Справа № 947/15420/23
Провадження № 1-кс/947/12090/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.09.2023 року м.Одеса
Слідчий суддяКиївського районногосуду містаОдеси ОСОБА_1 ,при секретарісудового засідання ОСОБА_2 ,прокурора ОСОБА_3 ,представника особи, щодо майна якої вирішується питання про накладення арешту адвоката ОСОБА_4 , розглянувши усудовому засіданнів містіОдесі клопотаннядетектива Підрозділудетективів ТУБЕБ вОдеській області ОСОБА_5 про арешт майна у кримінальному провадженні №72022160000000004 від 02.12.2022 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.1,2 ст.205-1 ч.3 ст.212 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з клопотання сторони обвинувачення про арешт майна, підрозділом детективів Територіального управління БЕБ в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №72022160000000004, зареєстрованому в Єдиному реєстрі досудових розслідувань 02.12.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1,2 ст.205-1, ч.3 ст.212 КК України.
Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні здійснюється Одеською обласною прокуратурою.
Підставою для реєстрації вказаного кримінального провадження стала аналітична довідка відділу аналізу інформації та управління ризиками Територіального управління БЕБ в Одеській області від 02.12.2022 №3/24.13.03-18.
З матеріалів кримінального провадження вбачається, що на території Одеської області протягом 2022 року невстановлені особи створили ряд підприємств, які з метою неправомірного зменшення розміру митних платежів при здійсненні експорту насіння соняшникового, подають до Одеської митниці Держмитслужби неправдиві відомості щодо походження товару, для отримання митних преференцій, застосовуючи тарифну пільгу по сплаті вивізного мита 3,6% замість повної ставки 10%, що призвело до несплати обов`язкових платежів на загальну суму 19 622 693 грн., що є коштами в особливо великих розмірах.
Крім цього, відповідно до отриманих обласною прокуратурою матеріалів УСБУ в Одеській області №65/5/і/7-4257 від 28.08.2023 та №65/5/і/7-4015 від 11.08.2023 вбачається, що невстановленими у теперішній час особами у період 2021-2023 років організовано «тіньову схему» експорту сільськогосподарської продукції, до якої входять підприємства групи компанії «Allseeds».
З метою забезпечення діяльності вказаної незаконної схеми на підконтрольних підставних осіб зареєстровано ряд «фіктивних» підприємств,з метою придбання сільськогосподарської продукції в значних обсягах за готівкові кошти.
Оперативними працівниками встановлено особу причетну до вказаних незаконних дій, а саме ОСОБА_6 , який самостійно та із залученням інших осіб здійснює пошук та придбання сільгосппродукції за готівкові кошти.
Разом з цим, за результатами проведених заходів встановлено, що ОСОБА_6 задіяний в механізмі ухилення від сплати податків та організовує і здійснює придбання необлікованої сільськогосподарської продукції за готівкові кошти, надає документальне прикриття перевезення зазначеної продукції. Разом з цим, з метою прикриття протиправної діяльності групи переробників/експортерів використовує документи транзитних «фіктивних» підприємств, здійснює закупівлю сільськогосподарської продукції в значних обсягах за готівкові кошти, готівку для закупівлі отримує від представників ряду транзитних підприємств. В своїй протиправній діяльності ОСОБА_6 повністю підпорядковується ОСОБА_7 .
Також встановлено, що ОСОБА_6 з іншими особами, було залучено і використовувалось ТОВ «Рестрой Плюс» в якості фіктивного підприємства постачальника сільгосппродукції, засновником та директором якого є ОСОБА_8 .
Вироком Приморського районного суду м.Одеси, від 17.05.2023 ОСОБА_8 визнано винним у вчинені злочину, передбаченого ч.2 ст.205-1 КК України.
Разом з цим під час досудового розслідування, обласною прокуратурою з Одеської митниці отримано відомості щодо здійснення експортних операцій тим самим підприємствам нерезидентам, що і ТОВ «Рестрой Плюс».
При цьому зазначені операції в податковій звітності не відображаються та не декларуються, що в свою чергу призводить до несплати податків в особливо великих розмірах.
Так, співробітниками УСБ в Одеській області, проведено аналіз відомостей, отриманих Одеською обласною прокуратурою з Одеської митниці, в ході якого встановлено групу підприємств з ознаками фіктивності, серед яких ТОВ «Агро Трейдус» (код ЄДРПОУ 45150195).
Зокрема, співробітниками УСБУ в Одеській області на виконання доручення прокурора встановлено, що посадовою особою ТОВ «АгроТрейдус» (кодЄДРПОУ 45150195) є ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_1 ,який проживає за адресою: АДРЕСА_1 .
Враховуючи викладене, вказаними особами, організована та контролюється протиправна схема з придбання за готівку та експорту сільгосппродукції, без відображення у бухгалтерському обліку та податковій звітності, складання відповідних документів, у тому числі без повернення валютної виручки, з метою ухилення від сплати податків, переведення безготівкових грошових коштів у готівку та виведення їх з обігу, а також здійснюються інші незаконні дії, що призводить до несплати податків до державного бюджету в особливо великих розмірах.
Разом з цим, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022
№ 64/2022 та Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ на території України введено правовий режим воєнного стану, строк дії якого продовжено.
У той же час усіма гілками державної влади, з метою захисту економічних інтересів держави в умовах воєнного стану, забезпечення наповнення державного бюджету, у тому числі для забезпечення обороноздатності держави, економічної та соціальної стабільності, недопущення зайвих витрат бюджету, надання допомоги незахищеним верствам населення, відновлення зруйнованої інфраструктури тощо, вживаються заходи щодо виявлення та припинення у тому числі фактів можливого умисного ухилення від сплати податків, легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, незаконного відшкодування податку на додану вартість та інших наявних незаконних дій.
Таким чином дії вказаних осіб є неприпустимими і призводять до втрат державного бюджету, порушення економічної та соціальної стабільності держави, несплати податків, які необхідні, у тому числі, для забезпечення потреб Збройних Сил України, що є вкрай важливим у період воєнного стану.
В ході досудового розслідування, слідчим суддею Київського районного суду м.Одеси наданий дозвіл на проведення огляду за адресою: Одеська обл. с.Візирка,2 км автодороги на порт «Південний»2,2а,2б.
На виконання зазначеної ухвали у період часу з 13.09.2023 по 16.09.2023 проведено огляд за вказаною адресою, в ході якого виявлено та вилучено наступне:
-Системні блоки чорного кольору у загальній кількості 7 (сім) штук з наступними серіями та номерами:
1.RCK350KWP500N21140400092;
2.RCK350KWP500N21140400079;
3.YLPV218887B014400500K1019-V100-586;
4.PV9GNV48QTY9PH8J8TGVVT9TR;
5.00180-914-052-860;
6.00180915123529X1881964;
7.03307134173190.
-Печатка ТОВ «Морпек» (код ЄДРОПУ 39706573);
-Печатка ТОВ «Ням Ням» (код ЄДРОПУ 41499766);
-Чорнові записи аркуш формату А6 з надписом « НОМЕР_1 ОСОБА_10 »;
-Мобільний телефон марки Samsung Note 20 Pius флеш носієм micro SD 64 Gb, та сімкартою оператора Водафон;
-Ноутбук чорного кольору марки «HP» з серійним номером: НОМЕР_2 із зарядним пристроєм (шнуром) до нього;
-Ноутбук чорного кольору марки «Dell» з серійним номером: 33876983126 із зарядним пристроєм (шнуром) до нього;
-Книга вивантажень на вантажі, що ввозяться і вивозяться через автомобільні ваги, прошитому та пронумерованому вигляді на 50 арк., та заповнені на 8 арк.;
-Реєстр накладних, які надійшли за період з 12.09.2023 08:00 по 13.09.2023 08:00на 3 арк.;
-Перевірка файлів ТТН за період з 12.09.23 09 год.26 хв. до 22 год. 37 хв. на 2 арк.
-Аркуш формату А4 на якому міститься інформація щодо ТОВ «Ексон Юк», Альбус ЛТД», та ін. з чорновими записами на 1 арк.;
-Товарно-транспортні накладні з реквізитами ТОВ «Єксон Юк» та ТОВ «Ексон Юк» усього на 2656 арк.
В подальшому вищевказані речі, предмети та документи згідно постанови визнані речовими доказами.
Посилаючись на обставини, викладені в клопотанні прокурор звертається з клопотанням про арешт майна з метою збереження речових доказів.
Прокурор в судовому засіданні підтримав клопотання просив його задовольнити.
Представник ТОВ «ОЛСІДЗ БЛЕК СІ» адвокат ОСОБА_4 заперечував проти клопотання детектива, посилаючись на його необґрунтованість, зазначив, що під час проведення огляду були вилучені системні блоки, ноутбуки та мобільний телефон, що не передбачено чинним кримінальним процесуальним законодавством України, оскільки відповідно до ухвали про надання дозволу на проведення огляду дозвіл на відшукання комп`ютерної техніки та мобільних телефонів не було надано, вилучення вищевказаної техніки було безпідставним та незаконним. Зауважив, що вилучений мобільний телефон є особистою річчю працівника Товариства, та міг бути вилучений лише в результаті проведення його особистого огляду, проте жодних особистих оглядів не проводилось. Також, під час проведення огляду були вилучені печатки підприємств, що не мають жодного відношення до кримінального провадження та не відносяться до юридичних осіб, перелік яких зазначений в ухвалі про надання дозволу на проведення огляду. Просив відмовити у задоволенні клопотання. Крім того, наразі стороною обвинувачення не надано доказів призначення експертиз, що є підставою для накладення арешту на комп`ютерну техніку.
Вивчивши клопотання та матеріали, які обґрунтовують доводи клопотання, вислухавши думку прокурора, представника ТОВ «ОЛСІДЗ БЛЕК СІ», слідчий суддя приходить до наступного.
Частиною другою ст.173 КПК України встановлено, що при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати: 1) правову підставу для арешту майна; 2) можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 цього Кодексу); 3) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність (якщо арешт майна накладається у випадках, передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); 3-1) можливість спеціальної конфіскації майна (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 2 частини другої статті 170 цього Кодексу); 4) розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); 5) розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; 6) наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
У своїх висновках ЄСПЛ неодноразово нагадував, що перша та найважливіша вимога статті 1 Протоколу 1 полягає в тому, що будь-яке втручання публічної влади в право на мирне володіння майном має бути законним: друге речення п.1 дозволяє позбавлення власності лише «на умовах, передбачених законом», а п. 2 визначає, що держави мають право здійснювати контроль за користуванням майном шляхом введення в дію «законів». Більше того, верховенство права, один з фундаментальних принципів демократичного суспільства, є наскрізним принципом усіх статей конвенції (рішення у справах «Амюр проти Франції», «Колишній король Греції та інші проти Греції» та «Малама проти Греції»).
Згідно з ч.1 ст.170 КПК України,арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
Частиною другою статті 170 КПК України встановлено, що арешт майна допускається з метою забезпечення : 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
У відповідності до ч.2 ст.171 КПК України, у клопотанні слідчого, прокурора про арешт майна повинно бути зазначено: 1) підстави і мету відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна; 2) перелік і види майна, що належить арештувати; 3) документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном; 4) розмір шкоди, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, у разі подання клопотання відповідно до частини шостої статті 170 цього Кодексу. До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими слідчий, прокурор обґрунтовує доводи клопотання.
Однак, з матеріалів, доданих з клопотанням вбачається, що прокурором під час складання вищевказаного клопотання не в повній мірі дотримані вимоги вищевказаних норм КПК України.
Так, на думку слідчого судді клопотання про арешт майна не відповідає вимогам кримінального процесуального Закону, з огляду на таке.
Детективом при складанні клопотання про накладення арешту на майно не дотримані вимоги п.3 ч.2 ст.171 КПК України, оскільки у матеріалах, долучених до клопотання відсутні відомості про власника вилученого майна, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння мобільним телефоном марки Samsung Note 20 Pius флеш носієм micro SD 64 Gb, та сімкартою оператора Водафон, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном.
Крім того, в клопотанні не було наведено відповідного обґрунтування необхідності арешту майна, вилученого під час проведення у період часу з 13.09.2023 по 16.09.2023 огляду за адресою: Одеська обл. с.Візирка,2 км автодороги на порт «Південний»2,2а,2б, посилання причетності такого майна до кримінального провадження №72022160000000004 від 02.12.2022 за фактом вчинення кримінального правопорушення пов`язаного з ухиленням від сплати податків та придбанням необлікованої сільськогосподарської продукції та, як наслідок, його відповідності критеріям, передбаченим ч.1 ст.98 КПК України для речових доказів.
Також, детективом до клопотання, яке подано слідчому судді не надано жодного доказу на обґрунтування необхідності та підстав для накладення арешту з метою проведення експертного дослідження, щодо системних блоків: RCK350KWP500N21140400092; RCK350KWP500N21140400079; YLPV218887B014400500K1019-V100-586; PV9GNV48QTY9PH8J8TGVVT9TR; 00180-914-052-860; 00180915123529X1881964; 03307134173190.
Крім того, детективом не надано обгрунтування, що вилучені товарно-транспортні накладні з реквізитами ТОВ «Єксон Юк» та ТОВ «Ексон Юк» усього на 2656 арк.; печатка ТОВ «Морпек» (код ЄДРОПУ 39706573); печатка ТОВ «Ням Ням» (код ЄДРОПУ 41499766) мають відношення до кримінального провадження, оскільки зазначені суб`єкти господарювання не входять до переліку зазначених в ухвалі слідчого судді про надання дозволу на проведення огляду.
Згідно вимог ч.3 ст.172 КПК України слідчий суддя, суд, встановивши, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог ст.171 цього Кодексу, повертає його прокурору, цивільному позивачу та встановлює строк в сімдесят дві години або з урахуванням думки слідчого, прокурора чи цивільного позивача менший строк для усунення недоліків, про що постановляє ухвалу.
Таким чином, слідчим суддею встановлено, що клопотання прокурора про арешт майна подано без додержання вимог ст.171 КПК України, оскільки не підтверджують підстави, мету та відповідного обґрунтування необхідності арешту майна.
За наявних недоліків клопотання та долучених до нього матеріалів слідчий суддя позбавлений можливості повно, всебічно та об`єктивно розглянути його.
Аналізуючи вищевикладені обставини в їх сукупності, слідчий суддя приходить до переконання, що на теперішній час наявні всі правові підстави для повернення клопотання прокурору для усунення недоліків, відповідно до вимог ч.3 ст.172 КПК України.
Керуючись ст. ст. 170-173, 309, 376 КПК України, слідчий суддя,-
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання детектива Підрозділудетективів ТУБЕБ вОдеській області ОСОБА_5 про арешт майна у кримінальному провадженні №72022160000000004 від 02.12.2022 за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.1,2 ст.205-1 ч.3 ст.212 КК України повернути прокурору.
Встановити строк для усунення недоліків в сімдесят дві години з моменту отримання повного тексту ухвали слідчого судді.
Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2023 |
Оприлюднено | 30.04.2024 |
Номер документу | 113717628 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні