Справа № 540/6336/21
УХВАЛА
21 вересня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Радчука А.А., розглянувши у письмовому провадженні заяву представника позивачів про встановлення порядку виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 19.01.2022 року і постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 року у справі №540/6336/21 в частині розподілу судових витрат шляхом встановлення джерела стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Херсонського окружного адміністративного суду перебувала справа №540/6336/21 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 19.01.2022 року закрито провадження у адміністративній справі. Стягнуто з Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 04402221, Херсонська область, Скадовський район, с.Новомиколаївка, проспект Миру, 26) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь кожного з позивачів судовий збір в сумі 908 (дев`ятсот вісім) 00 грн. та витрати на правничу допомогу в сумі 215 (двісті п`ятнадцять) 00 грн.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 року у цій справі змінено ухвалу Херсонського окружного адміністративного суду від 19.01.2022 року, визначивши у резолютивній частині до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області на користь кожного з позивачів витрат на правничу допомогу в сумі 3500,00 гривень.
Розпорядженням голови Верховного Суду від 18 березня 2022 року № 11/0/9-22, враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду на Одеський окружний адміністративний суд.
21.10.2022 року з метою виконання цих судових рішень Одеським окружним адміністративним судом позивачам видано 14 виконавчих листів про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області на користь кожного з позивачів по 908,00 гривень судового збору і по 3500,00 гривень витрат на правничу допомогу.
До Одеського окружного адміністративного суду 28.11.2022 року від представника позивачів надійшла заява про зміну способу та порядку виконання рішення суду, в якій заявник просив стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (ідентифікаційний код 44019766, Херсонська область, Скадовський район, с. Новомиколаївка, проспект Миру, будинок 26, поштовий індекс: 75712) на користь кожного позивача судові витрати за надання правничої допомогиадвоката у розмірі 3500,00 грн. та судового збору в розмірі 768,40 грн.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 01.12.2022 року відмовлено у задоволенні заяви представника позивачів за вхід. №АВ/420/149/22 від 28.11.2022 року про зміну способу виконання рішення по адміністративній справі №540/6336/21.
11.09.2023 року представником позивачів по справі №540/6336/21 адвокатом Ставростом Р.Ю. подано заяву (вхід. №АВ/420/175/23) про встановлення порядку виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 19.01.2022 року і постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 року у справі №540/6336/21 в частині розподілу судових витрат. Заявник просить: Стягнути з Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 04402221, Херсонська область, Скадовський район, с.Новомиколаївка, проспект Миру, 26) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь позивачів судові витрати за надання правничої допомоги адвоката у розмірі 3500,00 грн. та судового збору в розмірі 768,40 грн., шляхом безспірного списання коштів з бюджету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області.
Заява мотивована тим, що 14.10.2022 року представником позивачів - адвокатом Р.Ставрост до Державної казначейської служби України було направлено інформаційний запит про казначейське обслуговування розрахункових рахунків Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області.
24.10.2022 року Державна казначейська служба України на інформаційний запит надала відповідь (лист № 8-12-12/14803) про те, що казначейські рахунки Новомиколаївській сільській раді Скадовського району Херсонської області (код за ЄДРПОУ 04402221) не відкривалися.
Заявник зазначив, що відсутність відкритих казначейських рахунків унеможливлює виконання судового рішення шляхом списання коштів з рахунків сільської ради. Проте, законодавством передбачена можливість безспірного списання коштів на підставі судового рішення не лише за рахунок органу місцевого самоврядування, а й за рахунок бюджету цього органу.
Враховуючи, що виконати рішення суду в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області судового збору і витрат на правничу допомогу не можливо з причин відсутності казначейського рахунку, заявник вважає, що існує потреба у встановленні порядку виконання цього рішення шляхом списання коштів з бюджету Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області.
Разом із заявою про зміну способу і порядку виконання судового рішення заявником подано копію листа Державної казначейської служби України від 24.10.2022 року вих. №8-12-12/14803, яким повідомлено, що за інформацією Головного управління Казначейства у Херсонській області рахунки Новомиколаївській сільській раді Скадовського району Херсонської області (код за ЄДРПОУ 04402221) в Управлінні Казначейства у Скадовському районі Херсонської області не відкривалися.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 378 КАС України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Враховуючи скорочений процесуальний строк розгляду заяв, поданих в порядку ст. 378 КАС України, запровадження в Україні воєнного стану та реєстрацію учасників справи в м. Херсон та Херсонській області, суд вважає можливим розглянути заяву про зміну способу і порядку виконання рішення суду в порядку письмового провадження без виклику учасників справи.
Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши заяву про зміну способу і порядку виконання рішення суду у зазначеній справі, суд дійшов наступного.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
За приписами ч.ч.1-2 ст. 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Згідно з ч. 4 ст. 372 КАС України примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом.
Так, відповідно до ст. 1 Закону України Про виконавче провадження виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За приписами ч. 2 ст. 6 Закону України Про виконавче провадження рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Відповідно п.12 ч.1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.
Отже, примусове виконання рішення суду про стягнення коштів з органів місцевого самоврядування покладається на відповідний орган Державної казначейської служби.
Згідно з п. 3 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845, рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Відповідно до п.26 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845, безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).
Безспірне списання коштів з рахунків бюджетних установ у частині власних надходжень здійснюється безпосередньо із загальної суми залишку надходжень на відповідному рахунку за визначеним кодом економічної класифікації видатків бюджету з урахуванням вимог пункту 28 цього Порядку.
Судові витрати, штрафні санкції безспірно списуються за відповідним кодом економічної класифікації видатків бюджету. В разі коли у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів зазначений код не передбачений або за таким кодом до кінця бюджетного періоду сума бюджетних асигнувань менша, ніж сума списання, або відсутні відкриті асигнування (залишки коштів на рахунках), безспірне списання судових витрат, штрафів здійснюється за кодом економічної класифікації видатків бюджету, за яким здійснюється стягнення коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів.
Безспірне списання коштів з рахунків підприємств, установ, організацій здійснюється безпосередньо із загальної суми залишку коштів на рахунку.
Орган Казначейства здійснює безспірне списання коштів, що обліковуються на рахунку бюджетної установи, яка здійснює централізоване обслуговування боржника, у межах відповідних бюджетних асигнувань з урахуванням положень пункту 25 цього Порядку.
Згідно з п.29 Порядку № 845, у разі неможливості визначення кодів класифікації видатків бюджету або рахунків, з яких проводиться безспірне списання коштів, орган Казначейства не пізніше двох робочих днів з наступного робочого дня після надходження виконавчого документа надсилає до боржника або бюджетної установи, що здійснює централізоване обслуговування боржника, запит для встановлення відповідних даних із зазначенням строку надання відповіді.
Якщо боржник, який є одержувачем бюджетних коштів, повідомляє про те, що заборгованість за виконавчими документами не відповідає заходам, передбаченим бюджетною програмою, які їх уповноважили виконувати, та надає документи, які це підтверджують, орган Казначейства повертає виконавчі документи стягувачу для стягнення таких коштів через органи виконавчої служби.
Отже, Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845, регламентовано процедуру стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, зокрема алгоритм дій у разі невизначення рахунків, з яких проводиться безспірне списання коштів.
У свою рішення, дії чи бездіяльність органів Казначейства під час виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів можуть бути оскаржені окремо у судовому порядку.
Разом із заявою про зміну способу і порядку виконання судового рішення заявником подано копію листа Державної казначейської служби України від 24.10.2022 року вих. №8-12-12/14803, яким повідомлено, що за інформацією Головного управління Казначейства у Херсонській області рахунки Новомиколаївській сільській раді Скадовського району Херсонської області (код за ЄДРПОУ 04402221) в Управлінні Казначейства у Скадовському районі Херсонської області не відкривалися.
Надаючи оцінку наведеним обставинам, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 3 ст. 378 КАС України, підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Під зміною способу виконання рішення суду слід розуміти прийняття судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у спосіб, раніше встановлений.
Судом встановлено, що у якості обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення, позивач у заяві послався на те, що рахунки Новомиколаївській сільській раді Скадовського району Херсонської області (код за ЄДРПОУ 04402221) в Управлінні Казначейства у Скадовському районі Херсонської області не відкривалися.
За результатами розгляду цієї заяви судом встановлено, що рішення про стягнення на користь позивачів судових витрат на правничу допомогу залишається невиконаним.
Проте, судом не встановлено та заявником не додано до заяви доказів звернення до органів казначейства про виконання виконавчих листів про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області на користь кожного з позивачів по 908,00 гривень судового збору і по 3500,00 гривень витрат на правничу допомогу.
Тобто, позивачі не звертались до уповноваженого органу та не ініціювали процедуру виконання виконавчих листів по справі №540/6336/21 за процедурою, передбаченою Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845.
Звернення до Державної казначейської служби України із інформаційним запитом про казначейське обслуговування розрахункових рахунків Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської області не є зверненням до органу Казначейства про виконання рішення про стягнення коштів.
Відповідно до п. 24 Порядку №845, стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки), або за його місцезнаходженням документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.
Якщо боржник обслуговується централізованою бухгалтерією, зазначені документи подаються до органу Казначейства, в якому відкрито рахунки відповідної бюджетної установи, при якій створена така централізована бухгалтерія (далі - централізоване обслуговування боржника).
Відповідно до п. 6 Порядку №845, у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органові Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб:
заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка (у разі наявності - довідку банку), назви банку, його МФО та коду ЄДРПОУ, номера рахунка (поточний, транзитний, картковий), прізвища, імені, по батькові (повне найменування - для юридичної особи) власника рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних для пересилання коштів через підприємства поштового зв`язку, що здійснюється за рахунок стягувача (прізвище, ім`я, по батькові адресата, його поштова адреса (найменування вулиці, номер будинку, квартири, найменування населеного пункту, поштовий індекс), реквізити банківського рахунка поштового відділення);
оригінал виконавчого документа;
судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності);
оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету (у судових рішеннях про стягнення коштів з відповідного бюджету).
До заяви можуть додаватися інші документи, які містять відомості, що сприятимуть виконанню рішення про стягнення коштів (довідки та листи органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, або органів місцевого самоврядування, рішення органів досудового розслідування та прокуратури тощо).
Враховуючи викладене, за наявності механізму виконання судового рішення, за яким боржником є орган місцевого самоврядування, у т.ч. сільська рада, яким позивачі не скористались, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяви про зміну способу і порядку виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 19.01.2022 року і постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 року у справі №540/6336/21 в частині розподілу судових витрат шляхом встановлення джерела стягнення коштів.
Керуючись ст.ст. 4, 120, 248, 256, 372, 378 КАС України,
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви представника позивачів про встановлення порядку виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 19.01.2022 року і постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022 року у справі №540/6336/21 в частині розподілу судових витрат шляхом встановлення джерела стягнення коштів відмовити.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя А.А. Радчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2023 |
Оприлюднено | 25.09.2023 |
Номер документу | 113632891 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Радчук А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні