Рішення
від 21.08.2023 по справі 400/4890/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 серпня 2023 р. справа № 400/4890/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін, в письмовому провадженні, розглянув адміністративну справу

за позовомКерівника Вознесенської окружної прокуратури Миколаївської області, пров. Костенка, 2, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56500,

до відповідачаЄланецької селищної ради Миколаївської області, вул. Паркова, 15-а, смт. Єланець, Вознесенський район, Миколаївська область, 55501,

провизнання бездіяльності протиправною; зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

Керівник Вознесенської окружної прокуратури Миколаївської області (далі позивач) звернувся з позовом до Єланецької селищної ради Миколаївської області (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне майно, а саме захисну гідротехнічну споруду, довжиною 110 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, що знаходиться за с. Велика Солона Єланецької селищної ради Вознесенського району Миколаївської області на земельній ділянці з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368, вартістю 3485627,53 грн.;

- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме - захисної гідротехнічної споруди, орієнтовною довжиною 110 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, що знаходиться за с. Велика Солона Єланецької селищної ради Вознесенського району Миколаївської області на земельній ділянці з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368, вартістю 3485627,53 грн.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що на території Єланецької селищної ради Миколаївської області, а саме за межами с. Велика Солона на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368, яка знаходиться в користуванні ФОП ОСОБА_1 , мається захисна гідротехнічна споруда, довжиною 110 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, що підтверджується актом обстеження вищевказаної земельної ділянки від 30.08.22 р. Зазначена гідроспоруда на балансі Єланецької селищної ради Миколаївської області не перебуває, право комунальної власності за сільською радою не встановлено та не зареєстровано. Технічний стан цієї споруди задовільний, згідно довідки Фонду державного майна вартість об`єкта нерухомості становить 3485627,53 грн. Позивач зазначає, що заходи щодо оформлення права власності на гідротехнічну споруду відповідач не вжив, чим допустив протиправну бездіяльність.

Ухвалою суд відмовив у відкритті провадження.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду вищезазначену ухвалу скасовано, справу направлено до Миколаївського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач відзив на позовну заяву до суду не надав, ухвалу про відкриття провадження отримав через особистий кабінет підсистеми Електронний Суд.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд розглянув справу відповідно до вимог ст. 262 КАС України без проведення судового засідання, в порядку письмового провадження, на підставі матеріалів справи.

Вирішуючи спір, суд враховує наступне.

На території Єланецької селищної ради за межами с. Велика Солона, на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368, яка знаходиться в користуванні ФОП ОСОБА_1 , знаходиться захисна гідротехнічна споруда, довжиною 100 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, що підтверджується актом обстеження вищевказаної земельної ділянки від 30.08.22 р., складеного спеціалістом Вознесенського міжрайонного управління водного господарства. Технічний стан гідротехнічної споруди, довжиною і 10 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, згідно акту обстеження є задовільний. Ринкова вартість гідроспоруди згідно довідки Фонду Державного майна про оціночну вартість об`єкта нерухомості становить 3485627,53 грн.

Вищевказана захисна гідротехнічна споруда, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368 на балансі Єланецької селищної ради Миколаївської області не перебуває.

Прокурор вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне майно, звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до частини 1 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.14 р. № 1697- VII (далі Закон № 1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з вимогами ч. 3 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Відповідно до частин 4, 5 ст. 53 КАС України, зокрема, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

За позовом у цій справі прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган уповноважений здійснювати функції щодо визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання оформити належним чином права власності на зазначену гідротехнічну споруду відсутній.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97) визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону № 280/97 матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Нормами статті 29 Закону № 280/97 передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, в тому числі, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Згідно із частиною 1 статті 60 Закону № 280/97 територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про аквакультуру" гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) це об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.

Статтею 12 Закону України "Про аквакультуру" передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських, Київської і Севастопольської міських, районних, обласних рад у сфері аквакультури належать: надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об`єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України; здійснення інших повноважень відповідно до закону.

Тобто, саме відповідачу, як органу місцевого самоврядування, чинним законодавством України надані повноваження щодо ведення обліку гідротехнічних споруд, здійснення контролю за їх використанням.

Вказане кореспондується також з положеннями статті 327 Цивільного кодексу України, відповідно до яких у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 60 Закону № 280/97).

Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону № 280/97 органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Положеннями частини 8 статті 60 Закону № 280/97 передбачено, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Нормами статті 328 частини 1 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (стаття 329 Цивільного кодексу України).

Згідно із статтею 335 Цивільного кодексу України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Як встановив суд та підтверджено матеріалами справи, а саме інформацією Єланецької селищної ради Миколаївської області та актом інвентаризації водних об`єктів (річок, струмків, водосховищ, ставків, озер, тощо) та гідротехнічних споруд на території Єланецької селищної ради Вознесенського району Миколаївської області, на земельній ділянці з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368 знаходиться гідротехнічна споруда, власник якої не визначений. Доказів вчинення відповідачем дій спрямованих на оформлення права власності на цю споруду до суду не надано.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.04 р. № 1952-IV (далі Закон № 1952-IV), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в розумінні статті 2 Закону № 1952-IV це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону № 1952-IV).

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.

При цьому, ч. 4 ст. 5 Закону № 1952-IV визначено, що не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміїні призначення, а також окремо па споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі).

Згідно із ч. 1, 2 ст. 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Рухомими речами є речі, які можна вільно переміщувати у просторі.

Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.00 р. № 507, під спорудами розуміється будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

Згідно із пунктом 1.9.18 Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів, затвердженого наказом Державного комітету у справах містобудування і архітектури від 19.12.95 р. № 252, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.95 р. за № 466/1002 гідротехнічні споруди це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувачі промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

Таким чином, гідроспоруда - це узагальнююча назва усіх споруд, які служать для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливою дією вод (греблі, дамби, водопідпірні споруди, водоскиди, водовипуски, водозабірні споруди та ін.) і є єдиним цілим з водоймою і їх функціонування (використання) без гідроспоруд не можливе, тобто вони є складовими (невід`ємною частиною) водойми.

Відповідно до статті 186 ЦК України річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов`язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю. Приналежність слідує за головною річчю, якщо інше не встановлено договором або законом.

Отже, аналізуючи вищезазначені положення норм чинного законодавства України, державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, що є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин та якому притаманні характеристики, значення яких є обов`язковим для внесення до Державного реєстру прав під час проведення державної реєстрації.

Так, за межами с. Велика Солона на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368 знаходиться захисна гідротехнічна споруда, довжиною 110 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, вартість об`єкта нерухомості становить 3485627,53 грн. Зазначену гідротехнічну споруду (греблю) неможливо перемістити без її знецінення та зміни цільового призначення, а тому зазначена гідротехнічна споруда є капітальною спорудою, нерухомим майном.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства, а також те, що Єланецька селищна рада Миколаївської області є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном Єланецької територіальної громади, на території якої розташована вказана гідротехнічна споруда, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на таку.

В той же час, Єланецька селищна рада Миколаївської області, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не здійснювала жодних дій, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на гідротехнічну споруду, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Керівника Вознесенської окружної прокуратури Миколаївської області (провулок Костенка, 2, м. Вознесенськ, Миколаївська область, ЄДРПОУ 02910048) до Єланецької селищної ради Миколаївської області (вул. Паркова, 15А, смт. Єланець, Миколаївська область, 55501, ЄДРПОУ 04375079), задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Єланецької селищної ради Миколаївської області (вул. Паркова, 15А, смт. Єланець, Миколаївська область, 55501, ЄДРПОУ 04375079) щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на безхазяйне майно, а саме захисну гідротехнічну споруду, довжиною 110 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, що знаходиться за с. Велика Солона Єланецької селищної ради Вознесенського району Миколаївської області на земельній ділянці з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368, вартістю 3485627,53 грн.

3. Зобов`язати Єланецьку селищну раду Миколаївської області (вул. Паркова, 15А, смт. Єланець, Миколаївська область, 55501, ЄДРПОУ 04375079) вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення із заявою про взяття на облік до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкованих засобах масової інформації, а саме - захисної гідротехнічної споруди, орієнтовною довжиною 110 метрів, висотою 12 метрів, шириною 5 метрів, що знаходиться за с. Велика Солона Єланецької селищної ради Вознесенського району Миколаївської області на земельній ділянці з кадастровим номером 4823082200:03:000:0368, вартістю 3485627,53 грн.

4. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2023
Оприлюднено23.08.2023
Номер документу112941480
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —400/4890/22

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Рішення від 21.08.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Постанова від 18.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 29.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 29.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні