Постанова
від 06.02.2019 по справі 806/2510/18
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 806/2510/18 Головуючий у 1-й інстанції: Попова Оксана Гнатівна Суддя-доповідач: Кузьмишин В.М.

06 лютого 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Кузьмишина В.М.

суддів: Боровицького О. А. Сушка О.О. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Сербин І.І.,

представника відповідача Петренка М.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року (проголошено в м. Житомир, повний текст складено 12.08.2018) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся" до Хорошівської районної державної адміністрація Житомирської області, за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю "Володарськ Ін Агро", товариство з обмеженою відповідальністю "Зернова комора", товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро", про визнання протиправними та скасування розпоряджень,

В С Т А Н О В И В :

в червні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся" (ТОВ "Агріс Полісся") звернулося до суду з адміністративним позовом до Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: товариство з обмеженою відповідальністю "Володарськ Ін Агро", товариство з обмеженою відповідальністю "Зернова комора", товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" про визнання протиправним та скасування розпоряджень голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 27.08.2015 №199 , 27.08.2015 №200, від 16.10.2015 №235, від 04.04.2016 №95, від 04.04.2016 №109.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 6 вересня 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 6 вересня 2018 року та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Правом на подання відзиву відповідач та треті особи: ТОВ "Володарськ Ін Агро", ТОВ "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" не скористалися.

У відзиві на апеляційну скаргу ТОВ "Зернова комора" зазначило, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків суду першої інстанції, а тому просило суд подану апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 6 вересня 2018 року - без змін.

Представник позивача, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутність, що підтверджується матеріалами справи.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Представники третіх осіб, повідомлені належним чином про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилися, що також підтверджується матеріалами адміністративної справи.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши представника відповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, входячи з наступного.

Так, судом встановлено, що ТОВ "Агріс Полісся", як юридична особа, зареєстроване 08 жовтня 2013 року. Види діяльності: код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); код КВЕД 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; код КВЕД 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; код КВЕД 01.42 Розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів; код КВЕД 01.49 Розведення інших тварин; код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

Розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 30.12.2013 №509 надано дозвіл ТОВ "Агріс Полісся" на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в кількості 149 невитребуваних земельних ділянок (паїв) та складання договорів оренди землі строком на 10 років, загальною площею 368,8003 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Краївщинської сільської ради, до моменту права власності на землю власниками або їх спадкоємцями земельних ділянок (паїв).

Крім цього, розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 30.12.2013 №510 надано дозвіл ТОВ "Агріс Полісся" на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в кількості 61 невитребуваних земельних ділянок (паїв) та складання договорів оренди землі строком на 10 років, загальною площею 103,1575 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Зубринської сільської ради, до моменту права власності на землю власниками або їх спадкоємцями земельних ділянок (паїв).

Також розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області від 30.12.2013 №511 надано дозвіл ТОВ "Агріс Полісся" на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в кількості 53 невитребуваних земельних ділянок (паїв) та складання договорів оренди землі строком на 10 років, загальною площею 103,3212 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради, до моменту права власності на землю власниками або їх спадкоємцями земельних ділянок (паїв).

З метою виконання вказаних вище розпоряджень ТОВ "Агріс Полісся" замовлено розробку технічної документації.

Розпорядженням Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 07.03.2014 №74 (далі - Розпорядження №74) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж невитребуваних земельних ділянок (паїв) в натурі (на місцевості) ТОВ "Агріс Полісся"-загальною площею 102,8027 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області;

-загальною площею 107,2188 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області;

-загальною площею 364,5898 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області.

Відповідно до пункту 4 розпорядження №74 ТОВ "Агріс Полісся" зобов'язано укласти договори оренди землі в кількості 61 (шістдесят одного).

Згідно з п.5 розпорядження №74 ТОВ "Агріс Полісся" зобов'язано замовити в проектній організації проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Постановою Верховної Ради України "Про перейменування окремих населених пунктів та районів" від 04.02.2016 № 984-VIII, відповідно до пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України, пункту 8 статті 7 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", враховуючи пропозиції, подані органами місцевого самоврядування, та рекомендації Українського інституту національної пам'яті, перейменовано окремі населені пункти та райони, зокрема, селище міського типу Володарськ-Волинський Володарсько-Волинського району на селище міського типу Хорошів.

ТОВ "Агріс Полісся" листом вих. №1016-06 від 31.10.2016 звернулось до відповідача із проханням укласти договори оренди земельних ділянок невитребуваних паїв на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області на виконання Розпорядження №74.

В свою чергу листом вих. №1762/01-30 від 16.11.2016 відповідач повідомив ТОВ "Агріс Полісся", що 09 листопада 2016 року комісією по розгляду звернень підприємств, організацій і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району було розглянуто звернення ТОВ "Агріс Полісся". Зазначено, що відповідно до Розпорядження №74 товариством не було укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) та не зареєстровано їх у відповідності до норм чинного законодавства, а тому будь-які цивільно-правові відносини товариством та райдержадміністрацією відсутні.

Крім цього, повідомлено, що вказані у зверненні невитребувані земельні частки (паї) на підставі договорів оренди землі передані у користування.

ТОВ "Агріс Полісся" листом вих. №1016-07 від 31.10.2016 на ім'я голови Хорошівської районної адміністрації звернулось до відповідача із проханням укласти договори оренди земельних ділянок (невитребуваних паїв) загальною площею 107,2188 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області на виконання Розпорядження №74.

Відповідач листом вих. №1763/01-30 від 16.11.2016 повідомив ТОВ "Агріс Полісся", що 09 листопада 2016 року комісією по розгляду звернень підприємств, організацій і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району було розглянуто звернення ТОВ "Агріс Полісся". Відповідно до Розпорядження №74 товариством не було укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) та не зареєстровано їх у відповідності до норм чинного законодавства, а тому будь-які цивільно-правові відносини товариством та райдержадміністрацією відсутні. Крім того, повідомлено, що вказані у зверненні невитребувані земельні частки (паї) на підставі договорів оренди землі передані у користування.

Згідно з протоколом засідань комісії по розгляду звернень підприємств, установ, організацій і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району від 09.11.2016 №5, комісією були розглянуті звернення ТОВ "Агріс Полісся" за вих. №1016-07 від 31.10.2016 та вих. №1017-07 від 31.10.2016. У зв'язку з тим, що на підставі розпорядження №74 ТОВ "Агріс Полісся" так і не уклало договори оренди із райдержадміністрацією, та враховуючи, що на даний час на вказані товариством земельні ділянки вже укладено договори оренди, надання в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) ТОВ "Агріс Полісся" не є можливим. За результатами голосування членами комісії одноголосно вирішено рекомендувати голові райдержадміністрації не надавати ТОВ "Агріс Полісся" в оренду невитребувані земельні частки (паї), що знаходяться на території Зубринської сільської ради та Володарсько-Волинської селищної ради Хорошівського району Житомирської області.

ТОВ "Агріс Полісся" листом вих. №18 від 20.02.2018 на ім'я голови Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області просило прийняти рішення про укладення та укласти з ТОВ "Агріс Полісся" договір оренди землі, за яким передати в оренду позивачу земельні ділянки: загальною площею 102,8426 га на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області; 105,1027 га на території Хорошівської (колишньої Володарсько-Волинської) селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області; 362,5893 га на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Про дату, час та місце укладення договору оренди повідомити письмово.

До вищевказаного листа позивачем також було долучено проект договору оренди землі від 14.02.2018 із додатками до нього.

Крім цього, 19.03.2018 представником позивача на ім'я голови Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області направлено адвокатський запит №03/1 щодо надання інформації, в чиєму користуванні (оренді) перебувають земельні ділянки, визначені Розпорядженням №74, а також надання належним чином завірених копій розпорядження (розпоряджень) договору (договорів) оренди землі та інших документів, які підтверджують передачу земельних ділянок, вказаних у розпорядженні №74 іншим суб'єктам господарювання.

Відповідач, листом вих. №397/01-30 від 29.03.2018 на ім'я директора ТОВ "Агріс Полісся", повідомив, що землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату. Орендар земельної ділянки зобов'язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором землі, зареєстрованим у встановленому законом порядку. ТОВ "Агріс Полісся" вказані вимоги Земельного кодексу України та розпорядження №74 не виконало, в результаті чого земельні ділянки були передані в оренду іншим суб'єктам господарювання. Повідомлено, що 15 березня 2018 року комісією по розгляду звернень підприємств, організацій, установ і громадян щодо надання в користування земельних ділянок на території району було прийнято рішення, яким рекомендовано голові Хорошівської райдержадміністрації не укладати договори оренди за клопотанням ТОВ "Агріс Полісся" №18 від 20.02.2018 про укладення договорів оренди на території Хорошівського району Житомирської області площами 102,8426 га, 105,1027 га, 362,5893 га для використання за цільовим призначенням до моменту отримання їх власниками правовстановлюючих документів. Також повідомлено, що відповідно до рішення Хорошівської селищної ради восьмої сесії VIII скликання від 07.09.2017, орендна плата за невитребувані земельні ділянки (паї) становить 10%-12% від нормативної грошової оцінки або середньої вартості паю.

За результатами розгляду адвокатського запиту від 19.03.2018 Хорошівська районна державна адміністрація Житомирської області листом від 03.04.2018 вих. №432/01-30 повідомила, що оскільки ТОВ "Агріс Полісся" не виконало вимоги Земельного кодексу України та розпорядження №74, в результаті чого земельні ділянки були передані і оренду іншим суб'єктам господарювання.

Щодо надання копій договорів оренди зазначено, що по переданих в оренду земельним ділянкам Хорошівською районною державною адміністрацією Житомирської області було укладено 407 договорів на 3 793 арк., за виготовлення копій яких необхідно зробити передплату відповідно до статті 24 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність".

Зокрема, на виконання адвокатського запиту відповідачем було надано:

розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 27.08.2015 №199, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) реформованого КСП "Нива" в оренду ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 88,8788 га на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі. Зобов'язано ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, 56 договорів оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. (том І, а.с. 33 та зворот);

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 27.08.2015 №200, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв) реформованого КСП "Правда" в оренду ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 208,1100 га на території Зубринської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі. Зобов'язано ТОВ "ВОЛОДАРСЬК ІН АГРО" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, 100 договорів оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. (том І, а.с. 34 та зворот);

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 16.10.2015 №253, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) ТОВ "Зернова комора" загальною площею 145,3015 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Зобов'язано ТОВ "Зернова комора" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, договори оренди земельних ділянок загальною площею 145,3015 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, із земель реформованого СВК "Кутузівське", на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі. (том І, а.с. 35 та зворот);

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 04.04.2016 №95, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) ТОВ "Зернова комора" загальною площею 74,7653 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Зобов'язано ТОВ "Зернова комора" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 10 років, договори оренди земельних ділянок загальною площею 74,7653 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, із земель реформованого СВК "Кутузівське", на території Володарсько-Волинської селищної ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі. (том І, а.с. 36 та зворот);

- розпорядження голови Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 15.04.2016 №109, яким затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) ТОВ "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" загальною площею 356,2750 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Зобов'язано ТОВ "Сільськогосподарська компанія "Баварія Агро" укласти з районною державною адміністрацією, строком на 7 років, договори оренди землі в кількості 143, загальною площею 356,2750 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Краївщинської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області, до моменту оформлення права на землю власниками або спадкоємцями землі. (том І, а.с. 37 та зворот).

16 травня 2018 року позивач звернувся із заявою на ім'я голови Житомирської обласної державної адміністрації щодо незаконної передачі районною державною адміністрацією земельних ділянок в оренду, в якому просив скасувати спірні розпорядження.

Не погоджуючись з такими розпорядженнями, товариство звернулося до суду з адміністративним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що на виконання Розпорядження №74 позивачем не було укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв), а також не зареєстровано їх у встановленому законом порядку. Таким чином, будь-яких цивільно-правових відносин між сторонами не виникало.

Колегія суддів погоджується із вказаною позицією суду першої інстанції, зважаючи на таке.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження місцевих державних адміністрацій та порядок їх діяльності врегульований Законом України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 №586-XIV (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних розпоряджень, далі - Закон №586-XIV).

Згідно зі ст. 6 Закону №586-XIV на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Пунктом сьомим частини першої статті 13 Закону №586-XIV закріплено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.

Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: ведення водного господарства; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; індивідуального дачного будівництва.

Згідно з ч.1 ст. 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Відповідно до ч.2 ст.123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Згідно з ч.10 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (далі-Закон №899-IV) сільські, селищні, міські ради та районні державні адміністрації в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості): розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок і видачі документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку; приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); уточняють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); уточняють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв); укладають із землевпорядними організаціями договори на виконання робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та виготовлення відповідної документації із землеустрою, якщо такі роботи виконуються за рахунок місцевого бюджету; сприяють в укладанні договорів на виконання землевпорядними організаціями робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), якщо такі роботи виконуються за рахунок осіб, які мають право на земельну частку (пай), або за рахунок коштів підприємств, установ та організацій, що орендують земельні частки (паї), проектів технічної допомоги тощо; надають землевпорядним організаціям уточнені списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); організовують проведення розподілу земельних ділянок між особами, які мають право на виділення їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), в порядку, визначеному цим Законом; оформляють матеріали обміну земельними частками (паями), проведеного за бажанням їх власників до моменту видачі державних актів на право власності на земельну ділянку; приймають рішення про видачу документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, власникам земельних часток (паїв).

Згідно з статтею 8 Закону №899-IV документація із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) включає: проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Відповідно до статті 11 Закону №899-IV встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Положеннями статті 13 Закону №899-IV встановлено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Враховуючи викладене, чинне законодавство України передбачає певний порядок отримання у користування нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок. При цьому, завершальними етапами такого порядку є укладення відповідного договору оренди та його реєстрація.

Як встановлено із матеріалів справи, позивачем у встановленому законом порядку було розроблено технічну документацію із землеустрою, яка була попередньо погоджена та розпорядженням №74 вказана технічна документація була затверджена відповідачем.

Оскаржуваними розпорядженнями відповідач затвердив технічну документацію із землеустрою, щодо бажаних ТОВ "Агріс Полісся" земельних ділянок, іншим суб'єктам господарювання, які у подальшому реалізували свої права як землекористувачі у встановленому законом порядку.

Суд звертає увагу відповідача, що Розпорядження №74 не містить чіткого юридичного визначення щодо чіткого порядку та граничних термінів його виконання в частині зобов'язання укласти договори оренди землі в кількості 61 (шістдесят одного).

Крім того, оскаржувані розпорядження також не містять зазначень чи застережень щодо скасування чи втрати чинності Розпорядження №74 у зв'язку із прийняттям спірних розпоряджень та/або фактичною передачею земельних ділянок у користування іншим суб'єктам господарювання.

Суд погоджується з висновками суду першої інстанції, що вказані дії відповідача як в якості суб'єкта владних повноважень, так і в якості розпорядника земельних ділянок і орендодавця в межах цивільно-правових відносин не сприяє реалізації принципу правової визначеності та дотримання чіткої уніфікованої юридичної процедури.

Отже, зазначеними розпорядженнями відповідач створює очікувані сподівання на набуття статусу землекористувача вказаних земельних ділянок у інших суб'єктів господарювання, що є порушенням принципу правової визначеності.

Однак, за наведених вище обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Розпорядженням №74 земельні ділянки у користування відповідачу не передавались.

При цьому, згідно з пунктом 4 розпорядження №74 ТОВ "Агріс Полісся" зобов'язано укласти договори оренди землі в кількості 61 (шістдесят одного).

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 №161-XIV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з статтею 6 Закону №161-XIV орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Так, відповідно до статті 17 Закону №161-XIV передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.

Особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників врегульовано Цивільним кодексом України від 16.01.2003 №435-IV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Так, згідно з ч.1 ст.627 Цивільного кодексу України та відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Положеннями частини другої статті 640 Цивільного кодексу України визначено, що якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.

Частиною першою статті 407 Цивільного кодексу України встановлено, що право користування чужою земельною ділянкою встановлюється договором між власником земельної ділянки і особою, яка виявила бажання користуватися цією земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (далі - землекористувач).

Статтею 410 Цивільного кодексу України передбачено, що землекористувач має право користуватися земельною ділянкою в повному обсязі, відповідно до договору. Землекористувач зобов'язаний вносити плату за користування земельною ділянкою, а також інші платежі, встановлені законом. Землекористувач зобов'язаний ефективно використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення, підвищувати її родючість, застосовувати природоохоронні технології виробництва, утримуватися від дій, які можуть призвести до погіршення екологічної ситуації.

Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Положеннями статті 125 Земельного кодексу України врегульовано, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

За наведених вище обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що ТОВ "Агріс Полісся" не укладено договорів оренди невитребуваних земельних часток (паїв) та не зареєстровано їх у відповідності до норм чинного законодавства, в зв'язку з чим цивільно-правові відносини між позивачем та райдержадміністрацією відсутні.

Крім того, суд першої інстанції вірно зазначив, що у спірних правовідносинах відповідач виступає не лише як суб'єкт владних повноважень, але й як землерозпорядник та орендодавець, а тому наділений дискреційними повноваженнями в частині надання земельних ділянок у користування, зокрема, в частині надання усім бажаючим суб'єктам господарювання можливості отримати земельну ділянку у користування.

Так, ані розпорядження №74, ані інші норми чинного законодавства не покладають на відповідача імперативного обов'язку щодо утримання чи обмежень у реалізації своїх повноважень в частині надання земельних ділянок у користування в якості землерозпорядника.

Оскільки внаслідок розпорядження №74 позивач статусу землекористувача на бажані земельні ділянки не набув, то на ТОВ "Агріс Полісся" також не поширюються гарантії щодо захисту прав землекористувача, передбаченіЗемельним кодексом України та Законом №161-XIV.

Суд враховує факт невиконання позивачем протягом розумного строку обов'язку щодо укладення договорів оренди згідно Розпорядження №74 та правові засади диспозитивності розпоряджання власними правами і свободи договору, закріплених Цивільним кодексом України. Не реалізація позивачем свого обов'язку виконання усіх положень розпорядження №74 до моменту прийняття спірних розпоряджень не може ставитися у вину відповідача та бути правовою підставою для скасування таких розпоряджень.

При цьому, колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги про відсутність дій відповідача, спрямованих на укладення договору оренди, оскільки районною державною адміністрацією було прийнято розпорядження №74, в якому відображено волевиявлення, спрямоване на укладення договору оренди.

Стосовно доводів апеляційної скарги про обов'язок відповідача, як суб'єкта владних повноважень, здійснення контролю за виконанням розпорядження №74 в частині укладення договору оренди землі, та самостійного направлення позивачу проектів догорів оренди землі колегія суддів зазначає, що норми вищевказаного законодавства не передбачають саме такого виду контролю за виконанням розпоряджень.

Оскільки інші доводи апеляційної скарги позивача також не ґрунтуються на вимогах законодавства та не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції від 02.10.2018р. відповідає вимогам ст. 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги позивача колегією суддів не встановлено.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції та вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Агріс Полісся" залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 18 лютого 2019 року.

Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Боровицький О. А. Сушко О.О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2019
Оприлюднено20.02.2019
Номер документу79957146
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2510/18

Постанова від 06.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 15.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 06.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 29.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишин В.М.

Рішення від 06.09.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні