ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2023 рокуСправа № 160/15952/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс» до Державної служби України з безпеки на транспорті, Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 06.07.2023 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс», підписана та направлена представником позивача адвокатом Добринь Ярославом Олексійовичем, до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про:
- визнання протиправною та скасування постанови Державної служби України з безпеки на транспорті відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області від 29.03.2023 № 357753 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс».
2. Ухвалою суду від 10.07.2023 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.
3. 13.07.2023 представником позивача адвокатом Добринь Я.О. на виконання вимог суду надано уточнену позовну заяву, у якій відповідачем визначено Державну службу України з безпеки на транспорті (код 39816845; вул. Антоновича, 51, м. Київ, 03150) та заявлено позовні вимоги про:
- визнання протиправною та скасування постанови Державної служби України з безпеки на транспорті від 29.03.2023 № 357753 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс».
4. Ухвалою суду від 18.07.2023 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; залучено до участі у справі у якості відповідача Відділ державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області (вул. Воскресенська, 24, м. Дніпро, 49000); витребувано докази у відповідача, встановлено сторонам строки для подання заяв по суті спору.
5. 20.07.2023 судом через систему «Електронний суд» отримано відзив Державної служби України з безпеки на транспорті на позовну заяву з додатками.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
6. Позивач вважає оскаржувану постанову протиправною та такою, що прийнята з порушенням встановленого порядку, зазначивши, що Порядок № 1567 визначає, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання, яка про час і місце розгляду такої справи повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.
7. Позивач не був повідомлений про час та місце розгляду справи, розгляд справи проведений за його участі. Таким чином, відповідачем в ході розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт не встановлено належних обставин справи та не забезпечено гарантування дотримання основоположних прав та інтересів охоронюваних Конституцією та законами України позивача.
8. Після отримання оскаржуваної постанови позивач звернувся з скаргою до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) м. Київ, відповідно до Порядку № 1567. Скарга залишена без задоволення, з підстав пропуску строків.
9. Згідно договору перевезення вантажу № ПР 40187948 від 07.02.2023 ТОВ «Приоритет Транс» не є перевізником, а надає експедиційні послуги. Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, головним видом діяльності підприємства є КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
10. Підставою для притягнення позивача до відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу слугував висновок відповідача щодо перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», з огляду на відсутність на момент перевірки протоколу перевірки адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено приписи Наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010.
11. Відповідно до договору перевезення вантажу № ПР 40187948 від 07.02.2023 заявки на організацію експедиторських послуг на перевезення вантажу здійснював суб`єкт господарювання, який провадить діяльність у сфері надання послуг з перевезення вантажу ТОВ «Вега Логистика».
12. Актом № 353785 від 09.03.2023 встановлено, що транспортним засобом автомобілем МАN д.н.з. НОМЕР_1 керував водій ОСОБА_1 на підставі свідоцтва реєстрації транспортного засобу НОМЕР_2 , що власник ТОВ «Вега Авто» та не є працівником ТОВ «Приоритет Транс».
13. Відповідальності за порушення вимог законодавства в сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають саме перевізники, а не власники транспортних засобів за умови, що вони не використовують транспортний засіб, а лише володіють майновими правами на нього, у відповідності до статті 1 Правил дорожнього руху України.
14. Відповідач в акті № 353785 від 09.03.2023 зазначив, що відповідно до товарно-транспортної накладної № р-8 від 09.03.2023 перевізником зазначено ТОВ «Приоритет Транс».
15. Відповідно до частини першої статті 33 Закону № 2344-ІІІ автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.
16. У відносинах, в межах яких відносно позивача було складено акти та застосовано штрафи, позивач перевізником не був, що в повному обсязі підтверджується доказами (Договір перевезення вантажу; заявка на організацію експедиційно-транспортних послуг, акт № 568 від 10.03.2023 про надання транспортно-експедиційних, рахунку на оплату № 564 від 10.03.2023, товарно-транспортна накладна), наданими разом із позовною заявою.
17. Тобто перевізником (автопідприємством) у таких відносинах виступав суб`єкт господарської діяльності ТОВ «Вега Логистика», останнє приймало участь у відносинах, пов`язаних з транспортуванням вантажу, контролюючому органу під час рейдової перевірки повідомлялося та надавалися документи на підтвердження цього факту, проте такі документи були проігноровані, при цьому, як вбачається з ТТН, перевезення здійснювалися на договірних умовах. А тому, суб`єктний склад правопорушення відповідачем визначено не правильно, об`єктивна сторона складу господарського правопорушення у діях позивача відсутня, а відтак й відсутні підстави для застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу.
18. Станом на дату проведення перевірки, за результатами якої складено акт від 09.03.2023 № 353785, транспортного засобу марки МАN вантажний, тентований, номерний знак НОМЕР_1 був у користуванні ТОВ «Вега Логистика».
19. Під час проведення перевірки посадовими особами відповідача не було з`ясовано та не встановлено належними доказами особу автомобільного перевізника, не взято до уваги договір перевезення вантажу, заявка на організацію експедиційно-транспортних послуг, яка є основним документом на перевезення вантажів та інші документи щодо перевезення вантажу.
20. Акт перевірки, який складено без встановлення належного суб`єкта відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, не може бути належним для притягнення такого суб`єкта до адміністративно-господарської відповідальності.
21. З наведеного вбачається, що у спірних правовідносинах позивач не виступав перевізником в розумінні норм Закону України «Про автомобільний транспорт», отже постанова має бути визнана протиправною та скасована судом.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА
Державна служба України з безпеки на транспорті
22. Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що положеннями чинного законодавства покладено на перевізника обов`язок забезпечення, а водія - пред`явлення для перевірки відповідних документів.
23. Під час перевірки було виявлено порушення вимог абзацу 3 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Як наслідок, за порушення вимог додержання законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом було складено постанову від 29.03.2023 № 357753.
24. Згідно акту № 353785 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, зокрема встановлено, під час перевірки виявлено порушення статті 34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: вимог пункту 3.3 наказу Міністерства транспорту та зв`язку від 24.06.2010 № 385 - відсутня роздруківка даних роботи тахографа за 09.03.2023.
25. Щодо дотримання процедури, 21.03.2023 Відділ державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області направив на офіційну пошту позивача повідомлення про розгляд справи від 14.03.2023 № 15974/23/24-23 разом з актом від 09.03.2023 № 353785, який відбувся 29.03.2023. Факт направлення підтверджується скріншотом з електронної пошти, з якого вбачається, що повідомлення про розгляд справи позивачу було направлено 21.03.2023 о 13:17:16.
26. Таким чином, відповідачем вжито усіх заходів щодо належного повідомлення позивача про розгляд справи, оскільки здійснено повідомлення у спосіб, визначений Порядком № 1567.
27. Така правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 20.06.2018 у справі № 809/1198/17 та від 13.06.2018 у справі № 820/6755/16.
28. Отже, позивач був належним чином повідомлений про час, дату та місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та мав реальну можливість бути присутнім при такому розгляді.
29. Щодо тверджень позивача про те, що він не є автомобільним перевізником і не здійснював перевезення вантажу, з системного аналізу законодавчих норм випливає, що автомобільним перевізником може бути фізична особа-підприємець або юридична особа, яка здійснює перевезення вантажів на комерційній основі чи за власний кошт.
30. Згідно з ТТН № Р8 від 09.03.2023 автомобільним перевізником зазначено ТОВ «Приоритет Транс», вантажоодержувачем є Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 .
31. Відтак, зважаючи на те, що вантажоодержувачем є особа відмінна від позивача суб`єкта господарювання, то має місце саме надання послуг перевезення вантажу, а відтак твердження позивача про те, що ним послуг вантажного перевезення позивачем не надавалося і він не є автомобільним перевізником не відповідає дійсності.
32. Факт здійснення господарської операції фіксується в товарно-транспортному документі і його наявність є обов`язковою, в такому випадку товарно-транспортний документ є первинним документом, який фіксує факт здійснення господарської операції (12.02.2020 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 440/3783/18, адміністративне провадження №К/9901/21076/19, К/9901/22123/19 (ЄДРСРУ № 87602342).
33. З висновку Верховного Суду, викладеного у постанові Верховного Суду від 22.02.2023 по справі № 240/22448/20, вбачається, що товарно-транспортна накладна може бути тим документом, з якого можна встановити автомобільного перевізника.
34. Важливо зазначити, що позивач здійснює господарську діяльність за КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (що підтверджується витягом з ЄДР долученим до позовної заяви). Відповідно до КВЕД-2010 Клас 49.41 включає усі види перевезень вантажним автомобільним транспортом. Цей клас також включає: оренду вантажних автомобілів з водієм; вантажні перевезення транспортними засобами з використанням людської або тваринної сили; надання послуг водія без власного вантажного автотранспортного засобу.
35. Відтак, саме позивач є автомобільним перевізником в розумінні статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт».
36. Щодо суті порушення, в контексті статті 48 Закону № 2344-ІІІ роздруківку даних цифрового тахографу необхідно відносити до категорії «інші документи, передбачені законодавством».
37. Отже, положеннями статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, а наявність роздруківки даних цифрового тахографа, передбачено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів.
38. На підставі викладеного, під час рейдової перевірки було встановлено, що у водія була відсутня роздруківка даних роботи цифрового тахографа 09.03.2023.
39. Доводи позовної заяви не підтверджують порушення в діях контролюючого органу під час проведення рейдової перевірки, а оскаржуваний акт індивідуальної дії є таким, що прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства.
Відділ державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області
40. Відповідач заяв по суті спору не надав.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
41. Товариство з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс» (код 40012100) зареєстроване 15.09.2015, основний вид діяльності: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, інші: 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду), 52.24 Транспортне оброблення вантажів, 73.12 Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації.
42. 09.03.2023 о 14 год. 30 хв. державними інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) від 03.03.2023 № 014507, а/д Н-31, Дніпро-Царичанка-Кобиляки-Решетилівка, смт Партизанське, проведено перевірку транспортного засобу марки MAN вантажний тентований, номерний знак НОМЕР_1 , серія та номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 , водій ОСОБА_1 , посвідчення водія НОМЕР_4 , видане МРЕВ-1 від 08.04.2004, що належить ПП «Вега Авто» (м. Дніпро, вул. Панікахи, 2, 310), згідно ТТН № Р8 від 09.03.2023 автомобільний перевізник ТОВ «Приоритет Транс».
43. За результатами проведеного заходу 09.03.2023 складений акт № 353785 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
44. Згідно акту під час перевірки виявлено порушення: статті 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» - перевізник не забезпечив виконання вимог цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення вантажів, а саме: відсутня роздруківка даних роботи тахографа за 09.03.2023 водія ОСОБА_1 , чим порушено вимоги пункту 3.3 наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010, у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», частина перша абзац 3, перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 цього Закону, а саме: відсутня роздруківка даних роботи тахографа за 09.03.2023 водія ОСОБА_1 ТЗ обладнаний цифровим тахографом.
45. Пояснення водія про причини порушень: водій від надання пояснення та підписання акту відмовився.
46. Відділом Державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області на електронну адресу ТОВ «Приоритет Транс» (office@prioritettrans.com) направлено повідомлення від 14.03.2023 № 15974/23/24-23 про розгляд справи, у якому зазначено, що 29.03.2023 у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області, що розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 24, ІІ поверх, каб. 209 відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі акту № 353785. Зазначено, що у випадку неявки уповноваженої особи в зазначений термін, справа про порушення розглядається без її участі.
47. За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт у відношенні ТОВ «Приоритет Транс» (49089, м. Дніпро, вул. Автотранспортна, буд. 2, нежитлове прим. 405, код 40012100), ураховуючи те, що ТОВ «Приоритет Транс» 09.03.2023 о 14 год. 30 хв, а/д Н-31, Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка, смт Партизанське, допущено порушення статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 353785 від 09.03.2023, начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Дмитром Дяденчуком 29.03.2023 прийнято постанову № 357753 про застосування адміністративно-господарського штрафу у сумі 17000 грн.
48. Згідно свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 , перевірений транспортний засіб марки MAN вантажний тентований, номерний знак НОМЕР_1 , зареєстрований 04.02.2020, ПП «Вега Авто» (Дніпропетровська область, м. Дніпро, Соборний район, вул. Панікахи, 2, 310), на праві власності.
49. Відповідно до товарно-транспортної накладної № Р8 від 09.03.2023:
- автомобіль: MAN НОМЕР_1 ;
- автомобільний перевізник: ТОВ «Приоритет Транс»;
- водій: ОСОБА_1 , в/п НОМЕР_6;
- замовник: Приватне виробничо-комерційне підприємство «Агромаш», код 30718140;
- вантажовідправник: Приватне виробничо-комерційне підприємство «Агромаш», код 30718140, м. Дніпро;
- вантажоодержувач: ФОП ОСОБА_2 , код НОМЕР_5 , м. Житомир.
50. ТОВ «Приоритет Транс» подана скарга щодо постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 29.03.2023 № 357753, яка рішенням Державної служби України з безпеки на транспорті від 09.05.2023 № 3956/3.7/15-23 залишена без задоволення, рішення залишено без змін.
51. 07.02.2023 між ТОВ «Приоритет Транс» (код 40012100, експедитор) та ТОВ «Вега Логістика» (код 40187948, перевізник) укладений договір перевезення вантажу № ПР 40187948, за умовами якого:
- 1.1: згідно даного договору експедитор замовляє, а перевізник надає послуги з організації і виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом у міжнародних сполученнях, а також у міжміських сполученнях по території України;
- 2.1.1: експедитор зобов`язується надавати вантажі для перевезень на підставі узгодженого «Замовлення на перевезення», що є невід`ємною частиною цього договору, в якому вказані: пункт завантаження, дата і час прибуття в пункт завантаження, пункт розвантаження, контактні особи та їх телефони, назва та характеристика вантажу, об`єм та вага вантажу, вартість перевезення, додаткові вимоги.
52. Відповідно до заявки на організацію експедиційно-транспортних послуг № 17 від 08.03.2023 згідно договору транспортно-експедиторського обслуговування ПР 40187948 від 07.02.2023:
- перевезення з м. Дніпро в м. Житомир;
- дата завантаження 09.03.2023;
- дані т/з для перевезення: MAN НОМЕР_1 , водій ОСОБА_1.
53. До договору перевезення вантажу № ПР 40187948 від 07.02.2023 сторонами складений акт надання послуг № 568 від 10.03.2023 за найменуванням робіт/послуг: транспортно-експедиційні послуги по території України за маршрутом м. Дніпро-м. Житомир (автомобіль MAN НОМЕР_1 ), ціна без ПДВ 11250 грн, ПДВ 2250 грн, всього із ПДВ 13500 грн, а також виставлений рахунок на оплату № 564 від 10.03.2023 на суму всього 13500 грн.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
54. За наведеними у статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.01.2001 № 2344-ІІІ (далі - Закон № 2344-ІІІ) визначеннями:
- автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
- водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка;
- послуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.
55. Згідно статті 48 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
56. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
57. При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:
- дата і місце складання;
- вантажовідправник (повне найменування (ПІБ), код платника податків згідно з ЄДРПОУ або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- автомобільний перевізник (повне найменування (ПІБ), код платника податків згідно з ЄДРПОУ або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;
- вантажоодержувач (повне найменування (ПІД), код платника податків згідно з ЄДРПОУ або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;
- пункти завантаження і розвантаження.
58. Водій транспортного засобу зобов`язаний:
- мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень;
- перевіряти надійність пломбування, закріплення, накриття та ув`язування вантажу для його безпечного перевезення;
- забезпечити збереження вантажу, прийнятого до перевезення, та своєчасно його доставити вантажовласнику (уповноваженій ним особі);
- дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.
59. Згідно з абзацом 3 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
60. Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів визначений Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 № 385 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за № 946/18241 (далі - Інструкція).
61. Ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі) (пункт 1.3 Інструкції).
62. За наведеними у пункті 1.4 Інструкції визначеннями:
- картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;
- контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;
- перевізники - суб`єкти господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільним транспортом
63. Виробники транспортних засобів, перевізники, водії та ПСТ використовують тахографи, тахокарти, картки до цифрових тахографів, тип яких затверджено відповідно до вимог ЄУТР (пункт 3.1 Інструкції).
64. Відповідно до пункту 3.3 Інструкції водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;
- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);
- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
65. Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за № 811/18106 (далі -Положення), встановлені особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку.
66. Відповідно до пункту 1.3 вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).
67. У пункті 1.5 Положення визначено, що автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи/та вантажів транспортними засобами.
68. Згідно пункту 6.1 Положення автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами. Водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.
69. Пунктом 6.3 Положення передбачено, що водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв.
70. Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (далі - Порядок № 1567), згідно пунктів 2, 4 якого рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
71. Пунктом 15 Порядку № 1567 визначено, що під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
72. Аналізуючи наведені вище положення законодавства у зіставленні з обставинами цієї справи, суд виходить передусім з того, що відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зокрема, за перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 Закону № 2344-ІІІ, покладається виключно на автомобільних перевізників.
73. Як зазначалось, згідно статті 1 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
74. Приписами пункту 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту та зв`язку від 14.10.1997 № 363, визначено:
- перевізник - фізична або юридична особа суб`єкт господарювання, який надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами;
- товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
75. Відповідно до пункту 11.1 зазначених Правил основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
76. Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
77. Сторони можуть внести до товарно-транспортної накладної будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною.
78. Аналіз вищезазначених положень Правил та форми яка наведена в додатку 7 до цих Правил, свідчить, що у будь-якому разі товарно-транспортна накладна має містити обов`язкову інформацію (обов`язкові реквізити) визначену цими Правилами та відображену у додатку.
79. Суд звертає увагу, що відповідно до статті 48 Закону № 2344-ІІІ товарно-транспортну накладну № Р8 від 09.03.2023, у якій визначено автомобільним перевізником ТОВ «Приоритет Транс», оформив замовник та вантажовідправник - Приватне виробничо-комерційне підприємство «Агромаш».
80. З матеріалів справи вбачається, що згідно наданих первинних документів, а саме договору перевезення вантажу № ПР 40187948 від 07.02.2023 та акту надання послуг № 568 від 10.03.2023, позивач був експедитором та замовником перевезення, а перевізником фактично виступало ТОВ «Вега Логістика».
81. Заявкою на організацію експедиційно-транспортних послуг № 17 від 08.03.2023 підтверджується замовлення экспедитором ТОВ «Приоритет Транс» послуг перевезення у перевізника ТОВ «Вега Логістика».
VІІ. ВИСНОВОК СУДУ
82. З огляду на викладене, виходячи з сукупності досліджених доказів, суд дійшов висновку, що зазначення замовником перевезення у товарно-транспортній накладній № Р8 від 09.03.2023 у якості перевізника ТОВ «Приоритет Транс» не відповідає фактичним господарським правовідносинам, оскільки у розглянутому перевезенні позивач виступав експедитором, а не автомобільним перевізником.
83. Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
84. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс» (код 40012100; вул. Автотранспортна, буд. 2, м. Дніпро, 49000) до Державної служби України з безпеки на транспорті (код 39816845; вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150), Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області (вул. Воскресенська, 24, м. Дніпро, 49000) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити повністю.
85. Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області від 29.03.2023 № 357753 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000 грн відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс».
86. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Приоритет Транс» за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті витрати на сплату судового збору у розмірі 2684 грн.
87. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2023 |
Оприлюднено | 15.08.2023 |
Номер документу | 112752164 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Калугіна Наталія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні