ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 липня 2023 року містоЧернівці справа №720/2033/22
провадження №22-ц/822/464/23
Чернівецький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючогоВисочанської Н.К.,
суддів:Лисака І.Н., Перепелюк І.Б.
секретар Скулеба А.І.
за участю: представника Чернівецької обласної військової адміністрації Чернівецької обласної державної адміністрації Шиби О.М.,
представника позивача Лютікової Н.О.,
представника Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Сокирянське лісове господарство» Кравчука В.І.,
представника Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області Тоненької Д.К.
учасники справи:
позивач ОСОБА_1 ,
відповідачі: Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Сокирянське лісове господарство», Чернівецької обласної військової адміністрації Чернівецької обласної державної адміністрації
третя особа: Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Чернівецької обласноївійськової адміністраціїЧернівецької обласноїдержавної адміністрації на рішення Новоселицького районного суду Чернівецької області від 31 березня 2023 року по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Сокирянське лісове господарство», Чернівецької обласної військової адміністрації Чернівецької обласної державної адміністрації, третя особа Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою, визнання протиправними Розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії, головуючий в суді першої інстанції суддя Вівчар Г.А.,-
В С Т А Н О В И В:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі філії «Сокирянське лісове господарство», Чернівецької обласної військової адміністрації Чернівецької обласної державної адміністрації, третя особа Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою, визнання протиправними розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії.
Посилався на те, що на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 09 липня 2021 року, посвідченого приватним нотаріусом Чернівецького міського нотаріального округу Гальчук І.С. зареєстрованого в реєстрі за №2928, купив для здійснення особистого сільськогосподарського виробництва вісім земельних ділянок земель сільськогосподарського призначення (пасовища), з цільовим призначенням «для ведення особистого селянського господарства», кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га; 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0040 площею 1.9923га; 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га; що становлять єдиний масив загальною площею 15.9382 га, та розташовані в Чернівецькому районі Чернівецької області, Припрутська сільська рада за межами с.Припруття.
Вказані земельні ділянки були сформовані за рахунок поділу земельної ділянки кадастровий номер 7323085700:003:004:0031, що було сформовано під час державної інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №129 від 13 травня 2019 року.
В травні 2022 року позивач вирішив привести належні йому земельні ділянки в стан, придатний для використання за їх цільовим призначенням. Під час проведення робіт з розчищення земельної ділянки від чагарників на місце події прибули працівники поліції, від яких він дізнався, що вони виїхали за викликом лісничого ДП «Сокирянське лісове господарство».
Чернівецьке районне управління поліції (ЧРУП) Відділення №6 (м. Новоселиця) листом від 22 липня 2022 року №3015/123/53/01-2022 повідомило, що нібито належна йому земельна ділянка знаходиться в урочище села Припруття кварталу 28 виділу 9, яка належить до земель ДП «Сокирянське лісове господарство».
З листа ДП «Сокирянське лісове господарство» від 22 серпня 2022 року №819 йому стало відомо, що ДП «Сокирянський лісгосп» на підставі розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року отримав в постійне користування для ведення лісового господарства земельні ділянки державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу», загальною площею 2651,2 га, згідно з матеріалами лісовпорядкування. Таким чином йому стало відомо, що належні йому на праві власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення (пасовище), які становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року були передані в постійне користування ДП «Сокирянський лісгосп» як землі лісового фонду, без зміни цільового призначення ( категорії) цих земельних ділянок у визначеному законом порядку з земель сільськогосподарського призначення на землі лісового господарства та без законних підстав для припинення зареєстрованого за позивачем права власності на ці ділянки.
Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року позбавило позивача можливості використовувати належні йому на праві власності земельні ділянки для здійснення особистого селянського господарства, чим порушено належні йому права власника на володіння, користування та розпорядження земельними ділянками, що гарантовані ст. 41 Конституції України та ст. 317 ЦК України.
Просив усунути перешкоди в користуванні належними йому на праві власності земельними ділянками шляхом покладання на ДП «Сокирянське лісове господарство» обов`язку не чинити перешкод в використанні для ведення особистого сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га; 7323085700:03:004:0036 площею 1.9923 га; що становлять єдиний масив загальною площею 15.9382 га та було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15.9382га, що знаходиться поза межами села Припруття Чернівецького р-ну Чернівецької області.
Зобов`язати ДП «Сокирянське лісове господарство» привести у відповідність до вимог чинного законодавства наявні в нього матеріали лісовпорядкування за 2016 рік шляхом виключення з кварталу 28 відділу 9 земельних ділянок кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га; 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га; що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га що було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, що перебувають в урочище села Припруття відповідно до меж кадастрових координат вказаних земельних ділянок.
Визнати незаконним та скасувати пункт 1 розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року «Про передачу земельних ділянок державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» у постійне користування для ведення лісового господарства державного підприємству «Сокирянське лісове господарство» в частині включення до складу земельної ділянки державного лісового фонду площею 2651,2га, що передається в постійне користування для ведення лісового господарства ДП «Сокирянське лісове господарство», земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га; 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га; що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7.323085700:03:004:0031 площею 15,9382 в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області і належить позивачу на праві приватної власності.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Новоселицького районного суду Чернівецької області від 31 березня 2023 року позов задоволено частково.
Зобов`язаноДержавне спеціалізоване підприємство «Ліси України»усунути перешкоди в користуванні належними ОСОБА_1 на праві власності земельними ділянками шляхом покладання наДержавне спеціалізоване підприємство «Ліси України»обов`язку не чинити перешкод в використанні для ведення особистого сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га; 7323085700:03:004:0036 площею 1.9923 га; що становлять єдиний масив загальною площею 15.9382 га та було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15.9382 га, що знаходиться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області.
Визнано незаконним та скасовано пункт 1 розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року «Про передачу земельних ділянок державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» у постійне користування для ведення лісового господарства державного підприємству «Сокирянське лісове господарство» в частині включення до складу земельної ділянки державного лісового фонду площею 2651,2га, що передається в постійне користування для ведення лісового господарства ДП «Сокирянське лісове господарство», земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0041 площею 1.9922 га; 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га; що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького району Чернівецької області і належить позивачу на праві приватної власності.
В задоволені решта позовних вимог відмовлено.
Стягнуто зДержавногоспеціалізованого підприємства«Ліси України»таЧернівецькоїобласної військовоїадміністрації Чернівецькоїобласної державноїадміністрації на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати в сумі 3969 грн. 60 коп.
Короткий зміст та узагальнені доводи апеляційної скарги
Не погоджуючись із вказаним рішенням Чернівецька обласна військова адміністрація Чернівецької обласної державної адміністрації подала апеляційну скаргу, в якій просила рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог скасувати та задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовити.
Посилалася на те, що рішення суду є необґрунтованим та таким, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з наступних підстав.
Зокрема, судом належним чином не з`ясовано за рахунок яких земель і їх категорії: земель лісогосподарського призначення чи за рахунок інших земель (сільськогосподарського призначення) ГУ Держгеокадастру в Чернівецькій області було сформувало земельну ділянку кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, проведено в подальшому її поділ та передано в приватну власність у межах норм безоплатної приватизації 8 ділянок, які придбав позивач ОСОБА_3 , а також не з`ясував чи мало місце порушення його прав спірним розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації, що потребує захисту шляхом скасування і усунення перешкод у здійснені права власності, на підставі якого лісогосподарське підприємство отримало в користуванні спірні землі.
При вирішенні спору щодо належності 8 земельних ділянок позивача до земель лісогосподарського призначення (лісового фонду) пріоритет у застосуванні мають насамперед положення Лісового кодексу України, із змісту яких випливає, що у випадку існування лісової ділянки площею не менше 0.1 гектара, що вкрита деревною рослинністю, такі території є земельними ділянками лісогосподарського призначення.
При цьому варто зауважити, що доказів про місцезнаходження спірної території землі та визначення належності інших угідь ніж лісові, на якій вони знаходяться, матеріали справи не містять та до позову не додані.
В оскаржуваному рішенні суд прийшов до висновку, що планово-картографічні матеріали лісовпорядкування є документами, що підтверджують право, що раніше виникло на законних підставах, а матеріали таксації за 2016 рік є неналежним доказом.
З таким висновком суду не погоджуються, адже саме з матеріалів таксації лісових угідь вбачається, що спірна ділянка належить до берегозахисних лісових ділянок, на якій існує деревна та інша рослинність із запасом деревини 15 куб.м, на 1 га території. Тобто, для віднесення спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення достатнім є їх відображення у планово-картографічних матеріалах лісовпорядкування за 2003 і 2016 роки лісогосподарського підприємства, які виготовлені ВО «Укрдержліспроект».
Суд не взяв до уваги той факт, що позивачем до матеріалів позовної заяви не надано жодного належного та допустимого доказу про не віднесення спірних земельних ділянок згідно матеріалів лісовпорядкування за 2003 рік до категорії земель лісогосподарського призначення.
Водночас висновки фахівців Інституту землеустрою у формі листа не мають сили висновку експерта.
Посилаючись на збільшення площі земель лісового фонду в межах с.Припруття, суд не врахував, що позивач не надав жодного доказу про те, що таке збільшення відбулось саме за рахунок спірних територій земель, оскільки території земель, які у своєму складі мають сільськогосподарські угіддя відносяться також до земель лісогосподарського призначення.
Вказана обставина спростовує доводи позивача про те, що території земель із сільськогосподарськими угіддями належали виключно до колгоспних земель, які не могли перебувати у користування державних лісогосподарських підприємств.
Поряд з цим, законність передачі вказаних вище земельних ділянок є предметом досудового розслідування кримінального провадження від 04 лютого 2022 року №42022260000000014, яким встановлено, що посадові особи ГУ Держгеокадастру в Чернівецькій області у порушення вимог Земельного і Лісового кодексів України земельну ділянку лісового фонду ДП «Новоселицьке ДСЛАПК», що в селі Припруття без вилучення її у встановленому законом порядку у лісокористувача, сформували і облікували як землі сільськогосподарського призначення та в подальшому передали безоплатно у власність різним особам.
У межах зазначеного кримінального провадження проведені земельно-технічні експертизи, висновки яких долучено до матеріалів цивільної справи.
Висновками експертиз Чернівецького науково-дослідного експертно- криміналістичного центру встановлено, що землі із кадастровими номерами 7323085700:03:004:0034, 7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037, 7323085700:03:004:0038, 7323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 накладаються на землі лісового фонду, які перебувають у постійному користуванні ДП «Сокирянський лісгосп», яке є правонаступником ДП «Новоселицьке ДСЛАПК».
Крім того, зазначені вище земельні ділянки до їх поділу складали єдиний масив, мали кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 та перебували на праві постійного користування у ДП «Новоселицьке ДСЛАПК», а з 2021 року ДП «Сокирянський лісгосп».
Судом не взято до уваги клопотання Чернівецької обласної державної адміністрації про призначення у справі земельно-технічної експертизи для встановлення факту належності і віднесення земель до певної категорії та їх перебування або не перебування у користуванні ДП «Сокирянське лісове господарство» (ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу»).
В рішенні суду зазначено, що Чернівецька обласна державна адміністрація відповідно до розпорядження від 10 січня 2022 року №61-р розпорядилась земельними ділянками, які перебували та перебувають у власності позивача, що підтверджено даними ДЗК та Реєстром речових прав на нерухоме майно.
Розпорядником земель лісогосподарського призначення для лісогосподарських потреб на відповідній території (в даному випадку у селі Припруття Чернівецької області), згідно ч.5 ст. 122 Земельного кодексу України і п.4 ч.1 ст.31 Лісового кодексу України є Чернівецька обласна державна адміністрація.
Беручи до уваги те, що спірна земельна ділянка обліковується матеріалами лісовпорядкування за 2016 рік в селі Припруття - землями лісового фонду, Чернівецька ОДА у законний спосіб прийняла спірне розпорядження про передачу її в постійне користування ДП «Сокирянський лісгосп».
Апелянт вказав, що земельні ділянки державної власності лісогосподарського призначення, які перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, могли вилучатися для суспільних і інших потреб лише за рішенням місцевої державної адміністрації.
Разом з тим, Чернівецька обласна державна адміністрація звертала увагу суду на те, що дії і розпорядження Чернівецькою обласною державною адміністрацією відносно спірної землі не вчинялись і не приймались, у тому числі вилучення у адміністративних межах села Припруття Чернівецького (Новоселицького) району Чернівецької області із постійного користування лісогосподарських підприємств для будь-яких потреб земельних ділянок лісогосподарського призначення, зокрема масив території, який належать в даний час позивачу, що ставить під сумнів законність передачі їх у приватну власність ГУ Держгеокадастром в Чернівецькій області, розпорядником яких згідно статті 122 Земельного кодексу України даний орган не є.
Такі дії і рішення органу Держгеокадастру підлягають окремій правовій оцінці.
Судом не враховано, що власником спірних земельних ділянок лісогосподарського призначення є держава в особі Чернівецької ОДА, а користувачем державне лісогосподарське підприємство, у відповідності із чинними планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування, які є діючі та не оскаржені у встановленому порядку.
При винесені рішення судом не взято до уваги та не було надано належної правової оцінки тому факту, що позивачем обрано невірний спосіб захисту, який також є самостійною правовою підставою для відмови у позовних вимогах.
Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 , інтереси якого представляє адвокат Лютікова Н.О., вказала що рішення суду першої інстанції є законним, обґрунтованим та таким, що відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Вказала, що згідно архівних матеріалів, землі позивача в межах сформованої земельної ділянки кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га належать до земель сільськогосподарського призначення пасовища для молодняка КРС.
Після 01 січня 2016 року за невідомих підстав за даними матеріалів Проекту лісовпорядкування за 2016 року, загальна площа земель лісового фонду ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» була збільшена з 2049 га (що було передано ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» за Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11 червня 2003 року), до 2651,2 га (тобто на 602,2 га) , в тому числі площа земель лісового фонду в адмінмежах Припрутської сільської ради була збільшена з 59,8 га до 154,4 га (на 94.6 га) , що підтверджується листом ДП «Сокирянське лісове господарство» від 22 серпня 2022 року №819.
Суд вірно визначив, що в порядку, встановленому ст. 116 ЗК України в постійне користування ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» за рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11 червня 2003 року було надано лише 2049га для ведення лісового господарства. Інших рішень органу, до повноважень якого відносилось розпорядження землею, в цей період часу не приймалось. Відповідачами такі рішення не надані суду. В архівних базах такі рішення відсутні.
Згідно доданих до відповіді матеріалів землеустрою до складу земель лісового фонду, що знаходилися в користуванні колгоспу «Світанок», вказана територія не відноситься.
Таким чином, спірні земельні ділянки не перебували і не перебувають у складі земель лісогосподарського призначення, відносились до земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до приписів ст.122 ЗК України ГУ Держгеокадастру було повноважним органом, до компетенції якого було віднесено вирішення питань про надання земель сільськогосподарського призначення поза межами населених пунктів для всіх потреб.
Посилання апелянта на те, що в межах кримінального провадження встановлено перевищення повноважень ГУ ДЗК на розпорядження спірними земельними ділянками є безпідставним, оскільки питання наявності вини в перевищенні повноважень вирішує виключно суд під час ухвалення вироку.
Вказала, що решта земель колишнього колгоспу «Світанок» не перебували в складі земель лісогосподарського призначення і після припинення вказаної юридичної особи були зараховані до земель запасу територіальної громади як землі сільськогосподарського призначення. Тому ГУ ДЗК в Чернівецький області був належним та повноважним органом щодо вирішення питання розпорядження вказаними земельними угіддями.
Збільшення площі земельної ділянки лісогосподарського призначення ДП «Новоселицький держспецлісгосп АПК» з 2049,0 га, наданих за Рішенням Чернівецької обласної ради ХІ сесії ХХІІІ скликання №68-11/2000 від 16 червня 2000 року «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» до 2651,2га , що відображено в матеріалах лісовпорядкування за 2016 рік могло відбутися виключно на підставі ухваленого станом на 01 січня 2016 року рішення органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин в Чернівецькій області, тобто саме ГУ ДЗК України в Чернівецькій області, яке відповідно до норм ст.122 ЗК України уповноважено вирішувати питання надання земель сільськогосподарського призначення поза межами населених пунктів для всіх призначень за умови обов`язкового вирішення питання про зміну категорії земель сільськогосподарського призначення на землі лісогосподарського призначення, в порядку, що визначений ст. 20 Земельного кодексу України.
Суд першої інстанції дійшов законного та обґрунтованого висновку про те, що в порядку, визначеному ст.17 ЛК України та ст.ст.57, 116,123 Земельного кодексу України в постійне користування ДП ««Новоселицьке державне спеціалізованелісове господарствоагропромислового комплексу» булонадано тільки 2049,0га земельлісового фондуна підставі Рішення ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11 червня 2003 року (в тому числі 59,8 га в урочище Припруття).
Вказала, що накладення меж земель, що перебувають у власності позивача на землі, що включено до проекту матеріалів лісовпорядкування ДП «Новоселицький лісгосп АПК» за 2016 рік не заперечується позивачем. Більш того, позивач надав суду в якості доказів Лист ЧФ ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» №127 від 10 жовтня 2022 року щодо співставлення меж земельних ділянок позивача:
- з межами земельної ділянки згідно архівної документації з землеустрою щодо оформлення державного акту на право користування Колгоспу «Світанок» за 1988 рік;
- з межами земель лісового фонду за матеріалами лісовпорядкування ДП «Новоселицький лісгосп АПК» за 2003 рік, на підставі яких лісгоспу було виділено 2049 га земель лісового фонду за Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11 червня 2003 року;
- з межами земель ДП «Новоселицький лісгосп АПК» , що включено до Проекту лісовпорядкування за 2016 рік.
Таким чином, належні позивачу землі входили в межі земель сільськогосподарського призначення, що було включено до державного акту Колгоспу «Світанок» в 1988 році і не входили до складу земель лісового фонду, що перебували в користуванні колгоспу.
Також, відповідно до матеріалів лісовпорядкування за 2003 рік належні позивачу землі не входили до складу 2049 га земель лісогосподарського призначення, які було надано ДП «Новоселицький лісгосп АПК» за Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11 червня 2003 року.
Відповідно до матеріалів Проекту лісовпорядкування за 2016 рік відбувається накладення меж земельних ділянок позивача на землі, що включено до матеріалів лісовпорядкування, внаслідок безпідставного збільшення площі земель ДП «Новоселицький лісгосп АПК» з 2049 га до 2651,2 га.
Крім цього, з наданих Відповідачем №2 в якості доказів Висновках експерта про наслідки проведеної в межах кримінального провадження судової земельно-технічної експертизи вбачається, що на вимогу експерта про надання додаткових матеріалів, а саме оригіналу або належним чином завіреної копії правовстановлюючих документів (державний акт, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, свідоцтво) на землі лісового фонду, що перебувають в постійному користуванні ДП «Сокирянське лісове господарство» та знаходяться в с.Припруття в кварталі №28 виділ 9, витягів з ДЗК на земельні ділянки що перебувають в постійному користуванні ДП «Сокирянське лісове господарство», документації з землеустрою на землі лісового фонду ДП «Сокирянське лісове господарство», отримана відповідь від ініціатора проведення експертизи, а саме листа від 30 вересня 2022 року вбачається відсутність наведених вище документів.
Позивач доводив, що збільшення площі земель ДП «Новоселицький лісгосп АПК» з 2049 га до 2651,2 га за Проектом лісовпорядкування за 2016 рік було здійснено без отримання рішення повноважного органу щодо надання цих площ земель лісогосподарського призначення. Саме ця обставина була предметом доказування та змагальності сторін під час розгляду справи.
Судовим розглядом справи встановлено, що саме відсутність рішення повноважного органу про передачу в постійне користування ДП «Новоселицький лісгосп АПК» додаткових 602,2 га земель лісогосподарського призначення для ведення відповідної діяльності, позбавляла його можливості належним чином оформити речові права на спірні земельні ділянки, оскільки в порядку визначеному законом таке право не виникло.
Наведене вище доводить, що на момент проведення інвентаризації земель в 2019 році спірні земельні ділянки були вільними, перебували в складі земель запасу мали сільськогосподарське призначення, що правомірно відображено в рішенні суду.
Суд першоїінстанції ізпосиланням нанорми ст.79-1ЗК України, вірнозазначив,що земельнаділянка зкадастровим номером 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, що в подальшому ділилась, була сформована саме по наслідках проведеної в 2019 році інвентаризації, що доводить, що до цього часу вона взагалі не була сформована, отже не мала статусу об`єкта цивільних прав і не могла бути передана в користування ДП «Новоселицький лісгосп АПК».
На момент прийняття Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року земельні ділянки кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0037 площею1,9923 га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га і було сформовано за рахунок поділу земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га, вже перебували в приватній власності позивача, а тому Відповідач №2 розпорядився нею незаконно в порушення вимог ст.41 Конституції України.
Суду не надано належним чином оформлених планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, які б підтверджували доводи відповідачів про належність спірних земельних ділянок до земель лісового фонду, що надавало суду першої інстанції законних підстав для висновку про невідповідність наданих відповідачем №1 матеріалів лісовпорядкування за 2016 рік вимогам ст.ст. 77-80 ЦПК України щодо належності, допустимості, достатності та достовірності доказів наявності в ДП «Ліси України» права постійного користування спірними земельними ділянками.
Надання спірних земельних ділянок в постійне користування за Розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року «Про передачу земельних ділянок державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» згідно матеріалів лісовпорядкування за 2016 рік, без визначення кадастрових координат та меж земельної ділянки площею 2651,2 га, без її формування та привласнення їй кадастрового номеру, є прямими порушення норм ст.79-1 ЗК України та позбавлено будь яких правових підстав.
Також вважає, що обраний позивачем спосіб захисту порушених прав повністю відповідає приписам цивільного законодавства, усталеної судовій практиці та забезпечує ефективне відновлення порушених прав.
Вважає, що суд дослідив та встановив, що наданий Відповідачем 2 Проект матеріалів лісовпорядкування фонду ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» за 2016 рік в порушення вимог ч.4 ст.48 ЛК України не пройшов затвердження центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, не погоджений з центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природнього середовища, що позбавляє його сили документу.
За цих обставин, вказані матеріали не могли бути предметом оскарження в суді , у зв`язку із відсутністю в них ознак, необхідних для актів органу владних повноважень, що можуть бути визнані недійсними в судовому порядку.
Просила залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
У відзиві на апеляційну скаргу Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» в особі філії «Сокирянське лісове господарство», інтереси якого представляє адвокат Кравчук Віктор Іванович вказав, що відсутні підстави для задоволення позову ОСОБА_2 та створення прецеденту незаконного вибуття земель із державної власності.
Вирішення питання зміни цільового призначення ділянок не обмежене власним роздумом компетентного органу, оскільки при прийнятті відповідного рішення належить керуватися вимогами земельного, лісового, природоохоронного та іншого законодавства і діяти з урахуванням загальних інтересів. Спірні земельні ділянки знаходяться в межах земель державного лісового фонду.
Вважає, що позивачем обрано невірний спосіб захисту, оскільки вимога щодо зобов`язання ДП «Ліси України» усунути перешкоди в користуванні належними ОСОБА_1 на праві власності земельними ділянками шляхом покладення на ДСП «Ліси України» обов`язку не чинити перешкоди в користуванні не є ефективною вимогою.
Позивачем не надано доказів яким чином Відповідач 1 створює йому перешкоди в користуванні земельними ділянками та не заявив відповідної вимоги.
Суд дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог про визнання незаконним та скасування спірного розпорядження від 10 січня 2022 року, оскільки пред`явлення такої позовної вимоги такої є не ефективним способом захисту можливо порушеного права, тому що не забезпечує реальне поновлення прав, за захистом яких позивач звернувся до суду.
Просив апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову ОСОБА_2 відмовити.
Межі розгляду справи
Відповідно до ч.1 ст.367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Апеляційна скарга подана на рішення суду лише в частині задоволених позовних вимог. Рішення суду в частині відмови в задоволенні позову ніким не оскаржується, а тому в цій частині не переглядається.
Позиція апеляційного суду
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Мотивувальна частина
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Рішенням Чернівецької обласної ради Рішенням Чернівецької обласної ради ХІ сесії ХХІІІ скликання №68-11/2000 від 16 червня 2000 року «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» припинено право користування землями лісового фонду колишнім колективним та іншим недержавним сільськогосподарським підприємствам, що припинили свою діяльність в процесі реформування, та включено зазначені землі загальною площею 68.7 тис. га до земель запасу (п.1).
Надано у постійне користування землі лісового фонду агропромислового комплексу загальною площею 66,7 тис. га спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, створеним на базі міжгосподарських лісгоспів та лісництв для ведення лісового господарства, зокрема Новоселицькому комунальному підприємству по вирощуванню, охороні та догляду за лісами 2,1 тис.га ( п.2). Зобов`язано лісокористувачів провести інвентаризацію земель лісового фонду з метою виготовлення Державних актів на право постійного користування землею з розмежуванням між адміністративно-територіальними утвореннями в установленому порядку. Матеріали інвентаризації зазначених земель лісового фонду подати на розгляд обласної ради до 31 грудня 2000 року для уточнення площ, наданих в користування земель (п.4). Передачу лісів агропромислового комплексу здійснити комісіями у складі представників держлісгоспів, спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств, обласного управління земельних ресурсів, представників сільських, селищних, міських рад і колишніх користувачів з оформленням відповідних актів (п.5) ( том 1 а.с.32-33).
В дане рішення були внесені зміни на підставі рішень Чернівецької обласної ради від 14 вересня 2000 року (том 1 а.с.34), від 02 лютого 2001 року (том 1 а.с.35), від 25 вересня 2001 року (том 1 а.с.36), від 11 червня 2003 року (том 1 а.с.37).
Наказом Міністерства аграрної політики України №10 від 01 лютого 2001 року «Про створення державних спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств в Чернівецькій області» було створено Державне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство - Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу «Новоселицьке держспецлісництво АПК» (том 1 а.с.52).
Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11 червня 2003 року «Про внесення змін до рішення 16-ї сесії обласної ради ХХІІІ скликання від 25 вересня 2001 року №133-16/01 «Про внесення змін до рішення сесії обласної ради №68-11/2000 від 16 червня 2000 року «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» надано в постійне користування землі лісового фонду, агропромислового комплексу для ведення лісового господарства, зокрема Новоселицькому спеціалізованого лісництву АПК - 2049 га (том 1 а.с.37, 78-79).
Як вбачається з Висновку про розгляд документації із землеустрою Головного управління держгеокадастру у Чернівецькій області відділ у Новоселицькому районі від 14 листопада 2019 року наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 13 травня 2019 року №129 ГУ Держгеокадастру в Чернівецькій області було проведено інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Припрутської сільської ради Новоселицького р-ну Чернівецької області з земель запасу. Місце розташування земельної ділянки Припрутська сільська рада, Новоселицький район, Чернівецька область загальна площа 21,6257 га, категорія земель сільськогосподарського призначення, склад угідь-пасовище (том 1 а.с.23-24, 67-68).
Відповідно до листа-відповіді ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області від 26 червня 2022 року, за наслідками інвентаризації сформовано земельну ділянку кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га з земель запасу сільськогосподарського призначення пасовища. В подальшому цю земельну ділянку було поділено на вісім земельних ділянок з цільовим призначенням «для ведення особистого селянського господарства», кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га ; 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га ; 7323085700:03:004:0037 площею1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, та передано по окремих земельних ділянках у приватну власність фізичних осіб для ведення особистого селянського господарства (том 1 а.с.64-65 ).
Згідно листа-відповіді ГУ ДЗК у Чернівецькій області №29-24-03-1166/2-22 від 18 липня 2022 року, документація з землеустрою щодо передачі земель у постійне користування ДП «Сокирянське лісогосподарство» відсутня (том 1 а.с.28).
Відповідно до листа-відповіді ГУ ДЗК у Чернівецькій області №29-24-03-1167/2-22 від 18 липня 2022 року, земельна ділянка з кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 сформована під час державної інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №129від 13 травня 2019 року. Вказана земельна ділянка у користування СГК «Світанок» чи інших суб`єктів господарювання не перебувала (том 1 а.с.73).
Згідно листа-відповіді ГУ ДГК в Чернівецькій області від 26 липня 2022 року вбачається, що територія, де знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га входила до окружної межі землекористування Колгоспу «Світанок». Відповідно до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель ( форма: №6-зем), станом на 01 січня 2004 року та на 01 січня 2016 року за ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» (Державне лісогосподарське підприємство «Припрутське лісництво») обліковувалось 59,8 га земель ( том 1 а.с.38, 66).
Відповідно до Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, позивач ОСОБА_1 09 липня 2021 року набув право власності на земельні ділянки за кадастровими номерами земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га; 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га; 7323085700:03:004:0041, на підставі нотаріально посвідченого Договору купівлі-продажу від 09 липня 2021 року, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га (том 1 а.с.56-63).
Відповідно до листа-відповіді Чернівецького районного управління поліції відділення поліції №6 (м.Новоселиця) від 22 липня 2022 року №3015/123/53/01-2022, вбачається, що 20 травня 2022 року на спецлінію «102» надійшло повідомлення від ОСОБА_4 (лісничого), про те, що малознайомі викорчовують лісові насадження. Виїздом слід-оперативної групи на місце події із заявою звернувся ОСОБА_5 (лісничий), про те, що в урочищі села Припруття кварталу 28 виділу 9 здійснюють розчищення земельної ділянки від чагарників та дерев, яка належить ДП «Сокирянське лісове господарство». За результатами вказаного звернення внесено відомості до ЄРДР за ч.1 ст.246 КК України (том 1 а.с.53).
Відповідно до Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року у зв`язку з припиненням ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» - передано державному підприємству «Сокирянське лісове господарство» у постійне користування для ведення лісового господарства земельні ділянки державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» загальною площею 2651,2 га, згідно із матеріалами лісовпорядкування (том 1 а.с.26).
Листом-відповіддю №120 від 21 червня 2022 року ЧФ ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» надав копії з вихідних матеріалів і вказав, що враховуючи архівну документацію з землеустрою щодо оформлення державного акту на право користування колгоспу «Світанок» («Рассвет») за 1988 рік та Технічного звіту по встановленню окружної межі землекористування між колгоспом «Батьківщина» («Родина») с.Бояни та колгоспом «Світанок» («Рассвет») с.Припруття Новоселицького району Чернівецької області належала земель сільськогосподарського призначення (том 1 а.с.20-21).
Згідно листа-відповіді ДП «Сокирянське лісове господарство» №819 від 22 серпня 2022 року за матеріалами лісовпорядкування від 2016 року, які передані від ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» загальна площа земель лісового фонду ДП «Новоселицьке спецлісництво АПК» складала 2651,2 га , в тому числі 154,4 га в адмінмежах Припрутської сільської ради (том 1 а.с.25).
Згідно Листа ЧФ ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» від 10 жовтня 2022 року, вбачаються наступні висновки: 1. Контури таксації площею 30.0 га згідно «Планшета №1 Лесоустройства колгоспу «Світанок» і земельні ділянки за кадастровими номерами: 73230855700:03:004:0034, 7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037, 7323085700:03:004:0038, 323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 не накладаються.
2. Контури таксації площею 59,8 га згідно Проекту організації і розвитку лісового господарства ДП Новоселицьке Держспецлісництво АПК» 2003 рокуі земельні ділянки за кадастровими номерами 73230855700:03:004:0034, 7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037, 7323085700:03:004:0038, 323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 не накладаються.
3. Контури таксації площею 154,4 га згідно Проекту організації і розвитку лісового господарства ДП Новоселицьке Держспецлісництво АПК» 2016 року і земельні ділянки за кадастровими номерами 7323085700:03:004:0034, 7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037, 7323085700:03:004:0038, 323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 накладаються (том 1 а.с.103-114).
Відповідно до Проекту організації та розвитку лісового господарства ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» Чернівецької області виготовлений у 2016 році земельні ділянки за кадастровими номерами 7323085700:03:004:0034, 7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037, 7323085700:03:004:0038, 323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 входять до складу земель лісового господарства ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» (том 1 а.с.139-143).
Відповідно до висновків експерта Чернівецького науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від жовтня 2022 року, встановлено, що межі спірних земельних ділянок з кадастровими номерами: 323085700:03:004:0034, 7323085700:03:004:0035, 7323085700:03:004:0036, 7323085700:03:004:0037, 7323085700:03:004:0038, 323085700:03:004:0039, 7323085700:03:004:0040, 7323085700:03:004:0041 накладаються на межі земель лісового фонду, що перебувають у користуванні ДП «Сокирянське лісове господарство» та знаходяться в с. Припруття Чернівецького району в кварталі №28 виділі №9 (том 2 а.с.72-139).
Відповідно до Висновку ЧФ ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» земельна ділянка кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га не входить в межі земель лісового фонду, що було закріплено за ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11 червня 2003 року та визначено матеріалами лісовпорядкування за 2003 рік.
Доводи та мотиви апеляційного суду та застосовані норми права
Відповідно до частин першої, другої та п`ятоїстатті 263 ЦПК Українисудове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Судове рішення суду першої інстанції вказаним вимогам відповідає.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази про те, що належна позивачу земельна ділянка кадастровий номер7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га відносилася до земель лісогосподарського призначення.
Розпорядження голови Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10 січня 2022 року про передачу в постійне користування ДП «Сокирянське лісове господарство» спірних земельних ділянок прийнято з порушенням порядку, визначеного ст.ст. 20, 116, 122 ЗК України, оскільки в якості земель лісогосподарського призначення державної власності передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що належать на праві особистої приватної власності позивачу, без зміни їх цільового призначення у порядку визначеному законом, та без наявності законних підстав передачі їх в користування лісогосподарському підприємству.
Право власності позивача на спірну земельні ділянки є правомірно набутим. Набуття права власності відбулось 09 липня 2021року на підставі договору купівлі-продажу земельних ділянок до ухвалення розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022р. про передачу спірної земельної ділянки в постійне користування ДСП «Ліси України».
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду, виходячи з наступного.
Щодо правового статусу спірної земельної ділянки
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі землі лісогосподарського призначення (стаття 19 ЗК України).
Відповідно до частини першоїстатті 20 ЗК України(в редакції на час проведення інвентаризації 2016 року) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Ліси та землі лісового фонду України є об`єктами підвищеного захисту зі спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання.
Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах (частина другастатті 1 ЛК України.
Земельні відносини, що виникають при використанні, зокрема, лісів регулюютьсяЗК України, а також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать цьому кодексу (частина другастатті 3 ЗК України).
За основним цільовим призначеннямЗКУкраїнипередбачає виділення в окрему категорію земель лісогосподарського призначення (пункт «е» частини першоїстатті 19 ЗК України).
Ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів (стаття 63 ЛК України).
До земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства (стаття 5 ЛК України).
Використанню лісогосподарських земель за їх цільовим призначенням законодавство надає пріоритет : складовою охорони земель є захист лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб (пункт«б» частини першоїстатті 164 ЗК України).
Оскільки земельна ділянка та права на неї на землях лісогосподарського призначення є об`єктом земельних правовідносин, то суб`єктний склад і зміст таких правовідносин має визначатися згідно з нормами земельного законодавства та лісового законодавства - у частині використання й охорони лісового фонду.
Основною рисою земель лісогосподарського призначення є призначення цих земель саме для ведення лісового господарства, що за змістомстатті 63 ЛК Україниполягає в здійсненні комплексу заходів щодо охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів (постанова Верховного Суду України від 21січня 2015 року у справі №6-224цс14).
Відповідно до пункту 5розділу VIII «Прикінцеві положення» ЛК Українидо одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкування належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення. Відтак, вирішуючи питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства, необхідно враховувати пункт 5розділу VIII «Прикінцеві положення» ЛК України(див. висновок Верховного Суду України, викладений в постанові від 21 січня 2015 року у справі № 6-224цс14).
З матеріалів справи вбачається, що територія, де знаходиться земельна ділянка за кадастровим номером 7323085700:03:004:0031, за рахунок якої було в подальшому сформовано земельні ділянки, що належать позивачу, відповідно до графічних матеріалів Технічного звіту по встановленню окружної межі землекористування між колгоспом «Батьківщина» с.Бояни та колгоспом «Світанок» с.Припруття Новоселицького р-ну Чернівецької області входила до меж земельної ділянки колгоспу «Світанок», перебувала в категорії земель сільськогосподарського призначення та використовувалась як пасовища молодняка КРС. До складу земель лісового фонду, що знаходилися в користуванні колгоспу «Світанок», вказана територія не відноситься. ( т.1 а.с. 20-21).
Дана обставина підтверджується листом ЧФ ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» від 21.06.2022р. №120 та архівною документацією з землеустрою щодо оформлення державного акту на право постійного користування колгоспу «Світанок» («Рассвет») за 1988 рік та «Технического отчета по установлению границ землепользования между колхозом «Родина», с. Бояни та колхозом «Рассвет» с.Припруття Новоселицького району Чернівецької області» (т.1 а.с. 20-21, картографічні матеріали між а.102 та 103 т.1).
Згідно Листа ЧФ ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» №127 від 10.10.2022року спірна земельна ділянка відповідно до «Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) СГК «Світанок» відносилась до угідь пасовище та відповідала контуру №1178 загальною площею 25,0 га. На території колгоспу «Світанок» згідно «Планшета №1 Лесоустройства» були наявні землі лісового фонду загальною площею 30,0 га, які були відображені контурами 1 -8,7га, 2-3,3 га, 3-14,0 га, 4-4,0 га. Провівши аналіз катографічного матеріалу та виконавши співвідношення контурів земель лісового фонду та контуру №1178, зайнятого пасовищем, проектним інститутом було встановлено, що дані контори просторово не перетинаються (т.1 а.с.104).
Відповідно до рішення Чернівецької обласної ради «Про впорядкування користування землями лісового фонду» землі лісового фонду, розташовані в межах Колгоспу «Світанок», були передані ДП «Новоселицьке Держспецлісництво АПК». Згідно проекту організації лісового господарства ДП « Новоселицьке Держспецлісництво АПК» було виготовлено планшети із відображенням земель лісового фонду. Згідно матеріалів проекту загальна площа земель лісового фонду в межах Припрутської сільської ради становила 59,8 га, межі земель лісового фонду просторово не перетинаються з межами земельних ділянок, що належать позивачу. Згідно проекту організації та розвитку лісового господарства ДП «Новоселицьке Держспецлісництво АПК» за 2016 рік площа земель лісового фонду в межах Припрутської сільської ради була збільшена з 59,4 га до 154,4 га. При аналізі картографічного матеріалу встановлено накладання контурів Проекту з земельними ділянками позивача (т.1 а.с. 103-105 ).
В 2019 році за наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 13.05.2019 року №129 ГУ Держгеокадастру в Чернівецькій області було проведено інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Припрутської сільської ради Новоселицького р-ну Чернівецької області з земель запасу. Місце розташування земельної ділянки Припрутська сільська рада, Новоселицький район, Чернівецька область загальна площа 21,6257 га, категорія земель сільськогосподарського призначення, склад угідь-пасовище. За рахунок цих земель було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га ( т.1 а.с.22-24 ).
Згідно листа ГУ ДГК в Чернівецькій області від 26.07.2022р. територія , де знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га входила до окружної межі землекористування Колгоспу «Світанок». Відповідно до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель ( форма :-зем), станом на 01.01.2004р. та на 01.01.2016року за ДП «Новоселицьке держспецлісництво АПК» обліковувалось 59,8 га земель лісового фонду ( т.1 а.с. 66).
За даними ГУ ДЗК у Чернівецькій області документація з землеустрою щодо передачі земель у постійне користування ДП «Сокирянське лісогосподарство» відсутня, що підтверджено листом від 18.07.2022р. №29-24-03-1166/2-22 ( т.1 а.с. 28) .
За даними ГУ Держгеокадастру при проведенні інвентаризації та формуванні земельної ділянки з кадастровим номером 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га в ДЗК наявна інформація про належність вказаної території до категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають в землях запасу та відсутні відомості щодо наявності в межах цієї території інших сформованих земельних ділянок ( т.1 а.с. 28 ).
Отже, спірна земельна ділянка мала статус земельної ділянки сільськогосподарського призначення і не входила до земель лісового фонду колгоспу «Світанок».
Рішенням Чернівецької обласної ради Рішенням Чернівецької обласної ради ХІ сесії ХХІІІ скликання №68-11/2000 від 16.06.2000р. «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» ( т.1 а.с. 32) припинено право користування землями лісового фонду колишнім колективним та іншим недержавним сільськогосподарським підприємствам, що припинили свою діяльність в процесі реформування, та включено зазначені землі загальною площею 68.7 тис. га до земель запасу ( п.1).
Надано у постійне користування землі лісового фонду агропромислового комплексу загальною площею 66,7 тис.га спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, створеним на базі міжгосподарських лісгоспів та лісництв для ведення лісового господарства, зокрема Новоселицькому комунальному підприємству по вирощуванню, охороні та догляду за лісами 2,1 тис.га ( п.2). Зобов`язано лісокористувачів провести інвентаризацію земель лісового фонду з метою виготовлення Державних актів на право постійного користування землею з розмежуванням між адміністративно-територіальними утвореннями в установленому порядку. Матеріали інвентаризації зазначених земель лісового фонду подати на розгляд обласної ради до 31.12.2000р. для уточнення площ , наданих в користування земель ( п.4) . Передачу лісів агропромислового комплексу здійснити комісіями у складі представників держлісгоспів, спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств, обласного управління земельних ресурсів, представників сільських, селищних, міських рад і колишніх користувачів з оформленням відповідних актів.( п.5) .
Наказом Міністерства аграрної політики України №10 від 01.02.2001р. «Про створення державних спеціалізованих лісогосподарських агропромислових підприємств в Чернівецькій області» було створено Державне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство - Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу «Новоселицьке держспецлісництво АПК» (т.1 а.с. 52) .
Рішенням Чернівецькоїобласної ради від25.09.2001р.внесено змінидо РішеннямЧернівецької обласноїради ХІсесії ХХІІІскликання №68-11/2000від 16.06.2000р.В пункті2рішення замістьНовоселицького комунальногопідприємства повирощуванню,охороні тадогляду залісами внесено Державне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство - Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу «Новоселицьке держспецлісництво АПК» ( т.1 а.с. 36).
Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. «Про внесення змін до рішення 16-ї сесії обласної ради ХХІІІ скликання від 25.09.01р. №133-16/01 «Про внесення змін до рішення сесії обласної ради №68-11/2000 від 16.06.2000р. «Про впорядкування користування землями лісового фонду системи агропромислового комплексу області» Новоселицькому спеціалізованого лісництву АПК для ведення лісового господарства надано 2049га згідно матеріалів лісовпорядкування за 2003р. з 15526 га земель лісового фонду ( п.2 рішення) ( т.1 а.с.37).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.07.2013р. №584-р цілісні майнові комплекси державних лісогосподарських підприємств із сфери управління Міністерства аграрної політики та продовольства передано до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів. Згідно Додатку до цього розпорядження Новоселицьке держспецлісництво АПК передано під управління Державного агентства лісових ресурсів (т.1 а.с. 39).
Згідно даних ГУДГК уЧернівецькій області,державної статистичноїзвітності зкількісного облікуземель (форма №6-зем)та планшета лісовпорядкування за2003рікстаном на01.01.2004р.та на01.01.2016року в постійномукористуванні Державного підприємства «Новоселицькедержавне спеціалізоване лісництво агропромисловогокомплексу» перебувало2,049тис газемель лісовогофонду,в томучислі 59,8га земельлісового фонду вмежах с.Припруття, що підтверджується листом ГУ ДЗК у Чернівецькій області від 26.07.2022р. № 29-24-0.3-1219/2-22 ( т.1 а.с. 38).
Згідно листа ДП «Сокирянське лісове господарство» №819 від 22.08.2022р. за матеріалами лісовпорядкування від 2016року, які передані від ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» загальна площа земель лісового фонду ДП «Новоселицьке спецлісництво АПК» складала 2651,2 га , в тому числі 154,4 га в адмінмежах Припрутської сільської ради ( т.1 а.с. 25). Аналогічна інформація відображена в Проекті лісовпорядкування ДП «Новоселицьке спецлісництво АПК» за 2016 рік ( т.1 а.с.139).
Отже, як вірно встановив суд першої інстанції, після 01 січня 2016 року за невідомих підстав за даними матеріалів Проекту лісовпорядкування за 2016 рік, загальна площа земель лісового фонду ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» була збільшена з 2049 га (що було передано ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» за Рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р.) до 2651,2 га (тобто на 602,2 га) , в тому числі площа земель лісового фонду в адмінмежах Припрутської сільської ради була збільшена з 59,8 га до 154,4 га (на 94.6 га), що підтверджується листом ДП «Сокирянське лісове господарство» від 22.08.2022р. №819 (т.1 а.с.25). При цьому, суд вірно визначив, що в порядку, встановленому ст. 116 ЗК України в постійне користування ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» за рішенням ІХ сесії ХХІУ скликання Чернівецької обласної ради №94-9/03 від 11.06.2003р. було надано лише 2049га для ведення лісового господарства. Інших рішень органу, до повноважень якого відносилось розпорядження землею, в цей період часу не приймалось. Відповідачами таки рішення не надані суду. В архівних базах такі рішення відсутні.
З урахуванням встановленого, колегія суддів вважає, що належним чином оформлених планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, які б підтверджували доводи відповідачів про належність спірних земельних ділянок до земель лісового фонду суду не надано.
Крім цього, частиною 4 ст.48 ЛК України визначений порядок затвердження матеріалів лісовпорядкування. Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, за погодженням центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.
Верховний Суд в Постанові від 15 вересня 2021 року у справі № 373/462/19 дійшов наступного правового висновку: «наявність проекту організації розвитку лісового господарства та перспективного плану ведення лісового господарства та планшету без відповідного затвердження само по собі не надає підстав вважати про віднесення певної земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення».
Наданий відповідачами Проект лісовпорядкування за 2016 рік не має необхідних погоджень та затверджень, визначених ст.48 ЛК України.
За даними державного земельного кадастру станом на дату проведення інвентаризації землі в 2019 році відсутні відомості про існування належним чином затвердженого проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення спірних земельних ділянок з земель сільськогосподарського призначення на землі лісогосподарського призначення.
Згідно ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Отже підставою виникнення права користування земельною ділянкою є рішення відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах його компетенції. Відповідачі не надали суду доказів прийняття компетентним органом рішення про надання ДП «Новоселицький лісгосп АПК» з 01.01.2016 року додаткових 602,2 га земель лісогосподарського призначення (які було відображено в матеріалах лісовпорядкування за 2016 рік) для ведення відповідної діяльності.
Відповідно до наказу Державного агенства лісових ресурсів від 27.09.2021р. №555 «Про припинення державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» цілісний майновий комплекс ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» був переданий ДП «Сокирянський лісгосп», як правонаступнику.
За розпорядженням Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022року землі лісового фонду ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» в кількості 2651,2 га згідно матеріалів лісовпорядкування були передані в постійне користування ДП «Сокирянське лісове господарство» у зв`язку із приєднанням до нього ДП «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво» ( т.1 а.с.25-26 ).
За наслідками інвентаризації сформовано земельну ділянку кадастровий номер 7323085700:03:004:0031 площею 15,9382 га з земель запасу сільськогосподарського призначення пасовища, що підтверджено листом ГУ ДГК у Чернівецькій області від 29.06.2022р. ( т.1 а.с. 64 ).
В подальшому цю земельну ділянку було поділено на вісім спірних земельних ділянок з цільовим призначенням «для ведення особистого селянського господарства», кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га; 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га; 7323085700:03:004:0037 площею1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, та передано у приватну власність фізичним особам для ведення особистого сілянського господарства (т.1 а.с.64).
На підставі нотаріально посвідченого Договору купівлі-продажу від 09 липня 2021 року позивач набув право власності на наведені вище 8 земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що становлять єдиний масив загальною площею 15,9382 га, та розташовані в Чернівецькому районі Чернівецької області, Припрутська сільска рада за межами с.Припруття. Право власності зареєстровано в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Державному земельному кадастрі 09 липня 2021 року (т.1 а.с.56-63).
З огляду на викладене суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про незаконність пункту 1 Розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації №61-р від 10.01.2022року «Про передачу земельних ділянок державного лісового фонду державного підприємства «Новоселицьке державне спеціалізоване лісництво агропромислового комплексу» у постійне користування для ведення лісового господарства державного підприємству «Сокирянське лісове господарство» в частині включення до складу земельної ділянки державного лісового фонду площею 2651,2га, що передається в постійне користування для ведення лісового господарства ДП «Сокирянське лісове господарство», земельних ділянок сільськогосподарського призначення кадастрові номери: 73230857700:03:004:0034 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0035 площею 1,9922га, 7323085700:03:004:0037 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0038 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0039 площею 1,9923 га, 7323085700:03:004:0040 площею 1,9923га, 7323085700:03:004:0041 площею 1,9922 га, 7323085700:03:004:0036 площею 1,9923 га, що належать на праві приватної власності в межах їх кадастрових координат, що знаходяться поза межами села Припруття Чернівецького р-ну Чернівецької області.
Крім цього, згідно із ст. 321 ЦК України право власності є непорушним, ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України).
УЗемельному кодексі України(далі -ЗК України) закріплено, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України (частина першастатті 153 ЗК України).
Отже, не можуть передаватися у власність земельні ділянки, які уже перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб. Такі земельні ділянки можуть бути передані у власність лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законодавством.
Як вбачається з матеріалів справи, що позивач є власником спірних земельних ділянок на підставі договору купівлі-продажу, який не оспорений та не визнаний недійсним.
Згідно зістаттею 152 ЗК Українидержава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно достатті 155 ЗК Україниу разі видання акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Згідно з частиною першоюстатті 393 ЦК Україниправовий акт органу державної влади, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Оскільки державному підприємству «Сокирянське лісове господарство» передано земельні ділянки, які раніше набув у власність позивач ОСОБА_1 , то колегія суддів вважає, що права позивача є порушеними та підлягають захисту.
Доводи апеляційної скарги про те, що позивач обрав неналежний спосіб захисту є безпідставними з огляду на наступне.
Позивачем заявлений негаторний позов про усунення перешкод в користуванні належними йому на праві власності земельними ділянками сільськогосподарського призначення шляхом припинення дій Відповідача 1, спрямованих на перешкоджання використанню земельних ділянок за їх цільовим призначенням для особистого селянського господарства, та відновлення стану що існував до порушення, шляхом визнання протиправним та скасування Розпорядження голови Чернівецької ОДА, яким належні позивачу земельні ділянки передано в користування Відповідачу 1.
Наведені способи захисту повністю відповідають приписам ст. 16 ЦК України, обумовлені фактичними обставинами справи та повністю узгоджуються з правовими висновками, що наведені в Постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц.
В пунктах 70 - 71 Постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц сформований правовий висновок наступного змісту: «фізичне зайняття земельної ділянки особою, зо якою не зареєстровано право власності на таке майно, не позбавляє власника фактичного володіння ним, але створює перешкоди у здійсненні ним права користування своїм майном. У таких випадках підлягає застосуванню стаття 391 ЦК України , відповідно до якої власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (негаторний позов). Зайняття земельних ділянок фактичним користувачем (тимчасовим володільцем) треба розглядати як таке, що не є пов`язаним із позбавленням власника його права володіння на цю ділянку. Тож у цьому випадку ефективним способом захисту права, яке власник земельних ділянок вважає порушеним, є усунення перешкод у користуванні належним йому майном.».
Отже, обраний позивачем спосіб захисту порушених прав повністю відповідає приписам цивільного законодавства, усталеній судовій практиці та забезпечує ефективне відновлення порушених прав.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції на підставі належним чином з`ясованих обставин справи та оцінених доказів дійшов правильного висновку про те, що право позивача є порушеним і підлягає захисту.
Висновки апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги
Відповідно дост. 375 ЦПК Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив це рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Новоселицького районного суду Чернівецької області від 31 березня 2023 року залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 368,374, 376,381,382 ЦПК України, апеляційний суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Чернівецької обласноївійськової адміністраціїЧернівецької обласноїдержавної адміністрації залишити без задоволення.
Рішення Новоселицького районного суду Чернівецької області від 31 березня 2023 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено 14 липня 2023 року.
Головуючий Н.К. Височанська
Судді: І.Н. Лисак
І.Б. Перепелюк
Суд | Чернівецький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2023 |
Оприлюднено | 17.07.2023 |
Номер документу | 112193771 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою |
Цивільне
Чернівецький апеляційний суд
Височанська Н. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні