсії дітям війни нео бхідно застосовувати загаль ні норми, які в даному випадку містяться у ч. 1 ст. 28 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння", в яких зазначено, що міні мальний розмір пенсії встано влюється у розмірі прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність.

З урахуванням вищезазначе них положень ч. 8, 9 ст. 8 ЦПК Украї ни, посилання відповідача на те, що управління Пенсійного фонду не відповідає за зобов 'язаннями держави, суд не може прийняти до уваги, так як відп овідно до діючого законодавс тва на виконання положень ст . 6 Закону "Про соціальний захи ст дітей війни" саме управлін ня Пенсійного фонду України в Мар' їнському районі прово дило з 01.01.2008 р. нарахування та ви плати дітям війни у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни (що складало 10% в ід прожиткового мінімуму осі б, що втратили працездатніст ь). Крім того, Пенсійний фонд У країни діє у відповідності д о Положення "Про Пенсійний фо нд України" і здійснює свої по вноваження на підставі п. 15 за значеного Положення через ст ворені в установленому поряд ку його територіальні управл іння. Відповідно до Закону Ук раїни "Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання" рішення про призначенн я та перерахунок пенсій прий маються районним управління м Пенсійного фонду України з а місцем проживання пенсіоне рів. Таким чином, обов'язок по нарахуванню та виплаті допла ти до пенсії позивача, передб аченої ст. 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" покладено на управління ПФУ за місцем проживання поз ивача.

Відповідно до ст. 15 ЦК Україн и, ст. 3 ЦПК України, кожна особа має право на захист свого цив ільного права у разі його пор ушення, невизнання або оспор ювання.

Враховуючи викладене, суд в важає, що відповідачем було п орушено право позивача як ди тини війни на отримання підв ищення до пенсії у розмірі 30% м інімальної пенсії за віком, о скільки управління Пенсійно го фонду України в Мар' їнсь кому районі неправомірно не нараховувало і не виплачувал о позивачу підвищення до пен сії у встановленому законом розмірі.

Відповідно до ст. 4 ЦПК Украї ни, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб у с посіб, визначений законами У країни.

Виходячи з вимог ст. 16 ЦК Укра їни, суд з метою захисту прав т а інтересів позивача вважає необхідним стягнути з відпов ідача на користь позивача су му не донарахованого і недоп лаченого підвищення до пенсі ї як дитині війни.

На час розгляду цієї справи судом, розмір мінімальної пе нсії за віком визначений лиш е ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове соціальн е страхування» і згідно цієї норми мінімальна пенсія за в іком дорівнює прожитковому м інімуму встановленого для ос іб, що втратили працездатніс ть.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про прожитк овий мінімум» від 15 липня 1999 ро ку № 966-14, прожитковий мінімум з астосовується для встановле ння розмірів мінімальної зар обітної плати та мінімальної пенсії за віком.

Також суд звертає увагу на роз' яснення Верховного суд у України в інформаційно-мет одичному листі від 12 квітня 2010 року, а саме: з аналізу спеціал ьних законодавчих актів, які підлягають застосуванню у с правах із соціальних відноси н, що носять публічно-правови й характер (Положення про Пен сійний фонд України, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261 та Положення про уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в районах, містах і райо нах у містах, затвердженим по становою правління Пенсійно го фонду України від 30 квітня 2002 № 8-2 (з відповідними змінами) - Управління Пенсійного ф онду в районах, містах, района х у містах забезпечує своєча сне і в повному обсязі фінанс ування та виплату пенсії без посередньо призначає (здійсн ює перерахунок) і виплачує пе нсії інші виплати відповідно до чинного законодавства) - суд може визнати дії відпові дача законними чи незаконним и та в разі незаконності дій - зобов' язати провести нарах ування/перерахування та випл ату належних сум відповідно до закону, а не ухвалювати ріш ення про стягнення конкретни х сум.

На підставі вищевикладено го, Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», ке руючись ст. ст. 10, 60, 209 ч. 2, 212-215, 218 ЦПК У країни, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги О СОБА_1 до Управління пен сійного фонду України в Мар' їнському районі Донецької об ласті про визнання бездіяльн ості неправомірною та визнан ня права на отримання невипл аченої соціальної допомоги в ідповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни» задовольнити.

Зобов'язати відповід ача Управління Пенсійно го фонду України в Мар' їнсь кому районі провести нарахув ання та виплати позивачці О СОБА_1 щомісячну доплату до пенсії в розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », рішення Конституційного С уду України № 6-рп-2007 від 09.07.2007 року , виходячи з розміру мінімаль ної пенсії за віком, встановл еної ч. 1 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування», з урахуванням встановленого з аконодавством прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність за період з 09 липня по 31 грудня 2007 р. включн о та з 22 травня 2008 року та в подал ьшому безстроково.

Апеляційна скарга на рі шення суду подається до Апел яційного суду Донецької обла сті через Мар' їнський район ний суд Донецької області пр отягом десяти днів з дня його проголошення.

Особи, які брали участь у сп раві, але не були присутні у су довому засіданні під час про голошення судового рішення, можуть подати апеляційну ска ргу протягом десяти днів з дн я отримання копії цього ріше ння.

Суддя:

СудМар`їнський районний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення08.09.2010
Оприлюднено15.09.2010
Номер документу11135908
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-2409-10

Рішення від 16.11.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Маринчук М. П.

Рішення від 16.11.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Маринчук Михайло Павлович

Рішення від 05.11.2010

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Пискунов Василь Іванович

Рішення від 08.09.2010

Цивільне

Мар`їнський районний суд Донецької області

Пономарьов Олександр Петрович

Рішення від 05.08.2010

Цивільне

Першотравневий районний суд Донецької області

Скудін Володимир Євгенович

Рішення від 08.06.2010

Цивільне

Кіровський районний суд м.Донецька

Анісімова Наталя Дмитрівна

Рішення від 04.06.2010

Цивільне

Дзержинський міський суд Донецької області

Пискунов Василь Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні