Постанова
від 13.07.2023 по справі 320/6454/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2023 року

м. Київ

справа №320/6454/18

адміністративне провадження № К/9901/20504/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Згурівської районної державної адміністрації Київської області

на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28.02.2018 (головуючий суддя Леонтович А.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019 (головуючий суддя Чаку Є.В., судді Файдюк В.В., Літвіна Н.М.)

у справі №320/6454/18

за позовом ОСОБА_1

до Згурівської районної державної адміністрації Київської області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернулась в суд з позовом до Згурівської районної державної адміністрації (далі - Згурівська РДА), в якому позивач просила:

1.1. визнати протиправними дії Згурівської районної державної адміністрації з відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації (проекту) із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), організації території земельних часток (паїв), оформлення речових прав на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Новоолександрівської сільської ради Згурівського району за межами населеного пункту власнику земельної частки (паю) ПАТ "Новоолександрівське" ОСОБА_1 ;

1.2. зобов`язати Згурівську районну державну адміністрацію прийняти рішення (розпорядження) про розробку технічної документації (проекту) з землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) організації території земельних часток (паїв), оформлення речових прав на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Новоолександрівської сільської ради Згурівського району за межами населеного пункту власнику земельної частки (паю) ПАТ "Новоолександрівське" ОСОБА_1 .

2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 28.02.2018 залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019, позов задоволено.

2.1. Визнано протиправними дії Згурівської районної державної адміністрації з відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації (проекту) із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), організації території земельних часток (паїв), оформлення речових прав на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Новоолександрівської сільської ради Згурівського району за межами населеного пункту власнику земельної частки (паю) ПАТ «Новоолександрівське» ОСОБА_1 .

2.2. Зобов`язано Згурівську районну державну адміністрацію прийняти рішення (розпорядження) про розробку технічної документації (проекту) із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), організації території земельних часток (паїв), оформлення речових прав на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Новоолександрівської сільської ради Згурівського району за межами населеного пункту власникам земельних часток (паїв) ПАТ «Новоолександрівське».

2.3. Стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Згурівської районної державної адміністрації судові витрати у розмірі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

3.1. ОСОБА_1 була працівником ВАТ «Новоолександрівське», яке є правонаступником радгоспу «Новоолександрівський».

3.2. Рішенням Новоолександрівської сільської ради від 25.02.2000 №45 ВАТ «Новоолександрівське» у колективну власність передано 2796,00 га сільськогосподарських угідь.

3.3. На підставі клопотання та завдання голови правління ВАТ «Новоолександрівське» Київським відділенням Інституту землеустрою Української академії аграрних наук була розроблена технічна документація по складанню державних актів на право колективної власності та постійного користування землею ВАТ «Новоолександрівське у межах Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області.

3.4. У складі вказаної технічної документації Київським відділенням Інституту землеустрою Української академії аграрних наук була розроблена Схема поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) ВАТ «Новоолександрівське».

3.5. Відповідно до пояснювальної записки до Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) ВАТ «Новоолександрівське» всього на праві колективної власності ВАТ «Новоолександрівське» належить 2796,00 га сільськогосподарських угідь, з них, що підлягають поділу на 705 земельних часток (паїв): 1749,3 га ріллі, 0,9 га - господарських шляхів.

3.6. Рішеннями зборів уповноважених акціонерів ВАТ «Новоолександрівське» від 01.06.2000 вирішено схвалити Схему поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) ВАТ «Новоолександрівське», якою передбачено розподіл 1750,2 га сільськогосподарських угідь на 705 земельних часток (паїв); не здійснювати розподіл (паювання) земель під багаторічними насадженнями (садів і ягідників).

3.7. Рішенням Новоолександрівської сільської ради Згурівського району від 29.06.2000 затверджено Схему поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) ВАТ «Новоолександрівське», якою передбачений розподіл 1750,2 га сільськогосподарських угідь на 705 земельних часток (паїв).

3.8. 18.10.2000 ОСОБА_1 та іншим членам ВАТ «Новоолександрівське» видані сертифікати на земельні частки (паї), що підтверджується Книгою реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай).

3.9. 24.05.2002 ОСОБА_1 реалізувала своє право на відведення в натурі (на місцевості) земельної частки (паю) із земель колективної власності ВАТ «Новоолександрівське», в результаті чого оформила право приватної власності на земельну ділянку площею 2,560 га, що підтверджується державним актом серії Р1 №243202.

3.10. На підставі наявних матеріалів справи судами встановлено, що ВАТ «Новоолександрівське» у колективну власність було передано 2796,00 га сільськогосподарських угідь, з яких 1750,2 га було розпайовано серед 705 членів підприємства. Решта земель сільськогосподарського призначення площею 1045,8 га залишились у колективній власності.

3.11. 08.10.2016 відбулись загальні збори власників земельних часток (паїв) ПАТ «Новоолександрівське», на яких було прийняте рішення про розподіл (паювання) земельних ділянок ПАТ «Новооолександрівське» площею 738,9801 га, які знаходяться під багаторічними насадженнями.

3.12. 14.02.2017 599 власників земельних часток (паїв) ПАТ «Новоолександрівське» звернулись до Згурівської районної державної адміністрації із заявами про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), організації території земельних часток (паїв), оформлення речових прав на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Новоолесандрівської сільської ради Згурівського району за межами населеного пункту.

3.13. 20.08.2018 ОСОБА_1 та інші власники земельних часток (паїв) повторно звернулись до Згурівської районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), організації території земельних часток (паїв), оформлення речових прав на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Новоолесандрівської сільської ради Згурівського району за межами населеного пункту.

3.14. Розглянувши вказане звернення, Згурівська районна державна адміністрація Київської області листом від 06.09.2018 за №295 повідомила про відсутність підстав виділення ОСОБА_1 та іншим особам, які звертались з відповідним зверненням, земельних часток (паїв), оскільки до заяв не були додані документи, які б підтверджували право на земельну частку (пай) ВАТ «Новоолександрівське».

3.15. Поряд з цим, судом апеляційної інстанції встановлено й те, що рішенням Згурівського районного суду Київської області від 09.10.2014 у справі №365/462/14-ц, яке набрало законної сили, зокрема, задоволено зустрічний позов ВАТ "Новоолександрівське" до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про визнання права власності та визнано за ВАТ "Новоолександрівське" право власності на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме на:

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984201:01:005:0026, площею 0,9306 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984203:02:004:0009, площею 0,114 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:06:004:0013, площею 27,3028 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984201:01:006:0014, площею 0,2211 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:04:004:0022, площею 6,1379 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984201:01:006:0014, площею 0,2211 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:04:014:0001, площею 2,9279 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:04:011:0001, площею 217,2425 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:04:016:0054, площею 5,779 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:05:002:0003, площею 26,0246 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:05:002:0004, площею 6,5202 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:04:013:0013, площею 18,835 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984201:01:006:0015, площею 2,2857 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984201:01:006:0016, площею 0,5036 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:05:012:0002, площею 397,4269 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:04:016:0055, площею 6,0061 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:05:009:0015, площею 0,0545 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:04:014:0002, площею 0,8879 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984201:01:007:0020, площею 0,3094 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984201:01:006:0017, площею 1,9418 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області;

- земельну ділянку, кадастровий номер якої 3221984200:05:012:0001, площею 0,7564 га, розташовану на території Новоолександрівської сільської ради Згурівського району Київської області.

3.12. При цьому, ухвалою Згурівського районного суду Київської області від 18.11.2014, яка набрала законної сили, було роз`яснено рішення Згурівського районного суду Київської області від 09.10.2014 у справі №365/462/14-ц та вказано, що за ВАТ "Новоолександрівське" було визнано право колективної власності на зазначені вище земельні ділянки.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відмова відповідача у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) ВАТ «Новоолександрівське» є необґрунтованою, оскільки заява позивача та інших 598 власників земельних часток (паїв) ВАТ «Новоолександрівське» стосувались земель, що залишилися у колективній власності ВАТ «Новоолександівське» після розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню та відведення їх у власність. Також судами виснувано, що надання сертифікатів про право на земельну частку (пай) в даному випадку є неможливим, оскільки на їх підставі власниками земельних часток (паїв) ВАТ «Новоолександрівське» були отримані державні акти на право власності на земельну ділянку, а тому підставою для розпаювання нерозподілених земель є рішення власників земельних часток (паїв) про розподіл інших земель, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідач - Згурівська районна державна адміністрація Київської області, подав касаційну скаргу на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28.02.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019, просив їх скасувати.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та допущення ними порушень норм процесуального права. На переконання скаржника, з моменту отримання сертифікатів про право на земельні частки (паї), державний акт на право колективної власності на землю, який видавався ВАТ "Новоолександрівське", втратив свою актуальність, а відповідні земельні ділянки вибули з колективної власності ВАТ "Новоолександрівське". Крім того, відповідач посилається на рішення Згурівського районного суду Київської області від 09.10.2014 у справі №365/462/14-ц, яке набрало законної сили та яким було визнано право власності на запитувані земельні ділянки за ВАТ "Новоолександрівське", що, на його думку, свідчить про припинення права колективної власності на такі земельні ділянки внаслідок набуття ними статусу приватної власності. Крім того, скаржник посилається на відсутність у заявників правовстановлюючих документів - сертифікатів на право на земельні частки (паї).

5.2. Також відповідач стверджує, що судами попередніх інстанції не було залучено до участі у справі ПАТ "Новоолександрівське", чим суди допустили порушення норм процесуального права.

6. У відзиві на касаційну скаргу позивач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення бух змін. Позивач зазначив, що суди першої та апеляційної інстанцій дослідили всі зібрані докази, правильно встановили всі обставини справи, а відтак не допустили неправильного застосування норм матеріального права та порушень норм процесуального права.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. У межах розгляду цієї справи слід вирішити питання правомірності дій Згурівської РДА, пов`язаних із відмовою у наданні дозволу на розробку технічної документації (проекту) з землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), організації території земельних часток (паїв), оформлення речових прав на земельну частку (пай) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Новоолександрівської сільської ради Згурівського району за межами населеного пункту власникам земельних часток (паїв) ПАТ "Новоолександрівське" ОСОБА_1 .

9. Норми частини 2 статті 19 Конституції України гарантують, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Відповідно до частин 1-3 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

11. Частиною 6 статті 118 ЗК України зазначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

12. Пунктами 1-4 Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва" від 10.11.1994 №666/94 (далі - Указ №666/94) передбачено, що приватизація земель, які перебувають у користуванні сільськогосподарських підприємств і організацій, є невідкладним першочерговим заходом у здійсненні земельної реформи в Україні. Організаціям землеустрою здійснювати у якомога коротші строки поділ земель, які передано у колективну власність, на земельні частки (паї) без виділення їх у натурі (на місцевості). Кожному члену підприємства, кооперативу, товариства видається сертифікат на право приватної власності на земельну частку (пай) із зазначенням у ньому розміру частки (паю) в умовних кадастрових гектарах, а також у вартісному виразі. Установити, що право на земельну частку (пай) може бути об`єктом купівлі-продажу, дарування, міни, успадкування, застави. Установити, що кожний член колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства має право безперешкодно вийти з нього та одержати безкоштовно у приватну власність свою частку землі (пай) у натурі (на місцевості), що засвідчується державним актом на право приватної власності на землю.

13. Відповідно до пункту 1 Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 №720/95 (далі - Указ №720/95) паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).

14. Пунктом 2 Указу №720/95 визначено, що право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю. При паюванні вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) всіх членів підприємства, кооперативу, товариства є рівними.

15. Пунктами 5-6 Указу №720/95 встановлено, що видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація провадяться відповідною районною державною адміністрацією. У разі виходу власника земельної частки (паю) з колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства за його заявою здійснюється відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку і видається державний акт на право приватної власності на цю земельну ділянку. Після видачі громадянинові державного акта на право приватної власності на земельну ділянку сертифікат на право на земельну частку (пай) повертається до районної державної адміністрації.

16. Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності визначені Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 №899-IV (далі - Закон №899-IV).

17. Відповідно до абзацу 1 частини 1, частини 3 статті 1 Закону №899-IV (в редакції, чинній на час виникнення правовідносин, які стали підставою звернення до суду) право на земельну частку (пай) мають колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку. Право особи на земельну частку (пай) може бути встановлено в судовому порядку.

18. За статтею 2 Закону №899-IV (в редакції, чинній на час виникнення правовідносин, які стали підставою звернення до суду) основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією.

Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є:

свідоцтво про право на спадщину;

посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай);

рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).

19. Згідно з частинами 1, 2, 4 статті 3 Закону №899-IV (в редакції, чинній на час виникнення правовідносин, які стали підставою звернення до суду) підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості). У разі подання заяв про виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада чи районна державна адміністрація приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

20. Частиною 2 статті 5 Закону №899-IV (в редакції, чинній на час виникнення правовідносин, які стали підставою звернення до суду) визначено, що сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів.

21. Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що право на земельну частку (пай), попередньо переданих у колективну власність сільськогосподарських підприємств і організацій, гарантується їх членам в межах здійснення процедури приватизації земель в Україні. Таке право на земельну частку (пай) надається членам відповідного сільськогосподарського підприємства чи організації згідно зі списком, доданим до державного акта на право колективної власності на землю, що видавався цьому підприємству чи організації та посвідчується шляхом видачі районною державною адміністрацією сертифікату на право на земельну частку (пай).

22. Виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється за їх заявою на підставі рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. У разі якщо із такими заявами звернулися більшість власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства на відповідну сільську, селищну, міську раду чи районну державну адміністрацію (станом на час виникнення спірних правовідносин) покладався обов`язок прийняти рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

23. Зі встановлених обставин справи судами попередніх інстанцій вбачається, що на підставі рішення Новоолександрівської сільської ради від 25.02.2000 №45 у колективну власність ВАТ "Новоолександрівське" передано загалом 2796,00 га сільськогосподарських угідь, з яких 1750,20 га були розподілені (розпайовані) на 705 земельних часток (паїв) відповідно до рішення зборів уповноважених акціонерів ВАТ "Новоолександрівське" від 01.06.2000 з видачею членам товариства сертифікатів та подальшим їх погашенням внаслідок отримання ними державних актів на право приватної власності на землю.

24. Решта земель сільськогосподарського призначення, які перебували у колективній власності ВАТ "Новоолександрівське", залишались нерозподіленими (нерозпайованими) до прийняття рішення, оформленого протоколом загальних зборів власників земельних часток (паїв) від 08.10.2016 №2, що стосувалось розподілу (паювання) земельних ділянок сільськогосподарського призначення, переданих у колективну власність товариства площею 738,9801 га, які знаходилися під багаторічними насадженнями.

25. Суд касаційної інстанції погоджується із висновком судів попередніх інстанцій, що з видачею сертифікатів та у подальшому оформлення права приватної власності на земельні ділянки за наслідками прийняття рішення зборів уповноважених акціонерів ВАТ "Новоолександрівське" від 01.06.2000, право колективної власності цього товариства на землі сільськогосподарського призначення не було та не могло бути припинене, оскільки це рішення не стосувалося розподілу (паювання) земель під багаторічними насадженнями.

26. У розрізі правовідносин, з приводу яких звернувся позивач, колегія суддів наголошує, що за правовою позицією, наведеною у постанові Верховного Суду від 29.04.2020 у справі №815/2605/16, право колективної власності на землю, надане особі згідно чинного на той час законодавства, не перестає існувати у зв`язку з його зміною, за умови відсутності обставин, що слугують підставою для припинення цього права.

27. Суд касаційної інстанції відхиляє доводи касаційної скарги щодо припинення права колективної власності ВАТ "Новоолександрівське" на нерозподілені (нерозпайовані) землі сільськогосподарського призначення внаслідок прийняття рішення Згурівського районного суду Київської області від 09.10.2014 у справі №365/462/14-ц, оскільки, як з`ясовано судом апеляційної інстанції, ухвалою цього ж суду судове рішення роз`яснено у той спосіб, що право власності на земельні ділянки, визнане судом за ВАТ "Новоолександрівське", є колективним, а не приватним.

28. Таким чином, подані заяви 14.02.2017 та 20.08.2018 до Згурівської РДА про виділення земельних часток (паїв), одним із заявників яких була й ОСОБА_1 , стосувались земель ВАТ "Новоолександрівське", які залишились нерозпайованими.

29. Разом з цим, як встановлено судами попередніх інстанцій, Згурівська РДА повідомила позивача та інших осіб, які звертались з відповідним зверненням, про відсутність підстав виділення, земельних часток (паїв), оскільки до заяв не були додані документи, які б підтверджували право на земельну частку (пай) ВАТ «Новоолександрівське».

30. Аналіз статей 2 і 3 Закону №899-IV дає підстави для висновку, що неодмінним елементом у процедурі виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є наявність у заінтересованих осіб відповідних документів, що посвідчують право на земельну частку (пай) - сертифікат на право на земельну частку (пай).

31. Відтак, суд касаційної інстанції вважає обґрунтованою відмову відповідача у задоволенні колективного звернення щодо виділення заявникам в натурі земельних часток (паїв), з огляду на те, що до заяв не були додані документи, які відповідно до статті 2 Закону №899-IV посвідчують право на земельну частку (пай).

32. За таких обставин, Суд не може погодитись із судами попередніх інстанцій про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

33. Відповідно до частин 1, 3 статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

34. Враховуючи вищевикладене, Верховний Суд вважає за необхідне скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 28.02.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019 і ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

35. Згурівська РДА у касаційній скарзі просить вирішити питання щодо розподілу судових витрат у цій справі.

36. За змістом статті 139 КАС України розподіл судових витрат при відмові у задоволенні позову особі, яка не є суб`єктом владних повноважень, не передбачено.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15.01.2020 №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Згурівської районної державної адміністрації Київської області задовольнити.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 28.02.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019 у справі №320/6454/18 скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя В.М. Шарапа

Судді С.Г. Стеценко

С.М. Чиркін

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення13.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112184699
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —320/6454/18

Постанова від 13.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 19.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Постанова від 19.06.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Рішення від 28.02.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні