Ухвала
від 26.09.2023 по справі 906/495/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

УХВАЛА

"26" вересня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/495/23

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді: Кравець С.Г.,

секретаря судового засідання: Круглецької А.І.,

розглядаючи справу

за позовом: Керівника Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Андрушівської міської ради

до: 1) Товариства з обмеженою відповідальністю "Андрушівська автостанція"

2) Державного реєстратора Відділу з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Високівської сільської ради Богуш Олександра Васильовича

про скасування рішення державного реєстратора та державної реєстрації речових

прав на нерухоме майно, визнання права власності на самочинно збудовані

нежитлові будівлі,

за участю представників сторін:

від позивача: не з`явився,

від відповідача-1: Рудик В.Р.- адвокат, ордер серія АМ №1052988 від 03.05.2023,

від відповідача-2: не з`явився,

прокурор: Степаницька О.М. - службове посвідчення №071190 від 01.03.2023,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Андрушівської міської ради звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Андрушівська автостанція" та Державного реєстратора Відділу з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Високівської сільської ради Богуш Олександра Васильовича, в якому просить:

- скасувати рішення державного реєстратора Високівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області Богуша Олександра Васильовича за індексним номером 54011896 від 11.09.2020 про державну реєстрацію за Товариством з обмеженою відповідальністю "Андрушівська автостанція" права власності на об`єкт нерухомого майна за реєстраційним номером 2072102818203 - будівля нежитлова, Будівля АС, загальною площею 789,9кв.м., що розташована за адресою Житомирська область, Андрушівський район, м.Андрушівка, вул. Зазулінського, будинок 20-а;

- скасувати державну реєстрацію права власності на будівлю нежитлову, Будівлю АС, загальною площею 789,9кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2072102818203), що розташована за адресою Житомирська область, Андрушівський район, м.Андрушівка, буд.Зазулінського, будинок 20-а за Товариством з обмеженою відповідальністю "Андрушівська автостанція", проведену державним реєстратором Високівської сільської ради Черняхівського району Богушем О.В. на підставі рішення за № 54011896 від 11.09.2020;

- визнати за Андрушівською міською радою право власності на самочинно збудовані нежитлові будівлі, площею 441кв.м. (літ А1 - площею 229,5, літ а, а1-площею 211,5кв.м), що розташовані за адресою Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Зазулінського , будинок 20-а.

Ухвалою суду від 10.04.2023 зазначену позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 17.05.2023; витребувано у ТОВ "Андрушівська автостанція" та у Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Високівської сільської ради необхідні документи.

Ухвалою суду від 17.05.2023 прийнято до розгляду заяву Бердичівської окружної прокуратури №50-90-1901вих23 від 28.04.2023 про виправлення технічної описки у пункті 4 прохальної частини позовної заяви, та ухвалено здійснювати подальший розгляд справи з урахуванням поданих змін; відкладено підготовче засідання на 14.06.2023.

Ухвалою від 14.06.2023 зобов`язано Бердичівську окружну прокуратуру надати письмові пояснення щодо досудового розслідування у кримінальному провадженні №42019061340000095 від 27.12.2019 та копії з матеріалів вказаного кримінального провадження надати суду; зобов`язано позивача - Андрушівську міську раду в порядку, передбаченому ст.90 ГПК України, надати відповідь на запитання письмового опитування; відкладено підготовче засідання на 04.07.2023.

Ухвалою від 04.07.2023 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 04.09.2023.

У зв`язку з загрозою ракетних обстрілів та оголошенням повітряної тривоги на території Житомирської області 04.09.2023 судове засідання по даній справі, яке було призначене на 14 год. 10 хв. 04.09.2023, не відбулося.

Ухвалою від 04.09.2023 призначено підготовче засідання на 26.09.2023.

24.07.2023 на поштову адресу суду від Бердичівської окружної прокуратури надійшли письмові пояснення №50-90-3045вих-23 від 04.07.2023, у яких, зокрема викладено питання, які слід поставити на вирішення експертизи, у разі задоволення клопотання відповідача-1 про її призначення.

31.08.2023 на поштову адресу суду від позивача - Андрушівської міської ради надійшла заява №05-04/2322 від 30.08.2023 про розгляд справи без їх участі. Позивач зазначає, що позовні вимоги керівника Бердичівської окружної прокуратури підтримує у повному обсязі.

04.09.2023 через відділ загальної канцелярії суду представником відповідача-1 подано клопотання від 04.09.2023, у якому останній просить долучити до матеріалів справи містобудівний розрахунок щодо реконструкції будівлі автовокзалу під торговельний непродовольчий комплекс з автостанцією по вул.Зозулінського, 20-а в м. Андрушівка Житомирської області.

В судове засідання 26.09.2023 позивач - Андрушівська міська рада та відповідач-2 - Державний реєстратор Відділу з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Високівської сільської ради Богуш О.В. не прибули, про час та місце розгляду справ повідомлялись належним чином. У клопотанні від 18.09.2023 Андрушівська міська рада просила проводити розгляд справи за відсутності представника ради.

В судовому засіданні 26.09.2023 представник відповідача-1 підтримав заявленим ним клопотання від 03.05.2023 про призначення у справі будівельно-технічної експертизи.

Прокурор зазначила, що у разі призначення експертизи на її вирішення слід поставити питання, які зазначені у поясненнях Бердичівської окружної прокуратури від 04.07.2023 №50-90-3045вих-23.

Прокурор та представник відповідача-1 висловилися щодо можливості призначення у справі комплексної експертизи - будівельно-технічної та земельно-технічної та вважали за можливе проведення експертизи доручити Житомирському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.

Розглядаючи клопотання представника відповідача-1 про призначення судової експертизи, яке надійшло до суду 23.06.2023, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали даної справи, господарський суд вважає за необхідне зазначити таке.

За змістом ч.1 ст.99 ГПК України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:

1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Слід зазначити, що в матеріалах справи наявний висновок експерта Житомирського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС №12/4-57 від 15.10.2020 (т.1, а.с.70-82).

Ознайомившись з даним висновком, судом встановлено, що при виїзді для огляду об`єкта дослідження експертом проводилось обстеження лише зовнішнього периметру будівлі автовокзалу, оскільки не було здійснено допуску до всіх приміщень. На дослідження експерту було надано лише постанову про її призначення та листи Андрушівської міської ради і Відділу інфраструктури Андрушівської районної державної адміністрації. Тобто, проводячи експертизу, експерт не мав у своєму розпорядженні ні договору оренди землі від 25.05.2015, ні матеріалів технічної інвентаризації, ні проектно-кошторисної документації, договору оренди землі тощо.

Отже, враховуючи викладене, наданий прокурором до позовної заяви висновок експерта Житомирського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС №12/4-57 від 15.10.2020 викликає у суду обґрунтовані сумніви у його правильності, а тому суд відхиляє його.

Слід зазначити, що у позовній заяві позивач посилається на те, що 25.05.2015 між Андрушівською міською радою та ТОВ "Андрушівська автостанція" укладено договір оренди землі. За вказаним договором в оренду передано земельну ділянку несільськогосподарського призначення за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка, вул. Зазулінського, 20а, загальною площею 0,20 га, у тому числі забудовані землі, що використовуються для транспорту 0,20 га. Відповідно до п. З договору на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: нежитлова будівля - будівля АС загальною площею 348,9кв.м.; інші об`єкти інфраструктури відсутні. Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером 2072102818203 зареєстровано нежитлова будівля АС, загальною площею 789,9 кв.м. До будівлі належить платформа №1, навіс "Б", сходи "І", вимощення "II", земельна ділянка місця розташування: 1820310100:01:009:0078. Прокурор вказує, що вищевказане рішення державного реєстратора про реєстрацію змін права власності на будівлю АС (автостанції) є незаконним та таким, що підлягає скасуванню. Так, згідно з даними єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомості про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, одержання права на виконання будівельних робіт або прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів реконструкції чи будівництва за адресою м. Андрушівка.вул. Зазулінського 20-а, відсутні. Так само, як і відсутні будь-які правовстановлюючі документи, які б давали підстави до зміни площі будівлі АС, з 348,9кв.м до 789,9кв.м. В межах досудового розслідування кримінального провадження №42019061340000095 від 27.12.2020 за ознаками кримінального проступку, передбаченого ст.356 КК України, було проведено будівельно-технічну експертизу. За висновками експерта на земельній ділянці мало місце проведення будівельних робіт, однак передбачені діючим законодавством дозвільні документи на здійснення таких робіт на вказаній земельній ділянці не отримані; під час здійснення будівельних робіт не дотриманні вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил тощо; виконані будівельні роботи не відповідають вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва; об`єкти на земельній ділянці не відповідають вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва (містобудівних, протипожежних, санітарно-гігієнічним). Також відповідно до інформації Андрушівської міської ради №02-19/477 від 02.10.2020, відділу інфраструктури, житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Андрушівської районної державної адміністрації Житомирської області №12-05/78 від 05.10.2020 жодні дозвільні документи, передбачені діючим законодавством на здійснення будівельних робіт на вищевказаній земельній ділянці, ТОВ "Андрушівська автостанція" не надавались.

Опрацюванням інформації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно встановлено, що державна реєстрація права власності ТОВ "Андрушівська автостанція" на нерухоме майно, що знаходиться по вул.Зазулінського, 20а, в м. Андрушівка Житомирської області, а саме на нежитлову будівля АС, загальною площею 789,9 кв.м., проведена на підставі наступних документів:

- договору купівлі-продажу від 09.11.2009 будівлі АС, літера "А", площею 348,9кв.м.;

- технічного паспорта на громадський будинок з господарськими допоміжними будівлями та спорудами (будівля АС) від 03.09.2020, розробленого ПП "Будівельно-монтажна компанія - БМК";

- довідки №127/2020 від 03.09.2020 ПП "Будівельно-монтажна компанія - БМК". При цьому, зі змісту довідки ПП "Будівельно-монтажна компанія - БМК" №127/2020 від 03.09.2020 вбачається, що проведеною 03.09.2020 технічною інвентаризація вищевказаного об`єкта нерухомості встановлено факт переобладнання існуючого навісу під нежитлове приміщення, який, враховуючи відсутність втручання в несучі та огороджу вальні конструкції основної будівлі, відповідно до п.1 Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого Постановою КМУ №406 від 07.06.2017, не є самочинним.

Водночас, відповідно до технічного паспорту, який розроблений в 2008 році та виданий на будинок АС "Літ-1", що знаходиться за вищевказаною адресою, загальна площа приміщень складає 348,9 кв.м.

Аналогічна площа зазначена у договорі купівлі-продажу від 09.11.2009, згідно якого ТОВ "Андрушівська автостанція" придбало в ТОВ "АТП 11838" будівлю АС, літера "А", площею 348,9 кв.м., яке знаходиться за адресою: м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20а.

Зазначає, що на підставі вказаного договору 14.11.2009 Бердичівським МБТІ проведено державну реєстрацію права приватної власності за ТОВ "Андрушівська автостанція", реєстраційний номер: 27066588, номер запису 1586 в книзі 78.

Отже, загальна площа об`єкта до прийняття спірного рішення державним реєстраторам становила 348,9 кв.м.

Разом з тим, згідно технічного паспорту від 03.09.2020, виданого ПП "Будівельно-монтажна компанія - БМК" на будівлю АС (автостанція), що знаходиться по вул. Зозулінського 20а, м. Андрушівка, вказаний об`єкт складається з таких елементів: "А Будівля АС (автостанція)", "А1 прибудова", "а прибудова", "а1 прибудова", "№ 1 платформа", "І сходи".

З експлікації приміщень громадського будинку будівля АС (автостанція) літера "А, А1" що по вул. Зазулінського 20а м. Андрушівка вбачається, що під позначенням "А" міститься І-поверхова будівля площею 348,9 кв.метрів, яка включає у себе торгівельну залу площею 69,0 кв.м., коридор площею 15,9 кв.м, санвузол 1,0 кв.м, службове приміщення площею 5,9 кв.м, комору площею 2,8 кв.м, торгівельну залу площею 133,2 кв.м., санвузол площею 1,7 кв.м (всього 229,5кв.м.).

Під позначенням "а" міститься споруда, яка складається з приміщення площею 4,9, приміщення площею 5,1 кв.м, приміщення площею 5,0 кв.м, тамбура 2,8 кв.м.

В свою чергу, під позначенням "а1" знаходиться 3 (три) приміщення площею 19,4 кв.м кожне, приміщення площею 21,2 кв.м, приміщення площею 11,0 кв.м, приміщення площею 15,1 кв.м, приміщення площею 12,3 кв.м, 2 (два) приміщення площею 7,9 кв.м кожне, приміщення площею 24,9 кв.м, приміщення площею 21,5 кв.м, приміщення площею 13,7 кв. м (всього 211,5 кв.м).

Тобто за доводами прокурора, до придбаного за договором купівлі-продажу від 09.11.2009 приміщення автостанції (А) площею 348,9кв.м, добудовано об`єкти А1, а, а1 загальною площею 441 квадратних метрів.

Зазначає, що документи які підтверджують готовність до експлуатації об`єктів А1, а, а1 загальною площею 441 кв.м. державним реєстраторам не надавались.

Відтак, прокурор стверджує, що державна реєстрація змін до об`єкта нерухомого майна, яке перебуває у власності ТОВ "Андрушівська автостанція" за адресою: м. Андрушівка, вул. Зозулінського, 20-а, проведена державним реєстратором з порушенням положень Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки останнім не перевірено наявність реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації в Єдиному реєстрі документів, відсутності суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі, а також не перевірено відповідність поданих документів законодавству. Таким чином прокурор вважає, що на підставі спірного рішення реєстратора зареєстровано право власності на самочинно збудовані об`єкти, без законних на те підстав.

Окрім того прокурор вказує, що всупереч умовам вищевказаного договору оренди землі, будівництво добудов та сходів здійснено на земельній ділянці комунальної власності, яка не була відведена для цієї мети, та без дозволу власника земельної ділянки. Тоді як, згідно п.17 Договору на переданій в оренду земельній ділянці заборонено самовільна її забудова. Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації будівель та споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.

Відповідач у відзиві вказує про те, що прокурором не доведено належними та допустимими доказами факту незаконності будівництва та реєстрації права власності на нерухоме майно. Зазначає, що згідно з Інвентаризаційною справою на будинок №20а по вул.Зазулінського у м.Андрушівка (автостанція) (станом на 2008 рік) та Технічного паспорту на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами будівля АС (автостанція) (станом на 2019 рік. актуалізований технічний паспорт), комплекс автостанції складався із А - будівлі АС (автостанції), №1 - платформи. Б - навісу, І - сходів, II - вимощення, площа під забудовою - 1139,5 кв.м з яких під основною будівлею - 635,7 кв.м, під господарськими, допоміжними будівлями і спорудами - 503,8 кв.м. При чому, вказує, що платформа має залізобетонний фундамент, стіни - цегляні стовпи, покрівлю із металопрофілю. перекриття із залізобетонних панелей та бетоновану підлогу; а навіс - стіни із металевих стовпів, покрівлю із металопрофілю, металеве перекриття, підлогу із бетону та плитки. ТОВ "Андрушівська автостанція" проведено роботи із облаштуванні автостанції, що спрямовано на покращення якості обслуговування населення: навіс для очікування транспорту обшито метало-щитовим каркасом, облаштовано павільйони для розміщення торгівельних закладів та закладів побутового обслуговування населення. При цьому, облаштування фундаментів не здійснювалось, як і не здійснювалось втручання в існуючі несучі конструкції (стовпи), які існували ще з 1991 року. Зазначає, що у зв`язку із стрімким падінням пасажиропотоку через пандемію коронавірусної інфекції частина приміщень - залів очікування була облаштована під торговельні заклади, що не заборонені законодавством. При цьому, вказує, що згідно Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю і експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 №406 для проведення таких робіт не вимагалося отримання дозвільних документів та введення в експлуатацію, про що помилково вказує прокурор у позовній заяві. Посилаючись на наведене, вважає доводи прокурора про наче б то нецільове використання земельної ділянкою необгрунтованими, адже цільове призначення земельної ділянки не змінилось. Вказує, що після проведення робіт із облаштування автостанції виготовлено новий технічниі паспорт на майно (станом на 03.09.2020), з якого вбачається, що усього під забудовою площа стала навіть меншою, ніж була - 1039,2 кв.м. а усі об`єкти мають такі ж характеристики, що були до цього. Переобладнані ж навіси мають стіни із метало-щитового каркасу, дах і металопрофілю та підлогу із дощок та не мають фундаментів взагалі. Зауважує, що уповноважені органи на здійснення архітектурно будівельного контролю не проводили перевірки законності проведення відповідних робіт а тому прокурор не може стверджувати про наявність якихось порушень.

В клопотанні від 03.05.2023 про призначення експертизи відповідач-1 просить суд проведення судової будівельно-технічної експертизи доручити експертам ТОВ "Центр будівельних та земельних експертиз" (10014, м.Житомир, вул.Миколи Лисенка, 16, офіс 6), на вирішення якої поставити такі питання:

1) Чи мало місце проведення будівельних робіт (реконструкції) на земельній ділянці яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-А кадастровий номер 1820310100:01:009:0078, у період з 27.12.2019 по 09.09.2020? Якщо так, то які саме роботи проведено, їх вид та обсяг ? Які об`єкти у ході таких робіт створено?

2) Чи проведено підготовчі роботи для здійснення будівництва (реконструкції) На земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка вул.Зазулінського, 20-А. кадастровий номер 1820310100:01:009:0078?

3) Чи мали отримуватись та якщо так, то чи отримані передбачені законодавством чинним на період виконання будівельних робіт (реконструкції), дозвільні документи Ні здійснення будівельних робіт на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирські область. м.Андрушівка. вул.Зазулінського, 20-А, кадастровий номер 1820310100:01:009:007) (чи необхідно було реєструвати та чи зареєстрована декларація: чи підлягав розробці та погодженню і чи розроблено та погоджено проект будівництва (реконструкції); чи мала проводитись та чи проведена експертиза проектної документації; чи відповідає проекти; документація вимогам законодавства та будівельних норм і правил тощо)? Чи мали ці документи реєструватися у Єдиному реєстрі документів?

4) Чи дотримано під час здійснення будівельних робіт (реконструкції) на земельнії ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка. вул.Зазулінського 20-А. кадастровий номер 1820310100:01:009:0078 вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів та правил положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єкті: містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень застосування будівельної продукції: інших вимог, установлених законодавством, будівельним! нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва?

5) Чи відповідають виконані будівельні роботи вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?

6) Чи відповідають об`єкти (будівлі, споруди тощо) вимогам нормативно-правови: актів у галузі будівництва (містобудівним, протипожежним, санітарно-гігієнічним тощо )? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності та чи можливо їх усунути (і якщо так, то як саме)?

7) Чи відповідають виконані будівельні роботи (або окремі елементи об`єкті: нерухомого майна, конструкції, вироби, матеріали тощо) вимогам нормативно правових акті у галузі будівництва (ДБН, СНиП. стандартам, технічним умовам тощо)? Якщо ю відповідають, то в чому полягають невідповідності?

8) Чи мали прийматися в експлуатацію об`єкти нерухомого майна, конструкції, вироби матеріали тощо, створені у період з 27.12.2019 по 09.09.2020 у результаті будівництв, (реконструкції, монтажу) на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка. вул.Зазулінського. 20-А, кадастровий номер 1820310100:01:009:0078? Якщо так, то у який спосіб?

9) Який клас наслідків для об`єктів будівництва (реконструкції), що створені у період з 27.12.2019 по 09.09.2020 у результаті будівництва (реконструкції, монтажу) на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область. м.Андрушівка. вул.Зазулінського. 20-А. кадастровий номер 1820310100:01:009:0078?

10) Чи є об`єкти будівництва (реконструкції), такими, що згідно положень Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 року № 406 не потребують документів, що дають право на виконання будівельних робіт, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію?

11) Чи є об`єкти будівництва (реконструкції), що створені у період з 27.12.2019 по 09.09.2020 у результаті будівництва (реконструкції, монтажу) на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область. м.Андрушівка, вул.Зазулінського. 20-А. кадастровий номер 1820310100:01:009:0078. тимчасовими спорудами для провадження підприємницької діяльності?

12) Чи облаштовано у ході виконання будівельних робіт (робіт з реконструкції) фундаменти під об`єктами будівництва (реконструкції)? Якщо так, то який саме?

13) Чи наявні на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка. вул.Зазулінського. 20-А, кадастровий номер 1820310100:01:009:0078, самочинно збудовані та розміщені будівлі, споруди та інші об`єкти?

Прокурор у запереченнях на клопотання представника ТОВ "Андрушівська автостанція" вважає, що підстав для задоволення клопотання представника відповідача про призначення експертизи не має. Вказує, що до позовної заяви прокурором долучено висновок будівельно-технічної експертизи №12/4-57, яка була проведена у відповідності до вимог кримінального процесуального законодавства в межах досудового розслідування кримінального провадження №42019061340000095 від 27.12.2020. За цим висновком експерта на земельній ділянці за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078 мало місце проведення відповідачем будівельних робіт, однак передбачені діючим законодавством дозвільні документи на здійснення таких робіт на вказаній земельній ділянці не отримані; під час здійснення будівельних робіт не дотримані вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил тощо; виконані будівельні роботи не відповідають вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва; об`єкти на земельній ділянці не відповідають вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва (містобудівних, протипожежних, санітарно- гігієнічним). Вказує, що факт здійснення ТОВ "Андрушівська автостанція" самочинного будівництва на земельній ділянці комунальної власності підтверджується і іншими долученими до позовної заяви доказами, зокрема, відповідно до договору купівлі-продажу від 09.11.2009 ТОВ "Андрушівська автостанція" придбало в ТОВ "АТП 11838" будівлю АС, літера "А", цегла, площею 348,9 кв.м., яке знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а. Тобто до придбаного за договором купівлі-продажу від 09.11.2009 приміщення автостанції (А) площею 348,9кв.м, самочинно добудовано об`єкти А1, а, аі загальною площею 441 квадратних метрів.

В свою чергу, у разі задоволення клопотання представника відповідача про призначення будівельно-технічної експертизи, для з`ясування обставин, що мають значення для даної справи, з метою вирішення спору та винесення законного і обґрунтованого рішення, прокурор просить суд на вирішення експерта поставити наступні запитання:

- який вид будівництва (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт тощо) фактично виконаний відповідачем на земельній ділянці комунальної власності за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а, після укладення 25.12.2015 договору оренди на вказану земельну ділянку комунальної власності?

- який перелік та об`єми фактично виконаних відповідачем будівельних робіт на земельній ділянці комунальної власності за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078 з будівництва (ремонту, реконструкції, тощо)?

- чи є об`єкт (результат виконання робіт) нерухомим майном?

- чи відповідають виконані відповідачем будівельні роботи вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва (містобудівним, протипожежним, санітарно-гігієнічним, тощо)? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?

- чи отриманні відповідачем передбачені діючим законодавством дозвільні документи на здійснення будівельних робіт на земельній ділянці комунальної власності за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078, що за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а?

З метою реалізації принципу змагальності при розгляді вказаної справи, прокурор вважає за можливе проведення експертизи доручити експертам: Житомирського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз або Житомирському науково-дослідному експертно-криміналістичному центру МВС України, або Незалежному інституту судових експертиз.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні органів досудового розслідування чи суду.

Відповідно до Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 №53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 26.12.2012 №1950/5) основним завданням будівельно-технічної експертизи є: визначення відповідності виконаних будівельних робіт, окремих елементів об`єктів нерухомого майна, конструкцій, виробів та матеріалів проектно-технічній документації та вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва.

Основним завданням земельно-технічної експертизи є: визначення фактичного землекористування земельними ділянками, а саме фізичних характеристик земельних ділянок (конфігурації, площі, промірів тощо); визначення відповідності фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок їх розташуванню у відповідній технічній документації; визначення відповідності фактичного землекористування в частині порушення меж та накладання земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки; визначення можливості розподілу (порядку користування) земельними ділянками, розробка варіантів їх розподілу (порядку користування); визначення можливих варіантів підходу та проїзду до земельних ділянок, встановлення земельного сервітуту.

Враховуючи, що прокурор обґрунтовує позовні вимоги, в тому числі доводами про те, що відповідачем-1 на земельній ділянці комунальної власності, яка не була відведена для цієї мети, та без дозволу власника земельної ділянки, здійснено будівництво добудов та сходів, суд вважає за необхідне призначити комплексу експертизу - будівельно-технічну та земельно-технічну, оскільки ці питання досліджуються в рамках вказаних експертиз.

Відповідно до ч.ч. 4, 5 ст.99 ГПК України питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.

Відповідно до ч.1 ст.100 ГПК України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.

Заслухавши представників сторін, враховуючи обставини, які слід встановити в ході розгляду справи, суд вважає, що запропоновані сторонами запитання слід уточнити з урахуванням підстав та предмету позову, роз`яснення яких потребує висновку експерта для об`єктивного та повного дослідження обставин справи, з урахуванням пояснень сторін та їх доводів по справі та у межах заявлених вимог позову і викладає їх згідно резолютивної частини даної ухвали.

Відповідно до п.1.6, Інструкції "Про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково - методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень", затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5, експертизи та дослідження проводяться експертними установами за зонами регіонального обслуговування згідно з переліком регіональних зон обслуговування науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, наведеними в додатку 1 до цієї Інструкції.

Розглянувши пропозиції сторін щодо визначення експертної установи, враховуючи необхідність обстеження експертом на місцевості об`єкту дослідження, який знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а, одночасно запобігаючи затягуванню судового розгляду справи, у відповідності до Закону України "Про судову експертизу" проведення судової будівельно-технічної експертизи, суд дійшов висновку про доцільність доручення проведення експертизи за територіальним принципом - Житомирському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (10014, м. Житомир, вул. Театральна, 17/20, офіс 512). Прокурор та представник відповідача-1 не заперечили проти призначення проведення експертизи даній установі.

Матеріали справи містять копії: договору купівлі - продажу від 09.11.2009 (т.1 а.с.38-41), договору купівлі - продажу від 09.11.2009 (т.1 а.с.42-45), оцінювального акту про будинок (спрощений метод) (т.1 а.с.46), поповерхової схеми (т.1 а.с.47), експлікації (т.1 а.с.48-49), договору оренди землі від 25.05.2023 (т.1 а.с.50-53), інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (т.1 а.с.54-56), технічого паспорту від 03.09.2020 (т.1 а.с.63-68), довідки №127/2020 від 03.09.2020 ПП "Будівельно-монтажна компанія - БМК" (т.1 а.с.69), листа Відділу інфраструктури, житлово-комунального Господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля №12-05/78 від 05.10.2020 (т.1 а.с.83), інвентаризаційної справи на будинок №20а, вул. Зозулінського, м.Андрушівка (т.1 а.с.171-176), технічного паспорту на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами від 05.11.2019 (т.1 а.с.177-176), технічого паспорту на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами від 03.09.2020 (т.1 а.с.184-190), містобудівний розрахунок (т.2, а.с.67-86), які підлягають дослідженню експертами в межах проведення даної експертизи.

Витрати по проведенню експертизи господарський суд покладає на відповідача-1 - Товариство з обмеженою відповідальністю "Андрушівська автостанція" з наступним віднесенням витрат на винну сторону відповідно до ст.129 ГПК України.

Згідно п.2 ч.1 ст.228 ГПК України, господарський суд має право зупинити провадження у справі у випадку призначення господарським судом судової експертизи.

У відповідності до ст.117 ГПК України, зупинення провадження у справі зупиняє перебіг процесуальних строків. З дня відновлення провадження перебіг процесуальних строків продовжується.

Таким чином, для забезпечення повного, об`єктивного та всебічного розгляду справи, підтвердження або спростування фактів, які мають важливе значення для прийняття господарським судом правильного рішення по справі, господарський суд вважає за необхідне призначити судову будівельно-технічну експертизу, у зв`язку з чим, провадження у справі слід зупинити.

Керуючись ст.ст. 99, 100, 117, 177, 228, 232, 233, 234 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Призначити у справі №906/495/23 судову комплексну будівельно-технічну та земельно-технічну експертизи, проведення якої доручити Житомирському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (10014, м. Житомир, вул. Театральна, 17/20, офіс 512).

2. На вирішення комплексної будівельно-технічної та земельно-технічної експертизи поставити питання:

- який вид будівництва (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт тощо) фактично виконаний відповідачем на земельній ділянці комунальної власності за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а, після укладення 25.12.2015 договору оренди на вказану земельну ділянку комунальної власності?

- чи є об`єкт (результат виконання робіт), який розташований на земельній ділянці комунальної власності за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а нерухомим майно (об`єктом капітального будівництва) та чи є самочинним будівництвом?

- який перелік та об`єми фактично виконаних відповідачем будівельних робіт на об`єкті, що розташований на земельній ділянці комунальної власності за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078 з будівництва (ремонту, реконструкції, тощо) після укладення 25.12.2015 договору оренди землі?

- чи були здійснені зміни зовнішньої конфігурації та функціонального призначення нежитлових приміщень за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а, внаслідок проведення будівельних робіт?

- за рахунок чого було здійснено збільшення площі нежитлових приміщень за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а?

- чи відповідає проектно-кошторисна документація та виконані роботи нежитлових приміщень за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-а вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?

- чи мали прийматися в експлуатацію об`єкти нерухомого майна, конструкції, вироби матеріали тощо, створені після укладення 25.12.2015 договору оренди землі у результаті будівництв, (реконструкції, монтажу) на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка. вул.Зазулінського. 20-А, кадастровий номер 1820310100:01:009:0078? Якщо так, то у який спосіб?

- який клас наслідків для об`єктів будівництва (реконструкції), що створені після укладення 25.12.2015 договору оренди у результаті будівництва (реконструкції, монтажу) на земельній ділянці, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка. вул.Зазулінського, 20-А, кадастровий номер 1820310100:01:009:0078?

- чи облаштовано у ході виконання будівельних робіт (робіт з реконструкції) фундаменти під об`єктами будівництва (реконструкції)? Якщо так, то який саме?

3. Зобов`язати сторони за вимогою експерта (експертів) своєчасно подавати необхідні для проведення експертизи матеріали (документи, тощо).

4. Судовому експерту(ам) Житомирського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, який(і) проводитиме(муть) судову експертизу надіслати висновок на адресу Господарського суду Житомирської області в строк, визначений п. п. 1.13 пункту 1 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 та його копії - сторонам спору.

У разі необхідності встановлення більш розумного строку для проведення судової експертизи у справі погодити останній з господарським судом шляхом звернення до суду з відповідним клопотанням.

5. Керівнику Житомирського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз надіслати на адресу Господарського суду Житомирської області:

- відомості про призначення конкретного(их) судового(их) експерта(ів) для проведення судової експертизи у цій справі, засвідчену(і) копію(ї) Свідоцтва(в) судового(их) експерта(ів) з правом проведення судової будівельно-технічної експертизи та земельно-технічної експертизи, докази включення його(їх) до Реєстру судових експертів.

- копію платіжного документа про вартість витрат на проведення судової експертизи для здійснення судом контролю за належним виконанням сторонами спору вимог п.9 резолютивної частини ухвали суду.

6. Повідомити експерта(ів) про те, що у разі встановлення фактів під час проведення експертиз, що мають значення для справи, але щодо яких не було поставлено запитань, експерт(и), відповідно до ч. 8 ст. 98 ГПК України, може(уть) висловити свою думку з цих питань в експертному висновку.

7. Попередити експерта(ів) про кримінальну відповідальність, передбачену ст. ст. 384, 385 Кримінального кодексу України за подання завідомо неправдивого висновку або відмову без поважних причин від виконання покладених судом обов`язків.

8. Витрати по проведенню експертизи до вирішення спору по суті, покласти на відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Андрушівська автостанція" з наступним віднесенням витрат на винну сторону відповідно до ст. 129 ГПК України.

9. Товариству з обмеженою відповідальністю "Андрушівська автостанція" надіслати на адресу суду копію платіжного документа про проведення попередньої оплати судової експертизи відповідно до рахунку на оплату у 5-денний строк від дати його отримання.

10. Для проведення експертизи надіслати матеріали експертного дослідження у справі №906/495/23 до Житомирського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.

11. Сторонам, в особі їх відповідальних посадових осіб, надати доступ судовому експерту (експертам) Житомирського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз до будівлі, що розташована на земельній ділянці за кадастровим номером 1820310100:01:009:0078, що знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул.Зазулінського, 20-А.

12. Зупинити провадження у справі №906/495/23 до повернення до Господарського суду Житомирської області матеріалів експертного дослідження у справі №906/495/23 з висновком судової комплексної будівельно-технічної та земельно-технічної експертизи.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та підлягає оскарженню в порядку та строки, визначені статтями 254-256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали складено: 02.10.2023.

Суддя Кравець С.Г.

Друк:

1 - в справу,

2 - позивачу (ЄДРПОУ 24706710)(рек.),

3- відповідачу- ТОВ "Андрушівська автостанція"(ЄДРПОУ 36710752) (рек.),

4 - відповідачу - державний реєстратор (ЄДРПОУ 04344191) (рек.),

5 - Бердичівській окружній прокуратурі (ЄДРПОУ 02909950) та на електронну пошту: prokberd@ukr.net,

6 - Житомирській обласній прокуратурі (ЄДРПОУ 02909950) та на електронну пошту: prokzt@zhit.gp.gov.ua.

7 - Житомирському відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (10014, м. Житомир, вул. Театральна, 17/20, офіс 512) (ЄДРПОУ 36411543) (рек.).

Дата ухвалення рішення26.09.2023
Оприлюднено06.10.2023
Номер документу113922668
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі)

Судовий реєстр по справі —906/495/23

Ухвала від 23.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 06.03.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні