Рішення
від 14.07.2023 по справі 240/3618/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 липня 2023 року м. Житомир

справа № 240/3618/23

категорія 108010100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Горовенко А.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, про визнання протиправним та скасування наказу,-

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 10.08.2022 №217 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника" в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 №003010, виданого 26.03.2013.

Аргументуючи підстави звернення до суду позивач зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення та наказу відповідач діяв всупереч вимогам Закону України "Про землеустрій", Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", оскільки не було встановлено факту наявності його вини щодо грубого порушення вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.

Вказує, що Кваліфікаційною комісію зроблено необгрунтований висновки про те, що відповідно до доданих до скарги матеріалів проекту організації території земельних часток (паїв) слідує, що земельні ділянки сформовані не за рахунок розподілених паїв і відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» є нерозподіленими земельними ділянками на сьогодні ліквідованих КСП «Торчинське», КСП «Кам`янобрідське» та КСП «Зоря».

Зауважує, що розгляд питань щодо порушення сертифікованими інженерами-землевпорядниками, які працюють у складі ТОВ «Терра Полісся», зокрема ОСОБА_1 , законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру був проведений формально, без врахування заперечень, які подавалися.

Так, Кваліфікаційною комісією не враховано те, що відповідно до ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо приватизації земель держаних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також за проектами землеустрою щодо організації території земельних ділянок, часток (паїв).

Проекти землеустрою, які розроблені раніше під час розпаювання земель реформованих КСП "Торчинське, КСП "Кам`янобрідське" та КСП "Зоря", відповідно до цих проектів землеустрою вже були сформовані земельні ділянки, які увійшли до технічної документації, розроблення якої було оскаржено.

Таким чином, на переконання позивача, розроблення проектів землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок було неможливо, оскільки такі проекти вже існували, а для внесення відомостей щодо земельних ділянок до Державного земельного кадастру необхідно сформувати технічну документацію, яка і була розроблена позивачем, як інженером-землевпорядником ТОВ «Терра Полісся».

Зазначає, що протокол засідання комісії містить лише посилання на обставини, на які посилаються сторони, без наявності висновків про суть порушення, також відсутнє посилання на нормативно-правові акти, які були порушені інженером-землевпорядником, тобто Кваліфікаційна комісія не вчиняла дії щодо дослідження, збору та оцінки додаткових доказів, аналізу попередньої роботи, перевірки кваліфікації та якості його професійної підготовки.

Вважаючи наказ відповідача від 10.08.2022 №217 в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , протиправним та таким, що порушує його права, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Згідно з ухвалою суду від 21.02.2023 провадження у справі відкрито. Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвала про відкриття провадження у справі була направлена позивачу та відповідачу за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, вказана ухвала отримана відповідачем.

Відповідач у строк, встановлений ч.1 ст.261 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зазначений в ухвалі про відкриття провадження надіслав до суду відзив на позовну заяву (за вх.№17783/23), у якому просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.

В обґрунтування правової позиції зазначає, що позбавлення кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника позивача відбулося у зв"язку із встановленням порушень вимоги ст.11 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" та абз.6 ч.2 ст.79-1 Земельного кодексу України.

У свою чергу Кваліфікаційна комісія прийняла рішення звернутися до Держгеокадастру із поданням про анулювання кваліфікаційного сертифіката. На підставі подання був прийнятий оскаржуваний наказ. Вказав, що наведені обставини свідчать про те, що Держгеокадастром дотримано встановлений законом порядок і процедура позбавлення (анулювання) кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника.

Крім того, відповідач зазначив, що позивач, розробивши технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та сформувавши земельну ділянку з кадастровим номером 1822584000:01:000:0281, площею 18,0000 га, порушив законодавство у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, а також порушено право фізичної особи на ведення селянського (фермерського) господарства на земельній ділянці, право постійного користування якою посвідчено державним актом серії Б №079777 від 1992 року.

Щодо поданих позивачем заперечень вказує, що вони не спростовують порушення ним законодавства у сфері землеустрою та земельного кадастру.

Також звертає увагу, що позивачем не оскаржуються дії чи бездіяльність Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру та її рішення, як основа для прийняття спірного наказу, тобто позивачем обрано недієвий та неналежний спосіб захисту.

Ухвалою суду від 14.03.2023 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області.

11 квітня 2023 року третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області надіслало до суду письмове пояснення (за вх.№26142/23), у яких просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Аргументуючи свою правову позицію вказує, що за результатами вищевказаних заходів спеціалістами Управління з контролю за використанням і охороною земель встановлено, що інженерами-землевпорадниками ТОВ «Терра Полісся» при виготовленні та розробленні технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) сформовано низку земельних ділянок. Однак, при виготовленні вказаної документації, як підставу її виготовлення зазначено інформацію про те, що земельні ділянки є невитребуваними (нерозподіленими) земельними частками (паями) спільної часткової власності, що є недостовірною інформацією.

Оскільки відповідно до Державного акту на право користування земельною ділянкою, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області - громадянину ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б № 079777 від 1992 року, вказана земельна ділянка перебуває у постійному користуванні та матеріали, що долучені до вищезазначених документацій, розробником яких виступає ТОВ «Терра Полісся», мають ознаки підробки.

Разом з цим, згідно з матеріалами Проекту організації територій земельних часток (паїв) на території Торчинської сільської ради Коростишівського району Житомирської області, склад угідь вищевказаних земельних ділянок - пасовища.

Технічною документацією, що розроблена позивачем, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок змінено склад угідь частини земельних ділянок з пасовищ на ріллю.

Ухвалою суду від 19.04.2023 у задоволенні клопотання третьої особи про залишення позову без розгляду, - відмовлено.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суд, розглянувши матеріали справи, оцінивши наявні докази за своїм внутрішнім переконанням, зазначає наступне.

Судом встановлено, що 26.03.2013 відповідно до наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 26.03.2013 №127 ОСОБА_1 отримав кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника №003010. Вказаним кваліфікаційним сертифікатом підтверджується відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним характеристикам професії та його спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою (а.с. 79).

ОСОБА_1 працював інженером-землевпорядником в ТОВ «Терра Полісся» та розробляв технічну документацію, що не заперечується сторонами.

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області листом від 03.02.2022 №21-6-0-331-507/2-22 "Про вжиття заходів" направило до Кваліфікаційної комісії інформацію щодо грубого порушення, зокрема, інженером-землевпорядником ОСОБА_1 норм чинного законодавства України в сфері землеустрою, що стало підставою для вирішення питання про звернення до Кваліфікаційної комісії з поданням про анулювання кваліфікаційного сертифікату ОСОБА_1 від 26.03.2013 №003010 та свідоцтва про підвищення кваліфікації інженера-землевпорядника серії АН №0473/21 від 05.03.2021 (а.с.10-14).

За результатами розгляду листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Кваліфікаційна комісія з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката землевпорядника ухвалила рішення, оформлене протоколом засідання від 28.07.2022 №4, звернутися до Держгеокадастру України, зокрема, із поданням про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 26.03.2013 №003010 (а.с.20-23).

03.08.2022 Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру внесено подання №22/101 про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .

На підставі вказаного подання відповідачем видано наказ "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника" №217 від 10.08.2022, відповідно до якого анульовано кваліфікаційний сертифікат, зокрема, інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 26.03.2013 №003010 (а.с.25).

Вважаючи вказане рішення та наказ у частині, що стосується його інтересів протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України (далі -ЗК України), Законом України від 22.05.2003 №858-IV «Про землеустрій» (далі - Закон України № 858-IV).

Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України № 858-IV діяльність у сфері землеустрою - наукова, технічна, виробнича та управлінська діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб, що здійснюється при землеустрої.

Згідно з п.1 ч.4 ст.25 Закону України №858-IV відповідність документації із землеустрою в електронному вигляді положенням нормативно-технічних документів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується кваліфікованим електронним підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, з використанням кваліфікованої електронної позначки часу, а в паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Відповідно до частини 4 статті 28 Закону №858 у разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність, передбачену договором і законом.

Статтею 60 Закону №858 передбачено, що державний контроль за проведенням землеустрою, виконанням запроектованих заходів із землеустрою і дотриманням вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, при розробленні документації із землеустрою здійснюється органами, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до повноважень, визначених законом.

Згідно з Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.ч. 1, 4, 11, 18 ст. 66 Закону України "Про землеустрій", професійною діяльністю у сфері землеустрою можуть займатися особи, які мають вищу освіту за спеціальностями та кваліфікаціями у галузі знань землеустрою.

Сертифікованими інженерами-землевпорядниками є особи, які мають вищу освіту за спеціальностями та кваліфікаціями у галузі знань землеустрою, мають стаж роботи за спеціальністю не менше одного року, склали кваліфікаційний іспит, одержали сертифікат та зареєстровані в Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників відповідно до цього Закону.

Інженеру-землевпоряднику, який склав кваліфікаційний іспит, видається кваліфікаційний сертифікат, що підтверджує відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним вимогам та його спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель, виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою.

Строк дії кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника не обмежений у часі, крім випадків, визначених законом.

Згідно з п. "в" ч. 19 ст. 66 Закону України "Про землеустрій", кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за поданням Кваліфікаційної комісії в разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до статті 68 цього Закону.

Відповідно до ст.68 Закону України "Про землеустрій", кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:

- встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

- рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;

- наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;

- з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

З огляду на системний аналіз вищевикладених норм, слідує висновок, що винесенню наказу про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника передує встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою.

Основні засади роботи Кваліфікаційної комісії, процедуру видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника визначає Порядок роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 27 жовтня 2021 року №317 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07 грудня 2021 року за №1582/37204 (далі - Порядок).

Відповідно до розділу I Порядку, до повноважень Кваліфікаційної комісії належить, зокрема, прийняття рішень про внесення подання до Держгеокадастру стосовно анулювання сертифіката інженера-землевпорядника у випадках, визначених законом.

Згідно з п.п. 1, 2 розділу II Порядку, організаційною формою роботи Кваліфікаційної комісії є засідання, які проводяться в міру надходження документів або виникнення питань, розгляд яких потребує прийняття рішення, але не рідше один раз на місяць.

Засідання Кваліфікаційної комісії є правомочним у разі присутності на ньому більш як половини її членів. Рішення Комісії, крім рішень про анулювання сертифіката інженера-землевпорядника та про затвердження програм підвищення кваліфікації сертифікованих інженерів-землевпорядників, приймаються на її засіданні простою більшістю голосів присутніх членів Комісії. Рішення Комісії про анулювання сертифіката інженера-землевпорядника та про затвердження програм підвищення кваліфікації сертифікованих інженерів-землевпорядників приймаються на її засіданні трьома чвертями голосів від загального складу Комісії.

Відповідно до п.п. 16 та 17 розділу ІІІ Порядку рішення про зупинення дії, анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-геодезиста приймаються Держгеокадастром відповідно до статті 5-1 Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність".

Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-геодезиста може бути оскаржено в суді.

Матеріали справи свідчать, що підставою для внесення подання про анулювання кваліфікаційного сертифіката позивача стало встановлення Кваліфікаційною комісією порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

Суд вказує, що з огляду на системний аналіз чинних правових норм слідує, що обов`язковою складовою даної підстави крім встановлення порушення, є наявність наслідку - порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

Судом під час розгляду справи встановлено, що безпосередньо підставою для анулювання кваліфікаційного сертифіката ОСОБА_1 стало подання, внесене на підставі рішення Кваліфікаційної комісії, оформленого протоколом засідання від 28.07.2022 №4, відповідно до якого за результатами розгляду листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 03.02.2022 №21-6-0.331-507/2-22 ухвалено звернутися до Держгеокадастру України із поданням про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 26.03.2013 №003010.

В свою чергу, у листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 03.02.2022 №21-6-0.331-507/2-22 до Кваліфікаційної комісії зазначено, що на ім`я начальника Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області надійшла службова записка В.о.заступника начальника начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Житомирській області Романа Козиря від 01.02.2022 №107/3-22-0.112 щодо порушення розробником ТОВ "Терра Полісся" Земельного кодексу, Закону України "Про землеустрій", Закону України "Про державний земельний кадастр".

Під час формування плану роботи Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Житомирській області та проведення відповідної перевірки, державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель проведено моніторинг рішень Старосілецької ОТГ Житомирського (Коростишівського) району та документації із землеустрою, розробником яких є ТОВ "Терра Полісся" та на підставі яких вносилась інформація до Державного земельного кадастру.

Також повідомлено, що:

- на підставі рішення Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області від 16.04.2021 №215, ТОВ "Терра Полісся" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)та сформовано земельні ділянки з кадастровими номерами 1822587600:06:000:0023, 1822587600:06:000:0035, 1822587600:05:000:0010, 1822587600:05:000:0136, 1822587600:04:000:0137 площею 8,4000 га, 18,0000 га, 34,0000га, 15,7600 га та 89,3000 га відповідно;

- на підставі рішенняСтаросілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області від 24.09.2021 №423, ТОВ "Терра Полісся" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок 8 натурі (намісцевості)та сформовано земельні ділянки з кадастровими номерами 1822582400:02:000:0059, 1822582400:02:000:0058, 1822582400:10:000:0067, 1822582400:03:000:0053, 1822582400:05:000:0071, 1822582400:05:000:0072, 1822582400:06:000:0040, площею 76,6500 га, 73,3000 га, 9,1400 га, 16,2500 га, 23,0000 га, 9,10000 га та 54,9900 га відповідно;

- на підставі рішення Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області від 19.09.2021 №153, ТОВ "Терра Полісся" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 1822584000:01:000:0281, площею 18,0000 га. Зазначена інформація про те, що земельна ділянка є невитребуваною (нерозподіленою) земельною часткою (паєм) спільної часткової власності є недостовірною. Вказано також, що оскільки відповідно до Державного акту на право користування земельною ділянкою, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області - громадянину ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б №079777 від 1992 року, вказана земельна ділянка перебуває у постійному користуванні та долучені до документації матеріали, розробником яких виступає ТОВ «Терра Полісся», мають ознаки підробки.

Також зазначено, що при розробці технічної документації сертифікованим інженером-землевпорядником всупереч проектам організації території земельних часток (паїв) на території Торчинської сільської ради Коростишівського району Житомирської області змінено склад угідь частини земельних ділянок з пасовищ на ріллю (у проектах організації території земельних часток (паїв) визначено угіддя - пасовища).

У зв"язку з чим сертифікованим інженером-землевпорядником порушено статтю 79-1 Земельного кодексу України, а саме земельні ділянки сформовані технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) (а.с.10-14).

З огляду на зміст інформації, вказаної у листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 03.02.2022 №21-6-0.331-507/2-22, суд дійшов висновку, що моніторинг діяльності інженера-землевпорядника розпочато за ініціативою Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, водночас жодних звернень щодо неправомірних дій позивача від замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади не надходило.

Також суд враховує, що позивачем до Кваліфікаційної комісії було надано заперечення щодо обставин, зазначених третьою особою, проте жодних оцінок даним запереченням у поданні не було наведено (а.с. 15-19).

Зокрема, позивач в обґрунтування позовних вимог та у письмових поясненнях, які подані до Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника вказував, що відповідно до ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також за проектами землеустрою щодо організації території земельних ділянок, часток (паїв).

Вищевказані проекти землеустрою були розроблені раніше під час розпаювання земель реформованих КСП "Торчинське, КСП "Кам`янобрідське" та КСП "Зоря", відповідно до цих проектів землеустрою вже були сформовані земельні ділянки, які увійшли до технічної документації, розроблення якої було оскаржено.

Таким чином, розроблення проектів землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок було неможливо, оскільки ці проекти вже існували, а для внесення відомостей щодо земельних ділянок до Державного земельного кадастру необхідно було сформувати технічну документацію, яка і була розроблена ТОВ "Терра Полісся".

Водночас відповідач вказує, що дані заперечення не спростували встановлені факти порушень.

Суд не погоджується із вказаною позицією відповідача, зважаючи на наступне.

Під час розгляду справи судом встановлено, що ОСОБА_1 , як штатний сертифікований інженер-землевпорядник ТОВ "Терра Полісся" та ОСОБА_3 були розробниками технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) спільної часткової власності:

- загальною площею 188,8900 га, які передаються Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Торчинське", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (бувш.Торчинською сільською радою) Коростишівського району Житомирської області (а.с. 120-152).

Дана документація розроблялась на підставі рішення восьмої сесії восьмого скликання Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області №215 від 16.04.2021, яким було надано дозвіл ТОВ "Щигліївка Агро" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) спільної часткової власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 195,0000га, що розташована на території Торчинської сільської ради Коростишівського району Житомирської області з метою передачі у користування на умовах оренди.

У пояснювальній записці до даної документації вказано, що для проведення робіт, серед інших, використані матеріали з "Проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Торчинське" Торчинської сільської ради Коростишівського району Житомирської області".

Також позивач був розробником технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) спільної часткової власності:

- загальною площею 262,4300 га, які передаються Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Кам`янобрідське", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (за межами с.Кам`яний Брід) Коростишівського району Житомирської області (а.с. 82-119).

Дана документація розроблялась на підставі рішення 13 сесії 8 скликання Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області №423 від 24.09.2021, яким було надано дозвіл ТОВ "Щигліївка Агро" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) спільної часткової власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 262,4300 га, що розташована на території Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області з метою передачі у користування на умовах оренди.

У пояснювальній записці до даної документації вказано, що для проведення робіт, серед інших, використані матеріали з "Проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Кам`янобрідське" Кам`янобрідської сільської ради Коростишівського району Житомирської області".

Окрім того позивач був розробником технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) невитребуваної (нерозподіленої) земельної частки (паю) спільної часткової власності:

- загальною площею 18,0000га, яка передається Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Зоря", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (за межами с.Минійки) Коростишівського району Житомирської області (а.с. 65-81).

Дана документація розроблялась на підставі рішення п`ятої сесії восьмого скликання Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області №153 від 19.02.2021, яким було надано дозвіл ТОВ "Щигліївка Агро" на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) невитребуваної земельної ділянки спільної часткової власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 20,0000га, що знаходиться за межами населеного пункту с.Минійки Коростишівського району Житомирської області за рахунок земель реформованого КСП "Зоря" для подальшого надання у користування на умовах оренди.

У пояснювальній записці до даної документації вказано, що для проведення робіт, серед інших, використані матеріали з "Проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Зоря" за межами с.Минійки Коростишівського району Житомирської області".

Відповідно до статті 49-1 Закону №858-IV визначено, що проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляються з метою формування земельних ділянок сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), а також земельних ділянок, що передаються з колективної у комунальну власність.

Частина 5 цієї статті визначає складові проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Слід звернути увагу, що Закон №858-IV доповнено статтею 49-1 згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою" №497-VIII від 02.06.2015, який набрав чинності 27.06.2015.

Відповідно до ст.50 Закону №858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Згідно із ст.55 Закону № 858-IV встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Статтею 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється:

у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;

за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Як зазначено судом вище, технічні документації розроблялась зокрема й позивачем на підставі проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованих КСП.

Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 №899-IV (далі - Закон №899-IV) визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками

Відповідно до ст.7 Закону №899-IV (в редакції, чинній на момент розроблення проектів проект землеустрою щодо організаціїтериторіїземельних часток (паїв)) проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється державними та іншими землевпорядними організаціями, які отримали в установленому законом порядку ліцензії на проведення землевпоряднихробіт, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чирайонною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.

У проекті землеустрою щодоорганізації території земельних часток (паїв) в значаються місце розташування земельних ділянок, їхмежі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток(паїв), їх цільове призначення, дії обмежень (обтяжень) у використанні земельних ділянок, у тому числі земельних сервітутів.

У разі необхідності в проектах землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) здійснюється перерахунок розміру в умовних кадастрових гектарах та вартості земельної частки (паю).

Стаття 9 Закону №899-IV передбачала, що розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радоючи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельнихділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства проводиться за згодою не менш як двох третин власників земельних часток (паїв), а за її відсутності - шляхом жеребкування.

Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.

Протокол про розподіл земельних ділянок міжвласниками земельних часток (паїв) затверджується відповідноюсільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією іє підставоюдляприйняття рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв).

Відповідно до ст.11 Закону №899-IV (в редакції, чинній на момент прийняття рішень органом місцевого самоврядування) встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Стаття 13 Закону №899-IV передбачає порядок використання нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв).

Зокрема, нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.

Слід врахувати правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, наведеній у постанові від 01.10.2019 у справі №922/2723/17, що земельні ділянки, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) часток (паїв), не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних сільських, селищних, міських рад до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

Тоді як згідно вимог ст.79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок лише із земель державної та комунальної власності.

При цьому, проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованих КСП, на підставі яких позивачем розроблено технічну документацію із землеустрою, було визначено площу та місце розташування земельних ділянок.

Разом з тим, дані проекти не відповідають вимогам ч.5 ст.49-1 Закону № 858-IV, а тому державна реєстрація даних земельних ділянок на підставі цих проектів не може бути проведена як це передбачено ст.79-1 ЗК України.

Отже, статтею 79-1 ЗК України не врегульовано питання щодо формування таких земельних ділянок.

Разом з тим, як визначено п.1 розділу X "Перехідні положення" ЗК України внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, місце розташування яких визначено за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), які розроблені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою", відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру, здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Враховуючи, що проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованих КСП розроблені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою" (дата набрання чинності 27.06.2015), позивач, розробивши технічну документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) діяв із дотриманням земельного законодавства.

Щодо доводів відповідача з приводу зміни позивачем при розробці технічної документації складу угідь з пасовищ на ріллю, суд зазначає наступне.

Як зазначено відповідачем та третьою особою, дане порушення мало місце при розробленні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) спільної часткової власності загальною площею 188,8900 га, які передаються Старосілецькою сільською радою у користування на умовах оренди ТОВ "Щигліївка Агро" із земель реформованого КСП "Торчинське", для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Старосілецької сільської ради, (бувш.Торчинською сільською радою) Коростишівського району Житомирської області (а.с. 120-152).

Дослідивши дану технічну документацію, суд встановив, що до загальної площі 188,8900га, увійшли наступні земельні ділянки:

1. площею 23,4300 га згідно з переліком угідь та експлікацією земельних угідь "пасовища" (а.с. 134);

2.площею 8,4000 га згідно з переліком угідь "пасовища", експлікацією земельних угідь "рілля" (а.с. 134 зворот);

3.площею 18,0000 га згідно з переліком угідь та експлікацією земельних угідь "пасовища" (а.с. 135);

4. площею 34,0000га згідно переліку угідь та експлікацією земельних угідь "пасовища" (а.с. 135 зворот);

5.площею 15,7600 га згідно з переліком угідь та експлікацією земельних угідь "пасовища" (а.с.136);

6.площею 89,3000 га згідно з переліком угідь та експлікацією земельних угідь "пасовища" (а.с. 137)

Отже, в усіх випадках, крім ділянки площею 8,4000 га, перелік угідь вказано вірно "пасовища".

Враховуючи, що із загальної площі земельних ділянок 188,8900га лише щодо земельної ділянки площею 8,4000 га у технічній документації (експлікації земельних угідь) невірно вказано склад угідь, суд це розцінює як допущення технічної помилки при складанні технічної документації, яка може бути виправлена у порядку ст.37 Закону №858-IV.

Водночас з огляду на вимогу пропорційності відповідальності та проступку, суд дійшов висновку, що лише цього недостатньо для висновку про необхідність застосування до позивача відповідальності у вигляді анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника.

Щодо неврахування права постійного користування при розробці технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 18,0000 га, суд зазначає наступне.

У листі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 03.02.2022 №21-6-0.331-507/2-22 повідомлялося, що на підставі рішення Старосілецької сільської ради Коростишівського району Житомирської області від 19.09.2021 №153, ТОВ "Терра Полісся" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 1822584000:01:000:0281, площею 18,0000 га. Зазначена інформація про те, що земельна ділянка є невитребуваною (нерозподіленою) земельною часткою (паєм) спільної часткової власності є недостовірною, оскільки відповідно до Державного акту на право користування земельною ділянкою, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б №079777 від 1992 року, земельна ділянка перебуває у постійному користуванні та долучені до документації матеріали мають ознаки підробки.

Тобто, відповідач стверджує, що розробивши технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та сформувавши земельну ділянку з кадастровим номером 1822584000:01:000:0281, площею 18,0000 га сертифікованими інженерами-землевпорядниками, які працюють у складі ТОВ "Терра-Полісся", зокрема, ОСОБА_1 було порушено законодавство у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру та порушено право ОСОБА_2 на ведення селянського (фермерського) господарства на земельній ділянці, право постійного користування якою посвідчено державним актом серії Б № 079777 від 1992 року.

Позивач на спростування вказаного зазначає, що інформації про Державний акт на право користування землею, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б №079777 від 1992 року, на момент розроблення технічної документації не було у Державному земельному кадастрі, перевірку даних якого здійснював позивач. Крім того, наразі існує господарський спір щодо вказаної земельної ділянки, в ході розгляду якого виникла необхідність у призначенні судової земельно-технічної експертизи щодо встановлення чи спростування факту накладення земельної ділянки з кадастровим номером 1822584000:01:000:0281, площею 18,0000 га, на земельну ділянку площею 19,71га, яка знаходиться у постійному користуванні Селянського (фермерського) господарства "Мрія" на підставі Державного акту на право користування земельною ділянкою серії Б №079777 1992 року.

Відповідно до Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 №376 (в редакції, яка діяла на момент розроблення технічної документації), комплекс робіт із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає: підготовчі роботи, топографо-геодезичні, картографічні роботи та роботи із землеустрою, камеральні роботи, складання і оформлення матеріалів технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а також встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками(п.2.3).

Підготовчі роботи включають збір та аналіз виконавцем наявних документації із землеустрою, матеріалів інвентаризації земель, планово-картографічних матеріалів, правових підстав надання земельної ділянки у власність (користування), відомостей про наявність спірних питань щодо меж земельної ділянки, переліку обмежень у використанні земельної ділянки і наявні земельні сервітути, списків координат пунктів державної геодезичної мережі (п.2.4).

Як встановлено судом, разом з клопотанням ТОВ "Щигліївка Агро" про розроблення вищевказаної технічної документації із землеустрою від 19.04.2021 ТОВ "Терра Полісся", серед інших, було надано копії правовстановлюючих документів, зокрема Державний акт на право колективної власності на землю 1-ЖТ №000164 від 09.01.1996, виданий Минійківською сільською Радою народних депутатів Коростишівського району Житомирської області про право колективної власності на землю КСП "Зоря" із планом зовнішніх меж земель, переданих у власність (а.с. 71-72).

З урахуванням вказаного правовстановлюючого документа, рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку технічної документації, проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельної частки (паю) реформованого КСП "Зоря" за межами с.Минійки Коростишівського району Житомирської області, позивачем розроблено вказану технічну документацію, яку зареєстровано в Державному земельному кадастрі із присвоєнням земельній ділянці кадастрового номеру 1822584000:01:000:0281.

Водночас, в ході проведення моніторингу Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області встановлено, що відповідно до Державного акту на право користування земельною ділянкою, виданого Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області ОСОБА_2 для ведення селянського (фермерського) господарства серії Б №079777 від 1992 року, дана земельна ділянка перебуває у постійному користуванні.

Слід врахувати, що в Державному земельному кадастрі право постійного користування ОСОБА_2 не зареєстровано, доказів протилежного суду не надано.

Окрім того, вказана інформація була відсутня й в Старосілецькій сільській раді Коростишівського району Житомирської області, яка приймала рішення від 19.09.2021 №153 про надання дозволу на розробку даної технічної документації із землеустрою, оскільки Державний акт на право користування земельною ділянкою серії Б №079777 від 1992 року видано іншим органом місцевого самоврядування - Садівською сільською радою Коростишівського району Житомирської області.

Разом з тим, відповідно до ч.2 ст.28 Закону №858-IV та п.2.4 вищевказаної Інструкції до обов`язків розробника не входить надсилання запитів до органів Держгеокадастру щодо встановлення речових прав на земельну ділянку інших осіб чи перевірка легітимності прийнятого органом місцевого самоврядування рішення про надання дозволу на розробку документації.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що неврахування позивачем Державного акту на право користування земельною ділянкою серії Б №079777 від 1992 року при розробленні технічної документації відбулось не з його вини, оскільки інформація про наявність даного акту могла бути наявною лише в органі Держгеокадастру, тоді як інженер-землевпорядник здійснює збір та аналіз наявної документації із землеустрою, матеріалів інвентаризації земель, планово-картографічних матеріалів,правових підстав надання земельної ділянки у власність (користування), відомостей про наявність спірних питань щодо меж земельної ділянки, переліку обмежень у використанні земельної ділянки і наявні земельні сервітути, списків координат пунктів державної геодезичної мережі.

Також суд враховує, що в провадженні Господарського суду Житомирської області перебуває справа №906/147/22 за позовом Селянського (фермерського) господарства "Мрія" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Щигліївка Агро", Старосілецької сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: на стороні позивача - ОСОБА_2 ; на стороні Старосілецької сільської ради - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, де заявлено наступні позовні вимоги:

- визнати протиправним та скасувати рішення Старосілецької сільської ради №343 від 16.07.2021 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання в оренду невитребуваних земельних ділянок (земельних часток (паїв))";

- визнати недійсним договір оренди землі №11 від 30.07.2021, укладений між Старосілецькою сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Щигліївка Агро" земельної ділянки, загальною площею 18,00га, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Державному земельному кадастрі відомості про право оренди земельної ділянки, загальною площею 18,00га, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Старосілецької сільської ради за Товариством з обмеженою відповідальністю "Щигліївка Агро", рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 59888155 від 17.08.2021;

- скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки, загальною площею 18,00га, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Старосілецької сільської ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачами його прав на земельну ділянку площею 19,71га, яка розташована за межами населеного пункту с.Минійки Коростишівського району Житомирської області, на території Старосілецької сільської ради, та яка належить йому на праві постійного користування згідно з державним актом на право користування землею серії Б №079777 1992 року.

Разом з тим, в ході розгляду вказаної справи позивачем заявлено клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи щодо встановлення чи спростування факту накладення земельної ділянки, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, площею 18,0га, на земельну ділянку площею 19,71га, яка знаходиться у постійному користуванні Селянського (фермерського) господарства "Мрія" на підставі Державного акту на право користування землею серії Б №079777 1992 року.

Згідно з ухвалою Господарського суду Житомирської області від 20.12.2022 призначено судову земельно-технічну експертизу щодо встановлення вказаних обставин. Наразі експертиза триває.

Про наявність вказаної справи позивач повідомляв Кваліфікаційну комісію у письмових запереченнях.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що як станом на час прийняття оспорюваного наказу, так і станом на день розгляду даної справи достеменно не встановлено накладення земельної ділянки, кадастровий номер 1822584000:01:000:0281, площею 18,0га, на земельну ділянку площею 19,71га, яка знаходиться у постійному користуванні Селянського (фермерського) господарства "Мрія" ( ОСОБА_2 ) на підставі Державного акту на право користування землею серії Б №079777 1992 року, а отже і порушення прав даної особи в результаті розроблення позивачем технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки (кадастровий номер 1822584000:01:000:0281) не доведено.

Суд наголошує, що рішення суб`єкта владних повноважень має відповідати критеріям законності рішень згідно із ч.2 ст.2 КАС України та правилам юридичної визначеності як невід`ємної складової, запровадженого ст.8 Конституції України принципу верховенства права.

При цьому, висновки Кваліфікаційної комісії щодо встановлення порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, не можуть ґрунтуватись на припущеннях та мають бути доведені поза розумним сумнівом.

Жодні фактори не звільняють суб`єкта владних повноважень від обов`язку під час прийняття рішення діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано та добросовісно.

Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень. І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, з яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність рішення.

Водночас, у поданні Кваліфікаційної комісії наведено лише обставини, зазначені у листі третьої особи та заперечення позивача, проте жодної оцінки цим обставинам та запереченням не надано, не зазначено й які негативні наслідки виникли в результаті дій позивача.

З огляду на досліджені судом обставини у справі, судом встановлено, що Кваліфікаційна комісія не вчиняла дії щодо дослідження, збору та оцінки додаткових доказів, аналізу попередньої роботи позивача, перевірки кваліфікації та якості його професійної підготовки, як інженера-землевпорядника, не проводилась оцінка характеру порушення, категорії виконавця, об`єктивних та суб`єктивних ознак здійснюваного порушення, що у свою чергу додатково свідчить про безпідставність притягнення позивача до відповідальності шляхом саме анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника.

Суд звертає увагу на те, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.

Європейський суд у справі ClawsonLtd. v. Papierwerke AG, (1975) AC 591 at 638 вказав, що сприйняття верховенства права як конституційного принципу вимагає того, аби будь-який громадянин, перед тим, як вдатися до певних дій, мав змогу знати заздалегідь, які правові наслідки настануть.

Сутність принципу правової визначеності Європейський суд визначив як забезпечення передбачуваності ситуації та правовідносин у сферах, що регулюються, цей принцип не дозволяє державі посилатись на відсутність певного правового акта, який визначає механізм реалізації прав і свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Як зазначив Європейський суд у справі YvonevanDuyn v. Home Office, принцип правової визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатись на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться в законодавчому акті, якій загалом не має автоматичної прямої дії.

Така дія названого принципу пов`язана із іншим принципом - відповідальності держави, який полягає в тому, що держава не може посилатись на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії" , заява № 55555/08, пункт 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії" , заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах ("Онер`їлдіз проти Туреччини", пункт 128, та "Беєлер проти Італії", пункт 119).

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", пункт 74).

Підсумовуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено факту порушення позивачем законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, а тому відсутні підстави для притягнення його до відповідальності шляхом анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника.

Відтак, наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №217 від 10.08.2022 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника" в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 №003010, виданого 26.03.2013, є протиправним та підлягає скасуванню.

Твердження відповідача про обрання позивачем недієвого та неналежного способу захисту порушеного права суд оцінює критично, оскільки відповідно до ст.ст.66, 68 Закону №858-IV рішення про анулювання чи позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.

При цьому, подання Кваліфікаційної комісії як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням, його оскарження не є належним та ефективним способом захисту прав позивача, оскільки скасування такого рішення не може призвести до відновлення порушеного права позивача.

Даний висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, наведеній у постанові від 22.05.2023 у справі № 480/5771/21.

Статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі -КАС України) встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено у порядку ст.77 КАС України правомірність оскаржуваних рішень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

В силу приписів ст. 139 КАС України сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 4, 6-9, 32, 77, 90, 139, 205, 242-246, 258, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд,-

вирішив:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідн. номер НОМЕР_1 ) до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (вул.Святослава Хороброго, 3, Київ 151, 03151, код ЄДРПОУ 39411771), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул.Довженка, 45, м.Житомир, Житомирська область, 10002, код ЄДРПОУ 39765513) про визнання протиправним та скасування наказу, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 10.08.2022 №217 "Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженера-землевпорядника" в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 №003010, виданого 26.03.2013

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у сумі розміром 1073 (одна тисяча сімдесят три) грн 60 (шістдесят) коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено в повному обсязі 14 липня 2023 року.

Суддя А.В. Горовенко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112203859
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —240/3618/23

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 14.07.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні