Ухвала
від 26.09.2023 по справі 915/989/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

УХВАЛА

26 вересня 2023 року Справа № 915/989/21

м.Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Семенчук Н.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання №54-4830ВИХ-23 від 19.09.2023 Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області у справі

за позовом: Керівника Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області, 55213, вул. Івана Виговського, м. Первомайськ, Миколаївська область, код ЄДРПОУ 02910048, електронна пошта: pervom@myk.gp.gov.ua;

в інтересах держави в особі Головного Управління Держгеокадастру у Миколаївській області, 54034, м.Миколаїв, пр.Миру, 34, електронна пошта: mykolaiv@land.gov.ua

до відповідачів:

1)Кривоозерського професійного аграрного ліцею, 55104, вул. Калантирська, 7, смт. Криве Озеро, Миколаївська область, код ЄДРПОУ 02546080, електронна пошта: sva5555@ukr.net;

2) Фізичної особи-підприємця Біцана Олега Івановича, АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 , електронна пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

про: визнання недійсним договору підряду та повернення земельних ділянок.

Керівник Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області в інтересах держави в особі Кривоозерської селищної ради звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою №54/3-1769вих-21 від 17.06.2021, в якій просить суд:

1. Визнати недійсним договір підряду від 02.07.2012, зі змінами, внесеними додатковою угодою №2 від 18.07.2014, укладений між Кривоозерським професійним аграрним ліцеєм та фізичною особою-підприємцем Біцаном Олегом Івановичем.

2. Зобов`язати фізичну особу-підприємця Біцана Олега Івановича (РНОКПП НОМЕР_2 ) повернути постійному землекористувачу - Кривоозерському професійному аграрному ліцею - земельну ділянку площею 117,3240 га, вартістю 3172206,30 грн., розташовану в межах території Кривоозерської селищної ради (колишньої Мазурівської сільської ради) Первомайського району Миколаївської області.

3. Зобов`язати фізичну особу-підприємця Біцана Олега Івановича (РНОКПП НОМЕР_2 ) повернути постійному землекористувачу - Кривоозерському професійному аграрному ліцею - земельну ділянку площею 96,6617 га, вартістю 2613539,04 грн., розташовану в межах території Кривоозерської селищної ради (колишньої Бурилівської сільської ради) Первомайського району Миколаївської області.

4. Зобов`язати фізичну особу-підприємця Біцана Олега Івановича (РНОКПП НОМЕР_2 ) повернути постійному землекористувачу - Кривоозерському професійному аграрному ліцею - земельну ділянку площею 109,0782 га, вартістю 2949256,36 грн., розташовану в межах території Кривоозерської селищної ради (колишньої Гойдаївської (Ленінської) сільської ради) Первомайського району Миколаївської області.

5. Стягнути з відповідача на користь Миколаївської обласної прокуратури (ЄДРПОУ 02910048, Банк ДКСУ м. Києва, р/р UA748201720343150001000000340) судовий збір, сплачений за подачу даного позову.

25 вересня прокурор надав до суду клопотання в якому на підставі ст.52 ГПК України просить суд залучити Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 39825404) до участі у справі № 915/989/21, як правонаступника позивача Кривоозерської селищної ради.

В обґрунтування клопотання зазначає, що на час звернення прокурором до суду земельні ділянки з кадастровими номерами 4823982000:01:000:0865,4823980700:02:000:1044 та 4823982600:02:000:0453 за наказом Головного управління Держгеокадастру в області від 10.12.2020 № 31-ОТГ були передані у комунальну власність Кривоозерської об`єднаної територіальної громади та 05.03.2021, 09.03.2021 та 10.03.2021 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи за №№ 40986003, 41011465 та 41044302 про право власності на вказані землі територіальної громади Кривоозерської селищної ради. За такого Кривоозерська селищна рада, в силу положень ст. 83, ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України, ст. ст. 10, 16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», набула статусу позивача у даній справі. У подальшому право комунальної власності на такі землі припинено, 09.11.2021 та 19.11.2021 зареєстровано право державної власності на них Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області, про що у Державному реєстрі прав вчинено відповідні записи: 09.11.2021 за № 45504976 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 4823982000:01:000:0865 та за № 4550533 стосовно землі з кадастровим номером 4823980700:02:000:1044; 19.11.2021 за № 45504292 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 4823982600:02:000:0453. Перехід права власності відбувся на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 № 1423-ІХ, яким з 27.05.2021 змінено п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України в частині визначення державними земель, розташованих за межами населених пунктів, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування. Відповідно до ст.15-1 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом. Отже, органом, який на даний час розпоряджається земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності на території Миколаївської області, є ГУ Держгеокадастру в області. З огляду на обставину переходу права власні на спірні земельні ділянки, які за оскаржуваними правочинами були передані у фактичну оренду ФОП Біцану О.І., такі землі підлягають поверненню у розпорядження ГУ Держгеокадастру в області, що на даний час в силу закону є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Вказує, що в силу закону, земельні ділянки, які виступають предметом спору, у випадку задоволення позову, повинні бути повернуті ФОН Біцаном О.І. у розпорядження ГУ Держгеокадастру в області з правом постійного користування Кривоозерського ПАЛ, що свідчить про необхідність залучення Головного управління до участі у справі, як правонаступника прав Кривоозерської селищної ради на спірні земельні ділянки.

Дослідивши клопотання прокурора, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.

Процесуальне правонаступництво це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане з переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права (позивач, відповідач або третя особа) повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника.

Процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником).

У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи-правонаступника.

Отже, процесуальне правонаступництво, передбачене ст.52 Господарського процесуального кодексу України, це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні (аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 10.08.2020 у справі № 917/1339/16, від 20.09.2021 року у справі № 909/51/17).

Як зазначив Верховний Суд у постанові від 27.05.2021 року у справі № 2а/1215/98/2012 підставою для переходу компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття такої компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 11.10.2019 року у справі № 812/1408/16. Відтак, під час процесу публічного правонаступництва, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.

Таким чином, законодавством визначені умови та обставини заміни сторони при процесуальному або публічному правонаступництві.

Матеріально-правові правовідносини виникають на основі норм матеріального права, їх змістом є права і обов`язки сторін. Наприклад, матеріальні правовідносини виникають з приводу права на освіту, на охорону здоров`я, на особисту безпеку.

Процесуально-правові правовідносини реалізують норми процесуального права і виникають на основі організаційних відносин. Вони є похідними, вторинними від норм матеріального права і встановлюють процедуру реалізації прав і обов`язків суб`єктів права, порядок вирішення юридичних справ. До них належать цивільно-процесуальні, кримінально-процесуальні, адміністративно-процесуальні, господарсько-процесуальні та інші процесуальні відносини.

Як вбачається з матеріалів справи, на час звернення прокурора до суду з даним позовом: - земельна ділянка з кадастровим номером 4823982000:01:000:0865 була передана у комунальну власність Кривоозерської об`єднаної територіальної громади на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області №31-ОТГ від 10.12.2020, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис № 40986003; - земельна ділянка з кадастровим номером 4823980700:02:000:1044 була передана у комунальну власність Кривоозерської об`єднаної територіальної громади на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області №31-ОТГ від 10.12.2020, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис № 41011465; - земельна ділянка з кадастровим номером 4823982600:02:000:0453 була передана у комунальну власність Кривоозерської об`єднаної територіальної громади на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області №31-ОТГ від 10.12.2020, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис № 41044302. У зв`язку з цим Кривоозерська селищна рада була зазначена прокурором у даній справі в якості позивача та під час подання позовної заяви до суду попередньо повідомлена про пред`явлення позову відповідно до вимог ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

У подальшому, 27.05.2021 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 р. № 1423-ІХ, яким змінено положення Земельного кодексу України щодо повноважень відповідних уповноважених органів на розпорядження земельними ділянками.

Зокрема, відповідно до п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08.09.2023 за №345788294, №345787793, №345788669, право власності на спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 4823982000:01:000:0865, 4823980700:02:000:1044, 4823982600:02:000:0453 зареєстровано за Головним Управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 39825404).

Таким чином, перехід права власності відбувся на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 № 1423-ІХ, яким з 27.05.2021 змінено п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України в частині визначення державними земель, розташованих за межами населених пунктів, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування.

Відповідно до ст.15-1 Земельного Кодексу України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Враховуючи вищевикладене, органом, який на даний час розпоряджається спірними земельними ділянками є Головне Управління Держгеокадастру у Миколаївській області.

Питання про заміну сторони її правонаступником вирішується виключно судом у порядку, передбаченому ст. 52 Господарського процесуального кодексу України.

Так, як було зазначено судом раніше, процесуальне правонаступництво, передбачене ст. 52 Господарського процесуального кодексу України, це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.

Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 20.01.2021 у справі № 908/2168/19 зазначив, що вирішуючи питання процесуального правонаступництва, суд зобов`язаний керуватися доказами, які беззаперечно підтверджують факт настання матеріального правонаступництва за конкретним предметом спору та відносно конкретного учасника у відносинах, щодо яких виник спір.

Як зазначає прокурор та встановлено судом, наразі згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08.09.2023 за №345788294, №345787793, №345788669, право власності на спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 4823982000:01:000:0865, 4823980700:02:000:1044, 4823982600:02:000:0453 зареєстровано за Головним Управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 39825404).

Отже, як вбачається з матеріалів справи, Головне Управління Держгеокадастру у Миколаївській області є власником земельних ділянок з кадастровими номерами: 4823982000:01:000:0865, 4823980700:02:000:1044, 4823982600:02:000:0453

Відповідно до ч. 3 ст.52 Господарського процесуального кодексу України, про заміну або про відмову в заміні учасника справи його процесуальним правонаступником суд постановляє ухвалу.

Враховуючи викладене, з метою недопущення порушення прав учасників справи, вимоги прокурора щодо залучення до участі у справі Головного Управління Держгеокадастру у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 39825404), як правонаступника позивача - Кривоозерської селищної ради, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст.52 232, 233, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Клопотання №54-4830ВИХ-23 від 19.09.2023 Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області - задовольнити.

2. Залучити Головне Управління Держгеокадастру у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 39825404) до участі у справі №915/989/21, як правонаступника позивача Кривоозерської селищної ради.

3. Прокурору у строк до 10 жовтня 2023 року надати до суду докази направлення на

адресу Головного Управління Держгеокадастру у Миколаївській області позовної заяви №54/3-1769вих-21 від 17.06.2021 з додатками.

4. Головному Управлінню Держгеокадастру у Миколаївській області у строк до

16.10.2023 надати до суду та на адресу інших учасників письмові пояснення по суті позовних вимог .

Ухвала набирає законної сили в порядку, передбаченому ст.235 ГПК України.

Ухвала може бути оскаржена у відповідності до п.26 ч.1 ст. 255 ГПК України.

Ухвала господарського суду може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені ст.ст. 256-259 ГПК України.

Повний текст ухвали складено та підписано 02.10.2023.

Суддя Н.О. Семенчук

Дата ухвалення рішення26.09.2023
Оприлюднено09.10.2023
Номер документу113923898
СудочинствоГосподарське
Сутьнеобхідність залучення Головного управління до участі у справі, як правонаступника прав Кривоозерської селищної ради на спірні земельні ділянки. Дослідивши клопотання прокурора

Судовий реєстр по справі —915/989/21

Постанова від 05.02.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 17.10.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 10.08.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

Ухвала від 13.07.2023

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Семенчук Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні