ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2023 року
м. Київ
справа №804/6692/17
адміністративне провадження № К/9901/19655/19; К/9901/20549/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Кравчука В.М., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційні скарги Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Дніпровської міської ради
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 (головуючий суддя Жукова Є.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27.06.2019 (головуючий суддя Чередниченко В.Є., судді Іванов С.М., Панченко О.М.)
у справі №804/6692/17
за позовом Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ, ЛТД»
до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, особа, яка подала апеляційну скаргу, - Дніпровська міська рада,
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. Українсько-Латвійське товариство з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» звернулось до суду з позовом до Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому просило:
1.1. визнати протиправними дії Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови Українсько-Латвійському товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,7362 га в місті Дніпро по вул. Базова, 4-Б, кадастровий номер 1210100000:09:123:0013, земельної ділянки площею 0,6669 га в місті Дніпро по вул. Базова,10, кадастровий номер 1210100000:09:123:0014, земельної ділянки площею 1,0496 га в місті Дніпро по вул. Гаванська, 15-Б, кадастровий номер 1210100000:09:098:0009, земельної ділянки площею 0,1992 га в місті Дніпро по вул. Базова, 8-Д, кадастровий номер 1210100000:09:123:0026 та надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок;
1.2. зобов`язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова, 4-Б, площею 1,7362 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0013);
1.3. зобов`язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,51, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова, 10, площею 0,6669 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0014);
1.4. зобов`язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,55, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Гаванська, 15-Б, площею 1,0496 га, (кадастровий номер 1210100000:09:098:0009);
1.5. зобов`язати відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова, 8-Д, площею 0,1992 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0026).
2. Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 позовні вимоги Українсько-Латвійського Товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» було задоволено.
2.1. Визнано протиправними дії відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо відмови Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,7362 га в місті Дніпро по вул. Базова, 4-Б, кадастровий номер 1210100000:09:123:0013, земельної ділянки площею 0,6669 га в місті Дніпро по вул. Базова,10, кадастровий номер 1210100000:09:123:0014, земельної ділянки площею 1,0496 га в місті Дніпро по вул. Гаванська,15-Б , кадастровий номер 1210100000:09:098:0009, земельної ділянки площею 0,1992 га в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д, кадастровий номер 1210100000:09:123:0026 та надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельних ділянок.
2.2. Зобов`язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова, 4-Б, площею 1,7362 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0013).
2.3. Зобов`язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями "БАДМ,ЛТД" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,51, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова,10, площею 0,6669 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0014).
2.4. Зобов`язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,55, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Гаванська, 15-Б, площею 1,0496 га, (кадастровий номер 1210100000:09:098:0009).
2.5. Зобов`язано відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 1 січня 2016 року, на підставі чого надати Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), з урахуванням коефіцієнта Км2 - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони, з урахуванням коефіцієнта Км3 - 0,57, що знаходиться в місті Дніпро по вул. Базова, 8-Д, площею 0,1992 га, (кадастровий номер 1210100000:09:123:0026).
3. Рішення суду мотивоване тим, що при формуванні відділом у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок позивача, були неправильно застосовані зональні коефіцієнти Км2 і локальні коефіцієнти Км3, що призвело до необґрунтованого підвищення вартості земельної ділянки та, як наслідок, необґрунтованого підвищення орендної плати за земельну ділянку, а оскільки позивач не отримав з незалежних від нього причин витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку вищевказаних земельних ділянок позивача на 2016 рік, то відповідачем має бути здійснений перерахунок нормативної грошової оцінки починаючи з 1 січня 2016 року з правильним застосуванням зонального коефіцієнта Км2 і локального коефіцієнта Км3.
4. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2018 скасовано постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» відмовлено.
5. Рішення суду мотивоване тим, що витяг з технічної документації за своєю правовою природою є документом інформаційного характеру, в якому зазначаються певні показники земельної ділянки з технічної документації, у тому числі, про нормативну грошову оцінку.
5.1. Нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 № 4/65. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська була розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Дніпромісто» ім. Ю.М. Білоконя та пройшла Державну експертизу, за результатами якої Державним агентством земельних ресурсів України видано висновок від 03.06.2013 № 341-13.
5.2. Рішення Дніпровської міської ради від 15.07.2015 № 4/65 про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська є чинним, що свідчить про обов`язковість використання відповідачем даних технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, наданої зазначеним органом місцевого самоврядування
5.3. Позивач є орендарем земельних ділянок комунальної власності, права та обов`язки якого визначені відповідними договорами оренди, умови яких не передбачають повноважень ініціювання питання щодо внесення змін до технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, на підставі якої визначається розмір орендної плати.
5.4. Нормативні акти, на які послався суд першої інстанції, не визначають компетенцію відповідача, як структурного підрозділу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснювати перерахунок нормативної грошової оцінки землі.
6. Постановою Верховного Суду від 05.02.2019 скасовано постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.04.2018, а справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
7. Підставою для направлення справи на новий розгляд до суду апеляційної інстанції стало ненадання оцінки таким юридичним фактам (не досліджено докази), що мали місце у спірних правовідносинах, як повідомлення Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську листами від 12.01.2016 № 03-07/120116/1, № 03-07/120116/2, № 03-07/120116/3, № 03-07/120116/4 позивача про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок орендованих позивачем у зв`язку з тим, що до управління на дату звернення не надходили значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель; повідомлення відповідачем позивача про те, що в Державному земельному кадастрі відсутні об`єкти земельних відносин щодо запитуваних земельних ділянок орендованих позивачем.
7.1. Також суд касаційної інстанції звернув увагу на те, що суд апеляційної інстанції не надав оцінки висновкам, складеним на замовлення позивача інженером-землевпорядником ОСОБА_1 , який є суб`єктом оціночної діяльності у сфері оцінки земель щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко планувальної зони) локального коефіцієнта КмЗ, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони наданих в оренду Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» земельних ділянок площею 1,7362 га в місті Дніпро по вул. Базова, 4-Б , кадастровий номер 1210100000:09:123:0013, земельної ділянки площею 0,6669 га в місті Дніпро по вул. Базова,10 , кадастровий номер 1210100000:09:123:0014, земельної ділянки площею 1,0496 га в місті Дніпро по вул. Гаванська, 15-Б , кадастровий номер 1210100000:09:098:0009, земельної ділянки площею 0,1992 га в місті Дніпро по вул. Базова, 8-Д , кадастровий номер 1210100000:09:123:0026.
8. Після нового розгляду прийнято постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27.06.2019, якою залишено без змін постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017.
8.1. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що при формуванні відповідачем витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок позивача, були неправильно застосовані зональні коефіцієнти Км2 і локальні коефіцієнти Км3, як то встановлено чинним законодавство, що призвело до підвищення вартості земельної ділянки та, як наслідок, до необґрунтованого підвищення орендної плати за земельну ділянку, а оскільки позивач не отримав з незалежних від нього причин витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку вищевказаних земельних ділянок позивача на 2016 рік, відповідачем має бути здійснений перерахунок нормативної грошової оцінки, починаючи з 01.01.2016 з правильним застосуванням зонального коефіцієнта Км2 і локального коефіцієнта Км3.
9. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:
9.1. Відповідно до довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 29 серпня 2001 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 21 вересня 2001 року по вул. Базова, 4-Б у м. Дніпро , було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,27. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1 грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 1,04. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 1,04. Згідно Витягу від 20 лютого 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 1,99, а Км3 - 1,09.
9.2. Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 29 серпня 2001 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 21 вересня 2001 року по вул. Базова, 10 у м. Дніпро , було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,21. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1 грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Згідно Витягу від 20 лютого 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 1,99, а Км3 - 1,09.
9.3. Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 28 серпня 2003 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 29 вересня 2003 року по вул. Гаванська,15-Б у м. Дніпро , було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,01. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 1,00. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2- 2,02, а Км3 - 1,00. Згідно Витягу від 23 січня 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,06, а Км3 - 1,10.
9.4. Відповідно до Довідки про грошову оцінку земельної ділянки від 20 травня 2003 року управління земельних ресурсів Дніпропетровської міської ради, яка є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 30 липня 2003 року по вул. Базова, 8-Д у м. Дніпро , було визначено наступні коефіцієнти, які визначають грошову оцінку земельної ділянки, а саме: зональний коефіцієнт (Км2) - 1,08, сукупний локальний коефіцієнт (Км3) - 1,09. Відповідно до довідки (Дані державного земельного кадастру про нормативно-грошову оцінку) Управління Держкомзему у м. Дніпропетровську № 36/16 від 1 грудня 2008 року на 2008 рік були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Відповідно до Витягу від 29 вересня 2015 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Держземагенством м. Дніпропетровська були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 2,02, а Км3 - 0,99. Згідно до Витягу від 23 січня 2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки виданої Управлінням Держгеокадастру у м. Дніпропетровську були вказані наступні коефіцієнти: Км2 - 1,99, а Км3 - 1,09.
9.5. Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську листами від 12.01.2016 № 03-07/120116/1, № 03-07/120116/2, № 03-07/120116/3, № 03-07/120116/4 повідомило позивача, що не може надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок орендованих позивачем в зв`язку з тим, що до управління на дату звернення не надходили значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.
9.6. Листами від 12.02.2016 № 03-07/110216/67, № 03-07/110216/69, № 03-07/110216/70, № 03-07/110216/71 управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську на запит позивача про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок повідомило, що в Державному земельному кадастрі відсутні об`єкти земельних відносин щодо запитуваних земельних ділянок орендованих позивачем.
9.7. Позивач уклав договори з інженером-землевпорядником суб`єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_1 (сертифікат № 013703 від 10.03.2017) щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта (Км2) та сукупного локального коефіцієнта (Км3) вищезазначених земельних ділянок.
9.8. Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 1,7362 га в місті Дніпро по вул. Базова, 4-Б , кадастровий номер 1210100000:09:123:0013 наданої в оренду позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,57.
9.9. Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 0,6669 га в місті Дніпро по вул. Базова,10 , кадастровий номер 1210100000:09:123:0014 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,51.
9.10. Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 1,0496 га в місті Дніпро по вул. Гаванська,15-Б , кадастровий номер 1210100000:09:098:0009 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,55.
9.11. Відповідно до технічної документації земельної ділянки загальною площею 0,1992 га в місті Дніпро по вул. Базова,8-Д , кадастровий номер 1210100000:09:123:0026 наданої в оренду Позивачу, щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони), коефіцієнт Км2 складає - 1,0, а локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони складає - 0,57.
9.12. 04.07.2017 позивач звернувся до Управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську з заявою в якій просив здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки з 01.01.2016, на підставі чого надати позивачу витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, використавши техніко-економічне обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, та локального коефіцієнта Км3.
9.13. Листом №28-4-0.38-986/107/17 від 26.07.2017 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомило позивача про те, що при розрахунку орендної плати використовується нормативна грошова оцінка землі, яка затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради № 4/65 від 15.07.2015, Відділ у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області використовує у роботі технічну документацію, складену розробником з обчислення коефіцієнтів, на підставі якої формує витяги, проте вносити зміни до неї не має повноважень.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
10. ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області подало касаційну скаргу на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27.06.2019, просило їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
10.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та допущення ними порушень норм процесуального права. Зокрема, скаржник вказує на порушення норм процесуального права, що виявилось у залученні Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в якості відповідача, який не має адміністративної процесуальної правосуб`єктності, оскільки є структурним підрозділом ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області.
10.2. ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області звертає увагу на дотримання процедури проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку було затвердження рішенням Дніпропетровської міської ради від 15.07.2015 №4/65 і введено в дію з 01.01.2016. Акцентує увагу на тому, що НГО земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою; технічна документація з НГО земельних ділянок підлягає державній експертизі. Також зазначає, що НГО земель у місті Дніпро проводились тричі, у зв`язку з чим витяги відрізняються середньою (базовою) вартістю землі, зональним та локальним коефіцієнтом.
10.3. На думку скаржника, листом від 26.07.2017 №24-4-0.38-986/107-17 відповідач надав роз`яснення законодавства та рекомендацію звернутися до Дніпровської міської ради.
10.4. Крім того, зазначає, що витяг з технічної документації про НГО земельної ділянки не розраховується відповідачем, а формується (розраховується) автоматично за даними Державного земельного кадастру про земельну ділянку та з використанням ГІС-технологій та електронних цифрових карт Технічної документації з НГО земель міста Дніпропетровська на дату звернення.
11. У відзиві на касаційну скаргу позивач просив відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.
11.1. Позивач стверджує, що відповідач наділений повноваженнями щодо роботи з технічною роботою НГО земель м. Дніпро. Зазначає, що вся технічна документація щодо земельних ділянок, яким користується позивач, знищена в результаті пожежі 04.08.2008 в приміщенні архіву управління Держкомземагенства у м. Дніпропетровську, посилаючись на рішення Господарського суду Дніпропетровської області у справі №904/191/15.
12. Також касаційну скаргу подано Дніпровською міською радою, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
12.1. Скаргу обґрунтовано порушенням норм матеріального і процесуального права. Зазначає, що відповідно до вимог Закону України «Про оцінку земель» НГО проводилася Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Дніпроміст» ім. Ю.М. Білоконя на підставі Програми розвитку земельних відносин у м. Дніпропетровську на 2011-2015 роки, яка затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради від 06.10.2010 №20/61. При цьому, технічна документація пройшла державну експертизу. Всі коефіцієнти обчислені розробником документації та зазначені у технічній документації з НГО земель м. Дніпропетровська. Тому вважає, що внесення змін до технічної документації з НГО земель м. Дніпропетровська відноситься до повноважень міської ради.
13. У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити без задоволення касаційну скаргу Дніпровської міської ради, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.
13.1. Свою позицію позивач обґрунтовує тим, що саме відповідач наділений повноваженнями щодо роботи з технічною документацією з НГО земель м. Дніпро.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
14. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
15. Спірні правовідносини у цій справі виникли з приводу протиправних дій відповідача, на думку позивача, щодо відмови Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які перебувають у його користуванні. Відтак, для вирішення спору слід надати правову оцінку відмові відповідача, яка слугувала підставою звернення до суду з позовом.
16. Норми частини 2 статті 19 Конституції України гарантують, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. Згідно визначення, що міститься у статті 1 Закону України № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
18. Стаття 5 Закону № 1378-IV передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.
19. Відповідно до частин 1, 2 статті 15 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
20. Відповідно до статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» (частина 3 статті 18 Закону № 1378-IV).
21. Частиною 2 статті 26 Закону України «Про землеустрій» визначено, що розробниками документації із землеустрою є:
юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;
фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
22. Тобто до розробника документації юридичної особи ставляться вищі вимоги, а саме наявність не менше двох працівників відповідної кваліфікації.
23. Тому, частину 3 статті 18 Закону № 1378-IV слід тлумачити у поєднанні з пунктом 1 частини 2 статті 26 Закону України «Про землеустрій». З огляду на наведені положення нормативно-правових актів, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою. Вказана норма є імперативною та не передбачає проведення фізичними особами-підприємцями нормативної грошової оцінки.
24. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частини 1, 2 статті 20 Закону № 1378-IV).
25. Поряд з цим Закон № 1378-IV вимагає проведення державної експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (стаття 21 Закону № 1378-IV).
26. Відповідно до статті 9 Закону України «Про державну експертизу» обов`язковій державній експертизі підлягають, в тому числі, схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць; технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
27. Згідно з частиною 2 статті 7 Закону України «Про державну експертизу» виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону (далі - експерти державної експертизи).
28. Отже, державній експертизі підлягає як документація техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, так і з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
29. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини 1, 3 статті 23 Закону №1378-IV).
30. Системний аналіз норм права дає підстави для висновку, що НГО земельних ділянок здійснюється у відповідності до чітко визначеної спеціальним законодавством процедури, яка передбачає відповідні етапи та заходи.
31. Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначена «Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів», затвердженим наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 (далі - Порядок №489).
32. Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213.
33. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності (п. 3 Розділу І Порядку №489).
34. Відповідно до п.4 Розділу І Порядку №489 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій», що кореспондується із частиною 3 статті 18 Закону № 1378-IV.
35. Згідно з п.п. 1, 3 Розділу ІІ Порядку №489 в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1.
Визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів здійснюється за формулою: Цн = В х Нп/Нк х Кф х Км . Де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
36. Згідно з пунктів 6, 8, 9 Розділу ІІ Порядку №489 коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3. Де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.
Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.
У межах населеного пункту середня (базова) вартість одного квадратного метра земель диференціюється за економіко-планувальними зонами, які встановлюються на основі економічної оцінки території населеного пункту, з урахуванням таких факторів: неоднорідність функціонально-планувальних якостей території; доступність до центру населеного пункту, місць концентрації трудової діяльності, центрів громадського обслуговування, масового відпочинку; рівень інженерного забезпечення та благоустрою території; рівень розвитку сфери обслуговування населення; екологічна якість території; привабливість середовища: різноманітність місць докладання праці, наявність історико-культурних та природних пам`яток тощо.
Середня (базова) вартість одного квадратного метра земель не диференціюється для: смуги відводу магістральної залізниці, за винятком економіко-планувальних зон, які включають вокзали та привокзальні площі; смуги відводу магістральних нафто-, газо- та продуктопроводів, які проходять через територію населеного пункту і виходять за його межі; смуги відводу ліній електропостачання високої напруги і виходять за його межі.
Вартість одного квадратного метра земель населених пунктів за економіко-планувальними зонами розраховується за формулою: де Цнз=Цнм х Км, де - Цнз - середня для економіко-планувальної зони вартість одного квадратного метра земель (у гривнях).
Значення коефіцієнта Км2 визначається як добуток пофакторних оцінок з урахуванням вагової характеристики кожного з факторів.
37. Пунктом 10 Розділу ІІ Порядку №489 визначено, що вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.
Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.
38. Водночас, Порядком №489 передбачено, що з метою внесення даних до Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів оформлюється електронний документ відповідно до вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок №1051) (п. 2 Розділу ІІІ).
39. Згідно з п. 24 Порядку №1051 до Державного земельного кадастру вносяться відомості про земельні ділянки, в тому числі про нормативну грошову оцінку: значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку; дата проведення нормативної грошової оцінки земель.
40. Відповідно до пп. 8 п. 22 Порядку №1051, до якого відсилає п. 24, до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про землі у межах державного кордону, як відомості про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) та за їх межами (у частині, що характеризують такі землі з урахуванням їх місцезнаходження):
- відомості про економічну та нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці:
- розподіл земель за економіко-планувальними зонами та оціночними одиницями (районами), а саме: код оціночної економіко-планувальної зони згідно з додатком 2, номер економіко-планувальної зони та оціночної одиниці (району); межі економіко-планувальних зон та оціночних одиниць (районів) з координатами їх поворотних точок; площа економіко-планувальних зон та оціночних одиниць (районів); значення зональних коефіцієнтів;
- значення нормативної грошової оцінки земель у межах адміністративно-територіальної одиниці (середньої вартості одного кв. метра земель населеного пункту, одиниці площі земель за межами населеного пункту);
- інформація про локальні фактори і зони їх дії (назви локальних факторів; межі зон дії локальних факторів (за видами) з координатами їх поворотних точок; значення коефіцієнта локального фактора в межах зони його дії);
- інформація про ареали агровиробничих груп ґрунтів відповідно до підпункту 7 цього пункту;
- інформація про бонітування ґрунтів відповідно до підпункту 9 цього пункту;
- інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці (назва, дата та номер рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, найменування органу, що його прийняв, дата проведення нормативної грошової оцінки земель та введення в дію зазначеного рішення), електронні копії таких документів.
41. Водночас, п.п. 66, 67 Порядку №1051 закріплено, що до Державного земельного кадастру державними кадастровими реєстраторами вносяться відомості (зміни до них), зазначені у пунктах 21-25 цього Порядку, про об`єкти Державного земельного кадастру. Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та цього Порядку. Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України «Про Державний земельний кадастр».
42. Статтею 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачені підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
43. Відповідно до частини 7 цієї ж статті відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
44. За змістом частини 1 статті 32 цього ж Закону відомості про межі державного кордону України, межі адміністративно-територіальних одиниць, нормативну грошову оцінку земель, розташованих у межах територій адміністративно-територіальних одиниць, економічну оцінку земель, обмеження у використанні земель, встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальної одиниці, про затвердження документації із землеустрою, документації з оцінки земель, яка є підставою для внесення таких відомостей.
45. Виходячи з аналізу вищевказаних норм законодавства, колегія суддів Верховного Суду констатує, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, підставою внесення відомостей до Держгеокадастру про нормативну грошову оцінку земель є технічна документація, яка, з урахуванням вимог статті 9 Закону України «Про державну експертизу», підлягає обов`язковій державній експертизі. У свою чергу, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, у відповідності до вимог статті 23 Закону №1378-IV затверджується сільською, селищною, міською радою.
46. Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.
47. Такий висновок узгоджується із позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 04.09.2020 у справі №821/1887/16, від 01.06.2022 у справі №640/13150/19.
48. За такого підходу, Суд приходить до висновку, що відповідач, як структурний підрозділ ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, безпосередньо не проводить розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а лише формує та надає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, які на момент видачі витягу вже внесені до Державного земельного кадастру.
49. Аналогічний висновок сформовано Верховним Судом у постанові від 01.06.2022 у справі №640/13150/19.
50. У розрізі вказаного, Суд відхиляє доводи ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області про залучення Відділу у м. Дніпро Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в якості неналежного відповідача, оскільки Відділ уповноважений внести відомості, проте у порядку визначеному законом - на підставі затвердженої радою документації, а саме на підставі відповідного рішення Дніпровської міської ради.
51. Судами попередніх інстанцій встановлено, що нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська затверджена рішенням Дніпропетровської міської ради № 4/65 від 15.07.2015. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпропетровська була розроблена Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Дніпромісто» ім. Ю.М. Білоконя та пройшла Державну експертизу, за результатами якої Державним агентством земельних ресурсів України видано висновок від 03.06.2013 № 341-13.
52. Зазначене свідчить про дотримання процедури при проведенні НГО земель міста Дніпро, проте законність її проведення не є предметом доказуванням у межах розгляду цієї справи.
53. Натомість позивачем ставиться питання про перерахунок НГО земельних ділянок, які знаходяться у його користуванні, на підставі технічної документації щодо техніко-економічного обґрунтування зонального коефіцієнта Км2, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко планувальної зони) локального коефіцієнта Км3, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони наданих в оренду Українсько-Латвійському Товариству з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ,ЛТД» земельних ділянок, розробленої СПД ФО ОСОБА_1.
54. Однак нормативна грошова оцінка вищезазначених земельних ділянок проведена всупереч вимогам частини 3 статті 18 Закону №1378-IV та Порядку №489 розробником документації із землеустрою суб`єктом господарювання фізичною особою ОСОБА_1, а не юридичною особою. До того ж судами попередніх інстанцій не було встановлено факту проведення державної експертизи відповідної документації, що безумовно вимагає спеціальний закон, та, як наслідок, не затверджено її рішенням Дніпровської міської ради.
55. За такого правового регулювання та обставин справи, колегія суддів не може погодитись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо правомірності вимог позивача та їх обґрунтованості.
56. На переконання суду, відповідач, відмовляючи у проведенні перерахунку НГО земельних ділянок, діяв відповідно вимог закону.
57. Відповідно до частин 1, 3 статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
58. Враховуючи вищевикладене, Верховний Суд вважає за необхідне постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27.06.2019 скасувати і ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15.01.2020 №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційні скарги Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та Дніпровської міської ради задовольнити.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.11.2017 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 27.06.2019 скасувати.
Ухвалити нове рішення.
У задоволенні позовних вимог Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю і іноземними інвестиціями «БАДМ, ЛТД» відмовити повністю.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя В.М. Шарапа
Судді В.М. Кравчук
С.М. Чиркін
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2023 |
Оприлюднено | 21.06.2023 |
Номер документу | 111663100 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шарапа В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні