ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
10 серпня 2023 року м.Дніпросправа № 340/4066/22
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Білак С.В., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року у справі № 340/4066/22 (суддя Дегтярьова С.В., справа розглянута в порядку спрощеного позовного провадження) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області», Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» (далі - відповідач-1), Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області (далі - відповідач-2), в якому, з урахуванням уточненого позову, просив:
- визнати протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» щодо відмови ОСОБА_1 в оформленні довідки про розмір грошового забезпечення для обчислення (перерахунку) його пенсії;
- зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» видати ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення для обчислення (перерахунку) його пенсії за вислугу років з 01.12.2019 року із урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
В обґрунтування позову позивач зазначав, що є пенсіонером органів внутрішніх справ з 2016 року та отримує пенсію за вислугою років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Позивач стверджує, що упродовж 2017-2019 років відбулося підвищення розмірів грошового забезпечення поліцейських Національної поліції, а саме: з жовтня 2017 року коли поліцейським розпочато нарахування індексації грошового забезпечення за постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17.07.2003 року "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення; з січня 2019 року - за рахунок збільшення преміювання поліцейських; з серпня 2019 року коли поліцейським розпочато виплату надбавки за специфічні умови проходження служби, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", наказом Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06.04.2016 року та введеної в дію листом Національної поліції України №8714/09/29-2019 від 26.07.2019 року. У вересні 2022 року позивач звернувся до відповідача-1 із заявою про виготовлення оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.12.2019 року за посадою, з якої він був звільнений, для перерахунку його пенсії. Проте відповідач листом від 08.09.2022 року відмовив у складанні такої довідки мотивуючи це тим, що ОСОБА_1 на обліку у Секторі не перебуває і відсутня можливість сформувати та видати вказану довідку.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року адміністративний позов задоволено.
Із рішенням суду не погодився відповідач-1, ним була подана апеляційна скарга. В скарзі, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, помилкове застосування судом норм матеріального права, відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що для призначення пенсії позивачу, як особі яка звільнилась з поліції, враховані всі складові грошового забезпечення, які індивідуально були встановлені саме йому, і жодних нових видів грошового забезпечення для поліцейських з того моменту не вводилось і не встановлювалось. Отже, відсутні підстави для перерахунку пенсії на підставі ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Позивач та відповідач-2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу відповідача-1 не скористались.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія судів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 з 1995 року проходив службу в органах внутрішніх справ, з якої 30.06.2011 року був звільнений у запас з посади начальника відділення організації службової діяльності відділу швидкого реагування "Сокіл" УБОЗ УМВС України в Кіровоградській області. Вислуга років для призначення пенсії склала 24 роки (а.с.117).
Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області з 01.07.2011 року на підставі заяви позивача та подання УМВС України в Кіровоградській області позивачу призначило пенсію за вислугу років, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у розмірі 62 % відповідних сум грошового забезпечення (а.с. 85).
З 11.05.2014 року позивач знову був прийнятий на службу в органи внутрішніх справ на посаду заступника командира батальйону патрульної служби міліції особливого призначення "Кіровоград" при УМВС України в Кіровоградській області.
На підставі пункту 9 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про Національну поліцію» позивач з 06.11.2015 року звільнений з органів внутрішніх справ, а з 07.11.2015 року прийнятий на службу до поліції та призначений на посаду заступника командира батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Кіровоград" при ГУ НП в Кіровоградській області, з присвоєнням спеціального звання "майор поліції".
Наказом ГУ НП в Кіровоградській області №229о/с від 29.09.2016 року позивача звільнено зі служби в поліції з посади заступника командира батальйону патрульної служби поліції особливого призначення "Кіровоград" при ГУ НП в Кіровоградській області на підставі пункту 2 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію". Вислуга років для призначення пенсії склала 29 років (а.с.83).
ГУ НП в Кіровоградській області у листопаді 2016 року направило до ГУ ПФУ в Кіровоградській області матеріали для призначення пенсії колишньому співробітнику Національної поліції за його заявою від 24.10.2016 року, зокрема грошовий атестат ГУ НП в Кіровоградській області №349 від 21.10.2016 року, довідку УМВС України в Кіровоградській області №2089/28/01-2016 від 12.10.2016 року про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії, які позивач отримував у період з вересня 2014 року по листопад 2015 року, довідку ГУ НП в Кіровоградській області №1094/28/01-16 від 12.10.2016 року про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії, які позивач отримував у період з листопада 2015 року по серпень 2016 року (а.с.97-103).
ГУ ПФУ в Кіровоградській області 23.11.2016 року склало протокол про перерахунок пенсії позивача з 01.12.2016 року за вислугу років та визначило її основний розмір у 70% з розміру грошового забезпечення, в розмірі 8 963,39 грн. Підстава перерахунку: перехід з іншого виду пенсії (а.с. 96).
До складу грошового забезпечення для перерахунку пенсії увійшли такі види грошового забезпечення:
- посадовий оклад - 2850 грн.,
- оклад за спеціальним званням (майор) - 2000 грн.,
- відсоткова надбавка за вислугу років - 1940 грн.,
- а також середньомісячна сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення - 3730,91 грн..
До середньомісячної суми щомісячних додаткових видів грошового забезпечення враховано надбавку за ОВЗ та премію, підтверджені довідками УМВС України в Кіровоградській області №2089/28/01-2016 від 12.10.2016 року та ГУНП в Кіровоградській області №2094/28/01-16 від 12.10.2016 року.
У жовтні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до ГУНП в Кіровоградській області із заявою від 21.10.2021 року, у якій просив надати йому довідку про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року за посадою заступника командира батальйону, що не входить до складу полку, з врахуванням надбавки за специфічні умови проходження служби та премії, доведених листом Національної поліції України №2388/09/48-2021 від 24.02.2021 року. Також просив врахувати проходження ним служби в батальйоні патрульної служби поліції особливого призначення та відповідну надбавку у розмірі до 100% посадового окладу як особі, що безпосередньо виконувала функції із забезпечення громадського порядку та безпеки громадян, згідно з постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції".
На цю заяву відповідач-2 надав позивачу відповідь від 05.11.2021 року, у якій повідомив, що підстави для складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії відсутні через те, що Кабінет Міністрів України не приймав рішення щодо перерахунку пенсій поліцейських, а органи Пенсійного фонду не повідомляли Національну поліцію про такий перерахунок.
Позивач, не погоджуючись з такою відмовою, звернувся до суду з відповідним позовом.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09.06.2022 року у справі №340/2148/22 у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 про визнання протиправними дій ГУНП в Кіровоградській області щодо не виготовлення довідки про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 року, наказом Міністерства внутрішніх справ України №260 від 06.04.2016 року, постановою Кабінету Міністрів України №1078 від 17.07.2003 року "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення" у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського - заступника командира батальйону поліції особливого призначення при ГУНП в Кіровоградській області та зобов`язання ГУНП в Кіровоградській області виготовити та направити таку довідку до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року - відмовлено.
Рішення мотивоване тим, що виплата поліцейським індексації грошового забезпечення з листопада 2017 року, підвищення премій поліцейським з січня 2019 року та виплата їм надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції з вересня 2019 року, на що вказує позивач, не є введенням нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для відповідної категорії осіб у розумінні статей 43, 51, 63 Закону №2262-ХІІ, Порядку №45 та не є підставою для перерахунку пенсій поліцейських і не тягне за собою зміну розміру пенсій, призначених на підставі цього Закону. А відповідач, як територіальний орган Національної поліції, не має повноважень щодо складання довідок для перерахунку пенсії колишнім працівникам міліції за посадами, які вони займали перед звільненням зі служби в органах внутрішніх справ чи за прирівняними до них посад поліцейських.
Рішення набрало законної сили 12.07.2022.
Зважаючи на дані обставини, ОСОБА_1 звернувся до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» з заявою про отримання вищевказаної довідки.
Листом Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» від 08.09.2022 в оформлені довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.12.2019 ОСОБА_1 відмовлено, оскільки останній на обліку у Секторі не перебуває. Крім того, відповідно до інформації Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області пенсію ОСОБА_1 отримує по лінії Національної поліції.
Не погодившись з відмовою відповідача-1 підготувати оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.12.2019, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що з 19.11.2019 - з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/12704/18 - пункт 3 Постанови №103 втратив чинність, а інші нормативні акти, які б надалі обмежували склад та розмір грошового забезпечення осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) для обчислення та перерахунку пенсії, відсутні, а тому з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 за №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» відповідно до вимог ст.ст.43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Крім того, позивач продовжує отримувати пенсію за вислугу років по лінії МВС.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до частини третьої статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно із частиною вісімнадцятою статті 43 Закону № 2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
За приписами частин першої, другої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону.
29.12.2015 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23.12.2015 № 900-VIII, яким статтю 63 Закону № 2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. 11.11.2015 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 988, пунктом 1 якої установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Наказом МВС України від 06.04.2016 № 260 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.04.2016 за № 669/28799) затверджено Порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - Порядок № 260).
Зокрема, пунктами 4 - 10 розділу ІІ Порядку № 260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції; надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі; надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць; надбавка за службу в умовах режимних обмежень; надбавка за почесне звання заслужений; доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності; доплата за вчене звання; доплата за службу в нічний час.
Постановою № 103 доповнено Порядок № 45 додатком 3, який визначає форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції). За змістом цієї довідки грошове забезпечення передбачає: посадовий оклад, підвищення посадового окладу, надбавка за стаж служби, надбавка за службу в умовах режимних обмежень, надбавка за почесне звання заслужений чи народний, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук чи вчене звання, інші надбавки, які мають постійний характер та визначені Постановою № 988, премія.
Окружний адміністративний суд міста Києва у справі № 826/3858/18 рішенням від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 та постановою Верховного Суду від 12.11.2019, визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі № 826/12704/18 від 14.05.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано пункт 3 Постанови № 103. Отже, з 19.11.2019 - з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/12704/18 - пункт 3 Постанови № 103 втратив чинність, а інші нормативні акти, які б надалі обмежували склад та розмір грошового забезпечення осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) для обчислення та перерахунку пенсії, відсутні.
Колегія суддів звертає увагу, що порядок проведення перерахунку раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій до прийняття Постанови № 103 так само проводився у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. При цьому, було встановлено, що на підставі рішення Кабінету Міністрів України державні органи (у тому числі МВС) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів головним управління Пенсійного фонду України про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, а ті складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Оскільки Кабінет Міністрів України до цього часу не приймав інших рішень про зміну розміру грошового забезпечення для пенсіонерів органів внутрішніх справ, то відсутні підстави керуватися алгоритмом інформування, визначеним Порядком № 45, який передував видачі довідок для перерахунку пенсії.
У той же час, подальше скасування у судовому порядку окремих положень Постанови № 103, що було спрямоване на захист прав відповідної категорії громадян на належний розмір пенсії, дає право на перерахунок пенсій з урахуванням основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії на підставі довідок уповноважених органів.
Отже, за змістом положення пункту 3 Постанови №103 перерахунку з 1 січня 2016 року підлягають пенсії, призначені згідно із Законом №2262, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції).
Однак, позивач не відноситься до категорії осіб, визначених у пункті 1 і 3 Постанови №103, так як пенсія йому перерахована відповідно до Закону №2262-ХІІ як особі, що звільнена із служби в поліції з 29.09.2016, та він не відноситься до осіб, вказаних в даних пунктах.
Пенсію позивачеві було перераховано з 01.12.2016 з підстав переходу з іншого виду пенсії (а.с. 96), відтак, вочевидь, при цьому перерахунку пенсії позивачеві було враховано складові розміру грошового забезпечення відповідно до Порядку №45.
Інформації щодо того, що з прийняттям постанови КМУ №103 позивачу була видана оновлена довідка для перерахунку пенсії без врахуванням додаткових видів грошового забезпечення, в редакції Постанови №45 після внесення змін Постановою №103, та на підставі цієї довідки позивачу перераховано пенсію, матеріали справи не містять.
Крім цього, колегія суддів зазначає, що оскільки після прийняття постанови КМУ №988 та затвердження Порядку №260 не відбулося змін у розмірах та видах грошового забезпечення поліцейських, то у позивача не виникло і права на перерахунок пенсії у розумінні Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».
У свою чергу, відсутність права у позивача на перерахунок пенсії свідчить про відсутність у відповідача-1 підстав для видання (направлення пенсійному органу) довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії.
З урахуванням викладеного, позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.
Враховуючи вище викладене, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції помилково застосовано норми матеріального права, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.311, п.2 ч.1 ст.315, 317, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Кіровоградській області» - задовольнити.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17 березня 2023 року у справі № 340/4066/22 - скасувати та ухвалити нове судове рішення.
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддя Н.П. Баранник
суддя С.В. Білак
суддя Н.І. Малиш
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2023 |
Оприлюднено | 16.08.2023 |
Номер документу | 112811669 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні