Постанова
від 25.05.2023 по справі 453/687/21
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 453/687/21 Головуючий у 1 інстанції: Ясінський Ю.Є.

Провадження № 22-ц/811/463/23 Доповідач в 2-й інстанції: Приколота Т. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2023 року м.Львів

Справа 453/687/21

Провадження № 22ц/811/463/23

Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Приколоти Т.І.,

суддів: Мікуш Ю.Р., Савуляка Р.В.

секретар Іванова О.О.

з участю: ОСОБА_1 , ОСОБА_2

розглянув справу за апеляційною скаргою ОСОБА_3 на рішення Сколівського районного суду Львівської області, ухвалене у м.Сколе 31 січня 2023 року у складі судді Ясінського Ю.Є., у справі за позовом ОСОБА_3 до Сколівської об`єднаної територіальної громади (Сколівська міська рада), з участю третьої особи: Гребенівської сільської ради Сколівського району Львівської області, про стягнення заборгованості по заробітній платі, -

встановив:

12 травня 2021 року ОСОБА_3 звернулася до суду з цим позовом. В обґрунтування своїх вимог посилається на те, щона підставі рішення №12 1-ї сесії Гребенівської сільської ради Сколівського району Львівської області її (позивача) було обрано секретарем Гребенівської сільської ради, про що в трудовій книжці 4 грудня 2015 року зроблено відповідний запис. Через перешкоджання посадових осіб Гребенівської сільської ради вона не могла повноцінно виконувати свої посадові обов`язки. В основному вона працювала дистанційно. Станом на день звернення до суду рішення про звільнення її з посади вона не тримала, трудова книжка їй не видана. Вважає, що вона не є звільненою з посади секретаря Гребенівської сільської ради та дотепер вважається секретарем Гребенівської сільської ради. Тому їй мала нараховуватися та виплачуватися заробітна плата. У 2020 році у зв`язку із децентралізацією Гребенівська сільська рада увійшла до Сколівської об`єднананої територіальної громади (Сколівської міської ради). Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» Сколівська об`єднана територіальна громада (Сколівська міська рада) є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою. 4 грудня 2020 року її представником було скеровано вимогу до Сколівської об`єднаної територіальної громади (Сколівська міська рада) про нарахування та виплату їй ( ОСОБА_3 ) заробітної плати з урахуванням виплат на оздоровлення, преміальних, доплат за вислугу років, за ранг, виплат на відпустку, та інших доплат, передбачених законодавством, за період з 1 грудня 2017 року по 1 грудня 2020 року. Проте, станом на час звернення з цим позовом заробітна плата їй не виплачена.

Рішенням Сколівського районного суду Львівської області від 31 січня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду оскаржила ОСОБА_3 . В апеляційній скарзі посилається на те, що суд першої інстанції допустив неповне з`ясування обставин справи, що мають значення для справи та невідповідність висновків, викладених у рішенні обставинам справи. Просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити, посилаючись на доводи позовної заяви.

28 лютого 2023 року Сколівська міська рада подала відзив на апеляційну скаргу, у якому вказує, що твердження, наведені відповідачем у апеляційній скарзі, є безпідставними та необґрунтованими, а рішення суду першої інстанції ухвалено у відповідності до вимог чинного законодавства України. Просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги; колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить задовольнити частково.

Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

На підставі ст.ст. 76-81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданням цивільного судочинства.

Відповідно до ст. 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовуються вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; а також питання щодо розподілу судових витрат, допуску рішення до негайного виконання, скасування заходів забезпечення позову.

Встановлено, щона підставі рішення №12 1-ї сесії Гребенівської сільської ради Сколівського району Львівської області позивача було обрано секретарем Гребенівської сільської ради, про що в трудовій книжці зроблено відповідний запис.

З відповіді Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 14 грудня 2020 року вбачається, що Гребенівська сільська рада нарахувала позивачу заробітну плату по грудень 2017 року включно.

4 грудня 2020 року представником ОСОБА_3 направлено вимогу до відповідача про нарахування та виплату ОСОБА_3 заробітної плати з урахуванням належних їй доплат за період з 1 грудня 2017 року по 1 грудня 2020 року.

28 листопада 2017 року ОСОБА_3 написала заяву про скликання позачергової сесії сільської ради для вирішення питання про дострокове припинення її (позивача) повноважень секретаря Гребенівської сільської ради у зв`язку з переходом на іншу роботу.

Згідно рішення № 94 від 25 січня 2018 року «Про дострокове припинення повноважень секретаря Гребенівської сільської ради ОСОБА_3 » було скликано дванадцяту сесію сьомого скликання Гребенівської сільської ради, на якій достроково припинено повноваження ОСОБА_3 .

Відповідно до ч.5 ст. 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.

Розпорядженням Гребенівського сільського голови №12-к від 26 грудня 2017 року було створено комісію для проведення огляду сейфу в кабінеті секретаря сільської ради Липник М.Б. щодо збереження документів та встановлення факту відсутності на робочому місті у період з 15 по 31 грудня 2017 року.

Відсутність позивача на роботі зафіксовано у актах від 15,19,26,29 грудня 2017 року та у табелі обліку робочого часу за грудень 2017 року.

У сейфі, де зберігалися трудові книжки працівників Гребенівської сільської ради, виявлено особову справу ОСОБА_3 . Трудову книжку позивача не виявлено, що відображено в актівід 26 грудня 2017 року

Відповідно до п. 18 розділу 2 посадової інструкції секретаря Гребенівської сільської ради секретар цієї ради є відповідальним за ведення особових справ та трудових книжок працівників сільської ради.

Згідно п.9 ч.3 ст. 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар сільської, селищної, міської ради: забезпечує зберігання у відповідних органах місцевого самоврядування офіційних документів, пов`язаних з місцевим самоврядуванням відповідної територіальної громади, забезпечує доступ до них осіб, яким це право надано у встановленому порядку.

Відповідно до рішення Сколівської міської ради від 8 грудня 2020 року № 50 Гребенівська сільська рада перебуває у стані припинення.

З передавального акту, який був складений комісією з реорганізації Гребенівської сільської ради Сколівського району Львівської області 10 лютого 2021 року, вбачається, що заборгованість із заробітної плати відсутня.

Відповідно до інформації Головного центру обробки спеціальної інформації державної прикордонної служби України від 26 серпня 2022 року №91-22974/0/15-22, яка витребувана ухвалою Сколівського районного суду Львівської області від 19 травня 2022 року, ОСОБА_3 перетнула державний кордон України у пункті пропуску «Краківець» 19 грудня 2017 року на виїзд з України, відомості щодо перетину нею кордону на територію України відсутні.

Суд першої інстанції прийшов до висновку, що позивач була відсутня на робочому місці у період, за який вона просить стягнути з відповідача заробітну плату, не виконувала обов`язків секретаря Гребенівської сільської ради. Вона подала заяву 28 листопада 2017 року про дострокове припинення повноважень і на 13 робочий день (15 грудня 2017 року) залишила роботу, чим підтвердила своє бажання достроково припинити повноваження секретаря Гребенівської сільської ради.

Суд першої інстанції мотивував рішення про відмову в позові тим, що доводи позивача не підтверджені належними та допустимими доказами та спростувала доводів відповідача.

Колегія суддів виходить із наступного.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

При визначенні предметної та/або суб`єктної юрисдикції справ, суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Згідно із ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У пунктах 1, 2 ч.1 ст. 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір. Публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`зку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

ОСОБА_3 пред`явила позов, який стосується стягнення заборгованості по оплаті праці у зв`язку із проходженням служби в органах місцевого самоврядування, тобто у зв`язку з проходженням публічної служби.

Згідно з пунктом 17 ч. 1 ст. 4 КАС України публічна служба - це діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.

Пунктом 2 ч.1 ст. 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.

Служба в органах місцевого самоврядування належить до служби публічної.

Відповідно до ч.4 ст. 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У постанові Верховного Суду від 7 листопада 2018 року у справі № 553/4650/14-а зазначено, що «державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності. Надання державних соціальних гарантій здійснюється за рахунок бюджетів усіх рівнів, коштів підприємств, установ і організацій та соціальних фондів на засадах адресності та цільового використання. Розрахунки й обґрунтування до показників видатків на соціальні потреби у проектах державного бюджету України та місцевих бюджетів здійснюються на підставі державних соціальних стандартів, визначених відповідно до закону. Відповідно до ст. 19 КАС України справи щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби розглядаються місцевими загальними судами як адміністративними».

Оскільки спір у справі, що переглядається, пов`язаний з реалізацією позивачем права на проходження та звільнення з публічної служби, правовідносини, що виникли між сторонами у справі, є адміністративно-правовими, а тому спір підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.

Є встановленим, що між сторонами виник публічно-правовий спір, а тому справа підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства.

Відповідно доп.1ч.1ст. 255ЦПКУкраїни судсвоєю ухвалоюзакриває провадженняу справі,якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, а тому провадження у цій справі підлягає закриттю, оскаржене судове рішення підлягає скасуванню.

Згідно із ч.1 ст. 256 ЦПК України якщо провадження у справі закривається з підстави, визначеної п.1 ч.1 ст.255 ЦПК України, суд повинен роз`яснити позивачеві, до якої юрисдикції віднесено розгляд справи; а також його (позивача) право протягом десяти днів з дня отримання відповідної постанови звернутися до суду, який прийняв постанову про закриття провадження у справі, із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Керуючись: п.1 ч.1 ст.255, ч.1 ст.256, ст. 367, п.4 ч.1 ст.374, ст.ст. 377, 381-384, 388-391 ЦПК України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_3 задовольнити частково.

Рішення Сколівського районного суду Львівської області від 31 січня 2023 року скасувати, провадження у справі закрити.

Роз`яснити ОСОБА_3 , що розгляд справи віднесено до адміністративної юрисдикції.

Роз`яснити ОСОБА_3 її право протягом десяти днів з дня отримання відповідної постанови звернутися до Львівського апеляційного суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст судового рішення складено 30 травня 2023 року.

Головуючий-


Т. І. Приколота

Судді:


Мікуш Ю.Р.
Р.В. Савуляк

СудЛьвівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення25.05.2023
Оприлюднено09.06.2023
Номер документу111386521
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати

Судовий реєстр по справі —453/687/21

Постанова від 14.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Ухвала від 28.06.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ступак Ольга В`ячеславівна

Постанова від 25.05.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Постанова від 25.05.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 31.03.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 21.02.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Рішення від 31.01.2023

Цивільне

Сколівський районний суд Львівської області

Ясінський Ю. Є.

Ухвала від 26.07.2022

Цивільне

Сколівський районний суд Львівської області

Ясінський Ю. Є.

Ухвала від 18.05.2022

Цивільне

Сколівський районний суд Львівської області

Ясінський Ю. Є.

Ухвала від 18.02.2022

Цивільне

Сколівський районний суд Львівської області

Ясінський Ю. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні