БОЛГРАДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
17.07.2023
Єдиний унікальний № 497/2042/22
Провадження № 1-кс/497/481/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
про тимчасовий доступ до речей і документів
17.07.23 року м. Болград
Слідчий суддя Болградського районного суду Одеської області ОСОБА_1 ,
за участю секретаря ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Болград, клопотання слідчого СВ Болградського РВП ГУНП в Одеській області про тимчасовий доступ до речей і документів,
ВСТАНОВИВ:
03 липня 2023року слідчий СВ Болградського РВП ГУНП в Одеській області ОСОБА_4 звернувся до слідчого судді з клопотанням погодженим з прокурором Болградської окружної прокуратури ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до документів, в зв`язку з досудовим розслідуванням по кримінальному провадженні, внесеному в Єдиний реєстр досудових розслідувань за №42022160000000242 від 18.08.2022 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.362 КК України.
В обґрунтування клопотання слідчий зазначає, що Підставою для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань стало надходження 18.08.2023 до Одеської обласної прокуратури звернення директора ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ОСОБА_5 щодо можливих протиправних дій державних реєстраторів. Так, в липні 2022 року державними реєстраторами ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_6 , Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_7 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відомості щодо припинення ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ЄДРПОУ НОМЕР_1 оренди більш ніж 200 земельних ділянок на території Калчевської сільської ради Белградського району Одеської області, якими підприємство користувалось на підставі діючих та зареєстрованих договорів оренди. Після державної реєстрації припинення оренди земельних ділянок, державними реєстраторами, за відсутності відповідних правовстановлюючих документів, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відомості щодо оренди зазначених земельних ділянок ФГ « ОСОБА_8 » ЄДРПОУ НОМЕР_2 .
Відповідно до п. 5 ч. 5 ст. 214 КПК України визначена попередня правова кваліфікація кримінального правопорушення з зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність, а саме - ч.3 ст. 362 КК.
Під час досудового розслідування допитано свідка - директора ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ОСОБА_5 , який показав, що 04.08.2022 директор ПП « ОСОБА_9 » ОСОБА_10 повідомив йому, що забирає біля 723 га земельних ділянок, які раніше перебували в оренді ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », для подальшого їх використання, так як ПП « ОСОБА_9 » уклав з власниками цих земельних ділянок відповідні договори на їх оренду. В той же день, отримавши з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно данні, було встановлено, що більш ніж 200 га земельних ділянок були зареєстровані державними реєстраторами за ПП « ОСОБА_9 », щодо яких у ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » існують діючі договори оренди.
08.08.2022 ОСОБА_5 під час його зустрічі з державним реєстратором ОСОБА_6 стало відомо, що на початок 2020 року колишній директор ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ОСОБА_11 та директор ПП « ОСОБА_9 » ОСОБА_10 прийшли до нього з питанням про розірвання договорів оренди земельних ділянок, укладених між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та власниками земельних ділянок, загальна площа яких складала біля 150 га. Державним реєстратором ОСОБА_6 , ОСОБА_5 для огляду була надана копія однієї із додаткових угод про розірвання договору оренди між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та орендодавцем, датована 2020 роком, за підписом директора ОСОБА_11 та засвідчена печаткою товариства « ІНФОРМАЦІЯ_3 ».
Свідок ОСОБА_5 вважає, що додаткові угоди про розірвання договорів оренди земельних ділянок укладені ОСОБА_12 задніми числами, коли останній вже не працював на посаді директора, та засвідчені печаткою товариства « ІНФОРМАЦІЯ_3 », яка залишилася у нього після звільнення та не є дійсною.
Згідно протоколу №16-12/2019 загальних зборів учасників ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » від 16.12.2019 прийнято рішення про те, що:
- рішення про надання згоди на дострокове розірвання довгострокових договорів оренди землі приймається виключно Загальними зборами учасників Товариства;
- припинити повноваження директора Товариства на дострокове розірвання довгострокових договорів оренди землі без прийняття рішення Загальними зборами учасників Товариства про надання згоди на дострокове розірвання таких довгострокових договорів оренди.
Окрім цього, на запит прокурора від ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » надійшли копії договорів оренди земельних ділянок (перелік за списком), укладених між товариством та власниками земельних ділянок, щодо яких у подальшому державними реєстраторами ОСОБА_6 та ОСОБА_7 проведена реєстрація їх розірвання.
Свідок ОСОБА_10 показав, що він з 2011 року обіймає посаду директора ПП « ОСОБА_9 ». Очолюване ним підприємство займається вирощуванням сільськогосподарської продукції на орендованих землях, розташованих на території колишньої ІНФОРМАЦІЯ_4 . У 2020 році до нього, як керівника підприємства, почали масово звертатися власники земельних ділянок щодо укладання з ними відповідних договорів оренди земельних ділянок, які раніше оброблялись ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». ОСОБА_10 пояснив вказаним особам, що для укладання з ним договорів оренди земельних ділянок спочатку необхідно розірвати договори з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». ОСОБА_10 достовірно відомо, що директор ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ОСОБА_12 підписував необхідні документи з власниками земельних ділянок про розірвання договорів оренди.
На початку 2021 року до нього знову почали масово звертатися люди з пакетом документів, включаючи додаткову угоду про розірвання договорів оренди земельних ділянок з Товариством.
Приблизно у березні-квітні 2021 року директором ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » став ОСОБА_5 , до якого ОСОБА_10 неодноразово звертався та повідомляв, що до нього звертається велика кількість людей, які були колишніми пайовиками Товариства та бажають укласти з ним договори оренди, але останній відмовлявся говорити з ним з цього питання.
Наприкінці 2021 - початок 2022 року та до середини 2022 року ОСОБА_10 організовував автобуси для людей, які цього потребували, для поїздки до державних реєстраторів для відповідного оформлення документів про переукладання та реєстрації договорів оренди.
Після оформлення усіх необхідних процедур, ОСОБА_10 були видані державними реєстраторами Витяги з Державного реєстру. Усі документи, включаючи Витяги, договори оренди, ОСОБА_10 зберігав в офісі за адресою: АДРЕСА_1 .
У середині серпня 2022 року із вказаного офісного приміщення було викрадено належний йому ноутбук та коробка з вказаними документами.
Усі земельні ділянки ПП « ОСОБА_9 » обробляє на даний час на законних підставах.
Згідно відповіді ПП « ОСОБА_9 » на запит прокурора, оригінали договорів оренди земельних ділянок, укладених між ПП « ОСОБА_9 » та власниками земельних ділянок були викрадені з приміщення офісу цього підприємства, у зв`язку з чим розпочато досудове розслідування в кримінальному провадженні №12022162270000397 від 16.08.2022 за ч. 4 ст. 185 КК України.
Свідок ОСОБА_12 показав, що в березні 2016 року його призначено на посаду директора ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », на якій працював до березня 2021 року, до призначення ОСОБА_5 .
Протягом усього часу він, як керівник ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », підписував договори оренди земельних ділянок, додаткові угоди про дострокове припинення, а також необхідні документи для зняття з державної реєстрації договорів, строк дії яких сплив. Ніяких обмежень у цих питаннях у ОСОБА_12 не було. Посилання ОСОБА_5 на наявність будь-яких обмежень у його повноваженнях він вважає безпідставними, так як усі нові договори оренди земельних ділянок, додаткових угод про розірвання й іншу документацію розробляли у головному офісі підприємства юристи і землевпорядники. ОСОБА_12 у свою чергу ці документи тільки підписував. Ніяких обмежень повноважень ОСОБА_12 як директора в Уставі або в інших документах не містилось.
Вказати конкретних людей, в який час звертались, які документи підписував, ОСОБА_12 на даний час згадати не може. Точно пам`ятає, що велика кількість договорів розірвання оренди було підписано в 2019 та 2020 роках.
Про можливу наявність документів, які б обмежували його повноваження ОСОБА_12 не відомо. А якщо такий документ і є в наявності, то він був складений пізніше, після його звільнення з посади директора Товариства.
Свідок ОСОБА_6 (державний реєстратор ІНФОРМАЦІЯ_2 ) показала, що наприкінці січня 2022 року до неї звернулися приблизно 8-10 власників земельних ділянок з заявами щодо припинення права оренди земельних ділянок, що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». Вищезазначені заявники разом з заявами надали державному реєстратору оригінали додаткових угод про розірвання договорів оренди земельних ділянок, які перебували у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », квитанції про сплату адміністративного збору, копії державних актів на право власності на земельні ділянки, та копії паспортів.
У зв`язку з великим навантаженням на роботі на протязі приблизно місяця, ОСОБА_6 заяви до реєстру не вносила. Протягом лютого 2022 року до ОСОБА_6 звернулися ще понад 100 власників з заявами щодо припинення права оренди земельних ділянок, що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », які також разом з заявою надали вищезазначені документи.
08.08.2022 року директор ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ОСОБА_13 разом з адвокатами приїхали до ОСОБА_6 на місце роботи з вимогою припинити будь - які реєстраційні дії щодо вказаних земельних ділянок, у зв`язку із відсутністю законних підстав та відповідних документів для їх проведення, оскільки у колишнього директора ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ОСОБА_12 були відсутні повноваження щодо укладання та підпису від імені товариства будь - яких документів згідно статуту 2016 року.
ОСОБА_6 показала, що під час перевірки наданих колишнім директором ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ОСОБА_12 зазначених документів встановлено, що на момент підписання додаткових угод у 2020 році у ОСОБА_12 були повноваження вчиняти дії від імені ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » на підставі статуту затвердженого у 2019 році.
В період часу з 24 лютого 2022 року по 26 травня 2022 року доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (надалі - Реєстр) був закритий. Після відкриття до нього доступу ОСОБА_6 на протязі червня - липня 2022 року, на підставі вищезазначених заяв та документів, до Реєстру внесено записи про припинення договорів оренди земельних ділянок з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та в подальшому записи про реєстрацію договорів оренди вказаних земельних ділянок з ПП « ОСОБА_9 ».
Свідок ОСОБА_7 показав, що він з червня 2016 року працює державним реєстратором по нерухомому майну. За період часу роботи в середньому за рік ОСОБА_7 проводив близько 2000 реєстрацій. Майже всі реєстраційні дії вчиняються ОСОБА_7 щодо земельних ділянок.
Під час допиту ОСОБА_7 детально розповів процедуру здійснення ним реєстраційних дій.
Влітку 2022 року ОСОБА_7 приїхав у с. Калчева Болградського району за запрошенням директора ПП « ОСОБА_9 » ОСОБА_10 , з метою перевірки документів, необхідних для подальшої реєстрації договорів оренди земельних ділянок, належних мешканцям цього села, що він і зробив.
Під час перевірки цих документів, ОСОБА_7 переконався, що відсутні обмеження щодо укладання нових договорів оренди земельних ділянок з ПП « ОСОБА_9 » та колишніми орендодавцями ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », так як у власників земельних ділянок були в наявності відповідні угоди про дострокове розірвання договорів оренди земельних ділянок з Товариством.
Після цього ОСОБА_7 декілька разів приїжджав до с. Кальчева, де перевіряв документи власників земельних ділянок на відповідність для здійснення подальших реєстраційних дій, збирав ці документи, та у відповідності до закону проводив відповідні реєстраційні дії. Скільки та які саме ОСОБА_7 не пам`ятає.
Від державних реєстраторів ОСОБА_7 та ОСОБА_6 отримана відповідь, в яких вони відмовилися в наданні витребуваної документації, а саме документів, на підставі яких державним реєстратором проведена реєстрація припинення договорів оренди земельних ділянок, укладених ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », та на підставі яких державним реєстратором проведена державна реєстрація права користування (оренди) договорів оренди за ПП « ОСОБА_9 » (код НОМЕР_2 ) щодо вказаних земельних.
Органом досудового розслідування планується отримати тимчасовий доступ до наступних документів :
-заяв про державну реєстрацію припинення права оренди земельних ділянок (речового права на земельну ділянку, похідного від права власності), що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), на підставі додаткових угод до договорів оренди землі за нижчезазначеними кадастровими номерами (Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень);
-додаткових угод до договорів оренди землі що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), на підставі яких державним реєстратором ОСОБА_7 здійснена державна реєстрація припинення права оренди земельних ділянок за нижчезазначеними кадастровими номерами;
-договорів оренди землі, на підстав яких державним реєстратором ОСОБА_7 внесено записи про право оренди на земельні ділянки (за нижчезазначеними кадастровими номерами) за ПП « ОСОБА_8 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ).
Вказані документи не є такими, щодо яких згідно ст.160 КПК заборонено доступ.
Слідчим наведено перелік кадастрових номерів земельних ділянок щодо яких вчинялися реєстраційні дії, і доступ до документів яких має намір отримати слідчий.
На обґрунтування підстав вважати, що речі і документи перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи, слідчий посилається на:
- статтю 17 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон), згідно якої реєстраційна справа формується у паперовій та електронній формах після відкриття розділу на об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості у Державному реєстрі прав та внесення до нього відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження і зберігається протягом всього часу існування об`єкта.
Реєстраційна справа включає заяви на проведення реєстраційних дій, документи, на підставі яких проведено реєстраційні дії, документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, а також відомості з реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав, запити державного реєстратора та документи, отримані із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року.
В свою чергу, формування та зберігання реєстраційних справ у паперовій формі у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, у відповідності до норм Порядку формування та зберігання реєстраційних справ, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 18.11.2016 № 3267/5, забезпечується суб`єктом державної реєстрації, що відповідно до закону наділений повноваженнями із забезпечення зберігання реєстраційних справ.
Доступ до документів реєстраційної справи у паперовій формі, відповідно до статті 17 Закону, забезпечує посадова особа із зберігання реєстраційних справ відповідного суб`єкта, що забезпечує зберігання реєстраційних справ.
З огляду на зазначене, на думку слідчого, доступ до документів, що були подані заявниками стосовно вищезазначених земельних ділянок для припинення права оренди земельних ділянок, що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », та реєстрації нових договорів оренди з ПП « ОСОБА_9 », можливо отримати у державного реєстратора ОСОБА_7 за адресою: АДРЕСА_2 .
Щодо значення речей і документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні, слідчий зазначає наступне:
У даному кримінальному провадженні, розпочатому за повідомленням директора ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », розслідується несанкціонована, як на думку останнього, зміна державним реєстратором ОСОБА_7 інформацій, які оброблюються в електронно обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах чи комп`ютерних мережах, та має право доступу до них, зокрема до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, внаслідок яких (несанкціонованих змін) достроково розірвані договори оренди земельних ділянок з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та укладені нові договори оренди з ПП « ОСОБА_9 ».
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження Державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 9 Закону передбачено, що до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, зокрема, належить забезпечення проведення державної реєстрації прав.
У відповідності до п. п. 1, 2 ч. 1 ст. 18 Закону, державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав.
Згідно ч. 9 ст. 18 Закону, заява про державну реєстрацію прав подається окремо щодо кожного об`єкта нерухомого майна.
Враховуючи викладене, органу досудового розслідування необхідно встановити: чи проведена державним реєстратором ОСОБА_7 державна реєстрація дострокового розірвання договорів оренди земельних ділянок з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » на підставі відповідних договорів та заяв про їх державну реєстрацію, які підписані уповноваженими суб`єктами.
Окрім цього, ПП « ОСОБА_9 » на запит прокурора не надано копії договорів оренди земельних ділянок, які раніше перебували в оренді у ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », щодо яких державним реєстратором ОСОБА_7 проведена державна реєстрація їх розірвання, та у наступному державна реєстрація укладених вже договорів оренди з ПП « ОСОБА_9 ».
Згідно відповіді, наданої ПП « ОСОБА_9 », оригінали договорів були викрадені з приміщення офісу.
Доступ до договорів оренди земельних ділянок, які укладені між ПП « ОСОБА_9 » та їх власниками одразу після державної реєстрації додаткових угод про розірвання договорів оренди земельних ділянок, які перебували у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », необхідно з метою їх вивчення на предмет неправомірного зговору між державним реєстратором та ПП « ОСОБА_9 ».
У зв`язку з тим, що суб`єктом кримінального правопорушення у даному випадку є державний реєстратор, необхідно отримати саме тимчасовий доступ до вказаних документів, які зберігаються у останнього, та на підставі яких здійснені відповідні зміни у Державному реєстрі прав.
Доступ до вказаних документів мають суттєве значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, так як дасть можливість встановити чи правомірними були дії державного реєстратора під час здійснення ним державної реєстрації дострокового розірвання та укладання зазначених договорів оренди.
На обґрунтуванняможливості використанняяк доказіввідомостей,що містятьсяв речахі документах,та неможливістьіншими способамидовести обставини,які передбачаєтьсядовести задопомогою цихречей ідокументів,у випадкуподання клопотанняпро тимчасовийдоступ доречей ідокументів,які містятьохоронювану закономтаємницю,слідчий вказуєна те, що відомості, що містяться у зазначених документах самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні та будуть використані безпосередньо як доказ наявності або відсутності ознак кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 362 КК в діях державного реєстратора у даному кримінальному провадженні.
Іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих документів неможливо з підстав, визначених у п. 5 цього клопотання.
В обґрунтуваннянеобхідності вилученняречей іоригіналів абокопій документів,якщо відповіднепитання порушуєтьсястороною кримінальногопровадження слідчийвідмічає, що у зв`язку з особливостями розслідування даного кримінального правопорушення, необхідністю вивчення вказаних документів, надання їм належної правової оцінки, враховуючи їх значну кількість (біля 150), органу досудового розсування необхідно під час тимчасового доступу отримати їх копії.
Згідно п. п. 1,7 ст. 164 КПК, в ухвалі слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів має бути зазначено: прізвище, ім`я та по батькові особи, якій надається право тимчасового доступу до речей і документів; строк дії ухвали, який не може перевищувати двох місяців з дня постановлення ухвали, за виключенням ухвал, постановлених на виконання вимог частини другої статті 562 цього Кодексу.
Враховуючи значний об`єм документів, до яких слід отримати доступ та вилучити їх копії, слідчий просить встановити строк дії ухвали - 2 місяця.
Саме викладеним, слідчий обґрунтовує вказане клопотання.
Згідно ч.2 ст. 163 КПК України якщо сторона кримінального провадження, яка звернулася з клопотанням, доведе наявність достатніх підстав вважати, що існує реальна загроза зміни або знищення речей чи документів, клопотання може бути розглянуте слідчим суддею, судом без виклику особи, у володінні якої вони знаходяться.
Разом з цим, слідчим не було наведено відповідного обґрунтування у відповідності до вимог ч.2 ст.163 КПК України.
На виконання вимог ст.163 ч.1 КПК України, слідчим суддею вживалися заходи для належного сповіщення ініціатора клопотання та особи, у володінні якої знаходяться такі речі і документи про призначення судового розгляду на 14:00 годину 12.07.2023 року.
У повістці про судовий виклик, в силу вимог ст.163 ч.3 КПК України, слідчий суддя зобов`язав Державного реєстратора Яськівської сільської ради Одеського району Одеської області ОСОБА_7 забезпечити збереження речей і документів, до яких слідчий просить надати тимчасовий доступ, у тому вигляді, який вони мають на момент отримання даного судового виклику (а.с.62).
В судовому засіданні 12.07.2023 року
-слідчий ОСОБА_4 - не прибув, причини неявки не повідомив;
-прокурор ОСОБА_3 підтримав вказане клопотання наполягав на його задоволенні. Пояснив, що ініціатор даного клопотання відбув у службове відрядження;
- особа, у володінні якої знаходяться такі речі і документи повідомлявся згідно вимог чинного законодавства на електронну адресу, яка є електронною адресою ІНФОРМАЦІЯ_5 (а.с.62).
В зв`язку з відсутністю ініціатора даного клопотання, та неналежним повідомленням державного реєстратора ОСОБА_7 , в судовому засіданні було оголошено перерву до 14:00 17.07.2023 року (а.с.63).
В судовому засіданні 17.07.2023 року:
-слідчий ОСОБА_4 не прибув, однак до суду надійшла заява заступника начальника відділу начальника слідчого відділу Болградського РВП ОСОБА_14 про те, що слідчий ОСОБА_4 відбув у відрядження, та не зможе виконати ухвалу суду. Разом з цим, просила клопотання задовольнити, надати тимчасовий доступ до речей і документів за даним клопотання старшому слідчому СВ Болградського РВП капітану поліції ОСОБА_15 (а.с.66);
- прокурор підтримав клопотання, надав пояснення з підстав зазначених в клопотанні, та просив надати тимчасовий доступ старшому слідчому СВ Болградського РВП ГУНП в Одеській області ОСОБА_15 .
- державний реєстратор ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_7 , будучи повідомленим належним чином (а.с.65), до суду не прибув, будь-яких заяв, клопотань не надсилав.
Розгляд клопотання відповідно до ч.2 ст.163 КПК України проводився за відсутності особи, у володінні якої знаходяться речі і документи.
Розглянувши подане клопотання, дослідивши обставини та підстави наведені в клопотанні, матеріали кримінального провадження, слідчий суддя дійшов наступного висновку.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються на підставі ухвали слідчого судді або суду, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом.
Згідно ч. 1 ст. 159 КПК України, тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).
Відповідно до ч. 1 ст. 160 КПК сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, за винятком зазначених у статті 161 цього Кодексу.
Положеннями ч. 2 ст. 160 КПК визначено, що у клопотанні зазначаються:
1) короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв`язку з яким подається клопотання;
2) правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність;
3) речі і документи, тимчасовий доступ до яких планується отримати;
4) підстави вважати, що речі і документи перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи;
5) значення речей і документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні;
6) можливість використання як доказів відомостей, що містяться в речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів, у випадку подання клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю;
7) обґрунтування необхідності вилучення речей і оригіналів або копій документів, якщо відповідне питання порушується стороною кримінального провадження.
Відповідно ч.5 ст.163 КПК України, слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: 1) перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; 2) самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; 3) не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
За результатами розгляду даного клопотання слідчим суддею встановлено, що:
Слідчим відділом Болградського РВП ГУНП в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42022160000000247 від 18.08.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 362 КК України: несанкціоновані зміна інформації, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах чи комп`ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї, за попередньою змовою групою осіб, що заподіяло значну шкоду (а.с.11).
Нагляд за додержанням законності під час досудового розслідування у вигляді процесуального керівництва здійснює Болградська окружна прокуратура (а.с.14-15).
Слідчий просить надати тимчасовий доступ до наступних документів:
-заяв про державну реєстрацію припинення права оренди земельних ділянок (речового права на земельну ділянку, похідного від права власності), що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), на підставі додаткових угод до договорів оренди землі за нижчезазначеними кадастровими номерами (Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень);
-додаткових угод до договорів оренди землі що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), на підставі яких державним реєстратором ОСОБА_7 здійснена державна реєстрація припинення права оренди земельних ділянок за нижчезазначеними кадастровими номерами;
-договорів оренди землі, на підстав яких державним реєстратором ОСОБА_7 внесено записи про право оренди на земельні ділянки (за нижчезазначеними кадастровими номерами) за ПП « ОСОБА_8 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ).
Вказані документи не є такими, щодо яких згідно ст. 160 КПК заборонено доступ.
Слідчим наведено перелік кадастрових номерів земельних ділянок щодо яких вчинялися реєстраційні дії, і доступ до документів яких він має намір отримати:
5121484100:01:002:0637 5121484100:01:002:0992 5121484100:01:004:0303 5121484100:01:004:0302 5121484100:01:004:0300 5121484100:01:004:0301 5121484100:01:002:1069 5121484100:01:002:0727 5121484100:01:003:0226 5121484100:01:001:0507 5121484100:01:001:0508 5121484100:01:004:0265 5121484100:01:002:0690 5121484100:01:002:1254 5121484100:01:002:1253 5121484100:01:003:0305 5121484100:01:002:09815121484100:01:002:0956 5121484100:01:002:0954 5121484100:01:004:0276 5121484100:01:002:0787 5121484100:01:004:0200 5121484100:01:004:0198 5121484100:01:002:0872 5121484100:01:002:0873 5121484100:01:002:1018 5121484100:01:003:0256 5121484100:01:003:0254 5121484100:01:004:0292 5121484100:01:004:0293 5121484100:01:002:0794 5121484100:01:002:0816 5121484100:01:002:0795 5121484100:01:002:06675121484100:01:002:0982 5121484100:01:002:0980 5121484100:01:002:0953 5121484100:01:002:0979 5121484100:01:002:0802 5121484100:01:002:0865 5121484100:01:003:0322 5121484100:01:002:0803 5121484100:01:004:0363 5121484100:01:004:0364 5121484100:01:004:0201 5121484100:01:002:0876 5121484100:01:002:0866
Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 1 липня 2004 року № 1952-IV із послідуючими змінами і доповнення, в редакції чинній на час вчинення реєстраційних дій (надалі Закон), регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав,.
Згідно ст.5 цього Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Стаття 6 Закону визначено система органів та суб`єкти, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав.
Так, організаційну систему державної реєстрації прав становлять:
1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;
2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;
3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
До повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить (ст.9 Закону):
1) забезпечення:
проведення державної реєстрації прав;
ведення Державного реєстру прав;
взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;
формування та зберігання реєстраційних справ.
Зберігання реєстраційних справ у паперовій формі здійснюється виключно виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями за місцезнаходженням відповідного майна;
2) здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 17 Закону визначено вимоги до ведення реєстраційних справ.
Так, реєстраційна справа формується у паперовій та електронній формі після відкриття розділу на об`єкт нерухомого майна у Державному реєстрі прав та внесення до нього відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження та зберігається протягом всього часу існування об`єкта (ч.1).
У випадках проведення нотаріусами державної реєстрації речових прав та їх обтяжень у результаті вчинення нотаріальних дій реєстраційна справа формується в електронній формі (ч.1).
Реєстраційній справі присвоюється реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна.
Реєстраційна справа включає заяви на проведення реєстраційних дій, документи, на підставі яких проведено реєстраційні дії, документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, а також відомості з реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав, запити державного реєстратора та документи, отримані із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року.
Реєстраційна справа ведеться в електронній формі та формується автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав, до якої за результатом проведення кожної реєстраційної дії щодо об`єкта нерухомого майна автоматично включаються заяви, сформовані або подані в електронній формі, електронні копії документів, на підставі яких проведено реєстраційні дії, поданих у паперовій формі, документи, на підставі яких проведено реєстраційні дії, подані в електронній формі, документи в електронній формі, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, а також відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав, електронні копії запитів державного реєстратора в паперовій формі та документів, отриманих із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року.
Документи, подані заявником для проведення реєстраційних дій в паперовій формі, підлягають поверненню такому заявнику. Заява, подана в паперовій формі, документ про сплату адміністративного збору, запити державного реєстратора в паперовій формі та документи, отримані із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року, за результатом проведення реєстраційних дій заявнику не повертаються та зберігаються державним реєстратором, яким проведено реєстраційну дію, протягом трьох років (ч.2).
Частина 3 - реєстраційна справа в паперовій формі зберігається протягом десяти років з дати її закриття. Після закінчення цього строку реєстраційні справи в паперовій формі, не внесені за результатами експертизи їх цінності до ІНФОРМАЦІЯ_6 , знищуються в установленому законодавством порядку.
Реєстраційна справа в електронній формі зберігається в Державному реєстрі речових прав постійно.
Порядок формування та зберігання реєстраційних справ визначається Міністерством юстиції України (ч.5).
Згідно ч.6 цієї статті - витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за судовим рішенням.
Суб`єкт державної реєстрації прав, що забезпечує зберігання реєстраційних справ у паперовій формі, зобов`язаний зробити опис вилучених документів, забезпечити виготовлення копій документів, що вилучаються з реєстраційної справи, пронумерувати, прошити та завірити їх печаткою.
До реєстраційної справи долучається копія судового рішення про витребування документів, супровідний лист або документ, яким суд уповноважив особу на їх одержання, а також опис вилучених документів.
Вилучені з реєстраційної справи документи надсилаються поштовим відправленням до суду або передаються безпосередньо особі, уповноваженій судом на їх одержання.
Після проведення відповідних процесуальних дій документи, вилучені з реєстраційної справи, підлягають негайному поверненню суб`єкту державної реєстрації, який забезпечує зберігання такої реєстраційної справи.
Формування та зберігання реєстраційних справ у паперовій формі у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, у відповідності до норм Порядку формування та зберігання реєстраційних справ, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 18.11.2016 № 3267/5, забезпечується суб`єктом державної реєстрації, що відповідно до закону наділений повноваженнями із забезпечення зберігання реєстраційних справ (розділ ІІІ Порядку).
З огляду на зазначене, документи у паперовій формі до яких слідчий просить надати тимчасовий доступ, зберігаються у державного реєстратора ОСОБА_7 за адресою: АДРЕСА_2 .
Вирішуючи питання щодо значення речей і документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні, слідчий суддя зважає на те, що у даному кримінальному провадженні, розпочатому за повідомленням директора ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », здійснюється досудове розслідування за фактом несанкціонованої зміна інформації, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп`ютерах), автоматизованих системах чи комп`ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї, за попередньою змовою групою осіб, що заподіяло значну шкоду (ч.3 ст.362 КК України).
Державний реєстратор ОСОБА_7 має доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та вчиняв певні реєстраційні дії в даному реєстрі.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження Державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 9 Закону передбачено, що до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав, зокрема, належить забезпечення проведення державної реєстрації прав.
У відповідності до п. п. 1, 2 ч. 1 ст. 18 Закону, державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав.
Згідно ч. 9 ст. 18 Закону, заява про державну реєстрацію прав подається окремо щодо кожного об`єкта нерухомого майна.
Враховуючи викладене, органу досудового розслідування необхідно встановити: чи проведена державним реєстратором ОСОБА_7 державна реєстрація дострокового розірвання договорів оренди земельних ділянок з ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » на підставі відповідних договорів та заяв про їх державну реєстрацію, які підписані уповноваженими суб`єктами.
У зв`язку з тим, що суб`єктом кримінального правопорушення у даному випадку є державний реєстратор, а відтак є необхідність у слідчого в отриманні тимчасовий доступ до паперових примірниківдокументів, які зберігаються у останнього, та на підставі яких здійснені відповідні зміни у Державному реєстрі речових прав.
Доступ до паперових примірниківвказаних документів мають суттєве значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, так як дасть можливість встановити чи правомірними були дії державного реєстратора під час здійснення ним державної реєстрації дострокового розірвання та укладання зазначених договорів оренди.
Слідчий суддя переконаний, що використання як доказів відомостей, що містяться в речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів, у зв`язку з якими подається клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні та у подальшому можуть бути використані безпосередньо як доказ наявності або відсутності ознак кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 362 КК в діях державного реєстратора у даному кримінальному провадженні.
Іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих документів неможливо.
У зв`язку з особливостями розслідування даного кримінального правопорушення, є необхідність у вивченні вказаних документів, надання їм належної правової оцінки.
Згідно п. п. 1,7 ст. 164 КПК, в ухвалі слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів має бути зазначено: прізвище, ім`я та по батькові особи, якій надається право тимчасового доступу до речей і документів; строк діїухвали,який неможе перевищуватидвох місяців з дня постановлення ухвали, за виключенням ухвал, постановлених на виконання вимог частини другої статті 562 цього Кодексу.
Клопотання слідчого в частині надання тимчасового доступу слідчим, які зазначені в клопотанні підлягає частковому задоволенню.
Оскільки норма статті 164 КПК чітко вимагає зазначення особи (тобто іменник який вживається в однині, та визначає одну людину), а тому слід визначити одного слідчого, якому надати тимчасовий доступ до речей і документів.
З урахуванням заяви заступника начальника відділу начальника слідчого відділу Болградського РВП ОСОБА_14 про те, що слідчий ОСОБА_4 , який є ініціатор даного клопотання, відбув у відрядження, та не зможе виконати ухвалу суду, та просила надати тимчасовий доступ до речей і документів за даним клопотанням старшому слідчому СВ Болградського РВП капітану поліції ОСОБА_15 (а.с.66), слідчий суддя вважає за необхідне прийняти дану заяву до уваги, та надати тимчасовий доступ старшому слідчому ОСОБА_15 .
Посилання слідчого на значний об`єм документів, до яких слід отримати доступ та вилучити їх копії, та необхідність встановити строк дії ухвали - 2 місяця суд розцінює критично, та вважає що строк один місяць буде більш ніж достатньо для реалізації ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів.
Таким чином, враховуючи, що з матеріалів кримінального провадження вбачається наявність достатніх підстав вважати, що вказана інформація має суттєве значення для встановлення важливих обставин у цьому кримінальному провадженні, слідчий суддя вважає за можливе задовольнити клопотання слідчого частково.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.131, 132, 159-166 КПК України, слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання слідчого СВ Болградського РВП ГУНП в Одеській області ОСОБА_4 про тимчасовий доступ до речей документів задовольнити частково.
Надати старшому слідчому Слідчого відділу Болградського районного відділу поліції Головного управління національної поліції в Одеській області капітану поліції ОСОБА_15 тимчасовий доступ до наступних документів:
- заяв про державну реєстрацію припинення права оренди земельних ділянок (речового права на земельну ділянку, похідного від права власності), що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), на підставі додаткових угод до договорів оренди землі за нижчезазначеними кадастровими номерами (Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень);
-додаткових угод до договорів оренди землі що знаходилися у користуванні ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), на підставі яких державним реєстратором ОСОБА_7 здійснена державна реєстрація припинення права оренди земельних ділянок за нижчезазначеними кадастровими номерами;
-договорів оренди землі, на підстав яких державним реєстратором ОСОБА_7 внесено записи про право оренди на земельні ділянки за ПП « ОСОБА_8 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) за нижчезазначеними кадастровими номерами:
5121484100:01:002:0637 5121484100:01:002:0992 5121484100:01:004:0303 5121484100:01:004:0302 5121484100:01:004:0300 5121484100:01:004:0301 5121484100:01:002:1069 5121484100:01:002:0727 5121484100:01:003:0226 5121484100:01:001:0507 5121484100:01:001:0508 5121484100:01:004:0265 5121484100:01:002:0690 5121484100:01:002:1254 5121484100:01:002:1253 5121484100:01:003:0305 5121484100:01:002:09815121484100:01:002:0956 5121484100:01:002:0954 5121484100:01:004:0276 5121484100:01:002:0787 5121484100:01:004:0200 5121484100:01:004:0198 5121484100:01:002:0872 5121484100:01:002:0873 5121484100:01:002:1018 5121484100:01:003:0256 5121484100:01:003:0254 5121484100:01:004:0292 5121484100:01:004:0293 5121484100:01:002:0794 5121484100:01:002:0816 5121484100:01:002:0795 5121484100:01:002:06675121484100:01:002:0982 5121484100:01:002:0980 5121484100:01:002:0953 5121484100:01:002:0979 5121484100:01:002:0802 5121484100:01:002:0865 5121484100:01:003:0322 5121484100:01:002:0803 5121484100:01:004:0363 5121484100:01:004:0364 5121484100:01:004:0201 5121484100:01:002:0876 5121484100:01:002:0866
які перебуваютьу володіннідержавного реєстратора ОСОБА_7 ,адреса: АДРЕСА_2 ,з можливістю ознайомитись з паперовими примірниками та вилучити копії цих документів.
Забезпечити державним реєстратором ОСОБА_7 , адреса: АДРЕСА_2 тимчасовий доступ й можливість вилучення копій перелічених документів старшим слідчим СВ Болградського РВП ГУНП в Одеській області капітаном поліції ОСОБА_15 .
Строк дії ухвали один місяць з дня її постановлення.
Ухвала слідчого судді про доступ до речей і документів, підлягає обов`язковому виконанню.
У разі невиконання ухвали слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано тимчасовий доступ до речей і документів, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положенням КПК України з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Болградський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2024 |
Номер документу | 112223669 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Болградський районний суд Одеської області
Кодінцева С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні