Рішення
від 15.08.2023 по справі 911/2515/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032,тел.(044)235-95-51,е-mail:inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" серпня 2023 р. м. Київ Справа № 911/2515/22

Суддя Господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., за участю секретаря судового засідання Руденко Н.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства «Укртрансгаз»доКомунального підприємства «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1»третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивачаАкціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачаАкціонерне товариство оператор газорозподільної системи «Київоблгаз»простягнення 222651,96 грн.за участю представників:

позивача:Оніщук В.М. адвокат, дов. від 13.03.2023 № 1-3511відповідача:Мамаєв Д.Ю. адвокат, ордер від 17.01.2023 серія АА № 0025256третьої особи на стороні позивача:Коваль Н.Т. адвокат, дов. від 08.05.2023 № 14-129третьої особи на стороні відповідача:не з`явилисьсуть спору:

До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (далі позивач) до Комунального підприємства «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» (далі відповідач) про стягнення 222651,96 грн., з яких 197599,28 грн. компенсація вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року, 22064,33 грн. інфляційні втрати, 2988,35 грн. 3 % річних.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань зі сплати вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 19.12.2022 у даній справі прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справ та вирішено розгляд справи здійснювати у порядку спрощеного позовного провадження. Встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позовну заяву та інших документів, що підтверджують заперечення проти позову до 17.01.2023. Встановлено позивачу строк для подачі відповіді на відзив до 31.01.2023 та встановлено відповідачу строк до 10.02.2023 для подачі заперечення на відповідь на відзив. Запропоновано відповідачу надати суду у строк встановлений для подання відзиву докази належного виконання своїх зобов`язань зі сплати вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року; контрозрахунок заявлених до стягнення сум інфляційних втрат та 3 % річних.

Відповідач повідомлений про відкриття провадження у даній справі у порядку встановленому ч. 5 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України з додержанням вимог частин 3, 4 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України, шляхом направлення на адресу його місцезнаходження, належним чином завіреної копії ухвали, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

У встановлений судом строк відповідач подав суду відзив (вх. № суду 1029/23 від 19.01.2023), в якому він заперечує проти позовних вимог, з підстав, які зводяться до їх необґрунтованості, позаяк відповідач у березні 2017 року здійснював відбір природного газу на підставі укладених з АТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» договорів.

У поданому відзиві відповідач клопотав перед судом про розгляд справи в загальному провадженні з викликом сторін по справі в судове засідання та про залучення до участі у справі на стороні відповідача Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України».

У встановлений судом строк позивач подав до суду відповідь на відзив від 31.01.2023 № 1001вих-23-682, в якій наводить власні спростування на доводи відповідача, викладені у відзиві, а також подав до суду клопотання від 23.01.2023 № 1001вих-23-493 про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін.

Оскільки обидві сторони у справі клопотали про розгляд даної справи у судовому засіданні, суд дійшов висновку про доцільність розгляду даної справи у порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та ухвалою від 09.02.2023 постановив розгляд справи здійснювати у порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідач подав до суду клопотання (вх. № суду 5413/23 від 21.03.2023) про залучення до участі у справі третіх осіб Акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» та Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи «Київоблгаз».

Ухвалою Господарського суду Київської області від 21.03.2023 у даній справі постановлено розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження та призначено у даній справі підготовче судове засідання.

Відповідач подав до суду письмові пояснення (вх. № суду 7958/23 від 25.04.2023).

Ухвалою Господарського суду Київської області від 25.04.2023 у даній справі задоволено клопотання Комунального підприємства «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» про залучення третіх осіб. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України». Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Київоблгаз». Запропоновано третім особам надати суду письмові пояснення щодо заявленого позову.

Через систему «Елктронний суд» позивач подав до суду додаткові письмові пояснення від 16.05.2023 (вх. № суду 1528/23 від 16.05.2023) щодо актуальної судової практики.

Акціонерне товариство оператор газорозподільної системи «Київоблгаз» - третя особа на стороні відповідача подала до суду письмові пояснення від 16.05.2023 № 1631 (вх. № суду 10093/23 від 24.05.2023).

Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» - третя особа на стороні позивача подала до суду письмові пояснення від 29.05.2023 № 14/4-386-23 (вх. № суду 10534/23 від 30.05.2023).

Ухвалою Господарського суду Київської області від 30.05.2023 закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 15.08.2023 о 12.10.

Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» подало суду клопотання від 23.06.2023 № 14/4-451-23 (вх. № суду 12623/23 від 29.06.2023) про долучення до матеріалів справи постанови Верховного Суду.

Присутній в судовому засіданні 15.08.2023 представник позивача подав суду пояснення від 15.08.2023 (вх. № суду 15649/23 від 15.08.2023), повністю підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити з мотивів, викладених в позові.

Присутній в судовому засіданні 15.08.2023 представник відповідача проти позовних вимог заперечив, з підстав наведених у відзиві.

Присутній в судовому засіданні 15.08.2023 представник третьої особи на стороні позивача підтримав позовні вимоги позивача.

Третя особа на стороні відповідача в судове засідання 15.08.2023 не з`явилася, проте в поданих до суду письмових поясненнях від 16.05.2023 № 1631 (вх. № суду 10093/23 від 24.05.2023) просила суд проводити слухання даної справи без участі представника АТ «Київоблгаз».

Частино 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи, що неявка третьої особи на стороні відповідача в судове засідання не перешкоджає розгляду справи по суті, суд відповідно до вимог ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності представника третьої особи на стороні відповідача за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи на стороні позивача, присутніх в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

встановив:

Акціонерне товариство «Укртрансгаз» до 31.12.2019 виконувало функції оператора газотранспортної системи (далі оператор ГТС), тобто було суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників), що передбачено пунктом 19 частини першої статті 1 Закону України «Про ринок природного газу».

Комунальне підприємство «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» є споживачем юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (далі споживач).

Відповідач є захищеним споживачем природного газу у розумінні пункту 10 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу», оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

Постановами КМУ від 01.10.2015 № 758 та від 22.03.2017 № 187 затверджено «Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу», якими, зокрема, було покладено спеціальні обов`язки на ПАТ «НАК «Нафтогаз України» постачати природний газ на умовах та у порядку, що визначені цими Положеннями.

Відповідач здійснює діяльність з виробництва теплової енергії на основі укладених договорів з учасниками ринку природного газу. Зокрема, постачання природного газу відповідачу відбувалося на підставі укладених договорів з ПАТ «НАК «Нафтогаз України», розподіл природного газу відбувався на підставі договору укладеного з Акціонерним товариством оператора газорозподільної системи «Київоблгаз», а його транспортування на підставі договору, укладеного з позивачем, які наводяться судом нижче.

Так, між ПАТ «НАК «Нафтогаз України» (постачальник) та КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» (споживач) було укладено наступні договори на постачання природного газу: 1) від 03.10.2016 № 1674/1617-ТЕ-17, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2016 по 31.03.2017 включно обсягом до 1220 тис.куб.метрів для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню; 2) від 28.10.2016 № 1867/1617-КП-17, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2016 по 31.03.2017 включно обсягом до 21 тис.куб.метрів для виробництва теплової енергії, яка споживається підприємствами, організаціями та іншими споживачами (крім бюджетних установ/організацій); 3) від 28.10.2016 № 1853/1617-БО-17, предметом якого є постачання природного газу в період з 01.10.2016 по 31.03.2017 включно обсягом до 300 тис.куб.метрів для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями).

На виконання зазначених договорів на постачання природного газу відповідачем складені наступні акти приймання-передачі природного газу: від 31.03.2017 про передачу споживачу КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» відповідно до договору від 03.10.2016 № 1674/1617-ТЕ-17 від АТ «НАК «Нафтогаз України» у березні 2017 року природного газу в обсязі 162,893 тис.м.куб.; від 31.03.2017 про передачу споживачу КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» відповідно до договору від 28.10.2016 № 1853/1617-БО-17 від АТ «НАК «Нафтогаз України» у березні 2017 року природного газу в обсязі 19,709 тис.м.куб.; від 31.03.2017 про передачу споживачу КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» відповідно до договору від 28.10.2016 № 1867/1617-КП-17 від АТ «НАК «Нафтогаз України» у березні 2017 року природного газу в обсязі 1,938 тис.м.куб., які підписані лише зі сторони КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1», підпис уповноваженої особи АТ «НАК «Нафтогаз України» відсутній. Доказів погодження перелічених актів зі сторони постачальника АТ «НАК «Нафтогаз України» матеріали справи не містять.

Між позивачем (газотранспортне підприємство) та відповідачем (замовник) було укладено договір на транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 01.04.2016 № 1604000742/BOY/2016/1.1344, предметом якого є надання газотранспортним підприємством замовнику послуги з транспортування магістральними трубопроводами природного газу, на виконання умов якого між сторонами у справі у двосторонньому порядку підписано та скріплено печатками акт наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 31.03.2017 № 03-17-1604000742/BOY/2016/1.1344, за яким позивач надав, а відповідач отримав послуги з транспортування природного газу магістральними трубопроводами у березні 2017 року в обсязі 184,540 тис.м.куб.

Факт надання послуг з розподілу природного газу відповідачу у спірний період підтверджується актом наданих послуг з розподілу природного газу за березень 2017 від 31.03.2012 № 100 100 142, відповідно до якого з 01 по 31 березня 2017 року споживачем - КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» прийнято, а оператором ГРМ ПАТ «Київоблгаз» розподілено споживачу природний газ згідно з договором розподілу природного газу від 01.01.2016 № 09420ZGOQAТ016, укладеним між ПАТ «Київоблгаз» та КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» в обсязі 184540 куб.м.

Перелічені вище договори та акти залучені до матеріалів справи.

З перелічених доказів слідує, що споживання відповідачем обсягів природного газу для виробництва теплової енергії у березні 2017 року в обсязі 184,540 тис.м.куб матеріалами справи підтверджено. Факт споживання природного газу у березні 2017 року в обсязі 184,540 тис.м.куб. відповідачем не заперечується.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р «Деякі питання опалювального сезону 2016/17 року» на Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» було покладено обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювального сезону 2016/17, безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах та до початку опалювального сезону 2016/17 року видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2016 р. № 357 «Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії».

Відповідно до п. 1 глави 1 розділу XI Кодексу газотранспортних систем (далі за текстом - Кодекс ГТС), замовники послуг транспортування зобов`язані подати оператору ГТС номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу.

Як вказує позивач, за результатом опрацювання поданих номінацій, ним було встановлено відсутність номінацій НАК «Нафтогаз України» у спірний період у вказаних обсягах для КП «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1».

Докази подання номінацій АТ «НАК "Нафтогаз України» на постачання у березні 2017 року відповідачу природного газу в матеріалах справи відсутні.

Відсутність номінацій на обсяги відібраного відповідачем природного газу у березні 2017 року підтверджено у письмових поясненнях АТ «НАК «Нафтогаз України».

Позивач встановивши обставини щодо здійснення відповідачем відбору природного газу з газотранспортної системи без поданих будь яким постачальником природного газу номінацій у обсязі 184,540 тис.м.куб., з посиланням на положення ч. 2 ст. 8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» зазначає про обов`язок відповідача протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних у березні 2017 без номінацій обсягів природного газу.

За розрахунком позивача вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначеному періоді у обсязі 184,540 тис.куб.м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів складає 1094396,02 грн., які відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами оплатити позивачу. Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 15199,94 грн. Станом на листопад 2022 року, строк оплати щомісячних рівних частин вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу із розрахунку 15199,94 грн. щомісяця за період з 01.10.2021 по 01.11.2022 є таким, що настав, а тому за розрахунком позивача відповідач зобов`язаний був сплати 197599,28 грн.

Разом з тим, відповідачем не здійснено на користь позивача оплату вартості відібраних обсягів природного газу без поданих постачальником газу номінацій в розмірі 197599,28 грн. в період з 01.10.2021 по 01.11.2022 із розрахунку 15199,94 грн. щомісяця, що стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Правове регулювання взаємовідносин оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування газорозподільних систем здійснюється Кодексом газотранспортної системи, Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2496, а також положеннями Закону України «Про ринок природного газу», ЦК України та ГК України.

Регламентом функціонування газотранспортної системи України є Кодекс ГТС, який визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України.

Згідно із статтею 5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

Відповідно до статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС, оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.

Пунктом 4 глави 3 розділу І Кодексу ГТС визначено, що експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.

Згідно з пунктом 9 глави 1 розділу VІІІ Кодексу ГТС замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора газотранспортної системи нижче наведені послуги, що є складовими послуги транспортування: доступ до потужності в точці входу або виходу з газотранспортної системи; замовлення фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтвердженої номінації; послугу балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи та які відбираються з неї.

Для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу в установленому цим розділом порядку (пункт 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГТС).

Наведені вище положення Кодексу ГТС дають підстави дійти висновку, що укладання договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а також подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для відбору природного газу в межах газотранспортної системи.

Це зумовлено тим, що газотранспортна система є технологічним комплексом, до якого входить окремий магістральний газопровід з усіма об`єктами і спорудами, пов`язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька таких газопроводів, якими здійснюється транспортування природного газу від точки (точок) входу до точки (точок) виходу (частина 1 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу»). А функції з транспортування, розподілу та постачання природного газу розділені між різними суб`єктами ринку. Зазначене зумовлює необхідність координації та співпраці таких суб`єктів.

Відповідно до Ліцензії НКРЕКП Серії АЕ № 194511 від 28.02.2013 АТ «Укртрансгаз» до 31.12.2019, тобто до часу створення та початку функціонування окремого суб`єкта на ринку природного газу України оператора ГТС, виконував функції оператора ГТС, який здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Частиною першою статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» передбачено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.

Кабінетом Міністрів України відповідно до ст. 11 Закону України «Про ринок природного газу» прийнято, зокрема, такі постанови: від 01.10.2015 № 758 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період)»; від 22.03.2017 № 187 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу», які зобов`язували АТ «НАК «Нафтогаз України» постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів. До таких виробників належав і відповідач.

Оскільки на практиці виникали ситуації, коли АТ «НАК «Нафтогаз України» не подавав номінацій оператору ГТС, а виробники теплової енергії продовжували споживати природний газ, АТ «Укртрансгаз» довелося балансувати газотранспортну систему за рахунок власного природного газу. Враховуючи ці обставини, законодавець визначив умови та суб`єкта ринку природного газу, якому споживач повинен сплатити вартість спожитого природного газу за відсутності підтверджених номінацій та підписаних актів приймання-передачі газу.

30.11.2016 набрав чинності Закон України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» від 03.11.2016 № 1730-VIII (далі Закон № 1730), а згодом Закон України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» від 14.07.2021 № 1639-IX (далі Закон № 1639).

За змістом статті 1 Закону № 1730-VIII заборгованістю, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону, є, зокрема кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед постачальником природного газу, операторами газорозподільних систем, оператором газотранспортної системи та особою, що виконувала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, за спожитий природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії (у тому числі за договорами купівлі-продажу природного газу для власних потреб, що був використаний виключно для виробництва теплової та електричної енергії), надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (у тому числі у разі заміни сторони у зобов`язанні та/або у разі правонаступництва), а також послуги з його розподілу і транспортування.

Відповідно до статті 2 Закону №1730-VIII дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та інші енергоносії та послуги з розподілу і транспортування природного газу, теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію, послуги з її розподілу/передачі, за питну воду, придбану з метою її подальшої реалізації споживачам, та/або за очищення стічних вод іншими підприємствами централізованого водопостачання і водовідведення.

Так, Законом №1639-IX внесені численні зміни до Закону №1730-VIII зокрема, розширивши сферу його дії, у тому числі шляхом викладення статті 2 в новій редакції та доповнено статтю 8 частиною другою.

Відповідно до частини другої ст. 8 Закону №1730-VIII у редакції Закону №1639-ІХ, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих номінацій, зобов`язані протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.

Аналіз наведених приписів Закону №1730-VIII дає підстави для висновку, що необхідними та визначальними умовами для застосування положень статті 8 цього Закону є: 1) учасниками процедури врегулювання заборгованості мають бути - підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно; 2) заборгованість складається з вартості об`ємів природного газу, відбір якого відбувався без поданих постачальником газу номінацій та за умови відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів; 3) період заборгованості - відбір природного газу відбувся упродовж 01.12.2015-31.12.2019; 4) строк оплати настав з 01.10.2021.

Згідно частини першої статті 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.

Відповідно до частини першої статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно приписів статей 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно наявних у матеріалах справи доказів загальний обсяг відібраного відповідачем у березні 2017 року природного газу склав 184,540 тис.куб.м, що не спростовується відповідачем. Разом з тим, вказаний відбір природного газу з газотранспортної системи відповідач здійснив без поданих постачальником та підтверджених оператором ГТС номінацій, що порушує приписи статті 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС та з огляду на частину 2 статті 8 Закону № 1730 (в редакції Закону № 1639) є підставою для виникнення у відповідача обов`язку компенсувати АТ «Укртрансгаз» вартість відібраного у березні 2017 року без номінацій обсягу природного газу в строки, визначені законом. Доказів протилежного суду не надано.

Проте, всупереч згаданих приписів закону, відповідач не виконав своїх зобов`язань зі сплати вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року, в зв`язку з чим, за ним на час розгляду справи рахується борг в розмірі 197599,28 грн. грн. (за період з 01.10.2021 по 01.11.2022 із розрахунку 15199,94 грн. щомісяця). Доказів сплати вказаного боргу відповідач суду не надав.

Згідно з вимогами ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Таким чином, суд вважає, що позивачем правомірно заявлено позов про стягнення 197599,28 грн. компенсації вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року.

Враховуючи те, що відповідач порушив строки виконання грошового зобов`язання щодо компенсації вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року, позивач просить суд стягнути з відповідача інфляційні втрати та 3% річних з прострочених сум грошового зобов`язання.

Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Згідно розрахунку позивача інфляційні втрати з прострочених сум за загальний період прострочення з 01.11.2021 по 01.11.2022 складають 22064,33 грн., 3% річних з прострочених сум за загальний період прострочення з 01.11.2021 по 01.11.2022 складають 2988,35 грн.

Здійснений позивачем розрахунок інфляційних втрат та 3% річних відповідає вимогам законодавства та обставинам справи, а тому вимога позивача у вказаній частині підлягає задоволенню.

Заперечення відповідача проти позовних вимог не приймаються судом до уваги при вирішенні даного спору та відхиляються з огляду на встановлені судом обставини, які не були спростовані відповідачем належними та допустимими доказами, зокрема, що Комунальним підприємством «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» здійснювався відбір природного газу у березні 2017 року в обсязі 184,540 тис.м.куб. за наявності підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період.

З огляду на зазначене та враховуючи, що борг відповідача перед позивачем на час прийняття рішення не погашений, його розмір підтверджується наявними матеріалами справи, а також враховуючи те, що відповідач порушив строки виконання грошового зобов`язання щодо компенсації вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 197599,28 грн. компенсації вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року, 22064,33 грн. інфляційних втрат, 2988,35 грн. 3 % річних є доведеними, обґрунтованими, відповідачем не спростовані, а відтак підлягають задоволенню.

Аналогічний висновок у подібних правовідносинах викладено в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.05.2023 у справі № 914/1940/22.

Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається судом на відповідача.

Керуючись ст. 129-1 Конституції України, ст. 13, 74, 123, 129, 202, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позов Акціонерного товариства «Укртрансгаз» до Комунального підприємства «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Акціонерне товариство оператор газорозподільної системи «Київоблгаз» про стягнення 222651,96 грн., з яких 197599,28 грн. компенсація вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року, 22064,33 грн. інфляційні втрати, 2988,35 грн. 3 % річних задовольнити повністю.

2. Стягнути з Комунального підприємства «Виробниче управління житлово-комунального господарства-1» (вул. Лесі Українки, 20А, м. Узин, Білоцерківський р-н, Київська обл., 09161, ідентифікаційний код 35088890) на користь Акціонерного товариства «Укртрансгаз» (Кловський Узвіз, 9/1, м. Київ, 01021, ідентифікаційний код 30019801) 197599 (сто дев`яносто сім тисяч п`ятсот дев`яносто дев`ять) грн. 28 коп. компенсації вартості відібраного без номінацій обсягу природного газу у березні 2017 року, 22064 (двадцять дві тисячі шістдесят чотири) грн. 33 коп. інфляційних втрат, 2988 (дві тисячі дев`ятсот вісімдесят вісім) грн. 35 коп. 3 % річних, 3339 (три тисячі триста тридцять дев`ять) грн. 78 коп. витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Дане рішення Господарського суду Київської області набирає законної сили у строк та порядку передбаченому ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено у строк визначений ст. 256 ГПК України, в порядку передбаченому ст. 257 ГПК України з врахуванням пп. 17.5 п. 17 ч. 1 розділу ХІ «Перехідні положення» ГПК України.

Дата складання та підписання повного тексту рішення 24.08.2023.

Суддя Ю.В. Подоляк

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення15.08.2023
Оприлюднено28.08.2023
Номер документу113014361
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —911/2515/22

Ухвала від 03.12.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 14.11.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Постанова від 21.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Рішення від 15.08.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 25.04.2023

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні