Постанова
від 23.05.2023 по справі 918/1056/20
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" травня 2023 р. Справа№ 918/1056/20

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Буравльова С.І.

суддів: Андрієнка В.В.

Шапрана В.В.

секретар

судового засідання Рибчич А.В.

за участю

представників: позивача - Оксенюк Я.

відповідача - не з`явилися

третьої особи - не з`явилися

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед"

на рішення Господарського суду м. Києва від 22.11.2022 р. (повний текст складено 08.12.2022 р.)

у справі № 918/1056/20 (суддя - Мандриченко О.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед"

до Рівненської обласної ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Комунальний заклад "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради

про зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В :

У листопаді 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" звернулося з позовом до Рівненської обласної ради про:

- визнання протиправною бездіяльності Рівненської обласної ради, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" про включення об`єкта права комунальної власності до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації від 08.05.2020 р.;

- визнання нерухомого майна, гаражів, площею 209 кв. м, що розташовані за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Словацького, 10, таким, що включені до переліку об`єктів спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Рівненської області, які підлягають приватизації;

- зобов`язання Рівненської обласної ради здійснити приватизацію (відчуження) об`єкта малої приватизації - гаражів, площею 209 кв. м, що розташовані за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Словацького, 10, які перебувають на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, шляхом викупу орендарем Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед", який здійснив невід`ємні поліпшення орендованого майна на суму 186430,00 грн, що складає 42,31 % від ринкової вартості об`єкта в сумі 451125,00 грн, визначеної для цілей оренди.

Вимоги позивача обґрунтовані тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Архімед» як орендар за договором оренди майна, що є спільною власністю територіальних громад Рівненської області від 29.08.2017 р., укладеним із орендодавцем - Комунальним закладом «Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг», виконало всі умови, передбачені ч. 2 ст. 18 Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна», здійснило з дозволу орендодавця та відповідних осіб невід`ємні поліпшення майна, а отже отримало право на приватизацію об`єкта оренди - гаражів, шляхом викупу. Однак відповідачем було допущено протиправну бездіяльність та не винесено рішення за результатами розгляду заяви позивача про включення об`єкта права комунальної власності до переліку об`єктів малої приватизації, які підлягають приватизації, за наслідками чого спричинено порушення законних прав та інтересів позивача.

Рішенням Господарського суду м. Києва від 14.07.2021 р., залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.10.2021 р., у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 22.02.2022 р. касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" задоволено частково, постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.10.2021 р. та рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 р. у справі № 918/1056/20 скасовано, справу передано на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.

Рішенням Господарського суду м. Києва від 22.11.2022 р. у справі № 918/1056/20 у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" відмовлено повністю.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" подало апеляційну скаргу (безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду), у якій просить скасувати оскаржуване рішення суду та ухвалити нове рішення про задоволення позову в повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення порушено норми матеріального та процесуального права.

Так, в апеляційній скарзі позивач вказує на те, що рекомендацією засідання постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради № 5 від 05.10.2018 р. йому було погоджено проведення відповідних робіт на орендованих приміщеннях. Також скаржник вказує, що він як орендар належним чином виконував умови укладеного договору оренди, вчасно сплачував орендну плату та здійснив невід`ємні поліпшення орендованого майна, тому відсутні правові підстави для відмови йому у приватизації майна.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2023 р. апеляційну скаргу у справі № 918/1056/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: Буравльов С.І. (головуючий суддя (суддя-доповідач)), Шапран В.В., Андрієнко В.В.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.01.2023 р. відкладено розгляд питання про відкриття чи відмову у відкритті апеляційного провадження, повернення без розгляду апеляційної скарги або залишення апеляційної скарги без руху за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" на рішення Господарського суду м. Києва від 22.11.2022 р. до надходження до Північного апеляційного господарського суду матеріалів справи № 918/1056/20.

До суду 06.02.2023 р. надійшли матеріали справи № 918/1056/20.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 13.02.2023 р. поновлено строк на апеляційне оскарження, відкрито апеляційне провадження у справі № 918/1056/20 та призначено до розгляду на 14.03.2023 р.

До суду 10.03.2023 р. від Рівненської обласної ради надійшло клопотання про участь у судовому засіданні 14.03.2023 р. у цій справі у режимі відеоконференції з Рівненським районним судом Рівненської області.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023 р. задоволено клопотання Рівненської обласної ради про проведення судового засідання 14.03.2023 р. у справі № 918/1056/20 у режимі відеоконференції.

14.03.2023 р. розгляд справи № 918/1056/20 не відбувся у зв`язку із сповіщенням Державної служби України з надзвичайних ситуацій про повітряну тривогу у м. Києві.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023 р. справу № 918/1056/20 призначено до розгляду на 04.04.2023 р.

До суду 03.04.2023 р. від Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" надійшло клопотання (подане засобами поштового зв`язку 29.03.2023 р.) про участь у судовому засіданні 04.04.2023 р. у цій справі у режимі відеоконференції з Рівненським районним судом Рівненської області.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 04.04.2023 р. задоволено клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" про проведення судового засідання 04.04.2023 р. у справі № 918/1056/20 у режимі відеоконференції.

04.04.2023 р. розгляд справи № 918/1056/20 не відбувся у зв`язку із сповіщенням Державної служби України з надзвичайних ситуацій про повітряну тривогу у м. Києві.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 04.04.2023 р. справу № 918/1056/20 призначено до розгляду на 23.05.2023 р.

До суду 12.05.2023 р. від Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" надійшло клопотання (подане засобами поштового зв`язку 09.05.2023 р.) про участь у судовому засіданні 23.05.2023 р. у цій справі у режимі відеоконференції з Рівненським районним судом Рівненської області.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 22.05.2023 р. задоволено клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" про проведення судового засідання 23.05.2023 р. у справі № 918/1056/20 у режимі відеоконференції.

У судовому засіданні 23.05.2023 р. представник позивача надав усні пояснення по суті апеляційної скарги, представники відповідача та третьої особи не з`явились, хоча повідомлялись належним чином про час і місце розгляду скарги в порядку ч. 4 ст. 122 ГПК України через оголошення на офіційному вебсайті судової влади України та електронною поштою відповідно до ч. ч. 6, 7, 8 ст. 120 ГПК України, що підтверджується довідками про доставку електронного листа (документа) на відповідні електронні адреси.

Крім цього, через канцелярію суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення місцевого суду без змін, що свідчить про належне повідомлення відповідача стосовно розгляду апеляційної скарги .

Доказів поважності відсутності вказаних представників суду не надано.

Також у матеріалах справи відсутні докази про те, що представники відповідача та третьої особи були позбавлені можливості через будь-які перешкоди бути присутніми у судовому засіданні.

При цьому відповідач та третя особа не наполягали на обов`язковій участі їх представників у судовому засіданні, відповідних клопотань від них не було подано апеляційному суду.

Колегія суддів зазначає, що неявка у судове засідання представників відповідача та третьої особи не перешкоджає розгляду апеляційної скарги. Подальше відкладення призведе до безпідставного затягування розгляду скарги, а тому постанова приймається за наявними в справі матеріалами, яких достатньо для повного та об`єктивного розгляду.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів встановила наступне.

29.08.2017 р. між Комунальним закладом "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" (далі - орендар) було укладено договір оренди майна, що є спільною власністю територіальних громад Рівненської області (далі - договір).

Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно, загальною площею 209,1 кв. м, розміщене на 1 поверсі будівлі, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, та перебуває на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, об`єкт оренди - гаражі, передається з метою цільового призначення.

Згідно з п. 1.2 договору вартість майна визначена шляхом проведення незалежної оцінки і становить 451125,00 грн станом на 31.07.2017 р.

Як передбачено п. 2.2 договору, передача майна в оренду не тягне за собою виникнення у орендаря права власності на це майно. Майно залишається спільною власністю територіальних громад Рівненської області, а орендар володіє і користується ним протягом строку оренди.

За п. п. 4.2, 4.3 договору орендар зобов`язаний протягом дії договору до передачі об`єкта оренди орендодавцю по акту за свій рахунок проводити необхідний поточний ремонт об`єкта оренди. Орендар не має права без згоди постійної комісії обласної ради з економічних питань та комунальної власності проводити переобладнання, перепланування, ремонт об`єкта оренди, вести будівельні роботи на прибудинковій території.

У відповідності до п. п. 4.4, 4.6 договору будівельні роботи на об`єкті оренди виконуються тільки на підставі проектно-кошторисної документації, розробленої та затвердженої в установленому чинними нормативними актами порядку та при наявності дозволу на ведення будівельних робіт, отриманого в установленому порядку. Всі невідокремлені поліпшення майна, здійснені орендарем без згоди орендодавця, є спільною власністю територіальних громад Рівненської області і їх вартість відшкодуванню не підлягає.

Згідно з п. п. 5.4, 5.5 договору при проведенні орендарем ремонту чи переобладнання приміщень (з дозволу постійної комісії обласної ради з економічних питань та комунальної власності), орендар несе матеріальну відповідальність за якість проведених робіт та за всі пошкодження, що викликані цими роботами. Орендар зобов`язується здійснювати реконструкцію, технічне переоснащення, поліпшення та капітальний ремонт приміщення, що орендується, лише за згоди органу управління майном.

Орендар зобов`язується проводити за власний рахунок поточний ремонт орендованого приміщення (п. 5.11 договору).

Договір набирає чинності з моменту підписання сторонами договору та діє з 29.08.2017 р. по 31.07.2020 р. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну договору після закінчення строку його чинності протягом одного місяця, договір вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором (п. п. 10.1, 10.5 договору).

07.02.2018 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" звернулось до Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради з листом № 07-02/18 про надання згоди на проведення відновлювальних робіт на орендованих ним приміщеннях (гаражах), загальною площею 209,1 кв. м, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10.

06.03.2018 р. Комунальний заклад "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради направило на адресу Рівненської обласної ради лист № 93/2, в якому вказав, що не заперечує проти проведення Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" відновлювальних робіт на орендованих позивачем приміщеннях та, керуючись п. 4.3 договору, перенаправляє вказаний лист на адресу відповідача для надання подальшої згоди Рівненської обласної ради на проведення вказаних робіт.

Зі змісту рекомендацій Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради № 41 від 08.05.2018 р. вбачається, що питання про надання згоди на проведення відновлювальних робіт рекомендовано перенести на доопрацювання.

Відповідно до протоколу № 18 засідання Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 05.10.2018 р. з питання порядку денного: про повторний розгляд звернення Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради щодо надання згоди Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" на проведення відновлювальних робіт на орендованих ним приміщеннях (гаражах), загальною площею 209,1 кв. м, які знаходяться за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, погоджено Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" проведення відповідних робіт на вказаних орендованих ним приміщеннях (гаражах).

Як вбачається з технічного експертного звіту про обстеження гаражів, складеного Товариством з обмеженою відповідальністю "Вулф інжинірінг компані", станом на 10.03.2020 р., на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед", ремонтні роботи орендованого комунального майна (гаражів) на вул. Словацького, 10, які були проведені у лютому 2020 року ідентифікуються, як невід`ємні поліпшення, відокремлення яких призведе до погіршення експлуатаційних характеристик, фізичного та технічного стану будівлі, вартість виконаних робіт склала 200905,00 грн.

Згідно з висновком про вартість майна - невід`ємних поліпшень орендованого нерухомого майна-гаражів, площею 209,1 кв. м, що розташовані за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, який складений 10.03.2020 р. Рівненською товарною біржею на замовлення позивача, ринкова вартість невід`ємних поліпшень зазначеного орендованого нерухомого майна станом на 10.03.2020 р. складає 186430,00 грн.

08.05.2020 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" звернулося до Рівненської обласної ради із заявою №08-05/20 від 08.05.2020 р. про включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів площею 209,1 кв. м, що розташовані за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10.

Відповідно до протоколу № 29 засідання Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 27.07.2020 р. з питання порядку денного: про звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" щодо включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації, окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради:

- інформацію взято до відома, погоджено включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради;

- доручено виконавчому апарату обласної ради підготувати проект рішення щодо включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації шляхом викупу окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради;

- рекомендовано голові обласної ради внести дане питання на розгляд сесії обласної ради, що підтверджується рекомендаціями засідання Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 27.05.2020 р. № 33.

У відповідності до протоколу пленарного засідання 32 сесії Рівненської обласної ради 7 скликання від 05.06.2020 р. з питання порядку денного № 35 про приватизацію об`єктів малої приватизації голосували в цілому: за - 18, проти - 0, не голосували - 35, рішення не прийнято.

Листом від 29.09.2020 р. № 01-26/84 у відповідь на запит про отримання публічної інформації від 23.09.2020 р. Рівненська обласна рада повідомила, що приватизація державного та комунального майна здійснюється згідно з вимогами Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна".

06.10.2020 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" звернулося до відповідача із запитом про хід розгляду заяви позивача щодо включення до Переліку об`єктів малої приватизації об`єкта права комунальної власності - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, та прийняте з цього приводу рішення.

07.10.2020 р. листом № 12-2187/01 Рівненська обласна рада повідомила позивача про включення зазначеного питання до порядку денного пленарного засідання 32 сесії Рівненської обласної ради 05.06.2020 р., однак за результатами розгляду вказаного питання рішення не прийнято.

06.10.2020 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" звернулося до третьої особи із запитом про чинність договору оренди майна, що є спільною власністю територіальних громад Рівненської області від 29.08.2017 р., та виконання позивачем своїх зобов`язань за цим правочином.

12.10.2020 р. листом № 414 Комунальний заклад «Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг» Рівненської обласної ради повідомив про те, що вказаний договір є чинним, а Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" належним чином виконує умови цього договору та вчасно сплачує орендну плату, заборгованість відсутня.

Спір у справі виник у зв`язку з тим, що відповідачем, на думку позивача, було допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у ненаданні передбаченої Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" форми рішення за результатами розгляду заяви позивача про включення об`єкта права комунальної власності до переліку об`єктів малої приватизації, які підлягають приватизації 08.05.2020 р., що призвело до порушення законних прав та інтересів позивача, гарантованих і передбачених законодавством України. Також позивач вказує, що він як орендар за договором оренди майна виконав всі умови, передбачені ч. 2 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна", а тому отримав право на приватизацію об`єкта оренди шляхом викупу.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» викуп - це спосіб продажу об`єкта приватизації одному покупцю; приватизація державного або комунального майна (далі - приватизація) - платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб, які відповідно до цього Закону можуть бути покупцями;

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» до об`єктів державної і комунальної власності, що підлягають приватизації, належать усі об`єкти права державної і комунальної власності, крім тих, приватизація яких прямо заборонена цим Законом та іншими законами України.

Як передбачено п. п. 1, 2 ч. 2 ст. 5 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» до об`єктів малої приватизації належать, зокрема, єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їх структурні підрозділи, що передані в оренду, крім єдиних майнових комплексів державних і комунальних підприємств, що належать до об`єктів великої приватизації; окреме майно. Окремим майном вважається рухоме та нерухоме майно державних або комунальних підприємств (у тому числі будівлі, споруди, нежитлові приміщення), майно, що залишилося після закінчення процедури ліквідації державних або комунальних підприємств, визнаних банкрутами; майно підприємств, що ліквідуються за рішенням органу, уповноваженого управляти державним або комунальним майном; майно державних або комунальних підприємств, що не були продані як єдині майнові комплекси; державне або комунальне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств та перебуває на обліку господарських товариств, створених унаслідок приватизації або корпоратизації.

За змістом ст. 10 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» порядок приватизації державного і комунального майна передбачає, зокрема, формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному вебсайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі; прийняття рішення про приватизацію; прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об`єкта комунальної власності.

У відповідності до ч. 4 ст. 11 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» перелік об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації, ухвалюється місцевою радою. Включення нових об`єктів до цього переліку здійснюється шляхом ухвалення окремого рішення щодо кожного об`єкта комунальної власності.

Заяви про включення об`єктів права комунальної власності до переліків об`єктів, що підлягають приватизації, подаються покупцями до органів приватизації територіальних громад і розглядаються ними в порядку, встановленому відповідними місцевими радами. (абз. 2 ч. 7 ст. 11 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна»).

Як передбачено ст. 13 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», приватизація державного або комунального майна здійснюється шляхом, зокрема, викупу об`єктів приватизації.

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» приватизація об`єктів державної та комунальної власності, переданих в оренду, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу, якщо виконуються умови, передбачені частиною другою цієї статті. Орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконується кожна з таких умов: орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна; орендар отримав письмову згоду орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу; невід`ємні поліпшення виконані в межах трирічного строку з дати визначення ринкової вартості майна для цілей укладання договору оренди або для цілей продовження договору оренди; здійснення і склад невід`ємних поліпшень, у тому числі невід`ємний характер поліпшень, підтверджені висновком будівельної експертизи, а вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, визначена суб`єктом оціночної діяльності; орендар належно виконує умови договору оренди, відсутня заборгованість з орендної плати; договір оренди є чинним на момент приватизації. Надання згоди орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень здійснюється в порядку, визначеному Фондом державного майна України або представницьким органом місцевого самоврядування. Орендар, який виконав умови, передбачені частиною другою цієї статті, має право на приватизацію об`єкта шляхом викупу. У разі якщо органами приватизації прийнято рішення про приватизацію на аукціоні з умовами щодо компенсації орендарю невід`ємних поліпшень, вартість таких поліпшень компенсується покупцем. Ціна продажу об`єкта приватизації зменшується на суму компенсації невід`ємних поліпшень. Якщо покупцем об`єкта приватизації стає орендар, вартість невід`ємних поліпшень зараховується йому під час остаточного розрахунку за об`єкт приватизації. Договір оренди зберігає чинність для нового власника приватизованого майна, а в разі якщо покупцем переданого в оренду об`єкта державного майна є орендар, дія відповідного договору припиняється з дня, за яким об`єкт оренди переходить у його власність.

Позивач вказує, що ним були виконані всі умови, передбачені ч. 2 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", які надають йому право на викуп орендованого майна як орендарю за договором оренди майна, що є спільною власністю територіальних громад Рівненської області від 29.08.2017 р., з огляду на те, що ним були здійснені поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі 42,31% ринкової вартості майна.

Разом з цим, у договорі оренди майна, що є спільною власністю територіальних громад Рівненської області від 29.08.2017 р., укладеним між позивачем як орендарем та Комунальним закладом "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради як орендодавцем, містяться положення про те, що орендар зобов`язаний протягом дії договору до передачі об`єкта оренди орендодавцю по акту за свій рахунок проводити необхідний поточний ремонт об`єкта оренди, орендар не має права без згоди постійної комісії обласної ради з економічних питань та комунальної власності проводити переобладнання, перепланування, ремонт об`єкта оренди, вести будівельні роботи на прибудинковій території, всі невідокремлені поліпшення майна, здійснені орендарем без згоди орендодавця є спільною власністю територіальних громад Рівненської області і їх вартість відшкодуванню не підлягає. Орендар зобов`язується здійснювати реконструкцію, технічне переоснащення, поліпшення та капітальний ремонт приміщення, що орендується, лише за згоди органу управління майном.

Відповідно до протоколу № 18 засідання Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 05.10.2018 р. з питання порядку денного: про повторний розгляд звернення Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради щодо надання згоди Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" на проведення відповідних робіт на орендованих ним приміщеннях (гаражах), загальною площею 209,1 кв. м, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, погоджено Товариству з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" проведення відновлювальних робіт на орендованих ним приміщеннях (гаражах).

Однак, у рекомендаціях засідання Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 05.10.2018 р. № 5 та у протоколі № 18 засідання Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 05.10.2018 р. відсутнє письмове погодження на здійснення Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" невід`ємних поліпшень, які надають орендарю право на приватизацію майна шляхом викупу, у зв`язку з чим уповноваженим органом відповідача розглянуто лист позивача про надання згоди на проведення відновлювальних робіт орендованого об`єкта нерухомого майна та передано вказане питання до Рівненської обласної ради для надання відповідної згоди.

З матеріалів справи вбачається, що позивач всупереч ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" не звертався до Комунального закладу «Рівненький обласний центр з надання соціальних послуг» Рівненської обласної ради за наданням згоди на здійснення невід`ємних поліпшень на орендованих ним приміщеннях (гаражах), загальною площею 209,1 кв. м, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10.

08.05.2020 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" звернулося до Рівненської обласної ради із заявою №08-05/20 від 08.05.2020 р. про включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, що розташовані за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10.

Відповідно до протоколу № 29 засідання Постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 27.07.2020 р. з питання порядку денного: про звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" щодо включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, погоджено включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, запопоновано виконавчому апарату обласної ради підготувати проект рішення щодо включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації, шляхом викупу окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, рекомендовано голові обласної ради внести дане питання на розгляд сесії обласної ради.

Згідно з протоколом пленарного засідання 32 сесії Рівненської обласної ради 7 скликання від 05.06.2020 р. з питання порядку денного № 35 про приватизацію об`єктів малої приватизації голосували в цілому: за - 18, проти - 0, не голосували - 35, рішення не прийнято.

Відповідно до п. 5.5 укладеного договору орендар зобов`язується здійснювати реконструкцію, технічне переоснащення, поліпшення та капітальний ремонт приміщення, що орендується, лише за згодою органу управління майном.

Як було встановлено вище, Постійною комісією з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради від 27.05.2020 р. погоджено включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, запропоновано виконавчому апарату обласної ради підготувати проект рішення щодо включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації, шляхом викупу окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, та рекомендовано голові обласної ради внести дане питання на розгляд сесії обласної ради.

Таким чином, остаточне рішення про погодження включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10, яке обліковується на балансі Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради, має прийняти саме Рівненська обласна рада на відповідній сесії.

Однак, згідно з протоколом пленарного засідання 32 сесії Рівненської обласної ради 7 скликання від 05.06.2020 р. з питання порядку денного № 35 про приватизацію об`єктів малої приватизації голосували в цілому: за - 18, проти - 0, не голосували - 35, рішення не прийнято.

Отже, Рівненською обласною радою не було в подальшому схвалено проведення позивачем невід`ємних поліпшень орендованих ним приміщеннях (гаражах), загальною площею 209,1 кв. м, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10.

Також не було схвалено проведення Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" невід`ємних поліпшень і орендодавцем, оскільки таке право у Комунального закладу "Рівненський обласний центр з надання соціальних послуг" Рівненської обласної ради відсутнє відповідно до умов п. 5.5 договору оренди.

Враховуючи те, що позивачем не було виконано всіх умов, передбачених ч. 2 ст. 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду про те, що вимоги позивача про зобов`язання вчинити дії є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

З доводами скаржника про те, що рекомендацією засідання постійної комісії з економічних питань та комунальної власності Рівненської обласної ради № 5 від 05.10.2018 р. йому було погоджено проведення відповідних робіт на орендованих приміщеннях, колегія суддів не погоджується, оскільки скаржник помилково ототожнює погодження постійної комісії обласної ради з економічних питань та комунальної власності на проведення відновлювальних робіт з письмового згодою орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень, які надавали б йому право на приватизацію майна шляхом викупу.

Стосовно вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності Рівненської обласної ради, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" про включення об`єкта права комунальної власності до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації від 08.05.2020 р., колегія суддів зазначає наступне.

Як було встановлено вище, 08.05.2020 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" звернулося до Рівненської обласної ради із заявою № 08-05/20 від 08.05.2020 р. про включення до Переліку об`єктів комунальної власності, що підлягають приватизації окремого майна - гаражів, площею 209,1 кв. м, що розташовані за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 10.

Згідно з протоколом пленарного засідання 32 сесії Рівненської обласної ради 7 скликання від 05.06.2020 р. з питання порядку денного № 35 про приватизацію об`єктів малої приватизації голосували в цілому: за - 18, проти - 0, не голосували - 35, рішення не прийнято.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

За ст. 3.3 регламенту Рівненської обласної ради сьомого скликання рішення обласної ради приймаються лише з питань, внесених до порядку денного засідання ради, за винятком випадків, встановлених ст. 2.13 регламенту.

У відповідності до ст. 3.13 регламенту Рівненської обласної ради сьомого скликання, пропозиція або проект рішення, які не отримали необхідної кількості голосів на підтримку, вважаються відхиленими. Таке відхилення проекту рішення, пропозиції заносяться до протоколу засідання ради. Рішення (крім процедурного або зазначеного в цьому регламенті окремо) вважається прийнятим, якщо на засіданні за нього проголосувала більшість від загального складу ради.

З матеріалів справи вбачається, що вказаний вище проект рішення про приватизацію об`єктів малої приватизації не набрав необхідної кількості голосів, внаслідок чого рішення прийнято не було про що, відповідно до регламенту відповідача зазначено у протоколі пленарного засідання 32 сесії Рівненської обласної ради 7 скликання від 05.06.2020 р., відтак посилання позивача на бездіяльність відповідача є безпідставними.

Разом з цим, при зверненні до суду з вимогами про визнання незаконною бездіяльності Рівненської обласної ради, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" про включення об`єкта права комунальної власності до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації від 08.05.2020 р., позивачем не доведено належними та допустимими доказами обставин порушення певних прав та законних інтересів позивача, які могли б бути відновлені саме із застосуванням обраного способу захисту.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

При цьому, порушення цивільного права чи цивільного інтересу хоча і підлягають судовому захисту у спосіб, передбачений законом, зокрема ст. 16 ЦК України, але який є ефективним засобом захисту, тобто таким, що відповідає змісту порушеного права, характеру його порушення та наслідкам, спричиненим цим порушенням.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду про те, що вимога позивача про визнання незаконною бездіяльності Рівненської обласної ради, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" про включення об`єкта права комунальної власності до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, від 08.05.2020 р. є також необґрунтованою та не підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Згідно зі ст. ст. 76, 77, 78 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, здійснивши перевірку та оцінку всіх належних доказів, наявних у матеріалах справи, апеляційний суд дійшов висновку про те, що рішення Господарського суду м. Києва від 22.11.2022 р. у справі № 918/1056/20 прийнято з повним та всебічним дослідженням обставин, які мають значення для справи, а також з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" задоволенню не підлягає.

При цьому судом першої інстанції було враховано вказівки касаційної інстанції під час нового розгляду справи та вирішено спір на підставі достовірних доказів, яким дана належна правова оцінка.

У зв`язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги, відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання покладаються на скаржника.

Керуючись ст. ст. 267 - 285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед" залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду м. Києва від 22.11.2022 р. у справі № 918/1056/20 залишити без змін.

3. Поновити дію рішення Господарського суду м. Києва від 22.11.2022 р. у справі № 918/1056/20.

3. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія Архімед".

4. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту.

Повний текст постанови складено 14.06.2023 р.

Головуючий суддя С.І. Буравльов

Судді В.В. Андрієнко

В.В. Шапран

Дата ухвалення рішення23.05.2023
Оприлюднено16.06.2023
Номер документу111549811
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/1056/20

Ухвала від 22.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 20.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 17.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Постанова від 02.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 31.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 12.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Постанова від 23.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

Ухвала від 22.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

Ухвала від 04.04.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Буравльов С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні