Ухвала
від 25.09.2023 по справі 913/329/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про відкриття провадження у справі

25 вересня 2023 року м. Харків Справа № 913/329/23

Провадження № 3/913/329/23

Господарський суд Луганської області у складі судді Секірського А.В., розглянувши матеріали позовної заяви

Заступника керівника Луганської обласної прокуратури, м. Сєвєродонецьк Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

1.Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, м. Кремінна Луганської області

2.Північно-східного офісу Держаудислужби, м. Харків

до 1.Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради", м. Кремінна Луганської області

2.Товариства з обмеженою відповідальністю "Стефанотрейд", село Мила Київської області

про визнання недійсними рішення тендерного комітету, договору про закупівлю за бюджетні кошти та застосування наслідків відповідної недійсності

в с т а н о в и в:

Заступник керівника Луганської окружної прокуратури 15.09.2023 (дата оформлення поштового відправлення) звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Держаудитслужби до Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Стефанотрейд" з вимогами:

- визнати недійсним рішення тендерного комітету Комунальної установи "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", оформлене протоколом його засідання від 17.10.2018 № 269, про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" переможцем відкритих торгів по предмету закупівлі ДК 021:2015:45000000-7 "Будівельні роботи на поточний ремонт" роботи з реконструкції Кремінської міської лікарської амбулаторії загальної практики сімейної медицини за адресою: Луганська область, м. Кремінна, вул. Побєди, 1а" в рамках проекту "Покращення умов надання первинної медичної допомоги мешканцям Кремінського району";

- визнати недійсним договір підряду від 29.10.2018 № 122/2018, укладений між Комунальною установою "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Східекобуд";

- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Стефанотрейд" на користь Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" кошти в сумі 3 063 312 грн 11 коп., а з Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" одержані ним за рішенням суду грошові кошти в сумі 3 063 312 грн 11 коп. стягнути в дохід держави.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Комунальною установою "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", назву якої змінено на Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради", проведено процедуру закупівлі робіт з реконструкції Кремінської міської лікарської амбулаторії загальної практики сімейної медицини за адресою: Луганська область, м. Кремінна, вул. Побєди, 1а з очікуваною вартістю 3 820 122 грн 00 коп. Оголошення про проведення відкритих торгів 25.09.2018 розміщено замовником в електронній системі публічних закупівель Prozorro за UA-2018-09-25-001970-с. За результатами проведення відкритих торгів рішенням тендерного комітету Комунальної установи "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" від 17.10.2018 № 269 переможцем визначено Товариство з обмеженою відповідальністю "Східекобуд", назву якого змінено на Товариство з обмеженою відповідальністю "Стефанотрейд", з остаточною пропозицією 3 661 292 грн 40 коп., з яким 29.10.2018 було укладено договір підряду № 122/2018, на виконання якого Товариством з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" виконано роботи, а Комунальною установою "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" сплачено кошти в сумі 3 063 312 грн 11 коп.

Рішенням Адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 17.09.2020 № 70/101-р/к у справі № 6/01-99-20 визнано, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Трест Рубіжанськхімбуд" вчинили порушення, передбачене п. 1 ст. 50, п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних дій, які стосуються спотворення результатів торгів шляхом погодження своєї поведінки під час підготовки тендерних пропозицій та участі у процедурі закупівлі "Роботи з реконструкції Кремінської міської лікарської амбулаторії загальної практики сімейної медицини за адресою: Луганська область, м. Кремінна, вул. Побєди, 1а" в рамках проекту "Покращення умов надання первинної медичної допомоги мешканцям Кремінського району" (код 45000000-7 "Будівельні роботи та поточний ремонт" Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015), проведеній Комунальною установою "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", ідентифікатор закупівлі в системи "Prozorro" UA-2018-09-25-001970-с.

Відповідне рішення в судовому порядку не оскаржувалось.

Таким чином, орган Антимонопольного комітету України своїм рішенням підтвердив порушення вимог законодавства, яке полягало у спотворенні Товариством з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" і Товариством з обмеженою відповідальністю "Трест Рубіжанськхімбуд" результатів торгів.

Прокурор звертає увагу, що порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів проведеного Комунальною установою "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" тендеру не сумісні з основними засадами цивільного законодавства, оскільки є проявом недобросовісної поведінки учасника цивільних відносин, призводить до порушення ним меж здійснення його цивільних прав, порушує принцип добросовісної конкуренції серед учасників, невілює мету проведення конкурентної процедури закупівлі та загалом негативно впливає на економічні процеси у державі та суспільстві.

Тому дії Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" спрямовані на порушення встановленого юридичного господарського порядку з метою одержання права на укладення договору підряду від 29.10.2018 № 122/2018 не на конкурентних засадах, не узгоджуються із законною господарською діяльністю у сфері публічних закупівель, а отже суперечать інтересам держави та суспільства, оскільки порушують правові та економічні засади функціонування вказаної сфери суспільних відносин, не сприяють, а навпаки, обмежують розвиток конкуренції у державі.

Отже, в діях Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" вбачається наявність умислу на вчинення правочину, який завідомо суперечить інтересам держави та суспільства, у зв`язку з чим рішення тендерного комітету Комунальної установи "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", оформлене протоколом його засідання від 17.10.2018 № 269, завідомо суперечить інтересам держави та суспільства та є наслідком дій, вчинених з умислу однієї сторони Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд", і підлягає визнанню недійсним на підставі ч. 1 ст. 215, ч. 1 ст. 203 і ч. 3 ст. 228 ЦК України.

Оскільки поведінка Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" під час участі в тендері явно несумісна з добросовісністю та принципами здійснення публічних закупівель, тому договір підряду від 29.10.2018 № 122/2018, укладений за підсумками тендеру, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, підлягає визнанню недійсним, як такий, що завідомо суперечить інтересам держави та суспільства з умислу Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд", а одержані Товариством з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" грошові кошти в розмірі 3 063 312 грн 11 коп. за цим правочином повинні бути повернуті Комунальному некомерційному підприємству "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради", як іншій стороні договору, а отримані останнім за рішенням суду кошти стягуватись в дохід держави.

Враховуючи викладене, прокурор з посиланням на норми ст.ст. 203, 215, 228 ЦК України звернувся з відповідним позовом до господарського суду.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.09.2023 позовну заяву передано на розгляд судді Секірському А.В.

Відповідно до ст. 1311 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Частиною 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" встановлено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

За приписами ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

Згідно з ч. 4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Прокурор обґрунтовуючи наявність підстав для представництва інтересів держави зазначив, що цей позов має на меті комплексний захист інтересів держави, порушених внаслідок прийняття рішення тендерного комітету Комунальної установи "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги", яке оформлене протоколом від 17.10.2018 № 269, та укладення спірного договору підряду від 29.10.2018 № 122/2018.

Як вказує прокурор, обставини вчинення та наслідки таких діянь для економіки держави свідчать про невідповідність вказаних фактів як правовій природі здійснення публічних закупівель у цілому, яка заснована на чесній господарській діяльності учасників тендерів та замовників, так і інтересам держави та суспільства. Зазначені обставини та наслідки передбачають розпорядження бюджетними коштами з недотриманням принципів максимальної економії, ефективності та результативності їх витрачання, які забезпечуються завдяки добросовісній конкуренції суб`єктів господарювання.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетна система України функціонує, зокрема, за принципом ефективності та результативності, який означає, що при виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.

Прокурор зазначив, що у свою чергу практична реалізація вказаного принципу бюджетної системи України під час здійснення видатків бюджету досягається завдяки Закону України "Про публічні закупівлі", метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, розвиток добросовісної конкуренції.

Так, відповідно до п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 5 цього Закону закупівлі здійснюються за принципами добросовісної конкуренції серед учасників і максимальної економії, ефективності та пропорційності.

Проте порушення вимог Закону України "Про захист економічної конкуренції", спрямованого на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин, учасниками закупівель нівелює можливість втілення вказаних принципів бюджетної системи України та публічних закупівель, призводить до неефективного та неекономного використання бюджетних коштів для придбання товарів, робіт і послуг.

Тому пред`явлення позову прокурором у такому випадку зумовлено очевидним порушенням інтересів держави в бюджетній сфері, оскільки вчинення Товариством з обмеженою відповідальністю "Східекобуд" порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які спотворили результати тендеру, призвело до придбання послуг за рахунок бюджетних коштів за відсутності конкуренції між учасниками торгів та при формальному створенні ними її видимості. Наслідком цього стало нівелювання мети публічної закупівлі отримання послуги з максимальною економією та ефективністю, із залученням мінімального обсягу бюджетних коштів.

Обґрунтовуючи підстави звернення до суду із відповідним позовом, прокурор зазначає, що Кремінською міською військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східним офісом Держаудитслужби, органами наділеними повноваженнями щодо здійснення контролю за ефективним використанням бюджетних коштів за укладеними господарськими договорами, не вживались належні заходи щодо усунення виявлених порушень не пред`явлено до суду позов про визнання недійсним рішення тендерного комітету та договору підряду як таких, що суперечать інтересам держави з умислу Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд", і застосування наслідків недійсності договору.

Прокурором визначено, що органами, уповноваженими здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах, є Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східний офіс Держаудистслужби.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ч. 1 ст. 143 Конституції України територіальні громади міста через утворені нею органи місцевого самоврядування управляє майном, що є в комунальній власності; затверджує бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролює їх виконання.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування (частини 5, 7 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Комунальна установа "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" перейменовано в Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради".

Згідно зі Статутом підприємства, в редакції 2021 року, Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" є закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що створене на підставі рішення Кремінської районної ради Кремінського району Луганської області від 26.12.2018 № 41/1, шляхом перетворення Комунальної установи "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" у Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської районної ради".

Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", утворено у Луганській області Сєвєродонецький район (з адміністративним центром у місті Сєвєродонецьк) у складі територій Гірської міської, Кремінської міської, Лисичанської міської, Попаснянської міської, Рубіжанської міської, Сєвєродонецької міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України. Разом з тим ліквідовано Кремінський район. Також установлено, що повноваження депутатів районних рад у районах, ліквідованих відповідно до п. 3 цієї постанови, припиняються в день набуття повноважень депутатів районних рад, обраних на перших виборах до районних рад у районах, утворених відповідно до п. 1 цієї постанови.

Рішенням Сєвєродонецької районної ради Луганської області від 11.12.2020 № 8 "Про початок реорганізації районних рад ліквідованих районів, території яких увійшли до складу Сєвєродонецького району" створено Сєвєродонецьку районну раду Луганської області шляхом виділу частини майна та зобов`язань Кремінської районної ради, та почато процедуру реорганізації Кремінської районної ради.

Відповідно до п.п. 1, 3 п. 62 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень: 1) повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (далі новоутворені райони); 3) районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району.

Згідно з абзацами 2, 4 п. 10 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. Правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01.07.2021, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

На підставі рішення Сєвєродонецької районної ради від 26.01.2021 № 23 "Про безоплатну передачу майна (майнових прав) зі спільної власності територіальних громад сіл, селища та міста Кремінського району Луганської області, ліквідованого постановою Верховної ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" у комунальну власність Кремінської міської територіальної громади Луганської області в особі Кремінської міської ради Луганської області передано КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської районної ради" для забезпечення повноважень щодо управління майном підприємства.

Рішенням Кремінської міської ради від 05.02.2021 № 4/18 "Про прийняття КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської районної ради" зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст ліквідованого Кремінського району Луганської області, у власність Кремінської територіальної громади Луганської області та забезпечення повноважень щодо управління майном прийнято КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської районної ради" та перейменовано Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської районної ради" на Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради".

Також Статутом Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської міської ради" визначено, що підприємство є правонаступником всіх прав, обов`язків та майна Комунального некомерційного підприємства "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги Кремінської районної ради".

Таким чином, майно підприємства та повноваження щодо управління ним перейшло до Кремінської територіальної громади в собі Кремінської міської ради.

Засновником, власником та органом управління майном підприємства визначено Кремінську міську раду, якій підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним.

Отже, Кремінська міська рада як засновник та власник підприємства була наділена повноваженнями щодо контролю за діяльністю такого підприємства, у тому числі, контролю за ефективністю використання бюджетних коштів за укладеними господарськими договорами.

Згідно з п. 3 ч. 1, ч. 5 ст. 78 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках, передбачених законами України "Про військово-цивільні адміністрації", "Про правовий режим воєнного стану". Повноваження сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених п. 3 ч. 1 цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.

Указом Президента України від 31.03.2022 № 192/2022 "Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області" утворено Кремінську міську військову адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 01.07.2022 № 2333-ІХ "Про здійснення начальниками Кремінської і Рубіжанської міських військових адміністрацій Сєвєродонецького району Луганської області повноважень, передбачених ч. 2 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальник, зокрема, Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснює повноваження відповідної міської ради, її виконавчого комітету, відповідного міського голови.

З огляду на викладене, з утворенням Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області повноваження Кремінської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області були припинені.

Частиною 1, пунктами 5, 15 ч. 2 ст. 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України "Про оборону України", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", "Про критичну інфраструктуру", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом. Військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження зокрема із складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету; управління закладами освіти, установами освіти, закладами охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, надавачами соціальних послуг, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально- технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних.

Відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" начальник військової адміністрації є розпорядником бюджетних коштів.

Згідно з п. 5 ч. 6 ст. 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" начальник військової адміністрації представляє відповідну військову адміністрацію та територіальну громаду у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами.

Пунктом 6 ч. 6 ст. 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" передбачено, що начальник військової адміністрації звертається до суду щодо визнання незаконними актів органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади.

Таким чином, у зв`язку із утворенням Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області відбувся перехід повноважень уповноваженого у даних правовідносинах органу Кремінської міської ради до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Тобто, органом, уповноваженим державою на здійснення повноважень у спірних правовідносинах є Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області.

Луганська обласна прокуратура листом від 11.08.2023 № 15/1-221вих-23 повідомила Кремінську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області про виявлені порушення інтересів держави, що виникли внаслідок укладення договору підряду від 29.10.2018 № 122/2018 за наслідками тендеру, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, і про наявність підстав для визнання їх недійсними як таких, що суперечать інтересам держави з умислу Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд". Зазначеним листом також витребувано відомості щодо вжитих і запланованих заходів із захисту порушених інтересів держави.

На вказаний лист була отримана відповідь від 18.08.2023 № 01-21/2041/1, в якій Кремінська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області повідомила про неухильне дотримання вимог законодавства під час проведення закупівель, про неможливість надання копій запитуваних документів, оскільки останні залишились на тимчасово окупованій території, та про відсутність наміру оскарження результатів закупівлі з огляду на відсутність інформації та зауважень з боку правоохоронних органів за результатами її проведення.

Таким чином, незалежно від причин незвернення до суду Кремінською міськоюї військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області, факт цього незвернення свідчить про те, що вказаний суб`єкт владних повноважень не виконує своїх повноважень із захисту інтересів держави.

Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Моніторинг процедури закупівлі, згідно з ч. 1 ст. 8 Закону України "Про публічні закупівлі" здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Головними завданнями органу державного фінансового контролю серед інших є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, ефективним використанням коштів, дотриманням законодавства про закупівлі (ч. 1 ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні").

При цьому на підставі п.п. 8, 10 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право, зокрема, порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Відповідно до п. 1 Положенням про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 (далі Положення), Північно-східний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органам.

У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Луганській, Полтавській, Сумській областях.

Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.

Основним завданням офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Луганської, Полтавської, Сумської, Харківської областей (п. 3 Положення).

Згідно з п. 4 Положення офіс відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів, дотриманням законодавства про закупівлі.

Офіс вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Також офіс має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства (п.п. 18 п. 6 Положення).

Таким чином, саме Північно-східний офіс Держаудитслужби наділений повноваженнями щодо здійснення заходів державного фінансового контролю з метою ефективного, законного, результативного використання державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів, у тому числі, у сфері здійснення публічних закупівель.

Отже, чинним законодавством України визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю у сфері публічних закупівель, а саме, Державну аудиторську службу в Україні, зокрема в даних правовідносинах Північно-східний офіс Держаудитслужби.

Луганська обласна прокуратура листом від 11.08.2023 № 15/1-220вих-23 повідомила Північно-східний офіс Держаудитслужби про виявлені порушення інтересів держави, що виникли внаслідок укладення договору підряду від 29.10.2018 № 122/2018 за наслідками тендеру, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, і про наявність підстав для визнання їх недійсними як таких, що суперечать інтересам держави з умислу Товариства з обмеженою відповідальністю "Східекобуд". Зазначеним листом також витребувано відомості щодо вжитих і запланованих заходів із захисту порушених інтересів держави.

Відповідь на зазначений лист від Північно-східного офісу Держаудитслужби не надходила.

Разом з тим, на вказаний лист надана відповідь Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області від 18.08.2023 № 201231-17/885-2023, в якому вказано, що у зв`язку із оприлюдненням в електронній системі публічних закупівель звіту про виконання оскаржуваного договору, в нього немає правових підстав для здійснення моніторингу закупівлі, проведеної Комунальною установою "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги". Крім того зазначено, що у зв`язку із непроведенням станом на 18.08.2023 заходів державного фінансового контролю в Комунальній установі "Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" стосовно процедури закупівлі за номером UA-2018-09-25-001970-с, потреба у зверненні до суду з позовною заявою в Управління відсутня.

Таким чином, суд приходить до висновку, що Кремінською міською військовою адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східним офісом Держаудислужби не здійснювався захист інтересів держави у відповідних правовідносинах, оскільки компетентні органи знали про виявлені порушення, повідомлені прокурором, однак протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернулися до суду з позовом в інтересах держави.

На виконання вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурором також були спрямовані листи від 11.09.2023 № 15/2-140вих-23, № 15/2-139вих-23 до Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Держаудислужби, в яких повідомлено позивачів про намір органу прокуратури звернутися до господарського суду в їх інтересах з відповідним позовом.

За таких обставин, суд погоджується з доводами прокурора про те, що у нього були достатні підстави, вбачаючи порушення інтересів держави, та отримавши на своє звернення зазначені відповіді, вважати, що уповноважені органи держави у спірних правовідносинах, будучи обізнаним з такими порушеннями не вжили заходів до їх усунення з метою захисту інтересів держави.

Враховуючи наведене прокурором обґрунтування та норми законодавства, суд вважає за можливе підтвердити підстави представництва заступником керівника Луганської обласної прокуратури інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Держаудислужби за заявленими позовними вимогами.

За змістом ч. 1 ст. 176 ГПК України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.

Подану заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури позовну заяву слід прийняти до розгляду та відкрити провадження у справі.

Пунктом 4 ч. 2 ст. 176 ГПК України передбачено, що про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначаються, зокрема, за якими правилами позовного провадження (загального чи спрощеного) буде розглядатися справа.

Згідно з ч. 1 ст. 12 ГПК України господарське судочинства здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку, зокрема, позовного провадження (загального або спрощеного).

За змістом абзацу 2 ч. 3 ст. 12 ГПК України загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.

Відповідно до ч. 3 ст. 247 ГПК України при вирішенні питання про розгляд справи в порядку спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) ціну позову; 2) значення справи для сторін; 3) обраний позивачем спосіб захисту; 4) категорію та складність справи; 5) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначити експертизу, викликати свідків тощо; 6) кількість сторін та інших учасників справи; 7) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 8) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Беручи до уваги характер спірних правовідносин, категорію та складність справи, обсяг та характер доказів у справі, суд вважає за необхідне розглядати дану справу за правилами загального позовного провадження.

На підставі викладеного, керуючись статтями 12, 53, 120, 176, 232, 234, 235, 247 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в:

1.Підтвердити підстави представництва заступником керівника Луганської обласної прокуратури інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Кремінської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Держаудислужби за заявленими позовними вимогами.

2.Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

3.Справу розглядати в порядку загального позовного провадження.

4.Повідомити учасників справи про призначення справи до розгляду в підготовчому провадженні на 24.10.2023 об 11 год. 00 хв.

5.Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: м. Харків, проспект Науки, будинок 5 (кабінет № 109).

6.Встановити відповідачам строк для подання відзиву з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, копію відзиву та додані до нього докази надіслати учасникам справи одночасно з надісланням відзиву до суду, докази на підтвердження такого направлення надати суду.

7.Явку представників сторін в судове засідання визнати необов`язковою.

8.З урахуванням положень ст. 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендувати у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці представників учасників справи подавати до суду заяви про розгляд справи в їхній відсутності за наявними матеріалами в порядку ч. 3 ст. 196 ГПК України.

9.Рекомендувати учасникам справи для прискорення документообігу в межах цієї справи, подавати заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення в електронному вигляді з накладеним кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи на електронну пошту суду (inbox@lg.arbitr.gov.ua) або через особистий кабінет в підсистемі "Електронний суд".

10.Роз`яснити, що участь у судовому засіданні можлива для учасників справи виключно в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за окремим клопотанням, поданим в порядку, визначеному процесуальним законом, та відбудеться лише за умови наявності об`єктивних обставин, які забезпечать безпеку проведення судового засідання у приміщенні суду.

11.У разі виникнення обставин зумовлених військовою агресією проти України та які об`єктивно унеможливлюють проведення судового засідання у призначений час, судове засідання може бути відкладено.

Інформація про дату, час і місце судового засідання додатково розміщена на офіційному вебпорталі "Судова влада України" в мережі Інтернет (https://court.gov.ua/FAIR).

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 25.09.2023 та не підлягає оскарженню.

Суддя Андрій СЕКІРСЬКИЙ

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено27.09.2023
Номер документу113689598
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/329/23

Постанова від 18.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Мартюхіна Наталя Олександрівна

Рішення від 09.01.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

Ухвала від 24.10.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Секірський А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні