Постанова
від 28.09.2023 по справі 420/5836/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 вересня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/5836/23Перша інстанція: суддя Скупінська О.В.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Танасогло Т.М.,

Шеметенко Л.П.

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Лиманської районної спілки споживчих товариств на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023р. по справі за адміністративним позовом Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Лиманської районної спілки споживчих товариств про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А:

У березні 2023р. Доброславська окружна прокуратура в інтересах держави в особі ГУ ДСНС в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації звернулося в суд із позовом до Лиманської районної спілки споживчих товариств, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Лиманської районної спілки споживчих товариств, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на усунення порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту;

- зобов`язати Лиманську районну спілку споживчих товариств вжити заходів, необхідних для приведення захисної споруди (сховища) №56494, що розташоване за адресою: смт.Доброслав, Одеський район, Одеська область, вул.Центральна, 56-б, у стан, придатний до використання у за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що відповідно до інформації Департаменту з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Одеської обласної державної (військової) адміністрації, у Департаменті обліковане протирадіаційне укриття №56494, розташоване за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56-б, форма власності - приватна і балансоутримувачем цієї споруди є Лиманська районна спілка споживчих товариств.

Також Департамент з питань цивільного захисту на адресу окружної прокуратури надав облікову картку протирадиаційного укриття від 26.05.2008р., в якій зазначено, що протирадиаційне укриття, розташоване за адресою: Одеська область, Комінтернівський (Одеський) район, вул.Центральна, 56Б належить райспоживспілці.

За інформацією ДСНС від 23.01.2023р. за адресою: Одеська область, Одеський район смт.Доброслав, вул.Центральна №56-б, розташована захисна споруда цивільного захисту №56494 площею 80кв.м., місткістю 70 осіб, клас захисту-III.

Позивач вважає, що згідно вказаної інформації, на даний час балансоутримувачем захисної споруди №56494 загальною площею 80кв.м. є Лиманська районна спілка споживчих товариств.

5.10.2022р. проведено комплексну перевірку (спеціальний огляд) стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадиаційного укриття №56494, за результатами якої складено акт перевірки, у висновках якого ряд порушень.

На підставі встановлених порушень, перевіряючи дійшли висновку, що сховище №56494 оцінюється як не готове для захисту населення від звичайних засобів ураження.

Позивач вказую, що встановлений факт неготовності укриття №56494 є порушенням приписів Наказу МВС від 9.07.2018р. за №579, зареєстрованого Міністерством юстиції України 30.07.2018р. за №879/32331 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

При цьому, позивач зазначив, що балансоутримувач є Лиманська районна спілка споживчих товариств, яке не забезпечило утримання сховища №56494 в належному стані, що дозволяє привести у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни, захисну споруду цивільного захисту відповідно до вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд.

Вказана бездіяльність балансоутримувача не може бути залишена без відповідного реагування, оскільки створюється загроза для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття. Незважаючи на те, що вказаний об`єкт цивільного захисту знаходиться в не готовому для використання стані, ані уповноважений орган Гу ДСНС в Одеській області, ані Одеська обласна військова адміністрація до суду із вимогами про зобов`язання вчинення дій щодо приведення сховища у належний технічний стан не зверталося.

Позивач вважаючи таку бездіяльність Лиманської районної спілки споживчих товариств щодо не утримання сховища у належному технічному стані, протиправною, звернувся в суд із даною позовною заявою.

Посилаючись на вказане просив позов задовольнити.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023р. адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Лиманської районної спілки споживчих товариств, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на усунення порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту.

Зобов`язано Лиманську районну спілку споживчих товариств привести у стан готовності споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №56494, яка знаходиться за адресою: смт.Доброслав, Одеський район, Одеська область, вул.Центральна, 56-б, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом МВС України №579 від 9.07.2018р..Не погоджуючись із даним рішенням суду представник Лиманська районна спілка споживчих товариств подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, з наступних підстав.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки відповідачем не усунуто встановлені порушення законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, та невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини, то наявні усі законні підстави для задоволення позовних вимог.

Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (а.с.39), будівля кафе за адресою Одеська область, Комінтернівський район, смт Комінтернівське, вул.Центральна, 56б, з 9.02.2012р. належить на праві приватної власності Комінтернівській районній спілці споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01761557).

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно (а.с.80-81), будівля кафе за адресою Одеська область, Комінтернівський район, селище Комінтернівське, вул.Центральна, буд.56б належить на праві приватної власності Комінтернівській районній спілці споживчих товариств.

Згідно з технічним паспортом на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) «Протирадіаційне укриття літ. «пдА», обліковий №56494 (а.с.22-24), за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, селище Комінтернівське, вул.Центральна, буд.56б, власником споруди є Комінтернівська районна спілка споживчих товариств.

Відповідно до облікової картки протирадіаційного укриття за адресою Одеська область, Комінтернівський район, смт.Комінтернівське, вул.Центральна, 56б (а.с.42), останнє належить «Райспоживспілка».

Матеріали справи містять паспорт протирадіаційного укриття №56494 (а.с.43-44) де вказано, що організацією, яка експлуатує сховище є «Райспоживспілка».

Згідно до акту приймання-передачі основних засобів в оперативне управління від 15.02.2012 (а.с.93), Комінтернівська районна спілка споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01761557) (Власник) та Комінтернівське об`єднання громадського харчування Комінтернівської райспоживспілки (код ЄДРПОУ 01779959) (Користувач) склади акт про те, що Власник передає, а Користувач приймає в оперативне управління основні засоби: нежитлову будівлю кафе, яке розташоване за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Комінтернівське, вул.Центральна, 56б, а саме: будівля кафе, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Комінтернівське, вул.Центральна, 56б та складається з: -будівля кафе, літ.А; -прибудова, літ.А1; -підвал, пдА; -вхід у підвал, вхпд1; -вхід у підвал, вхпд2; вбиральня, літ.Б; -огорожа, 1; -вимощення, 1. Користувач зобов`язується прийняти зазначений вище об`єкт нерухомості на власний баланс та здійснювати утримання основних засобів та проводити нарахування амортизації (п.3).

Матеріали справи містять довідку, що надало Лиманське об`єднання громадського харчування Лиманської райспоживспілки від 24.04.2023р. за №2 (а.с.94), якою останнє підтверджує, що об`єкт нерухомості нежитлова будівля кафе, розташована за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56б, перебуває на балансі Лиманського об`єднання громадського харчування Лиманської райспоживспілки з 15 лютого 2012р., яке відповідно є балансоутримувачем вказаної нежитлової будівлі.

Виконавчий комітет Комінтернівського району Одеської області прийняв рішення від

4.09.2012р. за №100 «Про надання юридичної адреси Комінтернівській районній спілці споживчих товариств «Райспоживспілка» (а.с.47), яким вирішив, окрім іншого, надати юридичну адресу на підвальне приміщення під об`єктом нерухомого майна за адресою: смт.Комінтернівське, вул.Центральна, 56б, Комінтернівській районній спілці споживчих товарів «Райспоживспілка»: Одеська область, Комінтернівський район, смт Комінтернівське, вул.Центральна, 56б.

В подальшому, 4.01.2019р. провідним фахівцем Лиманського РС ГУ ДСНС України в Одеській області, завідувачем сектору з питань цивільного захисту Лиманської районної державної адміністрації, у присутності голови Лиманської райспоживспілки Гресь Р.С. складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №56494 (а.с.95-100), а саме проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання ПРУ №56494, розташованого за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56б, приватної форми власності, що належить Лиманській районній спілці споживчих товариств, балансоутримувач захисної споруди: Лиманська районна спілка споживчих товариств.

За результатами проведеної оцінки встановлено, що станом на 4.01.2019р. ПРУ №56494 оцінюється як «не готове» до використання за призначенням та надано пропозиції щодо подальшого використання захисної споруди голові Лиманської районної спілки споживчих товариств, відповідно до наказу МВС України №579 від 9.07.2018р. підготувати документи щодо подальшого зняття ПРУ з обліку.

В Акті перевірки від 4.01.2019р. міститься примітка, що керівник балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту голова правління Лиманської районної спілки споживчих товариств Гресь Р.С. з актом ознайомлений - 4.01.2019р., про що міститься підпис посадової особи та печатка спілки.

В матеріалах справи міститься науково-технічний висновок «Інженерно-геологічні вишукування для об`єкту: «Уточнення рівня ґрунтових вод на ділянці існуючої будівлі за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56б» (а.с.101-117), в якому зазначено, що у процесі інженерно-геологічного вишукування встановлено, що підвальні приміщення будівлі, яка є об`єктом дослідження є затопленими на рівні 0,30-0,70 см від рівня підлоги існуючого підвалу.

Одеська обласна військова адміністрація на запит від 1.02.2023р. за №58-410вих23 (а.с.35) скерувала на адресу Доброславської окружної прокуратури лист від 7.02.2023р. за №132/09/02.2-07/2-23/156 (а.с.25), в якому повідомила, що у Департаменті з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Одеської обласної військової адміністрації обліковане протирадіаційне укриття номер 56494, розташоване за адресою: 67500, Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56б, форма власності: приватна, балансоутримувач: Лиманська районна спілка споживчих товариств, код ЄДРПОУ 01761557.

ГУ ДСНС в Одеській області повідомило Доброславську окружну прокуратуру своїм листом від 23.09.2022р. за №4417/21-19 (а.с.36) про те, що за зверненням балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту 13.09.2022р. із залученням органів ДСНС проведено оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту №58400 та №56472. До цього часу балансоутримувачі захисних споруд цивільного захисту з інформацією про приведення у готовність захисних споруд №№ 56494, 56453, 56493, 56492, 58307, 58308 до Одеського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області не зверталися.

Також, ГУ ДСНС в Одеській області повідомило Доброславську окружну прокуратуру листом від 13.01.2023р. за №267/21-19 (а.с.37), відповідно до якого зазначається, що до 5.10.2022р., а саме до моменту комісійної оцінки протирадіаційного укриття №56474, його балансоутримувач не звертався до Одеського РУ про залучення представників для приведення повторної оцінки стану готовності. Відповідно до електронної бази даних захисних споруд цивільного захисту, заснованої на даних документального обліку фонду захисних споруд цивільного захисту Департаменту з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Одеської облдержадміністрації за юридичною особою Лиманська районна спілка споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01761557), обліковуються протирадіаційне укриття №56494 за адресою: Одеська область, Одеський район, смт Доброслав, вул.Центральна, 56б.

Одеська обласна військова адміністрація розглянула лист Доброславської окружної прокуратури від 17.01.2023р. за №58-205ВИХ-23 (а.с.32-33) та інформувала (а.с.34) про те, що на адресу адміністрації не надходило інформації про проведення заходу державного нагляду (контролю) з питань дотримання Лиманською районною спілкою споживчих товариств вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки утримання захисної споруди (сховища) №56494, розташованої за адресою: Одеська область, Одеський район, м.Доброслав, вул.Центральна, 56Б.

Позивач вважає бездіяльність відповідача щодо приведення у стан придатності до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення) захисної споруди №56494 протиправною, у зв`язку із чим звернувся в суд із даним позовом.

Перевіряючи обґрунтованість та підстави позову, з урахуванням висновків суду першої інстанції та доводів і вимог апеляційної скарги, судова колегія виходить з наступного.

Судова колегія погоджується із судом першої інстанції про те, що у даній справі не є спірним питання щодо невідповідності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №56494 до використання за призначенням.

При цьому, відповідачем не наведено, а судами не встановлено, що Лиманською районною спілкою споживчих товариств було підготовлено документи щодо подальшого зняття протирадіаційного укриття з обліку.

Відповідних рішень щодо зняття протирадіаційного укриття №56494 з обліку матеріали справи не містять також, а відтак суд критично оцінює науково-технічний висновок «Інженерно-геологічні вишукування для об`єкту: «Уточнення рівня ґрунтових вод на ділянці існуючої будівлі за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56б» (а.с.101-117) у контексті спірних правовідносин.

Приписами ч.1 ст.3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Положеннями ст.2 ЗУ «Про оборону України» встановлено, що оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Відповідно до ст.3 ЗУ «Про оборону України», підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Згідно п.14 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст.4 Кодексу цивільного захисту України, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України, громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Приписами ч.5 ст.32 Кодексу цивільного захисту України визначено, що порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається КМУ.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017р. за №138 (надалі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

У відповідності до ч.8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Положеннями п.9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Відповідно до п.3 Порядку, балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

За правилами п.10 Порядку, балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Приписами ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно пункту 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п.1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом МВС України від 9.07.2018р. №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимоги).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п.6 Розділу VIII Вимоги).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (надалі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Приписами п.5,6 п.2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

За правилами пп.8 п.2 Розділу VI Вимоги, під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисногерметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (пп.8 п.2 Розділу VI Вимоги).

Аналізуючи вищевказане, судова колегія зазначає, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п.8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України та п.9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017р. за №138.

Як вбачається з матеріалів справи, що спірним у даній справі є питання визначення балансоутримувача протирадіаційного укриття №56494, якого бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на усунення порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту прокурор просить визнати протиправною та зобов`язати вжити заходів, необхідних для приведення захисної споруди (сховища) №56494 у стан, придатний до використання за цільовим призначенням (готовності до укриття населення).

Так, як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи під час апеляційного розгляду, що 4.01.2019р. у присутності голови Лиманської райспоживспілки Гресь Р.С. складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №56494 (а.с.95-100), приватної форми власності, що належить Лиманській районній спілці споживчих товариств, балансоутримувач захисної споруди: Лиманська районна спілка споживчих товариств, з яким керівник балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту голова правління Лиманської районної спілки споживчих товариств Гресь Р.С. ознайомлений - 4.01.2019р., про що міститься підпис посадової особи та печатка спілки.

Відповідно до паспорту протирадіаційного укриття №56494 (а.с.43-44), в якому вказано, що організацією, яка експлуатує сховище є «Райспоживспілка».

При цьому, відповідно до листа Одеської обласної військової адміністрації від 7.02.2023р. №132/09/02.2-07/2-23/156 (а.с.25), у Департаменті з питань цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Одеської обласної військової адміністрації обліковане протирадіаційне укриття номер 56494, розташоване за адресою: 67500, Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56б, форма власності: приватна, балансоутримувач: Лиманська районна спілка споживчих товариств, код ЄДРПОУ 01761557.

В свою чергу, матеріали справи містять акт приймання-передачі основних засобів в оперативне управління від 15.02.2012р. (а.с.93), відповідно до якого Комінтернівська районна спілка споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01761557) (Власник) та Комінтернівське об`єднання громадського харчування Комінтернівської райспоживспілки (код ЄДРПОУ 01779959) (Користувач) склади акт про те, що Власник передає, а Користувач приймає в оперативне управління основні засоби: нежитлову будівлю кафе, яке розташоване за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Комінтернівське, вул.Центральна, 56б, а саме: будівля кафе, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, смт Комінтернівське, вул.Центральна, 56б та складається з: -будівля кафе, літ.А; -прибудова, літ.А1; -підвал, пдА; -вхід у підвал, вхпд1; -вхід у підвал, вхпд2; вбиральня, літ.Б; -огорожа, 1; -вимощення, 1. Користувач зобов`язується прийняти зазначений вище об`єкт нерухомості на власний баланс та здійснювати утримання основних засобів та проводити нарахування амортизації (п.3).

Також, матеріали справи містять довідку, що надало Лиманське об`єднання громадського харчування Лиманської райспоживспілки від 24.04.2023р. №2 (а.с.94), якою останнє підтверджує, що об`єкт нерухомості нежитлова будівля кафе, розташована за адресою: Одеська область, Одеський район, смт.Доброслав, вул.Центральна, 56б, перебуває на балансі Лиманського об`єднання громадського харчування Лиманської райспоживспілки з 15 лютого 2012р., яке відповідно є балансоутримувачем вказаної нежитлової будівлі.

Що ж стосується питання про те, хто ж саме є балансоутримувачем протирадіаційного укриття №56494, судова колегія зазначає наступне.

Так, у відповідності до ч.1 ст.137 ГК України (в редакції станом на 15.02.2012р.), правом оперативного управління у цьому Кодексі визнається речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).

Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб`єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням (ч.2 ст.137 ГК України).

Право оперативного управління захищається законом відповідно до положень, встановлених для захисту права власності (ч.3 ст.137 ГК України).

У свою чергу, у відповідності до ч.1 ст.1029 ЦК України (у редакції станом на 15.02.2012р.), за договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов`язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача).

Відповідно до ч.1-4 ст.1030 ЦК України, предметом договору управління майном можуть бути підприємство як єдиний майновий комплекс, нерухома річ, цінні папери, майнові права та інше майно. Не можуть бути предметом договору управління майном грошові кошти, крім випадків, коли право здійснювати управління грошовими коштами прямо встановлено законом. Майно, передане в управління, має бути відокремлене від іншого майна установника управління та від майна управителя. Майно, передане в управління, має обліковуватися в управителя на окремому балансі, і щодо нього ведеться окремий облік. Розрахунки, пов`язані з управлінням майном, здійснюються на окремому банківському рахунку. Майно, набуте управителем у результаті управління майном, включається до складу отриманого в управління майна.

Форма договору управління майном визначена ст.1031 ЦК України, відповідно до присів якої, договір управління майном укладається в письмовій формі. Договір управління нерухомим майном підлягає нотаріальному посвідченню і державній реєстрації.

В той же час, судова колегія зазначає, що матеріали справи не містять доказів укладення у встановленому законом порядку між Комінтернівською районною спілкою споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01761557) (Власник) та Комінтернівським об`єднанням громадського харчування Комінтернівської райспоживспілки (код ЄДРПОУ 01779959) (Користувач) договору управління майном, а підписаний акт від 15.02.2012р. про передачу нерухомого майна в оперативне управління не є, в розумінні вищенаведених норм, цивільно-правовою угодою про передачу прав на користування ним, оскільки з указаного акту не вбачається досягнення сторонами згоди з усіх істотних умов договору, він не посвідчений нотаріально та відсутня його державна реєстрація.

Враховуючи вищезазначене, судова колегія не вважає, що наданий відповідачем акт приймання передачі основних засобів в оперативне управління від 15.02.2012р. (а.с.93) та довідка, яку надало Лиманське об`єднання громадського харчування Лиманської райспоживспілки від 24.04.2023р. №2 (а.с.94), як належний доказ перебування захисної споруди цивільного захисту, протирадіаційного укриття №56494 на балансі Лиманського об`єднання громадського харчування Лиманської райспоживспілки.

При цьому, сховище протирадіаційне укриття №56494 оцінено як не готове до використання за призначенням, рішення щодо зняття його з обліку у матеріалах справи відсутнє також.

Аналізуючи вищевказане, судова колегія вважає, що саме відповідачем не забезпечено утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища №56494) у готовності до використання за призначенням, а перебування споруди на балансі Лиманського об`єднання громадського харчування Лиманської райспоживспілки (відповідачем) не доведено, а судом не встановлено.

Крім того, судова колегія зазначає, що відсутність вчинення відповідачем заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення вказаної захисної споруди цивільного захисту, може не захистити належним чином від загрози життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.

Приписами ст.3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

При цьому, судова колегія врахуває те, що в умовах військової агресії російської федерації проти України недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призвело до його обмеженої готовності до використання за призначенням, через що захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Апеляційний суд вважає, що невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію викладену Верховним Судом у справі за №826/12192/16 (постанова від 3.10.2018р.) та у справі за №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019р.).

На підставі вищевикладеного, з огляду на наявність правових підстав для звернення прокурора із даним позовом та встановлену в ході розгляду даної справи протиправну бездіяльність відповідача, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність обґрунтованих підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

В доводах апеляційної скарги апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.

За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалено з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для його скасування.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,316 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Лиманської районної спілки споживчих товариств - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023р. залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий: Ю.М. Градовський

Судді: Т.М. Танасогло

Л.П. Шеметенко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено02.10.2023
Номер документу113800775
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/5836/23

Постанова від 28.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 25.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні