Рішення
від 28.06.2023 по справі 910/13083/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

28.06.2023Справа № 910/13083/22

Господарський суд міста Києва у складі судді Баранова Д.О., за участю секретаря судового засідання Свіденко С.К., розглянувши матеріали господарської справи

за позовом Кам`янопотоківської сільської ради (39763, Полтавська обл., Кременчуцький р-н, с. Кам`яні Потоки, вул. Миру, буд. 19; ідентифікаційний код 22547199)

до 1. Полтавської обласної державної адміністрації (36014, Полтавська обл., м. Полтава, вул. Соборності, буд. 45; ідентифікаційний код 00022591)

2. Державного підприємства "Кременчуцьке лісове господарство" (39618, Полтавська обл., Кременчуцький р-н, с. Мала Кохнівка, вул. Лісова, буд. 17 А; ідентифікаційний код 00992680)

3. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (29016, Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Інститутська, буд. 4/1; ідентифікаційний код 39767479)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (39600, Полтавська обл., м. Кременчук, площа Перемоги, буд. 2; ідентифікаційний код 04057287)

за участю Прокурора (36000, Полтавська обл., місто Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, будинок 7; ідентифікаційний код 02910060)

про визнання недійсними розпоряджень та зобов`язання вчинити дії,

Представники сторін:

від позивача: Мірошкин М.О.

від відповідача-1: Ворона Л.О.

від відповідач-2: не з`явився

від відповідач-3: не з`явився

від третьої особи: не з`явились

прокурор: Винник О.О.

РОЗГЛЯД СПРАВИ СУДОМ

1. Стислий виклад позиції позивача

До Господарського суду міста Києва звернулась Кам`янопотоківська сільська рада з позовом до Полтавської обласної державної адміністрації, Державного підприємства "Кременчуцьке лісове господарство", Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області в якому просить суд:

- визнати недійсним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 942 від 22 грудня 2021 року "Про затвердження ТОВ "Юрістек Груп" технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності лісогосподарського призначення, а саме земельної ділянки площею 502,6305 га, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305;

- скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки із кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, місцерозташування: Полтавська область, Кременчуцький район, на території Кам`янопотоківської сільської територіальної громади (колишньої Білецьківської сільської ради), здійснену відділом в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та скасувати кадастровий номер 5322480400:10:000:0305;

- скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Лілії Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права державної власності Полтавської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022591) на земельну ділянку кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2609269453020;

- визнати недійсним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 63 від 14 лютого 2022 року "Про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування", в частині надання Державному підприємству "Кременчуцьке лісове господарство" (ідентифікаційний код 00992680) у постійне користування земельної ділянки державної власності, цільове призначення - для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг (код згідно з КВЦПЗ - 09.01), площею 502,6305, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, місце розташування земельної ділянки: Кам`янопотоківська сільська територіальна громада Кременчуцького району;

- скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Лілії Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою, правокористувач: Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство", опис об`єкта іншого речового права: земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що Полтавська обласна державна адміністрація не мала повноважень розпоряджатись землями в межах яких сформована земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305. Сама земельна ділянка сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі згідно технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель із грубим порушенням вимог чинного законодавства, з накладенням на вже існуючі, сформовані раніше земельні ділянки та із фактичною зміною цільового призначення земель без дотримання відповідної процедури. Відповідно, незаконною є реєстрація речових прав на таку незаконно сформовану та зареєстровану земельну ділянку.

2. Стислий виклад позиції відповідачів

У поданому відповідачем-3 відзиві, останній заперечує щодо задоволення позову вказуючи, що держаний кадастровий й реєстратор при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 5322480400:10:000:0305 діяв у межах та у спосіб, передбачений нормами чинного земельного законодавства. Відповідач зазначає, що Відділом в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області здійснено державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5322480400:10:000:0305 відповідно до ЗУ "Про Державний земельний кадастр" та Тимчасового порядку взаємодії між державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок затвердженого Постановою КМУ № 455 від 03.06.2020 "Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності в державній реєстрації земельних ділянок". Також відповідач зазначає, що підстав для відмови у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру та реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305 які передбачені п. 6 ст. 24 ЗУ "Про Державний земельний кадастр" не було. Відповідач також наголошує на тому, що реєстратор не вчиняв дій щодо зміни місця розташування спірної земельної ділянки, оскільки дані до Державного земельного кадастру вносяться кадастровим реєстратором з обмінних файлів, виготовлених землевпорядною організацією на замовлення фізичної чи юридичної особи.

У поданому відповідачем-2 відзиві останній заперечує щодо задоволення позовних вимог та просить відмовити у задоволенні позову, вказуючи, що Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство" не є належним відповідачем у справі, оскільки, останнє не мало і не має відповідного обсягу повноважень для здійснення (вчинення) відповідних дій наслідком яких було здійснено затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки площею 502,6305 га, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі даної земельної ділянки, здійснення реєстрації права власності на дану земельну ділянку, прийняття та видання нормативно-правових актів щодо надання земельної ділянки у користування.

У поданому відповідачем-1 відзиві останній заперечує щодо задоволення позовних вимог вказуючи, що:

- Полтавська обласна державна адміністрація, будучи належним розпорядником земельної ділянки, в межах та у спосіб передбачений Законом, правомірно прийняла рішення щодо проведення інвентаризації земельної ділянки площею 502,6305 га, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305;

- розпорядження від 22.12.2021 № 942 прийнято в межах та у спосіб, що передбачені законом, а тому відсутні підстави для скасування цього рішення;

- позивач обрав неналежний спосіб захисту свого порушеного права, оскільки втручається у права та законні інтереси третіх осіб щодо правовідносин, які не є предметом спору у даній справі.

3. Стислий виклад позиції інших учасників та прокурора

У письмових поясненнях виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, остання заперечує щодо задоволення позовних вимог та просить суд відмовити в задоволенні позову вказуючи, що враховуючи відомості щодо земельної ділянки сформовані при взаємодії з Державним земельним кадастром, при здійсненні державної реєстрації державним реєстратором була врахована інформація, зокрема: кадастровий номер земельної ділянки, за яким здійснювався пошук інформації 5322480400:10:000:0305, місце розташування, цільове призначення, площа земельної ділянки, відомості про державну реєстрацію земельної ділянки: Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки: Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, 22.10.2021 ТОВ "Юрістек Груп" Зенькович Д.О., орган, який зареєстрував земельну ділянку, дату, то за таких обставин, огляду на вищевказану інформацію, державним реєстратором Поркіною Л.О. 12.07.2022 вчинено дії, що відповідають законодавству, що регулює порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.

У письмових поясненнях заступник керівника Полтавської обласної прокуратури зазначає про необґрунтованість позовних вимог, вказуючи, що на момент виникнення спірних правовідносин, повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою належали до компетенції Полтавської обласної ради.

Отже, мало місце, незаконне вилучення із земель лісового фонду та землекористування Кременчуцького держлісгоспу земельної ділянки загальною площею 8,84 га з послідуючим наданням її у користування ВАТ у 2001 році на підставі рішення Кременчуцької районної ради від 27.02.2001.

Таким чином, рішення Кременчуцької районної ради від 27.02.2001 "Про затвердження проекту відведення і надання земельної ділянки в тимчасове користування ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" є незаконним як таке, що прийняте за відсутності волевиявлення власника - держави.

Відсутність спрямованого на відчуження земельної ділянки рішення повноважного органу державної влади - Полтавської обласної ради - означає, що держава як власник волю на відчуження цієї ділянки не виявляла. Спірна земельна ділянка вибула з володіння власника поза його волею - без прийняття ним відповідного рішення.

Відсутність заперечення користувача земельної ділянки проти її вилучення, на що звертає увагу позивач, не свідчить про належний спосіб вилучення цієї ділянки із земель лісогосподарського призначення, а також про те, що був вияв волі повноважної особи на її відчуження.

Таким чином, оскільки держава в особі Полтавської обласної ради не розпорядилася земельною ділянкою у передбачений законом спосіб, Кременчуцька РДА відчужила її без вираження на це волі власника.

Тому, рішення Кременчуцької районної ради від 27.02.2001 не створює правових наслідків незалежно від того, чи було воно скасоване судовим рішенням в іншій справі.

Відповідно до картографічних матеріалів лісовпорядкування Крюківського лісництва, земельна ділянка з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305 площею 502,6305 га, яка знаходиться на території Кам`янопотоківської сільської територіальної громади Кременчуцького району', входить до складу кварталів 16, 31, 62, 71 та 88 Крюківського лісництва ДП "Кременчуцький лісгосп".

Саме належність цієї земельної ділянки до земель лісового фонду стала підставою для прийняття розпорядження голови Полтавської ОДА від 22.12.2021 № 942 "Про затвердження ТОВ "Юрістек Груп" технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності лісогосподарського призначення.

Полтавська ОДА будучи належним власником та розпорядником земельної ділянки, в межах та у спосіб визначений законом, правомірно прийняла рішення про проведення інвентаризації земельної ділянки площею 502,6305 га з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305.

4. Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.12.2022 позовну заяву Кам`янопотоківської сільської ради залишено без руху та встановлено п`ятиденний строк з дня вручення ухвали для усунення недоліків шляхом подання до суду доказів сплати судового збору (оригінал платіжного доручення) в розмірі 12 405, 00 грн за реквізитами: Банк одержувача: Казначейство України UA91899998031319206083026001.

23.12.2022 до Господарського суду міста Києва надійшла заява Кам`янопотоківської сільської ради про усунення недоліків позовної заяви з доданими до неї доказами сплати судового збору.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Підготовче засідання призначено на 01.02.2023.

20.01.2023 до Господарського суду міста Києва надійшла заява позивача про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції.

30.01.2023 до Господарського суду міста Києва надійшов відзив відповідача-3, в якому останній заперечує щодо задоволення позову.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 01.02.2023 підготовче засідання відкладено на 22.02.2023.

10.02.2023 до Господарського суду міста Києва надійшов відзив відповідача-2, в якому останній заперечує щодо задоволення позовних вимог та просить відмовити у задоволенні позову.

14.02.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло повідомлення Полтавської обласної прокуратури про вступ прокурора у справу з метою здійснення захисту інтересів держави в особі - Полтавської обласної військової (державної) адміністрації.

21.02.2023 до Господарського суду міста Києва від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує щодо задоволення позовних вимог.

22.02.2023 до Господарського суду міста Києва надійшли письмові пояснення від третьої особи - виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, в яких останні заперечує щодо задоволення позовних вимог та просить суд відмовити в задоволенні позову.

22.02.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання позивача про долучення доказів до матеріалів справи.

22.02.2023 до Господарського суду міста Києва надійшла заява Кам`янопотоківської сільської ради про забезпечення позову, в якій заявник просив суд:

- заборонити Полтавській обласній державній адміністрації (вул. Соборності, б. 45, м. Полтава, Полтавська обл., 36014, ідентифікаційний код 00022591) вчиняти будь-які дії та приймати рішення (в тому числі, але не виключно надання дозволів на розробку проектів землеустрою, затвердження проектів землеустрою, оголошення аукціонів, конкурсів або торгів щодо викупу або передачі в оренду, прийняття рішень щодо передачі в оренду, емфітевзис, володіння або користування, укладення договору купівлі-продажу та/або оренди чи емфітевзису) щодо земельної ділянки площею 502,6305 га, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, яка розташована на території Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, до набрання законної сили рішенням суду по даній справі;

- заборонити державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (03151, місто Київ, вул. Святослава Хороброго, будинок 3, ідентифікаційний код 39411771) та її територіальних органів здійснювати реєстраційні дії направлені на скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 502,6305 га, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, яка розташована на території Кам`янопотоківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області, до набрання законної сили рішенням суду по даній справі.

22.02.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання позивача про повернення оригіналу квитанції № 1 від 05.08.2022.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.02.2023 підготовче засідання відкладено на 08.03.2023.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 27.02.2023 у задоволенні заяви Кам`янопотоківської сільської ради про забезпечення позову було відмовлено.

02.03.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання відповідача-1 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами суду.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.03.2023 було задоволено клопотання позивача про витребування доказів. Витребувано у Департаменту державної реєстрації Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради належним чином засвідчені копії документів (в тому числі заяви про державну реєстрацію прав), які стали підставою для державної реєстрації державним реєстратором Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області права власності та права постійного користування на земельні ділянки з наступними кадастровими номерами: 5322480400:10:000:0305, 5322480400:10:000:0302, 5322480400:10:000:0303 та 5322481700:06:000:0566. У підготовчому засіданні оголошено перерву до 29.03.2023.

20.03.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання відповідача-1 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами суду.

23.03.2023 до Господарського суду міста Києва від Департаменту державної реєстрації Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради на виконання вимог ухвали суду від 08.03.2023 надійшли документи.

27.03.2023 до Господарського суду міста Києва від Полтавської обласної прокуратури надійшли пояснення у справі.

У підготовчому засіданні 29.03.2023 суд заслухавши пояснення присутніх в засіданні представників, суд не видаляючись до нарадчої кімнати ухвалив, що подальший розгляд справи здійснюватиметься за участю Полтавської обласної прокуратури (дана інформація занесена до протоколу с/з 29.03.2023).

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.03.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.04.2023.

25.04.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання позивача по відкладення розгляду справи.

26.04.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання відповідача-1 про відкладення розгляду справи.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.04.2023 судове засідання відкладено на 10.05.2023.

03.05.2023 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання відповідача-1 про проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межам суду.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.05.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 31.05.2023.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 31.05.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 07.06.2023.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.06.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 21.06.2023.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.06.2023 у судовому засіданні оголошено перерву до 28.06.2023.

27.06.2023 до Господарського суду міста Києва надійшли клопотання Полтавської обласної прокуратури про зупинення провадження у даній справі.

У судовому засіданні 28.06.2023 суд розглядав клопотання Полтавської обласної прокуратури про зупинення провадження у даній справі.

Прокурор надав пояснення по суті поданого клопотання, просив суд про його задоволення.

Представник позивача заперечив щодо даного клопотання.

Представник відповідача-1 щодо вирішення даного клопотання поклався на розсуд суду.

Суд, розглянувши клопотання прокурора, заслухавши його пояснення та присутніх в засіданні представників, не видаляючись до нарадчої кімнати ухвалив відмовити у задоволенні даного клопотання з огляду на його безпідставність та необґрунтованість, вказавши при цьому про відсутність об`єктивної неможливості розгляду даної до перегляду в апеляційному порядку справи № 917/993/22 із пов`язаним предметом, тим паче, що питання про відкриття апеляційного провадження станом на 28.06.2023 не вирішено (дана інформація занесена до протоколу с/з 28.06.2023) та в апеляційному порядку переглядається додаткове рішення щодо судових витрат.

Також, у даному судовому засіданні представник відповідача підтримав позовні вимоги та просив суд про їх задоволення.

Представник відповідача-1 заперечив щодо задоволення позовних вимог та просив суд відмовити у задоволенні прозову.

Прокурор також заперечив щодо задоволення позовних вимог та просив суд відмовити у задоволенні прозову.

Таким чином, приймаючи до уваги, що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи у судовому засіданні 28.06.2023 дослідивши її матеріали та заслухавши пояснення представників позивача, відповідача, а також прокурора, відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

16.10.2000 ДП "Кременчуцький держлісгосп" надав погодження № 709 на виділення додаткових площ для складування відпрацьованої землі з виробничих відвалів ВАТ "Кременчуцький сталеливарний завод" в урочищі Широке Крюківського лісництва.

27.02.2001 Рішенням Кременчуцької районної ради затверджено проект відведення земельної ділянки ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" в довгострокове тимчасове користування на умовах оренди для "підприємств іншої промисловості" (організація регенераційної площадки по переробці відходів ливарного виробництва з наступним залісненням очищеної території); вилучено із земель землекористування Кременчуцького держлісгоспу земельну ділянку загальною площею 8,84 га та надано ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" для "підприємств іншої промисловості" в довгострокове тимчасове користування строком на 25 років земельну ділянку площею 8,84 га.

На виконання вказаного рішення встановлено в натурі межі земельної ділянки, наданої ТОВ "КМК" для "Підприємств іншої промисловості" за рахунок земель Кременчуцького ДЛГ Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області.

04.04.2001 між ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" (орендар) та Білецьківською сільською радою (орендодавець) укладено договір оренди, згідно якого Білецьківська сільська рада на підставі рішення 18 сесії 23 скликання від 16.03.2001 надала, а ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" прийняла в строкове платне користування земельну ділянку площею 8,84 га. Розташування та кордони переданої в оренду земельної ділянки зазначені на плані (додаток № 1 до договору).

Згідно п. 1.3. договору мета оренди - створення екологічно чистої регенераційної площадки по переробці відходів ливарного виробництва з наступним залісненням очищеної території.

Пунктом 2.3. договору визначено, що орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку тільки за призначенням, відповідно до п. 1.3. цього договору.

Відповідно до п. 4.1. договору об`єкт оренди надається на умовах строкового платного володіння і користування строком на 25 (двадцять п`ять) років та договір оренди може бути пролонговано на наступний строк.

У додатку 1 до договору відображено кадастровий план земельних ділянок, загальною площею 8,84 га, які передані у володіння та користування ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" згідно договору оренди землі від 04.04.2001.

Договір зареєстровано у Білецьківській сільській раді Кременчуцького району, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено 17.04.2001 запис № 6.

21.03.2003 між Кременчуцькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ВАТ "Кременчуцький сталеливарний завод" (орендар) укладено договір оренди земельних ділянок, відповідно до умов якого орендодавець на підставі розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації № 359 від 28.11.2002 надає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку, яка знаходиться на території Білецьківської сільської ради Кременчуцького району.

Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.

В оренду передається земельна ділянка площею 7,4 га.

Згідно п. 2.1. вказаного договору земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання під складування відходів виробництва.

Пунктом 2.2 договору визначено строк його дії - 20 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий термін.

Договір зареєстрований у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Білецьківської сільської ради 25.03.2003 за № 1.

У 2002 році земельна ділянка, що є предметом договору оренди від 21.03.2003, була вилучена із земель Крюківського лісництва Кременчуцького держлісгоспу під складування відходів виробництва (горілої землі). Отже, вказана земельна ділянка відноситься до земель промисловості.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відкритому акціонерному товариству "Кременчуцький сталеливарний завод" під складування відходів виробництва на території Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області був погоджений у встановленому законодавством порядку.

Так, розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації № 179 від 15.05.2007 був затверджений проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки ВАТ "Кременчуцький сталеливарний завод" для земель промисловості під складування відходів виробництва (шлаків згорілої землі) та передано у довгострокову оренду терміном на 20 років 4,47 га інших лісових земель, із земель ДП "Кременчуцький лісгосп", за межами населених пунктів на території Білецьківської сільської ради Кременчуцького району.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відкритому акціонерному товариству "Кременчуцький сталеливарний завод" для земель промисловості під складування відходів виробництва (шлаків, горілої землі) із земель ДП "Кременчуцьке лісове господарство" за межами населених пунктів Білецьківської сільської ради Кременчуцької ради був погоджений у тому числі і ДП "Кременчуцьке лісове господарство", погодження № 1245 від 27.10.2006.

09.07.2007 між Кременчуцькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ВАТ "Кременчуцький сталеливарний завод" (орендар) укладено договір оренди земельних ділянок, згідно якого орендодавець на підставі розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації № 179 від 15.05.2007 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для земель промисловості, загальною площею 4,47 га (3,70 га та 0,77 га) (код по УКЦВЗ - 3.1), кадастровий номер земельної ділянки площею 3,70 га - 5322480400:10:000:0072, кадастровий номер земельної ділянки площею 0,77 га - 5322480400:10:0073, під складування відходів виробництва (шлаків, згорілої землі) на території Білецьківської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області.

Згідно пунктів 14-15 вказаного договору земельні ділянки передаються в оренду під складування відходів виробництва (шлаків, горілої землі). Цільове призначення земельних ділянок - землі промисловості.

Пунктом 7 договору визначено строк його дії - 20 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк.

Договір зареєстрований у Кременчуцькому районному відділ Полтавської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України", про що у Держаному реєстрі земель вчинено запис від 13.09.2007 за № 040754800253.

Отже, у 2007 році земельні ділянки з кадастровими номерами 5322480400:10:000:0072 та 5322480400:10:0073 були вилучені із земель лісогосподарського призначення та рішенням Полтавської обласної державної адміністрації згідно проекту землеустрою віднесено ці земельні ділянки до земель промисловості та передано в оренду із цільовим призначенням - землі промисловості.

Розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації № 63 від 14.02.2022 року "Про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування" надано Державному підприємству "Кременчуцьке лісове господарство" у постійне користування земельну ділянку державної власності, цільове призначення - для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг (код згідно з КВЦПЗ - 09.01) Кам`янопотоківської сільської територіальної громади Кременчуцького району, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га.

03.12.2021 здійснена реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, технічна документація із землеустрою, на підстав якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки є технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, 22.10.2021, ТОВ "Юрістек Груп".

Розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації № 942 від 22.12.2021 затверджено ТОВ Юрістек Груп" технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення державної власності площею 502,6305 га (кадастровий номер 5322480400:10:000:0305), цільове призначення - для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг (код згідно з КВЦПЗ - 09.01), що знаходяться за межами населених пунктів на території Кам`янопотоківської сільської територіальної громади (колишня Білецьківська сільська рада) Кременчуцького району Полтавської області.

В подальшому, 07.07.2022 державний реєстратор Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіна А.О. зареєстрував право державної власності Полтавської обласної державної адміністрації на земельну ділянку з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022, підстава для державної реєстрації: ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", виданий 06.09.2012.

07.07.2022 цим же державним реєстратором зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою ДП "Кременчуцьке лісове господарство", підстава для державної реєстрації: розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 63 від 14.02.2022, підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) , індексний номер: 64143150 від 12.07.2022.

Отже, у 2001 році вказана земельна ділянка, площею 8,84 га, була вилучена із земель лісогосподарського призначення та передана ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" в оренду для "підприємств іншої промисловості" з метою створення екологічно чистої регенераційної площадки по переробці відходів ливарного виробництва з наступним залісненням очищеної території. При цьому, ні під час інвентаризації, ні під час видання оскаржуваних розпоряджень та здійснення оскаржуваних реєстраційних дій факт накладення земельної ділянки кадастровий номер 5322480400:10:000:0305 на сформовану раніше та передану в оренду ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" землі промисловості не врахований.

Земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, сформована згідно технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, складеної ТОВ "Юрістек Груп" та затвердженої розпорядженням Полтавської обласної державної адміністрації № 942 від 22.12.2021, накладається на земельні ділянки з кадастровими номерами 5322480400:10:000:0072 та 5322480400:10:0073 та включає у свою території ці земельні ділянки. При цьому, ні під час інвентаризації, ні під час видання оскаржуваних розпоряджень та здійснення оскаржуваних реєстраційних дій факт накладення земельної ділянки кадастровий номер 5322480400:10:000:0305 на сформовані раніше землі промисловості не врахований.

Відтак, позивач відзначає, що земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305 в порушення вимог чинного законодавства сформована із накладенням на землі промисловості, а саме: земельні ділянки з кадастровими номерами 5322480400:10:000:0072 та 5322480400:10:0073, а також земельні ділянки, переданих у користування ВАТ "Кременчуцький сталеливарний завод" згідно договору оренди від 21.03. 2003 та користування ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія" згідно договору оренди від 04.04.2001 та позбавлено Кам`янопотоківську територіальну громаду права комунальної власності на вказані земельні ділянки.

Таким чином позивач вказує, що Полтавська обласна державна адміністрація не мала повноважень розпоряджатись землями, в межах яких сформована земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305. Сама земельна ділянка сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі згідно технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель із грубим порушенням вимог чинного законодавства, з накладенням на вже існуючі, сформовані раніше земельні ділянки та із фактичною зміною цільового призначення земель без дотримання відповідної процедури. Відповідно, незаконною є реєстрація речових прав на таку незаконно сформовану та зареєстровану земельну ділянку.

Відтак, спір у даній справі виник у зв`язку з тим, що на переконання позивача розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації про затвердження ТОВ "Юрістек Груп" технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га, та розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельної ділянки державної власності у постійне користування № 63 від 14.02.2022 є протиправними та такими, що підлягають визнанню недійсними, а реєстрацію цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, реєстрація права державної власності на вказану земельну ділянку за Полтавською обласною державною адміністрацією та реєстрація речових прав ДП "Кременчуцький лісгосп" - такими, що підлягають скасуванню.

Вказані обставини й потребують встановленню, або ж спростуванню в ході розгляду даної справи.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА МОТИВИ, З ЯКИХ ВИХОДИТЬ СУД

Приписами ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом "а" ст. 17 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України встановлено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Частиною 5 ст. 122 Земельного кодексу України встановлено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Разом із тим, відповідно до положень пункту 24 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом, тобто з 27.05.2021, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Відтак, з огляду на викладене, з 27.05.2021 - дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах територіальних громад, вважаються землями комунальної власності відповідної територіальної громади.

При цьому, земельні ділянки, право державної власності на які не зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а також несформовані земельні ділянки переходять у комунальну власність саме з 27.05.2021 без вчинення будь-яких реєстраційних дій.

В матеріалах справи мітиться лист Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 17.02.2022 №1076/15-22 , в якому зазначено, що при розробці ТОВ « Юрістек Груп» технічної документаціїї із землеустрою по земельній ділянці 5322480400:10:000:0305 не були враховані відомості Державного реєстру земель щодо ділянок 5322480400:10:000:0072 та 5322480400:10:0073, які надані в оренду ВАТ "Кременчуцький сталеливарний завод" та щодо земельної ділянки наданої ТОВ "Кременчуцька металургійна компанія". Та рекомендовано внести зміни до державного земельного кадастру щодо земельної ділянки 5322480400:10:000:0305. Виправлення помилок здійснити у відповідності до Закону України «Про державний земельний кадастр».

Учасники процесу зазначили, що зміни з цього приводу ними не вносились.

В ході розгляду даної справи, а також, з пояснень позивача та з бази "Діловодство спеціалізованого суду" суду стало відомо, що рішенням Господарського суду міста Києва від 04.04.2023 у справі № 917/993/22 було задоволено позов Акціонерного товариства "Кременчуцький сталеливарний завод" до Полтавської обласної військової адміністрації. Визнано недійсним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 942 від 22.12.2021 року "Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності лісогосподарського призначення". Визнати недійним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 63 від 14.02.2022 року "Про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок у постійне користування в частині передачі земельної ділянки із кадастровим номером 5322480400:10:000:0305 площею 502,6305 га, що має цільове призначення: "09.01 Для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг". Скасовано державну реєстрацію земельної ділянки із кадастровим номером 5322480400:10:000:0305 площею 502,6305 га, що має цільове призначення: "09.01 Для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг" зареєстровану за рішенням державного кадастрового реєстратора відділу в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.12.2021 року з одночасним припиненням зареєстрованих речових прав (номер запису про право власності 47296735 та номером запису про інше речове право 47296754). Вказане рішення набрало законної сили 05.05.2023 та на його виконання було видано наказ.

Зокрема, у справі № 917/993/22 судом було встановлено наступні обставини:

"…Таким чином, правомочності власника щодо наданих позивачу в користування згідно договорів оренди від 21.03.2003, від 01.03.2007, від 09.07.2007 земельних ділянок, розташованих на території Кам`янопотоківської сільської територіальної громади (колишньої Білецьківської сільської ради) Кременчуцького району Полтавської області, на які накладається сформована земельна ділянка з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га, з 27.05.2021 р., здійснює Кам`янопотоківська територіальна громада в особі Кам`янопотоківської сільської ради на підставі п. 24 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України.

Отже з 27.05.2021 надавати дозвіл на розробку документації із землеустрою, затверджувати відповідну документацію та розпоряджатись землями в межах яких сформована земельна ділянка з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га, мала право виключно Кам`янопотоківська територіальна громада.

Таким чином, у Полтавської обласної державної адміністрації були відсутні повноваження на розпорядження належними позивачу на праві оренди земельними ділянками несільськогосподарського призначення площею 7,4 га та площею 0,91 га, а також земельними ділянками з цільовим призначенням - землі промисловості загальною площею 4,47 га (3,70 га та 0,77 га), які згідно закону є власністю Кам`янопотоківської територіальної громади.

Відповідно до п. г) ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Таким чином, судом встановлено наявність підстав для визнання недійсним розпоряджень Полтавської обласної держаної адміністрації № 942 від 22.12.2021, № 63 від 14.02.2022 про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування, а також для скасування реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та державної реєстрації прав власності та права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га.

Частиною 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:

- поділу або об`єднання земельних ділянок;

- скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;

- якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Враховуючи встановлення судом факту незаконного розпорядження Полтавською обласною державною адміністрацією земельними ділянками несільськогосподарського призначення та землями промисловості, які є власністю Кам`янопотоківської територіальної громади та належать позивачу на праві оренди відповідно до договорів оренди, то державна реєстрація земельної ділянки із кадастровим номером 5322480400:10:000:0305 площею 502,6305 га з цільовим призначенням "09.01 Для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг" проведена 03.12.2021 за відсутності будь-яких правових підстав.

З огляду на викладене, судом встановлено наявність підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером 5322480400:10:000:0305 площею 502,6305 га з цільовим призначенням "09.01 Для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг", зареєстрованої за рішенням i державного кадастрового реєстратора відділу в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.12.2021 р., з одночасним припиненням зареєстрованих речових прав (номер запису про право власності 47296735 та номером запису про інше речове право 47296754).".

Закриття провадження у справі - це форма закінчення розгляду господарської справи без прийняття судового рішення у зв`язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов`язує неможливість судового розгляду справи.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України встановлено, що господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Господарський суд закриває провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору, зокрема у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв`язку з цим не залишилося неврегульованих питань.

Закриття провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК України можливе також у разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи. Якщо ж він був відсутній і до порушення провадження у справі, то зазначена обставина зумовлює відмову в позові, а не закриття провадження у справі.

Одночасно слід зазначити, що предмет спору - це об`єкт спірного правовідношення, з приводу якого виник спір. Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.

Отже, з огляду на те, що в рішенні суду від 04.04.2023 у справі № 917/993/22 встановлено незаконність та визнано недійсними розпорядження Полтавської обласної держаної адміністрації № 942 від 22.12.2021, № 63 від 14.02.2022 про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування та скасовано реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та державної реєстрації прав власності та права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га. з цільовим призначенням "09.01 Для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг", зареєстрованої за рішенням i державного кадастрового реєстратора відділу в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.12.2021 р., з одночасним припиненням зареєстрованих речових прав (номер запису про право власності 47296735 та номером запису про інше речове право 47296754), то за таких обставин, суд дійшов висновку на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України закрити провадження у справі № 910/13083/22 в частині вимог позивача - Кам`янопотоківської сільської ради про:

- визнання недійсним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 942 від 22 грудня 2021 року "Про затвердження ТОВ "Юрістек Груп" технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності лісогосподарського призначення, а саме земельної ділянки площею 502,6305 га, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305;

- скасування державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки із кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, місцерозташування: Полтавська область, Кременчуцький район, на території Кам`янопотоківської сільської територіальної громади (колишньої Білецьківської сільської ради), здійснену відділом в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та скасувати кадастровий номер 5322480400:10:000:0305;

- визнання недійсним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 63 від 14 лютого 2022 року "Про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування", в частині надання Державному підприємству "Кременчуцьке лісове господарство" (ідентифікаційний код 00992680) у постійне користування земельної ділянки державної власності, цільове призначення - для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг (код згідно з КВЦПЗ - 09.01), площею 502,6305, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, місце розташування земельної ділянки: Кам`янопотоківська сільська територіальна громада Кременчуцького району.

Що стосується вимог позивача про:

- скасування рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Лілії Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права державної власності Полтавської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022591) на земельну ділянку кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2609269453020;

- скасування рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Лілії Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою, правокористувач: Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство", опис об`єкта іншого речового права: земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305, то суд вказує наступне.

Частиною 6 ст. 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Пунктом 4 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

У разі знищення об`єкта нерухомого майна або скасування державної реєстрації земельної ділянки відповідний розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються, а реєстраційний номер цього об`єкта скасовується.

Розділ Державного реєстру прав закривається державним реєстратором одночасно із проведенням державної реєстрації припинення речових прав, обтяжень речових прав, про що державний реєстратор обов`язково невідкладно повідомляє відповідного користувача, обтяжувача (ч. 2 ст. 14 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Згідно пп. 3 п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ № 1051 від 17.10.2012 року державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Отже, оскільки рішенням суду 04.04.2023 у справі № 917/993/22 визнано недійсними розпорядження Полтавської обласної держаної адміністрації № 942 від 22.12.2021, № 63 від 14.02.2022 про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування, а також скасовано реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та державної реєстрації прав власності та права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га. з цільовим призначенням "09.01 Для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг", зареєстрованої за рішенням i державного кадастрового реєстратора відділу в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.12.2021 р., з одночасним припиненням зареєстрованих речових прав (номер запису про право власності 47296735 та номером запису про інше речове право 47296754), то за таких обставин, вимоги позивача про скасування рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Л.О. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права державної власності Полтавської обласної державної адміністрації на земельну ділянку кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 та рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Л.О. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою, правокористувач: Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство", опис об`єкта іншого речового права: земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305, які фактично є похідними від основних вимог - підлягають задоволенню.

Посилання прокурором на те що мале місце незаконне вилучення із земель лісового фонду та землекористування Кременчуцького держлісгоспу земельної ділянки загальною площею 8,84 га з послідуючим наданням її у користування ВАТ у 2001 році на підставі рішення Кременчуцької районної ради від 27.02.2001, не приймаються судом, оскільки вказані обставини не входять в предмет доказування по даній справі, та є окремими підставами для звернення прокурора з позовом.

Частинами 1-2 ст. 74 ГПК України унормовано, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Відповідно до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно ч. 1-3 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

Отже, оскільки в рішенні суду від 04.04.2023 у справі № 917/993/22 встановлено незаконність та визнано недійсними розпорядження Полтавської обласної держаної адміністрації № 942 від 22.12.2021, № 63 від 14.02.2022 про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування та скасовано реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та державної реєстрації прав власності та права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305 га. з цільовим призначенням "09.01 Для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг", зареєстрованої за рішенням i державного кадастрового реєстратора відділу в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.12.2021 р., з одночасним припиненням зареєстрованих речових прав (номер запису про право власності 47296735 та номером запису про інше речове право 47296754), то за таких обставин, суд дійшов висновку на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України закрити провадження у справі № 910/13083/22 в частині вимог позивача - Кам`янопотоківської сільської ради визначених в п. 1, 2 та 4 позову.

В інший частині, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог, оскільки, вимоги визначені позивачем в п. 3 та 5 позову фактично є похідними вимогами.

Разом з тим, суд відзначає, що аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

У рішенні Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N303-A, п. 29).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові від 13.03.2018 Верховного Суду по справі № 910/13407/17.

З огляду на вищевикладене та встановлені фактичні обставини справи, суд надав вичерпну відповідь на всі питання, що входять до предмета доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин, як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.

При цьому, суд відзначає, що іншим доводам сторін оцінка судом не надається, адже, вони не спростовують встановлених судом обставин, та не впливають на результат прийнятого рішення.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача-1.

Керуючись статтями 74, 76-80, 129, 231, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Закрити провадження у справі № 910/13083/22 в частині вимог позивача - Кам`янопотоківської сільської ради про:

- визнання недійсним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 942 від 22 грудня 2021 року "Про затвердження ТОВ "Юрістек Груп" технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності лісогосподарського призначення, а саме земельної ділянки площею 502,6305 га, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305;

- скасування державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки із кадастровим номером 5322480400:10:000:0305, місцерозташування: Полтавська область, Кременчуцький район, на території Кам`янопотоківської сільської територіальної громади (колишньої Білецьківської сільської ради), здійснену відділом в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та скасувати кадастровий номер 5322480400:10:000:0305;

- визнання недійсним розпорядження Полтавської обласної державної адміністрації № 63 від 14 лютого 2022 року "Про надання ДП "Кременчуцький лісгосп" земельних ділянок державної власності у постійне користування", в частині надання Державному підприємству "Кременчуцьке лісове господарство" (ідентифікаційний код 00992680) у постійне користування земельної ділянки державної власності, цільове призначення - для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг (код згідно з КВЦПЗ - 09.01), площею 502,6305, кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, місце розташування земельної ділянки: Кам`янопотоківська сільська територіальна громада Кременчуцького району.

2. Позов Кам`янопотоківської сільської ради - задовольнити.

3. Скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Лілії Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права державної власності Полтавської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022591) на земельну ділянку кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2609269453020

4. Скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області Поркіної Лілії Олександрівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 64143150 від 12.07.2022 про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою, правокористувач: Державне підприємство "Кременчуцьке лісове господарство", опис об`єкта іншого речового права: земельна ділянка кадастровий номер 5322480400:10:000:0305, площею 502,6305.

5. Стягнути з Полтавської обласної державної адміністрації (36014, Полтавська обл., м. Полтава, вул. Соборності, буд. 45; ідентифікаційний код 00022591) на користь Кам`янопотоківської сільської ради (39763, Полтавська обл., Кременчуцький р-н, с. Кам`яні Потоки, вул. Миру, буд. 19; ідентифікаційний код 22547199) судовий збір в сумі 4 962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят два) грн 00 коп.

6. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено: 03.07.2023

Суддя Дмитро БАРАНОВ

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.06.2023
Оприлюднено06.07.2023
Номер документу111971330
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —910/13083/22

Рішення від 28.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 21.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 07.06.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 31.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 10.05.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 26.04.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 29.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 08.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 27.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 22.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні