Постанова
від 06.07.2023 по справі 806/2510/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2023 року

м. Київ

справа № 806/2510/18

провадження № К/9901/6365/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся"

на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року (суддя Попова О.Г.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року (головуючий суддя Кузьмишин В.М., судді Боровицький О.А., Сушко О.О.)

у справі №806/2510/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся"

до Хорошівської районної державної адміністрація Житомирської області,

за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Володарськ Ін Агро", Товариство з обмеженою відповідальністю "Зернова комора", Товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро"

про визнання протиправними та скасування розпоряджень.

І. РУХ СПРАВИ

1. У червні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся" (далі - ТОВ "Агріс Полісся") звернулось до Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області за участі третіх осіб: Товариства з обмеженою відповідальністю "Володарськ Ін Агро" (далі - ТОВ "Володарськ Ін Агро"), Товариства з обмеженою відповідальністю "Зернова комора" (далі - ТОВ "Зернова комора"), Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" (далі - ТОВ "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро") із позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 27 серпня 2015 року №199 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) реформованого КСП "Нива" та укладання договорів оренди землі з ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО";

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 27 серпня 2015 року №200 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) реформованого КСП "Правда" та укладання договорів оренди землі з ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО";

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 16 жовтня 2015 року №235 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) в оренду та укладання договорів оренди землі з ТОВ "Зернова комора";

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 04 квітня 2016 року №95 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок - не витребуваних паїв в натурі (на місцевості) ТОВ "Зернова комора" та укладання договорів оренди;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 04 квітня 2016 року №109 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок - не витребуваних паїв в натурі (на місцевості) ТОВ "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" та укладання договорів оренди.

2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. ТОВ "Агріс Полісся" з вказаними судовими рішеннями не погодилося, тому звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

4. Від відповідача надійшов відзив, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ "Агріс Полісся", як юридична особа, зареєстроване 08 жовтня 2013 року. Види діяльності: код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); код КВЕД 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; код КВЕД 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; код КВЕД 01.42 Розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів; код КВЕД 01.49 Розведення інших тварин; код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

6. Розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 30 грудня 2013 року №509 надано дозвіл ТОВ "Агріс Полісся" на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в кількості 149 невитребуваних земельних ділянок (паїв) та складання договорів оренди землі строком на 10 років, загальною площею 368,8003 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Краївщинської сільської ради, до моменту права власності на землю власниками або їх спадкоємцями земельних ділянок (паїв).

7. Розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 30 грудня 2013 року №510 надано дозвіл ТОВ "Агріс Полісся" на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в кількості 61 невитребуваних земельних ділянок (паїв) та складання договорів оренди землі строком на 10 років, загальною площею 103,1575 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Зубринської сільської ради, до моменту права власності на землю власниками або їх спадкоємцями земельних ділянок (паїв).

8. Розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 30 грудня 2013 року №511 надано дозвіл ТОВ "Агріс Полісся" на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в кількості 53 невитребуваних земельних ділянок (паїв) та складання договорів оренди землі строком на 10 років, загальною площею 103,3212 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради, до моменту права власності на землю власниками або їх спадкоємцями земельних ділянок (паїв).

9. З метою виконання вказаних вище розпоряджень ТОВ "Агріс Полісся" замовлено розробку технічної документації.

10. Розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 07 березня 2014 року №74 (далі - Розпорядження №74) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж невитребуваних земельних ділянок (паїв) в натурі (на місцевості) ТОВ "Агріс Полісся"

- загальною площею 102,8027 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області;

- загальною площею 107,2188 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області;

- загальною площею 364,5898 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області.

11. Відповідно до пункту 4 Розпорядження № 74 ТОВ "Агріс Полісся" зобов`язано укласти договори оренди землі в кількості 61 (шістдесят одного).

12. Згідно з пунктом 5 Розпорядження № 74 ТОВ "Агріс Полісся" зобов`язано замовити в проектній організації проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

13. Постановою Верховної Ради України "Про перейменування окремих населених пунктів та районів" відповідно до пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України, пункту 8 статті 7 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", враховуючи пропозиції, подані органами місцевого самоврядування, та рекомендації Українського інституту національної пам`яті, перейменовано окремі населені пункти та райони, зокрема, селище міського типу Володарськ-Волинський Володарсько-Волинського району на селище міського типу Хорошів.

14. ТОВ "Агріс Полісся" листом від 31 жовтня 2016 року вих. №1016-06 звернулось до відповідача із проханням укласти договори оренди земельних ділянок невитребуваних паїв на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області на виконання Розпорядження № 74.

15. Листом від 16 листопада 2016 року вих. №1762/01-30 відповідач повідомив ТОВ "Агріс Полісся", що 09 листопада 2016 року комісією по розгляду звернень підприємств, організацій і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району було розглянуто його звернення. Зазначено, що відповідно до Розпорядження № 74 товариством не було укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) та не зареєстровано їх у відповідності до норм чинного законодавства, а тому будь-які цивільно-правові відносини між товариством та райдержадміністрацією відсутні.

Крім цього, повідомлено, що вказані у зверненні невитребувані земельні частки (паї) на підставі договорів оренди землі передані у користування.

16. ТОВ "Агріс Полісся" листом від 31 жовтня 2016 року вих. №1016-07 на ім`я голови Хорошівської районної адміністрації звернулось до відповідача із проханням укласти договори оренди земельних ділянок (невитребуваних паїв) загальною площею 107,2188 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області на виконання Розпорядження № 74.

17. Відповідач листом від 16 листопада 2016 року вих. №1763/01-30 повідомив ТОВ "Агріс Полісся", що 09 листопада 2016 року комісією по розгляду звернень підприємств, організацій і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району було розглянуто звернення ТОВ "Агріс Полісся". Відповідно до Розпорядження № 74 товариством не було укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) та не зареєстровано їх у відповідності до норм чинного законодавства, а тому будь-які цивільно-правові відносини товариством та райдержадміністрацією відсутні. Крім того, повідомлено, що вказані у зверненні невитребувані земельні частки (паї) на підставі договорів оренди землі передані у користування.

18. Згідно з протоколом засідань комісії по розгляду звернень підприємств, установ, організацій і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району від 09 листопада 2016 року №5, комісією були розглянуті звернення ТОВ "Агріс Полісся" від 31 жовтня 2016 року за вих. №1016-07 та вих. №1017-07. У зв`язку з тим, що на підставі Розпорядження № 74 ТОВ "Агріс Полісся" так і не уклало договори оренди із райдержадміністрацією, та враховуючи, що на вказані товариством земельні ділянки вже укладено договори оренди, надання в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) ТОВ "Агріс Полісся" не є можливим. За результатами голосування членами комісії одноголосно вирішено рекомендувати голові райдержадміністрації не надавати ТОВ "Агріс Полісся" в оренду невитребувані земельні частки (паї), що знаходяться на території Зубринської сільської ради та Володарсько-Волинської селищної ради Хорошівського району Житомирської області.

19. ТОВ "Агріс Полісся" листом від 20 лютого 2018 року вих. №18 на ім`я голови Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області просило прийняти рішення про укладення та укласти з ТОВ "Агріс Полісся" договір оренди землі, за яким передати в оренду позивачу земельні ділянки: загальною площею 102,8426 га на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області; 105,1027 га на території Хорошівської (колишньої Володарсько-Волинської) селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області; 362,5893 га на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Про дату, час та місце укладення договору оренди повідомити письмово.

20. До вищевказаного листа позивачем також було долучено проект договору оренди землі від 14 лютого 2018 року із додатками до нього.

21. 19 березня 2018 року представником позивача на ім`я голови Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області направлено адвокатський запит №03/1 щодо надання інформації, в чиєму користуванні (оренді) перебувають земельні ділянки, визначені Розпорядженням №74, а також надання належним чином завірених копій розпорядження (розпоряджень) договору (договорів) оренди землі та інших документів, які підтверджують передачу земельних ділянок, вказаних у Розпорядженні №74 іншим суб`єктам господарювання.

22. Відповідач листом від 29 березня 2018 року вих. №397/01-30 на ім`я директора ТОВ "Агріс Полісся", повідомив, що землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату. Орендар земельної ділянки зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором землі, зареєстрованим у встановленому законом порядку, ТОВ "Агріс Полісся" вказані вимоги Земельного кодексу України та Розпорядження №74 не виконало, в результаті чого земельні ділянки були передані в оренду іншим суб`єктам господарювання. Повідомлено, що 15 березня 2018 року комісією по розгляду звернень підприємств, організацій, установ і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району було прийнято рішення, яким рекомендовано голові Хорошівської райдержадміністрації не укладати договори оренди за клопотанням ТОВ "Агріс Полісся" від 20 лютого 2018 року №18 про укладення договорів оренди на території Хорошівського району Житомирської області площами 102,8426 га, 105,1027 га, 362,5893 га для використання за цільовим призначенням до моменту отримання їх власниками правовстановлюючих документів. Також повідомлено, що відповідно до рішення Хорошівської селищної ради восьмої сесії VIII скликання від 07 вересня 2017 року, орендна плата за невитребувані земельні ділянки (паї) становить 10%-12% від нормативної грошової оцінки або середньої вартості паю.

23. За результатами розгляду адвокатського запиту від 19 березня 2018 року Хорошівська районна державна адміністрація Житомирської області листом від 03 квітня 2018 року вих. №432/01-30 повідомила, що оскільки ТОВ "Агріс Полісся" не виконало вимоги Земельного кодексу України та Розпорядження № 74, в результаті чого земельні ділянки були передані і оренду іншим суб`єктам господарювання.

Щодо надання копій договорів оренди зазначено, що по переданих в оренду земельним ділянкам Хорошівською районною державною адміністрацією Житомирської області було укладено 407 договорів на 3 793 арк., за виготовлення копій яких необхідно зробити передплату відповідно до статті 24 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність".

24. Зокрема, на виконання адвокатського запиту відповідачем було надано:

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 27 серпня 2015 року №199, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) реформованого КСП "Нива" в оренду ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 88,8788 га на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі. Зобов`язано ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, 56 договорів оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 27 серпня 2015 року №200, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) реформованого КСП "Правда" в оренду ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 208,1100 га на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі. Зобов`язано ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, 100 договорів оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 16 жовтня 2015 року №253, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) ТОВ "Зернова комора" загальною площею 145,3015 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Зобов`язано ТОВ "Зернова комора" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, договори оренди земельних ділянок загальною площею 145,3015 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, із земель реформованого СВК "Кутузівське", на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі;

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 04 квітня 2016 року №95, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) ТОВ "Зернова комора" загальною площею 74,7653 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Зобов`язано ТОВ "Зернова комора" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, договори оренди земельних ділянок загальною площею 74,7653 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, із земель реформованого СВК "Кутузівське", на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі;

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 15 квітня 2016 року №109, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) ТОВ "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" загальною площею 356,2750 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Зобов`язано ТОВ "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 7 років, договори оренди землі в кількості 143, загальною площею 356,2750 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі.

25. 16 травня 2018 року позивач звернувся із заявою на ім`я голови Житомирської обласної державної адміністрації щодо незаконної передачі районною державною адміністрацією земельних ділянок в оренду, в якому просив скасувати спірні розпорядження.

26. Не погоджуючись з такими розпорядженнями, товариство звернулося до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

27. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що Розпорядженням №74 було виключно затверджено технічну документацію із землеустрою та зобов`язано ТОВ "Агріс Полісся" укласти договори оренди на виконання вказаного розпорядження. На виконання Розпорядження № 74 позивачем не було укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв), а також не зареєстровано їх у встановленому законом порядку. Таким чином, будь-яких цивільно-правових відносин між сторонами не виникало.

28. Суд першої інстанції вважав, що у спірних правовідносинах відповідач виступає не лише як суб`єкт владних повноважень, але й як землерозпорядник та орендодавець, а тому наділений дискреційними повноваженнями в частині надання земельних ділянок у користування, зокрема, в частині надання усім бажаючим суб`єктам господарювання можливості отримати земельну ділянку у користування. Не реалізація позивачем свого обов`язку виконання усіх положень Розпорядження №74 до моменту прийняття спірних розпоряджень не може ставитися у вину відповідача та бути правовою підставою для скасування таких розпоряджень.

29. Також суд першої інстанції наголосив, що ТОВ "Агріс Полісся" права користування на підставі Розпорядження №74 не набуло. Водночас, скасування спірних розпоряджень призведе до порушення прав та законних інтересів третіх осіб як законних землекористувачів.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

30. ТОВ "Агріс Полісся" у касаційній скарзі зауважує, що суди попередніх інстанцій, правильно встановивши обставини справи, не врахували того, що реєстрація права оренди земельної ділянки можлива виключно за умови укладення договору оренди землі, який є двостороннім правовідношенням та є неможливим без зустрічних дій відповідача, який не вчиняв жодних дій по укладенню договорів оренди з позивачем, внаслідок чого їх укладення та реєстрація були неможливі. У спірних правовідносинах відповідач діяв саме як суб`єкт владних повноважень та зобов`язаний був здійснити контроль за виконанням розпорядження № 74 та самостійно надіслати позивачу проекти договорів оренди землі або перед прийняттям рішення про передачу земельних ділянок в оренду іншим суб`єктам господарювання скасувати розпорядження № 74 та повідомити про це товариство.

31. Позивач вважає помилковим висновки судів про наявність у відповідача дискреційних повноважень в частині надання земельних ділянок у користування, посилаючись на те, що на час прийняття головою Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області оскаржуваних розпоряджень від 27 серпня 2015 року № 199, від 27 серпня 2015 року № 200, від 16 жовтня 2015 року №253, від 04 квітня 2016 року №95, від 15 квітня 2016 року № 109 було чинним розпорядження від 07 березня 2014 року № 74, згідно з яким спірні земельні ділянки було вирішено передати в оренду позивачу, яке не було скасовано.

32. У відзиві на касаційну скаргу відповідач погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, а також стверджує, що розпорядження, прийняті у відношенні третіх осіб є законними і не підлягають скасуванню.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

33. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

34. Вирішуючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

35. Проте, такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм процесуального права.

36. За приписами частини першої статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

37. Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 КАС суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

38. Пунктом 1 частини першої статті 19 КАС визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом установлено інший порядок судового провадження.

39. Велика Палата Верховного Суду неодноразово висловлювала правові позиції щодо правил віднесення спорів до адміністративної юрисдикції.

40. Зокрема у постановах від 21 листопада 2018 року у справі №520/13190/17, від 27 листопада 2018 року у справі № 820/3534/17, Велика Палата дійшла наступних висновків:

"До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.".

41. Зважаючи на те, що саме Велика Палата Верховного Суду є судом, уповноваженим вирішувати юрисдикційні спори, колегія суддів не може не застосувати зазначений підхід до визначення юрисдикції спору до справи, яка розглядається.

42. У справі, що розглядається, правовідносини виникли внаслідок незгоди з наданням в оренду третім особам земельної ділянки, на яку розробляв проект землеустрою позивач, а саме при розгляді цього спору ТОВ "Агріс Полісся" обґрунтовувало своє порушене право тим, що оскаржуваними розпорядженнями було порушено право позивача на передачу йому у користування земельних ділянок, визначених Розпорядженням № 74, на які позивачем було розроблено технічну документацію, яку було затверджено відповідачем.

43. Суди попередніх інстанцій встановили, що, враховуючи зміст Розпорядження №74, обов`язковою умовою для набуття позивачем права користування на бажані земельні ділянки було укладення ТОВ "Агріс Полісся" договорів оренди земельної ділянки із врахуванням вимог статті 125 Земельного кодексу України.

44. Суди погодились із доводами відповідача та зазначили, що позивачем не було укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) та не зареєстровано їх у відповідності до норм чинного законодавства, а тому будь-які цивільно-правові відносини між товариством та райдержадміністрацією відсутні.

45. Верховний Суд вважає такі висновки передчасними, з огляду на таке.

46. Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

47. За визначенням статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

48. Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. При цьому у відповідності до частини 2 статті 207 ЦК України правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо він підписаний його сторонами.

49. З огляду на норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з доводами касаційної скарги про те, що позивач не міг в односторонньому порядку без зустрічних дій відповідача укласти договори оренди землі.

50. Між тим, спір щодо укладення договорів оренди землі, як і спір про припинення орендних правовідносин з третіми особами не може бути розглянутим у порядку адміністративного судочинства.

51. Такі фактичні обставини, доводи та заперечення учасників справи вказують на те, що у цій справі безпосередньо між позивачем та відповідачем правовідносини, які були б засновані на владно-управлінському підпорядкуванні, не виникли, а право звернення до суду та порушення своїх прав позивач пов?язує з порушенням його саме майнових прав і не пов`язує із захистом прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин.

52. Згідно з частиною 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

53. Частиною 2 статті 20 Господарського кодексу України встановлено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.

54. За змістом частини 6 статті 20 Господарського кодексу України справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

55. Суди попередніх інстанцій помилково розглядали цей спір як адміністративний.

56. Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і закрити провадження у справі чи залишити позов без розгляду у відповідній частині.

57. Абзацом 2 частини 1 статті 354 КАС України визначено, що порушення правил юрисдикції адміністративних судів, визначених статтею 19 цього Кодексу, є обов`язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів касаційної скарги.

58. Таким чином, судові рішення судів першої та апеляційної інстанції підлягають скасуванню у повному обсязі із закриттям провадження у цій справі, а касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

59. Згідно з частиною 1 статті 239 Кодексу, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини 1 статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

60. Ураховуючи суб`єктний склад цієї справи й те, що спірні правовідносини пов`язані з розмежуванням земельних ділянок між домоволодіннями сусідів, Верховний Суд дійшов висновку, що цей спір не є публічно-правовим, а тому має вирішуватися судами за правилами господарського судочинства.

61. За приписами частини 1 статті 239 чинної редакції КАС України, позивач має право протягом десяти днів з дня отримання ним відповідної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією, крім випадків об`єднання в одне провадження кількох вимог, які підлягають розгляду в порядку різного судочинства. Заява подається до суду, який прийняв постанову про закриття провадження у справі.

Керуючись статтями 2, 3, 341, 345, 349, 354, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся" задовольнити частково.

Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2019 року у справі №806/2510/18 скасувати.

Провадження у справі №806/2510/18 закрити.

Роз`яснити позивачеві, що справу належить розглядати в порядку господарського судочинства, а також роз`яснити, що позивач має право протягом десяти днів з дня отримання ним відповідної постанови звернутися до Верховного Суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення06.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112065007
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —806/2510/18

Постанова від 06.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 15.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 06.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 29.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 06.09.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні