Ухвала
від 24.08.2023 по справі 420/7592/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/7592/21

УХВАЛА

24 серпня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши в порядку письмового провадження заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (ДЕРЖЛІКСЛУЖБА), Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу №56-к від 12.04.2021 року, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 11 травня 2021 року надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (надалі позивачка або ОСОБА_1 ) до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (ДЕРЖЛІКСЛУЖБА) (надалі відповідач 1), Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області (надалі відповідач 2), в якому позивачка просила:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками №56-к від 12.04.2021 року «Про звільнення ОСОБА_1 »;

- поновити ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області;

- стягнути з Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу (з дня звільнення до дня фактичного поновлення її на посаді);

- допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення на посаді заступника начальника Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області та в частині стягнення з Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць;

- стягнути солідарно з відповідачів понесені судові витрати по справі.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року по справі № 420/7592/21 адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (ДЕРЖЛІКСЛУЖБА), Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу №56-к від 12.04.2021 року, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу задоволено:

- визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками №56-к від 12.04.2021 року «Про звільнення ОСОБА_1 ».;

- поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області з 12 квітня 2021 року;

- стягнуто з Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками на користь ОСОБА_1 суму середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу за період з 12.04.2021 року по 20.09.2021 рік у розмірі 65 722 грн. 64 коп. (шістдесят п`ять тисяч сімсот двадцять дві гривні шістдесят чотири копійки);

- допущено негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області з 12 квітня 2021 року;

- допущено негайне виконання рішення суду в частині стягнення з Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць.

Вищевказане судове рішення набрало законної сили 21 жовтня 2021 року.

06 січня 2023 року представником позивача отримано виконавчі листи №420/7592/21.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2023 року заяву ОСОБА_1 про виправлення помилки у виконавчому листі по справі № 420/7592/21 задоволено. Виправлено помилку у виконавчому листі № 420/7592/21 про стягнення з Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками на користь ОСОБА_1 суму середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу за період з 12.04.2021 року по 20.09.2021 рік у розмірі 65 722 грн. 64 коп. (шістдесят п`ять тисяч сімсот двадцять дві гривні шістдесят чотири копійки) щодо зазначення найменування боржника та його ідентифікаційного коду, а саме замість: «Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками; ідентифікаційний код боржника 40517815», вірним вважати «Державна служба з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області; ідентифікаційний код 37089367».

21 серпня 2023 року від представника позивача надійшла заява (вхід. № 28428/23) пр. встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в адміністративній справі № 4207592/21, в якій заявник просить встановити судовий контроль за виконанням рішення суду в порядку ст. 382 КАС України.

В обґрунтування заяви, представник позивача зазначив, що 28.06.2023р. позивачем на адресу Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській Області була надіслана заява разом з доданим оригіналом виконавчого листа Одеського окружного адміністративного суду від 27.12.2022р., ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2021р. та ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31.05.2023р. по справі № 420/7592/21 стосовно стягнення з Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області на користь ОСОБА_1 суми середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу за період з 12.04.2021 року по 20.09.2021 року у розмірі 65 722,64 грн.

Позивач зазначає, що керуючись п. 28 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року №845, Головним управлінням державної казначейської служби України в Одеської області листом від 30.06.2023 року №10-06/1-06/5731 було скеровано до боржника - Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області повідомлення про надходження документів щодо безспірного списання коштів, якими було визначено, що примусове списання коштів буде здійснено за КПК 2307010 (загальний та спеціальний фонд) в т.ч. по КЕКВ 2800.

Також, вищевказаним листом Державну службу з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області було повідомлено про недостатність відкритих асигнувань на її рахунках для виконання вищевказаного виконавчого листа, та заявлена вимога вжити заходи щодо відкриття асигнувань, або здійснення інших дій, спрямованих на виконання виконавчого листа Одеського окружного адміністративного суду від 27.12.2022 року по справі №420/7592/21.

Вказане повідомлення було отримано боржником 30.06.2023 р. 05.07.2023р. на адресу Головного управління надійшов лист Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області від 05.07.2023 року №186-01.1/01.1/05.16-23, яким повідомлено про направлення до Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками листа від 04.07.2023 №96-05.1/01.1/06.16-23 щодо додаткового фінансування за КПК 2307010 КЕКВ 2800 в сумі 65 722,64 грн.

27.07.2023 р. на адресу Головного управління надійшов лист Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області від 26.07.2023 року №205-01.1/01.1/05.16-23, яким повідомлено про направлення до Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками листів від 04.07.2023 року №96-05.1/01.1/06.16-23 та від 19.07.2023 р. № 13-01.1/01.1/06.16-23 щодо додаткового фінансування за КПК 2307010 КЕКВ 2800 в сумі 65 722,64 грн.

Однак, станом на теперішній час виконання вищевказаного документу не відбулось.

22 серпня 2023 року до суду від Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області надійшли заперечення (вхід. № ЕП/32991/23) на заяву позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, в якій заявник просить відмовити у задоволенні вищезазначеної заяви, посилаючись на те, що фінансування та виплата на користь ОСОБА_1 належних грошових коштів здійснюється за рахунок коштів Служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області, виділених з Держаного бюджету України та за наявності відповідного бюджетного призначення. Невиконання судового рішення Службою з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області в частині виплати грошових коштів на користь ОСОБА_2 у зв`язку з відсутністю відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин, що само по собі визначає, що підстави для застосування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах за положеннями 382 КАС України, відсутні.

Розглянувши в порядку письмового провадження заяву представника позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, дослідивши докази наявні в матеріалах справи, суд вважає її необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст.1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Відповідно до ч.1 ст.382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Згідно з ч.ч.2-3 ст.382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Половина суми штрафу стягується на користь позивача, інша половина - до Державного бюджету України.

Суд зазначає, що інститут судового контролю за виконанням судового рішення спрямований на забезпечення права особи на ефективний судовий захист в адміністративному судочинстві.

За приписами ч.ч.1-2 ст.370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Згідно з ч.4 ст.372 КАС України примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

З огляду на вищенаведені норми законодавства, рішення суду, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи. Це забезпечується, в першу чергу, через примусове виконання судових рішень відповідно до Закону України «Про виконавче провадження».

З матеріалів справи вбачається, що ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2023 року заяву ОСОБА_1 про виправлення помилки у виконавчому листі по справі № 420/7592/21 задоволено. Виправлено помилку у виконавчому листі № 420/7592/21 про стягнення з Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками на користь ОСОБА_1 суму середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу за період з 12.04.2021 року по 20.09.2021 рік у розмірі 65 722 грн. 64 коп. (шістдесят п`ять тисяч сімсот двадцять дві гривні шістдесят чотири копійки) щодо зазначення найменування боржника та його ідентифікаційного коду, а саме замість: «Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками; ідентифікаційний код боржника 40517815», вірним вважати «Державна служба з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області; ідентифікаційний код 37089367».

Згідно даних комп`ютерної програми ДСС (діловодство спеціалізованого суду) 06 січня 2023 року відділом організаційного забезпечення виконання рішень суду та архівної роботи Одеського окружного адміністративного суду видано представнику позивача виконавчий лист № 420/7592/21 про стягнення з Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками на користь ОСОБА_1 суму середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу за період з 12.04.2021 року по 20.09.2021 рік у розмірі 65 722 грн. 64 коп. (шістдесят п`ять тисяч сімсот двадцять дві гривні шістдесят чотири копійки).

Також, судом встановлено, що 28.06.2023 року на адресу Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області надійшла заява ОСОБА_1 із доданим оригіналом виконавчого листа Одеського окружного адміністративного суду від 27.12.2022 року (з урахуванням ухвал Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2021 року та від 31.05.2023 року) по справі №420/7592/21 стосовно стягнення з Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області (Держлікслужба в Одеській області) на користь ОСОБА_1 суми середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу за період з 12.04.2021 року по 20.09.2021 року у розмірі 65 722,64 грн.

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетні

або боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими

особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначено Порядком

виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року №845 зі змінами та доповненнями (далі - Порядок).

На виконання п.8 Порядку, Головним управлінням державного казначейства було прийнято до розгляду надані документи, зареєстровано вищевказаний виконавчий лист відповідно до вимог організації діловодства, здійснено його перевірку на відповідність вимогам Закону України «Про виконавче провадження», достатність поданих документів відповідно до п.6 Порядку та можливість його виконання органом Казначейства.

Головним управлінням державної казначейської служби України в Одеської області листом від 30.06.2023 року №10-06/1-06/5731 на адресу Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області надійшло повідомлення про надходження документів шодо безспірного списання коштів, якими було визначено, що примусове списання коштів буде здійснено за КПК 2307010 (загальний та спеціальний фонд) в т.ч. по КЕКВ 2800.

Крім того, вищевказаним повідомленням Державну службу з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області було поінформовано про недостатність відкритих асигнувань на рахунках для виконання вищевказаного виконавчого листа, та заявлена вимога вжити заходи щодо відкриття асигнувань, або здійснення інших дій, спрямованих на виконання виконавчого листа Одеського окружного адміністративного суду від 27.12.2022 року по справі №420/7592/21. Вказане повідомлення було отримано боржником 30.06.2023 р.

05.07.2023 року Головне управління державної казначейської служби України в Одеської області листом від 05.07.2023 року №186-01.1701.1/05.16-23, проінформовано про направлення до Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками України

листа від 04.07.2023 року №96-05.1/01.1/06.16-23 щодо додаткового фінансування за КПК 2307010 КЕКВ 2800 в сумі 65 722,64 грн.

27.07.2023 року Головне управління державної казначейської служби України в Одеській області листом від 26.07.2023 року №205-01.1/01.1/05.16-23 проінформовано про направлення до Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками листів від 04.07.2023 року №96-05.1/01.1/06.16-23 та від 19.07.2023 року №113-01.1/01.1/06.16-23 щодо додаткового фінансування за КПК 2307010КЕКВ 2800 в сумі 65 722,64 грн.

Тобто, з встановлених обставин вбачається, що наразі вживаються заходи щодо виконання вищевказаного виконавчого документу про стягнення коштів з Державної служби з лікарських засобів та контролю за наркотиками в Одеській області на користь ОСОБА_1 . Однак, станом на теперішній час, у зв`язку з відсутністю бюджетних асигнувань, виконання вищевказаного документу не відбулось.

Суд також зазначає, що у відповідності до положень ст.ст. 23, 116 Бюджетного кодексу України, будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України. Взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань та здійснення видатків бюджету з перевищенням бюджетних призначень є порушенням бюджетного законодавства. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.

Таким чином, фінансування та виплата на користь ОСОБА_1 належних грошових коштів здійснюється за рахунок коштів Служби з лікарських засобів та контролю та наркотиками в Одеській області, виділених з Держаного бюджету У країни та за наявності відповідного бюджетного призначення.

Верховний Суд України у своїх постановах (зокрема, від 24.01.2018 р. у справі № 405/3663/13-а, від 13.06.2018 р. у справі № 757/29541/14-а від 21.08.2019 р. у справі № 754/3105/17. від 21.05.2020 р. у справі № 310/6910/16-а) неодноразово вказував про те, що невиконання судового рішення в частині виплати грошових коштів, за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів, не може вважатись невиконанням судового рішення без поважних причин.

Суд зазначає, що певні процедурні питання в рамках примусового виконання рішення відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» не мають жодного відношення до встановлення судового контролю, а є самостійними правовідносинами між стягувачем та відповідним органом ДВС.

У Рішенні від 30 червня 2009 року №16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абзац перший підпункту 3.2 пункту 3, абзац другий пункту 4 мотивувальної частини).

Європейський суд з прав людини у рішенні від 07 травня 2002 року у справі «Бурдов проти Росії» визначив, що у контексті статті 6 Конвенції виконання судового рішення, прийнятого будь-яким судом, має розглядатися як складова "судового розгляду".

У рішенні Європейського суду з прав людини від 19 березня 1997 року у справі «Горнсбі проти Греції» суд підкреслив, що виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватись як складова частина судового розгляду. Здійснення права на звернення до суду з позовом стосовно його прав та обов`язків цивільного характеру було б ілюзорним, якби внутрішня правова система допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося б на шкоду однієї зі сторін (п.40).

Суд вказує, що Великою Палатою Верховного Суду було змінено підхід до застосування судового контролю, що визначений в Постанові Пленуму ВАС України від 13.03.2017 року №3 «Про огляд практики застосування адміністративними судами статті 267 КАСУ» ( наразі ст.382 КАС України).

Так, ВАС України у вказаній Постанові Пленуму було установлено, що судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень відповідачем у справі суд може під час прийняття постанови у справі.

Разом з тим, Велика Палата дійшла висновку, що відповідні дії, може бути вчинено судом також після ухвалення рішення по справі (ухвала ВП ВС від 20.06.2018 року справа №800/592/17).

Також судом, на виконання положень ч.5 ст.242 КАС України, було враховано правові висновки Верховного Суду, що викладені в Постанові від 31 жовтня 2018 року (справа №704/1547/17) відносно мети судового контролю.

Суд акцентує увагу, що судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах здійснюється з метою реалізації завдань адміністративного судочинства. Суд займає активну позицію не лише під час вирішення публічно-правового спору, але й після набрання судовим рішенням законної сили.

До того ж суд звертає увагу заявника, що встановити судовий контроль за виконанням рішення суб`єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд може, тобто, наділений правом, під час прийняття рішення у справі.

Такий контроль здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту на виконання рішення суду першої інстанції, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу.

При цьому, зазначені процесуальні дії є диспозитивним правом суду, яке може використовуватися в залежності від наявності об`єктивних обставин, які підтверджені належними та допустимими доказами.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 31 липня 2018 року у справі №235/7638/16-а та в ухвалі від 23 квітня 2019 року у справі №805/516/18-а.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу позивача, що невиконання судового рішення в частині виплати грошових коштів за відсутності відповідного фінансового забезпечення та фактичної відсутності коштів не може вважатися невиконанням судового рішення без поважних причин. Накладення штрафу у такому випадку жодним чином не захищає право особи на отримання бюджетних коштів.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 24 січня 2018 року по справі №405/3663/13-а.

Таким чином, враховуючи все вищевикладене суд вважає, що в задоволенні заяви ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року у справі № 420/7592/21 необхідно відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.243, 248, 249, 370, 372, 382 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

В задоволенні заяви ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року у справі № 420/7592/21 - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена шляхом подачі через суд першої інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя С.О. Стефанов

Дата ухвалення рішення24.08.2023
Оприлюднено28.08.2023
Номер документу113019222
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування наказу №56-к від 12.04.2021 року, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу

Судовий реєстр по справі —420/7592/21

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Рішення від 20.09.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 02.07.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 24.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 13.05.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні