ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
23.08.2023 Справа№ 914/619/21
місто Львів
Господарський суд Львівської області у складі судді Рима Т. Я. за участю секретаря судових засідань Турчин Л. Я., розглянув у відкритому судовому засіданні
заяву: Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергозбереження Львів» (надалі ТОВ «Енергозбереження Львів»),про:заміну сторони виконавчого провадження у справі за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергозбереження Львів»,до відповідача:Відділу освіти Жидачівської районної державної адміністрації (надалі Відділ освіти Жидачівської РДА),про: стягнення 237 750,84 гривень.У судовому засіданні взяли участь представники:
стягувача:Павлічко О. О.,боржника:не з`явився,Стрийської РДА:не з`явився.На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергозбереження Львів» (далі Заява), якою просив замінити боржника Відділ освіти Жидачівської районної державної адімінстрації, у виконавчому документі у цій справі на його правонаступника Стрийську районну державну адміністрацію Львівської області (надалі Стрийська РДА).
Ухвалою від 04.07.2023 Заву прийнято до розгляду в судовому засіданні 12.07.2023.
Рух справи відображено в попередніх ухвалах суду.
В судове засідання 23.08.2023 представник Стрийської РДА не з`явився, подав клопотання про відкладення розгляду заяви з огляду на зайнятість в іншому судовому засіданні. Суд відхиляє подане клопотання, оскільки (1) участь представника не була визнана обов`язковою, (2) Стрийська РДА надала свої письмові заперечення, (3) повноважний представник не з`явився в судове засідання втретє поспіль, що з огляду на пункт 2 частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України не перешкоджає розгляду поданої Заяви. Крім того, відповідно до абзацу 2 частини 3 статті 334 Господарського процесуального кодексу України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Заява обґрунтована тим, що юридичну особу боржника припинено шляхом реорганізації. Правонаступником Відділу освіти Жидачівської РДА є Стрийська РДА Львівської області.
Стрийська РДА Львівської області заперечила вимоги за Заявою. Вважає, що правонаступником Боржника є Жидачівська міська рада, оскільки заборгованість, що підлягає стягненню у межах цієї справи, є коштами з оплати постачання теплової енергії у комунальні установи дошкільної освіти. Відповідні комунальні установи дошкільної освіти (дитячі садочки міста Жидачів) включені до мережі відділу освіти Жидачівської міської ради. Разом з прийняттям майна Відділу освіти Жидачівської РДА, Жидачівська міська рада прийняла і зобов`язання.
Дослідивши матеріали справи, суд установив такі обставини.
Рішенням від 27.04.2021 у справі № 914/619/21 Господарський суд Львівської області стягнув з Відділу освіти Жидачівської РДА на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергозбереження Львів» 237 750,84 грн заборгованості та 3 566,27 грн судового збору. Господарський суд Львівської області на примусове виконання ухваленого рішення видав наказ від 21.05.2021 (далі Наказ).
Відповідно до приписів статті 7-1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» утворення та реорганізація районних державних адміністрацій здійснюються Кабінетом Міністрів України після прийняття Верховною Радою України рішення про утворення та ліквідацію районів з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, визначаються Кабінетом Міністрів України з урахуванням Бюджетного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
На виконання статті 7-1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 16.12.2020 № 1321 «Про затвердження Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються» (далі Порядок).
Згідно з пунктом 4 Порядку якщо територія району, ліквідованого Верховною Радою України (далі ліквідований район), включається до території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого вже існує райдержадміністрація, райдержадміністрація, що діяла на території ліквідованого району, реорганізується шляхом її приєднання до райдержадміністрації, розташованої в адміністративному центрі новоутвореного району.
На підставі постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ «Про утворення та реєстрацію районів» утворено Стрийський район у складі, серед іншого, Жидачівської міської територіальної громади. Розпорядженням КМУ від 16.12.2020 № 1635-р проведено реорганізацію районних державних адміністрацій (зокрема й Жидачівської районної державної адміністрації) шляхом приєднання до Стрийської районної державної адміністрації.
З Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань вбачається, що 10.02.2022 зареєстровано припинення Відділу освіти Жидачівської РДА (ідентифікаційний код 02144536). Правонаступником вказано Стрийську РДА (ідентифікаційний код 04056428).
Згідно з листом Фінансового управління Стрийської РДА від 06.07.2023 боргових зобов`язань районного бюджету Жидачівського району станом на 01.01.2021 за видатками загального чи спеціального фонду (у тому числі з оплати послуг постачання теплової енергії у гарячій воді) Відділу освіти Жидачівської РДА не зареєстровано.
Відповідно до передавального акта комісії з реорганізації фінансового управління Жидачівської РДА від 12.02.2021 Фінансове управління Жидачівської РДА передає, а Фінансове управління Стрийської РДА приймає: залишки коштів районного бюджету Жидачівського району; боргові зобов`язання районного бюджету Жидачівського району станом на 01.01.2021 (середньострокова позика за рахунок єдиного казначейського рахунка; позика, надана сільськогосподарським виробникам; кредити, надані за Програмою підтримки індивідуального житлового будівництва на селі «Власний дім»; взаємні розрахунки між місцевими бюджетами).
Рішенням Жидачівської районної ради від 17.11.2020 № 567 передано з 01.01.2021 зі спільної власності територіальних громад Жидачівського району Львівської області у комунальну власність Жидачівської міської територіальної громади (юридичній особі Жидачівській міській раді): бюджетні установи, які знаходяться на території громади згідно з додатком № 1; нерухоме майно згідно з додатком № 2; рухоме майно згідно з додатком № 3. Зокрема, у додатках, серед іншого, зазначено такі заклади майно: ДНЗ «Калинонька», ДНЗ «Барвінок», ДНЗ «Сонечко». Вказані заклади, серед іншого, також зазначені в акті № 2 зняття показників приладів обліку теплової енергії (а. с. 16). Щодо переданого нерухомого майна, то було передано головний корпус, старий корпус, сарай, ігрові майданчики та спортивний майданчик ДНЗ «Сонечко».
Рішенням Жидачівської міської ради № 12 від 24.11.2020 прийнято вищезазначені бюджетні установи та майно безоплатно з 01.01.2021 зі спільної власності територіальних громад Жидачівського району у комунальну власність Жидачівської міської ради.
При постановленні ухвали суд керувався таким.
Відповідно до частини 1 статті 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Згідно з частинами 1, 2 та 5 статті 334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Згідно з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 16.11.2022 у справі № 522/22205/17: "процесуальне правонаступництво передбачає перехід суб`єктивного права та (або) обов`язку від однієї особи до іншої у матеріальному праві. Тому незалежно від підстав матеріального правонаступництва процесуальне правонаступництво допускається лише після того, як відбудеться заміна у матеріальному правовідношенні".
Підставою для заміни сторони виконавчого провадження, тобто процесуального правонаступництва на стадії виконання рішення суду, є наступництво у матеріальних правовідносинах, унаслідок якого відбувається вибуття сторони зі спірних або встановлених судом правовідносин і переходу до іншої особи прав і обов`язків вибулої сторони в цих правовідносинах. Таким чином, при вирішенні питання про заміну сторони у виконавчому провадженні необхідно встановити факт вибуття сторони виконавчого провадження та переходу до особи матеріальних прав і обов`язків вибулої сторони.
Частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України встановлено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Верховний Суд у постанові від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц зазначив, що при реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.
Доказом матеріального правонаступництва є запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань. Крім того, у матеріалах справи міститься передавальний акт від 12.02.2021. Обставина передання чи не передання майна правопопередника правонаступнику не впливає на факт матеріального правонаступництва та вирішення цієї Заяви. У цій справі предметом дослідження є перехід обов`язків від правопопередника до правонаступника.
Крім того, суд звертає увагу на пункт 8 Порядку, відповідно до якого перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.
Отже, Порядок також передбачає матеріальне правонаступництво реорганізованої місцевої державної адміністрації лише до районної адміністрації новоутвореного району (а не до органів місцевого самоврядування).
З огляду на зазначене Заява підлягає задоволенню.
Враховуючи наведене, керуючись статтями 52, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1.Задовольнити Заяву повністю.
2.Замінити боржника Відділ освіти Жидачівської районної державної адміністрації, його правонаступником Стрийською районною державною адміністрацією Львівської області (адреса: 82400, Львівська область, місто Стрий, вулиця Степана Бандери, будинок 28; ідентифікаційний код 04056428) у наказі Господарського суду Львівської області від 21.05.2021 у справі № 914/619/21.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.
Ухвала може бути оскаржена в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали складено та підписано 25.08.2023.
Суддя Рим Т.Я.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2023 |
Оприлюднено | 28.08.2023 |
Номер документу | 113035341 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні