Рішення
від 21.09.2010 по справі 2-11748/10
КОСТЯНТИНІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

                                                                                                                №2-11748/10

                                                                   Р І Ш Е Н Н Я

                                                              ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

             21 вересня 2010 року. Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області у складі:

головуючого    судді                                 Янюка Ю.Б.

при секретарі                                             Бочарової Т.В.

за участю:

позивача                                                      ОСОБА_1

редставника відповідача                                 -

розглянувши у відкритому  судовому засіданні в м.Костянтинівка  справу за  цивільним   позовом  ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Костянтинівському районі Донецької області про перерахунок пенсії,

                                                              В С Т А Н О В И В:

         1 вересня 2010 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України в Костянтинівському районі Донецької області (далі УПФУ в Костянтинівському районі)   про зобов’язання здійснити перерахунок пенсії. Він  зазначав, що  перебуває на обліку в УПФУ в м.Костянтинівці, отримує пенсію за віком та продовжує працювати. 15 червня 2010 року він звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії відповідно до частини 4 ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" за стажем та заробітком. Відповідач зробив йому перерахунок пенсії, в тому числі за заробітком, але застосував показник середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік (1197грн.91 коп.).                                              

            Вказані дії вважає незаконними, оскільки при перерахунку відповідач повинен був застосувати показник заробітної плати за 2009 рік, тобто календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. Просить зобов'язати відповідача здійснити перерахунок  пенсії та її виплату з 1 червня 2010  року відповідно до частини 4 ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, за 2009 рік.

             В судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені в позові.

             Представник  відповідача  в судове засідання не з’явився, надав заяву, в якій просить розглянути справу у його відсутності, в задоволенні позовних вимог  відмовити.  

              Відповідачем надані суду заперечення, в яких він посилається на те, що частиною 4 статті 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"  передбачено проведення перерахунків пенсій з урахуванням страхового стажу, набутого після її призначення, та із застосуванням показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові  внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.  Однак підпунктами 9,10 пункту 35 розділу II  Закону України  "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 107-VI від 28 грудня 2007 року  було внесено зміни до статей 40,42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та врегульовано питання застосування показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено внески та  порядок проведення перерахунку пенсій з урахуванням страхового стажу та заробітку, набутого після  призначення (попереднього перерахунку) пенсії. Визнання Конституційним Судом України неконституційними положення, зокрема, пункту 35 розділу II  Закону України  "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" породжує численні різнотлумачення щодо застосування норм законодавчих актів, які згідно з вказаним законом були виключені або  до яких вносилися зміни. На сьогоднішній день відсутня усталена практика застосування  норм законодавчих актів, до яких  вносились зміни нормами, які згодом були визнані неконституційними. Виникла правова колізія, яка обумовлює необхідність законодавчого врегулювання Верховною Радою України. До законодавчого врегулювання даного питання Мінпраці разом з Пенсійним фондом забезпечено здійснення перерахунків пенсій із середньої заробітної плати 1197,91 грн.

               Заслухавши позивача, дослідивши наявні докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних  підстав.

               Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в  УПФУ в Костянтинівському районі, отримує пенсію за віком і продовжує працювати.  

                15 червня 2010 року позивач звернувся до відповідача у справі з заявою про перерахунок пенсії по стажу і заробітній платі на підставі ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

                На підставі цієї заяви УПФУ в м.Костянтинівці  позивачу 23 червня 2010 року було відмовлено у перерахунку пенсії за заробітком у зв’язку з недоцільністю (а.с.18).

                До теперішнього часу перерахунок пенсії  з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, за 2009 рік позивачу не здійснено.

                Відповідно до частини 4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-ІV у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.

               Згідно підпункту "б" підпункту 10 пункту 35 розділу ІІ "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України від 28.12.2007 року N 107-УІ "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін, до деяких законодавчих актів України"  частина 4 статті 42 Закону України  "Про загальнообов'язкове  державне  пенсійне страхування" була викладена в новій редакції: "У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії, продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсійне підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону...".

                Проте рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 зміни, внесені підпунктом "б" підпункту 10 пункту 35 розділу ІІ Закону України від 28.12.2007 року N 107-УІ, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).

              Починаючи з 22 травня 2008 року і станом на 1 червня 2010 року (час звернення позивача з заявою про перерахунок пенсії) діяла редакція частини 4 ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в редакції Закону від 09.07.2003 року №1058-ІУ,  яка не містить в собі вимоги при перерахунку пенсії застосовувати показник середньої заробітної плати працівників в середньому на  одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

             Тобто редакція Закону на час звернення позивача за перерахунком пенсії не була чинною, а тому  відповідач не міг її застосовувати. Саме це і призвело до відмови у перерахунку пенсії.        

             Відповідно до частини 4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в редакції від 09.07.2003 року № 1058-ІУ, яка діяла на час звернення позивача за перерахунком пенсії, перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.

              Відповідно до частини 1 ст.40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в редакції від 09.07.2003 року № 1058-1V, яка діяла на час звернення позивача за перерахунком пенсії, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.

               Як вбачається з частини 2 ст.40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" заробітна плата, з якої відповідно до частини 1 ст.40 зазначеного Закону обчислюється пенсія, визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де:

Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях;

Зс - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії;                              

Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз1 + Кз2 + Кз3 + ... + Кзп);

К - кількість місяців страхового стажу, за які розраховано коефіцієнти заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

              Тобто, якщо, перерахунок пенсії відповідно до частини 4 ст.42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" здійснюється із заробітної плати (доходу) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, то ця заробітна плата відповідно до частини 2 ст.40 цього Закону обчислюється з урахуванням середньої заробітної плати працівників. зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням (перерахунком) пенсії,  тобто по цій справі за 2009 рік.

             Середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, про яку йдеться в частині 2 ст.40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в редакції Закону від 09.07.2003 року №1058-1V, та середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" враховується для обчислення пенсії, про яку йшлося в частині 2 ст. 40 та частині 4 ст. 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в редакції Закону від 28.12.2007 р. N 107-УІ, яку застосував відповідач при здійсненні перерахунку пенсії , не є тотожними поняттями.

                 Згідно частини 3 ст.4 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" виключно законами про  пенсійне забезпечення   визначаються   види   пенсійного  забезпечення,  умови,  норми та порядок пенсійного забезпечення.

                 Відповідно до ст.5 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" цей Закон регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються: види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат.

                 Відповідно до ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

                 З огляду на зазначене суд вважає  безпідставним ствердження  відповідача про відсутність усталеної практики застосування  норм законодавчих актів, до яких  вносились зміни нормами, які згодом були визнані неконституційними,  про наявність  правової колізії, яка обумовлює необхідність законодавчого врегулювання Верховною Радою України, а також  посилання на  спільний лист Міністерства праці та соціальної політики України і Пенсійного фонду України від 11.03.2009 №20/0/18-09/039, 4096/02-01 щодо застосування при  перерахунку пенсій  у 2010 році з урахуванням стажу та заробітку, набутого після призначення пенсії,  показників заробітної (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік ( 1197,91 грн.).

               Таким чином, дії відповідача  в частині    перерахунку пенсії  позивачу в 2010 році  з застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік  є неправомірними.

                Тому, слід  зобов’язати   УПФУ  в Костянтинівському районі здійснити  перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 1 червня 2010 року з застосуванням  показника середньої заробітної  плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком - 2009 рік, та виплатити позивачу недоотриману  з 1 червня 2010 року пенсію.

               

                 На підставі викладеного,  керуючись ст. ст. 10, 60, 212 - 215 ЦПК України, -

 

                                                           В И Р І Ш И В:

                  Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити.

                  Зобов’язати   управління    Пенсійного    фонду    України   в Костянтинівському районі Донецької області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії  з 1червня 2010 року з застосуванням  показника середньої заробітної  плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за  2009 рік, з виплатою недоотриманих  з 1 червня 2010 року  сум.

                   Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Донецької області через Костянтинівський міськрайонний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня проголошення рішення, а особами, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення -  протягом десяти днів з дня отримання копії рішення.

                   Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання   апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

                                               

                                             Суддя              

СудКостянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення21.09.2010
Оприлюднено13.10.2010
Номер документу11367314
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-11748/10

Рішення від 09.08.2010

Цивільне

Московський районний суд м.Харкова

Довготько Т. М.

Рішення від 26.10.2010

Цивільне

Рівненський міський суд Рівненської області

Крижова О.Г. О. Г.

Рішення від 21.12.2010

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Турецький О. С.

Ухвала від 11.04.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Рішення від 21.12.2010

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Турецький Олександр Сергійович

Рішення від 21.09.2010

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Янюк Юрій Броніславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні